r Weer twee beelden onthuld in Zandvoortse woonkernen I ,3 Vriendelijkheden van de omroepen voor hun nieuwe collega's-zendgemachtigden Marie-Claire Alain gaf in de Hoeksteen een orgelconcert Poolse grafiek in het Haarlemse Prentenkabinet NEGEN MUZEN DONDERDAG 29 JULI 1965 1 i llfiM lEp *<e, V ■'Vna»» DE HAARLEMSE ORGELMAAND ft vers in blik verpakt! Jos de Klerk De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma VOOR DONDERDAG: NEDERLAND I Filmavond -i «V: v - „Twee provincialen" van Loeki Metz fVaw onze radio- en tv-medewerkster) HILVERSUM. AI mag dan hier en daar niet-officieel gefluisterd worden, dat eventuele nieuwe concessionarissen straks in Hilversum wel eens een minder warm onthaal zouden kunnen krijgen, de officiële bewoordingen van de vijf bestaande omroepverenigingen zijn toch werkelijk vriendelijk. (Van onze correspondent) IN ZANDVOORT heeft burgemeester mr. H. M. van Fenema woensdagavond twee beelden onthuld als besluit van de tweede fase van de kunstzinnige verfraai ing van het dorpsbeeld, voor welk doel de gemeenteraad in 1963 een apart fonds instelde. Aan negen kunstenaars werd toen opdracht gegeven tot vervaardiging van beeldhouwwerken, dan wel een schets ontwerp daarvoor. In 1964 kwamen vijf kunstenaars met de verstrekte opdrach ten gereed, zodat in juli van dat jaar de eerste vijf beeldhouwwerken konden wor den onthuld. Gisteravond werd in het plantsoen aan de Patrijzenstraat door mr. Van Fenema onthuld een beeld van mevrouw Loekie Metz te Rotterdam en in het plantsoen aan de Fazantenstraat een schepping van mevrouw A. Koning- de Jong uit Amsterdam. In zijn toe spraak, die aan de onthulling voorafging, wees de burgemeester erop, dat met de onthulling van het zevental beelden de laatste fase van de dorps-verfraaiing nog niet is afgesloten. De derde en laatste fase vangt namelijk aan in 1966; dan wordt op de Rotonde een groot beeld houwwerk geplaatst van Jan van Luijn, om aldaar als blikvanger te dienen voor de badgasten en inwoners; Hans Bayens heeft voorts een schetsontwerp gemaakt voor een beeldhouwwerk, dat op het Raadhuisplein in het centrum van het dorp een plaats zal verkrijgen. De ont hulling van het beeld op de Rotonde hoopte spreker nog tijdens zijn. ambtspe riode, die eind mei 1966 afloopt, te kun nen meemaken. NAMENS DE GEMEENTE bood de burgemeester mevrouw Metz een boeket anjers aan, waarna hij door verwijdering van de Zandvoortse vlag het beeld ont hulde. Het bronzen beeld, bijna 1 meter HET CONCERT dat Marie-Claire Alain woensdagavond gaf in de Nederlands hervormde kerk „De Hoeksteen" te Santpoort, lokte een talrijk publiek. Het was dan ook voor de orgelliefhebbers een bijzonder geval de gereputeerde artieste, zuster van de in 1940 gesneuvelde orgelcomponist Jehan Alain, een paar werken van haar broer te horen vertolken en de capaciteiten van het Van Vulpen-orgel te ervaren in haar interpretaties van werk van Lebègne en Bach, en bovendien hoe zij het zou aanleggen om aan het instrument de klanksfeer te ontlokken, die een aanzienlijk deel uitmaakt van César Francks charmante Pastorale. DE CONCERTGEEFSTER was er blijkbaar op bedacht het kleurpalet van het orgel in alle bruikbare tinten aan te wenden, toen zij als eerste nummer op haar programma een Suite van Nicolas Lebègue plaatste. Deze zeventiende-eeuw- se Franse orgelmeester geldt immers in de geschiedenis van het orgelspel als spe cialist in de registratie, die hij trouwens zorgvuldig aanduidde. Hij was de man die de kleur boven de lijn liet prevaleren; het ging hem meer om het effect dan om de strenge leer van het contrapunt. Hij heeft uiteraard zijn Suite voor een groter orgel geconcipieerd dan het instrument van De Hoeksteen. Maar mevrouw Alain vond voor ieder geval een oplossing die de voorgeschreven registratie treffend na bootste: het effect van een cornet, van een cromorne, enzovoorts. En het geheel werd een feest van klankkleuren waarin het dartele spel van met fiorituren opge sierde klanklijnen leven en karakter kreeg. DAARNA LIET ZIJ ons luisteren naar vijf koraal voorspelen van Bach. Hier kon de fijnzinnige artieste naar goeddunken haar kleurzin botvieren, hiermee de con structies dienende van de op een cantus- firmus gebouwde composities. Wij con stateerden daarbij geregeld een zinrijke eenheid in de verscheidenheid van tim bres; bij voorbeeld in het koraal „Wie soli ich fliehen hin", waarin een uiterst vlotte canonische dialoog van elkaar ach- Bij de K.R.O. zegt men; „Als eventuele zendgemachtigden zich straks zullen aan dienen in Hilversum en zij daarbij vol doen aan dezelfde voorwaarden die ook ons gesteld worden, dan zullen we ze als collega's begroeten. In een ware demo cratie moet iedere groepering uit het volk aan het woord kunnen komen. Jarenlang hebben we gezamenlijk gevochten voor een omroepwet. Dit komt nu en dus zijn we tevreden. We hopen slechts dat er niet teveel versnippering komt, maar dat is nauwelijks waarschijnlijk; de belangrijk ste stromingen uit ons volk zijn al verte genwoordigd. We zijn ook blij dat er door de wet-Vrolijk nu demogelijkheid gescha pen is dat zij die niet aan alle door de minister gestelde voorwaarden kunnen of willen voldoen, mogelijkheden te over hebben om straks in de bestaande situatie aan bod te komen." OOK BIJ DE AVRO zijn nieuwe zend gemachtigden van harte welkom. Alleen zou de AVRO graag daadwerkelijk hulp willen verlenen door zijn mensen, zijn ap paratuur en zijn 40-jarige ervaring .in dienst van de nieuwkomers te stellen, na melijk door hun programma's technisch te verzorgen en samen met hen op een algemeen net te zitten. Ook kleinere groe peringen zijn van harte welkom: men denkt hier vooral aan Indische Nederlan ders en studenten, die dan plaats kunnen krijgen in het normale AVRO-programma. DE VPRO, zo zegt dr. J. A. de Koning, heeft van meet af aan gestreden voor een nationale omroep. Men staat critisch te genover het huidige bestel, men noemt de zuilen monopolistisch beheerde sluizen en vindt het zuilensysteem oud, afgedaan en te klein om de moderne situatie te dekken. De VPRO heeft de nota-Vrolijk goed ont vangen, ziet het als enig middel om aan- Moeder en kind" van mevrouw A. Koningde Jong. Naast de beeld houwster de burgemeester van Zandvoort. zienlijk meer en directer contact met de samenleving te hebben. Het is een ontwik keling in de goede richting, waarbij Vero nica dan als onbetaalde rekening van het Hilversumse bestel gepresenteerd wordt. Naast de zuilen een apart nationaal pro gramma te maken, acht men niet juist. Alleen mèt de bestaande omroepen, mèt de culturele organen, mèt gezamenlijke programma's en mèt een goede coördina tie is het-mogelijk dat het nationale, open en algemene programma als één geheel kan ontstaan. Men ziet niets in nog meer zendgemachtigden; er zijn al sluizen ge noeg. Openheid kan alleen bereikt wor den door breder toegang en samenwer king, niet door concurrentie van auto nome, afzonderlijke blokken. De VARA zegt zich in grote trekken van harte te kunnen verenigigen met de nota-Vrolijk. „Het enige wat we moeten doen is nagaan, of er behoefte aan nieu we concessionarissen is. Zijn die nieuwe concessionarissen er en houden zij zich en voldoen zij aan de voorwaarden door minister Vrolijk gesteld, dan zijn ze wat ons betreft welkom." DE NCRV-VOORZITTER mr. A. Roos- jen zei ons; „Wij zijn erg gouvernemen teel. We begroeten nieuwe zendgemach tigden (kent u ze al overigens?) met alle vriendschappelijkheid; we zullen geen en kele vorm van verzet plegen. We zijn goe de staatsburgers. De vraag is alleen voor mij: wie gaan die nieuwe concessionaris sen worden? Dat is nog onzeker; de Tros heb ik gevoeglijk afgeschreven, Televi- zier geef ik een goede kans. Wij zijn voorstanders van meer openheid en van daar ons „welkom". Cézanne. De stad Keulen heeft voor een bedrag van 3,2 miljoen mark uit Zwit sers particulier bezit twee schilderijen van de Franse impressionistische schil der Paul Cézanne gekocht. Zestig percent van de koopsom is door par ticulieren en bedrijven bijeengebracht. De rest zal door de stedelijke overheid worden betaald. hoog, heet „Twee provincialen", waar mee de vervaardigster heeft willen uit beelden, hoe Zandvoort door verschillen de provincies wordt bezocht. Het beeld houwwerk zal des avonds worden ver licht. Vervolgens begaf het gezelschap zich de hoek om naar de Fazantenstraat, waar het beeld van mevrouw A. Koning- de Jong op dezelfde wijze werd onthuld, nadat ook haar door de burgemeester na mens de gemeente bloemen waren aan geboden. Dit bronzen beeld heeft een hoogte van ruim een halve meter. Het stelt voor Moeder en Kind. Na deze onthulling verzamelden velen zich in de aula van het Gemeenschaps huis waar een expositie door wethouder mevrouw C. Stemler-Tjaden van Sociale en Culturele zaken werd geopend. De wethouder bracht in haar openingstoe spraak hartelijk dank aan allen, die aan de opbouw van deze expositie hadden meegewerkt, inzonderheid de heer L. J. Linssen, stadsarchitect te Amersfoort, de Dienst van Publieke Werken en de Zand voortse Contactcommissie voor Culturele belangen. Zij sprak ten slotte de hoop uit, dat zeer velen zullen komen genieten van het vele schone, dat op deze expositie wordt tentoongesteld. De aanwezigen be zochten vervolgens de expositie, die in een tweetal zalen is ondergebracht. Zij bevat vier beeldhouwwerken van me vrouw Beerthuis-Roos uit Amsterdam, acht beeldhouwwerken van Ruth Brou wer uit Amsterdam, en twaalf beeldhouw werken van Jorien de Kruiff-van Dorssen uit Amsterdam. Voorts 24 schilderijen en aquarellen van Emmy Joosten-Eerdmans te Soest en achttien tekeningen en aqua rellen van Sonja Toebes uit Bruinisse. De tentoonstelling is bijzonder smaakvol en overzichtelijk opgezet. Zij zal dagelijks geopend zijn tot 14 augustus, des mid dags van 2-4 en des avonds van 8-10 uur. Onder de titel ,,'t Is Zonde" traden Frans en Fiet Koster een half uur voor de tv-camera's op met gedeel ten uit het programma dat ze mo menteel elke avond in de Amster damse Doofpot (het café van Max Tailleur) brengen. Hun café-chan- tant „Adam en Eva" in Haarlem hebben de Kosters definitief ver laten. Bij de AVRO-radio keren de Kosters na de zomer in een vaste rubriek terug. De opnamen van ,,'t Is Zonde", waarin Fiet Koster o.a. het liedje „Te Zwoel" zingt, worden vanavond om 21.45 uur het uitzendingsuur is dus gewijzigd door de KRO uitgezonden via Ned. II. Advertentie IN TOMATENSAUS MAKREEL NATUREL tervolgende stemmen de melodie in de pedaalstemmen (4, 8, 16) de betekenis van dat zoekend vluchten duidelijk maakt En wat een twinkelend geval in „Schmü- cke dich, o liebe Seele", waar de gecolo- reerde melodie broksgewijs op speelse wijze een kinderlijke vreugde oproept, zo geheel tegenovergesteld aan het meer be kende innerlijk bezonken Bachkoraal op dezelfde cantus firmus. Die tweede kre gen we niet te horen, maar wel het in getogen „Wir glauben all an einen Gott" dat er om de rustige kleurgeving van het stramien aan liet denken, terwijl de ko raalbas zijn werk deed. DE PASTORALE van Franck kon ons minder bevredigen. Het stuk werd prach tig gespeeld, maar alle zorgen om het naar de eis te kleuren, konden het op dit orgel toch zijn lenigheid niet geven. Het zelfde gold ook voor „Le jardin suspen- du" van Jehan Alain, daarin de klank middelen van het Van Vulpen-orgel zijn impressionistisch karakter verspeelde. Dit kon men niet zeggen van „Litanies" van Alain, al wil men dit positieve stuk toch liever in een grote ruimte horen. Deze avond was dus rijk aan ervarin gen wat betreft het klankenspectrum, waar dit het tijdeigen van de composities diende. Maar het was dan ook iets heel bijzonders, hetgeen men trouwens van Marie-Claire Alain kon verwachten. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ouverture: reportages en commentaren, wegeninformatie en lichte grammofoon- muziek (7.30-7.40 Nieuws; ca. 8.00 Over weging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte gram mofoonmuziek met berichten voor de vrouw (9.00 Weeroverzicht). 9.35 Water standen. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 In de platensoos: verzoekprogramma voor oudere luisteraars (10.30 Weeroverzicht). 11.00 Voor de zieken. 11.40 Lich instru mentaal ensemble. 12.00 Angelus. 12.03 Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammo foonmuziek. 12.50 Lichte grammofoonmu ziek. 13.45 Musiësta: gevarieerd muziek programma. 15.10 Pianorecital: moderne muziek. 15.30 Voor de zieken. 16.50 Fran se chansons (opn.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Coda: lichte muziek voor tieners en twens. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Vliegende schijven: grammofoon- platenprogramma voor de militairen. 20.20 Operamuziek (gr.). 21.10 Voordracht 21.30 Limb. Symphonie Orkest en Ora torium Vereniging v. Heerlen (opn.): mo derne muziek. 21.55 Pianorecital (opn.): klassieke en moderne muziek. 22.20 Ac tualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.45 Populaire grammofoonmuziek. 23.10 Utrechts Stedelijk orkest en solist: klassieke en moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa gina, praatje. 7.30 Lichte grammofoonmu ziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo- foonmuz. 8.50 Voor de kinderen. 9.00 Te land en te water: informatief programma voor weg- en waterweggebruikers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleuters. 11.15 Vrij entree, caba ret. 11.40 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. 12.00 Orgelspel: lichte muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten. 13.30 Schakeringen, programma over Kunst en Kuituur i nWoord en Muziek. 14.30 Licht orkest. 15.00 Lichte grammo foonmuziek. VPRO: 16.00 Nieuws. Daar na: Ruimer kontakt (III en slot), lezing. 16.15 Klank en ruimte: geluid en akoes tiek toegelicht met muzikale illustraties. 16.45 Nieuwsdienst voor nieuwsgierige kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 17.30 Jazz rondo. 17.50 Kiosk: bespreking van arti kelen uit de weekbladen. 18.00 Nieuws. 18.15 Van de week: informatie en com mentaren uit binnen- en buitenland. 19.00 Ronduit muzikaal, programma voor de jeugd. 19.30 Moderne grammofoonmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Gesprek aan de deur, radio-dialoog. 20.50 Moderne grammofoon muziek. VARA: 21.00 Stereo: 't Is alle maal show: melodieën uit films en musi cals. 21.35 Spontane reacties, muzikale discussie. 22.05 Stereo: Salonorkest. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: Holland Festival 1965: Mezzo-sopraan en piano: spirituals. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 So cialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.40 Weerber., mededelingen en SOS-berich- ten. 12.45 Grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Het neusje van de zalm. 14.00 Nieuws. 14.03 Fallstaf, opera. (15.00 Nieuws. 16.00 Nws. Vanaf 16.00 Berichten voor de automobi listen. 16.03 Beursberichten). 17.00 Nieuws weerbericht en mededelingen. 17.15 Ge varieerde muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Berichten voor de automobilisten. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer bericht, radiokroniek en Het weer bij ons. 19.30 Noordzeefestival: Amusementspro gramma. 20.20 Vlaamse refreintjes. 20.40 Noordzeefestival (vervolg). 21.45 Zuid amerikaanse muziek. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Koormuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Klassieke en moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 15.00-15.50 Dr. Ben Casey; een dozijn rozen voor Haar, TV-film. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. 19.06 De Verrekijker, inter nationaal jeugdjournaal. 19.15 Van Ge west, regionaal weekjournaal. AVRO: 19.35 The Lucy Show. NTS: 20.00 Jour naal. 20.20 Achter de schermen: docu mentaire over het totstandkomen van een TV-spel. 20.50 De dertig seconden, TV spel. AVRO: 22.05 AVRO's Televizier. NTS: 22.25 Socutera. 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Zuid-West-Afrika, reisindrukken. 20.30 Beeldende Kunst 65. NTS: 20.55 Het grote avontuur (The great adventure), se rie gedramatiseerde episodes uit de ge schiedenis van de Ver. Staten v. Ameri ka. KRO: 21.45-22.10 't Is Zonde, cabaret programma. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 15.00-16.00 Reportage binnenkomst van de Vierdaagse te Nijmegen. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. VARA: 19.06 Op weg: vakantietips. 19.35 De Flintstones, tekenfilm. NTS: 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Jazz festival te Antibes. 21.25 Ce cil B. de Mille, Hollywoods grootste show man, documentaire. NTS: 22.45 Toeristi sche tips A.N.V.V. 22.48-22.53 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 Medische kroniek. 20.32 Hollywood and the stars. 20.57 Gesprek aan de schrijftafel. 21.07-22.05 Simon and Laura, TV-spel. (prod. v. d. BBC-TV). Advertentie alles kan met cEtaÈnis Twee reeds in november 1964 uitgezon den programma's werden door de NCRV opnieuw uitgezonden over Nederland I. De behoefte aan nieuwe verstrooiing deed zich na de zoveelste verregende zo merdag waarschijnlijk even duidelijk bij ontelbare kijkers voelen als bij ons. En Nederland 2 bood die mogelijkheid, zij het dan met twee buitenlandse filmpro- dukten. Het programma verplaatste ons zelfs in de onwerkelijke sfeer van een sprookjeswereld, waarin Heinz Rühmann en Hans Christian Andersen de hoofdfi guren waren. Rühmann droes de door La- dislaw Vajda geregisseerde film „Ein Mann geht durch die Wand" met een tot in de kleinste details meesterlijke vertol king van de hoofdrol. Hij was nu eens meelijwekkend en dan weer amusant als die arme schlemiel van een ambte naartje, Buchsbaum, die het dankzij zijn vermogen, door muren heen te dringen, tot superman bracht, maar eerst werke lijk gelukkig werd door gewone mense lijke zaken als de liefde van een vrouw en een promotie op kantoor. De film „Het lelijke Eendje" die onder leiding van Jonathan Stedall voor de En gelse televisie-serie „Footprints" ver vaardigd werd, bleek een voorbeeldige en boeiende documentaire te zijn, waarin het genie Andersen en de wereld, die hem inspireerde, werkelijk weer tot leven wer den gebracht. Met fotografisch bijzonder knappe filmfragmenten werden daarbij gedeelten van zijn sprookjes gevisuali seerd en merkwaardig genoeg ver sterkten die scènes de reeds overal ge vestigde mening, dat het werk van die grote Deense fantast een uitzonderlijk emotionele en ontroerende kracht bezit. Damshuizer Na de tweede wereldoorlog heeft in 1948 een eerste confrontatie met de Poolse grafiek in Nederland plaats ge had door tentoonstellingen in Den Haag en Rotterdam. Een tweede manifesta tie op dit gebied kwam tot stand door samenwerking van de directie van het Ministerie van Cultuur te Warschau. Na Rotterdam en Arnhem zal tot 26 septem ber in Haarlem de bloemlezing te zien zijn uit het grafisch oeuvre van achten twintig Poolse kunstenaars, tezamen ver tegenwoordigers van twee generaties. Vertoonde de tentoonstelling van 1948 nog werken van traditionele kunste naars, levend in het klimaat van een sterk beleefde folklore en gebonden aan de geldende wetten der grafische tech nieken, thans blijkt duidelijk hoe jon gere generaties gehoorzamen aan de al gemene drang naar individualistischer uitdrukkingskracht en zich bedienen van technieken, die veeleer neigen naar het picturale dan naar het zuiver li- neair-grafische. De expositie is behalve op de gebrui kelijke museumuren ook te bezichti gen op zaterdagavonden tot en met 4 september van 20.30 tot 22.30 uur. Zij duurt van 31 juli tot 26 september. Liefdesgedichten van Hemingway. In de ..Atlantic Monthly" zijn twee liefdesge dichten geplaatst van wijlen Ernest He mingway. De verzen zijn nooit eerder gepubliceerd. Hemingway schreef de ge dichten in 1944 voor Mary Welsh. Bei den waren toen correspondent voor Amerikaanse bladen in Europa. Ze trouwden in 1946. Mevrouw Hemingway verklaarde dat haar man nog meer ge dichten geschreven heeft. Er waren erbij die zij nu niet zou publiceren omdat ze „weinig vleiend waren voor bepaalde personen".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 9