Jan van Nijlen overleden Chefarine 4 Misdaad in vele vormen Nieuw filmprocédé met Laser-stralen 4 beroemde middelen doen wonderen Diet Kramer overleden Tilburg begint met een nieuwe architecten opleiding NEGEN MUZEN DINSDAG 17 AUGUSTUS 1965 7 „Zelfs als ik dood ga, ben ik toch genezen'' Vier middelen in één tablet helpen elkaar endoen wonderen! De vier middelen, verenigd in één tablet Chefarine „4", zijn elk afzon derlijk in de hele wereld beroemd en hebben miljoenen mensen baat ge bracht. Tezamen werken zij nog beter en doen werkelijk wonderen. Eén der bestanddelen is het betrouw bare maagmiddel Chefarox, dat een teveel aan maagzuur neutraliseert De combinatie is ideaal om pijn of griep doeltreffend te bestrijden. Ondermaatse spion van Nederlandsen huize Toneelmeester „ome Cor" in Amsterdam overleden De radio geeft woensdag Televisieprogramma Bert Japin nabeschouwingen Avond der ondertitels Ad Interim DE DICHTER JAN VAN NIJLEN is zaterdag op 80-jarige leeftijd overleden in zjjn woonplaats Ukkel in Vlaanderen. Hij werd 10 november 1884 te Antwerpen geboren. Aanvankelijk was hij journalist, later werd hij justitieel ambtenaar en hij werd in 1949 in de rang van directeur gepensioneerd. Tijdens de eerste wereldoorlog verbleef hij in Nederland, waar hij bevriend raakte met Jan Greshoff, A. Roland Holst en Jacques Bloem. In 1923 en 1935 kreeg hij de Belgische Staatsprijs voor Litteratuur en in 1963 de Constantijn Huygensprjjs van de Jan Campertstichting. In 1948 ver- •cheen bij Stols zijn „Verzamelde Gedichten". Vorig jaar, bij zijn 80ste verjaardag, „Verzamelde Gedichten (1903-1904)". In 1957 was nog van hem verschenen „Te laat voor deze wereld". Onze letterkundige medewerker C. J. E. Dinaux schreef over Jan van Nijlen: „Hij was niet alleen een teruggetrok ken en haast schuchter mens, maar een «til dichter. Er is in zijn gedicht iets van het suizelen van een oude wind, die van ver komt en voorbijgaat en een stilte na laat, die vol is van zijn aanwezigheid. Niet dat Van Nijlen „geheimzinnig" zou zijn. Hij is zo open, zo eenvoudig, zo na tuurlijk, dat men hem op elke verlaten landweg zou denken te ontmoeten, neu riënd, luisterend, aandachtig voor een bloem die in de berm bloeit, een vogel die ergens in het kreupelhout wat voor zichzelf zingt, de geur van dennenbossen. Van Nijlen werd „geboren in het para dijs": „daar staat een boom, daar speelde ik eens als kind," en jaren later, in zijn laatste bundel, dichtte hij: „ik zag het eens. Ik zal het niet vergeten." Hij vergat het nooit. Hij dichtte er zijn leven lang van. Sinds het zwaard vlamde, de poorten waren dichtgevallen, de diaspora was begonnen, heeft hij zich altijd op weg gevoeld, op reis van het leven naar de dood, vergezeld door zijn droom, waar in zijn heimwee een onderdak gevonden had. IN DE INLEIDING die hij in 1924 schreef bij de keur van een viertal jonge ren van Richard Minne en Raymond Herreman, Karal Leroux en Maurice Roe- lants, met elkaar „de dichters van 't Fon teintje" gaf hij in één zin niet alleen weer wat deze dichtervriend bezielde, maar wat hemzelf stand deed houden buiten de toverkring van de herinnering aan hetgeen eens gaaf en goed en zuiver was: „er is een liefde," schreef hij, „voor het leven die zich uitspreekt in de moed waarmee men het aanvaardt." Die moed heeft hem nooit verlaten, de levensliefde heeft het nooit begeven. Het huis, de tuin, de dingen van toen paarse munt en druivelaren, „de wijde luchten en de zilte aromen", de stilte van de dageraad voor de „dauwtrapper", de stilte van een schemering voor de „slaapwandelaar", ze zijn met hem meegegroeid: „ik was, ik ben, ik blijf een kind." VAN NIJLEN is opstandig geweest te gen de onvolkomenhied van dit bestaan, hij is ontgoocheld geweest door de onver zoenbaarheid van werkelijkheid en droom maar bitter is hij nooit geworden. Zijn onvervulbaarheid werd voor hem een vervulling, zijn verlangen een toevlucht, zijn herinnering een woning, zijn heimwee een wijsheid die weet dat „straks het einde komt." Maar met het ouder worden kreeg zijn nostalgie een nog diepere glans: „Ik zie de beuken in de wind bewegen Lichtbruin voor 't venster, in de voorjaarszon, En voel een zwaarte, een weemoed op mij wegen, Alsof, voor mij, opnieuw de jeugd begon." En dan, als slotzin van dit sonnet: ,,'k Beleef in werkelijkheid mijn liefste dromen. Niets is meer waar, het schemert mij voor de ogen: Ik weet dat mij, straks, alles wordt ontnomen." Niets in dit gedicht, in het gehele oeuvre van Jan van Nijlen, is opvallend van vorm, zijn vers is altijd simpel-tra ditioneel. Maar wie de toon gehoord heeft het ritme van dit in de stilte kabbelend stromen, ontmoette hem in het binnenste van zijn dichterschap: zijn werk is de poëzie geworden eenvoud, die aan de na tuurlijke middelen van klank en beeld en strofenbouw genoeg heeft om met zichzelf te praten óver zichzelf, over wat hem het dierbaarste was. Hij had, dichtte hij eens, „iets willen zeggen aan iemand die 't begreep Dat „iets" werd een levenslang gedicht. Het werd de Jan van Nijlen-van-zijn-verzen, het grote, aardse weerspannige, „norse en stijfhoofdige", mismoedige kind Jan van Nijlen, op het leven desondanks verzot, tot de dood des ondanks bereid. ALS NAUWELIJKS een ander dichter heeft Van Nijlen met de seizoenen ge leefd, met de beloften van de lente, de volheid van de zomer, de weemoed van de herfst, de strakke naaktheid van de winter, maar het seizoen was voorbij. Hij gaat naar Calevoet en vindt „haar lente slordig", hij zoekt zijn vriend en vindt een graf, hij staat weer voor het Antwerpse ouderhuis en ziet een winkel „van fietse' en wasmachines", het is voorbij, het is niet achterhaalbaar. Maar zijn „droom" blijft. Nooit heeft hij die verraden, en vurig, bijna bits dichtte hij met zijn oude jaren: „Ik geef geen dro men prijs, integendeel zij nemen gans mijn wezen in bezit en wel zozeer, dat in mijn hete keel een snikken stokt tel kens een vogel zit te fluiten Hij weet het wel: uit deze exodus keert nie mand ooit meer terug; maar bij de geur van de floxen, bij het gefluit van „me rels, vinken, wielewalen", bij het „zachte geruis van canada's en dennen" en de stille bloei van de nachtschone, „de meest eenzelvige der planten", weet hij zich waar zijn hart nooit afstand van ge daan heeft: „Het is niet waar dat ik mijn jeugd verloor, dat ik mijn nederlagen moest bekennen ZELDEN HEEFT Marsman in zijn be oordelingen misgetast. Maar toen hij Van Nijlen een geknot en gekneusd mens noemde, vergiste hij zich toch. Hij mocht bezeerd zijn, wie zo gaaf het kind-zijn in zich bewaarde is niet gekneusd. Metter tijd rijpte alle zelfstrijd, alle angst en onrust in hem tot berusting, die zich niet gewonnen gaf. Hij aanvaardde de gren zen van het leven, de vluchtigheid van het ogenblik, niet zonder ironie vaak, niet zonder mistroostigheid soms, maar zon der te verarmen. In zijn cyclische bundel „De dauwtrapper", verschenen in 1947 toen Van Nijlen drieënzestig was, kon hij, in vrede met zichzelf, met het onvermij delijke gemis en de naderende ouder dom, zelfs dichten: „Er blinkt voor mij in 't schijnbaar dode duister een dieper licht dan ooit ik heb verwacht, en klank en kleur die me onverzadigd lieten en, een voor een, de uren van zaligheid, zijn, licht en teer, niet meer dan requisieten: de laatste droom is de een'ge werkelijkheid." De laatste droom de dood als moge lijke vervulling, als terugkeer tot het land van de jeugd, van de onschuld, de onge reptheid, de zin van het bestaan die Van Nijlen, verdreven uit het paradijs der warme gevoelens, thans heeft weergevon den. Hij heeft aan zijn verlangen geleden, hij heeft er zijn gelukkigste uren aan te danken gehad. Hij heeft eraan en erom gewanhoopt, heeft het ontweken in zijn burgerschap het met alle macht weer wakker geroepen in zijn dichterschap en is er moe en wijs en oud mee gewor den in de weggedokenheid van zijn ge> dicht: „Het is niet waar dat ieder met de jaren De last der dromen aflegt aan de grens Van de ouderdom; zij blijven soms bezwaren 't Romantisch kind, dat nooit volgroeit tot mens." Dit „oude kind" heeft, nadat België hem eerder al geëerd had met de toeken ning van de Vijfjaarlijkse Staatsprijs voor Letterkunde, door de bekroning met de Huygensprijs de zekerheid gekregen dat ook Nederland zijn stem heeft gehoord, zijn werk heeft verstaan in de rijkdom van zijn stille bloei. Want dat was Van Nijlen: een stil dichter in een luide tijd, een simpel dichter in een grootsprakerige tijd, een innige dichter in een koude tijd „Straks", dichtte hij, „Straks komt het einde, ik kan het duidelijk lezen In atmosfeer en licht, maar ik negeer En elke Jooaal èn elk verouderd zeer: Zelfs als ik doodga, ben ik toch genezen. Drie-dimensionale films, opgenomen met „Laser"-stralen, zo natuurgetrouw dat de toeschouwer een natuurlijke diep te in de beelden ervaart, krijgen deze week hun wereldpremière tijdens een door de Amerikaanse regering bekostig de conferentie van specialisten op het ge bied van de electronica in de universi teit van Stanford (Californië). De twee 35 mm. films zijn de eerste films die naar het „Holographic"-procédé vervaardigd zijn. De „holografische" techniek werd reeds eerder voor stilstaande beelden toe gepast op glasplaten. De twee films die nu in première gaan tonen rollende sta len kogels en een lopend uurwerk. De films zijn niet met de hulp van gewone cmaera's gemaakt, niet met het tot nu toe gebruikelijke optische systeem, maar door middel van spiegels en „Laserlicht". Laserlicht is in één straal gebundeld licht zonder spreiding of overstraling. De „holografische" techniek werd in 1947 ontdekt door Dennis Gabor van het Imperial College of Science and Tech nology in Londen. Deze techniek maakt het mogelijk beelden ruimtelijk op te ne men en ze zo te reproduceren dat de kij ker zich in de ruimte voelt opgenomen. Het hologram zelf lijkt in het geheel niet op het beeld dat het moet weergeven. Pas als er laserlicht doorgestraald wordt, is het beeld zichtbaar; zo reëel dat men denkt het te kunnen pakken. De holografische techniek heeft enkele opmerkelijke eigenschappen. Elk gedeel te van de film kan de hele scène weer geven, maar hoe kleiner het gedeelte, hoe slechter de beeldkwaliteit. Het procédé verloopt alleen via positief; negatieven zijn er niet. Meerdere scènes kunnen over elkaar heen op het zelfde hologram wor den opgenomen en elk daarvan kan weer gegeven worden onafhankelijk van de an dere beelden op het hologram. De uitvoe ring van „holografiek" vergt een vaste ondergrond aangezien een zeer kleine be weging van de instrumenten, al is het maar één-miljoenste van een centimeter, het hele beeld kan bederven. Zelfs voet stappen, het geluid van praten of van door een buis stromend water, kunnen al desastreus zijn voor de opnamen. De Stan- ford-filmers hebben dan ook voor de ver vaardiging van de films een vier ton we gend platform op pneumatische banden gebouwd. De cineasten zijn Matt Leh- mann, dr. Joseph Goodman, David Jack son en Herschell Berkheiser. Zij hebben de film al in besloten kring vertoond. Het werkstuk is in opdracht van de U.S. Air Force gemaakt. Advertentie BEROEMDE MIDDELEN IN ÉÉN TABLET DOEN WONDEREN.' „PLAGIEERT AGATHA MIJ ONBEWUST of heb ik het haar gedaan?", vroeg ik mij geschrokken af toen ik het 116de deel in Sijthoffs Accoladereeks op mijn schrijf tafel vond. De titel van deze Agatha-Christie bleek namelijk te luiden Moord is kinderspel en dat heeft verdacht veel weg van mijn eigen, alweer een jaar of wat oude, Moord is maar kinderspel. Een nader onderzoek echter leerde mij, dat Christie en ik in dit opzicht niets gemeen hebben: Moord is kinderspel is zonder meer een vondst van uitgever en/of vertaler om Christies uit 1939 daterende Murder is easy, ook wel getiteld Easy to kill, onder de ogen te brengen van het Nederlandse publiek van vandaag. Een werkje overigens, dat nog best mee kan doen: oude klasse en oude zwier een van de toppunten uit een oeuvre dat op zijn beste momenten steeds heeft uitgeblonken door presentatie en verantwoorde ontrafeling van een goede puzzel, geplaatst in boeiende en vaak Engels-humoristische situaties. Meer klassieken van het analytisch-intuïtieve detectiveverhaal vinden we in Nicholas Blake, wiens The Deadly Joker als De fatale grapjas eveneens als Accolade-deel is verschenen (een even sfeervol Engels verhaal, van gelijke kwaliteit) en in de Amerikaan John Dickson Carr en de JJieuwzeelandse Ngaio Marsh, van wie we twee uitstekende werken vinden in de reeks Prisma-Detectives (respectievelijk De fluisterende moor denaar (He Who Whispers) en De inspecteur was getuige (Swing, Brother, Swing). De Prisma-Detectives bieden voorts van Mary Fitt De tuinman en de dood (Mizmaze), een bijzonder gelukkige combinatie van een psychologische thriller met „horror"- effect en het goedgebouwde analytische verhaal; een boeiend probleem, gesitueerd in een „rillerige" omgeving. Op 58-jarige leeftijd is in Den Haag de schrijfster Diet Kramer overleden. Deze protestantse schrijfster verkreeg nationale bekendheid met haar jeugdboek „Razende Roeltje". Te Amsterdam is op 72-jarige leeftijd overleden de heer Cor Ridderhof, in de toneelwereld beter bekend als „Ome Cor", die bijna veertig jaar toneelmees ter is geweest bij Theater Carré in Am sterdam. De overledene is hedenmorgen op de Nieuwe Oosterbegraafplaats ter aarde besteld. Bij Theater Carré was namens directie en personeel van het theater een krans aan de baar gehecht. EVENZEER NEIGEND naar de psy chologische thriller, met ruime „human interest" en bovendien een „boodschap" in de vorm van een betoog tegen de dood straf, dient ook Bruce Hamiltons Let Him Have Judgment (als Prismaboek De rech ter krijgt de doodstraf) een bijzonder soort thriller genoemd te worden. Een niet aparte vondst: een om zijn streng heid beruchte Engelse rechter komt zelf in de verdachtenbank en hoort de dood straf, waarmee hijzelf zeer makkelijk placht om te springen als het om uit delen ging, tegen zich uitspreken. Hoewel de rechterlijke dwaling wordt recht gezet blijft de veroordeelde rechter achter als een door de ervaring geschokt man, die echter een nieuwe waarheid heeft gevon den. Een thriller die weer eens toont, dat ook irl dit genre verhalen kunnen worden geschreven van een niveau dat zeker het stempel litterairmag dragen, wat men daaronder dan ook precies heeft te ver staan. Even aantrekkelijk van gegeven (vier rechtvaardige mannen die ingrijpen waar politie of rechterlijke macht tekort schiet), maar heel anders avontuurlij ker, sensationeler zo men wil uitge werkt, is Edgar Wallaces The Just Men of Cordova (in Prisma: De rechtvaardi ge mannen van Cordova). Het is de stijl die men van Wallace heeft te verwach ten: de litteraire misdaad wordt nu een maal in vele vormen beoefend en ook voor het soort verhaal dat auteurs als Wallace hebben te vertellen is er een pu bliek terecht overigens want in de kunst van het vertellen toont hij zich machtig met een élan waaraan het de vertegenwoordigers van een jongere gene ratie helaas al te dikwijls ontbreekt. MET JOHN BINGHAM schijnt Sijthoff, gezien het aantal Bingham-vertalingen dat ons in de Accolade-reeks wordt gepresen teerd, nogal succes te hebbent ondanks het feit dat hij een auteur is met een freelal rommelige en niet altijd geheel overtuigende opzet. Ik moet echter eer lijk zeggen dat ik, hoewel ik van Accola de-delen als Binghams Marion en Bood schappers van de nacht niet verrukt kon zijn, het laatstelijk van hem verschenen Moordplan no. 6 Moord per bandre corder sterker acht. Al is zijn compositie nooit bijzonder strak en verdrinkt zijn in trige vaak in bijzonderheden die niet des thrillers zijn, hij schrijft hier een leven dig en vrij overtuigend verhaal, dat niet zonder spanning genoemd mag worden. Spionage treffen we aan in een goed Prismaboek van Edward Lindall: In staat van beschuldiging (No place to hide), vol gens alle regels van het ambacht opge zet en met menselijk getypeerde figuren gevuld en in de McGregorboeken van de Nederlander Ted Viking, uitgegeven in Meulenhoffs Flamingo-reeks van de Am sterdamse uitgever H. (niet te verwarren HILVERSUM 1 402 m. 7.00-24.00 NCRV NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Ra diokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Moderne mu ziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Oude muziek (gr.) 11.15 Lichte grammofoonmu ziek. 11.50 Twaalf uurtje: cabaretpro gramma. 12.00 Touring Club: programma voor onze buitenlandse gasten. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoonmuziek, even tueel actualiteiten. 12.50 Licht instrumen taal kwartet met accordeon. 13.10 Klas sieke grammofoonmuziek. 13.45 Pianospel (opn.): lichte muziek. 14.00 Hildebrand- miniaturen: Robertus Nurks, hoorspel, (herhaling van 9 augustus jl.). 14.30 Klas siek pianotrio (gr.). 15.05 Semi-klassieke muziek (gr.). 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Me- tropole orkest. 17.50 Overheidsvoorlich ting: De Radiozilvervloot. Gepresenteerd door Herman Stok. 18.00 Het spektrum: nieuws uit de prot. christelijke organisa ties. 18.10 Delfts Madrigaalkoor. 18.30 R.V.U.: De kunstmuziek van Turkije, door Wouter Swets. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van het Leger .des Heils (gr.). 19.50 Wereldpanorama. 20.00 Stereo: Holland Festival 1965: Orkest Les Solistes de Za greb, met solist: klassieke muziek. In de pauze: plm. 20.45-21.00 De dagen onzer jaren, klankbeeld. 21.35 Lichte grammo foonmuziek. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40 De dagen onzer ja ren, klankbeeld. 22.55 Oude gewijde mu ziek (gr.). 23.15 Restanten van een we reldrijk, programma over de expositie van Karolingische kunst te Aken. 23.30 Lichte gramm.muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7 00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek (vervolg). 9.00 Van alle markten thuis, praatje voor de huis vrouw. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Oude clavecimbelmuziek (gr.). VPRO 9 40 Momenten van menselijk bestaat (I), gesprek. VARA: 10.00 Romantische mu ziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 R.V.U.: Kleuren hun taal, karakter en symbo liek, door W. Maschaupt. 11.32 Geknipt voor herhaling. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Voor het platte land. 12.35 Licht orgelspel. 12.55 Actuali teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Harmonie-or kest. 13.35 Lichte grammofoonmuziek. 13.45 Hun wereld ging voorbij, lezing (2). 14.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing. 14.55 Kalender. 15.00 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.02 Oude mu ziek (gr.). 16.30 Voor de zieken. 17.00 Wegwijzer: tips voor vakantie- en snip perdagen. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nws. 18.15 Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Stereo: Meisjeskoor: Lichte muziek. 19.20 Voor de jeugd. 19.30 Artistieke Staal kaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Licht orkest. 20.35 Socialistisch commentaar. 20.50 Disco Festival. 22.00 Volksliedjes. 22.25 Sport halverwege. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: Holland Festival 1965: Mez zo-sopraan en piano: semi-klassieke lie deren. 23.00 Beiaardspel. 23.10 Jazzmaga- zine. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.40 Weerber., mededelingen en SOS-berich ten. 12.45 Cadenza. 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operettefragmenten. 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte muziek 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Voor de jeugd. 17.00 Nws., weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.54 Grammofoonmu ziek. 19.00 Nieuws, weerberichten en ra diokroniek. 19.40 Lichte orkestmuziek. 20.00 Gevarieerde muziek. 20.30 Folklore- festival: Ierland. 21.00 Noordzeefestival: pianomuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Noordzeefestival: klassieke muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55 Nws. 24.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 Journaal voor ge hoorgestoorden. 19.33 Jackie Gleason Show. 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Actua liteiten. 20.45 De Zondebok, TV-spel. NTS 23.10-23.15 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Avontuur De laatste parelvissers van Koeweit, TV-film. VARA: 20.25 Theater Thuis: Litteraire en andere moeilijkhe den. 20.55 Perry Mason De dubieuze bruidegom, TV-film. 21.45 Achter het nws RKK: 22.10-22.35 Open Katholicisme in Friesland, documentaire. voor woensdag NEDERLAND I KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 Koningen van Angkor, TV-film. 19.35 Nationaal Jeugdorkest 1965, film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.35 Hartewensconcert. 21.35 De Verdedigers - De Kruisridder, TV-film. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Beeldende Kunst 65. 20.20 Onze man in Keulen. 20.45- plm. 22.25 De man die nooit bestond, spionagefilm (beide keu ringen: boven 14 jaar). Film over paus Johannes. „E Venne un Uomo" (en er kwam een man), een Italiaanse film over Paus Joannes zal op 31 augustus in wereldpremière gaan tijdens het filmfestival in Venetië. De film is opgenomen in het dorpje Sotto il Monto bij Bergamo waar de paus ge boren werd. met J. M.!) Meulenhoff. Als we de plus punten van 's heren Vikings werk willen opsommen, zijn we gauw klaar: vlot ver. teld, en in goede stijl geschreven (wat al heel wat is voor een Nederlands auteur in dit genre), maar verder (ik spreek nu over McGregor en het dode dorp, want Vikings McGregor en de bron zen spaniel dat daarnaast op mijn schrijf tafel dwarrelde, heb ik niet de moeite genomen te lezen) werk van het goed koopste allooi, dat elke verdienste in de opbouw mist en het enkel moet hebben van speculeren op de gevoelens van ero tisch ontspoorde (of nog te ontsporen) zie- lepoten, die zich kunnen vermeien in Vi kings beschrijvingen van wriemelaars en sadisten. Er is in de McGregor die ik heb gelezen, ergens sprake van „een sek sueel onderontwikkeld mannetje", in een passage die sterk de indruk geeft dat stoere figuren als Viking en zijn held zulke mannetjes vies vinden, maar ik hel over naar de mening dat de heer Viking zich, heel commercieel, welbewust tot dergelijke stumpers richt. Ik weet dat ik met deze opmerkingen de verkoop van Vikings boeken waarschijniljk stimuleer, al ligt dat geenszins in mijn bedoeling; het moet mij echter van het hart dat werkjes als deze de naam van de Neder landse „mystery-writing" geenszins goed doen. De NCRV brengt vanavond op Ne derland I een Duits televisiespel, dat Fritz Umgelter gemaakt heeft naar de roman „Der Sündenbockvan Luise Rinser. In „De zondebok" speelt René Deltgen (foto) als com missaris van politie een belangrijke rol; in een klein Duits stadje is na melijk een alleenwonende rijke dame dood in haar huis aangetrof fen en alles wijst er op dat het hier om een moord gaat. In het stadje wonen ook een paar familieleden van de vrouw: haar neef met zijn vrouw, haar dochter en een oude huishoudster. De commissaris moet de misdaad oplossen. ~,7, - Maandag is gewoonlijk filmdag, giste ren een dag van merkwaardige onderti tels. Want met alle begrip voor de moei lijkheden van filmvertalers, er versche nen wel een paar vreemde dingen op het scherm tijdens de uitzendingen waarvoor de N.T.S. via Nederland I verantwoorde lijk was. De meest cynische was die in de twintigste aflevering van de documen taire over de eerste wereldoorlog. Een Engelse specialist op het gebied van strijdgassen vertelt over de afschuwelijke uitwerking van „er waren er ook wel die vonden dat het naar knoflook rook" mosterdgas. Als hij uitlegt hoe besmet te militairen het onder hun eigen mensen verspreidden, wordt er tot twee keer toe vertaald: „Zo vergastten zij hun eigen kameraden." Onschuldiger ging het toe in de wat trage, maar voornamelijk door de soms heel pittige muziek toch wel amu sante Deense vakantiefilm „Verliefd in Kopenhagen". Siw Malmkwist komt les nemen bij een orkestleider die zich nood gedwongen voor zangleraar uitgeeft. Volgens de Nederlandse tekst vraagt hij haar een toonladder te zingen, maar hij kijkt helemaal niet vreemd op als ze een gebroken akkoord produceert, zodat het alleszins aannemelijk is dat hij haar dat in het Deens ook vroeg. Siw speelt in deze film een Zweedse en spreekt met haar ouders in haar lands taal, die dus voor het Deense publiek in ondertitels is vertaald. Maar nu deze film hier wordt vertoond, moesten daar de Nederlandse aan toegevoegd worden, zodat we soms konden kiezen uit Deense en Nederlandse ondertitels. Dat was te veel van het goede. Het werd er bepaald niet duidelijker op. De AVRO had op Nederland II bijna een half uur uitgetrokken voor „The Michigan Youth Chorale", een koor van 68 Amerikaanse tieners dat acht weken door Europa reist en gedisciplineerd zin gend de banden met „de oude wereld" komt aanhalen. Voor dat lofwaardige doel van hun tocht kwamen ze graag uit in hun korte gesprekjes met presentatrice Monica Hoogstraate. „Wat betekent voor jou verbroedering." De strekking van hun antwoorden daarop was bijzonder hoop vol en scheen alle vertrouwen in een toekomst zonder internationale spannin gen te rechtvaardigen. Jammer alleen dat die antwoorden zo weinig spontaan werden voorgedragen. Maar misschien is hen al te dikwijls gevraagd hoe ze den ken over zichzelf en de ander. Ook enkele Nederlandse jongelui die een jaar naar de Verenigde Staten waren De Academie 'voor Voortgezet en Hoger Bouwkunstonderricht, de derde afdeling van de Katholieke Leergangen te Tilburg, zal een ingrijpende wijziging ondergaan Op 1 oktober hoopt men te beginnen met een Academie van Bouwkunst, die daar toe geschikte H.T.S.-ers in zes jaar tijd zal opleiden tot architect, dit geheel van uit de praktijk. De bestaande academie (vier jaar V.B.O. en twee jaar H.B.O.) krijgt een aflopend karakter. Reeds stu derende cursisten zullen nog het examen oude stijl kunnen doen, waarna de oude academie zal worden opgeheven. geweest vertelden iets van hun uit sluitend goede ervaringen: „Als je nu-,, iets slechts hoort, denk je „dat zal wel meevallen, want we hebben daar wel an ders gezien." Eigenlijk is iedereen die zijn vakantie in verre oorden doorbrengt dom. De tocht naar Valkenburg is aanzienlijk minder vermoeiend dan die naar Barcelona of Dubrovnik. En wat daar allemaal te be leven is Rob Funcke en Frans van Houtert lieten er iets van zien. De cafés tappen er elk gemiddeld 1500 liter bier per dag. Vandaar dat Sjoukje Dijkstra, die er op het ogenblik met de show „Holiday on Ice" werkt, het publiek zo spontaan vindt en dat het Malando opvalt dat de „boven-Moerdijkers", die anders niet zo erg op Latijns-Amerikaanse mu ziek zijn gesteld, hier aardig mee kunnen komen. Voor 1,95 heb je er een peper- en-zoutstel, ook al vindt de vriendelijke mevrouw uit de souvenirwinkel het zelf een onding en lang niet zo fraai als die gasaansteker van honderdvijftien gulden. Wie het dansen en deinen moe is, kan de rust van de grotten opzoeken. Bovendien moeten daar verhaaltjes in de wanden zijn gekerfd die de gids niet geschikt acht voor „kleine meisjes en de AVRO". Ik vraag me af welke omroep hij zulke door de wol geverfde leden toedenkt dat die niet te choqueren zijn. Nou ja, ik heb nog een paar vakantiedagen tegoed. In de paar minuten dat ik „The Jazz Crusaders" uit Houston hoorde maakten ze de indruk uitstekende musici te zijn die hun soepel swingende stijl voorzichtig peperen met moderne harmonietjes. Geen krampachtige baanbrekers, maar een kwintet dat volkomen ontspannen heerlij ke muziek maakt. INCASSO WEEKABONNEMENTEN De incasso van hel abonnementsgeld Iedere week kost veel tijd en moeite, aan u en aan onze bezorgers. Er zijn twee mogelijkheden om het ongemak in dit opzicht te vermijden a. Overgang op een kwartaalabonne ment b. Betaling aan de bezorger voor een periode van 4—6 weken. U krijgt dan een door de bezorger onder tekend ontvangstbewijs. Misver stand over de betaling is daardoor uitgesloten. Het resultaat voor u Minder geloop naar en gebel aan de deur; in uw wijk daardoor een vlottere bezorging. Voor de bezorger minder last. Probeert u het eena DE ADMINISTRATIE Beatle gaat trouwen. Paul McCartney zal gaan trouwen met Jane Asher, een acht tienjarige Britse actrice. Zij is de doch ter van een arts. De mededeling is ge daan door Tony Barrow, die als publici- teitsman met de Beatles meereist op hun tournee door de Verenigde St-iten. Publiekprijs Haagse Salon. Het publiek dat de afgelopen weken de Haagse Salon heeft bezocht heeft de door het Anjer fonds beschikbaar gestelde prijs van 350.toegekend aan de Haagse por tretschilder Hessel de Boer, voor zijn portret van de acteur Bob de Lange. Het is in opdracht van de gemeente Den Haag gemaakt voor de galerij in de Ko ninklijke Schouwburg in de residentie.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7