had een ootmoedige eerbied voor het leven II WERELDNIEUWS J Van dag tot dag Twee groepen Belgen in Peking aangekomen Pionier-medicusNobelprijswinnaar Goethe-kenner en Bach-organist, maar bovenal groot mensenvriend Boodschap '^raatótoel MAANDAG 6 SEPTEMBER 1965 Dienen Bescheiden c- -"r-'V m r Dr. Albert Schweitzer iü Als dominee in 1930 voor zijn huis in Günsbach. Vertrouwen Op de Cri Stellweg Een van de grootste figuren van onze tijd, dr. Albert Schweitzer, is overleden en zijn dood zegt de jongere generatie waarschijnlijk minder dan het geval zou moeten zijn. Wellicht zijn er zelfs oude ren die „een van de grootste figuren van onze tijd" nooit als zodanig hebben leren kennen. Dat is dan te verklaren uit het feit, dat zijn grootheid niet voortkwam uit de eigenschappen, die in onze tijd tot de verbeelding en de bewondering van de massa spreken. Integendeel, zijn grootste betekenis en verdienste moeten juist ont leend worden aan zijn strijd tegen die eigentijdse psychologische massa-beïn vloeding, die hem van jongsaf als het grootste gevaar voor de mensheid duide lijk werd. Zijn talentvolle, veelzijdige geest deed hem stijgen tot een hoogtepunt van prak tisch Christendom, waartoe weinigen de moed en de kracht ontvangen: een schit terende carrière als theoloog, medicus, musicoloog, Bach vertolker, wijsgeer om de talenten te noemen waarin hij uit blonk heeft hij geruild voor een ver borgen leven van charitas in de woestenij van Afrika. En het is een bemoedigend teken van levend gebleven appreciatie mogelijkheden voor het praktische christe lijke humanisme, dat Albert Schweitzer Nobelprijswinnaar werd en eredoctor aan de Universiteiten van Chicago en Kaap stad, drager van de Paracelsus-medaille, lid van de „Académie des Sciences Mo rales et Politiques", drager van de Prins Karei-medaille, ereburger van Colmar, Kaysersberg en Münster maar dat al les niet zonder tegenstand van laatdun kende groeperingen in de wereld, die hun best deden zijn humanisme verdacht te maken. De Nobelprijs kreeg hij in 1953, nadat in 1952 een storm van verontwaar diging was opgegaan tegen het feit dat hij was gepasseerd. Albert Schweitzer reisde in 1913 naar Lambarene in Equatoriaal Afrika en op dat moment scheen het zijn Europese om geving dat een groot talent voor de sa menleving verloren ging. Tevoren had hij reeds zijn familie, vrienden en kennissen droevig verbaasd door als theoloog terug te keren tot de status van student in de medicijnen. Een veelbelovende loopbaan als medicus-chirurg scheen daarna te ver zanden in de jungle. Maar zijn besluit was dan ook gegrond op andere overwe gingen dan die, welke opgeld deden in de wereld. „Er ontstaat in onze samenleving een mentaliteit, waardoor het individu al- Je humanitaire overwegingen dreigt te verliezen. De mens wordt een getal, een Voorwerp. Wij, christelijke naties, sturen het schuim van onze samenleving naar de koloniën. Slechts de vraag van het voor deel geldt. Wat ginds gebeurt, is een aan fluiting van het christendom. De missio narissen denken in de eerste plaats aan bekeringen. Maar er zijn mensen nodig die uit naam van het christendom zich geven voor de armen, misdeelden, zieken en lijdenden. Anders is de Bergrede voor niets uitgesproken." Dit is de argumentering van wat hij als praktisch christendom zag en deed een argumentering die door velen „dwaas" genoemd werd. „De schriftgeleerden van de twintigste eeuw ergerden zich even 6terk als hun soortgenoten van tweedui zend jaar vroeger," zegt de biograaf Jean Pierhal. „Maar zij waren beschaafder, zij kruisigden hem niet maar bespotten hem slechts." Albert Schweitzer koos echter vastbera den de weg, die hem de enige leek om zijn christelijke levensopvatting tot een praktische beleving te brengen. „Eerbied voor het leven en bevordering van de levensvormen met culturele ontwikke lingsmogelijkheden is de samengevatte christelijke opdracht. De grootste zonde tegen het christendom is de vernietiging en beschadiging van het leven en het remmen van ontwikkelingsmogelijkhe den". Ee* dergelijke opvatting in een wereld die tweemaal ten oorlog toog en onvoorstelbare vernietigingen organiseer de, niet het minst .met medewerking van naties die zich „christelijk" noemden, vormt een schrijnende illustratie van de strijd van één individu tegen een tijds- stroom die onstuitbaar lijkt. Maar Schweitzers voorbeeld heeft velen ge wekt en tot nadenken gezet. Zijn roep om een nieuwe Renaissance heeft weerklank gevonden. Lambarene is een monument geworden, dat anderen in stand zullen houden en uitbouwen, nu deze grote, een voudige man is heengegaan. TOKIO (AP) Twee groepen Belgen zijn zondag in Peking aangekomen. De ene groep bestaat uit zeventien medici. De ze delegatie is uitgenodigd door de Chi nese medische vereniging. De andere groep staat onder leiding van J^an Nihon, voorzitter van de sociale commissie van de vereniging België-China. Deze groep brengt een vriendschapsbe- zoek op uitnodiging van de Chinese volks bond voor culturele betrekkingen met vreemde staten. Beide groepen zullen de manifestatie ter gelegenheid van China's nationale feestdag bijwonen. DR. ALBERT SCHWEITZER Op 90-jarige leeftijd is een man van orus heengegaan, die jong en oud heeft aangesproken door zijn onverschrokken strijd voor de waarde van de mens. Steeds heeft Schweitzer in zijn leven en werk op dit geestelijk front gestreden en hij heeft ondanks alles, zijn geloof in de toekomst der mensheid behouden. Het raadselachtige van zijn persoonlijkheid is, dat hij steeds de kracht heeft op gebracht om in het heden te staan en dat heden op zijn eigen wijze, in vaak ou derwets kleed gehulde vorm, heeft gediend. Terwijl hij geestelijk in de vorige eeuw was gevormd, heeft hij onmiskenbaar zijn blik in de toekomst gericht. Daardoor is hij een profetische gestalte gewor den, ja zelfs een begrip voor velerlei categorieën van mensen. In zijn lange leven heeft Albert Schweitzer bijzonder veel waardering gevonden, doch ook critiek ontmoet. Hij heeft het in vele opzichten niet gemakkelijk gehad, maar steeds is hij blijven vechten voor zijn eigen zienswijze en zijn ideaal. Van zijn medemensen eiste hij veel, omdat hij gewend was veel van zichzelf te eisen. Men verdroeg dat van hem, omdat het altijd voortkwam uit een oneindig meede- dogen voor de medemens. Men zou zijn leven het best kunnen omschrijven als een voortdurend gevecht voor de ware menselijkheid. Zijn werkkracht was zo groot, dat hij in zijn leven zoveel heeft kunnen preste ren op zoveel verschillende gebieden, dot ieder van deze gebieden een levens werk op zich zelf zou kunnen zijn. Wanneer hij als pionier-medicus in 1913 naar de binnenlanden van Afrika trekt om in Lambarene zijn zieken huis voor de inheemsen te bouwen, heeft hij drie doctoraten. Bovendien was hij een bekend organist, die be halve door zijn spel- ook bekendheid had verworven door zijn visie op de Orgelbouw. IN LAMBARENE begint de dokter ba rakken te bouwen op palen, die het zie kenhuis het aanzien geven van een neger dorp. Maar tegelijkertijd weet hij naast zijn medische werkzaamheid in de tropen zich te verdiepen in de figuur van Goethe op zulk een wijze, dat hij beschouwd werd als een der beste Goethekenners ter wereld. Niet minder dan vijf grote Goe- the-lezingen staan op zijn naam. In de eerste wereldoorlog vormt hij in Afrika zijn gedachten over de cultuur, die hij neerlegt in twee delen cultuurfilo sofie. In deze jaren ontwikkelt hij de ge dachte, die diep in hem leeft en die door zijn werk gestalte heeft gekregen: eer bied voor het leven. Het wordt zijn le vensdevies. Hij belichaamt zijn visie in alle onderdelen van zijn veelomvattend werk. De ganse schepping bruist van leven' dat is een groot mysterie, waartegenover de mens slechts een eerbiedige houding moet aannemen en zich moet inzetten om het leven in zijn vele uitingsvormen te behoeden en te ontwikkelen. Dat is de taak der mensheid op aarde. „Wanneer de mens doordenkt", zo zei Schweitzer eens, „zal hij tot deze conclu sie moeten komen." NA DE tweede wereldoorlog richtte Schweitzer zich tot de mensheid met een appèl om de kernproeven te staken. De eerbied voor het leven was in het ge ding! Aangezien hij de eerste was die waarschuwde en bovendien geen kern geleerde nam men over het-algemeen zijn waarschuwing niet zeer serieus. Eerst later is men gaan inzien, dat Een van de boodschappen die Schweit zer de mensheid naliet luidt: „Voor degenen die veel verdriet heb ben geleden is er een bijzondere taak in dit leven. Zo bestaat er de verwant schap met hen die het merkteken dra gen van pijn of verdriet. Wanneer U zelf door een operatie bent gered van de dood of verlost van dagelijkse kwel lingen, dan hebt U daardoor verplich tingen. Iemand zal zeggen. „Als ik geld had, dan zou ik grote dingen doen om anderen te helpen". Maar wij kunnen rijk zijn in liefde en medelijden. Voor al in de grote steden is het nodig dat men de deur van zijn hart wijd open zet. Stedelingen zijn vreemdelingen die elkaar voorbij gaan zonder groet, ge sloten en eenzaam, ja vaak verloren en wanhopig. Wat een taak ligt hier voor iemand die wil helpen. Overal kan men ermee beginnen: op kantoor, in de winkel of in de trein. Een glimlach ge wisseld op het achterbalkon van de tram kan iemand doen afzien van zelf moord. Het is een oude waarheid dat wie liefde geeft meer zal ontvangen Schweitzer gelijk heeft gehad. De critiek die hij ontmoette, als zou zijn appèl com munistische neigingen vertonen, was even onwaardig als onwaar. Wanneer wij nu in staat zijn zijn werk te schatten, de meer dan dertig boeken, die hij heeft geschreven, maar vooral de persoon, de mens, die hij geweest is, dan kunnen wij zien. dat hij zijn devies volkomen ernstig heeft genomen. Want de grote betekenis van Schweit zer zal blijven! En deze betekenis ligt in de wijze van benadering van de ander, of deze ander nu Bach is of Goethe, een Afrikaanse neger of een lastige verslag gever, een professor of een chronisch zieke. Het is de houding van deemoed, die hem zijn leven lang heeft getypeerd. De roem heeft hem geen kwaad gedaan, evenmin de critiek, die zijn werk poogde af te breken: Schweitzer bleef dezelfde. Het is hem nooit om hemzelf gegaan, steeds ging hij schuil achter zijn werk, Een straat in het barakkencomplex in Lambarene. waardoor hij juist de afbrekende critiek in de hand werkte. Lambarene, als uiting van de eerbied voor het leven, bleef een primitieve nederzetting en doet in vele opzichten nog denken aan de ja ren dertig. Maar Schweitzer is het erom gegaan, dat de armste der armen van de inheemsen zich er thuis zou voelen het was voor hen, dat hij het zó deed. Schweitzer heeft steeds in zijn leven het spectaculaire gemeden ter wille van de waarheid en de deemoed. Daarom is zijn Bachspel niet virtuoos, daarom zijn zijn redevoeringen niet „ge leerd", zodat zij alleen voor vaklieden te lezen zijn; daarom is zijn theologie ge- baseerd op het zoeken naar de waarheid over de persoon van Jezus Christus. Schweitzer zelf ging schuil achter het werk, omdat het volgens hem is gegaan om Lambarene, om de neger, om Bach en om Goethe, om Jezus Christus die als Mens zelf de deemoed vertolkte. Nooit is Schweitzer feller geweest dan wanneer iemand onwaarheid tegen hem sprak, nooit was hij meer ad rem, dan wanneer hij merkte, dat iemand zich be ter voordeed dan hij was. TOEN HIJ in 1952 de Nobelprijs voor de vrede kreeg, die hij in november 1954 in Oslo in ontvangst nam (omdat hij zich niet eerder vrij kon maken) defileerde de jeugd van Oslo voor zijn hotelkamer om hulde te brengen aan de man, die hun grootvader kon zijn, maar die het zelfde ideaal in zijn leven nastreefde als zij nl. écht te zijn en waar. Dat zou ook het testament kunnen zijn. dat Schweit zer aan onze tijd heeft willen geven: het vertrouwen in de kracht van de waarheid van de geest. Immers daarvan hangt ook nu de toe komst der mensheid af. Al het ande re zal misschien vergaan: Lambarene zal anders worden. Er zullen geleerden ko men, die wellicht betere Goethekenners zijn, organisten, die wellicht beter Bach zullen spelen, theologen, die belangrijker zullen zijn, cultuurfilosofen, die andere gedachten zullen ontwikkelen, waardoor de oudere weer overwonnen zijn. Maar mensen, die even deemoedig, even krachtig, even kernachtig en recht lijnig in woord en daad zullen zijn, zul len er niet gauw meer op dit niveau ge vonden worden. De wereld is Albert Schweitzer veel dank verschuldigd voor zijn gevecht om de waarde van de mens en de eerbied voor de ander. Wij sluiten ons aan bij die dank en be seffen, dat met Albert Schweitzer een van onze grootste tijdgenoten is heenge gaan. Dia-avondje Na wat uurtjes aan de lessenaar willen de beentjes wel eens uitgeslagen worden en dan ga je wat drentelen door het dorp bij-avond en ik beloof u dat dat een taaie boel is: een enkele hond met de baas achterop, wat suffig geleuter van blaad jes hoog in de lindebomen lusteloos in hun scharnieren rondhangende hekjes en poortjes huizen met ogen star en groot van slaap en aldoor knalt het geluid van je eigen voetstap je om de oren. Ons dorp heeft er 's avonds om een uurtje of tien heel nadrukkelijk genoeg van, 't zal het zo een zorg zijn wat er nu nog verder buiten z'n huismuren gebeurt; gPoi 't maar in m'n muts, zegt he dorp, 'k zoek het morgen wel uit! en zakt ineen voor de televisie of gaat naar bed en daar drentel je dan tussenin en doorheen, door zoveel flegma, onverschilligheid en duis ternis. Een uitkomst is dan ifleens één zo'n mooi, volverlicht raam, niet vaal blauw aangevreten van de TV-kijkzucht maar goudgeel, warm en gezond. Je holt erop af en neemt er vóór plaats en bent er voorlopig nog niet vandaan als, blijkt dat daar achterin het zonnig verlichte vertrek het vakantieverhaal van de be woners schoksgewijs over de muur springt. Er is een dia-avondje aan de gang, voor vier kennissen en open tafel wordt gehouden voor iedere wïllekeurling die over het grauwe plaveisel in de duis tere straat passeren mocht. Anders zou, immers 't gordijntje wel zijn toegedaan? Hè? Ik voel me, tegen de ligusterheg leunend, dan ook bepaald geen pottekij- ker maar wel degelijk genodigde. „Kijk!" zegt meneer binnen (en ook voor mij) „kijk, onze auto bij as grens!" Ik zie een mooi, wit automobiel, keurig gepakt, nette mensen. De auto verdwijnt en springt weer tevoorschijn, maar kleiner nu en geheel in groot groen decor, glooiingen ,geen kerktoren, geen bordje te zien. We zijn nu in het buiten land. De glooiing gaat over in regelrecht heuvelwerk. De heuvel staat zijn plaats af voor recht op en neer berglandschap. En de auto staat er steeds in en soms mevrouw erbij of ernaast. En dat ver zuimt ze niet te vermelden ze wijst, haar spookachtige zwarte armschaduw met het zwarte vingerveegje aan het eind, wijst haarzelf aan: daar. Ja hoor, peinzend, vanaf een steen langs de weg de bokke- sprongen der natuur gadeslaand. Meneer's arm wijst ook vooral hoe hoog het was, hoger en hoger en als we nog naar Zwitserland moeten dan zal 'r een stoel bijgehaald moeten worden, denk ik. Maar voorlopig lijkt 't nog al tijd Duitsland. Vakwerkhuizev op een pleintje, fraaie smeedijzeren uithangbor den en de autobahnen die als witte wur men verder en verder glibberen en onze witte auto daarop, klein en groot, maar steeds wel ergens in het beeld en op de muur. Net als we middenin de muizenval van wat een Schlucht zal wezen, zitten komt er een nieuwe kijker aangedrenteld. Hij ziet de muur, 't gezelschap, mij en trekt na enig nadenken een conclusie: Kleu rentelevisie zeker" zegt ie. „Nee hoor" zeg ik „gewoon dia's, die mensen laten hun vakantiedia's zien." Hij denkt daarover na en zegt dan: „Maar toch niet voor u?" „Jazeker wel!" zeg ik, want u kent mijn standpunt. „Waarom belt u dan niet aan en gaat u niet d'rbij?" zegt ie leep. „Waarom zou ik?" vraag ik terug, „ik sta hier best." Hij legt zich erbij neer en drentelt ver der net als een enorme waterval van de muur af begint te gudsen ,net op 't ta pijt. We zijn in Schaffhausen en waar schijnlijk op de terugw.ja! Nog één keer de blanke auto, en weer aan de grens. Meneer binnen maakt door een druk op de knop van de muur weer ge woon een muur ,'t gezelschapje klapt en lacht en praat dooeen, ik maak me los van de ligusterhaag en keer moe doch voldaan huiswaarts, 't was een héél end maar een mooie avond. INCASSO WEEKABONNEMENTEN De incasso van hel abonnementsgeld iedere week kost veel tijd en moeite, aan u en aan onze bezorgers. Er zijn twee mogelijkheden om het ongemak in dit opzicht te vermijden ft. Overgang op een kwartaalabonne ment b. Betaling aan de bezorger voor een periode van 4—5 weken. U krijgt dan een door de bezorger onder tekend ontvangstbewijs. Misver stand over de betaling is daardoor uitgesloten. Het resultaat voor u Minder geloop naar en gebel aan de deur; in uw wijk daardoor een vlottere bezorging. Voor de bezorger minder last Probeert u het eens. DE ADMINISTRATIE Labnurlijst. Generaal Mosje Dajan, de voormalig Israëlische stafchef, is lid geworden van de „Israëlische labour- lijst" een nieuwe politieke groepring on der leiding van oud-premier Ben-Goe- rion. Sprong. Tommy Hollis zestien jaar is om een weddenschap van drie dollar te winnen en een ambitie te bevredigen van een- 27 meter hoge brug in Nash ville gesprongen. De jongen kreeg een pak slaag van zijn moeder en hij moest haar beloven het niet nog eens te doen. Hij mankeerde niets. IJselijk. Vandaag begint in Fairbanks in Alaska de eerste wereldconferentie waarop men zich beraadt over maat regelen om de ijsbeer voor uitroeiing te behoeden. Aan de conferentie wordt deelgenomen door afgevaardigden van Canada, Noorwegen, Denemarken, de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. In 1964 zijn er in Alaska 251 ijsberen ruim tweemaal het normale jaargemid delde gedood. In de Sovjet-Unie mag men alleen voor wetenschappelijke doel einden op ijsberen jagen. Kermis. Twee stalen torens van een luchttram op een kermis in Lincoln (Engeland) zijn zondag ineengestort. Een persoon werd gedood en vijftig mensen werden gewond. Toeristen. Meer dan vier en een half mil joen buitenlandse toeristen hebben in juli Italië bezocht. Dat is bijna een mil joen meer dan in juli vorig jaar. Koran. Volgende maand zullen in Indone sië twee miljoen exemplaren van de koran in de Bahasa Indonesia worden verkocht, „tegen een zeer lage prijs". Er is ook een begin gemaakt met de vertaling van de bijbel, één versie voor katholieken en één voor protestanten. „Muistronaut" Tieners in Middleburg, in de staat New York, hebben een „muis tronaut" gelanceerd die met een snel heid van 720 kilometer per uur 1.600 meter hoog kwam, in een cabine die be vestigd was aan een eigengemaakte ra ket. De muis kwam veilig aan een pa rachute naar de aarde terug. Het pro ject, dat ongeveer 400 dollar kostte, stond onder leiding van de zoon van een ingenieur bij General Electric.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 3