y Bestaansrecht van Kleinkunst Academie met viervoudige subsidie bekroond HOU kun 1 Het Nederlands Danstheater met choreografieën van Glen Tetley fts j\ v M- Orgelconcert „Een maand op het land" van Toergenjev door het Théatre de l'Atelier F£si\\i\ Pittige voorstelling als cursusbesluit NEGEN MUZEN ■Sr, WOENSDAG 14 JULI 1965 15 5- KAPSALON MOLENDIJK Nieuw Schevenings theater in 1966 klaar Dicht-geaquarelleerde voorstelling HET IS DE VRAAG of de koele spiri- tiualiteit waarmee het Parijse „Thédtre de 1'Atelier" gisteren Toergenfevs „Een maand op het land" speelde (in de Am sterdamse Stadsschouwburg) erg geschikt is om de drama- hsch zwakke con- U Q L n ff fl structie van het stuk een roman op toneel, zei de auteur er zelf van te compenseren. Het stük is een psy chologisch legwerk van door liefde ont stane emoties, die in de door hoge ethische en aristocratisch-feodale regels tot verveling geconditioneerde samen leving niet aan vervulling toekomen. De samenhang der personen is innerlijk be paald en komt in sentimenten aan de oppervlakte, in ontbrekende handeling. Vandaar dat over dit stuk gesproken wordt met de kwalificatie: aquarelleren het vaste wit krijgt betekenis door trans parante tinten, het onderliggende wordt niet bedekt maar zichtbaar gemaakt. De Sjarov-voorstellingen van dit stuk (bij Ensemble, 2/2 jaar geleden) muntten hoe langzaam het tempo ook was uit door dat zichtbaar maken van het inner lijke klimaat. „Wie het waarom begrijpt, kan zich in het hoe niet vergissen", zijn stelregel, leverde een harmonische voor stelling op. Nederland in finale van Songfestival Ton Neelissen Jan Cremer gaat huwen nabeschouwingen Een zomeravondje De radio geeft donderdag T elevisieprogramma VOOR WOENSDAG NEDERLAND I J. v. Doveren DE SCHOONHEID VAN JAPANS PAPIER ZOALS AANGEKONDIGD WERD, zouden wij een afzonderlijke beschou wing wijden aan de bijdragen van Glen Tetley voor de speciaal ten behoeve van het jongste Holland Festival door het Nederlands Danstheater samengestelde programma's. Het gezelschap onderhoudt met deze Amerikaanse choreograaf volledig vertrouwd met de academische stijl en techniek^ maar voorstander van vrijere expressie al enkele jaren lang goede relaties. „Pierrot lunaire" en „Sargasso" zijn belangrijke aan winsten van het repertoire gebleken, die aan hem te danken zijn. Naar wij vernemen, zou Glen Tetley in de naaste toekomst zijn krachten aan de opbouw van de balletkunst in Israel gaan wijden. Het is te hopen dat ook wij van zijn scheppingskracht kunnen blijven profiteren. Hij is één van de weinige echte, intelligente artiesten op zijn gebied, zodat men ook zijn neder lagen in het gevecht met de muze geboeid wil volgen. Een goed ballet spreekt voor zichzelf. Men moet het zonder nadere uitleg of toe lichting in het ge drukte programma kunnen volgen. Toch kan een enkel motto of verklarend woord soms nuttig zijn. Wij hebben het ontbreken daarvan bij zijn „Field Mass" op 't in Nederland zo gelief de Soldatenrequiem van Bohuslav Marti- nu als een gemis ge voeld. Het was na melijk nogal evident, dat de choreograaf een bedoeling duide lijk wilde maken. Dat is hem bepaald niet gelukt. De pogingen van de toeschouwer om een diepere zin te achterhalen stonden een waardering van de werkelijke kwali teiten in de weg zeker op het eerste gezicht. Met enige goede wil kon men wel een opzet tot de uitbeelding van de strijd om het geloof onderscheiden. Maar dan ging men zich toch afvragen, wat dat allemaal met de muziek te maken had. En vervolgens leek het te gaan over schijnvroomheid en religieuze extase. In ieder geval kregen tegen het einde nogal kinderachtige engelen het te kwaad met erotische aanvechtingen. De in het Tsje chisch gezongen teksten - vertolkt door de Haghesangers en op andere avonden door het mannenkoor La Bonne Espérence, met begeleiding door het Brabants Orkest onder leiding van Hein Jordans - hebben de mo gelijkheden tot begrip niet verbeterd. Maar daar konden zij ook niets aan doen. Wat wèl wederom duidelijk- werd, was dat Tetley over het vermogen beschikt om heftige bewogenheden te suggereren. Ge geven de gespannen uitvoering, is hij er in geslaagd de emotionele inhoud op de dansers over te dragen. Jaap Flier en Willy de la Bye of Marian Sarstadt hebben daar tezamen met Charles Czarny opmerkelijke, zij het raadselachtige bewijzen van ge leverd. Het is jammer, dat zij geen kansen hebben gekregen hun rolfiguren naar buiten herkenbaar te maken. HOEWEL EVENMIN helemaal gelukt, heeft „The Game of Noah" ons veel meer •S.'? Advertentie GEZICHTSMASSAGE incl. masker en make-up 6.90 Saunabaden - Schoonheidssalon Santpoorterpl. 1, Haarlem Tel. 60643. Bus 2 - 3 - 4 - 71 (Van onze correspondent) Met de verbouwing van het Circusge bouw in Scheveningen zal direct na de bouwvakantie een begin kunnen worden gemaakt. Het nieuwe theater zal in begin van het komende jaar in gebruik kunnen worden genomen. Bovendien zal rond het theater een bebouwing met kantoren, show-rooms en hoge torenflats tot stand komen. In dit gehele project zal de Exploitatie Maatschappij Scheveningen (Zwolsman) rond zes miljoen gulden in vesteren. Er is tussen de gemeente Den Haag en de E.M.S. al enige tijd onderhandeld over een wijziging van de erfpachtsvoorwaar- den voor de grond waarop het circus gebouw staat. De erfpacht loopt over een jaar of vijf af en dan zou de E.M.S. de grond en opstallen om niet aan de ge meente moeten overdragen. Daar voelde de E.M.S. niets voor. Tijdens het overleg is de E.M.S. met het plan voor de aan geduide randbebouwing gekomen, dat het gemeentebestuur „interessant" vindt. De E.M.S. heeft van B. en W. van Den Haag de toezegging gekregen dat aan de ge meenteraad een wijziging wordt voorge steld. Die wijzigingen zullen het voor de E.M.S. mogelijk en aantrekkelijk moeten maken dit voor Den Haag belangrijke project uit te voeren. Het circusgebouw zal worden verbouwd naar een ontwerp van architect Rein Fledderus. Rijksgoed keuring is al verkregen. In de Grote of St. Bavokerk zal don derdag 15 juli, 's middags van 3 tot 4 uur, de stadsorganist Albert de Klerk een con cert geven. Zijn programma vermeldt van Guillau- me Dufay (1395-1474) „Alma Redempto- ris Mater"; van een onbekende 15e-eeuwse meester ..Christ ist erstanden"; van Jos- quin des Prés (1450-1521) „Benedictus qui venit" en Canzona (canon in de none); van Pieter Cornet (1562-1626) Fantasia in 8e Toon; van Abraham van den Kerekho- ven (1 27-1673) Versus Primi Toni; van Henderick Speuy (1575-1625) „Vader ons in Hemelrijck" en de Lof-Sanck Maria: Mijn Ziel maeckt groot den Heer; van Anthoni van Noordt (1610-1675) Fanta sia in G; van Henk Badings (geb. 1907) Preludium en Fuga II in C; van Albert de Klerk (geb. 1917) Ricercare, „Hommage Sweelinck". Alexandra Radius en Han Èbbelaar in „The game of Noach" van Glen Tetley op muziek van Strawinsky. kunnen bevredigen. „Noachje spelen" zoals men de titel zou moeten vertalen heeft vooral sterke poëtische kwaliteiten, die in een soort danspantomime werden overgebracht. Het bezwaar van de geko zen expressievorm is, dat de uitvoerenden vaak achter de verbeelding van de toe schouwer aanhollen, waardoor al gauw het naïeve in kinderachtigheid dreigt te ontaarden. Gelukkig hielden de strakke schema's van Strawinsky's muziek in strumentale miniaturen en de symfonie voor blazers - heit voortdurend wankelen de evenwicht tussen spel en ernst in stand. Als ons associatief vermogen ons niet bedriegt, ging het in dit geval om kinde ren die spelenderwijze de wereld der vol wassenen nabootsen in verschillende be- wustzijnsfasen. Bijzonder geslaagd zijn de variaties van het agressieve en het ego centrische in het fragment „blindeman netje". Aandoenlijk is het nagebootste verhaal van de zondvloed, waarin allerlei persoonlijkheidsconflicten doorbreken. Tenslotte wordt de olijftak verheven tot zegepalm van de liefde, uitgereikt door het meisje dat niet mee mocht doen Aan symboliek geen gebrek dus! Maar daar moet onmiddelijk aan worden toe gevoegd, dat Tetley zich hier bijzonder inventief heeft getoond, vooral in de ogen schijnlijk zo simpele groepsbewegingen. Er is bovendien een prachtig duet, dat door Alexandra Radius en Han Ebbelaar met sierlijke spanning werd gedanst. WILLA KIM had een aardig decor ont worpen. Jaaop Stokvis tekende voor de eenvoudige kostuums. Tenslotte moet nog met nadruk worden vastgesteld, dat de muzikale voorbereiding, getuige het uit voeringspeil, voorbeeldig is geweest. David Koning Het Nederlandse team in het Internatio nale Songfestival in Knokke heeft de fi nale bereikt, die donderdagavond plaats heeft. Nederland behaalde gisteravond tegen Engeland weliswaar 16 punten minder dan zijn tegenstander (390 tegen 406) maar behield toch zijn eerste plaats in het algemeen klassement. De finale, waarin Nederland uitkomt tegen hetzij Engeland, hetzij België, zal of door de KRO om 22.50 uur, na het tweede NTS- journaal, morgen worden uitgezonden. GISTEREN WAS ER ALLES op het to neel, dat onafscheidelijk aan dit ac'nt- tiende-eeuwse stuk verbonden is: zuchten, exuberante prilheid, delicate verveling, kirren, behaagziek vermoeid zijn; het over volle gemoed, het langoureus opstaan, zit ten, weggaan, binnenkomen heel die nostalgische sleur die langdradig wordt als de innerlijke bestemdheid er aan ont breekt. Het Franse gezelschap bracht scènes op de planken, die verrukkelijk fotogeniek waren, die als toverlantaarnplaatjes van de epoche schitterend waren; maar er Delphine Seyrig (in ons land be faamd door haar rollen in de films „Muriel" en „l'Année dernière a Mariënbad" van Rexnaisals Natalja Petrovna en Jacques Frangois als Rakitin in „Een maand op het land" van Toergenjev. was te weinig leven in de voorstelling. Het was het omgekeerde van de Sjarov- regel, dat inzicht in het waarom het „hoe" oplevert; alles kwam in de perfec tie aan bod, behalve de aansluiting met het waarom. Het leek een kopie van een meesterwerk, een naspelen van knapheid. Daarmee ontbeerde de voorstelling levens echtheid en werd ze indeelbaar bij wat de Fransen noemen „la musée chez soi", het museum thuis. Binnen het kader van dit hoofdbezwaar tegen de voorstelling kan van het spel der acteurs en actrices alleen maar gezegd worden dat het adem benemend van knapheid was. (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) De scribent Jan Cremer gaat over twee maanden trouwen met ex-verpleeg ster, ex-topmannequin en cabaretière-zan geres, Loes Hamel. Het huwelijk wordt in Amerika gesloten. Mevrouw Hamel is in scheidingsprocedure met haar echtge noot, de acteur Jules Hamel. Het echt paar Cremer gaat wonen in huize Cre mer aan de 23ste straat in New York, dit ook in verband met het feit dat me vrouw Hamel filmaanbiedingen heeft ge kregen en Cremers boek zeer binnenkort verschijnt op de Amerikaanse markt. Aan de vooravond van „de 14e juli" bracht AVRO's Televizier een komkom- mer-reportagetje uit Parijs, waar ons al ler Jan Brusse, vervuld van vadertrots, zijn dochtertje als tolk mocht laten optre den; daardoor kwamen wij er onder meer OM MET DE DEUR in huis te vallen: de slotvoorstelling van de Stichting Academie voor Kleinkunst, die in de Kleine Komedie te Amsterdam plaats had, bleek een grote vooruitgang na die van het vorige jaar en de directeur, John Verdoner, heeft eer van zijn werk. Het geheel zag er veel verzorgder uit, de voorstelling liep veel beter en het programma was vaster in elkaar gezet. Vorig jaar had het nog een absoluut amateuristisch karakter; dat was nu weg. Aan het programma werkten alle leerlingen van de eerste, tweede en derde klasse mede; omdat in het programma geen namen genoemd worden, wil ik er ook geen vermelden, maar ik vond een tweetal medewerkenden absoluut „klaar" voor het vak. In de eerste plaats vond ik dat van de jongeman die het nummer „Liefkozen" liet horen en van het pittige meisje, dat „Als we gaan" voordroeg, welk nummer echter helaas niet erg geslaagd was. Ze heeft iets van Lia Dorana. Als ztj op het toneel was, kwam er altijd leven; zelfs toen ze haar schoen verloor. Verder was ook het optreden te loven van het tweetal, dat het „drame géografique" van Ben Rowold liet horen. Het meisje, dat „Lorelei" voor droeg heeft iets knettergeks over zich, wat haar in haar verdere loopbaan wel te pas zal komen. Lorelei zelf was als nummer echter niet sterk. „Nooit op Zondag" door drie jongens, tekst van Ben Rowold, werd zeer leuk gebracht. Ook het duo dat „Nee, meneer liet zien, had kwaliteiten, ofschoon de jongeman, die er aan medewerkte, misschien iets te veel zelfvertrouwen heeft. DE NUMMERS, waarin gedanst werd, waren de minst sterke prestaties. Soms had men ook te hoog gegrepen, zoals Brecht-Weilna de pauze. Het kwam er nu en dan wel uit, maar ik geloof toch, dat een dergelijke opgave zelfs voor beroepsmensen zeer moeilijk is. In ..Negro-Jazz" lukte het beter. Het „Liefdesliedje" was een hele prestatie voor een leerling van het eerste jaar, HILVERSUM 1. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Ouverture, reportages, wegeninformatie en lichte grammofoonmuziek (7.30-7.40 Nieuws. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lich te grammofoonmuziek. (Om 9.00 Weer- overzicht). 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Sextuool: gevarieerd muziekprogramma. (Om 10.30 Weerover- zicht). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Klassieke grammofoonmuziek. 12.10 Le ven op het land, gesprek. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Deze week, praatje. 12.45 In de zomer uit: wetenswaardigheden en mu ziek. 13.15 Metropole, orkest. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte grammo foonmuziek. 14.30 Klassieke en moderne grammofoonmuziek. 15.30 Viool en piano (opn.): klassieke muziek. 16.00 Gerefor meerde studiodienst. 16.30 Lichte gram mofoonmuziek. 17.00 Klassieke grammo foonmuziek. 17.15 Lichte grammofoonmuz voor de tieners. 17.50 Sportrubriek. 18.10 Stereo: Metropole orkest. 18.40 Voor de twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liede ren (gr.). 19.45 Moderne muziek (gr.). 20.00 Zomermozaiek: gevarieerd program ma. 21.50 Zomerconferentie C.H.U. repor tage. 22.00 Haarlemse orgelmaand. 1965: Kerkorgelconcert: moderne muziek. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40 23.05 Platennieuws. 23.30 Vers in het ge hoor: literair programma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.25 De groenteman, praatje). 8.45 Mor genwijding. 8.55 Moderne grammofoonmu ziek. 9.00 Vioolconcert (gr.): oude muziek. 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Dansorkest en zang solisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Lichte orkestmuziek en soliste. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualitei ten en grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Gitaarspel (opn.). Aan sluitend: Sopraan en piano: moderne lie deren. 14.15 Huishoudelijke zaken, praat je. 14.30 Jeugd en ritme. 15.00 Nieuwe grammofoonplaten met gesproken woord. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. (Om 16.00 Nieuws). 16.30 Stereo: Cello en piano: Klassieke en semi-klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Acua- liteiten. 18.25 Mannenwerk: Licht pro programma en sportactualiteiten. 20.00 Nieuws. 20.05 Lucia di Lammermoor, opera, uitgevoerd door Omroeporkest, koor en solisten. (20.55 Boekbespreking.) 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Dicotaria: nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.25 Weerbericht, mededelingen en SOS-be richten. 12.30 Festivaria. 12.50 Beursbe richten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operettemuziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Liederen. 16.35 Kamermuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Zang en dans. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Mo derne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Bij zondsonder gang. 20.00 Moderne muziek. 21.15 Boek bespreking. 21.25 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Lichte muziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en belcantoconcert. 23.55 Nieuws, NTS: 13.30-14.30 Directe reportage van Matterhorn-beklimming. NCRV: 17.00- 17.35 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de beer. 19.06 Apen: In deze afleve ring uit de serie People like us maken wij nader kennis met de apen. VARA: 19.35 Top of flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Quartorze juillet!: Vive la republique in Bussum!: amusementsprogramma. 21.30 Dick Powell Theatre: Gezicht van de haat. SOC.: 10.20 Uitzending socutera. NTS: 10.25 Journaal. 22.30-22.40 Tour de France. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. 20.01 De vrijgezel len, buitenlandse toneelspel. NCRV: 21.35 Litterair kijkschrift. 22.05 Meditatie. 22.10 Einde. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I KRO: 15.00-15.35 Voor de vrouw. KRO: 19.00 Nieuws. 19.01 Barend de beer. 19.06 De Verrekijker. 19.15 Regionaal jour naal. 19.35 De Lucy Show: Lucy en de militaire academie. 20.00 Journaal. 20.20 KRO: De knecht van twee meesters, to neelspel. NTS: 22.50-22.55 Jouranal. 22.55 Zangfestival van Knokke. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Sport- variëteiten. 20.35 Kijken rond de toren: Vandaag kan ook Limburg via de zender in Roermond kijken naar de televisie programma's van Nederland 2: korte filmimpressie over het land rond de zen dertoren. 20.55-22.10 Voor de vuist weg. maar het was toch ook zeer onaf. Ook van de „Nocturne" is mij weinig positiefs bijgebleven. Helaas kon ik „Musical" en de finale „Dit is theater" niet meer zien. Wat niet wegneemt, dat de gehele zaal, waaronder ik me zelf dan ook reken, zich kostelijk heeft geamuseerd. Zoals gezegd, Johan Verdoner kan met zijn medewer kers met grote tevredenheid terugzien op deze zeer geslaagde voorstelling, waaruit duidelijk het nut van de Akademie voor Kleinkunst is gebleken. EN HET IS DAAROM een verheugend feit te kunnen mededelen, dat nu de voortzetting van de Academie en de oplei ding van de leerlingen verzekerd is. Het Rijk heeft zich namelijk vorig jaar bereid verklaard, de lopende cursus te subsidië ren, waardoor de Academie, die wegens geldgebrek aan een zijden draadje hing, kan blijven bestaan. Het ministerie had als voorwaarde gesteld, dat het beleid ge voerd zou worden in nauwe samenwer king met de Toneelschool. En thans is er regelmatig overleg tussen beide instellin gen, waarbij de leiding van de Akademie zich graag voegt naar de adviezen van de directeur van de Toneelschool. Nu het Rijk dus bereid is hulp te verlenen, heb ben ook de Nederlandse Televisie Stich ting, het Buma Cultuurfonds en de ge meente Amsterdam financiële bijdragen toegezegd. Hiermede is dus zoals reeds boven werd gezegd de toekomst van de Akademie verzekerd. In het afgelopen sei zoen zijn twaalf volledige voorstellingen gegeven in uitkoop. In een etablissement te Amsterdam zijn 23 korte café-chantant programma's gebracht. In maart werd door het Rijk aan acht van de elf leer lingen, die het voorbereidende jaar reeds hadden doorlopen, een beurs verleend, zo dat de lessen nu ook overdag gegeven konden worden. HET KOMEND SEIZOEN zal de Aka demie vehruizen van de Albert Cuypstraat naar een ruimere huisvesting op de Lin- dengracht 93, waartoe de gemeente mede werking verleend heeft. Eind Augustus zullen weer toelatingsexamens plaats heb ben: de vaste adviescommissie hiervoor be staat uit Wim Sonneveld, Wim lbo, Cor Lemaire, Piet Muysselaar en Sieto Ho ving. In de loop van het vorige jaar hebben enkele leerlingen hun studie afgebroken omdat zij, mede door het uitblijven van subsidie, het „vak" in zijn gegaan. Nu vertrekken Marijke van Laar, die een rol krijgt in de musical „Heerlijk, heerlijk duurt het langst", Bertie Teutscher die gaat werken in een commerciële show en Jan Pier die zal gaan medewerken aan voorstellingen van Rob van Hopten. De docenten zijn nu: voor spel mevr. Jobs van Zuylen; voor spraak mevr. Wal- ly Holzhaus en A. van Zandbergen; voor zang mevr. Wally Holzhaus, May Oranje den Uyl en Stans Mook; voor solfège Mau rice van IJzer; voor koorzang Coen Ouwehand; voor ballet Johan Verdoner en de dames Jo Guetlich en Wil Heins; voor showdans Jack Bow; voor jazz- en Afro- cubaanse dans mevr. Helene le Clerq; voor Spaanse dans Marino Morijo; voor klassiek balletrepertoire Maria Sylvaine; cabaret, show en musical Ben Rowold, Rob Touber en Johan Verdoner; littera tuur en taalgebruik Jacques van Hattum en Ger Kleis; repertoire Dora Paulsen en voor spel John Lanting. achter, dat er Franse kindertjes zijn, die menen dat Nederland ook een koning heeft, Koning Bernhard. Voor de rest maakte de AVRO het zich gisteravond zo mers gemakkelijk met een herhaling van het laatste optreden van Charles Azna- vour in het Kurhaus. Al zijn er in de vakantie-periode natuurlijk veel reprises die een herhaling eventueel op het an dere net waard zijn, dat geldt met dit optreden van de kleine, grote man Azna- vour, die nu bepaald niet zo op dreef was en zich, steunend op een koele routine, door dit uur heen zong. Songfestivals mogen wat gedevalueerd zijn, met de uitzendingen uit Knokke is het toch een gek geval. Opnieuw kwam van een der landen-ontmoetingen gister avond maar één ploeg in aanmerking, om op de Nederlandse beeldbuis te ver schijnen en zich tevens te laten horen. Dat was dan het Nederlandse vijftal, dat. ons en het fraai opgedofte festival-pu bliek verraste met een toch wel knap en gevarieerd programma. Bijzonder jam mer was het dat de kijker de kans ont houden werd, beide teams te horen en ook een oordeel over de prestaties van de andere partij te vellen. Damshuizer „De schoonheid van Japans papier" is de titel van een film van de Japanse te levisie over de vervaardiging van de prachtige papiersoorten die in Japan niet alleen worden gebruikt voor tekeningen, schilderijen en religieuze doeleinden, maar ook als toegepaste versiering in mo derne gebouwen. De NTS zendt deze door Keiichi Kneko geregisseerde film uit op zondag 18 juli van 19.30 uur tot 20 uur over het eerste net. Nieuw werk van Oscar van Hemel. In op dracht van het toenmalige ministerie van O.K en W heeft Oscar van Hemel een divertimento geschreven. De compo nist heeft het opgedragen aan het Nederlands Kamerorkest, ter gelegen heid van het 10-jarig bestaan van dit orkest. In c loop van het komende ju bileumseizoen zal dit het werk voor d# eerste maal uitvoeren. Graham Greene. De Britse romanschrijver Graham Greene is door Paus Paulus in het Vatikaan in particulier audiëntie ontvangen. Het onderhoud tussen de paus en de schrijver, die rooms-katho- liek is, duurde 20 minuten. „Voor nuffen en fatjes". In de bovenzalen zalen van het slot Zuilen aan de Vecht in Utrecht wordt tot 30 september onder de titel „Voor Nuffen en Fatjes" een tentoonstelling gehouden van antieke kostuums uit de collectie Canter Cre mers uit Den Haag. De expositie omvat ongeveer 25 kostuums en een hoeveel heid parasols, waaiers en dergelijke, uit de periode 17501926. De expositie is dagelijks (behalve op maandag) geopend. Prijzen voor industriële vormgeving. Voor de eerste keer sinds het bestaan der Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven zijn in de Globezaal van de Stadsschouwburg vijf academieprij- zen ter waarde van duizend gulden elk, alsmede de daarbij behorende oorkon den uitgereikt, die door vijf industriële ondernemingen jaarlijks beschikbaar worden gesteld. Winnaars waren de heren D. M. Z. Smets uit Hove (België) en B. P. Steinmetz uit Hamersveld bij Amersfoort, beiden van de afdeling „Product Design"; de heer W. E. de Joode uit Venlo voor de afdeling „Pro- dukt Presentatie"; mej. Joke van der Heyden uit Afferden en mej. Eva Senke uit Vught, van de afdeling textielont- werpen. Van de in totaal 36 geslaagden voor het eindexamen verwierven er acht het predikaat met lof. Werk van H. F. Boot en Cor Dik. In het gemeentelijk expositiecentrum „Aem- stelle" in Amstelveen zal van 24 juli tot 30 augustus een tentoonstelling worden gehouden van werk van H. F. Boot en Cor Dik (uit de collectie Van Bommel-Van Dam). In het prenten kabinet zullen er tegelijkertijd „Los Caprichos" (80 etsen) van Goya worden geëxposeerd; tevens zullen* er Japanse prenten te zien zijn. „Aemstelle" (Am- sterdamseweg 511) is dagelijks (ook zondags) geopend van 14-17 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 15