Aix en Provence blijft een hoofdstation
op de route der festivalgangers
m
„Vergelijkenderwijs"
wfl'wi
WaNffcf
I
,«'-11
s j
i
MUZIEKFEEST WEER BEGONNEN
Zeventig „Schone Madonna's" uit
de vijftiende eeuw in Salzburg
ZATERDAG 31 JULI 1965
18
Bij slecht weer middag
programma's op televisie
Frescobaldi in de stemming
van zijn tijd en die van nu
Rob de Nijs: „Dan nog
liever een lege zaal"
ëti P
T. V-nabeschouwingen
Cecil B. de Mille
J. Damshuizer
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
HILVERSUM n. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
Zoon van Van Meegeren
baart loos gerucht
TERWIJL DE RUIME MEERDERHEID der Fransen
met een forse minderheid van de rest der mensheid deze
weken van het jaar de huisdeuren achter zich hebben af-
fesloten om de wijde wereld in te trekken, hebben de muzi-
ale festivalgangers onder die vakantievierders hun eigen
routes uitgestippeld. Als die muzikale feestganger het Euro
pees opzet, dan vormen Baijreuth (Wagner), Salzburg („Bo
ris Godoenov" „door" Karajan), Spoleto Menottien Aix-
en-Provence (Mozart) wel de hoofdhalteplaatsen met zij
lijntjes naar München (Hindemiths „Cardillac"), Menton
(kamermuziek) of Prades (Pablo Casals). Men kan de zaak
nog breder en wijder opzetten door Griekenland, Libanon,
Edinburgh (Messiaen en Boulez), Helsinki (Sibelius) of
Leningrad in de reisplannen op te nemen. De Amerikaanse
IN AIX-EN-PROVENCE is het budget
in die jaren van vijf- tot tweehonderd
miljoen (oude) franken gestegen (waar
bij de regering nu echter geen cent
meer bijdraagt) en dit jaar moest, niet
ver van het aartsbisschoppelijk paleis, in
een park een tweede openluchtpodium
worden opgericht dat zich ook voor bal
letvoorstellingen leent. Op de avond van
mijn aankomst werd hier onder 't zware
lover der platanen dat een akoestiek ver
zekert waar weinig concertzalen mee
kunnen wedijveren, Strawinsky's opera-
mime-in-zakformaat „L'Historie du sol
dat" door een groepje van Le Grenier de
Toulouse uitgevoerd, waarbij van de 2500
plaatsen weer geen stoel onbezet was ge
bleven.
Aix neemt onder de Franse en zelfs
Europese festivalsteden altijd een bijzon
dere plaats in. Met Divonne-les Bains en
Enghien, is de stad in het gelukkige be
zit van een officieel erkend casino waar
met grof geld het kansspel mag worden
beoefend. En het profiteert zo tevens van
de wettelijke bepaling, dat de winsten
van de onderneming voor een ruim deel
van belastingplicht worden bevrijd, in
dien de directie ze, voor een part, in de
kas van het festival wil storten. Mozart
bij de gratie der roulette. Bovendien heeft
Aix in 1964 al het geluk gehad, een drie
tal muzikale leiders te vinden (van wie
vandaag alleen Roger Dussurget nog in
functie is), dat een eigen koers wist uit
te zetten, om het festival zijn eigen ka
reisbureaus hebben voor deze nieuwe categorie toeristen
zelfs internationale muzikale tours ontworpen met als voor
naamste etappe Europa, onder het motto: „Doing Europe
in Music". Het „internationale muziekfestival" is vooral een
naoorlogs verschijnsel dat zich nog altijd uitbreidt en ver
menigvuldigt. Bordeaux dat een fraai theater en, in de per
soon van Jacques Chaban-Délmas, invloedrijk gaullist en
president der Nationale Vergadering te Parijs, een bur
gemeester met een hele arm bezit, boekte dit jaar, met
30.000 bezoekers, een kwart méér publiek dan in het begin,
twintig jaar geleden, en Besangon, dat een eigen dirigenten
concours aan het feest verbond, Straatsburg dat het oudste
Franse festival in jaren is en tenslotte Aix-en-Procence geven
op het punt van toeloop eenzelfde florissant beeld te zien.
„De schone Madonna" uit Grossg-
main in s-vorm; het kind heeft een
appel in de hand.
Wegens het uitzonderlijk slechte weer
heeft de Nederlandse Televisie Stichting
besloten om in de resterende vakantiewe
ken programma's uit te zenden ook op
die middagen, waarop normaal geen uit
zendingen plaats hebben.
Wanneer het weer volgens de verwach
ting van De Bilt slecht zal zijn, zullen
gezamenlijke ontspanningsprogramma's
van de vijf omroeporganisaties worden
uitgezonden. Dit zal de avond tevoren via
het beeldscherm bekend worden gemaakt.
NCRV-HOOFDKANTOOR
Het hoofdkantoor van de NCRV zal uit
Wageningen verdwijnen. Het zal over
geplaatst worden naar Baarn. Oorspron
kelijk was het de bedoeling dat men een
nieuw hoofdkantoor in Wageningen zou
gaan bouwen. De grond ervoor was al uit
gezocht, maar in verband met interne
kwesties kan dit geen doorgang vinden.
uur
MORGENMIDDAG om drie
geeft de organist Anton de Beer in de
aula van Teylers Museum te Haarlem
een concert in de serie maandelijkse be
spelingen van het 31-toonsorgel, onder
auspiciën van de Stichting Nauwluiste-
rendheid. Vanwege het bijzondere ka
rakter van deze bespeling is de organist
zo welwillend geweest zijn programma
nader toe te lichten voor onze lezers. Wij
laten hem hieronder gaarne aan het
woord.
ONDER DE TITEL „Vergelijkender
wijs" zullen twee composities van Girola
mo Frescobaldi ten gehore worden ge
bracht, de Toccata Cromatica per l'Ele-
vazione en het Ricercare Cromatico post
il Credo (beide uit de Fiori Musicali, 1635)
Men zal twee vertolkingen van deze wer
ken kunnen beluisteren en vergelijken: de
ene wordt deze middag gegeven op het
31-toonsorgel; de andere zal beluisterd
worden via een bandopname die gemaakt
is van een bespeling van een hedendaags
kerkorgel (dat van de Protestantenbond
in Heemstede). Het kerkorgel is gestemd
in de gebruikelijke getempereerde stem
ming; het 31-toonsorgel in de stemming
die tijdens het leven van Frescobaldi al
gemeen gangbaar was: de middentoon
stemming. In deze stemming zijn de tert
sen geheel zuiver terwijl er bovendien on
derscheid in grootte wordt gemaakt tus
sen kruisen en mollen. De chromatische
thematiek van Frescobaldi's composities
is gebouwd op deze kruisen en mollen,
zodat de vergelijking met een getempe-
reerd orgel interessant te noemen is; het
verschil in toonhoogte tussen beide orgels
is namelijk zeer duidelijk hoorbaar. De
stemming van het 31-toonsorgel biedt dus
de gelegenheid oude composities te horen
in hun oorspronkelijke schoonheid, waar
naast de vlakheid van het getempereerde
orgel te duidelijker opvalt.
VAN HENK BADINGS wordt een vijf
tal klankstukken in de Euler-geslachten
gespeeld. Deze Euler-geslachten vormen
vaste reeksen binnen een oktaafafstand,
maar verschillen van de gewone toonlad
ders doordat de grootte tussen naastliggen
de tonen steeds anders is, afhankelijk na
melijk van Eulers constructieprincipe,
dat geheel gebaseerd is op de zuivere
terts, kwint en septiem. In een gewone
toonladder zijn de onderlinge afstanden
tussen naastliggende tonen steeds gelijk,
waar men ook op het klavier begint.
Badings heeft de mogelijkheden van deze
Euler-geslachten volledig doorzien en de
eigen klankentaai hiervan visionair begre
pen. Binnen vertrouwde vormen als Pre-
ludio, Sarabande, Pastorale, Recitativo en
Siciliano komt een nieuw klankleven tot
ontwikkeling, waarin harmonische vond
sten en typische melodische wendingen de
klankkleur een nieuwe dimensie verlenen.
OOK DE SONATINE VAN Anton de
Beer is gebaseerd op de principes van
Euler. Anders dan Badings deed, heeft de
componist zich tot het uiterste beperkt en
uit de aangewende toongeslachten die mo
gelijkheden benut, welke voor 'n bepaald
geslacht het meest kenmerkend zijn. In
het eerste deeltje, Giocoso, wordt het
thema gevormd door een drietal stappen,
dat de kwint c-g in een even groot aantal
gelijke delen verdeelt. Deze verdeling is
nieuw voor de Westeuropese muziek,
doch kenmerkend voor exotische systemen
bij voorb. de Gamelan-muziek van Bali-
Het tweede deeltje, Serenata Melanconica,
benut de uiterst kleine afstanden van de
31 tonen per oktaaf, de diëzen, in een
melancholieke melodievorming. Het derde
deeltje is de finale.
rakter te geven; modelvoorstellingen van
opera's van Mozart en enkele andere
meesters onder wie dit jaar ook weer
Monteverdi en Rossini waarvoor 's we
relds schoonste stemmen worden geënga
geerd. Geen muziekfeest derhalve voor
nieuwlichters, maar een festival dat zich
richt tot een publiek dat de hoogste vorm
van muzikale schoonheid zoekt te midden
van een natuur, een architectuur en een
klimaat die op diezelfde golflengte zijn
afgesteld.
SINDS HET BEGIN VAN het festival,
heeft de stad Aix haar bevolking zien
verdubbelen nu bijna honderdduizend
zielen en al is die groei niet uitsluitend
aan de muziek toe te schrijven, toch
heeft Mozart zijn deel aan de toeneming
van het internationale prestige ruim
schoots bijgedragen. Aix heeft nu inder
daad wel iets van een muzikaal „Kur
ort", van heinde en verre stroomt men
toe om een acute Mozartose of een ur
gente Rossinitis te laten behandelen, door
zich aan de eigen bronnen te komen la
ven, zoals andere patiënten aan gezwol
len levers of overbelaste embonpoints
hun genezing komen zoeken, bij hel; ther
male water dat hier midden op de Cours
Mirabeau zo maar van tussen de kinder
hoofdjes de lucht in spuit. Die zwerm
van lijders aan beide kwalen, de Kur-
èn de festivalgasten, heeft zich nu dus
weer op Aix neergelaten.
Robert Kerns als Papageno en
Christiane Eda-Pierre als Koningin
van de Nacht in Mozarts
„Zauberflöte".
Rob de Nijs en zijn Lords keken
maar vreemd op, toen er in de Eind-
hovense stadsschouwburg zegge en
schrijve 30 betalende bezoekers de
moeite hadden genomen hun optreden
te komen beluisteren. Het Eindhovens
Vakantiecomité vond de matige belang
stelling ook maar zo-zo en besloot de
kleine Globe-zaal in gebruik te nemen
in plaats van de afgehuurde grote
schouwburgzaal. Uit die kleine zaal
werden ook nog de nodige stoelen ver
wijderd, zodat 't nog 'n beetje vol leek.
Voor de volgende voorstelling waren de
prognoses nog somberder: het vakan
tiecomité, dat een hele week volle zalen
heeft getrokken met zijn diverse voor
stellingen, had met Rob de Nijs kenne
lijk verkeerd gegokt. Het stelde Rob de
Nijs en zijn Lords voor om de tweede
voorstelling af te gelasten op voorwaar
de, dat het gezelschap een deel van de
gage liet vallen. De artiesten gingen op
dit voorstel niet in; reden waarom zij
gisteren ten tweede male ten tonele
verschenen. Dit keer waren er 60 beta
lende bezoekers, opnieuw 'n flop dus
SALZBURG. Wanneer men op het ogenblik ergens in Oostenrijk een groepje
toeristen 's morgens om 11 uur een kopje koffie ziet drinken, zijn het beslist land
genoten. De heren verraden zich door een geurige sigaar. Onder de toeristen
nemen de Duitsers de eerste plaats in, maar dan volgen dadelijk onze landge
noten. Auto's met een Nederlands nummer zijn legio en acht op de tien caravans
komen uit onze streken. Nederlandse kinderen drukken dan ook hun onopvallend
stempel op hotels en campings. Vele landgenoten slaan hun echte of over
drachtelijke „tenten op in Tirol, in het gebied van het Tauem-gebergte rondom
Zeil am See en in de omgeving van de stad Salzburg. Bij Zeil am See is nu een
splinternieuwe Nederlandse rondvaartboot in dienst genomen. De boot werd
kant en klaar door een Zaandamse rederij geleverd en nu staan niet alleen de
toeristen, maar ook de Oostenrijkers in de rij om hiermee een rondvaart te maken.
URENLANG KUNNEN ZIJ rondom het
meer bij Zeil am See turen naar de ach
Het programma van Nederland 1 was
eindelijk weer eens waard, gevolgd te
worden; daarvoor zorgde de VARA-televi-
sieafdeling, een zekere pech ten spijt. Die
pech werd veroorzaakt door de RTF, de
Franse televisie, die beloofd had een re
portage voor het optreden van het uitste
kende gelegenheidsorkest „Boy's Big
Band" in het jazz-festival van Antibes te
maken en deze zo tijdig in te sturen, dat
hij gisteravond uitgezonden had kunnen
worden. Het verslag was echter niet op
tijd, hetgeen te betreuren viel, maar een
uiteraard niet zo zachtzinnige aflevering
van die fijne Western-serie „Rawhide",
waarin Dan Duryea een hem zo goed lig
gende criminele gastrol speelde, maakte
heel veel goed.
De daaraan voorafgaande editie van
„Achter het Nieuws" bevatte reportages
over het studentenleven in Noord-Viet-
nam en over de ernstige perikelen, waar
mede Griekenland thans te kampen heeft.
De eerste, van Oostduitse herkomst, was
zichtbaar met een propaganda-camera
gemaakt; de tweede, door Frans Verhey
gefilmd en door Bas Roodnat samenge
steld, vulde zeer informatief het kran-
tennieuws aan.
Later op de avond bewezen de grote
filmmaatschappijen Metro-Goldwyn-May-
er en Paramount met een documentaire
over Cecil B. de Mille, dat zij ook wel
televisie kunnen maken. Deze produktie,
gewijd aan de grootste filmshowman van
de wereld, duurde anderhalf uur, maar
boeide van het begin tot het eind als een
speelfilm van de categorie A. De groots
heid van deze massa-regisseur, die tot
zijn dood werkte en voor zeventig voor
namelijk miljoenenprodukties tekende,
werd natuurlijk allereerst bevestigd door
de knap gekozen fragmenten, die van en
kele van zijn reuzerolprenten getoond
werden. Zijn genialiteit werd nog eens
geaccentueerd door de toelichtingen van
top-sterren als Charlton Heston, James
Stewart, Gloria Swanson, Bob Hope en
Edward G. Robinson en door een zeer
lovende getuigenis van prediker Billy
Graham. En al stond „commentator"
Heston duidelijk in de stad van zijn werk
gevers, Hollywood, hij had gelijk, toen hij
stelde, dat wereldberoemde filmers van
heden, zoals Bergman en Antonioni het
zonder de sterke voorbeelden en lessen
van die grote voorgangers nooit zover ge-
gebracht hadden. En wij voegen daaraan
toe, dat menige, in'feite nog te onerva
ren televisie-maker heel wat had kunnen
leren van deze kundig gemaakte en in
drukwekkende televisie-produktie, ge
maakt door het vooral door cinematogra
fische nieuwlichters zo vaak ten onrechte
gesmade Hollywood.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 10.00
Convent van kerken. 11.15 KRO. 17.00
IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Oude kamer
muziek (gr.). 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30
Hoogmis. 9.30 Klassieke kamermuziek
(gr.). 9.45 Nieuws. Convent van kerken:
10.00 Gereformeerde kerkdienst (Vrijge
maakt). KRO: 11.15 Gevarieerde klassie
ke grammofoonmuziek. 12.10 Boekbespre
king. 12.20 Vocaal en instrumentaal Trio
(gr.). 12.30 Nieuws. 12.35 Buitenlands
commentaar. 12.45 Gevarieerd muziekpro
gramma. 14.00 Stereo: Radio Philharmo-
nisch orkest en solist (opn.): klassieke en
moderne muziek. 15.00 De hand aan de
ploeg, lezing. 15.05 Marathon: lichte
grammofoonmuziek en sportreportages.
16.30 Dansorkest en koorzang. IKOR:
17.00 Kerkdienst uitgaande van de Neder
landse gemeente in Duisburg (W.Duits
land). 18.00 Oecumenisch nieuws. 18.10
Zingt het voorbedachte lied. 18.30 Twaalf
de Duitse Evangelische Kirchentag,
klankbeeld. 19.00 De Open Deur, veertien
daagse rubriek. NCRV: Verzoekprogram
ma van gewijde muziek. 20.00 Nieuws.
20.07 Reflex: wekelijkse bespiegeling over
leven en samenleven. KRO: Stereo: Lich
te orkestmuziek (gr.). 20.35 Voordracht.
20.50 Stereo: Muziek kent geen grenzen.
21.15 Reportage van het zaligverklarings
proces Alfons Ariens. 21.20 Promenade
orkest, Omroepkoor en solisten (opn):
amusementsmuziek. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50
Klassieke kamermuziek (opn.). 23.30
Utrechts Stedelijk Orkest (opn.).: semi-
klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00
AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO.
20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberich-
ten, sportmededelingen en socialistisch
strijdlied. 8.18 Voor het platteland, pro
gramma voor de boeren. 8.30 Weer of
geen weer, gevarieerd programma. (9.00
Sportmededelingen en postduivenberich-
ten). 9.45 Geestelijk leven, toespraak.
10.00 Stereo: Instrumentaal ensemble:
oude muziek. 10.30 Gesproken portret.
10.45 Hamburg-Hilversum, uitwisselings
concert: amusementsmuziek. AVRO:
12.00 Muzikaal onthaal: bont muzikaal
programma. (12.30 Eventueel postduiven-
berichten). 13.00 Nieuws. 13.07 De toe
stand in de wereld, lezing. 13.20 Carrou
sel, een programma dat alle kanten op
gaat. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dis
cobal. (gr.). 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Marathon:
sportprogramma. VPRO: 18.30 Amster
dams kamerkoor (opn.).: Geestelijke lie
deren. 19.00 Causerie. 19.15 Liedjes. 19.30
Korte Nederlands Hervormde Kerkdienst.
AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Opera-aria's
(gr.). 21.00 De lafaard, hoorspel. 21.35
Licht ensemble en zang. 22.10 20 Minuten
oordelen met Jo Vischer Jr., cabaretpro
gramma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei
ten. 23.00 Licht orkest met zangsoliste.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek.
12.55 Programmaoverzicht en berichten
voor de schippers. 13.00 Nieuws, weerbe
richt en mededelingen. 13.20 Voor de sol
daten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en bel
cantoconcert. 15.30 Sportprogramma.
(15.30, 16.00, 17.00, 18.00, 18.25, 19.00, 20.00,
20.55 en in aansluiting op het nieuws van
22.00 Wegwijzers voor de automobilisten).
(17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke
godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws en
weerbericht. 19.40 Feestweg 1965: gevari
eerd programma voor de automobilisten.
21.00 Musical. 22.00 Nieuws en berichten.
22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05
Noordzeefestival: dansmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.20 Sport van zater
dag. 7.30 Nieuws. 7.40 Radiokrant. 7.55
Lichte grammofoonmuziek. 8.10 Gewijde
muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte
grammofoonmuz. 9.00 Muziek naar keu
ze: verzoekprogramma voor de zieken.
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis
vrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmu
ziek. 10.30 De weg van het Woord in de
wereld van Indonesië: theologische ether
leergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek
12.00 Touring-Club: nieuws, informaties
en berichten, bestemd voor de buitenlan
ders. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Grammofoonmuziek, even
tueel actualiteiten. 12.50 Lichte orkestmu
ziek en zangsoliste. 13.10 Klassieke gram
mofoonmuziek. 13.20 Lichte orkestmuziek
(opn.) 14.00 Lichte grammofoonmuziek.
15.30 Strijkkwartet en solisten (opn.): mo
derne kamermuziek. 16.00 Bijbeloverden
king. 16.30 Vocaal ensemble (opn.): gees
telijke liederen. 16.45 Oude muziek (gr.)
17.00 Voor de kleuters. 17.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.30 Lichte grammofoon
muz. 17.50 Overheidsvoorlichting: Suri
naamse arbeiders in Nederland. Vraagge
sprek van Prof. Dr. A. J. F. Kobben met
de heer A. E. Bayer. 18.00 Marinierska
pel der Koni)nklijke Marine. 18.20 Klas
sieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws
en weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Ro
mantische pianomuziek (opn.) 19.45 Ste
reo: Lichte orkestmuziek (gr.) 20.50 Jo
sephine, hoorspel. 22.00 Klassieke gram
mofoonmuziek. 22.20 Boekbespreking.
22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenknig. 22.55 Show-Schouw:
muzikaal klankbeeld. 23.40 Het Evangelie
in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa
gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek
(verv.) 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Voor de kinderen. 9.00
Stereo: Klassieke muziek (gr.) 9.35 Semi
klassieke pianomuziek (gr.) VPRO: 9.40
Onvoltooid verleden tijd (II) overdenking.
VARA: 10.00 Voor de huisvrouw. 11.00
Nieuws. 11.02 Trammelant in Loeren aan
de Hor, gevarieerd programma. (Herha
ling van zaterdagavond 20 februari jl.).
12.00 Stereo: Licht instrumentaal septet.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Voor het platteland. 12.35
Licht orgelspel. 12.55 Actualiteiten. 13.00
Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek.
13.40 Pianorecital: klassieke muziek. 14.20
De boom van Tenere, hoorspel, (herhaling
van 13 januari 1965). 15.00 Sociëteit Zes
tig minuten voor boven de zestig, pro
gramma voor oudere luisteraars. 16.00
Nieuws. 16.02 Oude liedjes. 16.15 Verzoek
programma voor de jeugd (gr.) 17.15
Joodse uitzending. 17.35 Lichte grammo
foonmuziek. 17.50 Actualiteiten. 18.00
Nieuws. 18.15 Van harte. 19.30 Voor de
werkende vrouw. 20.00 Nieuws. 20.05 Ste
reo: Licht instrumentaal ensemble met
zangsolisten. 20.30 Met een knipoog naar
de muzen: merkwaardige muziek en ge
dichtjes. 20.50 Licht ensemble. 21.10 De
Consul, opera. In de pauze: 22.30-22.40
Nieuws. 23.10 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Festivaria.
12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-
berichten. 12.45 Grammofoonmuziek. 12.50
Beursberichten en programmaoverzicht.
13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Klas-
KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje:
hobby-rubriek. 16.45 Voor de kleuters
17.00-17.30 Voor de kinderen. NTS: 17.30-
18.30 Reportage atletiekwedstrijd Rus
land-Amerika te Kiëv. 19.00 Nieuws in het
kort. 19.01 Barend de Beer. KRO: 19.06
Dwars door Afrika, documentaire film
19.35 Sir Lancelot, TV-film. NTS: 20.00
Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20
Brandpunt. 20.50 Circusprogramma. 21.55
Vakantie-cocktail: muziek- en balletpro
gramma. 22.35 Dubbelgangers: priester
werkstudenten te Amsterdam. NTS: 22.50
22.55 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Top Cat, tekenfilm. 20.25 Tiener
idolen: Elvis Presley. 20.55 De schone heks
TV-film. 21.20-22.10 The Saint, TV-film.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
NTS: 18.00 Atletiek te Kiew: Rusland
Amerika. CVK/IKOR/RKK: 19.00 Bij
belvertelling door en voor kinderen. NTS:
19.06 Kentucky Jones: Lachende Boeddha,
TV-film. 19.30 Internationaal agrarisch
nieuws. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in
Beeld. NCRV. 20.30 Licht vocaal ensem
ble. 20.50 Hannibal, eenakter. 21.15 Piano
trio: klassieke muziek. 21.55 Interview
NTS: 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.30 Kapitein Zeppos (dl. 16 slot).
20.00 Journaal. 20.05 Margie De ver
guisde vrouw, TV-film. 20.30 Verdeeld Ko
rea, documentaire film. 20.55 Een honde^
leven, TV-film. 21.10 Dinah Shore Show.
22.00-22.15 Sport in beeld.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
t
NTS: 19.00 Nieuws in het kort, 19.01
voor de kleuters. CVK/IKOR/RKK:
19.06 Kenmerk, de veertiendaagse infor
matierubriek van de kerken. NTS: 19.35
Huckleberry Hound, tekenfilm. 20.00
Journaal en weeroverzicht. 20.20 Blazen
geblazen, documentair filmpje. 20.30 Man-
dy, speelfilm (Beide* keuringen 14 jaar)
22.00 De Eerste Wereldoorlog, documen
taire (deel 19). 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De
Bill Dana Show (dl. 10). 20.25 Reis door
China, documentaire (d. 1). KRO: 21.15
Bamberger Symphoniker: moderne mu
ziek. 21.45-22.10 Onze man in Parijs.
sieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Moder
ne muziek. 14.15 Kamermuziek. (15.00
Nieuws.). 15.35 Lichte muziek. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zie
ken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen. 17.15 Amusementsmuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Uit
slagen paardesport. 18.30 Amusements
muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Amuse
mentsmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht,
radiokroniek en correspondentie uit Ne
derland. 19.40 Volksmuziek. 20.00 Geva
rieerde muziek en correspondentie uit Ne
derland. 19.40 Volksmuziek. 20.00 Geva
rieerde muziek. 21.00 Klassieke muziek.
22.00 Nieuws en berichten. 22.05 Noord
zeefestival: jazzmuziek. 23.15 Nieuws.
23.20 De zeven kunsten. 23.35 Amuse
mentsmuziek. 24.00-0.45 Voor de zeelieden
tergrond die gevormd wordt door twee
bergen van meer dan 3000 meter: Im-
bachhorn en Kitzsteinhorn. Vooral 'n uit
stapje naar de Gross -Glockner, de hoog
ste berg van Oostenrijk, betekent een sen
satie, omdat men op het hoogste gedeel
te van deze berg nog tussen sneeuwmu-
ren van twee meter hoogte rijdt. Op de
top zien de toeristen dan een echte glet-
scher voor zich liggen van een paar kilo
meter lengte; daaronder ruist en dreunt
het van smeltend en kolkend ijswater dat
in brede stromen naar het dal golft.
In Salzburg struikelt men over de toe
risten, ofschoon het festival nog niet is
begonnen. Wie een uurtje de tijd neemt,
gaat naar de kathedraal waar men een
unieke tentoonstelling kan bezichtigen on
der het motto: „De schone Madonna". Uit
de periode 1400-1500. In die tijd hebben
de kunstenaars afstand gedaan van da
strenge, ernstige en statige, meestal zit
tende madonna uit de Romaanse tijd. Zij
wilden opzettelijk een „mooie" madonna
en ontwierpen daarvoor een eigen stijl
die als de „soepele" bekend staat. In het
oratorium van de kathedraal is een prach
tige collectie van zeventig „mooie ma
donna's" tentoongesteld. Ze zijn niet in
zittende, maar in staande houding uitge
beeld en dragen het kind niet op de
schoot, maar op de heup. De gestalte
heeft altijd een sierlijke en soepele lijn,
meestal in de vorm van een c of een s.
De contouren van het lichaam zijn nau
welijks te herkennen, omdat zij verborgen
blijven onder de dikke en zware plooien
van het kleed. De statigheid van de Ro
maanse en vroeg-gotische beelden heeft
plaats gemaakt voor lieftalligheid en sier
lijkheid, die echter nooit sentimenteel
wordt en die later niet meer zal worden
geëvenaard ook niet in de onrustige
barok-kunst,
ONBESCHRIJFELIJK MOOI is het gro
te Maria-beeld uit de kerk van Grossg-
main in Oostenrijk waaruit blijkt dat de
vroegere uitbeelding van Maria als de
majestatische koningin heeft plaatsge
maakt voor de lieftallige jonge moeder.
Het kind heeft dan ook geen kleine we
reldbol in de hand, maar een appel of
een andere vrucht als symbool van de
moederlijke liefde tussen madonna en
kind. Het naturalisme van de renaissance
kan men er wel in aangekondigd zien,
maar de grenzen van het „wereldlijke"
worden nog niet overschreden. Men is
hier op een hoogtepunt aangekomen van
een laatste bloei: deze madonna's leggen
getuigenis af van de „herfst der middel
eeuwen". Een verdere ontwikkeling in de
ze lijn was niet meer mogelijk. Hierop
volgde de naturalistische en gesekulari-
seerde madonna en daarna de barokke ko
ningin des hemels die niets moederlijks
meer heeft.
De zoon van de meester-vervalser Han
van Meegeren, Jacques van Meegeren,
heeft in Amsterdam verklaard dat twee
schilderijen in het Groninger Museum, die
volgens hem zijn toegeschreven aan Frans
Hals, en beiden een jongenskopje voorstel
len, vals zijn. Maar de directeur van het
Groninger Museum, de heer A. Westers,
zegt dat maar één schilderij bedoeld kan
zijn, namelijk een met twee jongenskop
jes, „en dat staat allang niet meer op
naam van Frans Hals, we laten het niet
eens meer zien, 't is in depot". Dr. W.
Jos de Gruyter, de vorige directeur van
het Groninger Museum vertelde ons:
„Wij hadden geen Frans Hals. Ik wist
helemaal niet dat het bedoelde schilderij
aan Frans Hals was toegeschreven".
„Ulysses" wordt verfilmd. „Ulysses" van
James Joyce zal verfilmd worden door
Walter Reade-Sterling en The British
Lion Co. Het werk, onder regie van de
Amerikaan Joseph Strickz, zal volgend
voorjaar in Dublin beginnen, terwijl
ook een deel in Gibraltar gedaan zal
worden. Strick zei te hopen binnen de
komende drie maanden de drie hoofd
rolspelers en de 32 bijrollen bekend te
kunnen maken.