„Theater" in het nieuwe seizoen
Het Zuidspaanse uitgaansleven
bevat veel ouderwets vertier
Deventer schouwburg
heeft een tekort
van ruim 3 ton
Zilveren jubileum van de Kamé's
NEGEN MUZEN
N.C.R.V.- avondje
ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1965
18
J. v. Doveren
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
HILVERSUM H. 298 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
Tour de chant van de
Vlaamse Lize Marke
Ad Interim
HET UITGAANSLEVEN in Andalusië heeft een zeer grote bekoring en
charme mits men het niet beleeft als slachtoffer van de vele „tours", die in het
seizoen door de hotels en de reisbureaus worden georganiseerd. In Granada,
met zijn prachtig verlicht Alhambra, kan men tijdens zulk een „tour" wel ge
noegen beleven aan een bezoek aan de zigeuners en een „night-club" waar
men dan altijd weer overal de „béste flamenco-show" kan zien maar het is
veel verstandiger naar de „zigeuners" te gaan, als deze „tours" weg zijn. Want
dan alleen kan men echte bezoekjes brengen aan hun danshuizen, waar men
de wonderlijkste ervaringen althans bij zulk een privébezoek kan opdoen.
Er is een hoofdkwartier, waar alle groepen samenkomen en waar een dikke, zeer
potige zigeunerin het hoofd blijkt te zijn van alle dansgroepjes, die van daaruit
over de verschillende danshuisjes gedistribueerd worden. In dat hoofdkwartier
gaat het na het bezoek van de touristen met het oog op de verdeling der buit
rumoerig toe.
DE HOOFDZIGEUNERIN schreeuwt
en ordonneert, dat het een lust is en het
is bijzonder om al deze zeer smaakvol ge
klede knappe vrouwen en meisjes te be
kijken. Toen we een leeg danshuisje bin
nenliepen, verscheen alras een oudere zi
geunerin, die ons eerst in een zijkamer
een héél groot bed liet zien, om aan te
tonen, dat de zigeuners hier woonden;
een leugentje ten bate van de romantiek,
want de families wonen alle iets hoger
op in aparte huisjes. Intussen bleken kin
deren het hoofdkwartier te hebben ge
waarschuwd en aldra waren we omringd
door een paar muzikantenen een groep
dansende en zingende zigeunerschoonhe
den. Het blijft heerlijk om deze zigeuner
dansen te zien. Over geld wordt niet ge
sproken, maar na afloop van een paar
dansen, komt men vragen, of men er iets
voor voelt om gezamenlijk een fles wijn
te drinken, die dan een paar honderd pe
seta's kost. Met die fles is iets geheim
zinnigs; dikwijls blijkt ze niet helemaal
vol meer! Maar goed, men drinkt uit klei
ne glaasjes mee en daarna begint de dans
weer, uitgevoerd door het gehele groepje,
door een duo of door een soliste, temeer
innemend door de schoonheid en de fris
heid van de jonge zigeunermeisjes. Als de
oudere zigeunerin er brood in ziet, wagen
ze er nog een glaasje wijn aan, in de
hoop, dat de gast daarna wéér een fles
bestelt. En dat is dan het gevaarlijke mo
ment. Want gaat men daarop in, dan kan
zulk een avondje veel geld gaan kosten.
Als men dan afscheid neemt en naar een
ander danshuisje gaat, kan het gebeuren,
dat daar na een ogenblik dezelfde groep
wéér komt opdagen en dat het geheel
zich weer gaat herhalen.
MAAR OOK AAN DE KUST in Marbel-
la, in Fuengirola en in Torremolinos kan
men zich in de late avonduren kostelijk
vermaken. Overal vindt men weer flamen-
comuziek en dansers en danseressen. In
Marbella was een kleine dansgelegenheid,
-v-
Pia Beek heeft in Torremolinos een
exclusieve club.
waar op een klein podium veel leven was.
Er was een danseres, die betere tijden
gekend had maar nog wel over prachtige
kostuums beschikte. Het was een nog
knappe vrouw met allure en op de avond,
dat ik er was, was er een Frans clubje,
waarvan een jonge Frangaise met alle ge
weld ook wilde meedansen op het podium.
Het was een stamgaste, want ze mocht
de jurken van de meisjes dragen. Ze had
inderdaad veel geoefend en kon er wel
iets van, maar haar optreden bleek toch
een beetje hysterisch. Maar toch smaakte
de goedkope wijn niet minder goed.
In het mondaine Torremolinos gaat al
les veel geraffineerder toe. In. de nacht
club „El Madrigal" ziet men een werke
lijk goed Spaans ballet, terwijl er een
uitstekend orkest speelt voor de liefheb
bers van de moderne dansen. Het is er
Amerikaans donkei en de whisky is hier
de meest gedronken drank. Maar Spaan
se whisky is echt niet lekker. Hier is het,
zoals in alle „night-clubs": vervelend, be
halve dan als het ballet optreedt.
VEEL GRAPPIGER is het in een paar
korte kleine straatjes, waar het nachtle
ven tiert en waar een wirwar is van ge
luiden, waarin steeds het ritmisch hand
geklap overheerst dat de flamenco bege
leidt. Er was hier een Mexikaanse zan
ger, die overal ter wereld veel succes zou
hebben, maar die het hier prettig genoeg
vindt- Onder begeleiding van een guita
rist sleept hij zijn publiek mee, wat hem
weer inspireert; er is veel sfeer in dit
kleine zaakje.
In dit straatje heeft ook onze ,,Miss Pia
Beek" haar eigen „pianobar"Ze heeft
een zeer goed Hollands trio om zich heen
en ze trekt inderdaad zeer veel publiek;
ook Spanjaarden en filmsterren. Ze ver
koopt haar werk goed en de Hollanders,
Amerikanen en Engelsen en Duitsers zit
ten gezellig om haar „piano-bar" ge
schaard. Ze had nog de bedoeling een In
disch restaurant te openen in de kelder
van haar behuizing, maar uiteindelijk
heeft ze daarvan en terecht maar
afgezien. Intussen bevalt het haar goed in
haar nieuwe woonplaats, waar ze tevens
Mondharmonikawereldkampioenschappen.
De Fédération International de l'Harmo-
nica organiseert van 24 tot 26 september
wereldkampioenschappen voor mond-
harmonikasolisten en -groepen. Deze
muzikale manifestatie heeft dit jaar in
Delft plaats. Er zijn al aanmeldingen uit
veertien landen. Iedere deelnemer zal
voor de internationale jury een ver
plicht en een vrij werk spelen.
iets buiten de kust een mooi huis heeft
gekocht.
IN MARBELLA op de kermis heb ik
nog genoten van het Teatro Chino van
Manolita Chen (impresario Chen Tse
Ping). Het is een bekende reizende on
derneming op de feria's in Spanje en het
programma is van een wonderlijke naïve
teit. Het is er altijd vol: er is een orkest
met een zeer oude pianiste, die de leiding
van het orkest heeft, dat zoals altijd
in Spanje over goede trompettisten be
schikt. Nu en dan gaat er eens een mu
zikant een sigaretje roken en een kind
van een der musici scharrelt gedurende
de gehele voorstelling in de nauwe orkest
bak. Uit de vleugel komt weinig geluid
en dat heeft weinig te maken met piano
muziek. Er is veel werk gemaakt van de
kostuums en het licht. Er zijn zelfs num
mers in „fosforlicht". Men waant zich nu
en dan bij de grote shownummers in het
Parijs van 1900. Er zijn een achttal knap
pe balletmeisjes en verder wordt er veel
gedanst en gezongen. Er zijn ook clowns.
En eigenlijk is het programma niet eens
zo slecht; men krijgt veel waar voor zijn
geld. Zelfs iets te veel, want de voor
stelling duurt te lang. Wat men er ziet
is eerlijk variété uit de dertiger jaren en
het geheel heeft een eigen karakter.
Er is in Spanje veel te genieten op dit
gebied, als men er oog voor heeft en er
van houdt. Men kan ten slotte niet altijd
op het strand liggen verbranden.
Het tekort van de Deventer Schouw
burg is in het seizoen I964-'65 gestegen
tot ruim drie ton. Dat is het opzienbaren
de nieuws dat directeur Klaas Jassies tij
dens een persconferentie heeft vrijgege
ven. Verwacht mag worden dat dit tekort
tot uitgebreide discussies in de Deventer
gemeenteraad zal leiden, omdat de finan
ciële toestand van de IJselstad vooral dit
jaar weinig rooskleurig is. De oorzaak
van dit tekort moet gezocht worden in de
stijging van de lonen en de uitkoopsom
men van gezelschappen.
Over het geheel heeft het 't vorige
schouwburgseizoen niet aan het publiek
gelegen, dat de exploitatie van het thea
ter in ernstige moeilijkheden is gekomen.
Het bezoekersaantal bleef ongeveer ge
lijk: respectievelijk 96.134 en 96.200 be
zoekers. Het algemene bezettingspercen
tage liep niet noemenswaard terug van
76.8 tot 76.5 percent. Wat dit laatste be
treft neemt het Deventer theater nog
steeds een uitstekende plaats in onder de
andere vaderlandse kunsttempels.
Het dit seizoen ingevoerde culturele
jeugdpaspoort heeft aanvankelijk een
goed begin gehad (bijna 800 paspoorthou
ders) maar naarmate het seizoen vorder
de viel de belangstelling voor de speciaal
georganiseerde jeugdvoorstellingen tegen.
Uit het cijfermateriaal dat de heer Jas
sies overlegde blijkt dat de schouwburg
nog altijd een gezonde streekfunctie ver
vult. Het accent dat voorheen op Apel
doorn en een gedeelte van de Veluwe lag
is echter verschoven naar de Salland-
streek en een gedeelte van de Achterhoek
(omgeving van Lochem). Het komende
seizoen zal aangepast worden aan de druk
die het exploitatietekort met zich mee
brengt. Er is een kleine versobering toe
gepast die echter niet inhoudt dat het ge-
bodene aan gehalte minder wordt. Een
groot deel van het Nederlandse toneelre
pertoire zal ook nu weer in Deventer te
zien zijn. Met name het ballet zal een
grotere plaats krijgen in het seizoenpro
gramma.
HILVERSUM L 402 m. 8.00 KRO. 10.00
IKOR. 11.15 KRO. 17.00 CONVENT
VAN KERKEN. 18.15 IKOR. 1930
NCRV. 20.15-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke gram-
mofoonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis.
8.30 Hoogmis. 9.30 Klassieke grammo-
foonmuziek. 9.45 Nieuws. IKOR: 10.00
Doopsgezinde kerkdienst. 11.00 Vraag en
antwoord. 11.10 Oecumenisch nieuws.
KRO: 11.15 Klassieke grammofoonmu-
ziek. 12.10 Boekbespreking. 12.20 Lichte
grammofoonmuziek. (stereo). 12.30 Nws.
12.35 Buitenlands commentaar. 12.45 Daar
zijn wij gek op: gevarieerde grammo
foonmuziek. 14.00 Holland Festival 1965:
Residentie-orkest: Klassieke muziek. 14.40
Pianorecital (opn): klassieke muziek.
15.00 Marathon: sportprogramma en lichte
grammofoonmuziek. 16.30 Vespers: CON
VENT VAN KERKEN: 17.00 Christelijk
Gereformeerde kerkdienst. IKOR: 18.15
Het orgelspel in de eredienst, muzikale
beschouwing. 18.30 Kerk veraf en dicht
bij, programma met reportages, inter
views en commentaren, afgewisseld met
muziek. 19.00 De Open Deur, veertien
daagse rubriek. NCRV: 19.30 Vocaal en
semble en solist: gewijde muziek. 20.00
Nieuws. 20.07 Reflex, een wekelijkse be
spiegeling over leven en samenleven.
KRO: 20.15 Muziek kent geen grenzen.
20.50 Voordracht. 21.05 Muziek kent geen
grenzen (vervolg). 21.30 Promenade-orkest
en zangsoliste: klassieke muziek. 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi
loog. 22.50 Moderne muziek (opn.). 23.20
Moderne koorwerken (gr.). 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM H. 298 m. 8.00 VARA. 12.00
AVRO. 17.00 VARA. 20.00-24.00 AV
17.00 VARA. 20.00-24.00 AVRO.
(18.30-20.00 VPRO).
VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberich-
ten, sportmededelingen en socialistisch
strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30
Weer of geen weer, gevarieerd program
ma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak.
10.00 Klassieke liederen. 10.30 Gesproken
portret. 10.45 Lichte grammofoonmuziek.
AVRO: 12.00 Muzikaal onthaal, bont mu
zikaal programma. 13.00 Nieuws. 13.07 De
toestand in de wereld, lezing. 13.20 15
augustus 1945, einde van de oorlog in
Indië, herdenkingsprogramma. 13.35 Car
rousel, een programma, dat alle kanten
opgaat. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00
Discobal: dansmuziek voor de tieners
(gr,). 17.30 Voor de jeugd. 17.30 Nieuws
en sportmededelingen. 18.05 Marathon:
sportprogramma en grammofoonmuziek.
VPRO: 18.30 Trompet en piano: moder
ne muziek. 18.55 Bariton en piano: mo
derne liederen. 19.00 Boekbespreking. 19.15
Liedjes. 19.30 Korte Hervormde kerk
dienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Ver
slag zweminterland Hongarije-Nederland
in Budapest. 20.10 Opera-aria's (gr.).
Wel slim maar niet slim genoeg, hoor
spel. 21.40 Licht orkest. 22.10 Twintig
minuten oordelen met Jo Vischer jr.,
cabaretprogramma22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 23.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.55
12.55 Programma-overzicht en SOS-berich-
ten. 13.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00
Nieuws. 14.03 Opera- en belcantoconcert.
15.30 Sportprogramma (15.30, 16.00, 17.00,
18.00, 18.25, 19.00, 20.00, 20.55 en in aan
sluiting op het nieuws van 22.00 wegwij
zers voor automobilisten). (17.00 en 18.00
Nieuws). 18.30 Katholieke uitzending. 19.00
Nieuws en weerbericht. 19.40 Feestweg
1965: programma voor de automobilisten.
21.00 Noordzeefestival: concours charme
van het chanson. (22.00 Nieuws en be
richten). 23.00 Nieuws. 23.05 Noordzee
festival: dansmuziek. 23.55 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Viool en
clavecimbel (gr.): oude muziek. 7.20
Sport van zaterdag. 7.30 Nieuws. 7.40 Ra
diokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek.
8.10 Gewijde muziek (opn.) 8.30 Nieuws.
8.40 Licht ensemble met zangsoliste. 9.00
Verzoekprogramma voor de zieken. 9.35
Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Klassieke grammofoonmuziek. 10.30 De
weg van het woord in de wereld van In
donesië, theologische etherleergang. 11.05
Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Touring-
Club, programma bestemd voor onze bui
tenlandse gasten. 12.22 Voor boer en tuin
der. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammo
foonmuziek, eventueel actualiteiten. 12.50
Licht vocaal ensemble en licht instrumen
taal kwartet. 13.20 Moderne pianomuziek
(gr.) 13.40 Licht orkest en zangsoliste.
14.00 Transistor, programma voor vakan
tiegangers, automobilisten en thuisblijvers
15.30 Gitaarrecital (gr.) 15.40 Altviool en
piano: moderne muziek. 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Stereo: Vocaal ensemble.
16.45 Klassieke kamermuziek (gr.) 17.00
Voor de kleuters. 17.15 Lichte grammo
foonmuziek. 17.30 Amusementsmuz. (gr.).
17.50 Overheidsvoorlichting: Culture
le ontmoetingen in Suriname en de Ne
derlandse Antillen. Vraaggesprek van Ru
dy Bedacht met Dr. P. Glazema. 18.00
Kapel van de Koniklijke Luchtmacht.
18.20 Klassieke grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant.
19.30 Pianorecital: semi-klasiseke muziek.
19.45 Lichte grammofoonmuziek. 21.00 De
wereld van Scholom Aleichem, hoorspel,
(herhaling van 11 november 1963) 21.50
Heinrich Schützfest Berlijn 1965: klassie
ke muziek. 22.20 Boekbespreking. 22.30
Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Show-Schouw:
makers van muziek in film en musical.
23.55-24.00 Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa
gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 9.40 Onvoltooid verleden tijd
overdenking. VARA: 10.00 Voor de huis
vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Trammelant in
Loeren aan de Hor, gevarieerd program
ma. 12.00 Stereo: Licht instrumentaal sep
tet. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.35
Licht orgelspel. 12.55 Actualiteiten. 13.00
Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek.
13.45 Stereo: Instrumentaal ensemble:
gewijde Joodse muziek. 14.15 De scha
duw, hoorspel, (herhaling van 28 april
1965). 15.00 Sociëteit Zestig minuten voor
boven de zestig. 16.00 Nieuws. 16.02 Oude
liedjes. 16.15 Voor de jeugd. 17.10 Friese
stréekuitzending. 17.30 Jazzband. 17.50 Ac
tualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Gevarieer
de grammofoonmuziek. 18.45 Promenade
orkest. 19.30 Voor de werkende vrouw.
20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Licht ensem
ble met zangsolisten. 20.30 Met een knip
oog naar de muzen, merkwaardige mu
ziek en hoogstmerkwaardige gedichtjes.
20.50 Licht instrumentaal trio. 21.05 Radio
philharmonisch orkest: klassieke muziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: Metropole or
kest en zangsoliste: Lichte muziek uit
Israel. 23.10 Weerklank: muziekrevue.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.08 Voor de landbouw. 12.15 Festivaria.
12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-
berichten. 12.45 Cadenza. 12.50 Beursbe
richten en programma-overzicht. 13.00
Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Ca-
sinomuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Kamer
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich-
AVRO: 16.000 Zomersportpanorama, (dl.
3). 16.55 Popaye, tekenfilm. 17.00-17.30 V.
d. kind. NTS: 1900 Nieuws in het kort.
1901 Voor de kleuters. AVRO: 19.06 Shin
dig, Amerikaanse tienerpartij. 19.30 Top
Cat. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. AVRO: 20.20 Liedjesprogramma.
20.40 AVRO's Televizier. 21.00 Carrousel,
gevarieerd programma. 2200 Licht instru
mentaal trio. NTS: 22.34-22.40 Journaal.
NEDERLAND n
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO:
20.01 Concert voor jonge mensen. 20.50-
22.20 A woman of no importance, toneel
stuk. (in het Engels).
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
KRO: 11.00-12.00 Eurovisie: H. Mis in
Castelnuovo. NTS: 14.00-16.00 Tennis: re
portages enkele finales bij de Nationale
kampioenschappen te Scheveningen. CVK
-IKOR-RKK: De Tocht, bijbelvertelling
door en voor kinderen. NTS: 19.06 Kentuc
ky Jones, T.V.-film. 19.30 De berg Fuji,
Japanse T.V.-film. 20.00 Journaal. 20.05
Sport in beeld. VARA: 20.30 Zomervarian-
ten: lichte muziek. 21.00 Moed en karak
ter. T.V.-film. 21.50 Jazzconcours Loos-
drecht 1965. NTS: 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.30 Walt Disney voor jong en
oud (deel 2). 20.00 Journaal. 20.05 Mar
gie zoekt een baan, T.V.-film. 20.30 Kruis
verhoor, speelfilm. 21.25 Viool en piano:
klassieke muziek. 21.50 Victory Japan,
T.V.-film. 22.15-22.30 Sport in beeld.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Voor de kleuters. CVKIKOR: 19.06 Ken
merk, veertiendaagse informatierubriek
van de kerken. NTS: 19.35 Huckleberry
Hound, TV-film. 20.00 Journaal en weer-
overzicht. 20.20 Verliefd in Kopenhagen,
speelfilm. 22.00 De Eerste Wereldoorlog,
documentaire (deel 20). 22.25-22.30 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Jeugdkoor: lichte muziek. 20.30 Ja
pan, reportage. 21.20 Jazz in beeld. 21.40
Vakantie in Valkenburg, reportage. 22.10
Einde.
Expositie in Noordwjjk aan Zee is ver
lengd. De tentoonstelling van aquarellen,
grafiek, kleinplastiek en keramiek in het
conferentiecentrum „De Baak" in Noord-
wijk aan Zee is verlengd tot 30 augustus.
De expositie is dagelijks geopend van 11
tot 20 uur.
ten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15 Noord
zeefestival: gevarieerde muziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Lichte mu
ziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Klassieke
muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht, radio-
kroniek en correspondentie uit Nederland.
19.40 Volksmuziek. 20.00 Kamermuziek.
21.00 Noordzeefestival: concours charme
van het chanson. (22.00 Nieuws en berich
ten). 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde mu
ziek. 23.55 Nieuws. 24.00 Voor de zeelie
den.
André Carrell krijgt vanavond om
negen uur van de AVRO op het eer
ste net een vol uur de tijd om een
aantal Nederlandse variété-artiesten
te laten optreden: de Globetrotters,
het Rivers Trio, Roland Wagter sr,
Les Albano's, Marion Wardenaar,
Nick en Bob Niberco en de Kamé's.
Voor de Kamé's betekent dit optre
den meteen een jubileum. De eerste
Kamé brengt dan namelijk vijfen
twintig jaar zijn nummer op de
planken. In Amsterdam zijn de
Kamé's elk jaar de twee acrobatische
Pieten, die voor de Sinterklaasop
tochten uitdartelen. In het Open
luchttheater in Bloemendaal treden
de Kamé's maandagmiddag weer op
in 't voorprogramma van Swiebertje.
Vanavond kunnen de kijkers via de te
levisie (Nederland I 20.20 uur van de
AVRO) kennis maken met een van Bel-
giës bekendste zangeressen: Lize Marke.
In eigen land is zij bijzonder populair,
zowel bij de Vlamingen als bij de Wa
len, maar dank zij het laatste Eurovisie
songfestival begint zij nu ook bekendheid
in het buitenland te krijgen. Lize Marke
woont in Vlaanderen, in een randgemeen
te van Brussel. Van huis uit is zij eigen
lijk zangeres in het klassieke genre. Zij
heeft het conservatorium bezocht in Gent
en in Brussel en zij is drie seizoenen lang
aan de Opera van Gent verbonden ge
weest. Haar huwelijk en later de geboor
te van haar zoon Geertje, nu inmiddels al
weer 7 jaar, betekenden voorlopig het
einde van haar carrière. Eerder dan ei
genlijk haar bedoeling was kwam zij ech
ter terug: als invalster voor een zieke
operazangeres.
Lize Marke zingt zowel het klassieke
als het lichtere repertoire, maar tegen
woordig vooral het laatste. Tijdens een
reis door Italië raakte ze verliefd op het
Italiaanse lied. Met enkele van deze lied
jes bouwde ze aarzelend aan haar reper
toire. Weer terug in België nam ze zang
lessen, ze kreeg een auditie bij de B.R.T.
en daarna een officieel optreden. Ze
kwam wat vaker voor de radio, met het
orkest van Francis Bay, kwam zo nu en
dan voor de televisie, maar de landelijke
Het is vanavond de eerste keer dat zij
een geheel eigen tour de chant (in vijf
talen) brengt.
voorronden voor de festivals in Knokke en
Londen (1963) brachten haar pas goed in
de bekendheid.
De TROS is toe aan zijn tienduizend
ste en het ziet er dus naar uit dat Ne
derland nog een klein zuiltje uit de grond
zal zien komen, een hulpzuiltje voorlopig
weliswaar, maar toch een zuiltje. Of zou
den mr. Landré en zijn volgelingen zich
óók als de voorvechters van de enige
waarlijk nationale radio- en t.v.-organisa-
tie opwerpen? Het is een zuiltje met toe
komst, want mr. Landré heeft zich mys
terieus in nevelen gehuld. Hij zegt fijn
niets over wat de TROS allemaal op het
scherm gaat doen, want anders werpen
de bejaarde zuilen zich daar onmiddellijk
op. Wat dat dan wel kan zijn vraagt u
zich af? Want de Nederlandse teleyisie is
toch nooit vies geweest van spelletjes, ac
ties en komedies die in Amerika, Enge
land of Frankrijk bedacht waren? Er
moet maar weinig, dat in het buitenland
succesvol bleek, aan het speurend oog
van Bussum voorbij zijn gegaan. Heeft
mr. Landré voor een scherm in Bulgarije
of Aghanistan gezeten? Of heeft hij er
gens in een verborgen streek in Neder
land nog wat onbekend artistiek poten
tieel ontdekt? Een tweede Toon Her
mans, maar beter nog, een Stiefmoeder
en Dochter, die alles onder de voet lo
pen wat we aan grappigheid al hebben?
Dat is natuurlijk een beetje te betwijfe
len, maar misschien gooit de TROS het
wel over een heel andere boeg. Wordt dit
de glorie van de doe-het-zelvers. Denk
eens aan: wat concentrische cirkels op
het scherm om er met rubber pijltjes
naar te gooien. Of de vervaardiging van
schilderijtjes op doorzichtig boterham-
menpapier, waarachter op het scherm de
genummerde vakjes zichtbaar zijn, die
met een kleurtje kunnen worden ingevuld.
Als zuil of hulpzuil zal in ieder geval
naar een image moeten worden gezocht.
Veel is al bezet. Met het aanheffen van
„Morgenrood" is mr. Landré natuurlijk
even mis als met het rondstrooien van
theelepels. Met een terugblik op het
REM-verleden is iets van stoere-jongens-
ferme-knapen wellicht zo gek niet.
Gisteravond werd het beeld dat de kij
kers al jarenlang van de N.C.R.V. heb
ben gevormd weer eens duidelijk eer aan
gedaan. Het was zeker verhelderend voor
een „image"-studie. Men hoort als het
ware steeds de theepot gezellig pruttelen.
Men verwacht hem steeds zo dadelijk in
het beeld te krijgen, doch dat gebeurt
niet altijd. Gezellig en uit de volheid des
harten, dat is het wat de N.C.R.V. biedt.
Dat was nog niet helemaal het geval met
de Overijselse muggenplaag (een ferme
moederhand duwde kindergezichtjes voor
de lens, die tot 62 beten mooi over de
625 lijnen verdeeld per gezichtje be
vatten); maar later wel: „Stiefbeen",
„Hoe bestaat 't
Een van de beste reportages in „At
tentie" gaf het tamelijk snel wisselend
beeld, dat de Amerikaanse pers zich van
president Johnson vormt. L. B. J. staat
de laatste weken in een goed blaadje bij
de scribenten.
Een karakteristiek van de N.C.R.V. is
dat er ook altijd gretig wordt gezocht
naar het gebruik van onze mooie volks
gezegden en spreekwoorden. Er was dan
ook gisteren „een zomertje wel" en „een
man en paard noemen" terwijl Stiefbeen
en Zoon het op „eigen geld is goud
waard" hielden. Vader won op een twin
tigje, als wij het goed begrepen hebben,
tienduizend gulden. Hoe zat dat dan met
de Beerman-ton? Maar laten we afspre
ken geen oude koeien uit de sloot te ha
len
„Hoe bestaat het" is altijd weer een
heerlijk programma: Dick van Ruler als
de nieuwsgierige vrager met het jongens
achtig enthousiasme en George Noord-
hoff als wijs oompje, dat het wel eens
zal uitleggen.
De N.C.R.V. bouwt dat is weer een
karakteristiek voor zijn spelletjes e.d.
immer ingewikkelde apparaturen met een
ver verwijderd verband. Er komt een
kaartje van het menselijk innerlijk in
het beeld, een 33-toeren plaat met werp-
torentje en een omvangrijke biefstuk, al
les om de problematiek van het messen-
werpen uit te leggen.
Nederland-1 zag gisteravond nog een
„Fernsehspiel mit Musik" en dan kan
men op de vingers natellen wat er naast
de obligate hupsj es nog meer op de buis
komt: de sentimentele Duitse show maakt
sinds 1929 op de plaats rust. We zullen
ons ermee behelpen, omdat de Duitse
showstappers van de jaren dertig geluk
kig achter de horizon verdwenen zijn en
dat is ook wat waard.
De Toneelgroep Theater heeft in het
nieuwe seizoen zeven premières vastge
steld, waarvan twee van stukken van le
vende tijdgenoten zijn (Albee en Mïhura)
drie van auteurs die hun stempel hebben
gedrukt op het toneel van de eerste helft
van deze eeuw (Brecht, O'Neill en Gorki)
en twee van klassieken (Goldoni en Mo
lière). Onder regie van Elise Hoomans
zal een tragedie van Eugene O'Neill wor
den gebracht onder de titel „Liefde onder
de Olmen" (Desire under the Elms). De
Nederlandse vertaling is van Dolf Ver
spoor, de décors van Herman Gordijn.
Van Molière zal het blijspel „George Dan-
din" worden opgevoerd in de regie van
Hans Croiset, die ook de vertaling ver
zorgde. De décors zijn van Frank Raven.
Van Edward Albee staan twee éénakters
op het programma, „De Dood van Bes
sie Smith" in de regie van Elise Hoo
mans en „Het Verhaal van de Dieren
tuin", geregisseerd door Hans Tiemeijer.
Beide eenakters zijn vertaald door Ge
rard van het Reve. Décors: Hans Hey,
in samenwerking met Herman Gordijn.
De Spaanse schrijver Miguel Mihura is
vertegenwoordigd met een modern blij
spel „Drie hoge Hoeden", dat in een ver
taling van Dolf Verspoor en in regie van
Wim Kouwenhoven, met décors en kos
tuums van Herman Gordijn zal worden
opgevoerd.
De tragedie „Vassa Zjeleznova" van
Maxim Gorki zal worden opgevoerd on
der regie van Elise Hoomans in een ver
taling van Karei van het Reve. Décors:
Herman Gordijn. „Heel Chioggia op stel
ten" van Goldoni zal in een bewerking
van Dolf Verspoor worden gespeeld in de
regie van Hans Croiset, in décors en kos
tuums van Nies Hanel. De reeks van ze
ven sluit met de tragedie „De Heilige
Johanna der Abattoirs" van Bertolt
Brecht.
Behalve deze toneelopvoeringen zal de
Toneelgroep Theater in het nieuwe sei
zoen een speciaal programma wijden aan
de toneelschrijvers Molière en Goldoni en
een programma aan de figuur van Jean
ne d'Arc in de toneelschrijfkunst.
DE DIRECTIE VAN THEATER wordt
gevormd door Ben Groenier, Elise Hoo
mans en Hans Croiset; zakelijke leiding
Chelt Hij man-Konijn.
Het tableau de la troupe vermeldt voor
het seizoen 1965-1966 de volgende namen:
Liselot Beekmeijer, Margreet Blanken,
Arthur Boni, Cor van den Brink, Martine
Crefcoeur, Hans en Jules Croiset, Eric
van der Donk, Bemhard Droog, Nella
Frijda, Marijke Frijlink, Josephine van
Gasteren, Mia Goossen, Jan Gorrissen,
Willem Grelinger, Margriet de Groot, Eli
se Hoomans, Sjoukje Hooymaayer, Joop
Keesmaat, Jan Kieboom, Wim Kouwenho
ven, Annie Langenaken, Jacques Luyer,
Anita Menist, Onno Molenkamp, Enny
Mols de Leeuwe, Hans Pauwels, Charmy
Reynen, Henk Schaer, Betsy Smeets,
Jacques Snoek, Hans Tiemeijer, Else
Valk, Kris van de Velden, Jan Verhoe
ven, Siem Vroom, en Riet Wieland Los.
Gastspelers zijn Otto Sterman en Johan
te Slaa.