„Vuile Handen", diep-menselijk stuk Venetië's filmfestival grote leemte: Fellini „CACTUSBLOEM besloten met een liet verstek gaan Het weekeinde mm Sterk debuut van Kok v* MAANDAG 6 SEPTEMBER 1965 Kostelijk boulevardtoneel van de Haagse Comedie De radio geejt dinsdag T elevisieprogramma Damshuizer weet vrij te maken van een nu wel eens wat hinderlijke monotonie. De vierde hoofdrol, die van de onwankelbare com muniste Olga, werd goed en met de nodi ge felheid gespeeld door Ina van der Mo len, al kan men zich voor die rol een uiterlijk wat minder vrouwelijke figuur voorstellen. IN KLEINERE ROLLEN zag men Pe ter Aryans als rebellerende partijfunctio naris en terrorist, Ben Hulsman en Jaap van Donselaar als leden van Hoederers lijfwacht, Ferd. Sterneberg als leider van de Nationale Unie (in Hans Roduins knap pe vertaling gelukkig niet, zoals in het origineel, „Pentagon" genoemd), Jeroen Krabbé en Hidde Maas beiden ook debuterend als de sluwe zoon van de regent en een zenuwachtige saboteur, en Huub Hansen als een andere schietgrage communist. Spelers en regisseur werden aan het slot beloond met een bloemenhulde zoals die zelfs bij nationale premières niet dik wijls voorkomt. En het langdurige ap plaus culmineerde in een ovatie voor Guus Hermus, Carol Linssen en Mar ja Kok. Simon Koster DE TONEELGROEP CENTRUM heeft met Jean-Paul Sartres drama „Vuile Handen" het nieuwe seizoen op indrukwekkende wijze geopend. De pre mière, zaterdagavond in de stampvolle Haarlemse Stadsschouwburg gegeven, werd een doorslaand succes voor het gezelschap dat dit jaar zijn derde lus trum viert, voor de twee mannelijke hoofdrolspelers Guus Hermus en Carol Linssen, en niet minder voor de jonge Marja Kok die nog maar enkele maan den na haar toneelschool-eindexamen een verrassend-sterk debuut maakte in de belangrijkste vrouwenrol. IN HET OEUVRE van Sartre neemt „Les mains sales" een aparte en zeer be langrijke plaats in omdat het, meer dan één van zijn andere toneelstukken, reke ning en verantwoording geeft van Sar tre's politieke positiebepaling, van zijn houding tegenover partijmacht en dicta tuur (ook van links), en van zijn opvatting omtrent het hem kwellende conflict tus sen enerzijds de erkende noodzaak van discipline en anderzijds de humanistische afschuw van het „Befehl ist Befehl Dat zijn de specifieke thema's waarmee hij zijn levenslange hoofdproblemen van „het doel en de middelen, de rechtmatig heid van het geweld, de gevolgen die onze daden met zich meebrengen, en de ver houding tussen individu en gemeenschap in dit stuk heeft doorweven. Natuurlijk heeft dit hem af en toe verleid tot theo retische discussies, maar deze doen toch bepaald geen afbreuk aan de dramatische kracht en de diepe menselijkheid van het werk, IN HUGO BARINE, de jonge intellec tueel, zoon van rijke ouders, die in oor logstijd lid van de communistische partij wordt en opdracht krijgt een leider van diezelfde partij wegens een politiek me ningsverschil uit de weg te ruimen tekent Sartre een prototype van een gene ratie levend in de chaos; maar hij is evenzeer een prototype van de mens die, vooral in het begin van zijn volwassen heid, geplaagd wordt door de onduidelijk heid en het onbevredigende van zijn ver houding tot de maatschappij een ver schijnsel dat van alle generaties en van alle tijden is en dat dus ver uitrijst boven alle bespiegelingen omtrent communis me, fascisme en democratie. Hugo staat voor een keus die hij eenvoudig niet aan kan: de keus tussen het uitvoeren van de door hemzelf gekozen opdracht en het trekken van de consequenties uit zijn groeiende vriendschap en bewondering voor Hoederer, die man die hij moet do den. De menselijke vrijheid van keuze (ook een der belangrijkste onderdelen van Sartre's filosofie) groeit hier tot een benauwend gewetensconflict waar Hugo niet uit kan komen. Hij kan er pas een einde aan maken door aan zijn eigen leven een eind te maken wanneer hij, op het sublieme dramatische hoogtepunt van het stuk, ervaart dat zijn offer ver geefs is geweest en al zijn hersenkwel lingen ter rechtvaardiging van zijn daad door de nuchtere loop der feiten door kruist zijn. DIT PRACHTIGE STUK, waarin Sartre zijn meesterschap als toneelschrijver zo overtuigend demonstreert door alles wat hij in politiek en filosofisch opzicht te zeggen heeft in de meest elementaire menselijke termen tot uitdrukking te brengen (en daarbij ook zelfs de nood zaak van een spannende handeling niet vergeet), heeft onder regie van Theo Kling een niet helemaal vlekkeloze maar in 't algemeen toch wel zeer te waar deren vertoning gekregen. De vlekjes za ten, voor mijn gevoel, voornamelijk daar in dat de sombere humor waarmee Sar tre zijn vlijmscherpe dialogen heeft door spekt af en toe teveel gewone blijspel- humor werd, waarop het publiek danook het stuk wenselijk is. Maar overigens kan men voor deze opvoering veel bewonde ring hebben, temeer omdat Kling daarin mooie kansen heeft geboden aan enige van de jongere en jongste krachten van het gezelschap, die hij vakkundig en met artistiek inzicht heeft geleid. VOORAN BIJ de jongeren stond Carol Linssen, die de moeilijke rol van Hugo met grote intensiteit en overtuigings kracht speelde. Zijn oudere tegenstander, de partijleider Hoederer, kreeg zoals bijna vanzelf spreekt eminent natuur lijke en menselijke gestalte van Guus Hermus, die door deze natuurlijkheid heen de innerlijke conflicten van de „poli ticus met vuile handen" ontroerend dui delijk maakte. Tussen hen in stond de debuterende Marja Kok in de grote en gecompliceerde rol van het quasi-kind- vrouwtje Jessica. Na een door begrij pelijke première- en debuutzenuwen ietwat krampachtig begin, waarin dat „quasi" achter het speelse gedoe van het luxepoppetje nog niet voldoende duidelijk werd, kwam Marja Kok in de latere tafe relen pas goed los en in haar laatste scè nes, vooral in die met Guus Hermus, kwam zij tot aangrijpende hoogtepunten Wij zullen nog veel van haar mogen ver wachten, vooral als zij haar intonaties Guus Hermus en Ben Hulsman in „Vuile Handen". DE HEREN PIERRE BARILLET en Jean-Pierre Grédy vormen al vele jaren een van die Franse compagnonsschappen voor de vervaardiging van goed-rende- rende blijspelen waaraan het Parijse boulevardtoneel sinds de dagen van Meilhac ir Halevy en van De Fiers De Caillavet zoveel successen en vooral zoveel in komsten te danken heeft. De firma Barillet iz Grédy maakte vooral naam en contanten met „Le don d'Adèle", in Parijs eindeloos lang gespeeld. In Nederland zijn sommige van hun stukken ook wel opgevoerd maar veel succes hebben ze hier niet geboekt. DAT ZAL VAN NU af anders worden. Want de Haagse Comedie heeft dit week einde haar eerste voorstellingen gegeven van „Cactusbloem" („Fleur de cactus"), het nieuwste blijspel van dit tweetal, en men hoeft geen helderziende te zijn om te kunnen voorspellen dat deze opvoering ook in ons land een vermaaks-attractie van de eerste rang zal worden; voor een deel dank zij de handigheid en de onmis kenbare humor van de heren Barillet Grédy, maar voor een veel groter deel dank zij de perfecte wijze waarop het stuk door de Hagenaars gepresenteerd en ge speeld wordt. Het grote verschil tussen deze „Cactus- bloem" en de meeste andere boulevard stukken is dat de mannelijke hoofdper soon hier niet zijn echtgenote met een andere vrouw bedriegt, maar dat hij zijn vriendinnetje bedriegt met een (niet be staande) echtgenote. Voor 't overige blijft eigenlijk alles hetzelfde, de verlegenheids situaties, de toevallige of gearrangeerde ontmoetingen, de bijna-bekentenissen en dan de wanhopige greep naar iemand die de rol van een afwezige of fictieve per soon moet spelen om aan de leugens een schijn van waarheid te geven. In dit ge- val is het de als-een-cactus-zo-stekelige assistente van een tandarts, die voor de vrouw van haar werkgever moet door gaan als deze in zijn eigen leugens tegen over het vriendinnetje verstrikt is ge raakt. Het zal niemand vooral niemand die al eens een boulevardblijspel heeft gezien verwonderen dat dit schijnhuwe lijk uitloopt op een echt huwelijk wanneer de cactusdame haar stekels één voor één verliest, en dat het vriendinnetje zich uitstekend weet te troosten met een „he- man" van een fotomodel juist op het ogenblik dat de tandarts zijn fictieve echtgenote in een werkelijke gaat veran deren. Dit alles is precies volgens re cept, maar evenals in de geneeskunde gaat het ook hier niet alléén om het re- VENETIë Fellini's nieuwe film „Giu- letta degli Spiriti" wordt niet vertoond. Fellini achtte de eerste kopie van zijn film tè slecht en nadat hij deze aan de directeur van 't festival, Chiarini, had ge toond in een uiterst streng bewaakt thea tertje, was het pleit beslecht: géén Felli- ni-film dit jaar. Het Russische epos „Oor log en Vrede" kwam ervoor in de plaats. Maar eerst was er een film van Marcel Carné. Marcel Carné is regisseur van nu klas siek geworden films als „Les Enfants du Paradis" en „Les Visiteurs du Soir", uit de tijd dat hij met Jacques Prévert sa menwerkte. De dichter, zo zegt men, werkte zijn scenario's tot in de kleinste details uit en daardoor kon Carné zo'n grote figuur worden. Vast staat dat, toen de samenwerking met Prévert was afge lopen, de films van Carné een voortdu rend neergaande lijn vertoonden. De voorstelling van „Drie Kamers in Man hattan" officieel door Frankrijk inge- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.40 Nws 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lich te grammofoonmuziek met vakantietips en informatie voor de vrouw. (9.00 Weer- overzicht). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Sextuool: gevarieerd muziek programma. (10.30 Weeroverzicht). 11.50 Volaanvooruit, praatje. 12.00 Ange lus. 12.03 Koorzang (gr.) 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Wereldkam pioenschappen wielrennen te San Sebas tian. 12.55 Evergreens en chansons (opn). 13.35 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.20 Lichte grammofoonmuziek. 15.10 Lichtbaken, lezing. 15.20 Musiësta:_ licht muziekprogramma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 We reldkampioenschappen wielrennen te San Sebastian. 17.50 Overheidsvoorlichting: De Bovenwindse eilanden. Vraaggesprek met de heer J. J. Beaujon, gezaghebber van de Bovenwindse eilanden. 18.00 Koor zang (opn.) 18.20 Uitzending van de Chris telijk Historische Unie. Politiek kommen- taar door mr. H. K. J. Beernink, voorzit ter van de C.H.U.-Tweede Kamer Frak- tie. 18.30 De Springplank: jonge artiesten. 18.50 Van klanten en wanten weten: vra- genbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac tualiteiten. Aansluitend: Concilie journaal. 19.30 Promenadeorkest en zangsoliste (opn): Operamuziek. 20.05 Harp en piano: klassieke muziek. 20.25 Mijn vrouw is een gangster (2), hoorspel. 21.25 Modern piano trio (opn). 21.55 Geestelijke liederen. 22.20 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.45 Hart, hoofd en hand vragen om woord en wijs, want leven moet je met een lied. 23.25 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. vrolijker reageerde dan voor de sfeer van VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws, 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25 De Groenteman). 8.45 Morgenwijding. 8.55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Zang en piano: lichte mu ziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw. AVRO: 12.40 Licht ensemble, zangsolisten en accorde on. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.25 Beursberichten. 13.30 't Muzikantenuur: moderne en klassieke kamermuziek. 14.40 De gezusters Kunst, klankbeeld. 15.20 Lichte grammofoonmuziek. (Om 16.00 Nieuws). 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Lichte gram mofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht orkest. 19.05 Radio kamerkoor: klassieke en mo derne liederen. 19.30 Gamelan: Indone sisch programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Leg eens aan in Loosdrecht, gevarieerd pro gramma en reportage. 21.40 Kunstrubriek. 22.00 Lichte muziek en zang. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Stereo: Opera muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.10 Voor de landbouw. 12.15 Gevarieer de muziek. 12.40 Weerberichten, medede lingen en SOS-berichten. 12.45 Lichte mu ziek. 12.50 Beursberichten en programma overzicht. 13.00 Nieuws efi weerberichten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 The Medium, opera. 15.00 Nieuws. 15.03 Klassieke muziek. 16.07 Nieuws. 16.10 Beursberichten. 16.15 Operamuziek. 17.00 Nieuws, weerberichten en mededelingen. Tussen 17.15 en 19.00 Reportage wereld kampioenschappen amateurs op de baan te San Sebastian (en beroepsrenners). 17.15 Filmmuziek. 17.45 Harmonie-muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Gitana. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. ls.OO Nieuws, weerberichten en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Syndica le kroniek. 20.00 Hoorspel. 21.10 Fantasia. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Ameri kaanse volksmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 Misi-sipi, docu mentaire over de geschiedenis van de ri vier de Mississippi. 19.35 Huckleberry Hound, tekenfilm. 20.00 Journaal en weer overzicht. 20.20 Uitzending van de Boe renpartij. 20.30 Dokter zonder glorie, speelfilm. (Beide keuringen 14 jaar). 22.05 De Eerste Wereldoorlog, documentaire (deel 23). 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Mickey Rooney Show. 20.25 Heden en toekomst, gesprek. 20.55 East Side, West Side Neil Brock voor een twee sprong, TV-film. 21.45-22.10 Achter het nieuws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 Journaal voor ge hoorgestoorden. 19.33 Eva's herinnerin gen, TV-film. 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Volksliederenensemble. 20.40 AVRO's Te- levizier. 21.00 The Saint De noodkreet, TV-film. 21.50 Interpellatie: vraagge sprekken. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Als de bloesem bloeitnatuurfilm. 20.25 De Bill Dana Show, TV-film (12e aflevering). KRO: 20.50 Film 65. 21.30 Pianorecital: semi-klassieke muziek. 21.45 Onze man in Parijs CVK/IKOR: 22.10- 22.35 Joden en Christenen in Israel (I), opinie-reportage. Jean Shrimpton. Het beroemdste Engelse fotomodel, Jean Shrimpton, zal 17 sep tember naar Amsterdam komen om daar in Galerie Krikhaar de tentoon stelling van de jonge Nederlandse, in Parijs wonende schilder Paul de Lussa- net te openen. Jean Shrimpton is 22 jaar. Zij wordt het meest gefotografeer de meisje ter wereld genoemd. Scènes uit „Film" en „Oorlog en Vrede". zonden is dan ook een pijnlijke affaire geworden voor de man, die in Venetië lang geleden een onderscheiding kreeg. DEZE FILM WERD het schoolboekjes voorbeeld van wat een jonge generatie als „Cinéma de papa" aanduidt, met alle gerechtvaardigde bedenkingen tegen het filmen in de jaren dertig en veertig over duidelijk aanwezig: een steriele studio sfeer, cliché-overgangen en een duistere romantiek, die als realisme wordt aange praat. Carné is daarmee de lieve leuge naar geworden, die soms op de lachspie ren werkt. Ook als men bedenkt dat de Fransman in het nadeel is, doordat hij één fase in de geschiedenis achter ligt en Dreyer al twee (en alzo door de tijd is gelouterd) dan kan men er niet onderuit dat „Drie Kamers in Manhattan" een slechte film is. En dat nog wel met een van de beste Simenons. Grotere tegenstelling dan met „Film' van Alan Schneider, die in Amerika het werk van Beckett, Albee en Pinter op de planken heeft gezet, is nauwelijks moge lijk. De Ierse Fransman schreef geheel in zijn traditie van „Fin de Partie" en „Happy Days" een filmscenario over een oude man, die zich afsluit en al zijn bin dingen met het leven stuk voor stuk ver breekt. Hond en kat worden buiten de deur gezet, foto's verscheurd etc., kortom zelf moordfilosofie met een ongenaakbare ca mera gefotografeerd of vaag door de ogen van de oude man, die door Buster Keaton werd gespeeld. Het van het ene effect naar het andere schrijdende filmpje heeft mij niet bijster kunnen bekoren. De be klemming, die Beckett op het toneel nog wel krijgt, ontbrak hier. ZES UUR „Oorlog en Vrede" was nog maar het begin van de Tolstoj-omspan nende filmreus. De toeschouwer krijgt al les wat hij verwachten mag, er zijn vele fraaie momenten als de camera tussen Sjarov-mensjes doorschuift. Zelfs de mu ziek, die opsteekt als de beelden er nog niet zijn, maakt de sprong naar de Wes terse spektakelfilm niet zo moeilijk. Al leen met de kleuren liggen de Russen nog steeds overhoop. De beelden zwem men altijd wel naar een tint, die er beter niet had kunnen zijn, maar Serge Bondartchouk heeft niettemin een bewon derenswaardige prestatie geleverd, die de geest van een van Ruslands grootste schrijvers op een breed filmdoek terug roept. De strijd van de 26-ste mostra is ge streden en enkele tientallen jury's hebben het voornemen een reeks prijzen te ver delen. Wie de Gouden Leeuw krijgt? Venetië heeft dit jaar bijna zonder uitzon dering opvallende films gepresenteerd, echter het met kop en schouder boven alles uitstekende meesterwerk, dat zelfs de verwende kijker in verrukking brengt was er niet. Fellini liet helaas die leem te Myra Ward, Do van Stek en Guido de Moor in „Cactusbloem". cept maar vooral ook om de dosering en om de manier waarop het recept wordt gebruikt. En dat kan men gerust aan Barillet Grédy overlaten. Ze hebben niet alleen tal van zotte situaties be dacht; ze hebben ook een half dozijn rol len geschreven waar elke rechtgeaarde blijspelacteur of -actrice zijn of haar hart aan kan ophalen, ten pleziere van ieder een die zich in de schouwburg ook wel eens graag luchtig laat vermaken. WAT PAUL STEENBERGEN en Myra Ward op dit gebied kunnen presteren is iedere Nederlandse schouwburgbezoeker bekend; men zal zich dus kunnen voor stellen met hoeveel kostelijke blijspel kunst van de beste soort dit tweetal de perikelen van de ongetrouwd-ontrouwe tandarts en zijn vleesgeworden verzinsel van-een-echtgenote weet uit te beelden. En onder Steenbergens tot in de puntjes verzorgde regie worden ook de andere troeven van het stuk heel vakkundig en vermakelijk uitgespeeld Do van Stek is het tussen levensmoeheid en levenslust fladderende vriendinnetje, Guido de Moor het mannelijke fotomodel, Sacco van der Made een prachtig-vulgaire autohande laar, Annie Leenders een dure patiënte van de tandarts, Louis Borel een stijve oude kolonel en Marijke Merckens een nachtclubvlindertje. EEN HEEL BIJZONDERE ROL wordt in deze opvoering vervuld door de de cors, die op naam van Hep van Delft staan. Ze zijn niet alleen speels van op vatting (de op het achterdoek geschilder de stoelen, bekend uit grootvadersverha- len, zijn weer vrolijk tot ons terugge keerd!), maar ook van een verrassende en amusante beweeglijkheid. De vertaling van Remco Campert getuigde al even zeer van frisse Hollandse humor. Er werd om „Cactusbloem" heel hard gelachen in de Haagse Koninklijke Schouwburg en er zal in de komende we ken en maanden nog in veel andere Ne derlandse schouwburgen heel hard om worden gelachen. Ook al zal geen van die lachers zelfs maar een ogenblik geloven dat cactusbloemen als deze ergens ter wereld werkelijk bestaan. Simon Koster T. V-nabeschouwingen De reportage, die de VARA-televisia zaterdagmiddag van het Aalsmeerse Bloe mencorso maakte, was weliswaar goed verzorgd, maar hij kon de afwezigheid van de kleuren doen vergeten. Met de beeldverslagen van de wereldkampioen schappen wielrennen, van het Internatio nale concours hippique in Rotterdam en van het Zeslanden-zwemtoernooi in Rome bood deze uitzending de kijker ook over dag genoeg afleiding in dit nogal mieze rige weekeinde. Het programma „De dertiger jaren", dat zaterdagavond door de NCRV via Ne derland I op het scherm werd gebracht had zeker één misschien wel nuttig ef fect: het bevestigde de ouderen en leerde de jongeren, dat de decade, voorafgaande aan de tweede wereldoorlog, verre van een „goeie, ouwe tijd" was. Afhankelijk als deze uitzending was van de beschik baarheid van filmarchief-materiaal, viel .zij ons zeer mee. De presentator, voor wie zelfs een interieur uit die dagen was opgezet, was nog wat te bevangen om de ironische toon, die zeker bij zo'n terug blik past, te pakken te krijgen. De Nederlandse televisie bewees gister avond dr. Albert Schweitzer alle eer, door de extra-uitzending van een filmdocumen taire, gewijd aan diens voorbeeldige en prachtige leven. Het feit, dat de N.T.S. reeds zo snel na het overlijden van de grote weldoener en geleerde met deze levensloop kwam, verdient alle waarde ring. Het daaropvolgende KRO-showpro- gramma „On thro' the Hail" was een uitzending, waarin wij vooral gaarna luis terden naar het prachtige geluid van da sopraan Wilma Driessen. Een nieuwe monoloog in Aldo Nicolai's serie „Vrouwenlevens" bleek getiteld ta zijn „Eva en het Woord". Het woord, zoals dit volgens de auteur een hoofdrol gespeeld heeft in het leven van het eer ste mensenpaar, was in ieder geval rijk vertegenwoordigd. Moeilijker was het voor ons de figuur van Eva terug te vin den in Elise Hoomans, die haar voordracht weliswaar aan het medium t.v. had aan gepast, maar voor de camera's be woog en neerzat als een wat opgedofte vrouwelijke bootwerker, merkwaardig ge noeg Nederlands sprekend. Wellicht dat daardoor deze uitzending, die toch al beel arm was, te lang duurde, veel te lang. De soms wat schokkende beeldwisselingen vermochten dat ook niet te verhelpen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7