Overgrootmoeder tussen de detective-auteurs Voor hem.voor haar BRYLCREEM VARA brengt Brecht- stuk op het scherm Verpleegster als speurdersfiguur Okx en Varela bij Artificia NIERTRANSPLANTATIE TECHNIEK VORDERT WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1 965 8 KRO stuurt team naar finale om Europa Gup nabeschouwingen Interpellatie Kopstukken-conferentie in Leiden De radio geeft donderdag T elevisie programma J. Damshuizer Gritiek op Chiarini Bert Japin Gerard Kockelmans te Beek overleden Het geheim van een goed verzorgd uiterlijk? Brylcreem - de wereld beroemde Engelse haarcrème Brylcreem houdt het kapsel de hele dag perfekt in model, Brylcreem houdt haar en hoofdhuid fris en ge zond. Brylcreem -ook voor Uw haar? The perfect hairdressing TOT 30 SEPTEMBER is bij Artificia te Heemstede een tentoonstelling te zien van werk van Artur Varela en Kees Okx. Artur Varela is een Portugees, die in de beeldende kunst aanvankelijk een min of meer conventionele opleiding heeft ontvangen. In Frankrijk is hem gewezen op het bestaan van de Haarlemse Academie '63 en het verhaal over het werken daar was voldoende overtuigend voor hem om naar Nederland te trekken. Varela begon met een zomercursus on der Tajiri en kwam daarna in het door Couzijn geleide atelier. Hij hoeft daar geen spijt van te hebben. Want hij is de winnaar van een nog niet zo lang gele den door de firma H. J. van der Rijn N.V. ingestelde prijsvraag voor metaal plastiek en anders dan door gieten ver vaardigd. IN DEZE EXPOSITIE ontmoet men een foto van het bekroonde werkstuk, waarvan ik me kan voorstellen dat het, hoewel niet direct als eerste gekozen, toch een verrassing had kunnen zijn voor de jury. De hier vertoonde plastieken in metaal zijn van zeer uiteenlopende vorm, bepaald vermoedelijk door het beschikba re materiaal. Mij trok in het bijzonder een aan de wand van de benedenzaal ge plaatste plastiek, die een nog zinvollere béstemmint) verdient dan op déze tijde lijk beschikbare plek. Varela werkt ook met hout en kwam daarmee tot aan pri mitieve totempalen herinnerende beelden. KEES OKX EXPOSEERT tekeningen en grafiek. Tot nu toe heb ik nogal eens moeite gehad met zijn werk. Met de titels heb ik dat nog. Maar ik had ze nu min der nodig omdat Okx me werkelijk is gaan boeien. Dat vindt zijn oorzaak in het feit dat in Okx' vormgeving veel meer orde is gekomen. Grote tekeningen, „Variaties op Cosmic Ray" genoemd en daarmee voor vele bezoekers van Artifi cia vermoedelijk niet verduidelijkt, wa ren mij de meest boeiende voorbeelden van die nieuwe orde in Okx' werk. Zij staan niet zo ver van grafiek, waartoe het landschap van de Gorges du Tarn in Frankrijk hem inspireerde. Met dat werk zal enig contact gemakkelijker zijn en daarmee kan een begrip groeien voor Okx' vormentaal. Een grote ets in kleu ren, „Solfatare" genoemd, is mij een be- wijs van Okx' behoefte aan schoonheid. Zo ook zijn grote drieluik, dat minstens een fraaie decoratie genoemd zou kunnen worden, maar ons ook om meer kan blij ven boeien dan door het daarop voor komend en maar moeilijk leesbare ge dicht alleen. Bob Buys Triptiek van Kees Okx IJzerplastiek van Artur Varela De KRO gaat een jongensdroom ver vullen. Vijftien jongens, tezamen vormen de een voetbalelftal met de daarbij beho rende reserves,zullen door de KRO in staat worden gesteld een bezoek te bren gen aan de finale van de komende „Europa Cup". De reis wordt per bus ge maakt naar de plaats waar de finale „er gens in Europa" wordt gehouden. Dit bezoek is naast de KRO-bokaal de beloning voor het winnende elftal in een landelijk jeugdvoetbaltoernooi, dat door de KRO bij gelegenheid van zijn veertig jarig jubileum in samenwerking met de Nederlandse Katholieke Sportfederatie wordt georganiseerd. Voor deelname aan dit toernooi zijn alle middelbare ka tholieke internaten uitgenodigd. Het toernooi wordt gehouden van 1 oktober tot 1 november. DE VARA HEEFT van Studio Hamburg een speciale tv-produktie van „Het Leven van Galilei" van Bertold Brecht aange kocht. Dit VA uur durende toneelstuk, dat gerekend wordt tot de belangrijkste van Brecht, zal waarschijnlijk in november uitgezonden worden. Aan deze tv-produk tie werken leden van het Berliner En semble mee, het Oostherlijnse gezelschap dat door Brecht zelf tot zijn dood in 1957 geleid werd; zijn echtgenote Helene Wei gel voert er nu de directie van. De hoofd rol wordt vertolkt door Ernst Schroeder. De regie is in handen van Egon Munk. „Het leven van Galilei" is in Ne derland opgevoerd door de Nederland se Comedie onder regie van Ton Lutz, met in de hoofdrol Han Bentz van den Berg. Thema van het stuk is de vrijheid der wetenschap. In een aantal epische teferelen schetst Brecht het leven van Galilei en de tegenstand die zijn ideeën ondervonden. Men kon eerder van Brecht op de televisie zien een reportage van zijn „Kaukasche Krijtkring", een opvoe ring in het Holland Festival en gedeelten van zijn „Angst en Ellende in het Derde Rijk" zoals het werd gespeeld door de Toneelgroep Centrum. Brecht poneert ideeën in zijn stukken waarover hij de mensen tijdens de op voering wil laten nadenken; daarom ver vreemdt hij de toeschouwers van de il lusie van het toneel door om maar een voorbeeld te noemen een man in historisch kostuum een sigaret te laten roken. Een tv-voorstelling van een stuk van Brecht werkt uiteraard al vervreem dend, omdat toneel op het tv-scherm min der „inspint" in een illusie dan toneel in de schouwburg. Behalve „Het leven van Galilei" gaat de VARA van de in 1957 overleden schrijver ook „De zeven Hoofd zonden" op het scherm brengen zoals het in een Keulse tv-studio is opgenomen. Het lijkt een Brecht-jaar te gaan worden. Drie toneelgezelschappen hebben aange kondigd dat ze een stuk van Brecht gaan spelen: de Nederlandse Comedie „Moe der Courage en haar Kinderen"; de to neelgroep Centrum „Happy End", een soort musical geschreven in samenwer king met Kurt Weil en de Toneelgroep Theater „De Heilige Johanna van de Abattoirs". Dit gezelschap organiseert ook een speciale Brecht-avond met ge deelten van zijn stukken. De Nieuwe Ko medie maakt ook een Brecht-avond, maar hierbij zal het vooral gaan om een visua liseren van de ideeën van Brecht. TOEN DE DOKTERSVROUW Mary Roberts Rinehart een halve eeuw ge leden in arren moede naar de pen greep omdat haar man bij een beurskrach gevoelige verliezen had geleden, zal zij niet hebben vermoed dat zij eens te boek zou staan als Amerika's hoogst gehonoreerde detectiveschrijfster, wier eerste best-seller een oplage van 80.000 haalde, van wier werken thans 10.000.000 exem plaren zijn verkocht en die, inmiddels overgrootmoeder geworden, een achttien- kamerappartement bewoont aan New Yorks chique Park Avenue. De werken van Mary Roberts Rinehart kwalitatief zeer ongelijkwaardig dragen sterk het stempel van de tijd waarin zij debuteerde. Naast The Door, dat algemeen geldt als een der beste verhalen uit de detectivelitteratuur, behoort het kwartet van twee novellen en twee romans, later gebundeld in de „Miss Pinkerton-omni- bus", zeker tot haar sterkste werk. In menig ander verhaal, vooral in de kortere, toont Mary Robert Rinehart, die trouwens altijd graag werkt met beklemmende entourage en sensationele effecten, zich veeleer „thriller" dan detectiveschrijfster: het speurwerk is haar daar bijzaak en bovendien zet zij het melodramatisch ef fect, in haar beginperiode nog alom geliefd, vaak zeer sterk aan. EEN ROMAN als The Circular Stairca se, hoe sfeervol en onderhoudend ook ver teld, is een van die boeken die de vraag doen rijzen of niet menig als „classic" te boek staand speurdersverhaal zichzelf heeft overleefd. Zwakke detectie en een spanning die voornamelijk voortvloeit uit spookachtige entourage en adembene mende gebeurtenissen,maken het onaan vaardbaar voor de lezer die niet meer ge- grpen wordt door de effecten van een vor- rige —eeuwse romantiek: ongelukkige ge lieven aan het slot herenigd, een dood kist opgegraven in het holst van de nacht, geheime kamers achter verborgen pane leen, een oplossing die deels tot stand komt door een op het sterfbed uitgékreun- de bekentenis, deels door andere verkla ringen die niet door de schranderheid van de speurder geforceerd zijn. In The Case of Jennie Brice wordt de betrekke lijke zwakte van de detectie gecompen seerd door de originaliteit van het com positieschema: de moordenaar is van het begin af verdacht en wordt ook veroor deeld, doch vervolgens doet een nieuwe getuige twijfel aan zijn schuld rijzen een tijdelijke keer, die een eind neemt als speurder met een schrandere rede nering bewijst dat de getuige is misleid door suggesties van de moordenaar. Een typisch geval overigens van deductie, ach teraf: op zichzelf interessant, maar niet Drie olijke snaken, voorzien van tok kel- en snaarinstrumenten openden het AVRO-programma van gisteravond; hun optreden deed de vraag rijzen, of wij ons nu thuis in een naoorlogse woning dan wel in een patronaats- of wijkgebouw Leiden heeft een nieuw conferentiehuis: de villa van wijlen prof. van Eysinga, ge legen in een grote tuin, is door de heer Zwolsman geschonken aan het Leidse Universiteitsfonds en nu na een uitgebrei de verbouwing voor het eerst in gebruik genomen. Het huis kan onderdak ver schaffen aan twaalf gasten, een conferen tiezaal voor tachtig personen is aange bouwd. De eerste conferentie, die vorige week is gehouden, betrof de orgaantransplanta tie, voornamelijk de niertransplantaties, waarvan er over de gehele wereld thans circa tien per week geschieden. Tot voor kort was het resultaat van deze ingreep meestal niet te voorspellen, doordat de z.g. transplantatiegroepen niet bekend waren. Het laatste jaar zijn er enorme vorderingen gemaakt met de herkenning van deze transplantatiegroepen. Onder auspiciën van de „commissie voor Boer- haavecursussen voor voortgezet medisch onderwijs" waren alle vooraanstaande werkers uit de gehele wereld op dit ge bied naar Leiden gekomen. Dat de keus op Leiden viel is te danken aan het feit dat het onderzoek naar transplantatiegroe pen hier zeer ver is gevorderd. Prof. Amos uit de V.S., die bekendheid ver wierf door zijn werk over de transplan tatiegroepen bij muizen was voorzitter van de conferentie. Onder de aanwezigen bevonden zidh prof. Dausset uit Parijs, een van de pioniers op het gebied van de transplantatiegroepen bij de mensen, en prof. Mathe uit Parijs, die bekendheid verwierf door zijn behandeling van de slachtoffers van een kernreactorongeluk, de Italiaan prof. Ceppellini, een van de grondleggers van het onderzoek van de erfelijkheidsleer van de bloedgroepen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws; 8.00 Overweging). 8.25 Concilie- journaal. 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte gram mofoonmuziek met toeristische tips en informatie voor de vrouw. (9.00 Weer- overzicht). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Sextuool: gevarieerd muziek programma. (10.30 Weeroverzicht). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Klassieke grammofoonmuziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praatje. 13.15 Dixielandmu- ziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Amusementsmuziek (gr.). 14.30 Moderne muziek (gr.). 15.30 Pianotrio: klassieke muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 6e In ternationale Beiaardconcours: carillon bespeling. 17.15 Lichte grammofoonmu ziek voor de tieners. 17.50 's Clubhuis; sportrubriek. 18.10 Stereo: Liht instru mentaal ensemble (opn.). 18.30 Sociaal perspectief, lezing. 18.40 Halte: gevari eerd programma voor de twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Geestelijke liederen (gr.). 19.45 Klassieke harpmuziek (gr.). 20.00 Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Kerk orgelconcert: semi-klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws. 23.30 Vers in het gehoor: voordracht van gedichten en muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVR: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25 De groenteman). 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Morgenwijding. 8.55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Licht orkest. 12.27. Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteitten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Stereo: Moder ne kamermuziek (opn.). 14.15 Huishoude lijke zaken, lezing. 14.30 Jeugd en rit me. 15.00 Zelfportret van een shrijver, literair klankbeeld. 15.30 Lichte grammo foonmuziek. (Om 16.00 Nieuws). 16.30 Pianorecital: klassieke en semi-klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Repor tage Wereldkampioenschappen Wielren nen. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spreker: De heer H. Koekoek, voorzitter van de Boeren Partij. 18.30 Mannenwerk: licht programma. Daarna: Sportactuali- teiten. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Radio- philharmonisch orkest en solist: Moderne muziek. 20.40 Oude behangetjes, blijspel, (herhaling van 22 april 1965). 21.10 Ra- diophilharmonisch orkest: moderne en klassieke muziek. 21.50 Stereo: Jazzcon cert. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Flitsjes uit Sitges: vakantiepro gramma uit Spanje. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws en reportage wereldkam pioenschappen op de baan te San Sebas tian. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbe richten, mededelingen en SOS-berichten. 12.45 Granadinas. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerberichten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.05 Klassieke muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Kamermuziek. 15.45 Liede ren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. Tussen 16.09 en 18.30 Reportage wereld kampioenschappen op de baan te San Se bastian. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerberichten en mededelingen. 17.15 Orkestmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Orkestmuziek. 18.45 Sport kroniek. 18.52 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weerberichten en radiokroniek. 19.40 Lihte muziek. 19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Kamermuziek. (In de pau ze: boekbespreking). 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en belcantoconcert. 23.55- 24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I. NTS: 15.30-± 16.45 Wereldkampioen schappen Wielrennen in San Sebastian. NCRV: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 De Venetiaanse gondel- liers, documentair filmpje. 19.23 Liefde per post, film. VARA: 19.35 Spaans-Ne derlandse ouverture bij Europa Cup-duel FeijenoordReal Madrid. N.T.S.: 20.00 Journaal. 21.10 Voetbalwedstrijd: Feije noordReal Madrid. VARA: 22.05 Hoge tonen in de regen, muzikaal programma. 22.25 In vertrouwde handen galste nen en hun behandeling. (Herhaling van 5 januari 1965 - Nederland II). SOC: 22.45 Uitzending Socutera. NTS: 22.50- 22.55 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Elek tra, treurspel. 21.00 Litterair kijkschrift. NTS: 21.30 Drie maal negen, TV-film. NCRV: 21.55-22.10 Attentie. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I KRO: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 De Verrekijker, interna tionaal jeugdjournaal. 19.15 Regionaal nieuws. KRO: 19.35 De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal. LRO: 20.20 Actualiteiten. 20.50 Opstand der gehoorzamen, TV-spel. 22.10 Kunstkroniek (41e aflevering). 22.40 Concilie journaal. NTS: 22.50-22.55 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 De schone heks, TV-film, 20.25 Zang en gitaar: volksliedjes. 20.50 Sport- variëteiten, een kaleidoscoop van sport en recreatie in verschillende delen van de wereld. 21.25 Zangeres; Amerikaanse liedjes. 21.55-22.15 Tussen eb en vloed, film. van de dertiger jaren bevonden. Als wij ons niet vergissen, heeft genoemde om roep de overtocht van deze grote Ameri kaanse jongens niet behoeven te betalen; zij schenen trouwens dolblij te zijn, voor de Nederlandse t.v. te mogen optreden. De bekende Amsterdamse advocaat mr. Mathuizen was door AVRO's Televizier aangezocht, om iets te zeggen naar aan leiding van de koffermoord en, hoewel als strafpleiter zeer goed van de tong riem gesneden, zat hij er duidelijk mee in. Het werd een nogal vaag babbeltje, dat samen met een beschouwing van mr. G. B. J. Hiltermann, gewijd aan het ge schil Pakistan-India, van deze aflevering een weinig boeiend stukje televisie maak te. Een nogal rommelige en overladen reportage van de Duitse „Funkausstel- lung", een voorloper van de Firato, kon dat niet veranderen. Interessant was het dat men op één avond dit praatprogramma kon vergelij ken met een ander, dat volgde op een aflevering van „The Saint", waarin de als steeds grootmoedige Simon Templar als worstelaar, judoka, pistoolschutter, den ker en charmeur weer op zijn best en dat is niet zo'n heel klein beetje was. De eerste aflevering van de nieuwe serie „Interpellatie" namelijk leerde, dat een praatprogramma ook op de televisie boeiend kan zijn, mits het maar aan zeke re voorwaarden voldoet. Een van die voorwaarden is, dat het dramatisch zó geladen moet zijn, dat het de kijker-luis teraar als het ware dwingt het te volgen. Voor die geladenheid zorgden drie goed geïnformeerde journalisten, die de geïn terpelleerde, dr. Meinsma, de voorman van de Nederlandse anti-rook-campagne, zo op de huid zaten, dat deze in dit woord-gevecht tal van keren aangeslagen werd, zo niet „down" ging. Vooral toen zijn recente aanval op de dagbladpers (die teveel rekening zou houden met de adverterende sigarettenfabrikanten) aan de orde kwam, kwam de heer Meinsma in grote moeilijkheden. Het zou interes sant zijn te weten, hoe de gemiddelde kijker op deze gedachtenwisseling rea geerde. Merkwaardig genoeg ging onze sympathie niet uit naar de geïnterpelleer de, die min of meer het slachtoffer van deze uitzending werd, maar naar de vra genstellers, ook al staken twee hunner uitdagend vaak een sigaret op. In het Italiaanse parlement heeft de uiterst rechtse afgevaardigde Giuseppe Calabro de regering gevraagd, of er niet spoedig een nieuwe directeur van het In ternationale Filmfestival van Venetië moet worden benoemd. Op Luigi Chiarini die het maandag geëindigde festival heeft geleid, is zowel door de filmwereld als door de Italiaanse pers felle critiek ge oefend. organisch met de plot verweven; sfeer, vondst en de verteltrant van de vrouwe lijke „ïk"-figuur moeten het verhaal red den. ROBERTS RINEHART leeft zich het makkelijkst in een vrouwelijke hoofdper soon in, hetgeen èn haar verhaaltrant èn haar opbouw ten goede komt. Haar slechtste verhalen zijn die waarin geen vrouw centraal staat The Man in Lo wer Ten bijvoorbeeld: een rammelende compositie met een onbevredigende op lossing, die bovendien geheel tot stand komt buiten toedoen van de speurder. Volkomen gaaf daartegenover is de short- story If only it were yesterday, een psy chologische thriller zonder detective-ele ment, gezien door de ogen van een vrouw die een mislukte moordaanslag pleegt. Bij vergelijking van de novellen Sight Unseen en The Confession treft hetzelfde verschil: het eerste een onbelangrijk ver haaltje, waarin een medium kennis geeft van een nog onontdekte moord en ge- dachtenlezen een belangrijke rol speelt bij de oplossing, het andere waarin de huurster van het obligate eenzame land huis geconfronteerd wordt met een vroom en lief oud dametje dat zich schuldig weet aan een nooit ontdekte moord boeiend door zijn indringende observatie der vrou welijke personen en acceptabel, zij het niet volmaakt, in zijn detectie. In de „Miss Pinkerton"-stories is de hoofd- persoon-speurster niet alleen een vrouw, maar bovendien verpleegster, een beroep dat de schrijfster van haar achttiende jaar tot aan haar huwelijk zelf heeft uit geoefend. Verklaart dit het feit dat deze verhalen in haar oeuvre aan de top gaan? In de „Pinkertons" toont Roberts Rinehart zich een ouderwetse detective schrijfster in de beste zin van het woord: zij paart er intelligente detectie aan een ruime dosis „thrill" en een onderhoudend verhaal. „Miss Pinkerton" werkt als parti culier verpleegster samen met de politie en, te rechtertijd geplaatst in een huis dat behalve een mysterie toevallig ook een zieke herbergt, weet zij dank zij de bewegingsvrijheid die haar functie haar verleent dingen te ontdekken die voor de politie verborgen zouden zijn ge bleven. IN DE „MISS PINKERTON"-novellen The Buckled Bag en Locked Doors ligt het accent vooral op de „thrill" en ont moet men dus bijzonder beklemmende situaties ;met name de laatste is als compositie echter een bijzonder gaaf ge heel, waarin bijna ongeloofwaardige mo tieven door een meeslepende verteltrant acceptabel worden gemaakt. De „Miss Pinkerton"-romans, Miss Pinkerton en Haunted Lady, worden vooral gedragen door boeiende analyses, oorspronkelijke vondsten en een sterke sfeerbeschrijving. Daardoor zijn zij kenmerkend gebleven voor de gedegen werkwijze van de oude analytische school en zijn zij tevens nog altijd bij machte, de hedendaagse lezer voor 100 percent aan te spreken. Dit on danks het feit dat in Haunted Lady Miss Pinkertons patiënte op fantastische wijze wordt belaagd door een onverlaat die vleermuizen, ratten en ander gedier te haar slaapkamer binnensmokkelt! Merkwaardigerwijs heeft Mary Robert Rinehart bij ons nooit die populariteit verworven die zij in Amerika bezit. Van haar vrij omvangrijke oeuvre is alleen Haunted Lady indertijd in het Nederlands uitgegeven (als Prismaboek onder de ti tel Miss Pinkerton, detective) en het ziet er niet naar uit dat er spoedig ander werk in Nederlandse versie van haar te verwachten valt. Wie met haar werk wil kennismaken, zal dat derhalve dienen te doen via de nog altijd ervan verschijnen de Amerikaanse herdrukken, die ook in ons land verkrijgbaar zijn. In zijn woonplaats Beek in Limburg is dinsdag plotseling op 40-jarige leeftijd overleden de componist en koordirigent Gerard Kockelmans. Hij was onder meer docent aan het Conservatorium te Maas tricht en dirigent van verschillende koren. Hij kreeg verscheidene regeringsopdrach ten. Op 2 oktober zou aan Gerard Kockel mans in Maastricht door de commissa ris der Koningin de Limburgse culturele jongerenprijs 1965 worden uitgereikt. Advertentie

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 8