IN DE KOMENDE WEEK Duitsland krijgt in '67 primeur op continent Nederland kan een jaar later beginnen ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1965 Erbij PAGINA VIER MET EEN VARIANT op een hekend Frans spreekwoord zou men kunnen stellen: „De kleuren-t.v. is in opmars en niets zal haar stuiten". Amerika en Japan hebhen al regelmatige kleuren televisie uitzendingen. In vele landen (waaronder Nederland) worden reeds experimentele uitzendingen gedaan. Maar tot reguliere programma's is het op het Europese vas- teland nog niet gekomen. Het is evenwel duidelijk dat dit nog slechts een kwestie van enkele jaren is. West-Duitsland wil in 1967 beginnen, Frankrijk volgt in 1968 en in datzelfde jaar, zo zegt Eindhoven, is men ook in ons land technisch zover dat een kleuren-t.v. -programma mogelijk zal zijn. Een handicap is nog slechts de dure apparatuur, zowel aan de kant van de zenders als aan de „ontvangstzijde". Daarvoor bewaart men in Nederland nog min of meer het stilzwijgen. Meer is in Frankrijk al geopenbaard over de plannen en daarover, alsook over de voorgaande ontwikkeling, wordt in dit artikel bericht. Henny Schoute 3 jaar experimenteren Problemen in kleur Drie groepen KLEUREN-TELEVISIE IN OPMARS The Brothers Tour Come to my bedside my darling, Come over here and gently close (the door. Lay your body soft and close (beside me And drop your petticoat upon (the floor. Dit is het begin en tevens refrein van - waarschijnlijk - het mooiste lied dat ooit door The Brothers Four is ge zongen. Een tekst (Andersen) die ge baseerd is op tederheid en intimiteit tussen man en vrouwI've wai ted for you oh such a long time Words cannot express one thing I'm. sure of, That it's in my lovin' arms where you belongEen tekst die zich gewoon niet leent om in onze taal om te zetten. Het poëtische zou moge lijk banaal worden. Na het devote refrein gaat het weer verder met een ode aan haar (blauwe) ogen, haar (donkere) haar en zachte, (gouden) huidSo come to my beside my darlingAls ik naar deze plaat luister, is het na midder nacht. Alleen de late avond is geschikt naar een dergelijke compositie te luis teren. Als de nuchterheid van de dag voorbij is. And drop your petticoat upon floor. Vier mannenstemmen neuriën 't na. De laatste tonen glijden langzaam weg. Weer begint de naald bij het be- gin, één tenor, een tokkelende gitaar en neuriënde mannenstemmen. Dit lyrische lied staat samen met het neger-vrijheidslied „We shall over come" op een single (CBS 1.935) en komt van de langspeelplaat „More big folk hits" (CBS 62.498). Hierop staan ondermeer: Don't let the rain come down, Where have all the flowers gone, The battle of New Orleans, Bananaboat song, I'm just a country boy. Veel be kende liedjes van het volksliederen repertoire, dat The Brothers Four in een eigen, prettig-muzikale interpreta tie brengen. Over The Brothers Four het volgen de: John Paine (bariton), Dick Foley (tenor), Bob Flick (bas-bariton) en Mi ke Kirkland (tenor), die studeerden aan de universiteit van Washington, hebben hun carrière aan een mede student te danken. Hij zag iets in hen en nodigde hen met verdraaide stem uit naam van een club uit, een auditie te komen maken. Bij de directie aan gekomen waren zij wel-is-waar onbe kend, maar er werd gezongen. Een en gagement van 28 weken was het re sultaat. De bekendste song uit hun beginpe riode was „Greenfields", die nr. 1 in de V.S. werd. De volksliedjes werden hun favorieten. Na hun platendebuut volgden optreden voor radio en televi sie, waaronder in programma's als Ed Sullivan-show, Mitch Miller's Sing-a- Song, de Academy Show en Music 60. Hun discografie telt voornamelijk langspeelplaten met volksliedjes, het genre dat hen ligt en dat zij bekwaam brengen. uit te komen maar zijn nek breekt. Uiteindelijk maakt hij een film die zo waar bekroond wordt, waarmee da •de filmindustrie zowel als de menta liteit aan de kaak wordt gesteld. DONDERDAG/1 Niet vergeten het programma voor de vrouw om drie uur. Na de gebrui kelijke voor-avondprogramma's waar onder de Lucille Ball-show, geeft de VARA de tweede aflevering van „Het spook van het Louvre". Bellegarde heeft nog geen contact met het spook kunnen maken! In de BBC-serie „In vertrouwde handen" een hartoperatie. Dit is tevens het laatste programma onderdeel. DONDERDAG/2 Een show door het orkest van Edmundo Ross (vrijdag/1). sie over de Eiffeltoren en een docu mentaire over de Franse regisseur René Clement. En dan een come-back van de vrolijke Amerikaanse Dick van Dyke-show! Dick is jaloers op de man die vroeger op zijn Laura verliefd was. Dat zit'em niet lekker. Om negen uur naar het buitenland voor de nieuwe se rie Thunderbird, een reeks science fiction-verhalen. Thunderbird is een soort super Dick Bos-serie, gespeeld door marionetten die als ruimtehelden optreden. Tot slot de eerste uitzending in het kader van AVRO's danstest 1965. WOENSDAG/2 Een kulturele V.P.R.O.-avond, te be ginnen met een optreden door het Ne derlands Kamerkoor, o.l.v. Felix de No bel. Na een kwartiertje zang een pro gramma met Joegoslavische volkswijs jes, gezongen en gespeeld door het en semble Brankamilenovitsj, dat connec ties heeft met de dansgroep Kolo. „La panier a crabes" heet de hierna vol gende film van Joseph Lisboa. De film heeft veel stof doen opwaaien en is in 1960 uit de roulatie genomen omdat de Franse bioscoopbond er niets voor voelde in eigen vlees te snijden. Lisbo- na, een filmcriticus, vergelijkt in de ze film de filmindustrie met een mand vol krabben die over eikaars ruggen heen proberen omhoog te klimmen. Zijn hoofdpersoon is een jonge man die in de studio's belandt, probeert voor- De NCRV opent met Dial 999; daar in zit inspecteur Maquire een oplich tersbende achter de broek. De bende probeert vakantiegangers van de cen ten af te helpen. De inspecteur doet zich al toerist voor. Hierna „Kinderen zeggen de waarheid", een Engels pro gramma waarin kinderen aan het woord worden gelaten. De derde bui tenlandse bijdrage komt uit Zwitser land. Deze ligt in de sfeer van het amusement: Melodie einer Stadt, waarin de Griekse hoofdstad Athene het décor vormt. VRIJDAG/1 De KRO heeft ondermeer op het programma de serie Tiere und Trom melen, de Flintstones, en het eerste van een reeks programma's die wor den uitgezonden op de Firato. Op de openingsavond concerteert Edmundo Ross, de gemoedelijke Engelse Zuid- Amerikaan. „Smokkelen is ook een vak" heet de nieuwe serie van de En gelse Stiefbeen-vaders Galton en Simp son. Een Engels stuk in een Duitse opvoering en met Nederlandse stem men nagesynchroniseerd. In dit stuk wordt de stelling bevestigd dat een kleine man zijn grootste avonturen in zijn dromen beleeft. Vervolgens nog een documentaire over Zuid-Afrika. VRIJDAG/2 Alleen Amerikaanse programma's voor deze AVRO-avond. Shindig opent; onder de artiesten die optreden o.a. Billy J. Kramer and his Dakota's, Hank Williams jr. en The Righteous Brothers. Vervolgens een aflevering van dr. Ben Casey en tenslotte Danny Kaye op het scherm. Daarmee is de avond weer afgelopen. De Franse ontvangtoestellen b.v. gaan 5000 n. frs. kosten en dat was wel een teleurstelling voor de kijk- lustigen. De kathodebuizen voor kleu rentelevisie bevatten drie elektronen kanonnen in plaats van één. De drie primaire kleuren blauw, rood en geel hebben namelijk elk een eigen elektronenkanon nodig. De Franse ontvangtoestellen voor 625 lijnen in kleur verhouden zich tot de gewone ontvangtoestellen als reuzen tegen over klein-Duimpjes. Hun diepte is groter, hun omvang is groter, maar de beeldbuis meet 59 cm diameter. Elke avond zal de RTF twee uur kleurentelevisie gaan uitzenden. De rest van de avond zal men zonder meer de zwart-wit beelden van het tweede net kunnen ontvangen. Er doen vele geruchten de ronde over de nieu we toestellen. Zal men er ook het eer ste Franse net met 819 lijnen op kun nen ontvangen? „EEN INSTALLATIE die beide zen ders en bovendien kleuren kan ontvan gen, zou drie maal zo groot moeten zijn en een vermogen kosten" zei een in genieur van de RTF. In ieder geval heeft de komst van de kleurentelevisie de fantasie van de Franse kijkers in beweging gebracht. „Kleuren is leven" zeggen deskundigen. Voor de regis seurs, decoratiebouwers en costumiers ontstaan een groot probleem. Zij zul len zich moeten instellen op de kleu ren. Het succes van de kleuren hangt af van de kwaliteit daarvan. DRIE JAAR GELEDEN begon de RTF met experimentele kleurentelevi sieuitzendingen, volgens het zendsys- teem van Henri de France, in een la boratorium in Issy les Moulineaux. Stap voor stap bestudeerden vijftien technici het „probleem" en daarna de Amerikaanse, Duitse en Franse oplos singen- In mei 1964 bewees het Franse „Secam" systeem zijn superioriteit, voorlopig nog alleen in het laborato rium In een verbouwde garage in Issy les Moulineaux werden de kleurenuit- zendingen geproduceerd en uitgezonde door een zender op de Buttes-Chau- mont. Tien ondernemingen werden uit genodigd ontvangtoestellen te construe ren. Zes maanden later kregen hon derd vooraanstaande Fransen, waaron der generaal de Gaulle en alle minis ters nieuwe toestellen in bruikleen. IN JANUARI 1965 werd het eerste kleurenprogramma via het Franse tweede net vanaf de Eiffeltoren uitge zonden. Meer dan een miljoen toestel len ontvingen deze beelden in zwart wit. Niemand klaagde over de kwali teit; de Franse kleurentelevisie was uitstekend geschikt om ook als zwart- wit-beeld te worden ontvangen. MEN SLAAGDE ERIN een lijst van problemen op te stellen die opgelost moesten worden voor men met de ge regelde kleurenuitzendingen begon. De studio's moesten airconditioning heb ben, want de kleurentelevisie met zijn vele lampen schept een ondragelijk hete atmosfeer. Verder veranderde de kleding van kleur. Die „onbetrouw baarheid" van de kleuren is een van de grootste problemen van de kleuren televisie gebleken. Het bleek, dat' men geen snel geschilderde décors kon ge bruiken; de scherpe camera-ogen ver rieden iedere onregelmatigheid. De vertoning van kleurenfilms gaat niet zonder moeilijkheden gepaard. Be paalde films hebben overheersende kleuren, die via de kleuren-TV extra Shindig wordt gepresenteerd door Jimmy O'Neill (vrijdag'2). naar voren komt. De film „Weekend a Zuydcóte" bijvoorbeeld, had een overmatig rode tint, die vele protesten uitlokte. De Franse kleurontvangers werken met een rechthoekige beeld buis van normale afmetingen, tien maal lichtsterker dan de ronde Ameri kaanse beeldbuizen. Reeds nu komen honderden dergelijke toestellen uit de produktie in gebruik ter beproeving, maar met de verkoop wordt gewacht tot 1968. ZATERDAG/1 De voorlaatste dag van de wereld kampioenschappen wielrennen in Spanje. Ook vandaag, om half drie, daarvan weer een reportage door Ba rend Barendse. Met wat kinderpro gramma's wordt de middag afgeslo ten. In het avondprogramma beginnen we na Klaas Vaak direct met een nieuwe rubriek en wel AVRO's tiener theater, dat naast Combo de tieners gaat plezieren. Er komen vele beken de sterren aan bod; eerst Nederland se zowel uit het populaire als het klas sieke genre. Na Robin Hood en het Journaal komt Mieke Telkamp voor het voetlicht. Alhoewel ze het wat kal mer aan gaat doen, versmaadt ze het televisiescherm niet. En dan de derde en laatste aflevering van De Sleutel. Nu dus de oplossing. Het slot van deze avond wordt een grandioos slot: een directe reportage van het jaarlijks te rugkerende concert uit de Royal Al- bert Hall in Londen: The last night of the Proms. Het geheel wordt gediri geerd door Sir Malcolm Sargent. ZATERDAG/2 Met het derde en laatste deel van de Italiaanse reeks „De ballade van de vier Amerika's" begint de KRO-uit- zending. Hierna wordt de nieuwe serie Mannenlevens getoond; John Lanting neemt de monoloog voor zijn rekening. Dat wordt „Het telegram" van Aldo Nicolai, die ook de monologen van de serie Vrouwenlevens schreef. Zoals ge bruikelijk wordt de week besloten met de serie Hong Kong. Journalist Evans en zijn vriend, de politie inspecteur Campbell bemoeien zich dit keer met de Springende Draak. ZONDAG/1. Het CVK begint de zondag met een reportage van een samenkomst van het Leger des Heils in Apeldoorn. Hierna de wereldkampioenschappen wielrennen. Vandaag wacht Ike in „Kentucky Jones" de geboorte af van het veulen van een lief weesmeisje. Na Sport in Beeld de rentré van Theo Eerdmans als VARA's quizmaster in Tel uit je Winst. Nadat dr. L. de Jong de Wereld van Vandaag aan een be schouwing heeft onderworpen, het eer ste deel van een uit vijf delen bestaan de thriller-serie: Belphégor of Het spook van het Louvre. In de eerste af levering vertelt de bewaker Gautrais dat er een spook in het Louvre toeft. De student Bellegarde die aan spiritis me doet, zal dat varkentje wel even wassen. Maar er gebeuren vreemde dingenTenslotte nog te vermelden dat de zangeres Juliette Gréco er een van de hoofdrollen in speelt. ZONDAG2 In de middag eerst een reportage wielrennen en om zes uur atletiek in Stuttgart. Om half acht het tweede en laatste deel van de „kleine ballerina". Margie heeft dit keer eens een finan cieel probleem en als dat is opgelost komt het Engelse tv-spel „A nightmare on instalment" van Jack Gillies. Een accountant betaalt een „vriend" regel matig flinke bedragen om diens stil zwijgen te kopen. Deze is namelijk op de hoogte van het feit dat de accoun tant gezeten heeft vóór zijn huwelijk. Wordt dat bekend dan zou dat zijn hu welijksleven en carrière geen goed doen. Die chantage kan echter niet blijven doorgaan. Hoe moet er een stokje voor worden gestoken? De NTS- avond wordt besloten met een filmim pressie over London Airport en Sport in Beeld. MAANDAG/1 Na de gebruikelijke vooravondpro gramma's de hoofdfilm. Om half ne gen „The proud ones" of „Het salvo der dapperen" met in de hoofdrollen Robert Ryan, Virginia Mayo en Jeffrey Hunter. De inhoud: Het salvo in de ze western wordt gelost nadat er veel aan vooraf gegaan is. De sheriff heeft het in dit verhaal namelijk niet gemak kelijk. Oorzaak is een stel boeven en in zekere zin ook zijn meisje. Zij heeft hem liever in een minder gevaarlijke baan. Het eind is echter wat opbeuren- der dan de inhoud waarmee men an derhalf uur te maken heeft. Hierna nog een aflevering van The great War, waarmee het NTS-programma wordt besloten. MAANDAG/2 Een half uurtje voor de operaliefheb bers. Frans Boerlage bewerkte voor de AVRO-t.v. de opere „El retablo de Maese Pedro" van Manuel de Falla. Solisten zijn Nel Duval, Wim Koop man en Pieter van den Berg. Leo Driehuys dirigeert het opera-orkest. Hierna de sport: een uur durende re portage van de zweminterland Neder land-Rusland in Rijswijk. De avond wordt besloten met een reportage van een zitting in Rotterdam van een jeugd- parlement. Deze jongeren, leden van verschillende politieke partijen, zijn ve enigd in het Politieke Jongeren Con tact DINSDAG/1 In de vooravond ondermeer de Jac kie Gleason-show. Na het Journaal, At tentie en een tekenfilmpje, de tweede aflevering van „Het geheim van Ed win Drood". Vanavond besluiten de beide geliefden, Rosa en Edwin, om hun huwelijksplannen niet door te la ten gaan. Han Baartman maakte voor de NCRV een documentaire over de vijftig jaar bestaande Christelijke Po litiebond. De taak van de politieman in de moderne samenleving wordt in deze documentaire aan een beschouwing on derworpen. DINSDAG/2 Vanavond zorgt de beweeglijke Mic key Rooney voor het openingsvermaak. Als hij thuis komt blijkt Ling zijn ka mers te hebben verhuurd als luxe suite. Vervolgens een klassiek concert door prominente, jonge musici: de pianist Polo de Haas, de violist Joel Waterman en de hoboïst Han de Vries. Hierna een Perry Mason-aflevering. De vermoorde is een oude man, die er een sinaasappelplantage op na hield. Zijn kleindochter wordt wegens moord gearresteerd. Perry kende de vermoor de echter en de man die grond van hem had willen kopen. Enfin, wéér lost Mason een mysterie op. Na VARA's Achter het Nieuws de laatste afleve ring van de Joden en Christenen in Is raël. WOENSDAG/1 Niet vergeten het jeugdprogramma om vijf uur! Na zevenen een impres- Dank zij deze Franse ingenieur is het Franse „Secam" systeem voor kleuren televisie een wereldsucces. Dez ingenieur Henri de France kreeg een hoge on derscheiding voor zijn werk. VOOR DE TWEE UREN kleurentele visie per avond heeft de RTF nieuwe installaties nodig: studio's, reportage wagens en vooral opnamecamera's (350.000 nieuwe francs per stuk!). De zenders van het tweede net, dat ook de kleuren-TV gaat uitzenden moeten worden gewijzigd, omgebouwd en ver beterd en bovendien komen er méér bij. De Franse industrie denkt er niet aan om in eerste instantie meer dan 100.000 ontvangtoestellen voor kleur op de markt te brengen; de Amerikaanse ervaringen zijn oorzaak van deze aar zeling. Na tien jaar Amerikaanse kleu rentelevisie telt men in de Verenigde Staten op 85 miljoen toestellen slechts 3 miljoen toestellen die kleur kunnen ontvangen, hoewel een kleurenont- vangtoestel daar maar 480 dollar kost. VANAF 1968 zal het Franse kij kerspubliek in drie groepen zijn ver deeld. Een klein miljoen zal naar schatting de 819 lijnen trouw blijven. Een zeven miljoen kijkers zal vast houden aan het toestel waarmee men beide netten kan ontvangen. Een kleine groep zal zich toestellen aan schaffen waarmee het tweede net te ontvangen is, hetzij in kleur, hetzij in zwart en wit. De Fransen hebben al de opge wekte kant ingezien van deze gekom- pliceerde situatie: in een land met zoveel soorten wijn en kaas spreekt het wel vanzelf, dat er ook op het gebied van de televisi verdeeldheid bestaat!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 16