Pierrot le Fou" van Jean-Luc Godard
bleek een kruiswoordpuzzel in beelden
Het weekeinde
Franse tegenvaller in het festival van Venetië
NEGEN MUZEN
Tweede Nationale Orgelconcours
voor Amateurs besloten
WIJ ONTVINGEN
Het exclusieve nieuws achter het nieuws
Elke week in De Spiegel
MAANDAG 30 AUGUSTUS 1965
6
Draaiorgelconcours
Dutch Swing College
WILLEKE ALBERTI
De organist Feike Asma
benoemd te Maassluis
Kijkers en luisteraars
- -•
mm s
Oud-SS-er in film over
opbouw van Berlijn
nabeschouwingen
TV-team voor Multatuli-
biografie naar Indonesië
De radio geeft dinsdag
T elevisie pro gramma
DE REGISSEUR Jean-Luc Godard filmt even produktief
als Simon Vestrijk schrijft sneller dan God verwerken kan,
zoals Roland Holst het zei. Begin van dit jaar bracht hij drie
films mee naar Amsterdam toen hij een filmtheatertje kwam
openen („Le Mépris", „Une Femme mariée" en „Bande a
part"), Berlijn toonde zijn „Alphaville" en Venetië heeft nu
zijn allernieuwste film „Pierrot le Fou" mogen begroeten.
Een activiteit, die werkelijk opmerkelijk is in een tijd dat
belangrijke filmers steeds langer nodig hebben om een
werkstuk af te leveren. De tijd dat Bergman twee films per
jaar maakte is voorbij, Fellini voltooide „Giulietta" ruim twee
jaar na „8V2" en Antonioni is nu niet aan de markt omdat hij
vorig jaar pas „Deserto Rosso" opleverde. Die vele films van
de „nouvelle vague"-regisseur vertellen meteen waar het bij
hem om gaat. Hij heeft wel eens gezegd dat hij voornamelijk
beïnvloed is door de Amerikaanse film: „De Amrikanen fil
men met hun hart, de Europeanen met hun hoofd". Met
zijn strijd tegen het verstandelijke, het niet-spontane voert
hij een strijd tegen zichzelf, de inventieve intellectueel in
optima forma.
KENMERK VOOR HET DIRECTE in
Godard's filmen is het improviserend
werken. Voordat de opnamen beginnen, is
nauwelijks meer dan een schema bekend.
De eeuwige drang naar bevrijding is een
andere uitingsvorm van dit streven. Het
ongebonden willen zijn doet zich niet al
leen voor bij vele helden uit zijn films,
het geldt voor Godard zelf evenzeer als
hij ruime draaiboekoverdenkingen ont
vlucht. Het blijkt een ontsnapping zonder
zin, want het bloed kruipt misschien
waar het niet gaan kan, maar komt in
de hersenen in ieder geval terecht. Wat
Godard's hersenen in eerste instantie vin
den is evenwel niet interessant genoeg.
Bij niemand. Dat mag hij dan willen ca
moufleren door zijn onderwerp in kleine
stukjes te hakken zodat de analyse nooit
ingewikkeld worden kan, het gevolg
blijft dat de toeschouwer met een aantal
agendawijsheden blijft zitten, al heeft hij
natuurlijk ook vele knappe vondsten ge
waardeerd.
GODARD IS ZONDER TWIJFEL de be
langrijkste vormvernieuwer van de Fran
se film. Het is dus jammer dat hij zich
zo gemakkelijk aan iedere zelfdiscipline
onttrekt, want hij zou tot werkelijk groot
werk in staat zijn. Fossiele oude vormen
over boord, uitstekend, maar daar mag
niet wat eenvoudig metselwerk tegenover
staan ook al zijn de aangedragen stenen
nog zo fraai. De architectuur van een
bouwwerk telt, de karakteristiek van zijn
onderdelen kan hoogstens een stap zijn op
weg naar het geheel dat bepalend is. Ook
een filmer moet bouwen op een hecht fun
dament om van de grond te komen. In
zijn jongste film (gebaseerd op de thril
ler „Le démon de onze heures" van Lio
nel White) houdt Godard zich vlak bij de
grond op met zijn spielereien. Het ver
haal in cinemascope en kleuren laat zich
nauwelijks vertellen zonder dat de indruk
gewekt wordt van een gooi- en smijt-
feuilleton. „Pierrot le Fou" wordt hier en
daar genoemd als een remake van „A
Bout du Souffle", maar in feite is het
een hutspot van'al zijn vorige films. De
drieste vlucht van Parijs naar de Rivièra,
waar een onafhankelijkheid lonkt voor Bel-
mondo, die met een vroeger vriendinne
tje (Anna Karina) de ene auto in en de
andere uit door Frankrijk vlindert, is in
derdaad op zijn eersteling terug te voe
ren, de gewelddadige dood van Godard's
ex-echtgenote in dit verhaal roept herin
neringen op aan „Vivre sa Vie", de linge
rie-advertentie is al eens vertoond in „Une
Femme mariéé", de plechtstatige noodlots-
muziek liet in „Le Mépris" al aanleiding
tot meesmuilen en ga maar door. Nieuw
is dat de Fransman met assistentie van
zijn voortreffelijke cameraman Raoul Cou-
tard er ook nog een kleurig kijkfeest van
heeft gemaakt. Er is een blije behuizing
aan zee in het verschiet, die zich schilder
achtig ligt te koesteren tussen prille paar
debloemen. Ondertussen wordt afgere
kend met gangsters, die lakoniek-bloede-
rig in het beeld blijven liggen.
DE BURLESKE TOON en het pittige
tempo verlaten Godard halverwege de
film weliswaar, doch het oog komt niets
tekort. De machteloze strijd van Pierrot
tegen het mysterieuze leven maakt de re
gisseur filmisch niet waar, het is voor
hem een even machteloze strijd gewor
den met zeer filmische middelen, die even
wel de kern niet kunnnen raken. Hij
plaatst losse woorden in een kruiswoord
puzzel. Raymonds Devos komt als een
Franse Toon Hermans een cabaretnum
mertje op een havenpier doen, onze Ne
derlandse DAF krijgt een mooie beurt en
de Amerikaanse regisseur Samuel Fuller
zegt enkele gemeenplaatsen, die sommi
gen wel als diepe wijsheden zullen onder
gaan.
HET WEEKEINDE HEEFT Venetië
voornamelijk films van achter het IJze
ren Gordijn gebracht. „Fedelta" was de
eersteling van de Rus Todorovski, die erg
braaf heeft geleerd van zijn oudere colle
ga's. De vorming van jonge recruten in
1944 en de liefde, die een van hen opvat
voor de dochter van een officier is tradi
tioneel en lief in beeld gezet. Het lijkt wel
of na Tsjechov niemand meer in Rusland
een oorspronkelijk verhaal heeft kunnen
bedenken. De Russische cinematografie
blijft in hetzelfde kringetje ronddraaien.
DE POOLSE FILM „SAlto" deed meer.
Zbigniev Cybulski speelt de ontwortelde
die terugkeert naar de plaats waar oor
logsherinneringen hem aan hebben ge
kluisterd. De hoofdrolspeler heeft moeite
met de juiste toon en overtuigt niet. Voor
het demasqué eindelijk komt, tast Kon-
wicki te lang rond in een ongrijpbare we
reld. Goede fotografie is ook nu weer niet
genoeg, men voelt zich bedrogen met een
Kafka-spellejte.
De Hongaar Zoltan Fabri werd in Mos
kou voor zijn „Twintig Uren" bekroond
met de grote prijs. De geacheveerde
filmtechniek verdoezelt dat het in feite
In Tiel is zaterdag een nationaal draai
orgelconcours gehouden, waaraan elf or
gels uit het gehele land hebben deelgeno
men. In de afdeling concertorgels ont
ving een eerste prijs met het hoogste aan
tal punten het orgel „De gouden Engel"
uit De Koog (Texel) met 248 punten. Ook
verwierf in deze afdeling „De Waterpoor
ter" uit Schiedam een eerste prijs met
245 punten. In de afdeling grote straator
gels kreeg een eerste prijs „De Hinden
burg" uit Zaltbommel en de „Bot" uit
Rotterdam. Bij de kleine straatorgels
ging de eerste prijs naar „Cello" uit
Utrecht; bij de curiosa won „Krulleke"
uit Tiel een eerste prijs.
De bassist Bob van Oven verlaat zijn
plaats in de band van Graeme Bell, de
populairste dixielandband van Australië,
om weer bij het orkest van Peter Schil-
peroort „The Dutch Swing College Band"
te gaan spelen Koos Serierse heeft de
band verlaten. Ook de drummer Lu Ssa-
net heeft de D.S.C. vaarwel gezegd. Zijn
plaats zal worden ingenomen door Peter
Ypma, die de laatste tijd drummer was
van Roef ie Hueting's „Down Town Jazz
Band."
Scene uit de Poolse film „Salto"
Een dwerggangster spookt rond bij
Anna Karina in Pierrot le Fou".
een eindeloze praterij is tussen landbou
wers uit een dorpje. Na de oorlog gaan
zij hun communistisch ideaal waar maken,
maar daar ontstaat diepgaand verschil
van mening over zodat één zelfs zijn par
tijdiploma inlevert. Een journalist onder
kent hun pijnlijke tragedie bij een enquê
te. Misschien boeide de film minder dan
hij zou hebben kunnen doen als het fes
tival er andere dan Italiaanse ondertitels
bij had laten plaatsen. Maar de Venetia-
nen zijn chauvinistisch genoeg om het
Italiaans tot de wereldtalen te rekenen.
„Twintig uren" is in zoverre opvallend
dat hij in Moskou gelauwerd werd. En
dat nog wel terwijl de Hongaar op kleine
schaal laat zien hoe in het communisti
sche kamp tot in het Kremlin toe met de
ellebogen kan worden gewerkt.
Advertentie
boeiende reportages
interessante feiten
prachtige foto's
spannende verhalen
Komende weken:
Muzikale kleuren-reportages over'
uw favoriete Edison winnaars.
Deze week:
Ik vind het allemaal zo fijn
De organist Feike Asma is met ingang
van 1 oktober 1965 aangesteld als vast
organist van de Hervormde Kerk (1639)
te Maassluis. Sinds 1943 is Feike Asma
organist van de Evangelisch-Lutherse
kerk in Den Haag, van 1933-'43 was hij
verbonden aan de hervormde Hooglandse
kerk te Leiden. Het orgel van Maassluis
is gebouwd door Rudolf Garrels, een
leerling van de Noordduitse orgelmaker
Arp Schnitger en is op 4 december 1732
in gebruik genomen. In de loop der jaren
is het orgel enkele malen gerestaureerd.
Op 27 augustus waren bij de Dienst
Luister- en Kijkgelden 2.011.235 televisie
toestellen aangegeven tegen 1.983.875 per
1 juli en 1.995.654 op 1 augustus.
Er waren op 1 augustus 2.674.485 ge
registreerde radiotoestellen tegen 2.674.235
op 1 juli j.l. Het aantal aansluitingen op
de Draadomroep bedroeg op 1 augustus
417.179 tegen 419.583 op 1 juli j.l.
Filmliga Delft. Op initiatief van de Cen
trale Commissie voor Studiebelangen
aan de Technische Hogeschool te Delft
is in samenwerking met de Delftse Stu
denten Kunststichting opgericht de
Stichting Filmliga Delft. De bedoeling
ervan is films van culturele waarde te
gaan vertonen, zowel voor studenten
als voor burgers. Voor het komende
seizoen zijn zeven avond- en veertien
nachtvoorstellingen geprojecteerd.
r -
yï O
-v
TJ-"
DE STICHTING „PRO ORGANO" heeft, aangemoedigd door het succes van het
verleden jaar gehouden eerste Nationale Orgelconcours voor Amateurs ook dit jaar
een wedstrijd georganiseerd. Na de vóórselecties en de demi-finales in juli en
augustus werden zaterdagmiddag in de Goede Vrijdagkerk te Den Haag de eind-
wedstrijden in interpretatie en improvisatie gehouden. De heren H. P. van Gent
(interpretatie) uit Den Haag en H. B. Langenkamp (improvisatie) uit Hengelo hebben
het tweede Nationaal Orgelconcours voor Amateurs gewonnen. Voor de finale plaat
sten zich naast de winnaar in de afdeling interpretatie mej. H. van Berchum uit
Alblasserdam, mej. A. M. Kamphuis uit Zutphen en de heer M. J. Slagboom uit
Vlaardingen, die het concours vorig jaar won. Met de heer Langenkamp die ook in
1964 winnaar was, kwamen in de finale uit in de afdeling improvisatie de heren
H. van Dijk uit Hilversum en R. Cannemeijer uit Den Haag, die een aanmoedigings
prijs kreeg. De heer Van Gent ontving met de zilveren legpenning van de gemeente
de wisselprijs, een koperplastiek van Aart van den IJssel uit Voorburg. De heer
Langenkamp ontving behalve de penning een plastiek van Heide Daamen uit Am
sterdam als wisselprijs. „Pro Organo" is voornemens in 1966 een orgelweek in Den
Haag te organiseren met onder meer een cursus improvisatie.
ZEVEN VAN DE ongeveer dertig
organistes en organisten, die zich als
kandidaten hadden opgegeven, traden
dus op als derepresentanten in de finale
van de zeer talrijke Nederlandse ama
teur-organisten, die een functie als kerk-
oranist vervullen en van hen, die de
orgelspelkunst buiten dit dienstverband
beoefenen. Het is bekend, dat vele van
deze amateurs tot behoorlijke, ja zelfs
zeer loffelijke prestaties komen, welke
de keuze van een beroepsloopbaan zou
den rechtvaardigen. Bij de wedstrijd te
Den Haag is dat opnieuw en overtui
gend aangetoond, ondanks enkele be
denkingen, die principieel tegen de
interpretatie- en improvisatie-trant aan
gevoerd kond enworden.
VOOR DE VERTOLKINGEN betroffen
deze in hoofdzaak de registerkeuze en de
thematische of melodische formuleringen.
Bij de registratiekeuze kon bijvoorbeeld
duidelijk de invloed van de orgelklank-
dictatuur geconstateerd worden, die oor
verscheurende hardheden en dominerende
tonaliteitvertekenende „kwinterige" vul-
stemmen als ideaal aan jonge organis
ten tracht op te dringen. Niet allen had
den zich aan die dwang onderworpen, ze
ker niet de organist, die bij zijn knappe
uitvoering van de veeleisende eerste Trio
sonate in Es van Johann Sebastian Bach
het polyfone lijnenspel niet liet ondergaan
in een harde klankmassaliteit, maar door
een overwogen registratie verrassend
transparant hield. De melodische „decla
matie" was eveneens prijzenswaardig. De
andere drie kandiaten demonstreerden
een opvallend vaardige techniek, die ik
echter gaarne verenigd had gehoord met
muzikale verdieping. Niettemin past voor
hen een compliment voor het doorzet-
tingsvermogn, dat zij getoond hebben voor
het verkrijgen van deze belangrijke be
drevenheid.
DRIE KANDIDATEN waren er voor
de improvisatie-finale. Hun taak was het
improviseren van een partita op een door
de organist Johan van Dommele verstrek
te koraal-melodie. Er kwamen twee im
provisaties tot stand volgens het begin
sel van de ongebreidelde vrijheid, het
„kijk-grijp"-principe van alles is goed,
waarvoor de binding aan het thematische
gegeven met de verstandelijke „uitwer
king" op zijn best in tweede instantie,
maar meestal in het geheel niet geldt.
De bizarre uitkomst heet dan te getuigen
van „inventie".
ER WAS bij deze finale ook een impro
visatie te horen, die uitmuntte door even
wicht, beheersing en gebondenheid aan de
gegeven koraal-melodie, een improvisatie,
die sprak van polyfone gerichtheid en
gevoel voor het wezenlijke van de orgel
klank. Maar deze prestatie werd niet be
loond met een eerste prijs.
Voor het stimuleren van de amateuristi
sche beoefening van de orgelkunst in ons
land is het streven van de stichting „Pro
Organo" van bijzonder grote betekenis.
Men mag slechts hopen, dat dit streven
steeds mede gesteund zal worden door ge-
zond-muzikale beoordelingsprincipes.
P. Zwaanstvijk
böëkënböëkënböëkënböëkënj
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboeken
boekenboeken
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
Muziekgeschiedenis door Prof. Dr. Pli.
K. Bernet Kempers. Uitg. A. G.
Strengholt, Amsterdam.
Van dit boek van de hoogleraar mu
ziekwetenschap aan de Amsterdamse
universiteit is onlangs een zesde druk
uitgekomen. Het voornaamste verschil
met de voorafgaande edities is de toe
voeging van een (beknopt) extra
hoofdstuk over de gebeurtenissen sinds
1945 die in de muziek al even complex
zijn als op andere terreinen. De schrij
ver onthoudt zich van een oordeel:
„Het is practisch ondoenlijk thans
reeds te zien wie de bouwers van een
nieuwe kunst, wie de slopers, wie de
knoeiers en charlatans zijn". Verder
is het boek vrijwel aan zichzelf gelijk-
gebleven met dien verstande dat men,
evenals reeds in de voorgaande druk,
ook nu een litteratuurlijst aan het eind
van ieder hoofdstuk vindt, terwijl de
opgave van de grammofoonplaten up-
to-date gebracht is. Bij het grote ver
loop op d'e platenmarkt heeft de schrij
ver zich wijselijk beperkt tot enkele
musicologische standaardseries (waar
onder D.G.G. „Archiv"), die langer
aan de markt zullen blijven.
„Oogst van het Verleden", de documen
taire van Jan van Hillo, die onder N.T.S.-
vlag naar het Berlijnse televisiefestival
werd opgestuurd en daar om nog steeds
duistere redenen is geweigerd, heeft een
staart gekregen. De deining rondom de
weigering van de Nederlandse documen
taire strekt zich nu ook uit over Duitsland
zelf. Duitse journalistencritici hebben
vragen gesteld naar aanleiding van het
feit, dat de helft van de vertoonde inzen
dingen bepaald niet het gestelde thema
„Vrijheid en Gerechtigheid" betrof, maar
toch toegelaten werd tot dit festival.
Een fel protest is er aangetekend tegen
het vertonen van de film „L'Allemagne
Fantóme" (een film over de opbouw van
Berlijn en West-Duitsland), omdat daar
in de hoofdrol, zoals achteraf gebleken
is, werd gespeeld door Harry Back, Belg
van origine, maar in de oorlog genatura
liseerd Duitser en actief S.S.-officier.
Een vraag: mag een omroep een be
staande wel te verstaan op de televi
sie reclame maken voor zichzelf? Een
voorbeeld: zou de K.R.O. bij de wed
strijd FeijenoordReal Madrid een extra
bord in het stadion mogen zetten, dat bij
bepaalde spelmomenten niet door de ca
mera's ontweken zou kunnen worden en
waarop in dikke letters zou staan:
„K.R.O. 40 jaar" (of nog erger: „K.R.O.,
40 jaar, wordt lid, blijft lid")? Ik kom op
dit kleine probleem omdat de K.R.O. za
terdagavond een sportuitzending op de te
levisie verzorgde, die over de marathon
in Enschede ging, maar waar ook een
grote ballon in voor kwam. En wat stond
er op die ballon? „K.R.O. 40 jaar". Ter
wijl we dat breeduit zagen, kennelijk een
speciale zwaai van de camera's, was de
toch al vriendelijke K.R.O.-sportredacteur
Jan Cottaar zo vriendelijk om ons te ver
tellen dat we het geenszins mis hadden,
dat er inderdaad „K.R.O., 40 jaar" stond.
Nu de K.R.O. aangekondigd heeft dat ze
het nieuwe bestel als een competitie ziet,
dat wil zeggen zoveel mogelijk mensjes
wil winnen en daartoe met een leden
werf-campagne begonnen is die gelijk
loopt met een rijkelijk te vieren jubileum,
kan men benieuwd zijn of er nog meer
jubileum-reclame-prikken als zaterdag op
het scherm komen. Ik geef op deze plaats
de K.R.O. enige tips om het „K.R.O. 40
jaar" op een leuke manier kwijt te kun
nen: op speciale petjes voor de omroep-
sters, op asbakken in t.v.-spelen, op speld
jes bevestigd op de revers van Brand
punt-redacteuren (even in close up die
speldjes) en misschien is er ook nog wel
één of andere goocheltruc mee te doen
in „Piste" (de „K.R.O. presenteert 40
jaar „Piste", maar dat is natuurlijk niet
waar).
Het weekeinde bood behalve genoemde
reportage van de marathon en de twee
traditionele „Sport in Beeld" en nog
meer sport, te weten een lange reporta
ge op de zondagmiddag van het roeien
in Duisburg. Helaas was de uitzending
niet van zo'n goede kwaliteit als verleden
jaar toen de Europese kampioenschappen
op de Bosbaan werden gehouden en de
camera's op auto's de boten volgden. In
Duitsland werkte men met camera's op
een vaste positie, waardoor er meestal
een vertekening in het beeld zat en we
dus niet konden zien wie voor lag. Ook
Aad van Leeuwen kon ons dat niet ver
tellen want hij zat naar de monitor te
kijken. Op zo'n manier heeft het natuur
lijk allemaal niet zo erg veel zin.
„Brandpunt" kwam zaterdagavond met
een eigen reportage van haar Amerikaan
se man Willibrord Nieuwenhuis over de
onlusten in de negerwijk van Los Ange
les. Volgens hem is de rooms-katholieke
kerk aldaar in sociale zorg tegenover de
negers zeer tekort geschoten. Dit schijnt
vooral te liggen aan de aartsbisschop van
Los Angeles, kardinaal Macintyre. Een
niet nader genoemde Nederlandse pater,
die les geeft aan een highschool in deze
stad, merkte voorzichtig over kardinaal
Macintyre op: „Men zegt dat hij meer
op de penning uit is dan op het zieleheil
van zijn mensen."
„Brandpunf'-redacteur Ed van Wester-
loo interviewde ter gelegenheid van de na
derende Duitse verkiezingen de leider van
ningen door zijn deskundige verhalen het
gemis aan beelden over de vlucht van
de Christelijk Sociale Unie, Joseph
Strauss. Met alle respect voor Van Wes-
terloo, maar hij is niet helemaal van het
kaliber om de omstreden Beierse politicus
uit zijn tent te krijgen. Strauss had men
selijk gesproken overwicht en dat mag
eigenlijk niet in een scherp interview.
Persoonlijk vind ik zomerse lichte mu-
ziek-programma's een straf. Er waren er
in de afgelopen twee dagen weer twee:
„Zomercarrousel" en „Zeg maar René".
Het eerste had tenminste nog het voordeel
dat er verschillende artiesten in optraden,
dan kan je nog eens denken: straks krij
gen we weer wat anders. René Frank
heeft echt niet de theaterpersoonlijkheid
om een heel programma te dragen, hoe
wel de N.C.R.V.-regisseuse Kitty Knap
pert zich geen moeite voor zijn program
ma gespaard had. Je zag een schaduw als
hij over een schaduw zong, een mooi tuil
tje rozen toen het over rozen ging en
zelfs een meisje met een bord waarop
stond Ipanema toen René de beroemde
song „The girl from Ipanema" bracht.
In een extra-uitzending op zondagmid
dag drie uur maakte Gerton van Wage-
Conrad en Cooper goed. Naast hem zat
Fred Oster die de leek die van niets weet
vertegenwoordigde en zich o.a. afvroeg
hoe de ruimtevaarders een grote bood
schap doen.
Aan de gruwelijkheid van de koffer-
moord in Amsterdam werden we herin
nerd door een politiebericht na het N.T.S.-
journaal, op zondag, waarin een etalage
pop was aangekleed met kleding van het
soort dat de vermoorde waarschijnlijk
had gedragen.
In een selectie van „Litterair Kijk-
schrift" van het afgelopen jaar hoorden
we o.a. een verhaal van J. Bernlef en
zagen we tevens de zwarte schimmen van
Kentering-redacteuren Harry Scholten,
Wim HaZeu en Peter Berger (omdat de
mensen van dit litteraire tijdschrift tegen
persoonlij kheidsverheerlij king in de litte
ratuur zijn wilden ze hun gezichten niet
laten zien voor de televisie). Ten slotte
wil ik er nog mijn verbazing over uit
spreken dat het Internationaal Agrarisch
Nieuws soms op zondag te zien is, zoals
nu ook weer. Het ging over konijnen
fokken. Een typisch doordeweeks onder
werp, dacht ik.
Ad Interim
Een televisieteam bestaande uit de re
gisseur Hans Keiler, de samensteller H.
Gomperts en de cineast Ed van der Els-
ken vertrekt woensdag 8 september voor
enige weken naar Indonesië. Men zal in
dit land opnamen maken voor een tv-bio-
grafie van de schrijver Multatuli. De reis
wordt gemaakt in opdracht van de N.T.S.
en de Belgische televisie.
Vandaag zijn bij de N.T.S. de visa voor
Keiler, Van der Elsken en Gomperts bin
nengekomen. Hoewel aangenomen kan
worden dat de Indonesiërs Multatuli niet
ongenegen zijn (vanwege zijn protesten in
het midden van de vorige eeuw tegen mis
bruik van de koloniale macht) was er
toch nog wel enige ongerustheid over de
vraag of de regering van Soekarno de reis
zou toestaan. Enige tijd geleden weigerde
de Indonesische regering visa voor een
Nederlandse filmploeg, onder leiding van
Fons Rademakers, die een film zou ma
ken over Couperus.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Lichte gram-
mofoonmuziek (7.30-7.40 Nieuws; 8.00
Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte
grammofoonmuziek met vakantietips en
informatie voor de vrouw. (9.00 Weer-
overzicht). 9.35 Waterstanden. 9-40 Voor
de jeugd. 10.00 Sextuool: klassieke gram
mofoonmuziek. (10.30 Weeroverzicht).
11.50 Volaan vooruit, praatje. 12.00
Angelus. 12.03 Lichte grammofoonmuziek.
12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.40 Het Koningin Wilhelminafonds, toe
spraak. 12.45 Aktualiteiten, eventueel
grammofoonmuziek. 12.50 Evergreens en
chansons (opn.). 13.30 Lichte grammo
foonmuziek voor de tieners. 14.00 Voor de
plattelandsvrouwen. 14.10 Drie voor Elck
wat wils: gevarieerd muziekprogramma.
15.10 Lichtbaken, lezing. 15.20 Musiësta:
licht muziekprogramma. 16.00 Voor de zie
ken. 16.30 Onderweg: Gebedsdienst. 17.00
Voor de jeugd. 17.30 Lichte orkestmuziek
en zangsolisten (opn.). 18.20 Uitzending
van de Partij van de Arbeid. Bij de tijd.
Een 14-daagse radio-uitgave van de Par
tij van de Arbeid, onder redactie van Ga-
bri de Wagt. 18.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 18.45 En nu mijn geval: vragenbe-
antwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktuali
teiten. 19.30 Bekendmaking geheim Pleis
teractie. 19.35 Promenade-orkest en zang
soliste (opn.): operamuziek. 20.20 Mijn
vrouw is een gangster, hoorspel (1). 21.25
Radio-Filharmonisch orkest en solist
(opn.): klassieke muziek. 22.00 Geestelij
ke liederen (opn.) 22.20 Aktualiteiten of
grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking
22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Hart,
hoofd en hand vragen om woord en wijs.
want leven moet je met een lied. 23.25
Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws
8.10 Lichte grammofoonmuziek (Om 8.25
De groenteman). 8.45 Morgenwijding.
8.55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00
Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Lichte grammofoonmuziek (Om 11.00
Nieuws). 12.00 Dansorkest en zangsolis
ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de landbouw. 12.40 Licht
instrumentaal ensemble en zangsolisten.
13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
't Muzikantenuur: klassieke kamermuziek
en koorzang. 14.30 Voor de kinderen. 15.30
Lichte grammofoonmuziek (Om 16.00
Nieuws). 16.30 Licht instrumentaal ensem
ble en solisten. 17.00 New York calling,
praatje. 17.05 Lichte grammofoonmuziek
voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua
liteiten. 18.25 Licht ensemble. 19.05 Ste
reo: Klassieke kamermuziek. 19.30 Game
lan, Indonesisch programma. 20.00 Nws.
20.05 Leg eens aan in Loosdrecht, geva
rieerd programma. 21.40 Kunstrubriek.
22.00 Lichte muziek (gr.). 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Stereo: Opera
muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. 12.40 Weerbe
richt, mededelingen en SOS-berichten.
12.45 Cadenza. 12.50 Beursberichten en
programma-overzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Otello, opera. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Operaconcert.
17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.45
Blaaskapel. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52
Zang. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio
kroniek. 19.40 Deemsterdeuntjes. 20.00 Spi
rituals. 20.50 Klassieke muziek. 22.30 Nws.
en berichten. 22.40 Zuidamerikaanse
volksmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig
gemengd avondprogramma. 23.55 Nieuws.
24.00 Voor de zeevaart.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in 't kort. 19.01 Voor
de kleuters. C VK/IKOR/RKK19.06
Kenmerk, de veertiendaagse informati-e
rubriek van de kerken. NTS: 19.35 Huck
leberry Hound, tekenfilm. 20.00 Journaal
en weeroverzicht. 20.20 Politieke partij:
C.H.U. 20.30 Misdadig zwijgen (Angry Si
lence), film. (Beide keuringen 14 jaar).
22.00 De Eerste Wereldoorlog, documen
taire (deel 22). 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Mooi weer vandaag, gevarieerd pro
gramma. 20.30 Europees Panorama :actu-
aliteiten. 21.20 In de schaduw der oud
heid, een Spaanse filmimpressie. 21.40-
22.10 NTS: Amsterdams Kunstmaandor-
kest en solist: klassieke muziek.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND 1
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Voor de kleuters. 19.06 Journaal voor ge
hoorgestoorden. 19.33 Jackie Gleason
Show. 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Instru
mentaal combo. 20.38 De vriendelijkste
kerel van de wereld, cabaretprogramma.
21.10 De anatomische les, balletprogram
ma. 21.35 Korte film. 21.40 Ziek zijn
beter worden, medische rubriek. NTS:
22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Nul
één, TV-film (dl. 4). 20.25 Dzjes-zien (dl.
13). 20.55 De lange weg, documentaire.
21.50 Pianoduo: klassieke muziek. CVK-
IKOR: 22.10-22.35 De Rabbi en zijn Rab
bi, film verslag (herhaling van 2 mei jl.).