„Er is een moord gepleegd"
Lof voor Nederlandse anti-rookcampagne
Boeiende nevenverschijnselen
van het Salzburgse festival
Lees dBÜpieij?! en blijf bijl
Première bij de Haagse Comedie
Orgelconcert
NEGEN MUZEN
Het weekeinde
Het exclusieve nieuws achter het nieuws!
Elke week in De Spiegel
WIJ ONTVINGEN
MAANDAG 23 AUGUSTUS 1965
6
Juzveel van een rol van Ida Wasserman
Simon Koster
Wansmaak
Oostduitse cabaretière
naar Westen ontweken
Successen voor Hin-
drumband in Egmond
nabeschouwingen
Ad Interim
Receptie met Europese high society
De radio geeft dinsdag
T elevisie pro gramma
nl
nl
DE TRADITIE van de laatste jaren getrouw is het ook nu weer de Haagse
Comedie geweest die het nieuwe toneelseizoen nog vóór de eerste bladeren
van de bomen vallen heeft geopend. Dat is dit weekeinde in de Haagse Konink
lijke Schouwburg ^gebeurd met een vrolijk speurspel van de Engelsman Jack
Popplewell, „Busybody", door Alfred Pleiter vertaald onder de weinig fantasie
rijke titel „Er is een moord gepleegd„Busybody" (letterlijk vertaald: Bemoeial)
heeft het vorige seizoen maandenlang volle zalen getrokken in het Londense
Duke of Yorks Theatre. Dat was bepaald niet omdat het in de categorie der
speurspelen zo n bijzondere uitblinker was de Engelsen zijn nogal verwend en
kritisch op dat gebied maar wel omdat Popplewell een juweel van een rol had
geschreven voor een juweel van een comédienne, Irene Handl, die er een mees
terlijke komische creatie van maakte. Nu bezit ons toneel in Ida Wasserman een
juweel van een actrice (die zowel tragédienne als comédienne is) tegen wie zelfs
een Irene Handl het niet kan opnemen en het ligt dus voor de hand dat, met
Ida Wasserman in de hoofdrol, het succes van „Busybody" ook in Nederland
verzekerd is.
DE ROL IN KWESTIE is die van een
werkster in een Londens kantoorgebouw
die op een avond tijdens het schoonmaken
ontdekt dat er in de kantoren van Richard
Marshall, makelaar in onroerende goede
ren, een moord is gepleegd. Zij alarmeert
de politie en de man die met het onder
zoek wordt belast, hoofdinspecteur Harry
Baxter, blijkt een oud schoolvriendje van
haar te zijn met wie zij vroeger, toen hij
nog maar een gewone politieagent was,
wel eens een avondje uit is geweest. Bax
ter, die niet alleen eigenwijs en kortzich
tig (hoe wordt zo iemand in Londen
hoofdinspecteur?) maar bovendien in de
periode van het onderzoek snip-verkouden
is en liever in bed was gebleven, is maar
weinig verheugd over dit weerzien. Want
Lily Piper, de werkster, spreekt hem
voortdurend in nogal vrijmoedige termen
toe en wat het nog erger maakt is
hem telkens weer een paar stappen vóór
bij het oplossen van de raadselachtige
moordzaak. Het is duidelijk dat dit gege
ven tot een reeks hoogst komische scènes
kan leiden en dat doet het danook
maar bij vele daarvan moet de toeschou
wer zijn gevoel voor wat in werkelijkheid
kan en niet kan wel even uitschakelen.
Want de schrijver bekommert zich niet
erg om de realiteit en ook maar weinig
om de eisen van de dramatiek; des te
meer echter om de humoristische moge
lijkheden van zijn intrige en om een dia
loog vol grappige pointes, die voorname
lijk worden gelanceerd door de niet tot
zwijgen te brengen Lily Piper.
HET STUK STAAT of valt. zoals ge
zegd, met de vertolking van die rol, en
met Ida Wasserman als de werkster met
speurzin staat het natuurlijk, als een
baken in zee, en ik wil wtpdden dat het
aan het einde van het komende speelsei
zoen nog even muurvast overeind zal
staan als nu. Want van de twee en een
half uur dat de voorstelling duurt staat
Ida Wasserman zeker twee uur en vijf
entwintig minuten op het toneel niet al
tijd pratend, sóms ook wel eens een
kort ogenblikje luisterend en al die
tijd houdt zij de zaal vast met haar
heerlijke humor en haar verbluffende na
tuurlijkheid. (Dat haar „Amsterdams"
soms- wat vreemd gemêleerd is met
Vlaamse ondertoontjes is een kleinigheid
waarover alleen een nurks kan vallen).
Zij "krijgt daarbij uitstekend partij van
Joris Diels die een mooie en zelfs geloof
waardige figuur maakt van de voortdu
rend in zijn eer aangetaste hoofdinspec
teur.
De voorstelling als geheel, met wel wat
weinig vuurwerk geregisseerd door Eric
van Ingen, was niet zo in alle opzichten
af als we dat van de Haagse Comedie
gewend zijn. Dolf de Vries was een aar
dige jonge rechercheur en Carl van der
Plas een bokkige makelaar, maar Man
fred de Graaf heeft noch het uiterlijk,
noch voldoende talent voor de moeilijke
rol van de lady-killer en gladde zakenman
Westerby. Trins Snijder en Anne-Marie
Heyligers maakten als echtgenote, respec
tievelijk privé-secretaresse van de make
laar een nogal onzekere indruk. Anne
Oostveen was aardig als een flirtend ty
piste t je. Hep van Delft had voor een bij
zonder smaakvol decor gezorgd.
JACK POPPLEWELL heeft in het be
gin van dit jaar bij een bezoek aan ons
land in een interview grif toegegeven dat
zijn stukken geen enkele pretentie van
diepgang hebben. „Ik houd me aan de
woorden van Noel Coward," zei hij, „Wat
je ook doet, zorg dat de mensen zich niet
doodvervelen." In dat opzicht is hij met
zijn nieuwste stuk voortreffelijk geslaagd.
Dat bewees het onafgebroken schater
lachen en het daverende applaus in de
Koninklijke Schouwburg gisteravond over
duidelijk.
In de Grote of St. Bavokerk geeft dins
dag 24 augustus, 's avonds van 8-9 uur,
de stadsorganist Albert de Klerk een
orgelconcert.
Zijn programma vermeldt van Joh. Seb.
Bach (1685-1750) Ricercare a 6 voci aus
dem „Musikalischen Opfer"; van Jacques
Boyvin (1653-1706) Suite du Troisième
Ton; van Elsa Barraine (geb. 1910) Pré
lude, Fugue sur un chant de prière Isra
elite; van Hermann Schroeder (geb. 1904)
Partita über „Veni Creator Spiritus".
De kunstenaars Paul van Solingen en
Ton Weerheijm hadden Adèle Bloemen-
daal hun expositie van mozaïeken en
foto's bij Esher Surrey aan het Lange
Voorhout in Den Haag laten openen,
waarvoor zij het onderwerp „dood" had
den gekozen. De kunsthandel is met
zwart en zilver als een rouwkamer inge
richt. Adèle Bloemendaal kwam in stem
mig zwart. Begeleid door orgelklanken
declameerde zij een toeopasselijk gedicht.
Tot besluit van de plechtgheid dook zij
in een gereedstaande lijkkoets, compleet
met zwart-omfloerste paarden en koetsier
met zwarte steek. De actrice vlijde zich
dwars in de koets en werd geflankeerd
door Paul van Solingen en Ton Weer
heijm. Omstanders trokken bedenkelijke
gezichten, tot politieagenten de kun
stenaars aanspraken met het gevolg dat
het resterende deel van de tocht werd
afgelast.
Annemarie Heyligers, Anne Oost
veen, Ida Wasserman, Joris Diels,
Manfred de Graaf en Trins Snijders
in „Er is een moord gepleegd"
van Popplewell.
D Oostduitse cabaretière Ingrid Ohlen-
schlager, in het bezit van de nationale
prijs van de Duitse Democratische Repu
bliek, heeft van een bezoek aan Joegosla
vië gebruik gemaakt om naar het Wes
ten uit te wijken. Ze is nu in München.
Ingrid Ohlenschlager, die in Oost-Ber-
lijn optrad met het cabaret „Die Distel",
heeft verteld dat ze allang Oost-Duits-
land de rug had willen terugkeren. Voor
al sinds de oprichting van de müur. Ze
zei met opzet in februari een officieel be
zoek van „Die Distel" aan Hamburg niet
voor een vlucht te hebben willen benut
ten, omdat ze er niemand door in moei
lijkheden wilde brengen.
Oudheidkundige vondsten. Oudheidkundi
gen hebben in Nubië vierduizend fres
co's en reliëfs van grote historische be
tekenis gevorden. Sommige muurschil
deringen, die in grotten zijn aangetrof
fen, dateren uit prehistorische tijden.
Er zijn inscripties gevonden in hiëro
glyfen, demotisch, koptisch, Grieks,
Latijn en Aramees, die nieuw licht wer
pen on de ontwikkeling van het gebied.
De aicheologen hebben twee maanden
tijd om de vondsten in veiligheid te
brengen voordat de streek, als de dam
van Assoean gereed is, onder water
komt.
De anti-rookcampagne van dr. L.
Meinsma, die zich vooral richt tot de
Nederlandse jeugd, heeft bijzondere lof
gekregen in een rapport, dat is opge
steld voor de commissie voor de volks
gezondheid van de raad van Europa.
Deze campagne is wellicht de interes
santste, die de laatste jaren tegen het
roken van sigaretten is gevoerd, zo meent
de rapporteur van deze commissie, de
Brit John Wakefield, deskundige op het
gebied van sociale research te Manches
ter en consulent van de wereldgezond-
heidsór'garifëatie. D'e" "rapporteur heeft
vooral waardering voor de matiging die
in Nederland bij de anti-rookcampagne
wordt betracht.
„Het beste is natuurlijk helemaal niet
te roken, maar als je dat niet kunt be
reiken zie dan tenminste af van de siga
ret en bepaal je tot minder gevaarlijke
vormen van roken: sigaar of pijp," zo
vat Wakefield de strekking van de cam
pagne samen. Hij tekent hierbij aan dat
dit advies aantrekkelijk is gemaakt door
de accijnsverhoging van 25 percent op de
sigaretten in Nederland.
In andere Europese landen bepalen de
anti-rookcampagnes zich voornamelijk tot
het publiceren van feiten omtrent samen
hang tussen roken en gevaarlijke kwa
len. Het publiek moet dan zelf maar zijn
conclusies trekken. Wankelfield is niet erg
geestdriftig over dergelijke campagnes,
die zijn gebaseerd op vrees en die vol
gens een /bekende psychologische wet in
vele gevallen ertoe kunnen leiden dat de
gelaakte gewoonte met nog meer hard
nekkigheid wordt gehandhaafd.
Het rapport verklaart met nadruk dat
de propaganda tegen roken alleen kans
van slagen heeft als zij zich niet beperkt
tot activiteit van deskundige opvoeders of
instanties. Het voeren van die propagan
da is in feite een zaak van iedereen.
Door persoonlijk voorbeeld en door het
beperken of staken van gewoonten en ge
dragingen die het in stand houden of ver
der verbreiden van de rookgewoonte kun
nen bevorderen zal uiteindelijk kunnen
worden bereikt dat er een „klimaat van
openbare mening" ontstaat, waardoor
een geleidelijke verandering van opvat
ting ten aanzien van het roken, zowel bij
de jeugd als volwassenen, kan worden be
vorderd, aldus Wakefield.
De Hin-drumband uit Haarlem heeft in
het voorbije weekeinde op een concours
in Egmond aan Zee in de afdeling uit
muntendheid een eerste prjjs behaald met
71,5 punten. De tamboermaitre, Leo Bon-
kerk, kreeg met 18 punten een eerste
prijs.
De drumband nam ook in de ere-afde-
ling deel en behaalde daar een eerste
prijs met 78 punten. Ook hier behaalde
de tamboer-maitre een eerste prijs, nu
met 20 punten. De drumband behaalde
van de veertig verenigingen het hoogste
aantal punten en verwierf tevens de pu-
bliekprijs-
Woensdag 25 augustus zongit de drum
band voor de muzikale omlijsting bij de
aankomst van de Henri Dunant. Zondag
29 augustus neemt men deel aan een in
ternationaal concours in België.
Het is geen opwindend weekeinde ge
weest voor wie het uitsluitend van het
tv-scherm moest hebben. En dat terwijl
vooral zaterdag Cooper en Conrad in de
capsule van hun Gemini-5 spannende
uren doormaakten. Doorgaan of landen?
Steeds werd de beslissing uitgesteld. Het
eerste net besloot de uitzendingen zelfs
met de beste wensen aan het voortrazen
de tweetal. Een heel sympathiek „ge
baar" en meer afgestemd op functie en
mogelijkheden van de televisie dan het ge
sprek dat Niek Heizenberg had met de
correspondent in New York. Minutenlang
zat hij minzaam knikkend aan te horen
wat er aan de andere kant van de Atlan
tische Oceaan werd verteld. Toegegeven,
het zat hem niet mee, want als er iets
meer was gezegd dan dat men in Ameri
ka het gebeuren via de televisie volgde,
had men het starre beeld nog wel voor
lief genomen.
Hoewel het op zichzelf geen briljant
werkstuk was, interessant vergelijkings
materiaal leverde „De Pioniers", zondag
avond via Nederland II, toch wel op. In
1919 was de eerste vlucht over de Atlan
tische Oceaan minstens zo hachelijk als
nu de tocht van Conrad en Cooper, en
zeker minder comfortabel. Ook toen al
was het meer organisatie dan avontuur,
maar desondanks brak een uitlaat af en
zaten Alcock en Brown de rest van de
tocht in een oorverdovende herrie, moes
ten ze met een mes tussen hun tanden de
vleugels op om het ijs van de motoren te
krabben, kregen ze na een stuurloze val
pas dertig meter boven de zeespiegel het
toestel weer onder controle. De techniek
is veranderd, verbeterd, de eenzaamheid
van de mensen in de voorste linies van
de beschaving is gebleven. Het is de con
stante waarmee in ieder experiment reke
ning moet worden gehouden.
De „Don Pasquale" die zondagavond
over" Nederland I werd uitgezonden, was
een tv-bewerking door Frans Boerlage.
Voor deze uitvoering waren de leden van
de inmiddels ter ziele gegane „Neder
landse Opera" ingezet.
Nog een paar losse kanttekeningen:
.Achter het Nieuws" vertrouwt erop dat
Advertentie
Verolme de strop van zijn aandeelhouders
zal vergoeden; wie sinaasappel of anijs
wil ruiken kan daarvoor behalve bij
groenteman of kruidenier ook terecht bij
steendrukkerij De Jong in Hilversum; en
er was een klacht van een detaillist die
vond dat een hem bezoekende vertegen
woordiger te zeer naar geestrijk vocht
rook.
De NCRV brengt vanavond op Ne
derland II een vrolijk kwartiertje
zang en dans uit West-rankrijk, ge
presenteerd door Les Compagnons
de la Claire Fontaine. Dit folkloris
tische ensemble heeft een bijzonder
succesrijke tournee door Europa ge
maakt en daarbij ook ons land be
zocht; het optreden in het Bloemen-
daalse Openluchttheater moest we
gens slecht weer worden afgelast.
Het gezelschap bestaat nu bijna
twintig jaar. In 1946 nam Guy
Casteuble het initiatief een groep
jongens en meisjes enthousiast te
maken voor de folklore van zijn
landstreek. Eerst waren er maar een
paar gegadigden, maar nu zijn er al
meer dan honderd. (20.25-20.40 u.)
SALZBURG In het festival van Salzburg zijn nu nauwelijks nog nieuwe
hoogtepunten te verwachten. Over 't algemeen is men van mening dat de op
voering van de opera Boris Godoenow onder directie en regie van on Karajan
het hoogtepunt is geweest. Maar intussen is Karl Böhm uit Bayreuth gekomen,
waar hij onvoorstelbare successen heeft behaald en dit zou zich nu in Salzburg
nog wel eens kunnen herhalen, omdat hij de grenzen van het kunstwerk kent en
respecteert. Men had G. Sellner uit Berlijn uitgenodigd als regisseur voor de op
voering van de twee Oedipus-drama's van Sofokles. Op initiatief van Sellner had
de beroemde Weense beeldhouwer Wotruba hier de decors voor ontworpen die
uit een aantal geometrisch-hoekige en verplaatsbare stukken bestaan. Wie weet
hoe Wotruba een menselijke gestalte in geometrisch vlakken en blokken pleegt
te ontleden en uit te beelden, kan zich voorstellen hoe zijn decor in Salzburg is
uitgevallen. Zijn ontwerpen vielen in deze „zachte' stad niet in de smaak.
boeiende reportages
interessante feiten
prachtige foto's
spannende verhalen
Komende weken:
Muzikale kleuren-reportages over
uw favoriete Edison winnaars.
Deze week:
De slapeloze nachten van
HERMAN KREBBERS
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05
Lichte grammofoonmuziek (7.30-7.40 Nws.
8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lich
te grammofoonmuziek en berichten voor
de vrouw. (9.00 Weeroverzicht). 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de jeugd. 10.00 Sex-
tuool: gevar. muziekprogramma. (10.30
Weeroverzicht). 11.50 Volaan. vooruit,
praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Populaire
grammofoonmuziek. 12.20 Voor de boe
ren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualitei
ten, eventueel grammofoonmuziek. 12.50
Lichte muziek en zang. 13.30 Lichte gram
mofoonmuziek voor de tieners. 14.00 Voor
plattelandsvrouwen. 14.10 Licht muziek
programma. 15.10 Grammofoonmuziek.
15.20 Muziësta: gevarieerd muziekpro
gramma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 On
derweg: programma voor oudere luiste
raars. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte
orkestmuziek en zangsolisten. (17.50-18.00
Overheidsvoorlichting: Cultureel leven op
St. Maarten. Vraaggesprek met de heer
Lindeboom.) 18.20 Voor de kleuters. 18.30
De Springplank: jonge artiesten. 18.50
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.10
Aktualiteiten. 19.30 Metropole-orkest en
zangsolist: amusementsmuziek. 20.00 Ra
diokoor: klassieke liederen. 20.20 Te oud
voor ezeltje rijden, hoorspel. 21.30 Klas
sieke kamermuziek (gr.). 22.00 Geestelijke
liederen. 22.20 Aktualiteiten of grammo
foonmuziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Hart, hoofd
en hand vragen om woord en wijs, want
leven moet je met een lied: volksliedjes
programma. 23.25 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25
De groenteman). 8.45 Morgenwijding.
8.55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00
9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek.
(Om 11.00 Nieuws.). 12.00 Licht orkest.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzen
ding voor de landbouw. 12.40 Licht orkest.
13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Stereo: Klassieke en moderne kamermu
ziek (gr.). 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Lich
te grammofoonmuziek. (Om 16.00 Nws.).
16.30 Licht orkest. 17.00 New York calling,
praatje. 17.05 Lichte grammofoonmuziek
voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Ac
tualiteiten. 18.25 Licht orkest. 19.00 Joego-
slavisch Partisanenkoor (opn.). 19.30 Ga
melan, Indonesisch programma, 20.00
Nieuws. 20.05 Leg eens aan in Loosdrecht,
gevar. programma. 21.40 Kunstrubriek.
22.00 Licht ensemble met zangsolist. 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Stereo:
Operamuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.40
Weerbericht, mededelingen, SOS-berich-
ten. 12.45 Cadenza. 12.50 Beursberichten
en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Rigoletto, opera (15.00 Nws.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten). 17.00
Nieuws, weerbericht, mededelingen. 17.15
Lichte orkestmuziek. 17.45 Harmoniemu-
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Ever-
grrens. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Licht pro
gramma. 19.00 Nieuws, weerbericht en
radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek.
19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Klankbeeld.
20.32 Operettemuziek. 22.00 Nieuws, en
berichten. 22.15 Amerikaanse volksmuziek
22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Stemmig gemengd avondprogramma.
23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheep
vaart,
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. 19.06 De kermis, film.
19.25 Rij maar aan.autoraces met
oude vehikels. 19.35 Huckleberry Hound,
tekenfilm. 20.00 Journaal en weerover
zicht. 20.20 Jongen op een dolfijn (Boy
on a Dolphin), film. 22.05 de Eerste We
reldoorlog The great War, filmdocu
mentaire. 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Nul
één, TV-film. 20.25 Zang en dans uit West-
Frankrijk. 20.40 De heren duelleren, TV-
comedie 21.00 Amerikaans zangtrio
21.25 Stockholm: voorbeeld en waarschu
wing, documentaire. 22.00-22.10 The Eas
tern Australian Timbrellists: zang- en
tamboerijngroep van het Leger des Heils.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. 19.06 Journaal voor gehoor
gestoorden. 19.33 Eva's herinneringen:
programma over de emancipatie van de
vrouw. 20.00 Journaal KRO: 20.20 Hazel:
Dorothy's obsession, T.V.-film. 20.45 Het
decor is een tempel, documentaire over
twee jonge mensen, 21.15 Zomercarrou-
sel: gevarieerd muziekprogramma. 22.00
Zuid-Afrika, reisindrukken. NTS: 22.30-
22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Cara Williams getrouwd onge
trouwd, T.V.-film. NTS: 20.25 Hoe maakt
u het?, reportage. AVRO: 21.20 Inspec
teur Gideon, T.V.-film. RKK: 22.10-22 35
Contemplatie Waarom zijn er nog mon
niken? vraaggesprek
HOE GEHEEL ANDERS is de interpre
tatie van Böhm, ook al staat hij wel de
gelijk open voor het nieuwe, anders had
Wieland Wagner hem niet voor Bayreuth
uitgenodigd. Zonder de prestaties van Von
Karajan te willen verkleinen vraagt men
zich toch of de eerste niet de meer om
vattende en de fijner voelende dirigent is.
Na zijn optreden met Mózart's „Cosi fan
Tutte", „Ariadne" van Richard Strauss en
een aantal concerten kon hij een applaus
in ontvangst nemen waar Von Karajan
hem om kan benijden. Overigens is Böhm
al 71 en houdt hij zich privé meer op de
achtergrond dan zijn rivaal.
AL SEDERT JAREN geeft de Griekse
consul in Salzburg, Pappas, tijdens het
festival een gala-receptie met staand bub
fet in het kasteel Klessheim. Deze keer
heeft hij 650 personen van de zogenaamde
Europese high society uitgenodigd. Pap
pas kan zich zo iets permitteren, omdat
hij de algemene en exclusieve vertegen
woordiger van het automerk Mercedes in
Oostenrijk is. Een kleine vijftien jaar ge
leden had men dit van Pappas niet ver
wacht. Hij deed toen alle moeite om lid
te worden van de buitenlandse persver
eniging in Wenen en liet daarbij artike
len zien die hij in een Griekse krant had
gepubliceerd. Hij werd als lid opgenomen
en telkens wanneer ik hem in Salzburg
ontmoet, maken wij een praatje, als zo'n
gala-receptie voor de deur staat krijg ik
van hem een uitnodigingskaart. Verreweg
de meest vooraanstaande gast was Von
Karajan, die deze keer meer indruk
maakte op de mode-ontwerpers dan zijn
vrouw Eliëtte. Hij verscheen in een smo
king-colbert van donkergroene kleur en
hij droeg geen schoenen met gespen,
maar een geheel apart schoeisel van lak.
MEN ZOU HET GEZELSCHAP in vier
groepen kunnen indelen. Vooreerst de
geld- en bankmensen, waaronder ook
Hjalmar Schacht die het ondanks zijn
adviezen aan Hitier toch langer heeft uit
gehouden dan de „Führer", want hij ziet
er met zijn 89 jaar nog patent uit. Poli
tici zag men weinig of niet. Zelfs de
Bondspresident van Oostenrijk was niet
verschenen en eveneens ontbraken de mi
nisters die hun vakantie schijnbaar hard
nodig hebben. Ook de derde groep, die
van de kunstenaars, was dun gezaaid. Men
zag de bekende zangeres Gabriëlla Sci-
utti, de Oostenrijkse acteur Reyer alsook
de directeur van het Burgtheater Haus-
sermann. De vierde en grootste groep be
stond uit de Europese adel die nog heel
wat juwelen gered schijnt te hebben. Het
is onmogelijk om ook maar de voor-
naamsten van deze groep te noemen,
maar de beste namen waren er vertegen
woordigd: Fürstenberg, Croy, Liechten
stein, Thurn-Taxis, Bourbon, en Bourbon-
Parma. prinsen van Beieren, Württem-
berg, Baden en zelfs een neef van de
Griekse koning, Prins Michael. Het was
een illuster, maar niet belangrijk gezel
schap. De enige die hard werkte was Ira
von Fürstenberg, die wanneer ze niet
met haar vroegere man sprak alle mo
gelijke kenissen vrienden met papier en
potlood afliep om materiaal te verzame
len voor een mode-reportage in een Frans
blad.
JAREN GELEDEN HEEFT de Oosten
rijkse schilder Kokoschka op de vesting
de zogenaamde „Schule des Sehens" in
het leven geroepen. Deze werd in de af
gelopen jaren door honderden aankomen
de jonge kunstenaars bezocht ook uit
ons land. Het onderricht werd er door
bekende kunstenaars gegeven, zoals Ko
koschka, Manzu, Moore e.a. Vrijwel alle
takken van de kunst zijn er vertegen
woordigd, maar de toeloop is te groot en
de lokaliteiten blijken te klein te zijn.
KOKOSCHKA HEEFT zich nu terugge
trokken, maar deze zomerakademie be
schikt ook nu weer over uitstekende gang
makers. Voor de architectuur had men
de Rotterdamse architect Bakema weten
te strikken. De aanloop van studenten was
hiér zo groot dat van de 116 kandidaten
er 71 moesten worden afgewezen. In de
afdeling „etsen" doceert de Oostenrijker
Moldovan. Maar de meeste aandacht trekt
de Italiaan Vedova die even explosief is
als zijn werk. Ook deze „Schule des Se
hens" kan men een randverschijning noe
men in Salzburg, maar het gaat er ern
stiger en vakkundiger aan toe dan op de
receptie van consul Pappas.
nl
boekenboekenboekenboekei
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboeken'
boekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboekenboekenboeken:
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboeken i
„THEATER DER PUBLICITEIT" door
C. F. van Dam is een boek dat (het mis
leidende omslag ten spijt) in het geheel
niet over theater en slechts voor een deel
over publiciteit gaat.
Wel bevat het de memoires van C. F.
voor talloze journalisten en kunste
naars „Kees" van Dam, een man die
weliswaar heel wat van publiciteit en
van public relations afweet maar die
zich toch ook nog op diverse andere
gebieden heeft bewogen en over al die
gebieden smakelijke verhalen weet te
vertellen. Na boeken over Afrika en Is-
real, over sportvliegen, staalfabricage
en konijnenfokkerij te hebben geschre
ven is Van Dam nu in zijn eigen ver
leden gedoken en daaruit heeft hij een
reeks kostelijke herinneringen opge
diept. Veel van zijn memoires hebben
betrekking op wat hij beleefd heeft in
zijn eenentwintig jaar als redactie-se
cretaris van de Groene Amsterdammer
(waar hij met mensen als Frans Coe-
nen, Frederik van Eoden, Johan Braa-
kensiek, Herman Heijermans en prof.
Van Hamel samenwerkte); maar ook
over zijn avonturen als perschei van het
amateurcircus Kavaljos, als hoofdredac
teur van het zondagavondblad Cetera,
als chef van de propaganda-afdeling
van de Hoogovens en vooral als
kenner bij uitstek van de Amsterdamse
dag- en weekbladwereld gaan tal van
amusante hoofdstukken in dit boek.
Mensen met ook maar een greintje be
langstelling voor de wonderlijke wegen
en zijpaden van de journalistiek kunnen
er, veel genoegen aart beleven. (Uitg.
Broekman De Meris, Amsterdam).
VAN! „GOUD UIT OUDE LEGEN
DEN" door André Peters is bij de Uit
geverij W. P. van Stockum en Zoon in
Den Haag een tweede druk verschenen.
In dit lezenswaardige boek worden de
legenden die Wagner tot vier van zijn
opera's hebben geïnspireerd (Parsifal,
Tannhauser, Tristan en Isolde, en
Lohengrin) en bet Faust-verhaal dat
Goethe tot dramatische stof heeft ge
diend, als schatkamers van wereldbe
schouwelijke symboliek gezien en ver
klaard. De schrijver, die in een voor
woord verklaart geen „proefschrift op
wetenschappelijk terrein" te hebben
willen leveren, is tot zijn studie van
deze materie gebracht door de mysticus
Max Heindel.