lü 1 Salzburg Festival geopend met magistrale „Boris Godoenov Het Parijse „Festival du Marais" verrast met Rossini en Offenbach NEGEN MUZEN III Nieuwe Beatlefilm: nog magerder verhaal met nog meer grappen Heden geen uitvoering in Openluchttheater Jonge Libanese auteur gooit Shakespeare tegen Het Kwaad aan WOENSDAG 28 JULI 1965 7 Twee vergeten opera's in ere hersteld 1 „Politiek" schilderij in Oslo op straat gegooid Benoemingen bij het Concertgebouworkest Jeugd en vrije tijd De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Grafische kunst in Galerie Boumans SANm - 1 PARIJS. Sinds enkele jaren bezit ook Parijs zijn eigen festival. Het Festival du Marais in een wijk die rijk is aan beroemde zeventiende-eeuwse •patriciërs huizen Hótel De Sens, De Sully, De Rohan, De Soubise (waar eens de gelijk namige ministers en hovelingen der Lodewijken woonden) en die door de minister voor de Cultuur, André Malraux, en-bloc tot historisch monument is verheven. Het is in de binnenhoven van die gerestaureerde en verlichte gebouwen dat 's avonds gedurende de zomermaanden nu voorstellingen worden gegeven. In het seizoenplan treft men de namen aan van Molière en van Romain Rolland (Danton), van Bach (Marcuspassion), Monteverdi, Lalande en Messiaen, maar ook van dicht er-chansonnier Leo Ferré, het Deense Strijkkwartet, het Wartburg College Choir en de Balletten van Zagreb. MET DIE opsom ming is de kous van het Parijse festival programma niet af. Een heel bijzondere gebeurtenis was een aantal voorstellingen van Rossini's opera bouffe „Signor Bru- schino" en van Of- fenbach's „Bataclan". Bijzonder wegens het eigen en lichte gewicht van die twee werken, die sedert de première in Parijs in de Bouffes Parisiens onder leiding van Offenbach zelf niet meer waren ver toond. Maar bijzon der óók omdat nu gebleken is, dat het Parijse publiek waaronder zich vele buitenlandse toeris ten hadden gemengd, die in deze tijd van het jaar voor hun culturele verpozing anders op een houtje moeten bijten al lerminst afwijzend staat tegenover dit lyrische genre op de speelse toer. Dat ver schijnsel is merk waardiger, omdat het niveau der voorstel lingen de toets van de kritiek wel door stond maar, door de afwezigheid van „sterren", toch niet het veelbesproken „internationale peil" bereikte. De dirigent, Marcel Couraud, die rijn naam bij de radio vestigde als leider van een a cappella-koor en specialist van pre-klassieke motetten en andere vocale werken, maakte nu zelfs zijn debuut in het opera-bedrijf, en ook z ij n naam kon te voren nauwelijks als trekpleister fun geren. BEIDE WERKEN, die eigenlijk dichter bij de operette dan bij de komische opera staan, hebben hun uitgelaten karakter en parodistische inslag gemeen. Rossini was nog maar net meerderjarig toen hij zijn „Heer Bruschino" componeerde, en het wat conventionele gegeven van een amou rette tussen twee jong-geliefden die door een brommende papa en een herbergier dreigt te worden doorkruist, werd door de componist met een rijkdom van thema's en motieven en» al de onweerstaanbaar heid van zijn boosaardige invallen over goten. Muzikaal gesproken lag Offen bach's „Bataclan" misschien een halve etage lager, al beantwoordde zijn aanval op de ouderwetse opera met duidelijke toespelingen op de „Troubadour", op Gounod's „Roméo et Juliette" en zelfs op Verdi's „Don Carlos" vollediger aan de ambities van een hedendaags publiek. JACQUES OFFENBACH die, ondanks zijn Duitse afkomst, als componist en to neeldirecteur ongeveer een eeuw geleden het operabestel in Parijs voor een ruim deel beheerste hij werd in die dagen zelfs de „Mozart van de Champs-Elysées" genoemd beleeft de laatste jaren een opvallende wedergeboorte, en zo is zijn „Vie Parisienne" een der grote kassucces sen van Jean-Louis Barrault's „Théatre de France" geweest. Zijn „Bataclan" (de OSLO (AP) Een modern schilderij waarop het door napalm verbrande lijk van een Vietnamees kind en de Ameri kaanse vlag staan afgebeeld werd gister avond uit de vitrine voor het parlements gebouw in Oslo getrokken. Een veront waardigde heer brak de glazen ruit, trok het schilderij uit de vitrine en smeet het op straat. Ooggetuigen zeiden tegen de po litie dat de man door enkele mensen werd toegejuicht die ook sterke bezwaren tegen het schilderij hadden. „Ik neem de hele verantwoordelijkheid ervoor op mij, ik wil niet dat deze vitri ne gebruikt wordt voor smerige politieke propaganda," aldus de man volgens oog getuigen. De vitrine wordt door „Het Ge nootschap van jonge artiesten" gebruikt voor het tentoonstellen van moderne kunst. Elke maand hangen er andere doe ken. Het „schilderij van de maand", waar over de heer zich zo kwaad maakte, was geschilderd door de Noorse schilder Kjar- tan Slettemark die in Stockholm woont. Het schilderij is nu in bewaring bij de politie als bewijs tegen de heer, die be schuldigd zal worden van het veroorzaken van schade aan andermans eigendom men. De politie weigerde de naam van de man bekend te maken. Het schilderij heette: „Uit een Vietnamees bericht: kin deren onder de brandende napalm, hun huid verbrand tot zwarte wonden totdat zij sterven." In mei van dit jaar hebben studenten dezelfde vitrine met rode verf besmeerd toen een van de andere schil derijen van Slettemark tentoongesteld werd. Collectie-Rubinstein. In het voorjaar van 1966 zal een deel van de beroemde schilderijencollectie van wijlen Helena Rubinstein, de bekende schoonheids specialiste, bij Sotheby in Londen ge veild worden. De verzameling omvat •en groot aantal schilderden van Re noir, Picasso, Chagall, Miro en Dali. Marivaux op de binnenplaats van een der Marais-hotels. avonturen van drie Fransen, die schip breuk lijden aan de Chinese kust en dan tot mandarijnen en hogepriesters worden gewijd) werpt geen nieuw licht op de fi guur van de componist, maar biedt aan studentikoze fantasie wel alles wat men zich voor een zomeravond-divertissement kan dromen. Men mag daarom slechts ho pen, dat het Festival de Marais meer van zulke gelukkige grepen zal hebben om zo tevens het wat gedevalueerde vertrouwen van het Parijse publiek in deze vorm van operakunst enigszins te herstellen. Frank Onnen Met ingang van het seizoen 1965-1966 is de heer Joël Waterman benoemd tot tweede concertmeester van het Concert gebouworkest. De heer Waterman werd geboren in 1934 en is sedert 1957 lid van het orkest. De heer Jan Keessen, sedert 1943 twee de concertmeester, zal met ingang van dezelfde datum deel gaan uitmaken van de groep der altviolisten. Twee leden van de groep der tweede violen zijn met ingang van 1 september geplaatste bij de eerste violen, te weten mevrouw A. Stuurop-Kamermans en de heer J. Nicolai. De heer G. Beths, die reeds vroeger enige jaren lid van het concertgebouworkest is geweest, zal van 1 september af deel uitmaken van de groep der eerste violen. De KRO-medewerker Vincent Monni kendam deed een ambitieuze poging, de vrijetijdsbesteding van de hedendaagse jeugd te behandelen in een uitzending van 40 minuten, die men bij de televisie een „documentaire" pleegt te noemen. Ook dit programma bevestigde, dat in tegenstelling met de film het woord „documentaire" bij de televisie min of meer een in ongebondenheid gemaakt al legaartje van beelden (filmscènes, foto's, sprekers) en woorden dekt, dat bij voor keur gewijd is aan een ernstig onder werp. Opmerkelijk is daarbij, dat het ont breken van enige bindende wet, de t.v.- documentaristen er veelal toe verleidt, een tekort aan beeldende kracht goed te maken met een stortvloed van woorden. Dat was ook nu weer het geval. Monnikendam had overigens dit onder werp niet rond gekregen zonder minister Vrolijk, die op de rug gekeken door een groep kritisch luisterende tieners, aan het eind van deze uitzending een lang vraaggesprek toestond aan een hiervoor erbij gehaalde Brandpunt-medewerker. Nadat namelijk velej vele minuten wa ren gewijd aan de vrijetijdsbesteding van de vooroorlogse jeugd (de samensteller ging zelfs hiertoe ver terug in de vorige eeuw) en aan jongeren van heden (slen terend, „twistend" en dobbelend aan een bar) wees de minister, zonder dat uit drukkelijk te stellen, op de grote tekort koming van deze lange produktie, waar in nauwelijks iets werd getoond van de positieve vrijetijdsbesteding, die men in het leven van honderdduizenden jonge mensen kan vinden. Terecht ook wees de minister erop en hij stelde daarbij zichzelf en zijn kinderen ten voorbeeld dat men, waar het de jeugd betreft, te gauw en te zwaar spreekt van een crisis. Aan dit programma-onderdeel vooraf ging de tweede ronde van de internatio nale „Zomercarrousel", de zich in het Casino van Knokke afspelende co-produk- tie van vijf televisie-organisaties. Deze keer was de Waalse televisie, de RTB, de maakster en zij had het uitsluitend gezocht in het moderne zangamusement, zodat men meer kon spreken van één lange liedjesronde, verzorgd door tal van goede vocalisten. Nederland was daarbij vertegenwoordigd door Rita Reys en het trio Pim Jacobs, die weer uitstekend hun jazznummers brachten, maar ons in deze casinozaal, gevuld met oudere badgasten en hele gezinnen, weinig op hun plaats leken. J. Damshuizer RECTIFICATIE Op de kunstpagina in ons blad van gis teren stond een foto afgedrukt van een wandtapijt van Soulages. In het bijschrift was wel vermeld dat de foto links en rechts bekort was, maar niet dat de foto ondersteboven stond afgedrukt. De zangeres Ellen Craamer zingt vanavond om één minuut over acht in het VARA-programma op Neder land II acht liedjes. „Ik ben een poos uit de circulatie geweest, omdat ik anderhalf jaar lang met mijn pianist heb gewerkt aan de opbouw van een nieuw repertoire, 't Is mijn bedoe ling om nu eens heel anders tevoor schijn te komen. Ik werk nu met een eigen combo en praat de liedjes zelf aan elkaar op teksten, die mijn man heeft geschreven. Als de kijkers mijn programma leuk vinden, zullen wij er graag mee doorgaan", aldus de zangeres. (Van onze correspondent) WENEN. In tegenstelling met vroeger ligt het hoogtepunt van het festival te Salzburg dit jaar niet in het midden, maar aan het begin van dit seizoen. Hoezeer de operadirectie in Wenen ook met recht kan beweren dat zij zónder Von Karajan een hoog peil weet te handhaven, toch heeft de opvoering van de opera Boris Godoenov in Salzburg onder de leiding van Von Karajan nogmaals bewezen dat het ontslag van deze lastige, maar unieke dirigent een groot verlies is voor Wenen. Alles aan deze interpretatie is overtuigend, verbluffend en bijna ongeëvenaard en het is wel zeker dat deze uitvoering, die nog vijf maal in Salz burg zal worden herhaald, een hoogtepunt betekènt in de geschiedenis van de vertolking van deze opera. VON KARAJAN IS HIER NIET alleen de dirigent, maar ook regisseur en tevens heeft hij zijn stempel gedrukt op de prachtige decoratie van Schneider-Siems- sen. Aanvankelijk maken de decoraties verreweg de meest verzorgde indruk: de zaal in het Kremlin van goud en marmer, het kasteelpark in Polen met de realis tische en toch sprookjesachtige sfeer van een maannacht, de voorgevel, van de ka thedraal met bonte ikonen, de prachtige en weelderige kostuums en tenslotte de scène van de revolutie op het einde en het oprukken van het leger. Dat alles is het resultaat van een visionaire kijk in vereniging met het organisatietalent van een almachtige regisseur. Voor de vertolkers van de hoofdrollen had Von Karajan de beste zangers uit Slavische landen geëngageerd, want dit werk van Moessorgski wordt in de oor spronkelijke Russische taal gezongen, ook door het koor. De hoofdrol, Boris, wordt door de Rus Gjaurov gezongen en HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ouverture: reportages en commentaren, wegeninformatie en lichte grammofoon- muziek. (7.30-7.40 Nieuws; plm. 8.00 Over weging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte gram- mofoonmuziek met berichten voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Sextuool: gevarieerd mu ziekprogramma. (10.30 Weeroverzicht). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Klas sieke grammofoonmuziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praatje. 12.45 In de zomer uit: wetenswaardigheden en muziek. 13.15 Promenade-orkest (opn.): amusementsmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Musette-orkest (gr.) 14.30 Moderne orkestwerken (gr.) 15.25 Semi- klassieke muziek voor 2 piano's (opn.) 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Zigeuneror kest (gr.) 16.45 Lichte muziek van Neder landse componisten (gr.) 17.00 Operamu ziek (gr.) 17.15 Lichte grammofoonmu- ziek voor de tieners. 17.50 Sportrubriek. 18.10 Licht instrumentaal kwintet (opn.). 18.30 Moderne kamermuziek (opn.) 18.40 Halte: gevarieerd programma voor de twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Zang en orgel: klassieke liederen. 19.45 Oude kamermu ziek (gr.) 20.00 Zomermozaïek: geva rieerd programma. 22.00 Internationaal Orgelconcours Haarlem 1965 (4): Kerkor gelconcert: klassieke en geïmproviseerde werken. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 23.00 Boekbe spreking. 23.05 Platennieuws. 23.45 Gram- mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25 De Groenteman, praatje). 8.45 Morgenwijding. 8.55 Oude muziek (gr.). 9.00 Klassieke kamermuziek, (gr.) 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Dansorkest en zang solisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Licht instrumentaal ensemble met zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek 13.25 Beursberichten. 13.30 Saxofoonkwar tet: moderne muziek. Daarna: Clavecim- belrecital. 14.15 Huishoudelijke zaken, praatje. 14.30 Zang en piano. 15.00 Actua liteiten. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. (Om 16.00 Nieuws). 16.30 Pianorecital: klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Mannenwerk. 20.00 Nieuws. 20.05 Holland Festival 1965: Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, mannenkoor en solisten: Moderne en klassieke muziek (20.35-20.55 Voordracht). 22.10 Licht instrumentaal en semble met zangsolisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Stereo: Discota- ria. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-be- richten. 12.45 Grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht. Daarna: Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassieke muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Liederen. 15.32 Klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gitaarspel. 16.40 Moderne muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Koor zang. 17.30 Folklorefestival. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten. 18.30 Orkestconcert. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokor- niek. 19.40 Latijnsamerikaanse muziek. 21.00 Noordzeefestival: Moderne muziek. (22.00 Nieuws en berichten). 23.00 Nieuws 23.05 Opera- en belcantoconcert. 23.55- 24.00 Nieuws. De nieuwe Beatle-film is dinsdagavond in première gegaan. Te oordelen naar de reacties van het publiek tijdens de voorpremière voor de pers zal de nieuwe film een groter succes worden dan de eerste. Het verhaal is dunnetjes, maar de film bevat meer lachwerk en meer visuele grollen. Verder zijn er zes nieuwe Beatle-songs van John Lennon en Paul McCartney, en ook van een nieuwe componist onder de Beatles: George Harrison. De laatste schreef een nummer dat heet: „I need you". De titel van de film is kort en krachtig: „Help". Paul McCartney had. een andere titel in zijn hoofd, die meteen een korte inhoud van de film is: „Where did the Ringo?" Drummer Ringo Starr, die zijn bijnaam Ringo dankt aan zijn voorkeur voor op vallende ringen, tikt volgens het verhaal van de film een nieuwe ring op de kop met een grote rode steen. Het is een strop voor de Beatles en in het bij zonder voor Ringo dat de drager van deze ring moet worden geofferd door een mysterieuze oosterse godsdienstige sekte. Een groot deel van de film gaat over de steeds mislukkende pogingen van de sek te om Ringo rood te verven, een noodza kelijke voorbereiding voor de offerplech tigheid. Ringo wil de ring wel kwijt, maar kan hem niet van zijn vinger afkrijgen. Een geleerde, die de wereld wil beheer sen, heeft ook al interesse voor de ring, omdat het metaal weerstand blijkt te bie den aan vijlen, slijpstenen en snijappara- ten. Deze merkwaardige situatie wordt vol ledig uitgebuit in de film. Scotland Yard en eenheden van het Britse leger, waar onder een pantserbrigade, trachten Rin go en de Beatles te beschermen tegen hun belagers. De leidster van de sekte, gespeeld door Eleanor Bron, wordt hoe kan het anders verliefd op Ringo en verraadt haar volgelingen om de Beatles te redden. Een van de lachscènes doet zich voor wanneer de Beatles de deuren binnengaan van vier naast elkaar gelegen arbeidershuisjes. De vier deuren komen alle uit in een grote luxueuze zaal, waar de Beatles elkaar weer treffen. In de slaapkamer van het Beatle-paleis bevindt zich een grasveld, dat wordt gemaaid door een tuinman die daarvoor een vals gebit gebruikt. Paul speelt in het paleis op een bioscooporgel, dat uit de grond oprijst. Ringo doet zich tegoed aan drank jes die hij uit ingebouwde automaten haalt. John Lennon begeeft zich naar de boekenkast, waar hij een geheim paneel laat omkantelen. De achterzijde van het paneel vertoont eveneens een boekenplank gevuld met exemplaren van Johns jong ste bestseller „A Spaniard in the Works." DE KOSTEN van de nieuwe Beatle-film zijn ongeveer het viervoudige van die van de eerste film „A hard Day's Night". Er wordt een opvallend gebruik van kleuren gemaakt: sommige scènes zijn geheel in groen, blauw of roze gehouden. De Beatle- film zal donderdag zijn wereldpremière beleven in Londen. Prinses Margaret en Lord Snowdon zullen aanwezig zijn bij de voorstelling, waarvan de opbrengst geheel naar liefdadige doelen gaat. George Harrison en Paul McCartney in ,flélp". VOOR WOENSDAG NEDERLAND I VARA: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. 19.06 De rivier De Kwai: The river Kwai, filmreportage. NCRV: 19.35 De Beverly Hillbillies, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Stief been en Zoon, TV-spel. 21.20 Dzjes Zien: jazzprogramma. 21.40 1924, documentaire over het leven van veertig jaar geleden. 22.20 Dagsluiting. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Liedjesprogramma. 20.20 De man die alles kan (Ein Mann geht durch die Wand), film. 21.55 Speurtocht in het ver leden: film over het Denemarken van Hans Christiaan Andersen. VOOR DONDERDAG: NEDERLAND I AVRO: 15.00-15.50 Dr. Ben Casey; een dozijn rozen voor Haar, TV-film. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. 19.06 De Verrekijker, inter nationaal jeugdjournaal. 19.15 Van Ge west, regionaal weekjournaal. AVRO: 19.35 The Lucy Show. NTS: 20.00 Jour naal. 20.20 Achter de schermen: docu mentaire over het totstandkomen van een TV-spel. 20.50 De dertig seconden, TV spel. AVRO: 22.05 AVRO's Televizier. NTS: 22.25 Socutera. 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Zuid-West-Afrika, reisindrukken. 20.30 Beeldende Kunst 65. NTS: 20.55 Het grote avontuur (The great adventure), se rie gedramatiseerde episodes uit de ge schiedenis van de Ver. Staten v. Ameri ka. KRO: 21.45-22.10 't Is Zonde, cabaret programma. gespeeld op een manier die men niet spoedig zal vergeten. Daarnaast trekken op de eerste plaats Sena Jurinac en Eber- hard Waester de aandacht. Vooral echter de koren, die zijn samengesteld uit de le den van de operakoren uit Wenen, Zagreb en Salzburg. De glans van de negen hoofd tonelen en de meesterlijke regie (vooral van de grote groepen) trekt zo sterk de aandacht dat het prachtige musiceren van Von Karajan als dirigent pas later opvalt. Maar achteraf stelt men met grote bewon dering vast dat Von Karajan als dirigent hier zijn vrijwel onbereikbare hoogte weer heeft gemarkeerd. OOK IN OOSTENRIJK klaagt men over een crisis in het festival-bedrijf zoals dit ook na het Holland-Festival tot uitdruk king is gekomen; maar Salzburg maakt nog altijd een uitzondering. Hier betekent een festival nog echt een feest waarvoor men naar de beste krachten zoekt en geen kosten spaart. De beste kracht is in dit geval Von Karajan zelf en het is jam mer dat deze opvoering geen reprise vindt in de Weense Opera. Op het verdere pro gramma van Salzburg staan nog drie ope ra's van Mozart, twee van Richard Strauss en Macbeth van Verdi. Van 23 juli tot 15 augustus is er in Ga lerie Boumans in Beverwijk grafisch kunst geëxposeerd van onder andere Ba- sart, Berserik, Bezemer, J. Diederen, Ee- lenbaas, Escher, Verwey en Wiegers. Na deze expositie zal in de Galerie Boumans werk van enige Zaanse schil ders te zien zijn, waaronder schilderijen van de jonge Zaankanter Adriaan Bos boom. De expositie van grafische kunst kwam tot stand door samenwerking tus sen de Culturele Raad Noord-Holland en de stichting „Tentoonstellingen Bever wijk". Het in onze krant aangekondigde op treden van „Les Compagnons de la Claira Fontaine" gaat vanavond, in het Open luchttheater Bloemendaal, niet door (ook niet in Musis Sacrum in Santpoort). John Lennon en Ringo Starr. BEIROET (AP) Een jonge Libanees-Armeense toneelschrijver heeft een stuk geschreven, dat uit sluitend uit woorden en karakters uit het werk van Shakespeare bestaat. Het stuk, dat vijf bedrijven en 2.850 blanke verzen telt, heet „Mahoemodo, de vorst van de duisternis" en be treft de strijd tussen goed en kwaad. „Mahoemodo is een buitengewoon slechte persoonlijkheid en ik acht hem vergelijkbaar met Adolf Hitler", zei de 22- jarige schrijver, Hovhan- nes Pilikian, die is afgestu deerd aan de Amerikaanse universiteit te Beiroet. „Het spel is een veroordeling van het fascisme in zijn ge heel, niet uitsluitend van het nationaal-socialisme. Het fascisme wordt aange klaagd door de tijd, die de gehele mensheid van vroe- qer, van nu en van de toe komst vertegenwoordigt". Pilikian zei dat het stuk is opgedragen aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, in het bij zonder die van Hirosjima. Hij heeft het geschreven ter gelegenheid van de 400ste verjaardag van de geboorte van Shakespeare in 1964. Vertragingen bij het drukken hebben de verschijning tot dit jaar tegengehouden. De meest beroemde regels van Ham let, Macbeth, De Koopman van Venetië, Romeo en Ju lia en andere spelen van Shakespeare komen in „Mahoemodo" voor. Pili kian heeft materiaal uit 20 van de 37 stukken van Shakespeare gebruikt. De voornaamste figuur echter komt in Shakespeare niet voor. Pilikian zei dat deze een mengsel van verschei dene door Shakespeare ge creëerde duivelachtige per soonlijkheden is. „Enkele figuren in het stuk veran deren verscheidene malen van geslacht terwijl het verhaal zich ontwikkeld, omdat ze metafysisch tweegeslachtelijk zijn. Ik geloof, dat het kwaad zelf metafysische tweege slachtelijkheid is", aldus de auteur. HET VERHAAL speelt zich af in een denkbeeldig land, genaamd Deathu- merland", dat de hel voor stelt. Pilikian vertelde dat het hoogtepunt komt aan het einde, als Mahoemodo vergiffenis door de tijd weigert, strijdt tegen en wordt gedood door een fi guur, die de menselijkheid vertegenwoordigt. „Maar alvorens te sterven ver zaakt hij zijn euveldaden, hetgeen de uiteindelijke vernietiging van het kwade verzinnebeelde. Pilikian hoopt het stuk ergens in Europa voor het voetlicht te brengen. Hij heeft ook nog een ander stuk ge schreven. dat „Mijn Ham let" heet en waarin alleen Hamlet ten tonele ver schijnt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7