Omwenteling verwacht in wereld-boekenproduktie door oriëntering op de nieuwe naties Monteverdi's „Orfeo" werd niet vlekkeloos opgevoerd in Aix io- er i t.\ r.-p irogi ram ma 's Boekenhoekje Nieuwe uitgave van „Mein Kampf" kan „onjuist beeld van Duitsers geven1 Orgelconcert Tanende invloed van concentratie in ideologische- en taalblokken WOENSDAG 4 AUGUSTUS 1965 7 Den Bosch krijgt ook een klein studio-theater THEO EERDMANS KEERT TERUG ALS QUIZLEIDER De zenderwisseling De radio geeft donderdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisie programma VOOR DONDERDAG NEDERLAND I T.V-nabeschouwingen Schakelavondje f A Piet Kee OMDAT HET ZO MOELIJK is- boeken te klassificeren en te omschrijven, is het ooc een hachelijke taak pnblikatie- statistieken voor te bereide» en toe te lichten. In Italië bij voorbeeld, wordt een boel pas als zodanig beschouwd als het tenminste 100 pagina';-telt, terwijl men in India zulke maatstaven helemaal niet lent. De meeste landen laten hun definitie van het boek afhangen van het aantal pagina's. In Engeland echter is het criterium een prijsminimum. Welke maatstaf men echter ook ranlegt, een aantal landen behoort definitief tot de ,uitge\ersreu zen". Zes van deze landen produceren meer dan 20000 titels per jaar, te weten Rus land, China, Groot-Brittmnië, Duitsland (of men nu Oost en West-Duitsland als ééi geheel beschouwd of niet), Japan en de Verenigde Staten. Zes andere landen benaderen de 10.000; dit zijn Frankrijk, India, Spanje, Italië, Nederland en Tsjechoslowakije. Deze .waalf landen alleen maken drie kwart van de wereldpnduktie, die door de Unesco op 400.000 in 1963 werd gesthat. Maar terwijl de wereldproduk- tie tussen 1952 en 1962 met 40 percent toenam, liep ze in verscheidene landen terig. Behalve India behoort geen van deze landen tot de uitgeversreuzen. Het waren de middel grote producenten, zoals België waar de produktie met 25 percent daalde en Italië, waar een daling van 16 percent viel waar te nemen. Landen waar de produktie öf onver anderd bleef öf gelijke tred hield met de toenemende wereld- produktie zijn Frankrijk met 5,3 percent. Oostenrijk met 11, Japan met 27 en het Verenigd Koninkrijk met 35 percent. De produktie van China werd in zes jaar tijds vertienvou digd. De toeneming van 85 percent in de Verenigde Staten, die tien jaar geleden de zesde plaats innamen, ongeveer op dezelfde hoogte als Frankrijk, vormt nu een directe be dreiging voor Japans vierde plaats. Deze expansie van uit gaven in Noord-Amerika wordt bevestigd door de toeneming van de Canadese produktie, in tien jaar tijd, van 684 tot 3600, dat wil zeggen met meer dan 426 percent. Blijkbaar heeft er een algehele hergroepering plaats, ofschoon het vroegere evenwichtscentrum niet is verplaatst. Soortgelijke statistische onderzoekingen wijzen op het bestaan van blok ken of groepen. De meest opvallende hiervan zijn de taal groepen. Van onze correspondent) Op de plaats, waar eens in de binnen stad van Den Bosch het Concertgebouw stond dit werd een half jaar geleden bij een ontploffing totaal vernield zal een studio verrijzen met daarboven een aantal flatwoningen. Deze studio krijgt maximaal 350 zitplaatsen en zal worden gebruikt voor exclusieve films en toneel uitvoeringen. Het gemeentebestuur heeft vorige week voor 3% miljoen gulden de particuliere Casino-schouwburg aange kocht. Op zondag 12 september a.s. zal de quiz „Tel uit je winst" na een korte zomer vakantie weer op het VARA-scherm ver schijnen. Theo Eerdmans, die enige maan den door ziekte verhinderd was de quiz te leiden, en gedurende die periode be kwaam werd vervangen door Joop van Tijn, zal bij die gelegenheid zijn oude plaats weer innemen. (Van onze correspondent) LONDEN Het plan van de Londense uitgeverij Hutchinson, om in septem ber een nieuwe Engelse editie van Hitler's „Mein Kampf" te publiceren is opgegeven na dringende protesten en dreiging met een proces door de Beierse landsregering. Deze pro testen worden gesteund door de federale regering in Bonn. Uitgangspunt hierbij is dat op grond van een order van de geallieer de militaire regering in 1947, de auteursrechten van het boek van de natio naal socialistische uitgeve rij, zijn overgegaan op de staat Beieren. De Duitse autoriteiten zijn absoluut gekant tegen herpublikatie van het boek op dit moment. De West- duitse ambassade in Lon den heeft tegenover de uit gever de vrees uitgespro ken dat de herverschijning van „Mein Kampf" oude wonden zal openen, anti- Duitse gevoelens zal doen herleven en een „onjuist beeld zal geven van de werkelijke aard en het ka rakter van 't Duitse volk". De uitgever voert hier tegenover aan dat hij het recht bezit om het boek in Engeland te publiceren. Hutchinson is gebonden met een andere uitgeverij, die in 1933, 1938 en 1942 Engelse edities van „Mein Kampf" publiceerde. Hit ler's autobiografie was voor en tijdens de oorlog een top-succes en is sinds verscheidene jaren niet meer te krijgen. De bedoe ling is om het boek in ver schillende edities uit te ge ven onder andere als een goedkope paperback. De uitgever beschouwt het als een plicht tegenover de geschiedenis om het boek opnieuw te laten verschij nen. ER ZIJN TWAALF J.TTERA1RE TALEN waarvan meer dan 50.000.000 mensen zich bedienen. D.t zijn, in volgorde van belangrijkheid: ChineesEngels, Russisch, Hindi, Spaans, Duits, Japans, Bengaals, Arabisch, Frans, Portugees en Italiaans. Japans, Italiaans en Portugees kunnen een ogenblik buiten beschou- wing gelaten worden, wint zij worden gebruikt voor een litteraire produktie die strikt beperkt blijft tot oepaalde gebieden. Ditzelfde geldt voor Chinees waar over nog weinig inlichtingen te krijgen zijn en dat niettegenstaande het grote aantal inwoners en het hlge culturele niveau een min of meer autonoom geheel vormt. Wat betreft de naiase en de Arabische talen, in deze gebieden zijn de publiciteitsindustrieën iog te klein en te verspreid om van echte gebieden te kunnen spreken, ofschcon de betrokken landen op cultureel gebied steeds voor uit gaan. Het Russiscl tenslotte, dat in de hele Sovjet-Unie gesproken wordt, kan veeleer als een infanationale dan een supranationale taal beschouwd worden. Resten ons dus de vieigrote Westerse supranationale talen Engels, Duits, Spaans en Frans. Hun plaats n de wereldproduktiè is in de periode 1952-1962 ongeveer gelijk gebleven. Indm we de wereldproduktie in 1952 op 250.000 titels stellen en in 1962 op 350.00C dan kunnen we zeggen dat de vier groepen tezamen hier van in 1952 34 perceit voor hun rekening namen en 36 percent in 1962. Ofschoon de situatie in het algtmeen dus niet sterk gewijzigd is, kan dit niet gezegd wor den van het evenwiht tussen de groepen. Hoewel de produktie van geen enkel afzonderlijk land dédelijk is teruggelopen, is de afstand tussen hen duidelijk groter geworden. DEZE VERSCHUIVINGEN zijn echter van weinig betekenis tenzij gezien in het licht van wat er binren de groepen gaan de is. Nemen we de Franse, Duitse en Spaanse blokken, dai valt er een soort concentratie waar te nemen op wat we het „moederland" zoiden kunnen noemen waar de produktie toeneemt terwijl le ders in de groep een daling optreedt. Zo neemt de produktie toe in Duitsland, Spanje en Frankrijk,maar in Oostenrijk, België en Monaco dsarentegen loopt de produktie terug. In de Latijns-Amerikaan- se landen is de procuktie vrijwel gelijk gebleven. In de Englse groep heeft een totaal verschillend proces plaats. Hier zijn twee grote pub ikatie-centra, Enge land en de Verenigce Staten. Amerika neemt langzamerhaid Engelands plaats De halfjaarlijkse «enderwisseling die op 1 september zou Maats hebben is met goedkeuring van de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk ver schoven naar 1 november. In verband met de ontvangstcondities van de zenders Hil versum 1 en II wisselen enerzijds de AVRO en de VARA en anderzijds de KRO, de NCRV en de VPRO tweemaal per jaar, op 1 maart en op 1 september, van zen der. In verband met de vervanging van de middengolfzender Lopik I moest sinds be gin mei enkele weken gebruik gemaakt worden van de aanmerkelijk zwakkere re serve-zender Lopik III, waardoor het pro gramma Hilversum I (402 meter) van KRO, NCRV en VPRO iets minder goed te ontvangen was. Rond 1 september zal nu een aanvang worden gemaakt met de vervanging van de zender Lopik II, in verband waarmee tijdelijk gebruik ge maakt zal moeten worden van de reserve zender Lopik III voor het programma Hilversum II. Indien de zenderwisseling normaal op 1 september zou plaatsheb ben zouden de programma's van KRO, NCRV en VPRO opnieuw verzwakt ont vangen kunnen worden. Daarom is beslo ten de zenderwisseling uit te stellen tot 1 november. Tot die datum blijven dus de programma's van KRO, NCRV en VPRO te beluisteren via Hilversum I (402 meter) en die van AVRO en VARA via Hilversum II (298 meter). In de Grote of St. Bavo Kerk zal don derdag 5 augustus, 's middags van 15-16 uur, de organist Guy Bovet een orgelcon cert geven. Zijn programma vermeldt van J. P. Sweelinck (1562-1621) Chromatische Fan tasie; van Samuel Scheidt (1587-1654) Cantilena anglica fortunae; van J. S. Bach (1685-1750) Dorische Toccata en Fuga; van J. Fr. Dandrieu (1682-1738) Deux Noëls: „Noël de Saintonge" en „Chantons de voix hautaine"; en van Jehan Alain (1911-1940) Trois Danses (Joies, Deuils, Luttes). aan het hoofd van de taalgroep over een verschijnsel dat de Engelse uitgevers hebben gevreesd sinds Dickens naar Ame rika ging om de rechten van de Engelse uitgevers te behartigen. In 1952 nam En geland met 18.600 titels nog meer dan de helft van de totale produktie van de groep voor zijn rekening, maar in 1962 droeg het met ongeveer 25.000 titels iets minder dan de helft bij. Deze snelle stij ging van de produktie van de Verenigde Staten is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de massaproduktie van ingenaaide boeken. Er doet zich echter nog een an der belangrijk verschijnsel voor de toename van de produktie van het Geme nebest. In 1952 was die van geen beteke nis, maar tien jaar later bedroeg zij meer dan 6500 titels. WE ZULLEN NU enige aandacht beste den aan de andere hoofdgroep die, met de Russische taal als kern, strikt geno men geen taalblok is. Deze groep bestaat uit socialistische landen met een druk uitwisselingssysteem, zodat ze in hun pu- blikatie-activiteit tot op zekere hoogte van IN DE AFGELOPEN tien jaar heeft er een omwenteling plaatsgehad in de publikatie van het boek. Deze veran deringen, die de produktie en distribu tie in de hele wereld hebben beïnvloed, vormen het onderwerp van een nieuw boek, dat in juni verschenen is bij de Unesco en de Franse uitgeverij Presses Universitaires de Francei). Het is van de hand van Robert Escarpit, auteur en hoogleraar in de vergelijkende littera tuurwetenschap aan de Universiteit van Bordeaux. Het ligt in de bedoeling om later in dit jaar een speciale Engel se versie van zijn boek het licht te doen zien. Bijgaand artikel vormt een ver korte weergave van een deel van de originele Franse tekst. elkaar afhankelijk zijn. Het is interessant er op te wijzen dat in 1962 de produktie van deze landen China niet inbegrepen bijna gelijk was aan die van de vier westerse groepen samen, te weten 125.000 titels of 36 percent van de wereldproduk tie. Maar de stijging van de produktie is in de socialistische landen sneller ge weest want tien jaar geleden bedroeg het percentage nog slechts 30. Deze vooruit gang tobm aan dat het aandeel van de Afro-Aziatische volken de afgelopen tien jaar kleiner geworden is; het daalde van 36 naar 28 percent. Waarschijnlijk zal de verhouding in de toekomst echter anders worden. In het afgelopen decennium zijn er bijna twintig nieuwe naties bijgeko men en het laat zich aanzien dat er nog meer zullen volgen en dat ook hun pro duktie zal toenemen. Van de eenendertig Afro-Aziatische na ties. waarover statistische gegevens be schikbaar zijn, bedroeg de groei in de pro duktie 33 percent tussen 1952 en 1962. Het ziet er naar uit dat de fase van con centratie in taalblokken en ideologische blokken weldra zal worden gevolgd door een periode van expansie naar de jonge volken, waardoor het beeld van de we reldproduktie sterk gewijzigd zal worden. 1) La Revolution du Livre (The Revolu tion in Books), Unesco-Presses Universi taires de France, Paris. 2,50; 12 sh.; 8 francs). AIX-EN-PROVENCE. Na „De Kroning van Poppea" en „De Strijd tussen Tancredo en Clorinda" die in gedramatiseerde balletvorm hier vorige jaren al werden opgevoerd, heeft Aix-en-Provence met Monteverdi's „Orfeo" nu de weg van drieënhalve eeuw naar de vroegste bronnen van de opera en het muziek drama, volledig afgelegd. In inderdaad was dit festival, dat vooral de opera- cultuur dient, jegens zichzelf verplicht dit werk ook eens op zijn repertoire te schrijven, een werk waarin de meester van Cremona zich als de universele grondlegger van het moderne muziekdrama deed kennen. Opnieuw is men zich door deze opvoering bewust geworden, dat Monteverdi (1567-1643) de directe stamvader is van meesters als Rameau, Mozart, Wagner, Verdi, Moessorgski, Debussy en zelfs Alban Berg. Wanneer men „Or feo", in 1607 voor het eerst in Mantua opge voerd, vandaag, dus drieënhalve eeuw na dato, opnieuw be luistert, dan herkent men zoveel bekende stijlkenmerken, tech nische formules en zelfs handgrepen het quasi-parlando dat op Schönberg vooruitloopt, de stilo recitativo waarvan Mozart zich later zal bedienen, de arioso- recitatieven die Moessorgski en De bussy in hun muzi kale spraaktaal ont wikkelden, de kie men van de Wag neriaanse Leitmoti- ven, de orkestratie techniek als uitdruk kingsmiddel var» emoties en zielsbe wegingen dat men dit werk met een vuurtoren zou kun nen vergelijken, die met zijn scherpe lichtbundels de his torie van de opera over drie eeuwen bestrijkt. Die visio naire of revolutio naire potentie waar mee dit werk geladen is, frappeert te sterker, waar het tekstboek van „Orfeo" bijna geheel van dramatische ontwikke lingsmogelijkheden leek te zijn gespeend Een nogal armzalige pastorale, waarin herderinnetjes mythologische figuren de hand mogen reiken maar verder, pas op de plaats, slechts lege briefjes hebben in te dienen. Zodat de „intrige" zich dan ook met een meer tergende dan ontwapenende traagheid voltrekt. Er komen welbeschouwd slechts twee momenten van dramatische actie voor in HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO; 7.00 Meditatie. 7.05 Ouverture: lichte grammofoonmuziek, reportages, commentaren en wegeninformatie. (7.30- 7.40 Nieuws, ca. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek met vakantietips en informatie voor de vrouw. (9.00 Weerbericht). 9.35 Water standen. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Sex- tuool: gevarieerd muziekprogramma. (10.30 Weeroverzicht). 11.00 Voor de zie ken. VPRO: 11.45 Klassieke grammofoon muziek. 12.10 Leven op het land, tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praatje. 12.45 In de zomer uit, we tenswaardigheden en muziek. 13.15 Vocaal ensemble en instrumentale begeleiding (opn.): lichte muziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte grammofoon muziek. 14.30 Klassieke grammofoonmu ziek. 15.30 Klassieke kamermuziek (opn.) 16.00 Alle den volcke: flitsen van de 54e Zendingsdag van de Gereformeerde Zen- dingsbond. 16.35 Klassieke grammofoon muziek. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 17.15 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.50 Sportrubriek. 18.10 Lichte grammofoonmuziek. 18.40 Voor de twinti gers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liederen, (gr.). 19.45 Oude muziek (Gr.). 20.00 Zo- mermozaïek, gevarieerd programma. 22.00 Internationaal orgelconcours Haar lem 1965. 22.30 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 22.40 Avondsluiting. 23.00 Boek bespreking. 23.05 Stereo: Kamerorkest en solist: klassieke en moderne muziek. 23.45 Walsmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO; 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25 De Groenteman). 8.45 Morgen wijding. 8.55 Klassieke grammofoonmu ziek. 9.00 Moderne muziek (gr.). 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek (om 11.00 Nieuws). 12.00 Metropole orkest. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Stereo: Radio- philharmonisch orkest en solist: Moder ne muziek. 14.15 Huishoudelijke zaken, le zing. 14.30 Zang en piano: lichte muziek. 14.50 De gezusters Kunst. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. 16.30 Cello en pia no: klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Mannenwerk: licht programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 20.30 Internationaal Songfestival te Sopot (Polen): In de pau ze (ca. 21.50-22.10): nieuws en actualitei ten. 23.05 Pizzicato: nieuwsflitsen en ac tualiteiten uit de lichte muziekwereld. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-berich ten. 12.45 Grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassieke muziek (15.00 Nieuws). 15.50 Kamermuziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Pianorecital. 16.35 Liederen. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Zang en dans. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Orkestconcert. 18.45 Sport kroniek. 18.52 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Symfoni sche muziek. 20.50 Boekbespreking. 21.00 Noordzeefestival: II Barbiere di Seviglia, opera (22.00 Nieuws en berichten). 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws i VOOR WOENSDAG NEDERLAND I AVRO: 17.00-17.30 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 De mensen van het Grote Meer, documentaire film. KRO: 19.35 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Weense liedjes. 20.45 De permanen te revolutie, documentair programma. 21.10 De Andy Williams Show, amuse mentsprogramma (dl. 5). 22.10 Proces Ariëns, documentaire over de priester Alphons Ariëns. NTS: 22.25-22.30 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Koude drukte, TV-film. NTS: 21.20- 22.08 Ballet. NCRV: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 De Verrekijker: internatio naal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest, regionaal journaal. NCRV: 19.35 De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 De Beverly Hillbillies. 20.45 Attentie. 21.10 Soubrette, blijspel. 22.50 Dagsluiting. NTS: 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Improvisatie: jazzmuziek. VARA: 20.25 Burke's Law, TV-film. 21.15 Filmvenster. 21.45-22.10 Achter het nieuws. Robert Kerns als Orfeo en Christiane Eda-Pierre als Eurydice. het hele werk: de mededeling aan Or pheus, door de boodschapster, van de dood van Eurydice en de smeekbede die de titelheld richt tot Charon om zich over zijn liefde te ontfermen. De rest van het stuk wordt uitsluitend door de illustre rende muziek gedragen die in de beide genoemde passages, met de eenvoudigste middelen van enkele sobere lijnen in de strijkers of een simpel trompetsignaal, echter plotseling een dramatische ver dieping en een stroomversnelling onder gaat, waardoor tevens iedere gedachte aan 'n musicologische demonstratie onmiddel lijk wordt weggevaagd: men beleeft dan een ontroering die zo levend en zo aan grijpend is, dat alle verschillen van tijd en uitdrukkingsvormen over die eeuwen metterdaad en gelijktijdig zijn opgelost en uitgewist. Betreurd kon daarom wel worden, dat men die concentratie in de zuiverheid en de waarachtigheid, waarin dus de kracht schuilt van deze muziek, in de stijl van de montering en vertolking maar ten dele vermocht terug te vinden. Cesare Brero. die de orkestratie reviseerde, had de partituur te zwaar aangezet, terwijl het elektronisch orgel, in de plaats van het portatief, het klankbeeld soms verdacht dicht in de buurt van een bioscoopzaal bracht. De decors, die Alfredo Silber- mann oorspronkelijk voor het „théatre Montansier" in Versailles had ontworpen, leden aan een overeenkomstige aanvecht bare en veristische esthetiek, en over de werkelijk afschuwelijke kostuums die op een rommelzolder bij tante in de provin cie bijeen leken te zijn geraapt, kan beter maar helemaal worden gezwegen. Bo vendien vereisten die mise-en-scène en de choreografie aan changementen veel te veel tijd op het te kleine podium van Cassandres openluchttheater, zodat het toch al langzame tempo van de handeling nog enkele supplementaire vertragingen ondervond. De Amerikaanse tenor Robert Kerns die dit jaar ook de Papageno in de Zau- berflöte virtuoos voor zijn rekening nam wist, ondanks zijn imposante en rijk geschakeerde stem, de Orfeo-rol drama tisch niet helemaal waar te maken. Qua muzikale bescheidenheid en intensiteit bleken zijn tegenspeelsters Christiane Eda-Pierre als Eurydice en vooral Berbie Jane als de koerierster en tenslotte de Italiaanse dirigent Gianfranco Rivoli, Monteverdi's boodschap gelukkig beter te verstaan. Aan hen is het daarom vooral wel te danken geweest, dat dit meester werk zich nu ook in Aix endelij k van het stof der eeuwen heeft kunnen bevrijden. Men mag de nieuwe festival-leiding van Aix dan ook van harte toewensen dat zij zich bij de keuze der programma's voor het volgende seizoen door een overeen komstige zin voor avontuur en graag ook eens in de moderne richting zal laten inspireren. Een weinig luidruchtig was het ver maak, dat het tweede deel van de Ame rikaanse Jackie Gleason-show, uitgezon den vóór het eerste journaal, ons leverde. Met enige kostelijke imitaties maakte Barbara Heller daarin de maniertjes en de hebbelijkheden van een paar filmster ren allerbelachelijkst. „Achter het Nieuws" kwam met een mild gehouden aflevering, waarin een stoere Friese dekhengst, een niet tot het stamboek toegelaten vader van vele kin deren, alsmede de Romeinse rokkenja gers bijzonder plakkerige heren veel aandacht kregen. Pier Tania, de commen tator, slaagde erin, zijn zomerse stem ming te behouden, ook al moest hij een wat moeizaam gesprek voeren over de be zwaren, die gerezen zijn tegen een welis waar gelijkwaardige, maar afzonderlijke behandeling van ziekenfondspatiënten op de voor hen vastgestelde, vaak vroege spreekuren. Het „Venetië-programma" van de ru briek „Voorstelling" zagen wij enige maanden geleden al in eerste opvoering; dat de VARA dit schone, aan de Dogen- stad gewijde programma herhaalde, was begrijpelijk en ongetwijfeld heeft zij daar mede talloze kijkers een uur van zeld zaam t.v.-genot verschaft. Op Nederland 2 schonken wij nu aandacht aan het mu zikale programma „Toonladders", waar in vergevorderde amateurs en enige veel belovende jonge solisten alle mogelijkhe den van de gitaar mochten demonstreren. Wat opzet betreft zeer sober gehouden, werd het toch een goede NCRV-uitzen- ding, met tal van welluidende fragmenten. Een nieuwe film in de Dick Powell-serie, die wij vervolgens weer op Nederland 1 mochten zien, viel, de uitzonderlijk goe de rolbezetting ten spijt, nogal tegen. En die teleurstelling moest vooral toegeschre ven worden aan het scenario, dat veel weg had van een te snel in elkaar gezet werkstuk van een routinier. J. Damshuizer Hor WAT IS BOUWKUNST? door A. J. Kropholler, illustraties van R. J. Veen- dorp. Paperback, uitgegeven door Ser- vire, Den Haag. Het is een bekende naam, die van de architect A. J. Kropholler; een naam, die men associeert met een bepaalde bouwstijl, baksteen en dan geïnspireerd op een grote tijd in de Nederlandse ar chitectuur, de zeventiende eeuw. Zoals deze architect is, zo is zijn boekje, dat informaties wil geven over de bouw kunst. Het zijn voornamelijk vlot neerge schreven gedachten en ideeën, vooral in de richting van het ambachtelijke in de architectuur. Geen indringend betoog is het dus over het hoe en waarom van de architectuur van laten we zeggen de piramiden tot aan Le Corbusier. Inte gendeel, het zijn notities over de grond slagen van de bouwkunst, de betekenis van de geometrie en maatverhoudin gen, de werking van lijnen en vormen, maar ook van materialen, en onder meer het nut van de traditie. Er zijn wat aan vullende beschouwingen aan toege voegd, waarin Kropholler minder vanuit de materie spreekt, soms wat wijsgerig wordt en dan ook komt tot uitspraken over stijlen. Wie zijn werken kent, waarvan een aantal gebouwen beslist van betekenis zullen blijven, ook in de ogen van tegenstanders van zijn stijl, weet reeds wat hij kan verwachten: weinig goeds over zijn tijdgenoten. „1914", schrijft hij, „was het einde van een wezenlijke ontwikkeling". Vervolgens fulmineert hij dan tegen alles wat daarna gebouwd is, waarin hij ook de Jugendstil betrekt, die zelfs van voor 1914 is. Hij ziet daar na uitsluitend „wilde experimenten", zoals hij schrijft, en gaat dus voorbij aan de enorme invloed vavn de Stijl groep, een Rietveld, Bakema, Van Eyck, eigenlijk aan iedereen. Daaren tegen heeft hij terecht een grote verering voor een figuur als Berlage, aan het begin van deze eeuw, die hij eigenlijk als de laatste architect in de lijn van de Nederlandse traditie ziet, zelfs de laatste die de moeite waard is om met naam en toenaam te worden genoemd. Deze paperback is dus zeker niet be stemd voor hen, die inzicht willen ver krijgen in de architectuur van dit ogen blik. De bewonderaars van de „Delftse school" echter kunnen in het boekje een getrouwe afspiegeling vinden en een verdediging van de ideeën, die ze wellicht nog eens graag bevestigd wil len zien door een man van naam. H. Steehouwer In het N.C.R.V.-televisieprogramma van zaterdag 7 augustus aanstaande zal van 21.55-22.15 uur via Nederland II een or gelconcert worden uitgezonden, dat Piet Kee heeft gegeven in de Alkmaarse Grote Kerk. De organist improviseert en speelt werken van Bach.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7