TONEEL IN HAARLEM „Recht op moord" Goed stuk van Jan Staal bij de toneelgroep Arena m Het weekeinde mmmm Jaarlijkse marswedstrijd op de Dreef verregend Vocalistenconcours bleek goede propaganda voor de zangkunst Ds. Henkels sprak over H. N. Werkman MAANDAG 13 SEPTEMBER 1965 6 r Rommelig allegaartje van Yves Jamiaque Succes voor Sursum P. Z. Sibeliusprijs voor Benjamin Britten De uitgave van Erasmus' verzamelde werken L5 De radio geeft dinsdag Expositie in de Vishal Voor tr&ZZ "cvraSUX- Hgd\gesp,oke„ -e, J k Werk- 19.06 Kenmerk, veertiendaagse informa- Iman- chassidische legenden Op het tierubriek van de kerken. NTS: 19.35 ogenblik wordt in de Vishal een verza- "nUv4?rrverzShrd20.20tauSendi°rTan wÏS .J°°d T elevisieprogramma DE TONEELGROEP CENTRUM heeft voor haar tweede nieuwe stuk van dit seizoen haar keus laten vallen op „La queue du diable" van Yves Jamiaque, in de Nederlandse bewerking van Walter Kous „Recht op moord" ge titeld. Ik kan niet zeggen dat ik deze keus bijzonder gelukkig vind. Wat wij hier voorgezet krijgen als een „komedie in vier bedrijven" is nauwelijks een ko medie maar veeleer een onevenwichtig en rommelig mengelmoes van klucht, blijspel, satire en moraliteit. HET UITGANGSPUNT van de intrige is een op zichzelf wel geestige vondst: de bi bliothecaris van een klein Frans plaatsje (1500 inwoners, maar toch een biblio theek?) heeft voor een moord, die hij zelf niet heeft gepleegd, al bijna de hele ge vangenisstraf van tien jaar uitgezeten als hij in vrijheid wordt gesteld omdat de werkelijke moordenaar in dronkenschap zijn schuld heeft bekend. De bibliotheca ris, Jeröme Lahutte, wordt na zijn vrij lating feestelijk in het dorp ontvangen, maar de pret is gauw voorbij wanneer Jeröme verklaart dat hij zich met dat verlies van tien jaar van zijn leven al leen maar kan verzoenen door de gevan genisstraf te beschouwen als „vooruitbe taling" voor een nog te plegen misdaad; met andere woorden: nu heeft hij er recht op, de moord te begaan waarvoor hij al gestraft is. En Jeröme kondigt aan dat hij als zijn slachtoffer diegenen van de dorpelingen zal kiezen die zijns inziens het minderwaardigste individu is, zodat de moord ook nog moreel verantwoord zal fijn. NATUURLIJK ZET DEZE lugubere aankondiging het hele dorp op stelten. Enkele inwoners voelen al bij voorbaat de kus des doods omdat zij zich ten on rechte als heilige boontjes hebben voor gedaan en hun geweten nu gaat spreken; maar de meesten beschuldigen liever el kaar over en weer en vooral tegen Jeröme van allerlei kwaad om diens keus van henzelf af te wenden. En weldra zijn allen het er over eens dat het een grove fout van de justitie is geweest, Je rome vrij te laten. Tot op dit punt kan men „Recht op moord" wel aanvaarden als een genoeg lijke satire op dorpse huichelarij schijnheilighied. Maar in het derde be drijf raakt de schrijver het spoor volko men bijster. Als Jeröme met geladen re volver is binnengedrongen in het huis van de gewetenloze financier Birgasse, op wie zijn keus tenslotte is gevallen, volgt er een onzinnige dialoog, doorspekt met Dürrenmatt-achtige (maar hier volstrekt uit de toon vallende) lofzangen van Bir Tot besluit van het seizoen heeft het tamboerkorps „Sursum" Bloemendaal on der leiding van tamboer-maitre W. A. van Roosmalen Sr. zaterdag met succes deel genomen aan het te Schiedam gehouden 7e Drumbandconcours „Schiedam", ge organiseerd door de „Schiedamse Ge meenschap", sectie muziek. Aan dit con cours werd door 32 korpsen deelgenomen, In de afdeling „uitmuntendheid" kreeg Sursum 127% punt en behaalde daarmede de tweede prijs. De AVRO bracht zaterdagavond een zeer goed en gevarieerd programma op het scherm, dat na een zomer van her halingen en nog eens herhalingen boven dien weldadig nieuw van inhoud was Dat gold zelfs voor het slot van de uit zending, de in samenwerking met de BBC en de NTS verzorgde,rechtstreekse repor tage van het laatste promenade-concert in de Royal Albert Hall, dat hoe tra ditioneel dan ook ons ook nu weer boeide en amuseerde. De geestdrift van verslaggever Willem Duys droeg daartoe zeker bij. Het grote Cosmopolitain-or- kest onder leiding van Jos Cleber, came raman William Vogler, fotograaf Paul Huf en velen anderen stonden regisseur Jef de Groot bij, om rond Mieke Telkamp een show van groots formaat op te bou wen, die getuigde van grote inventivi teit; en mevrouw Telkamp, sinds haar eerste optreden 12% jaar geleden een veelzijdige zangeres geworden, bleek in zo'n show geheel op haar plaats. Tussen deze muziek- en zangprogram ma's paste goed de laatste aflevering van Francis Durbridge's thriller „De sleutel", die trouwens zelf deze avond ook paste. Opnieuw bewezen de Duitse ma kers, dat zij op basis van een toch niet zo heel sterk en helder crimineel ver haal een maximum aan spannende en griezelige situaties weten op te roepen. Minder dan bij vorige series van dit gen re voelden wij het als een bezwaar, dat er in deze Engelse geschiedenis Duits gesproken werd. Niettemin was het aan genaam te horen, dat Engels de taal zal zijn van een nieuw serie-drarria van Dur- bridge, dat in dit winterseizoen door de AVRO uitgebracht zal worden. Griezelig was ook de kern van het VARA-programma van gisteravond, te weten de Franse filmfeuilleton „Belphé- gor of het Spook van het Louvre", ge maakt door Jaques Armand en regisseur Claude Barma. De eerste aflevering leer de niet alleen opnieuw, dat de Fransen een thriller heel anders aanpakken, maar bovendien, dat deze serie een geheel an dere kant op gaat, die van het mysteri euze, van.het occulte misschien. Zangeres Juliette Gréco nam temidden van de ster ke „cast" geen aparte plaats in, hetwelk bewees, dat zij zich ontwikkeld heeft tot een goede filmactrice. Al verdient zijn plaatsvervanger waar dering voor de wijze, waarop hij „Tel uit je winst", maandenlang op gang hield, toch betekende het een verbetering, dat Theo Eerdmans gisteravond en wel voor het eerst sinds zijn ziekte de leiding van deze harde quiz weer overnam. Minder toegespitst op gekruide babbeltjes, doet zijn presentatie weldadig volwassen aan en dat moet hun, die het wagen ten over- «taan van een paar miljoen mensen in het glazen huisje te gaan zitten, zeker ten goede komen. J. Damshuizer Ton van Duinhoven, Broes Rartman en Piet Römer in „Recht op moord" bij Centrum. gasse op „Het Geld" en gevolgd door de al even onzinnige pathetische verkla ring van de woekeraar dat hij zich liever laat doodschieten dan de man te verra den die destijds Jeröme van de moord heeft beschuldigd. Na alleen een gipsen buste kapot te hebben geschoten kondigt Jeröme buiten publiekelijk aan dat hij zijn keus opnieuw zal bepalen. Uit vrees dat die keus nu op hèm zal vallen ver moordt de louche caféhouder Cabouche nu zelf Birgasse, wetend dat toch iedereen Jeröme voor de dader zal houden. En in derdaad wordt Jeröme, opnieuw verdacht van moord, weer ingerekend; een slot dat een scherpe satire had kunnen zijn als de daaraan voorafgaande scènes niet zo'n rommeltje van stijlen, van logica en on- logica, van wrange ironie en kermisachti ge lol waren geweest. DIE ROMMELIGHEID kenmerkte ook de opvoering van het stuk. Zelfs de regie van Walter Kous (die b.v. met „Huis clos" en „De collectie" toch wel getoond heeft wat hij kan) leek in dit geval de zwakheden van Jamiaque's produkt eer der te onderstrepen dan te verdoezelen Er werden, vooral door Karin Haage en Piet Römer, enige zeer komische num mers ten beste gegeven en Broes Hart man maakte' zelfs een bijzonder knappe Het REGEN-WEER van zaterdag heeft ontijdig een einde gemaakt aan de marswedstrijd, die op de avond van deze dag op de Dreef zou worden gehouden. Voor het eerst in de geschiedenis van deze wedstrijd, die door de regelmatige jaarlijkse herhaling tot een aantrekkelijke Haarlemse traditie geworden is, werd het weer de spelbreker, die teleurstelling bracht bij de ingeschreven tamboer korpsen en harmonie- en fanfare-korp sen. Niet minder teleurgesteld zijn uiter aard ook de organisatoren van de wed strijd en de verschillende gemeentelijke instanties, die mede werden ingescha keld om aan deze wedstrijd, zoals aan de voorgaande een zelfde ordelijk ver- oop te geven. MEN BEGON vol goede moed. Twee korpsen: het tamboerkorps R.K. Harmo nie „St. Bavo" en het tamboerkorps van de R.K. Harmonie „De Spaarnebazuin" brachten een paar marsen, die voor het succes- van deze avond het beste deden verwachten. Na hun optreden moest het moeilijke besluit van beëindiging worden genomen, want het was niet verantwoord om de slaginstrumenten en de veelal kostbare uniformen prijs te geven aan het regen water. Het zal niet eenvoudig, misschien wel in het geheel niet meer mogelijk zijn voor september nog een nieuwe datum voor een wedstrijd te bepalen. Er zijn veel tegenwerkende factoren, zoals de on bestendigheid van het weer en het steeds kouder worden van de avonden en niet alle korpsen zullen datum veranderingen kunnen aanbrengen in hun eigen jaar-pro gramma. Het ziet er wel naar uit, dat ge wacht zal moeten worden tot september van het volgende jaar. creatie van de huichelachtige, voor geen gemeenheid terugdeinzende caféhouder, terwijl Egbert van Paridon als dorpsbur gemeester, Rudy Musters als brutale jon gen en Dries Krijn als ex-commissaris amusante bijdragen leverden, maar van een sluitend geheel was geen sprake. Als de ietwat verlegen en „weltfremde" bi bliothecaris en aspirant-moordenaar trof Wim van den Heuvel precies de juiste toon en de juiste typering; op zichzelf een heel mooie vertolking. Ton van Duin hoven, in zijn eerste rol bij Centrum, pro beerde van de volkomen vertekende fi guur van Birgasse nog iets acceptabels te maken; dat hem dit, vooral na de pau ze, toch niet lukte komt geheel voor reke ning van de schrijver. ER WERD BIJ de première, zaterdag avond, door de talrijke aanwezigen veel gelachen en aan het slot was er, onder luid applaus, de gebruikelijke bloemen hulde. De première werd bijgewoond door de minister van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk, mr. M. Vrolijk, de com missaris der koningin in de provincie Noord-Holland, mr. F. J. Kranenburg en enkele leden van het Haarlemse college van B. en W., allen vergezeld van hun da mes. In de pauze onderhield mr. Vrolijk zich met Guus Hermus. Simon Koster HET TWAALFDE INTERNATIONALE vocalisten-concours, georganiseerd door de stichting ,,'s-Hertogenbosch Muziekstad" is zaterdag besloten met een finale, waarbij tal van voortreffelijke prestaties geleverd werden. Een zeer talrijk auditorium heeft kennis kunnen maken met jonge vocalisten, wier namen in de herinnering bewaard zullen blijven, zeker de namen van de zangeressen en zangers, tvie volkomen terecht een eerste prijs werd toegekend, maar ook de namen van hen, die bij deze laatste krachtmeting nog niet het niveau van hun concurrenten bereikten. Want ook van hen hoorde men over het algemeen ver tolkingen van belangrijk niveau. Deze finale werd een demonstratie van uit nemende, technisch en artistiek verantwoorde zangkunst en tegelijk een ver heugende propaganda doorvoor. TWEE NEDERLANDSE vocalisten wa ren ingedeeld bij de finalisten, met name de sopraan Joke Kramer en de tenor Wil ly Caron, de enige deelnemer in de sec tie voor tenoren. Joke Kramer maakte veel indruk met haar sfeer- en uitdruk- kingsrijke vertolking van Wolfs „Das verlassne Magdlein" en zij won aller sympathie met haar charmante, guitige en technisch beheerste voordracht van opera-arias van Mozart en Rossini. Wil ly Caron kon zijn gemakkelijk aanspre kende gave stem met succes dienstbaar maken aan opera-fragmenten van Weber en Puccini en het als een opera-aria klin kende „Panis Angelicus" van Franck Beide vocalisten ontvingen een aanmoedi gingsprijs. De eerste prijs werd in de groep so pranen toegekend aan de Roemeense Ele na Cotrubas, die prachtige hoogtepunten bereikte met Ravels „Asie" (Shéhéreza de) en met de geladen voordracht van Mendelssohns „Höre Israël" uit het ora torium „Elias". Profetische kracht en een onverzettelijke emotionaliteit spra ken uit haar bezwerende zegging en door trilden haar glasheldere en kernachtige stem. BIJ DE ALTEN en mezzo-sopranen was het haar landgenote Viorica Cortez, die uitblonk door haar fraaie stem, per soonlijkheid en voordracht bij de vertol king van opera-arias van Rossi en Doni zetti en getuigde van veelzijdigheid met het zingen van „Coplas de curro dulce" treffend door een verleidende melisma- tiek. Zonder voorbehoud kwam haar de eerste prijs in deze groep toe. Deze finale bracht de verrassende ont dekking van een nieuwe Duitse liederen zanger, namelijk de bas-bariton Siegmund Nimsgern. Zijn overrompelende, getui gende voordracht van „1st nicht des Herrn Wort wie ein Feuer" uit „Elias" van Mendelssohn sloeg in met bliksemende kracht. Diepgaande ontroering bracht de zanger met de vertolking van Schuberts Erlkönig" het geniale lied, dat hij uit beeldde als een nerveuze, vergeefse jacht om het behoud van een kostbaar en on vervangbaar bezit. Het derde hoogtepunt kwam als het grootst denkbare contrast tot Schuberts tragische lied met het gees tige „Abschied" van Hugo Wolf in een onverbeterlijke voordracht. Men behoeft er niet aan te twijfelen, dat deze emi nente zanger spoedig zijn plaats zal in nemen in de voorste rij van Duitse vo calisten, naast zijn beroemde landgenoten Fischer-Diskau en Hermann Prey. MET DE EERSTE prijs werd hem ook nog de onderscheiding toegekend voor de beste zanger van het concours, de „Grand prix de 's-Hertogenbosch". Veel waardering verdienen eveneens de andere deelnemers aan het concours. Van hen noem ik slechts de Roemeense bas Pompeiu Harasteanu (2e prijs) en de alt Faith Puleston Jones uit Engeland (2e prijs). Bij al hun vertolkingen trad ech ter door een persoonlijke gerichtheid een artistieke beperktheid aan de dag, die het handhaven van het hoge peil van hun bes te prestatie verhinderde. P. Zwaansivijk De Britse componist Benjamin Britten heeft de Sibelius-muziekprijs gekregen. De helft van het aan de prijs verbonden bedrag van vijftigduizend dollar valt toe aan drie Finnen; Erik Bergman, Usko Ma- rilainen en Eino-Juhani Rautavaara. De N. V. Noordhollandse Uitgevers maatschappij te Amsterdam heeft een contract getekend betreffende een nieuwe critische en geannoteerde uitgave van de complete werken van Erasmus. Voor deze uitgave is een internationale redactie samengesteld onder voorzitter schap van prof. dr. J. N. Bakhuizen van den Brink te Leiden. Het werk zal bestaan uit ongeveer 35 delen van 600 pagina's elk. Het eerste deel zal in 1969 verschij nen ter gelegenheid van de herdenking dat het 500 jaar geleden was dat Erasmus te Rotterdam werd geboren. „De Schilderijenoorlog" van Jan Staal is een aanwinst voor de Nederlandse toneellitteratuur. Dat klinkt misschien vreemd voor een stuk dat oorspronkelijk is geschreven voor kinderen van 12 jaar en ouder, maar bij de première door „Arena zaterdagmiddag in het Haagse Diligentia, bleek dat dit stuk zoveel kwaliteiten heeft, dat het voor de ouders een genot is hun kinderen naar de voorstelling te begeleiden. Jan Staal heeft zich in dit stuk verre gehouden van alle gemoraliseer, hoewel de hoofdpersoon een weesmeisje is, legt hij nergens het accent op het zielige daarvan. Het is een blij toneelspel geworden, met een wat weemoedige ondertoon, die het plezier extra reliëf geeft. Truus Dekker, Wieteke van Dort, Mart Gevers en Frans Koppers in „De Schilderijenoorlog" van Jan Staal. JANNIE KOPERSLAGER, een ontwa penend weesje, is in huis bij twee tan tes. Een werkt hard in haar winkeltje, de andere doet weinig anders dan schilde-1 ren. Niemand neemt die tweede tante he lemaal ernstig, tot een gladde handelsrei- ziter ontdekt dat haar werk geld waard I vendige dialoog, waarin vaak geestige is De schilderende tante wil echte geen vondsten, houdt Jan Staal de aandacht afstand doen van haar werkstukken en ze vast. In de eerste scène, bij het graf van vlucht, met Janme en de oude soldateske de ouders van Jannie, heeft hij een kind huisknecht, Michael. Als tenslotte de bei- van elf jaar waarschijnlijk onderschat, de tantes elkaar gaan waarderen om hun Het achteloze gebabbel van het meisie maneolnlrhoir] tttovJ 1 t i 11 I menselijkheid, wordt de vrede getekend daar, maakte een wat geforceerde indruk. enT ls bet spel uit. Maar dat was dan ook het enige In dit stramien heeft Jan Staal de ro-1 gen bezwaar aan te tekenen is. Dort speelde een mance geweven van de arbeidzame tante heel Dora met de vertegenwoordiger. Een ro- pienter meisje dat haar omgeving scherp mance die op mets uitloopt als de schil- observeert, Mart Gevers en Truus Dek- derijenhandel niet doorgaat maar die de ker waren overtuigend als de twee tantes auteur de gelegenheid geeft een menselijk Frans Koppers deed als de handelsreizi- wezen van deze toneelfiguur te maken, ger wat erg aan Ko van Dijk denken een met meer zo jonge vrouw die achter maar daarvan afgezien gaf hij Bobby haar masker van koele, hard werkende Slijmen wel de bravoure mee die Jan winkelierster, hunkert naar wat genegen- Staal bedoeld moet hebben. Regisseur Be- heid. Deze nuance is een van de middelen rend Boudewijn maakte van de vele mo- waarmee Staal dit spel heeft uitgetild bo- gelijkheden die dit spel biedt dankbaar en aan kmdertoneel wordt goed gebruik. Kleinere rolletjes werden gespeeld door Coby Stunnenberg, John SCèNE-WISSELINGEN, Soer' JooP van der Donk, Bob Goedhart gepresenteerd. MET VEEL - die door decorontwerper Herman van El- en <ror Stedelinck. Als geheel een voor teren prachtig zijn opgevangen, en een le- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws, 7.40 Lichte grammofoonmuziek en aktuali- teiten. 8.00 Overweging. 8.05 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Nieuws. 8.40 voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden, 9.40 Schoolradio. 10.00 Sextuool: klassieke en moderne kamermuziek (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Balletmuziek (gr.) 11.50 Volaanvooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Populaire grammofoonmu ziek. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Aktualiteiten of grammo foonmuziek. 12.50 Dansorkest en koor zang. 13.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 14.00 Voor de plattelands vrouwen. 14.10 Gevarieerd licht muziek programma (gr.). 15.10 Lichtbaken, le zing. 15.20 Musiësta: gevarieerd muziek programma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: Godsdienstig programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoorlichting: De betekenis van de Olie-industrie voor de Nederland se Antillen. Spreker: Henk Dennert. 18.00 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid. Bij de tijd. Een 14-daagse radio-uitgave van de Partij van de Arbeid onder re- daktie van Gabri de Wagt. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Kunnen wij het weer beïnvloeden, door Prof. Dr. W. Bleeker (tezamen met de heer W. N. Lablans). 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. Aanslui tend: Conciliejournaal. 19.25 Opening 4e zitting Concilie. 19.35 Promenade-orkest: amusementsmuziek. 20.15 De laatste zaak van Commissaris Middlebury, hoorspel. 21.25 Klassiek strijkkwartet (gr.). 22.00 Geestelijke liederen (opn.). 22.20 Aktuali teiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Hart, hoofd en hand vragen om woord en wijs, want leven moet je met een lied: chansons. 23.25 Lichte grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Ochtend varia: lichte grammofoonmuziek. VPRO: Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo foonmuziek. (Om 8.25 De groenteman) 8.45 Morgenwijding. 8.55 Klassieke gram mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammo foonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Licht ensemble met zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actuali teiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 't Muzikantenuur: klas sieke kamermuziek en koorzang (gr). 14.35 Klankomrankte levens, biografieën van grootmeesters der Lichte Muziek. 15.35 Lichte grammofoonmuziek. (Om 16.00 Nieuws). 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten en grammo foonmuziek. 18.30 Licht orkest. 19.00 Ste reo: Holland Festival 1965: Bariton en piano: Italiaanse volksliederen. 19.30 Ga melan, Indonesisch programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Leg eens aan in Loosdrecht, gevarieerd programma. 21.40 Boeken schouw. 22.00 Licht orkest. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Instrumentaal- vocaal ensemble (opn.): moderne mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS- berichten. 12.45 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.30 La Gene- rentola, opera. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Ope ramuziek. 16.40 Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws, weersbericht en mededelingen. 17.15 Koffietijd. 17.43 Fanfareorkest. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardeportberichten. 18.30 Moderne mu ziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte mu ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio kroniek. 19.40 Volksdansen. 19.50 Lezing. 20.00 Hoorspel. 21.05 Operettemuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Ameri kaanse volksmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheep vaart. stelling en een stuk waar „Arena" trots op kan zijn. Onder grote belangstelling heeft vrij- I dagavond ds. F. R. A. Henkels in de Vis hal in Haarlem, met medewerking van zil'n echtgenote die de diaprojectie ver- Gereformeerd Politiek Verbond. 20.30 Het man' die m 1945 door de Duitsers salvo der dapperen, speelfilm. (Beide werd vermoord, geëxposeerd. Ds. Hen keuringen 14 jaar)22.00 De Eerste We- kels was indertijd met Werkman be- reldoorlog, documentaire film (dl. 24). I vrjend. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 22.25-22.30 Journaal. Na de eerste wereldoorlog aldus ds. Henkels begon Werkman, die drukker NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: i - 20.01 El retablo de Maese Pedro, opera. Van* ^aS' met het maken van °üe- 20.30 Zweminterland NederlandRusland verfschlIdenlen> maar spoedig ging hij te Rijswijk. 21.25-22.10 Jongerenparlement Van VOOR DINSDAG NEDERLAND I drukinkten, stukken lood en letters, die hij op papier en karton afdrukte. Hier voor gebruikte hij een eenvoudige hand- pers. Dit procédé was daarvoor nog nooit NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19 01 Sebruikt- Werkman maakte zijn prenten Voor de kleuters. 19.06 Journaal voor ge- voornamelllk m de zomer. Zijn werk hoorgestoorden. 19.30 Jackie Gleason kreeS een nieuwe impuls toen in 1940 zich Show. 20.00 Jurnaal. NCRV: 20.20 Atten- i!een. e,en kleine vriendenkring tie. 20.45 De valse noot, tekenfilm. 20.55 zich voor ziin werk interes- Het mysterie rond Edwin Drood TV- seerde',azeLknng noemde zich de Blau- feuillton. (deel 2). 21.50 Documentair We Schuit. Een benaming overigens, die programma over taak en functie van po- aa„-, middeleeuwse schertsgilde van - - 1 gelijke naam was ontleend. De spreker schetste in korte trekken de inhoud van het chassidisme, de jongste fase in de geschiedenis van de Joodse litieman en het politie-apparaat in de mo derne samenleving. NTS: 22.25 22.30 Jour naal. NEDERLAND H NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.01 Mi- OoS-^rom is^onïtaa^^he^Hr^ cv Rmm» ci,„m in is f51i west iLuropa is ontstaan (het Hebreeuw- ckey Rooney Show. 20.25 Concert door jonge prominente musici. 20.55 Perry Ma son (het Hebreeuw- se chasia betekent vroom). De sinaasannelen waren «rnï,H I u ^an dy hand van lichtbeelden, die be waard, TV-film. 214FAchter het nieuws Wertoan olfvatn CVK/IKOR: 22.10-22 35 Joden en Chris- i ook historische prenten omvat tenen in Israel oDiniereDortaffe dl 91 £n Van- de chassidische Joden in Oost- n lsrael' °Pimereportage (dl.2). Europa in 1938, vertelde de heer Henkels na de pauze nog enkele chassidische le- Kleurentelevisie in Frankrijk. Frankrijk genden. zal in september 1967 zijn eerste kleu- rentelevisieprogramma's uitzenden. Dit Harpisten-concours. De 17-iariee Franeai- IR TUPPPpHppI^ rJ nnr winicfor tm n Unnn I z n /r is meegedeeld door minister van Voor lichting, Alain Peyrefitte. Frankrijk is bezig met de ontwikkeling van een eigen kleurensysteem, in samenwerking met de Sovjet-Unie. se mej. Martine Geliot heeft de eerste prijs behaald in het Internationale Har pisten-concours in Tel Aviv. Twee Rus sinnen wonnen de tweede en derde prijs.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 6