Hoorspelman Bert Dijkstra stapt
over naar het levende toneel
UITGAAN IN HAARLEM-
Alphenaar
NEGEN MUZEN
Zuid-Afrika krijgt
geen televisie
Ontwierp Courrèges
zijn witte laarsjes
niet zelf?
Electronische orgels
VRIJDAG 13 AUGUSTUS 1965
9
*t Begon met „De koets staat voor, gravin'*
John Korporaal actief
aan 't filmen in Mexico
KRUISWEG M9 HAARLEM
EMINENT - HAMMOND
PHILICORDA - WURLITZER
LOWREY,
Het tijdschrift Tong Tong
in Indonesië verboden
Opening in Den Bosch van
„De Brabantse Poffer"
nabeschouwingen
Goed 2e net-programma
TENTOONSTELLINGEN
De radio geeft zaterdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA.
9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
MUZIEK
GABARET
BALLET
DIVERSEN
DE ACTEUR BERT DIJKSTRA
heeft zijn Hilversum.se rol bijna afge
speeld. Per 1 september besluit hij zijn
radiocarrière om bij het Haagse toneel
gezelschap Arena/De Nieuwe Komedie
ae drieledige functie van speler, regis
seur en dramaturg op de brede schou
ders te nemen. Na negentien jaar hoor
spelen gaat hij toneelspelen. De micro
foon wordt verwisseld voor de Bühne.
„Ik vind het gewoon nodig dat ik hier
wegga. Ik wil eens van artistiek klimaat
veranderen en weer in contact komen
met het publiek. Ik meen dat het voor
mezelf als acteur kunstenaar is mis
schien een te groot woord heel belang
rijk is eens een bepaalde periode af te
sluiten". Bert Dijkstra 45 jaar, Hage
naar, met het postuur van de energieke
zakenman keert daarmee tot zijn
eigenlijke vak terug. Want twintig jaar
geleden kwam hij als toneelspeler voor
de microfoon: als lid van het toenmalige
Residentie Toneel deed hij mee aan een
radiobewerking van Shakespeare's Win
teravondsprookje. En Hilversum zag, of
beter gezegd, hóórde wel wat in zijn
diepe stem. „Maak eens een auditie bij
de hoorspel-afdeling", adviseerde men
hem. Hij deed het, kreeg van de NRU
een contract aangeboden en accepteerde
De Nederlandse cineast John Korporaal
Is, sinds hij in ons land zijn derde speel
film „De vergeten Medeminnaar" af
leverde, weer naar Mexico vertrokken,
waar zijn Mexicaanse vrouw heter aarden
kan dan in het kille Nederlandse klimaat.
Het heeft hem in zijn tweede vaderland
niet steeds meegezeten. Enkele speelfilm-;
scenario's ondervonden moeilijkheden bij
de censuur. Zo werd „Las buenas Con-
sciencias (de goede gewetens) afgewezen.
Daarna stelde de oud-Hagenaar zijn hoop
op „La Voz de Madera" (de stem van
hout), maar voor hij daarmee kon begin
nen kreeg hij een telefoontje uit Amerika
van de Italiaanse filmproducent Igi Poli-
doro, die korporaal in Rome had leren
kennen.
Deze zat met zijn handen in het haar,
want zijn regisseur was plotseling ziek ge
worden. Polidoro was bezig met de film
„The American Wife", waarin Ugo Tog
nazzi, Rhonda Fleming, Marina Vlady en
Juliet Prowse spelen. De enorm hoge
dagkosten van deze Italiaanse film, die
door heel Amerika heen op locatie wordt
gemaakt, deed de producent vertwijfeld
zoeken naar een vervanger. Een dag la
ter stond Korporaal al in New Orleans en
fungeerde als regisseur van een super-
produktie. Het bleef voor hem helaas
maar bij enkele sequenties in New Or
leans, want de oorspronkelijke regisseur
was spoedig weer op de been.
Korporaal heeft inmiddels echter ook
een gunstig ontvangen documentaire „De
Veelzijdigheid van de Vrouw" op zijn
naam staan. Voor een komische film
script „The Goofers" heeft hij zojuist een
producent gevonden. Voorts doceert Kor-
praal enkele avonden per week filmregie
aan de Filmhogeschool in Mexico.
Advertentie
De 45-jarige Bert Dijkstra, die van
de microfoon terugkeert naar
het toneel.
dat met graagte. „Het medium trok me
wel. In een hoorspel word je gedwongen
in een uur of anderhalf uur een heel
leven, een gehele intentie, weer te geven.
Op het toneel krijg je daarin drie of vijf
bedrijven veel meer gelegenheid voor.
Bovendien heb je dan met de repetities
een veel langere aanlooptijd".
SINDS 1946 HEEFT DIJKSTRA'S diep-
zware stem jarenlang in de ether geklon
ken. Hij begon met kleine rolletjes („zin
netjes zeggen als „Mevrouw de gravin, de
koets staat voor" u kent dat wel"). Na
het eerste jaar kreeg hij belangrijkere
rollen toebedeeld. Hij deed mee in de
Paul Vlaanderen-series, de Peter Cox
serie en de reeks klassieken van de VARA
onder Willem van Capelle.
„Ik heb gemiddeld honderd rollen per
jaar gespeeld. Dat is een enorme produktie
inderdaad. Het is het nadeel bij de hoor
spelkern. Je wordt met te veel rollen be
last".
Tot 1956 maakte hij deel uit van die
hoorspelkern. In 1957 besloot hij tot een
free-lance-bestaan, speelde een paar rol
letj es voor de televisie en deed mee in het
ongesubsidieerde toneelgezelschap De
Speelkamer en belandde in 1958 bij de
AVRO. „Daar kreeg ik als opvolger van
Kommer Kleyn de functie van hoofd van
de hoqrspelafdeling aangeboden". Regie
voeren werd toen zijn hoofdtaak. Zijn stem
werd steeds minder gehoord. „Want ik ben
er vast van overtuigd dat regisseren en
spelen niet kan worden gecombineerd.
Soms deed ik een verteller en heel inciden
teel speelde ik een paar zinnetjes mee",
VEEL TIJD VROEG DE REGIE van zijn
(in toneelkringen bijzonder gewaardeerde)
rubriék „Modern Toneel", waarin met Ine
Philippo en Hans Jongers leven en werk
van eigentijdse toneelschrijvers werden be
licht.
In september gaat hij in Den Haag op
nieuw beginnen.
„Het wordt een test voor mezelf. Ik heb
nu voor mezelf bewezen dat ik het radio
werk kan. Met het andere werk zal ik een
soort zelf-controle ondergaan. Daarom heb
ik begin dit jaar spontaan tot de overstap
besloten".
Zijn eerste opdracht in Den Haag: De
regie voeren van het kinderstuk „Het Ezel
tje" van Marietje Scheltema.
„In de toekomst ga ik ook zelf spelen.
En ik zal de tekstregie gaan doen van de
stukken die door buitenlanders worden ge
regisseerd". Gaat de microfoon voor hem
voorgoed dicht?
„Als de tijd het toelaat en als ik van mijn
nieuwe directie toestemming krijg, zal ik
met heel veel plezier wat gastrollen komen
spelen".
Dick Dijs
De Indonesische regering heeft een per
manent invoerverbod ingesteld voor het
tijdschrift „Tong Tong". Dit is het in
Nederland, onder hoofdredactie van Tjalie
Robinson, verschijnende blad voor Indische
Nederlanders.
Zaterdag wordt in Den Bosch een bij
zonder museum geopend. Bijzonder, om
dat het initiatief is uitgegaan van een
particulier, die ook zelf alle benodigde
attributen heeft verzameld en een passend
pand op de kop heeft getikt. De Bosse-
naar Frans van Asperen heeft namelijk
een oude Brabantse boerderij gerecon
strueerd, cohxpleet met een plattebuis
kachel, lampen, meubilair en klederdrach
ten, zoals die op het Brabantse platte
land deze eeuw nog voorkwamen.
Het museum krijgt de toepasselijke
naam „De Brabantse Poffer". Een poffer
is een typische boerinnenhoofdtooi, die
op het ogenblik nog maar zeer spora
disch voorkomt maar waar nog enkele
decennia geleden bijna alle Brabantse
boerinnen vol trots mee ter kerke gingen.
Het museum is ondergebracht in het
oude historische pand „In den Franschen
Hoed" in de binnenstad van Brabants
hoofdstad.
De Dromniedaris. In het internationaal
studentencentrum „De Drommedaris" te
Enkhuizen wordt van 14 augustus tot
9 september een tentoonstelling gehou
den van werk van de schilder Boezem
uit Leerdam en de beeldhouwer Jan van
Munster uit Gorkum.
Jeugdfestival Velp. Ter gelegenheid van
het zevende jeugdfestival Velp van
23 tot 28 augustus voor leerlingen van
de hoogste klassen vhmo, kweekscholen
en sociale academies wordt onder lei
ding van Franck Gribling, conservator
van het rijksmuseum Kröller-Müller,
een speciale tentoonstelling gewijd aan
„De nieuwe figuratie". Er zullen werken
worden tentoongesteld van Arroyo, Juan
Breyten, Lucebert, Rik van Bentum,
Klaas Gubbels, Jacob Zekveld, Marte
Röling en Paul de Lussanet. Godfried
Bomans zal op maandag 23 augustus een
openingsrede uitspreken met als onder
werp: „De plaats van de kunstenaar in
onze samenleving". Het jeugdfestival
wordt op zaterdag afgesloten met een
optreden van het cabaret Pepijn.
Nu wordt het „dingen". Wie mocht denken
na „twist", „shake" en Griekse „Sirtaki"
(uit de film „Zorba, de Griek") volkomen
„bij" te zijn wat de allernieuwste dan
sen betreft, mist de „Cling" nog in zijn
repertoire. Barbara Young heeft deze
dans,'die elementen van twist en stomp
bevat, helemaal zelf bedacht in het verre
Australië, waar er al een paar maanden
vrolijk op los wordt „geclinged". Via
ene David Formento uit Boston kwam de
„cling" ook in de Verenigde Staten. En
nu is gistermiddag in Den Haag deze
tienerdans ook in ons land geïntrodu
ceerd. De Haagse dansmeester Bron-
meyer zal volgende week een demon
stratie geven voor de Nederlandse dans-
leraren. Wie aandachtig de gestencilde
„Hoe-leer-ik-cling" bekijkt en zich voet
je voor voetje op het parket begeeft,
heeft aanvankelijk het idee, dat de dans
een uurtje of wat duurt, hoewel de fi
guren eenvoudiger zijn dan ze lijken.
De „cling" wordt uitgevoerd met de
paren in een cirkel, terwijl dame en heer
los tegenover elkaar staan. Er wordt
geen danshouding aangenomen. Elke
„beat"-plaat is bruikbaar, mits maar
enigermate het accent wordt gelegd op
de tweede en vierde tel. De „cling" (in
het Nederlands manie, rage) bestaat uit
acht figuren: de pre-cling, pre-cling
grand right and left, de cling, cling cha
cha, de cuddle-cling, clinging en do-c-do
cling and rock.
Diegenen, die op de beeldbuis van hun
televisie-ontvangers ook Nederland II
kunnen ontvangen, hebben gisteravond
meer oorspronkelijke waar voor hun kijk
geld gekregen dan zij, die noodgedwon
gen alleen op het eerste net zijn aangewe
zen. Waar namelijk het belangrijkste pro
gramma-onderdeel van Nederland I voor
de zoveelste maal een herhaling was
ditmaal van Ary den Hertogs blijspel
„Des Duivels Prentenboek," al in okto
ber 1963 onder regie van Frans 't Hoen
uitgezonden kregen de kijkers naar het
tweede net onder meer voortreffelijke
sport en een aantrekkelijk operette-pro
gramma uit de eerste hand. De sportlief
hebbers onder de kijkers zullen trouwens
toch geen moeite hebben gehad bij het
bepalen van hun keus tussen Nederland
I en Nederland II. De laatstgenoemde
zender bracht hun namelijk eerst de der
de aflevering van AVRO's Sportvariëtei-
ten. een door Bob Bremer en Koen Ver-
hoeff bewerkte selectie uit door de Ame
rican Broadcasting Company-camera's
vastgelegde reportages. Interessante ra
riteiten ditmaal uit de wereld van de
Amerikaanse sport, zoals snelheidswed
strijden met snelle één-mans-sleetjes en
het racen met oude personenauto's. La
ter op de avond volgde op dezelfde zen
der een uitgebreide rechtstreekse repor
tage van de atletiekwedstrijden tussen de
Westduitse en de op tournee zijnde Ame
rikaanse ploeg in Augsburg. Er werd goe
de en soms zeer spannende sport te zien
gegeven, voor de Nederlandse t.v.-kijkers
van deskundig commentaar voorzien door
Bob Spaak.
Tussen deze twee sport-uitzendingen in
was het derde deel geplaatst van Operet
te U.S.A., een amusementsprogramma
met melodieën uit bekende Amerikaanse
musicals. Ook ditmaal weer een meesle
pend uurtje verrukkelijk in het gehoor
liggende muziek, o.m. uit de musicals
„Paint your Wagon", „On the Town,"
„South Pacific," „Show Boat" en „Can
Can De uitvoering van deze met zorg
gekozen brokjes Amerikaanse musical
was perfect, maar dat is nauwelijks ver
wonderlijk voor wie weet dat er o.m. ge
zongen werd door Roberta Peters (even
goed thuis in de Metropolitan Opera in
New York en het Salzburger Festspiel-
haus als op de grote musical-tonelen),
door Lawrence Winters, door James
King, Olive Moorefield, Bibi Johns en nog
meer uitstekende vocalisten.
Daartegenover stonden op Nederland I
aan oorspronkelijke programma-onderde
len alleen „Brandpunt" waarin Aad
van den Heuvel een interview had met
Fokker-directeur Frits Diepen over En
gelands weigering Rolls Royce-motoren te
leveren voor de Friendships die voor In
donesië bestemd zijn, hetgeen de agres
sieve KRO-actualiteitenrubriek uiteraard
de gelegenheid bood nog eens even fijn
tjes in herinnering te brengen wat Enge
land allemaal aan werkelijk oorlogstuig
aan Soekarno had geleverd, toen wij nog
niet zo erg goed met hem .waren naar
aanleiding van Nieuw-Guinea en Tom
van Huystee's en Joost Tholens „Kijk op
Kunst". In deze veertigste aflevering was
veel aandacht besteed aan de huidige
Isaac Israels-tentoonstelling in Laren.
Ook kan men er Hans Saaltink, die eer
der deze week al Joseph Losey voor een
KRO-filmprogramma had geïnterviewd
weer aan het woord horen, ditmaal in ge
sprek met de ook nu onweerstaanbaar-
echte, intelligente Monica Vitti. Een goed
interview, al had het dezelfde bezwaren
als het gesprek met Losey: het veronder'
stelde teveel aan kennis van het behan
delde onderwerp bij de kijkers, waardoor
het slechts voor een betrekkelijk klein
groepje intens in film geïnteresseerden
werkelijk interessant zal zijn geweest. De
jonge cartoonist en politieke prenten-teke-
naar Willem van Malsen kon men ten
slotte in deze „Kijk op Kunst" nog „iets
kwijt horen raken over die troep van
Verwoerd", namelijk de bewering „om
over Zuid-Afrika te kunnen oordelen,
moet je er niet geweest zijn." Welke zo-
genaamd-impulsieve kreet meer het karak
ter had van een speculatie op begrijpelijk
in ruime mate voorhanden zijnde sympa
thie dan van een weldoordachte en ver
standige opmerking.
Ad Interim
DURBAN (AP) Het congres van de
Zuid-Afrikaanse Nationale Partij heeft
zich met grote meerderheid achter het
standpunt van premier Hendrik Verwoerd
gesteld dat in Zuid-Afrika geen televisie
moet worden toegelaten. De nationale
Partij is de regeringspartij in het land.
Zuid-Afrika is een van de weinige Afri
kaanse landen waar televisie nog niet
bestaat, hoewel het meer geïndustriali
seerd is dan enig ander Afrikaans land.
Verscheidene afgevaardigden op het
congres spraken over de gevaren en de
kwalijke kanten van televisie, en over de
hoge kosten die televisie met zich mee
brengt.
(Van onze correspondent)
UTRECHT. „Laat André Courrèges
maar opkomen met zijn proces. Hij kan
mij niets, maar dan ook niets maken".
Die uitdagende woorden zijn van de
heer J. Levering, directeur van de n.v.
Bata International te Amsterdam. Vo
rige week heeft hij uit de krant moeten
vernemen, dat de Parijse ontwerper hem
met een proces bedreigt, omdat hij de
afgelopen maanden imitatie-Courrèges-
laarsjes (uit Italië afkomstig) heeft ver
kocht in zijn zaak in de Kalverstraat.
De heer Levering voelt zich niet voor
niets zo sterk in zijn overtuiging.
Hij doet in dit verband een opzienbaren
de onthulling: „Die wereldberoemde witte
laarsjes zijn helemaal niet door Courrè
ges ontworpen, maar door de schoenen
modelleur Martorell. Dat is een free
lance-ontwerper. Hij heeft van ons de
opdracht gekregen om een heel stel flat
jes te maken voor deze winter. In 1964
stond Martorell met die laarsjes op de Se-
maine de Cuir (internationale lederbeurs)
in Parijs. Niemand zag er iets in. Het
model was veel te progressief. Alleen
Courrèges, die wel. Hij kocht het model
op en liet het in een schoenenfabriek na
maken. Martorell had zijn creatie niet ge
deponeerd. Courrèges kon er dus zonder
meer zijn naam in zetten. Zo zit de
vork in de steel. Laat Courrèges maar
naar Amsterdam komen. Hij krijgt 1.000
franc van mij, als hij een schoen of laars
op papier zetten kan."
De perschef van het huis Courrèges,
Ariane Brener, die wij telefonisch om
commentaar vroegen, had maar een ant
woord: „Het is een pertinente leugen. An
dre Courrèges heeft al zijn laarzen en
schoenen zelf ontworpen." Voor de zoveel
ste keer is de ontwerper van de cosmo-
nautenmode dit seizoen in opspraak. Het
feit, dat hij voor deze winter geen col
lectie uitbracht, heeft aanleiding gegeven
tot 1001 geruchten. Gezien de beschuldi
ging van de Amsterdamse zakenman, als
zouden de Courrèges-laarsjes niet echt
zijn, is het aardig te weten, dat Cour
règes momenteel tal van processen heeft
lopen tegen confectionnairs en boutiques,
die het gewaagd hebben hem te imiteren.
In dit verband blijft ook de vraag bran
dend actueel, of Emanuel Ungaro, die
Courrèges twee maanden geleden verliet,
niet meer was dan diens rechterhand
alleen. Voor de heer Levering is het nu
al een uitgemaakte zaak. „Die komende
collectie van Courrèges wordt een grote
flop. Zijn modellenmaker is bij hem weg.
Zijn hoedenmodellist ook, heb ik gehoord
Het ziet er somber voor hem uit".
Vishal, tot en met 29 augustus „De land
man en de muze". Expositie van pren
ten. tekeningen, schilderijen en aqua
rellen die betrekking hebben op het
leven op het platteland. Geopend van
10-17 uur; zondags van 13-17 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79:
Expositie van werk van Suzanne en
Joep Nicolas. Tot eind augustus.
Permanente expositie van oude religi
euze kunst, schilderijen, middeleeuwse
beeldhouwwerken, handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve
maandag, geopend van 10-12.30 uur en
van 13.30-17 uur; zon- en feestdagen van
14-17 uur.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. (Dagelijks 10-17 uur,
zon- en feestdagen 13-17 u.); zaterdags
ook van 20.30-22.30 uur).
Prentenkabinet: Expositie van Poolse
grafiek. Tot eind september.
Cruquius Museum, Heemstede. Historische
stoommachine en grote maquette van
Nederland met waterstanden en over
zicht overstromingen. Dagelijks van 9-
12.30 en van 13.30 tot 17.00 u.; zondags
van 10 tot 17 u.
•if: f3:
'1?
y; .V'
HILVERSUM I 402 m.
KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05
Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nws.
7.40 Gewijde muziek (opn) 7.55 Overwe
ging. 8.00 Djinn, gevarieerd programma.
(8.30-8.40 Nieuws plm. 9.35 Waterstanden)
12.00 Angelus. 12.03 Lichte grammofoon
muziek 12.24 Markberichten. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws 12.40 Religieus nieuws. 12.45
Overheidsvoorlichting: Geven en nemen.
De familie Van Buuren praat weer over
het verkeer. 12.55 Licht instrumentaal en
semble afgewisseld met licht orkest. 13.15
Voor de tieners. 14.10 Stereo: Licht en
semble. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Me-
tropole orkest en koorzang: lichte muziek
15.30 Signaal, dokumentaire van en over
jonge mensen. 15.50 Licht ensemble en
licht orkest. 16.30 Grammofoonmuziek.
16.40 Chansons de France (opn.) 16.55
Lichte grammofoonmuziek. 17.35 Fanfare
orkest. 18.00 Lichte grammofoonmuziek
en toeristische tips. 18.50 Grammofoon
muziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.30 Klassieke muziek (gr.) 20.30 Lichte
zwerftocht door gedroomde en werkelijke
werelden. 21.50 Lichte grammofoonmu
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.55
Stereo: Nieuwe klassieke grammofoon
platen. 23.55-24.00 Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa
gina, praatje. 7.30 Lichte grammofoon
muziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Licht orkest
met zangsoliste. 8.20 Wegwijzer: tips voor
vakantie- en snipperdagen. 8.30 Lichte
grammofoonmuziek. 9.10 Stereo: Instru
mentaal ensemble: oude muziek. VPRO:
9.40 Het Oosten nabij; de bijbel op reis
herkend (II) lezing. 9.55 En toch vakan
tie.(V) praatje. VARA: 10.00 Z.O. 135
gevarieerd programma. 12.27 Mededelin
gen tb.v. land- en tuinbouw 12.30 Actueel
sportnieuws. 1300 Nieuws. 13.15 VARA-
Varia. 13.20 Stereo: Licht orkest en licht
vocaal ensemble met zangsolisten. 13.40
Voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub.
14.45 Lichte grammofoonmuziek. 15.00
Amusementsmuziek (gr.) 15.40 Boeken
wijsheid. 16.00 Nieuws. 16.02 Licht en
semble. 1625 Onbewoond.grammo
foonmuziek en interview. 17.05 Licht in
strumentaal ensemble. 1730 Actualitei
ten. 18.00 Nieuws. 18.15 Commentaar op
het nieuws. 18.20 Lichte grammofoonmu
ziek voor de teenagers. 19.20 Voor de
kleuters. 19.30 Dansorkest. 20.00 Nieuws.
20.05 Het schilderij, eenakter. 20 30 Klas
sieke operamuziek (gr.) 22.30 Nieuws
22.40 Sport op zaterdag. 22.45 Dorp van
linnen,repor tage over campings. 23.10
Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.40
Weerbericht, mededelingen en SOS-be-
richten. 12.45 Cadenza. 12.55 Programma
overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht.
13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Noordzeefestival: te kust en te keur: va
kantieprogramma. (1500 Nieuws). 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelingen.
17.10 Noordzeefestival: te Kust en te
keur (verv.) 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Lichte muziek. 1845 Sportkroniek 1852
Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht
en radiokroniek. 1940 Orkestmuziek.
20.00 Operettemuziek. 21.00 Noordzeefes
tival: de charme van het chanson. (22.00
Nieuws). 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek
23.55 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Journaal. 19.01 Voor de
kleuters. NCRV: 19.06 Kris kras door Ne
derland, puzzleprogramma. 19.35 De
Flintstones (afl. 60). NTS: 20.00 Journaal.
NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Stiefbeen Hz
Zoon, TV-spel. 21.25 Hoe bestaat het
de messenwerper. 21.50 Een meisje met
pep, muzikale komedie. 22.35 Dagslui
ting. NTS: 22.40 Toeristische tips van de
ANVV. 22.43 Socutera. 22.48-22.53 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA
20.01 Chansons. 20.30 Dick Powell Thea
tre De Oaklander, TV-film. 21.20 Wie
is hij, wat doet hij?, pauzefilmpje. 21.25
Le petit theatre Training voor een
trombone, TV-film. 21.50-22.10 Achter het
nieuws.
AVRO: 16.000 Zomersportpanorama, (dl.
3). 16.55 Popaye, tekenfilm. 17.00-17.30 V.
d. kind. NTS: 1900 Nieuws in het kort.
1901 Voor de kleuters. AVRO: 19.06 Shin
dig, Amerikaanse tienerpartij. 19.30 Top
Cat. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. AVRO: 20.20 Liedjesprogramma.
20.40 AVRO's Televizier. 21.00 Carrousel,
gevarieerd programma. 2200 Licht instru
mentaal trio. NTS: 22.34-22.40 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO:
20.01 Concert voor jonge mensen. 20.50-
22.20 A woman of no importance, toneel
stuk. (in het Engels).
Teylers MuseuiH, Spaarne 16: Permanente
expositie van schilderijen 19de en 20ste
eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse
en Franse school 16de tot en met 19de
eeuw. Fossielen, historisch-natuurkun-
dige instrumenten, mineralen, 31-toons
Fokker-orgel. (Dagelijks, behalve zon
dag en maandag 10-17 u., de eerste zon
dag van de maand 13-17 u.).
Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op
donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u.
Museum van Looy (hoek Kamperlaan):
Fototentoonstelling van „De Muggen" en
de „Groupe des Huit". Dagelijks geopend
van 10 tot 17 u. en 's zondags van 13 tot
17 u. Tot 15 augustus.
Artificia (Binnenweg 95, Heemstede):
Expositie van plastieken van Liesbeth
Sayers en gouaches van Kees Hak. Op
werkdagen van 9.30 tot 18 u. Tot 3 sep
tember.
In 't Goede Uur, Korte Houtstraat-Nieuwe
Kerksplein: Dagelijks van 10 tot 18 en
20 tot 24 u.: Expositie van tekeningen
van Evert Neuteboom. Tot 1 september.
Kunstcentrum De Ark, Nieuw Heiligland:
Tot 1 september expositie van schilde
rijen en grafisch werk van Jan Michels.
(Dagelijks van 10 tot 20 u.; dinsdag ge
sloten).
Dinsdag 17 augustus, Grote of Sint Bavo-
kerk 20-21 u.: Orgelconcert door Klaas
Bolt.
Donderdag 19 augustus, Grote of Sint
Bavokerk, 15-16 u.: Orgelconcert door
Arie Keijzer.
De Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstr.),
dagelijks: Cobi Schreijer met haar
avondprogramma van internationale
liedjes en als gast op woensdag, donder
dag, vrijdag en zaterdag Jules de Corte.
's Morgens en 's middags demonstraties
van oude ambachten. In de maand augus
tus pottenbakken en boetseren door Wim
en Jenny Duller uit O verveen.
Openluchttheater Bloemendaal. zondag
15 augustus, 20.15 u.: Ballet door het
Joegoslavisch Danstheater.
Zondag 15 augustus treedt het Joegosla-
visch Danstheater Ivan Goran Kovacic"
op in het Bloemendaalse Openluchtthea
ter. Deze Joegoslavische groep presen
teert folklore, dans en muziek. De Neder
landse tournee is in Amsterdam begonnen
waar het theater tot vandaag in de Stads
schouwburg optrad. Het succes was zo
groot dat de organisatoren aanleiding za
gen om het danstheater voor een langere
periode te engageren om inwoners van
andere steden in de provincie te laten ge
nieten van de attractieve voorstellingen.
De groep bestaat uit 50 danseressen,
dansers, zangeressen, zangers en musici
uit alle delen van de landenbond waaruit
Joegoslavië bestaat. Er valt dan ook van
een grote verscheidenheid te genieten:
groepsdansen en solodansen uit alle delen
van Joegoslavië, deels Aziatisch, deels
Europees beïnvloed. De muziek wordt
vertolkt op een aan twee kanten bespeel
de Turkse trom, het snaarinstrument de
goesla", een doedelzak, harmonica en
de landelijke herdersfluit. Het ensemble
,-Ivan Goran Kovacic" werd in 1948 in de
universiteit van Zagreb opgericht en heeft
in de loop der jaren meer dan duizend
voorstellingen gegeven in geheel Europa.
Vleeshal, tot 29 augustus (dagelijks behalve
zondag) 14.30 u.: Maaike en Rien Baart-
mans met hun poppentheater „Merlijn".
Ruïne van Bredernde: tot half septem
ber: avondverlichting en geluidsband-
weergave van muziek en poëzie „Van
vroeger tot nu".
Hotel Bouwes, Zandvoort: In de weekein
den muziek met internationaal cabaret.
Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Iedere
zondag dansen op muziek van „The Sun
beams".
Openluchttheater Bloemendaal, maandag
16 augustus. 14.30 u.: Kindervoorstelling
„Swiebertje".
Jeugdsociëteit Ekestos, vrijdag 20 augus
tus, 20 u.: Dansavond m.m.v. „The Maes
tro's".
Jeugdsociëteit Ekestos, zaterdag 21 augus
tus, 20 u.: Dansavond m.m.v. „The In
vaders".
Jeugdsociëteit Ekestos, zondag 22 augustus,
20 u.: Dansavond m.m.v. „The Starfigh-
ters".