Ermanno Olmi spoedig uitgepraat in
zijn film over paus Joannes XXIII
toneelgroep centrum
OP MOORD
II
stadsschouwburg
DCPUT
Het festival van Venetië1
P. de Ruwe voorzitter
van nieuwe
omroepstichting
WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1965
Vanavond op t.v.
Amsterdamse „Lieverdjes"
in hun spel betrapt
Beatles verdienden een
miljoen dollar in VS
Het Joodse volk
Ad Interim
De radio geeft donderdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
7 elevisie pro gramma
Seizoens-opening met Sartre s „Vuile handen"
- - 1
I lil B mm
drffck krijst rtrihf ittutm* j
Hein Jnrdans geridderd
I
OLMI, DE ITALIAAN, die overal zoveel sympathie verwierf voor de manier,
waarop hij simpel en vertederend gewone mensen in de moderne maatschappij
filmde, kreeg de even eervolle als ondankbare opdracht een film te maken over
Johannes XXIII, de paus die in de weinige jaren die hem in zijn laatste functie
restten de rooms-katholieke kerk een nieuw gezicht gaf. Ondankbaar, omdat de
film nooit een ieder bevredigende vorm zou kunnen hebben. „En een man
kwam", de kleurenfilm, die werd geproduceerd door de Engelse Harry Saltzman
is dan ook en mislukking gebleken. Toch moet men waardering hebben voor de
wijze waaop Ermanno Olmi zijn werk intelligent en consciëntieus heeft aange
pakt. Maar waar hij zichzelf niet meer kon blijven is hij vastgelopen.
OLMI'S KRACHT om van gewone klei
ne dingen iets fascinerends te maken
vindt men in de eerste twintig minuten
van „E Venne un Uomo" terug als de
sfeer van Johannes jeugd wordt terugge
roepen in het eenvoudige milieu van een
bergdorpje: dan is het een film, die ka
tholieken en niet-katholieken vervoert
door zijn lyrische bewegingen in een sfeer
van herinnering, waarbij de camera door
een tijd zweeft die lijkt stil te staan. Het
eastmancolormateriaal is prachtig ge
bruikt, niet in het minst bij vele avond
lijke opnamen.
Olmi heeft gezegd: „Ik wil het portret
van een man geven ,niet van een ge
zicht." Gelukkig heeft hij geweigerd een
acteur zich te laten transformeren in een
meer of minder op Joannes gelijkende
paus. Dan zouden er ongetwijfeld zoete en
brave praatjes samengeregen zijn zoals
er over componisten, uitvinders en schil
ders. doorgaans zeer vervelende produkten
bestaan, die alleen maar de buitenkant
raken. Voor een volledige documentaire
zou uit het eerste deel van het leven van
Angelo Roncalli te weinig filmmateriaal
voor handen zijn geweest.
OLMI KOOS verstandig voor een meer
universele kijk op zijn onderwerp. Rod
Steiger, de Amerikaanse wildebras uit
„On the Waterfront" en „The Harder
they Fall", speelt de paus niet letterlijk
maar in een mediterende vorm zoals die
te voorschijn komt uit diens boek „II
Gionale dell' Anima", Bij zijn rondreis
langs de plaatsen waar Joannes een gees
telijk ambt vervulde behoefde Olmi zich
niet zozeer om het opzij schuiven van ana
chronismen te bekommeren en kreeg hij
gelegenheid tot meer levensechte registra
tie maar ook tot het het heen en weer
AMSTERDAM Door de relletjes bij
het gelijknamige beeldje op het Spui te
Amsterdam zou men bijna gaan denken
dat onder Amsterdamse „Lieverdjes"
verstaan wordt: opstandige en soms
agressieve nozems en provo's. Maar zo
is het niet; Amsterdams Lieverdjes zijn
van die kleine Amsterdamse jongens en
meisjes, straatschooiertjes, die zich bijna
iedere dag moe spelen in dat grote dicht
op elkaar gebouwde Amsterdam en van
wie men pleegt te zeggen: ,,'t Zijn me
de lieverdjes wel."
Wat doen al die kinderen van zo'n gro
te stad in de vakantie, officieel vakan
ti ebezigheden) en onofficieel (activiteiten
van eigen vinding). Het filmers-echtpaar
Ed en Gerda van der Elsken heeft hier
van in opdracht van de K.R.O. en met
Hans Keiler als regisseur een half uur
durend filmpje gemaakt, dat vanavond
op de televisie te zien zal zijn. Het wordt
niet wat men noemt een „stevige docu
mentaire met een gesprek met een
jeugdleider hier en een pedagoog daar
plus een geënsceneerde scène met schom
melende kinderen, maar zoals te ver
wachten was van de Van der. Elskens:
een vrije improvisatie met veel ontroe
rende en onthullende details. „M'n vrouw
en ik zijn met de kinderen meegegaan
en als we wat moois zagen gingen we er
op af," zegt Ed. „Ik had ongeveer drie
ënhalf uur film en daar heb ik een half
uur uit gemonteerd." Zo zijn ze in Artis
geweest, met de buurtvereniging De Gou
den Reaal in de rondvaartboot meege
gaan; in de van gemeentewege ingerich
te „rock and roll"-hoek in de nieuwe
RAI hebben ze gefilmd en verder op Kat
tenburg bij zelfgemaakte hutjes, in het
officiële ^.wembad bij Slotermeer en in
het onofficiële bij de sluis in Zeeburg,
tijdens rolschaatswedstrijden in de Dap-
perbuurt en tenslotte namen ze ook beel-
den op van het beroemde „Lefrijen" op
de brommer in de binnenstad.
Van der Elsken heeft gewerkt met zijn
nieuwe Eclair-camera (hiermee werkte
hij ook voor Vrijman's film „Op de Bo
dem van de Hemel"). Bij deze camera
worden beeld en geluid synchroon opge
nomen.
springen in de geschiedenis om verban
den duidelijk te maken.
Tussen gewone mensen werkt dit procé
dé uitstekend, maar als het verhaal te
recht komt bij hoogwaardigheidsbekleders
in fraaie gebouwen wordt de opsomming
dor en vervelend ondanks fraaie „trave
lings" door Istanboel, Parijs en Venetië.
Het gezicht van de voortdurend onbe
stemd kijkende steiger gaat irriteren en
zwartwit journaalopnamen blijken maar
een matig gehanteerde inlassing. Jam-
m'er van deze nederlaag; men gunt Olmi
graag een revanche waarin hij zichzelf
weer zijn kan. Misschien maar liever met
louter niet-beroepsacteurs. In „E Venne
un Uomo" maakte hij 'n enkele uitzonde
ring op zijn principe.
„ROODBAARD" HEETTE de Japanse
cinemascopefilm, die meer dan drie uur
de bezoekers in het Palazzo bijeen hield.
De film van-Akiro Kurosawa scheen min
der lang te duren dan talrijke films van
anderhalf uur en dat kan men rustig
schrijven op rekening van de superieure
ensceneringskunst, waarmee hij het lang
werpige beeld als weinigen knap weet te
vullen. Ontdaan van het exotische dat het
Japan van de negentiende eeuw voor ons
heeft, zou het verhaal op een nogal onno
zele doktersroman neerkomen. Roodbaard
is namelijk de geneesheer van een arme
lijk ziekenhuis in Edo. Vaderlijk en straf
lenigt hij noden in deerniswekkende situa
ties en ondertussen laat hij een pas af
gestudeerde dokter de ogen open gaan.
KUROSAWA schildert altijd boeiend
met een fijngevoelige hand zijn zwarten
en serene grijzen. Verrassend als zijn
„Rashomon" is deze film weliswaar niet,
maar hij blijft bij de betere films van
de „Mostra" behoren. Er is jaren
lang aan deze Japanse film gewerkt
die in de vertoonde kopie hinderlijke ver
vagingen bevatte. Kurosawa en zijn me-
Rod Steiger mediteert de rol van
Paus Joannes in "E Venne un Uomo"
Roodbaard is een potige dokter, die
a la Constantine met souteneurs
afrekent.
dewerkers hebben er een groot filmdorp
minitieus voor gebouwd, hetgeen waar
schijnlijk zal betekenen dat de regisseur
zich nog even bij dit onderwerp houdt.
„Doctor" blijft voorlopig nog in „the
house"
De Mexicanen hebben zich minder in
problemen vastgebeten met „Viento Ne
gro" dan hier uit de meeste films te proe
ven valt. De zwarte storm waaide een
sappig stukje woestijnavontuur aan, onge
geneerd commercieel met keiharde weg
werkers en lichte meisjes in een dans
tent; met een filmische vaardigheid ge
daan. die de actie telkens pittig onder
steunde.
De Beatles hebben hun Amerikaanse
tournee te San Francisco besloten met
een optreden in een stampvol Cow Pa
lace. Dit laatste optreden leverde het
langharige kwartet ruim 1700 dollar op
voor elk van de 35 minuten, die zij op
het podium stonden.
Geraamd wordt, dat hun.tournee langs
acht'''Amerikaanse steden het kwartet
ruim een miljoen dollar heeft opgele
verd. Geheel zonder incidenten verliep
het optreden niet. Hoewel het toneel
zwaar door politie bewaakt werd, wisten
zeker twaalf meisjes door het cordon
heen te breken en het toneel te bereiken.
Een politieman, de 43-jarige John Ed
wards, raakte in de verdrukking bewus
teloos. De Beatle McCartney deed een
beroep op het publiek rustiger te worden.
DE COMPONIST ACKERMANS
OVERLEDEN
In Brussel is op 79-jarige leeftijd over
leden Hippolyte Ackermans, die interna
tionale bekendheid verwierf als schrijver
van lichte muziek. Hij componeerde meer
dan 1.000 liedjes, waarvan vele voorkwa
men op het repertoire van onder meer
Tino Rossi, Edith Piaf, Ninon Vallin en
Marie Dubas. Ackermans studeerde aan
het conservatorium van Brussel. Hij was
orkestleider in verscheidene Brusselse
Op Nederland II werd „De lange weg
vertoond een indringende documentaire
over de lijdensweg die het Joodse volk
had te gaan- eer het op 14 mei 1948 kon
juichen om de uitslag van de stemming
over de resolutie in de Verenigde Naties
er zou een republiek Israel komen. In
een aansluitend programma gaf prof. dr.
David Flusser, hoogleraar aan de He
breeuwse Universiteit in Jeruzalem, zijn
interpretatie van het Nieuwe Testament,
waarin hij de relatie tussen Jezus en het
Joodse leven van zijn tijd behandelde. In
„De lange weg" zei Eisenhower: „Nooit
tevoren ben ik zo geschokt geweest" over
zijn confrontatie met de massa's voor wie
de bevrijding van de concentratiekampen
te laat kwam. Wat heeft het voor zin deze
taferelen nogmaals te tonen, vraagt te
genwoordig een groot deel van de mens
heid zich af. Misschien deze: dat wordt
aangetoond dat de Tweede Wereldoorlog
de climax was van een tweeduizend jaar
lange pelgrimstocht van het Joodse volk
waarbij wij onder Joden dienen te ver
staan allen die zich Jood voelen. Onder
het nazi-regime heeft de Jodenvervolging
vormen aangenomen, die ons bevattings
vermogen te boven gaan. David L. Wol
per, die deze film produceerde, spaarde
ook de Engelsen niet, die hen met
scheepslading vol terugstuurden van de
kust van Palestina, en evenmin de Ara
bische volken, die de immigranten aanvie
len met Duitse geweren.
Na al deze wanhoop en haat, al werd
die dan tenslotte bekroond met hoop en
vreugde, viel des te meer op de rust
en de devotie waarmee prof. Flusser sprak
zonder ook maar een moment prekerig
te worden.
De V.P.R.O. had het op het eerste net
hoofdzakelijk in een lichte toets gehouden,
Jaap van de Merwe, „de vriendelijkste
kerel van de wereld" kwam een half
uur zijn niet steeds nieuwe, maar vaak
wel spitse teksten brengen op zijn beken
de schuchtere manier. De presentatie
blijft bij hem het zwakke punt, maar een
liedje als „Pluizen in de Wind" is me
de door de wisselende stemmingen toch
wel fijn. De V.RP.O.. had hem weinig in
de weg gelegd waar het zijn voorliefde
op lange tenen te trappen betreft. Adèle
Bloemendaal assisteerde hem daarbij ge
willig.
Glen Tetley's ballet „De Anatomische
Les", geïnspireerd op het gelijknamige
doek van Rembrandt, werd dóór het Ne
derlands Danstheater gedanst. De me
ningen over dit werk zijn verdeeld.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM De heer P. A. G. de
Ruwe is afgetreden als hoofdredacteur
van het Weekblad Televizier, de uitgave
van de n.v. Rotogravuremaatschappij te
Leiden, dat onder zijn leiding in enkele
jaren tijds van 60.000 naar ruim een half
miljoen abonnees klom.
De heer De Ruwe heeft zijn taak als
hoofdredacteur neergelegd om zich ten
volle te kunnen wijden aan de nationale
omroepstichting Televizier-R.T.N. Hij
blijft echter adviseur van „Televizier"
De nationale omroepstichting is nog in op
richting. De heer De Ruwe is voorzitter
van het voorlopig stichtingsbestuur en
heeft de daeelijkse leiding van het orga
nisatiebureau dat in de Honthorststraat te
Amsterdam is gevestigd. De redactionele
leiding van „Televizier" is thans voorlo
pig in handen gelegd van de redactiechef
de heer R. F. J. H. van Rooij.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Lichte gram
mofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws; 8.00-
8.05 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lich
te grammofoonmuziek. met informatie
voor de vrouw. (9.00 Weeroverzicht; 9.35
Waterstanden). 10.00 Sextuool: klassiek
grammofoonplatenprogramma. (10.30
Weeroverzicht). 11.00 Voor de zieken.
VPRO: 11.45 Klassieke grammofoonmu
ziek. 12.10 Leven op het land, gesprek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week,
praatje. 12.45 In - de zomer - uit: wetens
waardigheden en muziek. 13.15 Lichte
grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw.
NCRV: 14.15 Lichte grammofoonmuziek.
14.25 Klassieke- en semi-klassieke orkest
werken (gr.). 15.25 Moderne en klassieke
kamermuziek (opn.). 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Stereo: Lichte orkestmu
ziek (gr.). 17.00 Klassieke gewijde mu
ziek (opn.). 17.15 Lichte grammofoonmu
ziek voor de tieners. 17.50 Sportrubriek.
18.10 Lichte orkestmuziek en zangsoliste.
18.30 Sociaal perspectief, lezing. 18.40
Halte: gevarieerd programma voor de
twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 Koorzang (gr.):
geestelijke liederen. 19.45 Klassieke or
kestmuziek (gr.). 20.00 Lichte muziek
(opn.). 22.00 Haarlemse orgelmaand 1965:
Kerkorgelconcert: klassieke en moderne
muziek (opn.). 22.30 Nieuws en SOS-be-
richten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Boekbespreking. 23.00 Amsterdams Ka
merorkest (opn.): moderne muziek. 23.45
Klassieke pianomuziek (gr.). 23.55-24.00
Nieuws.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(Om 8.25 De groenteman, praatje voor
de vrouw). 8.45 Morgenwijding. 8.55 Klas
sieke grammofoonmuziek. 9.00 Moderne
muziek (gr.). 9.35 Voor de vrouw. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammo
foonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00
Licht orkest en zangsoliste. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws.
13.10 Actualiteiten en grammofoonmu
ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Moderne
muziek (opn.). 14.15 Huishoudelijke za
ken, praatje. 14.30 Wereldkampioenschap
Wielrennen op de baan en op de weg in
San Sebastian. 14.40 Licht instrumentaal
trio en zangsoliste. 15.00 De gezusters
Kunst, klankbeeld. 15.40 Lichte grammo
foonmuziek (Om 16.00 Nw.). 16.30 Klein
radiokoor: Oude gewijde muziek. 17.00
Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua
liteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifis
tisch Socialistische Partij. '18.30 Mannen
werk: licht programma. (Met o.a. De ge
sproken brief en sportactualiteiten). 20.00
Nieuws. 20.05 Omroeporkest en soliste:
klassieke en moderne muziek. 21.20 De
geschiedenis van een boek, litterair pro
gramma. 21.50 Lichte grammofoonmu
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
23.05 Pizzicato: nieuwsflitsen en actuali
teiten uit de wereld van de lichte muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
Brussel 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek
12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten. 12.45
Grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten
en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Odipus rex, oratorium.
15.00 Nieuws. 15.03 Kamermuziek. 15.45
Klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Kamermuziek.
16.40 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte
muziek. 17.30 Vlaamse muziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Lichte mu
ziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammo
foonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en
radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00
Klassieke muziek. 22.00 Nieuws en be
richten. 22.15 Gevarieerde muziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Opera- en belcantoconcert.
23.55 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
AVRO: 17.00-17.30 Padvinderssongfesti
val. NTS: 19.00 Nieuws in 't kort. 19.01
Voor de kleuters. 19.06 Bergbewoners
(Mountain Tribes), TV-film. KRO: 19,35
Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Lie
verdjesAmsterdamse vakantiefilm.
20.45 Buitengewoon Verlof (Sonderurlaub
TV-spel. 21.50 Brandpunt-Post. 22.20 Epi
loog, NTS: 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Leven in de brouwerij, TV-film.
21.20-22.10 Operette I.S.A. (IV), amuse
mentsprogramma.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
NCRV: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS:
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de
kleuters. 19.06 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot
gewest, regionaal weekjournaal. NCRV:
19.35 De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal.
20.20 Socutera. NCRV: 20.25 Op-Signoor-
ke: muzikale show. 20.55 Attentie. 21.20
Bartleby, TV-spel. 22.50 Dagsluiting.
NTS: 22.55-23.00 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. 20.01 Improvisa
tie: maandelijks jazzprogramma. 20.25
Burke's Law - De zaak Madison Cooper,
TV-film. (Niet geschikt voor jeugdige kij
kers). 21.15 Filmvenster. 21.45-22.10 Ach
ter het nieuws.
FRED EMMER VERLAAT NTS-
JOURNAAL
De NTS-nieuwslezer en -redacteur
Fred Emmer heeft per 1 november ont
slag genomen. Hij zal de public relations
in Nederland gaan behartigen voor het
Amerikaanse reclamebureau J. Walter
Thompson.
Vijftien jaar „Centrum
DE TONEELGROEP CENTRUM, die sinds enige jaren vrij nauw met
Haarlem is verbonden, viert dit seizoen het heugelijke feit van haar vijftienjarig
bestaan (met inbegrip van de elf jaar waarin het gezelschap de naam „Puck
droeg). Uit dat jeugdige „Puck", dat in het begin ook voornamelijk voor jeugdige
toeschouwers speelde, is intussen een volwassen toneelgezelschap gegroeid dat
in enkele seizoenen een positie van betekenis in de Nederlandse toneelwereld
heeft veroverd. Dat succes is, naar ik meen, in hoofdzaak daaraan te danken dat
de groep een hecht, goed geleid ensemble vormt waarin verscheidene eerste
rangs acteurs en actrices telkens weer uitmuntende prestaties leveren zonder dat
de begaafde jongeren, die er óók bij zijn, in een hoek worden gedrukt; en in da
tweede maar niet minder belangrijke plaats heeft de doelbewuste en vrijwel
altijd artistiek verantwoorde repertoirekeuze het gezelschap een duidelijk „eigen
gezicht" gegeven waarin men vertrouwen kan stellen. Bij dit derde lustrum mag
entrum danook zeker voldaan zijn over veel van wat het heeft bereikt en er is
alle reden om de groep nog vele jaren van harmonisch voortbestaan en nog tal
rijke succesvolle seizoenen toe te wensen.
raysth m it
JN HET OPENINGS
STUK van de nieuwe
speelperiode, Jean-
Paul Sartre's „Vuile
handen", kan men al
een stukje traditie
zien: in elk van de
twee vorige seizoenen
heeft Centrum een
werk van Sartre ge
speeld; en de opvoe
ringen van „Huis
clos" in 1963 en van
„De eerbiedige lichte
kooi" in 1964 werden
algemeen zeer ge
waardeerd. Het lag
dus wel enigszins
voor de hand dat het
gezelschap ook nu
weer naar een ge
schikte Sartre zou
zoeken en dat de
keus daarbij op „Les
mains sales" viel is
zeer begrijpelijk want
dit stuk in ons
land in 1950 door het
Rotterdams Toneel
gespeeld maar daar
na nooit meer is
een wederopvoering
ten volle waard.
Sartre schreef „Les
mains sales" in 1948,
dus in de vroege na
oorlogse periode toen
de aantrekkings
kracht van het com
munisme op de jonge
Franse intellectuelen
zorgwekkende vor
men ging aannemen.
Nu heeft Sartre zelf
nooit een geheim gemaakt van zijn eigen
sterk-linkse politieke sympathieke, maar
zijn onafhankelijke geest en zijn filosofie
van de menselijke verantwoordelijkheid
voor eigen daden hebben hem toch altijd
afwijzend doen staan tegenover de com
munistische partij met haar eisen van vol
komen onderwerping en slaafse gehoor
zaamheid aan een djctatoriaal g^zag. Sartre
schreef Vuile. handen" danook als een
tweevoudige waarschuwing: ten eerste aan
de-intellectuele idealisten die menen dat
men revolutionaire politiek kan bedrijven
,met schone handen en met handschoenen
aan" en die in dit stuk te horen krijgen dat
ook de idealen van de revolutie niet kun
nen worden verwezenlijkt zonder dat men
zijn handen en armen „tot aan d'e elle
bogen in drek en bloed dompelt"; en ten
tweede aan hen die zich verbeelden dat de
omschakeling van zelfstandig denken naar
blinde gehoorzaamheid een eenvoudige
zaak is, waarbij morele normen van goed
en kwaad gemakkelijk terzijde kunnen
worden geschoven of aan bepaalde doel
einden ondergeschikt gemaakt.
MEN MOET HIERUIT niet opmaken
dat „Vuile handen" een zwaarwichtig filo
sofisch stuk vol politieke theorie is. Sar
tre's meesterschap op dramatisch gebied
houdt onder meer in dat hij ook een ern
stig levensbeschouwelijk thema in de
vorm van een boeiend stuk toneel weet te
gieten. Zelfs als Sartre theoretiseert (en
dat doet hij meestal) doet hij dat in zijn
dramatisch werk door middel van levende
mensen en door-en-door levens-echte dia
logen. „Vuile handen" is zelfs wel eens
„een politiek speurspel" genoemd en in
derdaad heeft het daar wel iets van. In
-T
■mr
'vm fümw&iz
jkm»
«w (f&r< hewet k»ór, tw»qe tem vsn liéetmen
tm* rümer t&m 4* thw&n feé*
lis-sü SW iSÏSJS*?. s». Vy-
sSsu.-s V? *i j
De directie van de Toneelgroep
Centrum heeft een jonge graficus
nieuwe affiches laten ontwerpen,
die in sterk verkleinde vorm ook
aan de vrienden van dit gezelschap
toegezonden worden. Het is uitge
voerd in blauw (de bovenhand) en
rood (het kader). Hierbij afgebeeld
de aankondiging voor de tweede
première van Centrum, op 11 en 12
september te Haarlem. De seizoens
opening op zaterdag en zondag aan
staande is „Vuile Handen"
van Sartre.
De hele week repeteert Centrum
„Vuile Handen" in de Haarlemse
Stadsschouwburg. Deze opname
werd gistermiddag gemaakt; zij
toont Guus Hermus, Carol Linssen
en Marja Kok.
elk geval bezit het alle eigenschappen om,
in een goede opvoering, de aandacht van
de toeschouwers precies zo tot het einde
gespannen te houden als een „thriller" uit
de school van Agatha Christie.
Simon Koster
Ter gelegenheid van het derde lustrum
van België de dirigent van het orkest,
van Belgi de dirigent van het orkest,
Hein Jordans, benoemd tot ridder in de
Kroonorde van België. De zakelijk direc
teur van het orkest, de heer J. M. M.
Tendijck, werd benoemd tot ridder in de
orde van Leopold.
De onderscheidingen werden aan Hein
Jordans en de heer Tendijck verleend
voor hun bijdrage tot een actieve culture
le samenwerking tussen België en Neder-
land, welke door het Brabants Orkest bij
zonder bevorderd is door het uitvoeren
van werken van Belgische componisten,
door het optreden in België en door het
doen optreden van Belgische solisten.