Boeiende expositie van
moderne Poolse grafiek
11:
DANSSCHOOL
T. GRIEK
L
«UITGAAN IN HAARLEM
Zeg het
met
bloemen
Arena-Nieuwe Komedie
in het nieuwe seizoen
Dinsdag documentaire
over het joodse volk
De Tsjech Forman kijkt met veel
humor naar schuchtere eerste liefde
NEGEN MUZEN
VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1965
11
In Prentenkabinet van het Frans Halsmuseum
v si? -
De lange weg
De Sleutel
Ad Interim
HET FESTIVAL VAN VENETIE
TENTOONSTELLINGEiN
De radio geeft zaterdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
MUZIEK
GABARET
DIVERSEN
EEN ZEER INTERESSANTE tentoonstelling van moderne grafische kunst
uit Polen is tot en met 26 september in het Prentenkabinet van het Frans Hals-
meuseum te zien. Waar veel, op zichzelf belangwekkende uitingen van moderne
kunst zó veel op elkaar lijken dat het moeilijk, zo niet onmogelijk is uit te maken
of een werk in Duitsland, dan wel in Amerika ontstaan is, werkt het uitermate ver
frissend een tentoonstelling van uitgesproken moderne grafiek te zien, die een
zo duidelijk nationaal karakter draagt als het hier geëxposeerde Poolse werk. Bij
een poging tot analyse van dit Poolse karakter komen we in hoofdaak op drie
belangrijke factoren; allereerst de typisch Slavische volkscultuur die zich in
Polen, vooral ten plattelande, door de eeuwen heen heeft gehandhaaft en die zich
uit in een grote liefde voor kleur en een sterk decoratieve aanleg die blijken uit
prachtige patronen of kleding, gordijnen en andere specimina van volkskunst.
Vervolgens het feit dat in de Turkenoorlogen Polen een langdurig contact met de
cultuur van het midden-oosten heeft gehad, wat vanaf de 17e eeuw in de statie-
kleding der hogere standen duidelijk te zien was. Ten slotte dat Polen zich on
danks deze oostelijke trekken, intellectueel en cultureel vanaf het midden van
de 18e eeuw sterk op het westen heeft gericht; waarschijnlijk als ractie op de
Russische en Duitse bezetting eerst sterk op Frankrijk en in de 19e eeuw steeds
V'l
meer op Oostenrijk. Dit laatste merkwaardigerwijze ondanks het feit dat sinds
1813 ook Oostenrijk een stuk van Polen bezet hield. Juist echter in de schilder
kunst van beide landen zijn veel aanrakingspunten aan te wijzen.
IN DE INLEIDING tot de catalogus
van deze expositie, schrijft Michal Wa-
licki dat hij vooral de vereniging „Mloda
Polska" (jong Polen) als een voorname
factor ziet in de ontwikkeling van de mo
derne Poolse kunst en hij vergelijkt de
functie van deze vereniging met die van
de Wiener Secession in Oostenrijk en in
derdaad heeft deze vereniging tussen de
beide wereldoorlogen veel stimulerend
werk gedaan. Naar mijn mening ligt het
begin echter vroeger, namelijk bij de
omstreeks 1900 opgerichte vereniging
Sztuka te Krakau. Merkwaardig is in dit
verband dat deze Poolse vereniging om
streeks 1910 meermalen als gast van de
Secession in Wenen exposeerde. De voor
aanstaande leden van deze „Sztuka" als
Pautsch, Jarocki, Wyczolkowsky, Mehof-
fen en vele anderen, waren hoogleraren
aan de academies van Krakau en War
schau die in die jaren een zeer goede
naam hadden.
IN DIT LICHT bezien is het niet ver
wonderlijk dat het hier geëxposeerde werk,
gedragen door deze traditie van vakman
schap, een zo eigen krakter heeft. Bepa
lend voor bijna al dit werk is de deco-
ratief-monumentale draad die er doorheen
loopt. Verder is het percentage kleurtech-
niek voor een grafische tentoonstelling
vrij hoog. Hier spreekt zich dan weer de
Poolse liefde voor de kleur uit. Dan zijn
er nog inzenders bij wie het Slavisch ta
lent voor fijn handwerk sterk naar voren
komt. Een mooi voorbeeld hiervan zijn
twee linoleumsneden van Josef Gielniak
uit Kowary zijn „Improvisatie voor Gra-
zynska" en een andere, kennelijk aan
een goed vriend opgedragen prent, zijn
zeer mooie vlakverdelingen en het is haast
onbegrijpelijk hoe in het zachte materiaal
zulke fijne lijnen zijn uitgespaard. Deze
man zou prachtige boekversieringen kun
nen maken.
Van Stanislaw Wojtowicz uit Krakau is
er een houtsnede in rood en zwart, een
zeer primitieve vogel die aan de motieven
van boerenborduurwerk doet denken. In
het werk van Stefan Zuberlak uit Kato-
wicz komt de vertellende trek in het Sla
vische wezen duidelijk tot zijn recht. Het
zijn de litho's „de Weg" en nog een prent
met boeren („te Velde"). Bijzonder trof
mij een kleurenlitho in zwart en goud,
een gaaf stralenvisioen, getiteld „de Ka
thedraal", door Lucjan Mianowski uit
Krakau. Van Ewa Sliwinska uit War
schau is er de linoleumsnede „To-
Advertentie
en... bestel tijdig!
De Nieuwe Komedie-Toneelgroep Arena
onder directie van Berend Boudewijn en
Frans Vasen, brengt volgende maand drie
premières, alle in Diligentia in Den Haag.
Op 3 september „De gevierde Liefde",
een blijspel van Marivaux, in de verta
ling van Ernst van Altena en onder re
gie van Gilles Légere; op 11 september
„De Schilderijenoorlog" van Jan Staal on
der regie van Berend Boudewijn, en op
25 september „Dag.Ezels" van Ma-
rietje Scheltema onder regie van Bert
Dijkstra.
Op 17 oktober wordt in Diligentia de
première gegeven van „Romulus de Gro
te" van Friedrich Dürrenmatt, in de
vertaling van Adriaan Morriën en onder
regie van Berend Boudewijn. Gehand
haafd op het repertoire zijn „De Kikkers"
van Aristophanes, en de „Verloren Trouw
ring" van Jan Staal. Voor het tweede
deel van het seizoen zal een keuze wor
den gemaakt uit „De Waaier" van Gol-
doni, „Zur Zeit der Distel blüte" van
Moers, „De gevangenen" van Plautus,
„Dief en Diefjesmaat" van Hans Kool,
„Het Sprookje van de Vos" van I. Pugé
en „Un Nommé Judas" van Puget.
Het tableau de la troupe zal worden
gevormd door Etha Coster, Truus Dekker
Wieteke van Dort, Mart Gevers, Conny
van Leeuwen (afgestudeerd aan de to
neelschool in Maastricht), Mieke Lely-
veld, Katjana Radier (vroeger bij Theater
en daarna naar Suriname), Ineke Schreu-
der, Coby Stunnenberg, Mary Wagenaar,
Kitty van Wijk .Louis Bongers (van En
semble), Rudolf Damstee, Joop van der
Donk, Bert Dijkstra (voormalig hoofd
hoorspelafdeling AVRO), Herman van El-
teren (van de Nederlandsche Comedie),
Bob Goedhart, Jan van Kasteren, John
Kelly, Hans Kemna, Frans Koppers (als
gast). Jan Korevaar, Wim de Meijer (van
het gezelschap Jan Blaazer), Hero Mul
ler (van het Rotterdams Toneel), John
Smit, John Soer (als gast), Jan Staal,
Cor Stedelinck, Frits Vaassen, Henk Vo-
tèl, Willem Wagter en Kees Waterbeek.
«ut,
i' ?5ri
■intimi
miniii
tMaaiiaii
••mm
mi
iZ'llVA
„SSKl
tiiimti
"ÜÜ'feilla*
Miamaii' •••«iiiiii
i ai taéaC 222X222'
neel" die werkelijk een strak toneel
bouwontwerp zou kunnen zijn en verder
van haar hand de zeer monumentale
„Gestalte" in zwart, rood en goud. Van
Josef Pakulski, eveneens uit Warschau,
trof mij een bijzonder mooie kleurenlitho
in lichtbluw, zwart en rose en een won
derlijke interpretatie van een schilderij
van Tintoretto. Barbara Narebska-Debs-
ka uit Torun (het vroegere Thorn) is ver
tegenwoordigd met een streng gebouwd
panorama van Chelmno en Hanna Szczy-
pinska met een ets uit het Zyniecdal.
MIECZYSLAW MAJEWSKI geeft in
zijn beide aquatinten „Herinnering aan
Moskou" een gecompliceerde visie op een
Russisch kruis en een kathedraal. Ik no
teer nog „Kletspraatje" van Lubowski
dat meer westers aandoet; een expres
sionistische cyclus van prenten met wiel
renners van Mieczyslaw Wejman, die zeer
schilderachtig is maar waarvan ik het ver-
Dinsdagavond brengt de N.C.R.V. op
Nederland II (Op Nederland I was niet
zo snel wat ruimte vrij te maken in de
N.C.R.V.-zenddagen) de Amerikaanse do
cumentaire „Let my People go", in het
Nederlands vertaald met „De lange weg".
Het is het verhaal van de aardse pelgri
mage van het Joodse volk en stichting van
de staat Israel. Er komen in deze film
vele nog nooit vertoonde filmbeelden
voor, opgediept uit archieven over de
gehele wereld (sommige ervan, de meest
afzichtwekkende, zijn gevonden in Nazi-
Duitsland
Jan Hillo, hoofd documentaire bij de
N.C.R.V., de man die tevens het com
mentaar spreekt, vertelt er het volgen
de over: „Wij krijgen altijd veel films
ook over dit soort onderwerpen aangebo
den vanuit Amerika. Vijfennegentig per
cent ervan kunnen we niet uitzenden: het
is allemaal te Amerikaans, te hard en te
oppervlakkig. Deze documentaire van
David L. Wolper echter behoort tot die
vijf resterende percenten. We hebben
van deze man al eens eerder iets ver
toond: een film van Hirosjima. Ook dit
verhaal is goed gedocumenteerd en zeer
menselijk".
Advertentie
Zijlweg 49 - Haarlem - Telef. 14441
Iedere dag geopend voor inschrijving nieuwe clublessen.
Clubs voor BEGINNERS en GEVORDERDEN. Alle leeftijden.
Speciale clubs voor SCHOLIEREN. Indeling naar leeftijd etc.
Onze nieuwe studio ls iedere dag ter bezichtiging GEOPEND Gaarne verstrekken
Wij u alle gewenste inlichtingen Er ligt tevens een prospectus voor u klaar
Interieur met vertrekkend silhouet",
houtsnede van Marian Malina uit
Katowicz.
haal niet helemaal begrijp; een grote
boeiende prent in gemengde techniek van
de paarden van S. Marev door Konrad
Zczednicki uit Krakau; en van Marian
Malina uit Katowicz een houtsnede „In
terieur met vertrekkend silhouet" met
een compositie die aan een Grieks reliëf
doet denken. Tot slot wil ik er nog op
wijzen dat het vakmanschap dat deze ex
positie kenmerkt zich ook uitstrekt tot de
druktechniek. Vooral de kleurenlito's zijn
voortreffelijk gedrukt.
Ad Interim
1
•- 'v',
i
4Tiüb
De keus tussen het eerste en tweede
net was gisteren enigszins moeilijk. Om
negen uur begon op Nederland I „De
Sleutel", een nieuwe serie van „De
sjaal"-schrijver Francis Durbridge en op
dezelfde tijd zond de VPRO een herha
ling uit van Joan van der Keuken's
meesterlijke korte film over het tienjari
ge Amsterdamse „lieverdje" Beppie. De
eerste aflevering van „De Sleutel" zal
iedereen wel weer in spanning de volgen
de aflevering doen afwachten (donderdag
3 september), maar het ging er wel al
lemaal erg uitgebreid in toe, in die ge
schiedenis van modefotograaf Martin die
de dood van zijn broer tracht te ontrafe
len. Je kreeg het idee dat Durbridge per
minuut betaald wordt.
E. Peereboom deed in AVRO's „Televi-
zier" een aardig geslaagde poging om
een moeilijk onderwerp uit 's lands eco
nomie duidelijk te maken, de prijzen na
melijk. Eerder had Frits Gerritsen in
het NTS-journaal hierover een gesprek
met minister Den Uyl, maar Peereboom
moest het helemaal alleen doen. Laatst
genoemde ging o.a. in op de opmerking
van de minister dat de prijzen die de fa
brieken in advertenties stellen, slechts
adviezen zijn. De winkeliers kunnen lager
gaan en de klanten kunnen zelfs afdingen
(een mooi gebruik overigens).
Voorts had „Televizier" een goede re
portage van een zeer absurd onderwerp.
In IJsselstein worden de graven van in
de oorlog hier gesneuvelde Duitse solda
ten verzorgd door Duitse religieuze jeugd
groepen. De leden hiervan zijn zich, al
thans volgens hun uitspraken tegenover
AVRO-man Rob Funcke, zeer wel bewust
van de schuld der Duitsers en het waan
zinnige van een oorlog. Toch zit er iets
vreemds in dat men de graven verzorgt
onder de door het carillon van IJssel
stein gespeelde melodie „Ik had een Wa
penbroeder" en veel vreemder is het nog
dat dit graven verzorgen wordt aangegre
pen om een verzoening tot stand te bren
gen tussen IJsselsteinse en de Duitse
jeugd (bij voorbeeld bij dansfeestjes
's avonds, waarvan beelden). „Verbroede
ring over de graven" noemen èn Duitsers
èn IJsselsteiners dat. Als er sprake is van
verzoening dan toch niet over de graven
van hier gesneuvelde Duitse soldaten,
dacht Rob Funcke hardop en waar
schijnlijk velen met hem.
In Simon van Collem's „Oude Draai-
doos", die over Fritz Lang ging, kwam
onaangekondigd ook een gesprek met pro
ducent Rudolf Meyer voor, die aardige
bijzonderheden wist te vertellen over het
(stomme) filmen in de jaren twintig. Eén
ervan: bij fijne en intieme scènes mocht
er niet meer getimmerd worden (in de
ene helft van de studio werd opgenomen
en in de andere werden decors ge
bouwd). Soms huurde men een pianist om
de spelers in de stemming te brengen. In
VPRO's atelierbezoek kwam de Haagse
schilder Herman Berserik al fietsend het
beeld binnenrijden. Het was jammer dat
presentator Emile Meyer niet erg diep in
ging op het werk van Berserik.
VENETIë Luigi Chiarini, de directeur van het festival heeft gezegd dat de
Mostra geen bokswedstrijd is of een wielerkoers: dat het niet aangaat figuren als
Fellini, Visconti en Bunuel een wedstrijd te laten houden wie de beste is. Wat hem
betreft worden alle Gouden Leeuwen de Adriatische Zee ingejaagd. Als zijn plannen
doorgaan zijn er volgend jaar geen jury's en geen prijzen meer; is de uitnodiging om
in Venetië mee te doen al eerbewijs genoeg. Hij speelt met de gedachte iedere deel
nemer dan maar een kleine Gouden Leeuw aan te bieden. Het zal wel een over
weging geweest zijn, die uit nood is geboren, want het festival heeft het in het ver
leden al met Fellini, Visconti en Olmi aan de stok gehad, die zich tekort gedaan
voelden en die dan ook liever het oog richtten op Cannes, wat voor de Italiaanse
festivalstad natuurlijk onplezierig is.
ZONDER COMPETITIE maakt Chiari
ni minder schele ogen. Behalve dan bij
diegene, die zichzelf de primus inter pa
res weet.Maar dat zijn zorgen vóór
de tijd. Voorlopig heeft Tsjechoslowakije
zijn kandidatuur gesteld met een aller
innemendste film van de veelbelovende
33-jarige Milos Forman, die vorig jaar in
Locarno al van zich deed spreken met
zijn eerste lange film „Schoppenaas" en
die nu naar het festival der groten is
doorgestoten met „Lasky Jedne Plavo-
vlasky", een film, die verdient naar Ne
derland te komen.
„Liefdeservaringen van een Blondje"
roept in zijn (humoristische) toon en zijn
aandacht voor de gewone dingen herin
neringen op aan „II Posto" van de Ita
liaan Olmi. In goed gekozen beelden
maar zonder een stijlopschik, die de sym
pathieke eenvoud kan verjagen volgt
Forman een blond fabrieksmeisje in haar
eerste wankele schreden op het pad der
liefde. Met haar vriendinnetjes At zij
eerst op een welkomstfeest voor militai
ren. Zij giechelt wat met collegaatjes en
wil graag voor de meest ervarene door
gaan. De flirt met wat bejaarde solda
ten lijdt schipbreuk, maar aan een jonge
pianist geeft Andula haar gunsten.
HET IS EEN WAT verlegen uitziende
jongeman, die echter links en rechts on
der de vrouwen zijn slag slaat. Losweg
vraagt hij Andula eens in Praag langs te
komen. Zij neemt dat serieus, pakt een
paar maanden later haar koffers om
zich bij haar pianist te voegen. Zij vindt
zijn ouders, die van de uitnodiging uiter
aard niets weten. Een nieuwsgierige moe
der en een sceptische vader ruziën over
hun zoon, die pas tegen de ochtend bo
ven water komt en het meisje slapend in
de huiskamer vindt. De zoon wordt door
zijn moeder gedwongen de nacht verder
in de slaapkamer van zijn ouders door
te brengen. Uit het twistgesprek dat tot
de huiskamer doordringt begrijpt Andula
dat zij beter kan teruggaan naar haar
dorpje, een illusie armer en een ervaring
rijker.
De kleine kortsluitingen in het mense
lijk contact zijn door Forman met een
verwarmende humor geregistreerd. Hij
heeft deels met beroepsacteurs gewerkt
maar ook met leken, die zoveel persoon
lijkheid bezaten dat zij in deze film geen
moment onderdoen voor de professionals.
Er is een prachtige afdelingschef, die
op zijn simpele manier alles regelt, er
zijn wat in de liefde linkshandige soldaten
en ook de ouders zijn tekenend verbeeld.
Voor de hoofdrolspeelster Hana Brejcho-
va met haar mooie, maar lege gezichtje
was de acteerervaring ook nieuw, ofschoon
zij die van haar beroemde zuster Jana
zou hebben kunnen opdoen. De mentaliteit
van een nieuwe generatie, niet zoveel ver
schillend van die bij ons, vindt in haar
zowel als andere fabrieksmeisjes goed ge
stalte. Forman heeft met deze film geen
moraal willen verschaffen, wel gelooft hij
dat de grote invloed van het familieleven
voorbij is.
TER INFORMATIE KWAM de Brazi
liaanse film „A Falecida" van Leon
Hirszman op het doek. In een armelijke
buitenwijk van Rio de Janeiro ziet men
een echtpaar; zij is vervuld van doods
verlangen; hij, een werkloze, is slechts
geïnteresseerd in de resultaten van zijn
favoriete voetbalclub. De gedeprimeerde
vrouw leeft naar haar einde toe met één
wens: de kostbaarste begrafenis, die mo
gelijk is. Weliswaar wordt de toeschouwer
geconfronteerd met een hem totaal
vreemde wereld; de vertolking van de in
zichzelf gekeerde vrouw door Fernanda
Montenegro is dwingend genoeg om te
fascineren. Het milieu van begrafenis
ondernemers, bij wie de vrouw haar uit
vaart komt regelen, wordt met een van
zelfsprekende authenticiteit gebracht. De
stijl is simpel en trefzeker.
Jammerlijk faalt Hirszman evenwel in
de argumentatie. De vrouw heeft een rij
ke vriend gehad. Op haar doodsbed
smeekt zij haar man hem om het geld
voor de begrafenis te vragen. Hij doet
dat, men krijgt een verklarende terugblik
te zien en dan is de toeschouwer er ge
tuige van hoe de man een goedkope be
grafenis bestelt. Hij als arme werkloze
kan nu eindelijk naar het voetballen! Op
de begrafenis zelf is hij niet aanwezig.
Voornamelijk de figuur van de vrouw
is plotseling zo onwaarschijnlijk gewor
den dat zelfs een magistrale visuele
vondst de man, die in vervoering de
naam van zijn club roept tussen de pu-
bliekmassa, zinkt plotseling gebroken weg
dit Braziliaanse produkt niet meer
kan redden.
Voorhistorische kano. Oudheidkundigen
hebben op een punt waar zich eens een
meer bevonden heeft, een kano opge
graven, die zij 3500 jaar oud ramen. In
de boeg van het scheepje bevond zich
nog een vismand. De prehistorische
kano is in stukken te voorschijn geko
men te Polpenazze bij het Gardameer.
Het scheepje lag onder een 1 meter
dikke modderlaag in een keteldal. Tot
300 jaar geleden bevond zich daar een
meer.
Vishal, tot en met 29 augustus „De land
man en de muze". Expositie van pren
ten, tekeningen, schilderijen en aqua
rellen die betrekking hebben op het
leven op het platteland. Geopend van
10-17 uur; zondags van 13-17 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79:
Expositie van werk van Suzanne en
Joep Nicolas. Tot eind augustus.
Permanente expositie van oude religi
euze kunst, schilderijen, middeleeuwse
beeldhouwwerken. handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve
maandag, geopend van 10-12.30 uur en
van 13.30-17 uur; zon- en feestdagen van
14-17 uur.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. (Dagelijks 10-17 uur,
zon- en feestdagen 13-17 u.; zaterdags
ook van 20.30-22.30 uur).
Prentenkabinet: Expositie van Poolse
grafiek. Tot eind september.
Cruquius Museum, Heemstede. Historische
stoommachine en grote maquette van
Nederland met waterstanden en over
zicht overstromingen. Dagelijks van 9-
12.30 en van 13.30 tot 17.00 u.: zondags
van 10 tot 17 u.
Teylers Museum. Spaarne 16: Permanente
expositie van schilderijen 19de en 20ste
eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse
en Franse school 16de tot en met 19de
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05
Klassieke kamermuziek (gr.). 7.30
Nieuws. 7.40 Geestelijke liederen. 7.55
Overweging. 8.00 Djinn: gevarieerd pro
gramma. (8.30-8.40 Nieuws; 9.35 Water
standen). 12.00 Angelus. 12.03 Lichte mu
ziek (opn.). 12.24 Marktberichten. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoonmuziek.
12.45 Overheidsvoorlichting: Geven en ne
men. De familie Van Buuren praat weer
over het verkeer. 12.55 Licht instrumen
taal ensemble en lichte orkestmuziek
(opn.). 13.15 Tienershow. 14.10 Grammo
foonmuziek. 14.30 Voor de kleuters. 14.40
Metropole-orkest en koorzang (opn.).
15.30 Signaal op vakantie: uitzending voor
de jongeren. 15.50 Licht gevarieerd mu
ziekprogramma (opn.). 16.30 Sportperi-
scoop. 16.40 Promenade-orkest en zangso
list (opn.): operamuziek. 17.20 Holland
Festival 1965: Harmonie-orkest: moderne
muziek. 17.50 Stereo: Kapel van de Ko
ninklijke Luchtmacht: marsmuziek. 18.00
Lichte grammofoonmuziek met toeristi
sche tips. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Radio
kamerorkest en solisten (opn.): populair-
klassieke muziek. 20.30 Gevarieerd mu
ziekprogramma. 21.30 Reisoogst: zwerf
tocht door gedroomde en werkelijk werel
den. 21.50 Lichte grammofoonmzuek.
22.20 Actualiteiten of grammofoonmuziek.
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Tussen licht en donker, overweging. 22.55
Stereo: Nieuwe klassieke grammofoon
platen. 23.55-24.00 Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa
gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
8.20 Wegwijzer: tips voor vakantie- en
snipperdagen. 8.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 9.10 Stereo: Oude muziek (gr.).
VPRO: 9.40 Het Oosten nabij, de bijbel
op reis herkend, lezing (IV, slot). 9.55 De
kleuter en het buitenspelen, praatje.
VARA: 10.00 Gevarieerd programma.
(Om 11.00 Nieuws). 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel
sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-
Varia. 13.20 Stereo: Licht orkest en
zangsolisten. 13.40 Voor de twintigers.
14.15 Radio Jazzclub. 14.45 Lichte gram
mofoonmuziek. 15.00 Operettemuziek
(gr.). 15.40 Boekenwijsheid. 16.00 Nieuws.
16.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.25
Lichte orkestmuziek" en zang (gr.). 17.05
Licht orgelkwartet (stereo). 17.30 Actua
liteiten met o.a. Europese roeikampioen-
schappen voor heren in Duisburg-Wedau.
18.00 Nieuws en commentaar op het
nieuws. 18.20 Voor de teenagers. 19.20
Voor de kinderen. 19.30 Stereo: Tango
rumba-orkest en zangsolisten. 20.00
Nieuws. 20.05 Het Harakiri-mysterie,
hoorspel. 21.15 Radiokamerorkest (opn.):
operamuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Sport
op zaterdag. 22.45 Reportage internatio
nale marathonwedloop over 42 km te En
schede. 23.10 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
Brussel 484 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Festivaria. 12.40
Weerbericht, mededelingen en SOS-be-
richten. 12.45 Lichte muziek. 12.55 Pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws en weer
bericht. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Noordzeefestival: vakantieprogram
ma. 15.00 Nieuws. 15.03 Noordzeefestival
(vervolg). 17.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 17.15 Noordzeefestival
(vervolg). 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Grammofoonmuziek. 18.45 Sportkroniek.
18.52 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Geva
rieerde muziek. 20.00 Muzikaal mozaïek.
21.00 Noordzeefestival: Slotgala. (22.00
Nieuws en berichten). 23.00 Nieuws. 23.05
Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Voor de kleuters. VARA: 19.06 Sport-
commentaar. 19.35 De Flintstones. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Wat doet hij, wie is hij?
NTS: 20.50 Sextet, amusementsprogram
ma: IV. Nederland. VARA: 21.40 Keirei,
documentaire. NTS: 22.40 Toeristische
tips van de A.N.V.V. 22.43-22.48 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Nul
één, TV-film (dl. 3). 20.25 Zeg maar Fiet
zegt Frans, cabaretprogramma. 20.50 Via
Margutta, documentaire film. NTS: 21.20
Een cirkel van kwaad, TV-film. NCRV:
22.10-22.15 Dagsluiting.
KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje;
hobbyrubriek. 16.45 Narretje Notedop (dl.
II). 17.00-17.30 V.d. kinderen. NTS: 19.00
Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleu
ters. KRO: 19.06 Dwars door Afrika, TV-
film (dl. 6). 19.26 Poppen dansen en spe
len Rock and Roll, Tsjechische filmim
pressie. 19.35 Sir Lancelot, TV-feuilleton.
(laatste aflevering). NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt.
20.50 Zomercarrousel, amusementspro
gramma. 21.40 Bonanza, TV-film (afleve
ring 19). 22.30 Van onze sportredacteur.
22.40 Epiloog. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO.
20.01 Top Cat, TV-film. 20.25 Tiener
idolen. 20.50 The Saint De goede bur
gemeester, TV-film. 21.40-22.05 De schone
heks, TV-spel.
eeuw. Fossielen, historisch-natuurkun-
dige instrumenten, mineralen, 31-toons
Fokker-orgel. (Dagelijks, behalve zon
dag en maandag 10-17 u, de eerste zon
dag van de maand 13-17 u.)
Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op
donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u.
Artificia (Binnenweg 95, Heemstede):
Expositie van plastieken van Liesbeth
Sayers en gouaches van Kees Hak. Op
werkdagen van 9.30 tot 18.00 uur. Tot 3
september.
In 't Goede Uur, Korte Houtstraat-Nieuwe
Kerksplein: dagelijks van 10 tot 18 en
20 tot 24 u.: Expositie van tekeningen
van Evert Neuteboom. Tot 1 september.
Kunstcentrum De Ark, Nieuw Heiligland:
Tot 1 september expositie van schilde
rijen en grafisch werk van Jan Michels.
(Dagelijks van 10 tot 20 uur; dinsdags
gesloten).
Dinsdag 31 augustus, Grote of Sint Bovo-
kerk, 20-21 u.: Orgelconcert door Albert
de Klerk.
Donderdag 2 september, Grote of Sint
Bavokerk, 15-16 u.: Orgelconceert door
Albert de Klerk.
Donderdag 2 september, Concertgebouw,
20.15 u.: Zomerconcert door het Noord
hollands Philharmonisch Orkest o.l.v,
Marinus Adam.
Soliste: Ulla Graf (piano). Programma:
Bach, Beethoven, Tsjaikofsky.
Vrijdag 3 september, Ruïne van Brede-
rode, 20.15 u.: Concert door leden van
„The National Brass Band".
De Waagtaveerne (hoek Spaarne-Dam-
straat), Cobi Schreijer met haar avond
programma van internationale liedjes.
Als gasten vandaag en morgen Colin
Wilkie en Shirley Hart. Morgen slui
tingsavond van het zomerseizoen met
als speciale gast Alex Campbell, 's Mor
gens en 's middags demonstraties van
spinnen en weven door Hanneke de
Haan. Gedurende september is de Waag
gesloten.
Vleeshal, tot 29 augustus (dagelijks be
halve zondag) 14.30 u.: Maaike en Rien
Baartmans met hun poppentheater
„Merlijn".
Ruïne van Brederode: tot half septem
ber: a vond verlichting en geluidsband-
weergave van muziek en poëzie „Van
vroeger en nu".
Hotel Bouwes, Zandvoort: In de weekein
den muziek met internationaal cabaret.
Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Iedere
zondag dansen op muziek van „The
Sunbeams".
Jeugdsociëteit Ekestos, vrijdag 27 aug.,
20 u.: Dansavond met medewerking van
„The Volcano's".
Jeugdsociëteit Ekestos, zaterdag 28 aug.,
20 u.: Dansavond met medewerking van
„The Hudsons".
Jeugdsociëteit Ekestos, zondag 29 aug.,
20 u.: Dansavond met medewerking van
„The Teenbeats".