Orgelbespeling in de Orgelmaand trok
veel, vooral jeugdige, belangstellenden
NEGEN MUZEN
Herman Stok en zijn „Top of Flop"
gaan van het scherm verdwijnen
DONDERDAG 5 AUGUSTUS 1965
9
Vaticaanse critiek op
Italiaanse films
Kapitein Zeppos
Carlo Ponti kan voor
Franse rechter scheiden
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
T.V-nabescHouwmgen
Simpel vermaak
J. Damshuizer
IN DE REGEL WORDT van de Haarlemse gemeentelijke orgelbespelingen
in de zomermaanden in de krant geen verslag gegeven. Wij nebben ons daar ook
tijdens de Haarlemse Orgelmaand aan gehouden, maar willen door een samen
vattend verslag recht doen wedervaren aan het belang van deze kosteloze con
certen, gegeven door onder meer Siegfried Reda, Cor Kee, George Stam, Albert
de Klerk en Klaas Rolt.
Siegfried Reda, docent bij de Zomer-
academie voor de moderne Duitse orgel
muziek, opende zijn speelbeurt op dins
dag 27 juli met een nieuwe eigen compo
sitie, een drieluik over het kerklied „O
"Welt, ich muss dich lassen", geschreven
ter nagedachtenis van dr. J. F. Ober-
mayr. Naar aanleiding van het feit, dat
men in deze compositie slechts spora
disch een glimp opvangt van het thema,
zou men Reda's kunst raadselachtig kun
nen noemen het lijkt alsof hij zijn be
doelingen verbergt. Niettemin fascineert
de componist door middel van een re
genboog van verrassende kleuren, die zo
wel door complexen van samenklank als
door registraties ontstaan. Houvast heeft
men wel aan zijn metrische constructies,
vandaar ook dat men maatordening er
vaart in de klanklijnen, al ontglippen die
in hun zwevend ritme aan de consequen
tie van de normale periodevorm. Maar
het is een doorlopende stroom van mu
ziek en het zal wel aan ons liggen wan
neer wij de persoonlijke gedachtengang
moeilijk kunnen waarnemen bij een eer
ste kennismaking. Gezien de lyrische
klaarte die wij in het slotdeel waarna
men, mogen we geloven aan de geeste
lijke bevruchting waarmee dit „in memo-
riam" tot stand kwam. En wat nu raad
selachtig voorkomt, wordt ons misschien
weldra klaar. Reda toonde verder zijn
interpretatiekunst met werk van Hinde-
mith en J. N. David.
COR KEE, de docent voor improvisatie
bij de Academie, trad op met de Fanta
sie in G en een koraalbewerking van
Bach en besloot met een opvallend ex-
Het Vaticaanse weekblad „L'Osserva-
tore della Domenica" heeft een scherpe
aanval gedaan op de toenemende tendens
in de Italiaanse filmindustrie naar pro-
dukten waarin met het Vaticaan, r.-k.
geestelijken of godsdienstige plaatsen licht
de spot gedreven wordt. Als voorbeeld
wordt genoemd het Italiaanse succes van
1964 „Gisteren, vandaag, morgen" met in
de hoofdrollen Sophia Loren en Marcello
Mastroianni.
„In haar betreurenswaardige jacht op
thema's voor commerciële komedies van
laag karakter, heeft de Italiaanse filmin
dustrie onlangs de decors en personages
tut de geestelijke en godsdienstige wereld
en van het Vaticaan gebruikt om
daarmee de spot te drijven." Het blad
schrijft dat veel Italiaanse regisseurs zich
verlustigen in episodes gespeeld in krin
gen „voor welke zij meer eerbied zouden
moeten hebben: priesters, seminaristen,
bisschoppen en zelfs kardinaals worden
in deze films getoond." „Wij zien een
priester-student die bekoord en later
verleid wordt in de film „La Parmigia-
na" (de Parmese, met in de hoofdrol de
Belgische actrice Catherine Spaak), een
film welke op de grens van het obscene
is." Het blad noemde nog een andere
film met Catherine Spaak, namelijk „La
Buggiarda" (de leugenares).
Nog een stuk van tien meter en dan
is de televisietoren bij het natuur
reservaat „Robbenoord" in de Wie-
ringermeer gereed. De 200 meter
hoge toren, waarin een permanente
lift is gebouwd, werkt volautoma
tisch. De foto toont arbeiders, die
via een buitenlift hun werk doen.
De toren zal begin volgend jaar
bedrijfsklaar zijn.
periment: een reeks-ontwikkeling in vier
secties. Deze was voorafgegaan door een
vertolking van de Vierde Orgelsymfonie
van Wid.or, een werk dat hopeloos uit de
tijd is en het programma daarom een
wankel aspect gaf. Alleen als demonstra
tie van uitersten van muziekbesef kon
het geslaagd heten.
Overigens zouden we Widor nog wel
eens willen horen op het Müller-orgel,
maar dan in zijn rijper werk, bij voor
beeld zijn laatste twee orgelwerken, de
„Symphonie Gothique" en de „Symphonie
Romane" die het best zouden uithouden
tegen moderne experimenten.
GEORGE STAM maakte een stijlvol
klassiek programma: Sweelinck, Pachel-
bel, Buxtehude en Bach. Zijn spel had
een rustig karakter, wat vooral de Chro
matische Fantasie van Sweelinck en de
„a-moll" van Bach ten goede kwam.
Een geruststelling voor de jeugdige kij
kers: zondag a.s. om 19.30 uur via Neder
land II zal dan toch het laatste deel van
„Kapitein Zeppos", met de ontknoping,
vertoond worden. Aanvankelijk zou dit
laatste deel van een lange reeks jeugd-
televisieprogramma's afgelopen zondag
op het scherm gebracht worden. Maar er
ging iets mis: er werd gezegd dat de kwa
liteit van beeld en geluid te slecht was
om uitgezonden te worden; naderhand
bleek de bewuste filmrol onvindbaar te
zijn geweest. Inmiddels heeft de NTS uit
België een nieuwe kopie gekregen.
Het populaire lied. Conamus, het comité
voor goede Nederlandse amusements
muziek van Buma (bureau voor Muziek-
auteursrecht) wil een documentatie
centrum gaan inrichten met biblio-,
disco- en „tapo"-theek betreffende het
Nederlandse populaire lied van vroeger
en nu. Conamus heeft een beroep ge
daan op belangstellenden om materiaal
voor dit centrum beschikbaar te stellen.
Het gaat om bladmuziek, boeken, pla
ten en banden van Nederlandse lichte
muziek uit alle tijden.
Artiestenpalet. Artiestenpalet verzorgt op
4 september in de psychiatrische in
richting Sint Bavo in Noordwijkerhout
en op 5 september in rust- en herstel
lingsoord Ariënhof in Huis ter Heide
programma's van luchtig amusement.
Artiestenpalet is een organisatie die be
langeloos programma's verzorgt in meer
dan 120 tehuizen en inrichtingen. Tot
de inrichtingen waar regelmatig pro
gramma's döor Artiestenpalet worden
gebracht behoren de gevangenis ie
Haarlem en het Haarlems bejaarden
centrum „De Blinkert". Aan de pro
gramma's van Artiestenpalet werken
al bij al 200 solisten en ensembles mee,
waaronder Rob die Nijs en The Lords,
Sandra, Ronnie Grant, Ciska Peters en
Don Mercedes.
Tentoonstelling oude boeken en prenten.
Van 5 tot 9 oktober 1965 zal in de zalen
van het gebouw Arti et Amicitiae te
Amsterdam de eerste internationale
verkooptentoonstelling van oude boeken,
prenten en tekeningen worden gehou
den. De officiële opening heeft plaats
op 4 oktober. De verkooptentoonstelling
wordt georganiseerd door de Neder-
landsche Vereeniging van Antiquaren
onder auspiciën van de „International
League of Antiquarian Booksellers",
waarbij verenigingen uit 15 landen zijn
aangesloten.
ALBERT DE KLERK nam het in zijn
speelbeurten op voor de Nederlandse or
gelkunst. Als Nederlander deed hij dus
hetzelfde als de buitenlandse gastorga-
nisten, die uiteraard werk dat hun eigen
is naar voren brengen. Intussen dreigt
bij velen de idee post te vatten dat Ne
derland wel rijk aan orgels is, doch op
het gebied der orgelcompositie nauwe
lijks meetelt. De stadsorganist demon
streerde in driemaal optreden, met zes
tien werken van Zuid- en Noordneder
landers, dat ook deze een niet onbelang
rijke stem in het kapittel hebben, welke
helemaal geen reden geeft voor valse be
scheidenheid.
KLAAS BOLT, die deze zomer Piet
Kee vervangt, bracht naast psalmvaria-
ties van Anthonie van Noordt hoofdzake
lijk werk van Duitse klassieken ten ge
hore. Hij maakte zijn programma's inte
ressant door de aangewende registraties
erop af te laten drukken. Dat hij dit na
liet hij Preludium en fuga in c van Ni-
colaas Bruhns (een merkwaardig speci
men van ongebreidelde vroeg-barok-
kunst) was begrijpelijk, want daar raakt
de interpreet een punt waar een statische
kleurgeving geen reden van bestaan
vindt en de schakeringen gelijke tred die
nen te houden met de steeds opwellende
gemoedsbewegingen van de componist.
De belangstelling voor de gemeentelijke
bespelingen is dit jaar uitermate groot. Het
is verblijdend dat zij zoveel jonge men
sen aantrekken.
Jos de Klerk
De echtgenote van de filmproducent
Carlo Ponti heeft het Franse staatsbur
gerschap aangenomen, waardoor het twee
de huwelijk van Ponti, dat met Sophia
Loren, nu wettig zou kunnen worden. Dit
met de handschoen gesloten huwelijk
wordt in Italië niet erkend. Omdat Ponti
al het Franse staatsburgerschap heeft
verworven, kunnen hij en zijn eerste
vrouw, Giuliana Fiastri, nu voor een
Franse rechtbank scheiden.
Hugo Godron. De Nederlandsche Radio
Unie heeft de componist Hugo Godron
te Bussum een compositie-opdracht ver
leend voor een werk voor piano en
orkest van circa 15 tot 20 minuten.
Deze NRU-opdracht houdt verband
met het feit dat Hugo Godron op 22 no
vember a.s. de 65-jarige leeftijd hoopt
te bereiken.
De NCRV herhaalt vanavond om
tien over negen op Nederland I het
blijspel „Soubrette" van de Franse
schrijver Jacques Deval. Dit stuk is
één van de grootste successen ge
weest van het vooroorlogse Centraal
Toneel, dat onder directie stond van
Cees Laseur. Mary Dresselhuys
speelde destijds de hoofdrol Fran-
goise, die nu door hun beider doch
ter Petra Laseur wordt vertolkt. De
geschiedenis van de jonge Eric
Carrington, die uit Frankrijk naar
New York terugkomt en daar een
verloofde opgedrongen krijgt, terwijl
hij zelf in het geheim een lief meisje
heeft meegenomen, zal veel kijkers
beslist weer aangenaam bezig hou
den. Op de foto Mary Dresselhuys,
haar dochter Petra en
Joan Remmélts.
(Van onze radio- en tv-medewerkster)
AMSTERDAM. We zullen het missen, het vertrouwde gezicht van Herman
Stok op de televisie: de eindbel heeft geluid en aanstaande week is er voor d«
laatste keer „Top of Flop" te bekijken en te beluisteren. Na vier jaren, na inclu
sief de laatste keer, veertig maal, gaat deze bijzonder populaire tienerrubriek
verdwijnen. Reden: Herman Stok kon er niet helemaal meer achterstaan. Zijn
publiek was een beetje al te jong, schoolkinderen van nog geen 10 jaar vormden
geen uitzondering. Daardoor durfde Herman nooit de gok te wagen een echte
goede plaat in zijn programma te zetten: hij wist bij voorbaat, dat als de jury
bij een plaat van bijvoorbeeld Ella Fitzgerald, Rita Reys of'Count Basie niet
tot een beslissing zou komen, de jeugd in de zaal meteen „flop" zou stemmen en
dat kon hij niet langer in overeenstemming met zijn geweten brengen. „Tegen
woordig willen ze alleen maar gitaar en dan liefst nog alleen de „Rolling Stones".
Bovendien werd het steeds lastiger goede juryleden te vinden, die öf goed be
spraakt, óf erg bekend waren. Daarom ben ik er van afgestapt, al was ik eerlijk
gezegd wel een beetje verbaasd, dat de VARA-bazen zo schielijk „weg er mee"
zeiden, tegen een zo populair programma".
HET IDEE „TOP OF FLOP" te ma
ken kwam eigenlijk van Piet te Nuyl. Die
kende het enthousiasme van de Engelse
teeners voor hun programma „Jukebox"
en van de Amerikaanse voor „Hit or
Miss". Dat Piet te Nuyl bij Herman Stok
terechtkwam, is begrijpelijk: die was
toen al enige tijd druk in de weer met
„Tijd voor Teenagers". „Ik heb dat eer
ste programma, met in de jury Ria Valk,
Tom Kelling, Kitty Jansen en Henk Stib-
be. de nestor van de Nederlandse gram
mofoonplatenmaatschappijen, nog eens
teruggezien op de Firato 1963. Eerlijk, ik
wist niet wat ik zag: een traag handelen
de, zenuwachtig sigarettenrokende jon
gen, die dan weer de toeter, dan weer
de bel vergat: vreselijk, maar wel gek".
In het begin ging iedere „Top of Flop"
vanuit de Singer Concertzaal de lucht in,
de Firato was het eerste optreden buiten
de deur. „Stampvol was het er, zegt Her
man, we gaven twee voorstellingen per
dag, net als een Cineac. Maar het werd
ten groot succes. Daarna zijn we defini
tief met het programma „de boer opge
gaan", eerst naar Volendam, toen eens
vaar Goes. Het leukste programma heb
ik zelf altijd dat gevonden, waarbij we
een zaal vol bejaarden hadden met in de
jury onder andere Ida de Leeuw van
Rees en Albert de Booy. „Ik heb eerbied
voor jouw grijze haren" kreeg toen een
topnog vóór Gert Timmermans zijn eer
ste gouden plaat kreeg."
HET IS ER WEL EENS tumultueus toe
gegaan, maar echte excessen zijn er eigen
lijk nooit geweest. Of het zou dan moe
ten zijn dat in Groningen plaatsbewijzen
zijn vervalst en zwart verkocht, tegen
een bedrag van 12 gulden, terwijl de nor
male toegangsprijs 1 gulden bedroeg, of
in Zwolle, waar teeners bij een tempera
tuur van 7 graden onder nul vier uur lang
in de rij stonden te wachten voor de
zaal, als gold het een „Holland Festival"-
uitvoering, om toch maar vooral als aller
eerste binnen te zijn en fijn op de eerste
rij te kunnen zitten, in de hoop dat hun
gezichten op het scherm zouden komen.
Een vreemde bijzonderheid: volgens Her
man waren er in de plaatsen waar hij
met zijn programma kwam, de dames-
kappers die dag altijd helemaal volge
boekt: „al die meisjes wilden „suikerspin
nen" laten bouwen".
Dertigduizend teeners heeft Herman
Stok al aan zijn voeten gehad en het en
thousiasme bij die groep is nog steeds on
verminderd. Men vindt het „waanzin" dat
het programma gaat verdwijnen. De
VARA is wel van plan er iets anders te
genover te stellen: Ralph Inbar gaat een
tienerprogramma regisseren, maar wie
de maker zal zijn is nog onbekend Her
man Stok wordt het echter niet. Voor
hem is de televisie er voorlopig niet meer
bij. Hem rest nog slechts bij de VARA'
radio „Tijd voor Teenagers", want het
luchtige platenprogramma „Discobal"
en „Co de Cloet" gaat in de wintermaan
den ook verdwijnen: de tijd na de zon
dagse voetbaluitslagen gaat nu gevuld wor
den met een half uur klassieke muziek, een
wat merkwaardige overgang dunkt ons.
Want terwijl iedere „zuil" (terecht of ten
onrechte) zijn best doet om er meer popu-
HILVERSUM L 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Oude mu
ziek (gr.) 7.30 Nieuws. 7.40 Radiokrant.
7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Ge
wijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.40 Lich
te grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zie
ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Klassieke en
semi-klassieke muziek (gr.) 10.30 Mor
gendienst. 11.00 Klassiek pianoconcert
(gr.) 11.15 Programma voor oudere luis
teraars. 12.00 Lichte grammofoonmuziek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoon-
eventueel actualiteiten. 12.50 Orgelspel:
populaire muziek. 13.10 Moderne gram
mofoonmuziek. 13.40 Licht instrumentaal
kwartet met accordeon. 14.00 Vrijdag-
weekendtips. 14.20 Operetteklanken (gr.).
14.45 Voordracht. 15.05 Alt-mezzo en pia
no. 15.30 Voor de vrouw. 16.00 Musicia-
na: muzikale herinneringen. 16.30 Dui
zendschoon, praatje. 16.45 Stereo: Vocaal
ensemble: Semi-klassieke en moderne
liederen. 17.05 Klassieke grammofoonmu
ziek. 17.30 Lichte grammofoonmuziek.
18.30 Licht orkest. 18.50 Lichte grammo
foonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 Van horen zeggen
en zingen. 19.35 Nederlandse lichte muziek
(gr.) 20.15 La Tosca, opera (gr.) 22.20
Bespreking van vakliteratuur. 22.30 Nws.,
en herhaling SOS-berichten. 22.40 Wijd als
de wereld: internationale oriëntatie in
kerk, zending en oekumene. 23.00 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa
gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek
(verv.) 8.50 Voor de kinderen. 9.00 Te
land en te water: een informatief pro
gramma voor weg- en waterweggebrui
kers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA:
10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de kleuters. 11.15 Vrij
entree, cabaret, (herhaling van 7 februa
ri 1965) 11.40 Stereo: Licht orkest en
koor (gr.) 12.00 Orgelspel: lichte muziek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Stereo: Lichte orkesten (gr.).
12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws.
13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek
13.25 Beursberichten. 13.30 Muziekmani
festaties in vakantieplaatsen. 14.30 Pia
norecital: klassieke muziek. 15.00 Lichte
grammofoonmuziek. VPRO: 16.00 Nieuws.
Aansluitend: Heersen over de toekomst
(I) lezing. 16.15 Klank en ruimte (II) mu
zikale lezing. 16.45 Nieuwsdienst voor
nieuwsgierige kinderen. 16.49 Voor de
jeugd. 17.30 Jazzrondo. 17.50 Kiosk: be
spreking van artikelen uit de weekbladen.
18.00 Nieuws. 18.15 Van de week: infor
matie en commentaren uit binnen- en
buitenland. 19.00 Voor de rijpere jeugd.
19.30 Lezen en schrijven, literair pro
gramma. 20.00 Nieuws. 20.05 Het Interna
tionaal Gesprekscentrum, lezing. 20.15
Chansonsprogramma. 20.45 Ontmoeting
met Protestanten in Rusland (I) reisver
slag. VARA: 21.00 Melodieën uit films en
musicals (gr.) 21.30 Nationale zwemkam-
pioenschappen in Emmen. 21.35 Onbe
grensd: wetenswaardigheden uit het bui
tenland. 21.45 Volksliedjes en balladen.
22.00 Stereo: Metropole orkest. 22.30 Nws
22.40 Viool en piano: moderne muziek.
23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 So
cialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.40
Weerbericht, mededelingen em SOS-be
richten. 12.45 Lichte pianomuziek. 12.50
12.50 Beursberichten, programmaover
zicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20
Gevarieerde muziek. 14.00 Nieuws. 14.03
II Piccolo Marat, opera. (15.00 Nieuws.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten). (Van
af 16.00 Wegwijzers- voor de automobi
listen). 17.00 Nieuws, weerbericht en me
dedelingen. 17.15 Gevarieerde muziek.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Wegwijzers
voor de automobilisten. 18.45 Sportkro
niek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws,
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
NCRV: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS:
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de
kleuters. 19.06 De Verrekijker: internatio
naal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot
gewest, regionaal journaal. NCRV: 19.35
De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal.
NCRV: 20.20 De Beverly Hillbillies. 20.45
Attentie. 21.10 Soubrette, blijspel. 22.50
Dagsluiting. NTS: 22.55-23.00 Journaal.
NEDERLAND n
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Improvisatie: jazzmuziek. VARA: 20.25
Burke's Law, TV-film. 21.15 Filmvenster.
21.45-22.10 Achter het nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in h^t kort. 19.01
Voor de kleuters. AVRO: 19.06 Zoo Zoo,
documentair programma. 19.35 De Flint-
stones (dl. 59) NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Tele-
vizier. 20.40 Nieuwe oogst: TV-debuut
van jonge talenten. NTS: 21.35 Operette
U.S.A. II, amusementsprogramma. 22.35
Toeristische tips van de A.N.V.V. SOC:
22.38 Uitzending Socutera. NTS: 22.43-
22.48 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Studio I: Parodistische musical. 21.10
De Phil Silvers Show, TV-film (dl. 5).
21.35-22.00 Reis door China, documentaire
(dl. 2).
weerbericht, radiokroniek en Het weer bij
ons. 19.40 Noordzeefestivahamusements-
muziek. 20.20 Jazzmuziek. 21.00 Noordzee-
festival: amusementsprogramma. (22.00
Nieuws en berichten). 23.00 Nieuws. 23.05
Stemmig gemengd avondprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
Herman Stok
laire muziek bij te halen, loopt men bij
de VARA precies de andere kant op: po
pulaire programma's worden niet uitge
breid, maar komen te vervallen.
Nu is het gelukkig niet zo dat Herman
Stok straks met de handen in het haar
zit vanwege een teveel aan vrije tijd. Hij
heeft onder andere nog steeds tot taak
het opleiden van opkomend en jong on
ontdekt talent. Tot zijn klanten behoren
tegenwoordig Conny van Bergen, Karin
Kent, de Torero's, en een hele rij ande
ren. „Ik wil niet alleen bekenden oplei
den je moet onbekenden die nog een hele
boel moeten leren ook een kansje geven.
We raken trouwens zachtjesaan een beet
je uitgekeken op de allerbekendsten. Echt
populair zijn ze niet meer, geen enkele
tiener loopt voor de grote namen nog de
deur uit. Dat komt er nou van als je niets
aan de bühnepresentatie doet."
WORDT HERMAN STOK nu nooit eens
een beetje week om het hart van al die
tienermuziek? „Ja, als ik eens op mijn
gemak thuis zit, dan draai ik natuurlijk
wel wat anders. Ik houd van grote bands,
van Woody Herman, Sarah Vaughan, El-
la Fitzgerald, Count Basie, Peter Nero
(dat hangt erg van je stemming af) ver
der Lena Horne, Dusty Springfield (niet
alles maar wel wat), Ernesty Anderson,
een negerin die jazzy zingt; kortom al
les wat swingt en ritme heeft. Ben ik
moe, dan hoor ik graag Haydn en Mo
zart en verder al het zoete dat de roman
tiek opgeleverd heeft lekker, met een
slokje erbij, dan kan ik daar helemaal
in zwelgen. Heerlijk hoor, zo'n sfeer te
creëren en denken „weg met de hele
troep". Is het dan over, dan spring ik
meteen weer middenin Count Basie, dat
is dan ook weer fijn. Wilde gitaar
toestanden draai ik nooit, daar overeet ik
me al genoeg aan. Maar voor de Beatles
maak ik een uitzondering: die vind ik
eindeloos goed".
Slechts twee onderdelen van de beide
televisie-programma's van gisteravond
waren van Nederlandse makelij. Herbert
Joeks als Wienersangermann trok ons
niet zo aan; wel zagen wij de gedeel
telijk documentaire reportage, die de
KRO heeft gemaakt van de Alfons Ariëns
herdenkingsdag. Al stonden de samen
stellers slechts schaarse beeldende mid
delen ter beschikking uit het tijdsbestek,
waarin deze pionier streed voor de socia
le rechtvaardigheid, toch slaagden zij er
in de priester Ariëns in al zijn groot
heid te tekenen en het de niet-katholiek
begrijpelijk te maken, dat in de Roomse
kerkgemeenschap de wens leeft, deze
nobele figuur ook een der eerste be
strijders van het alcoholmisbruik zalig
dan wel heilig te verklaren.
Het „verhaal" van een Duitse ballet
film, door de AVRO op het scherm ge
bracht, was zo onbenullig, dat het lichte
lijk irriteerde en dat kwam deze uitzen
ding, die ten deel had de kijker te amu
seren, niet ten goede. Het bekoorlijke
sterretje Vivi Bach, andere mooie meis
jes en de vakkundige visualisatie ver
mochten dat euvel niet op te heffen. In
deze vakantiemaand deed de AVRO ze
ker talloze kijkers een groot plezier met
de vertoning van de oude George Form-
by-film „George op Glad IJs". De kwali
teit van de wereldberoemde, Britse film
komiek werd ons bewezen door het feit,
dat deze film, vervuld van vooroorlogse
humor en de daaruit voortvloeiende ver
wikkelingen, ons in al zijn ongecomli-
ceerdheid en kinderlijkheid een zeer ge
noeglijk uur verschafte.