De Nieuwe Nederlandse Opera opent het seizoen met „Der Rosenkavalier Al sinds vele jaren is Aspirin overal ter f mtt wereld de meest gebruikte pijnstiller. Waarom denkt u? B0UMHP- AAN UW ZENDTUDÜ Butterfly", „Wozzeck", „Figaro „Manon", „Don Carlos" en Labyrinthin-eerste seizoen KRO komt met een eigen „Zo is het" NEGEN MUZEN Nationaal Jeugdorkest boekte succes in Noorwegen, Zweden en Denemarken Weer een stedentoneelwedstrijd Boeiende expositie in Den Oever in een oude boerderij oi/ro DINSDAG 14 SEPTEMBER 1965 9 Het winter programma Aspirin helpt elke dag miljoenen mensen vlug en zeker van hun pijn af. Hoofdpijn? Verkoudheid? Griep? Neem snel Aspirin. Daar knapt u van op! DAAR STAAT ACHTER Volgende week met 20 pagi na's extra over de nieuwe AVRO Radio- en Televisie programma's. De radio geeft woensdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T elevisieprogramma De nieuwe Nederlandse Opera opent haar eerste seizoen op 16 of 17 november. Dan zal, in de RAI-Congreszaal te Amsterdam met het Utrechts Stedelijk Orkest „Der Rosenkavalier" van Richard Strauss worden uitgevoerd onder leiding van Richard Kraus. De uitvoering wordt in dezelfde zaal herhaald op 19, 21 en 29 november en 3 december. Puccini's „Madame Butterfly" wordt, ook in de RAI- Congreszaal voor het voetlicht gebracht op 28 en 30 november en 2 december onder directie van Napoleone Annovazzi, met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Deze uitvoering geschiedt in coproduktie met het Theatre Royal de la Monnaie te Brussel. VAN ALBAN BERGS opera „Wozzeck" met het Brabants Orkest en onder direc tie van André Vandernoot worden voor stellingen gegeven op 22 en 24 januari in Eindhoven; op 29 januari en 1 en 3 fe bruari in de Amsterdamse RAI; op 5 fe bruari in Nijmegen en 8 februari in Utrecht. In samenwerking met het eer dergenoemde Théatre Royal te Brussel wordt Mozarts „Figaro", met het ver sterkte Nederlands Kamerorkest, onder leiding van Piero Bellugi opgevoerd in de Amsterdamse Stadsschouwburg op 28 en 30 januari en 11 en 13 februari; in Den Haag op 2 en 16 februari en in Nijme gen op 20 februari. Eveneens in copro duktie met het Brussels Koninklijk Thea ter zal Massenets „Manon" worden uit gevoerd, en wel met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en onder leiding van Georges Sebastian. In Amsterdam, RAI gebouw, zijn de voorstellingen vast gesteld op 25 en 27 februari en 3 en 5 maart. In Utrecht komt „Manon" op 7 maart. TIJDENS HET HOLLAND FESTIVAL 1966 geeft de nieuwe Nederlandse Opera voorstellingen van Verdi's „Don Carlos" onder directie van Bernard Haitink met het Concertgebouworkest en van „Laby rinth" van Peter Schat, onder directie van Bruno Maderna met het Utrechts Stedelijk Orkest. Data en plaatsen zullen nog nader worden bekend gemaakt. VAN „DER ROSENKAVALIER" voe ren Johan de Meester en Thomas Skelton de regie. Skelton heeft een apart lichtde- cor voor deze opera ontworpen. Het to neelplan en decor zijn van Wim Vesseur, ae kostuums van Leontien van Beurden. De bezetting bestaat uit: Mimi Aarden, Gré Brouwenstijn, Cristine Deutekom, Maria Michels, Dagmar Naaf, Ettore Babini, Caspar Broucheler, Paolo Gorin, Rudolf Kat, Wim Koopman, Arnold van Mill, Chris Reumer, Henk Smit en Si mon van Trirum. Rudolf Küfner voert de regie en heeft ook het decor ontworpen van de pre- lentatie van „Madame Butterfly" door de Opvallende veranderingen zijn er in het nieuwe winterprogramma van de K.R.O.- radio niet aangebracht. Ook de omroep heeft, evenals de VARA, het grote hoofd spel verschoven naar de zaterdagavond. Wat de positieve coördinatie op dit punt betreft, kon men ons slechts zeggen dat de K.R.O. eerder dit plan had dan dit bij de VARA het geval was. Er gaat steeds meer aandacht aan de teeners worden worden besteed, naast „Coda" op de vrij dagmiddag, komt er 's zaterdags „Ca- rionca", een magazine voor tieners en „Sjook". De Franse les wordt vervangen door „Visage de la Chanson"; in deze uitzen ding probeert men deels in het Neder lands en deels in het Frans de teksten van enkele Franse chansons beter toe gankelijk te maken. Deze uitzending wordt verzorgd door medewerkers van de Mission Universitaire van de Franse am bassade. „Rieleksen" komt te vervallen. In plaats daarvan is er zaterdagavond een nieuwe show „Bij Cascade te gast". Op zondag komt er voortaan een nieu we kunstrubriek; daarin worden alle an dere radiorubrieken op dat terrein onder gebracht; ook de litteraire uitzendingen. De regie heeft dr. Jan Starink. Mia Smelt gaat in haar vrouwenpro gramma „Moeders wil is wet" gesprek ken voeren met vrouwen van buitenland se arbeiders, dit dan om over en weer wat meer begrip te kweken. OOK BIJ DE TELEVISIE wordt dras tisch het mes in de kunst gezet. Theater '65, Film '65 en „Kijk op Kunst" worden nu alle drie ondergebracht in een nieuwe rubriek die 55 minuten gaat duren. Zo hoopt men, zegt de K.R.O., actueler te kunnen zijn. Het t.v.-spel op donderdag avond blijft gehandhaafd. Er staat een in drukwekkende lijst spelen op het pro gramma, waarbij namen voorkomen als Poesjkin, Goldoni, Racine, Pinter, Willy Corsari en Godfried Bomans. De Italiaanse Studio Uno-produkties, eerst vertoond op Nederland II, komen nu in herhaling op Nederland I. Rika Jansen komt met een eigen t.v.-show, evenals Ronny Tober en Anneke Grönloh. Men heeft een zeven-jaren-plan opgesteld voor een nieuwe serie: die zal dan gaan over de tachtigjarige oorlog. De eerste uitzending komt pas in december. Tot slot gaat de K.R.O. aandacht besteden aan het satirische cabaret a la „Zo is het toe vallig ook nog eens een keer". De schrij vers ervan zijn Hans Andreus, Jaap van de Merwe, Guus Vleugel en Michel van da Plas. Nieuwe film met Buster Keaton. De 70- jarige Buster Keaton is in Rome voor opnamen voor de film „War Italian Style", die vervaardigd wordt door American International Pictures. Vol gend jaar zal Buster Keaton met een oude ster, Elsa Lancaster, spelen in „The big Chase", een komische film waarin hij wordt aangezien voor een geheime agent die James Blond heet. Het wordt een stomme film met alleen muzikale illustratie. nieuwe Nederlandse Opera. Renée Wolf ontwierp de kostuums. De medewerken- den aan deze uitvoeringen zijn: Luisa Maragliano (Scala, Milaan), Anna di Stasio (Scala), Ruggero Bondino (Scala), Mario Ferrara, Enrico Frigerio, Loris Gambelli, Andrea Mineo, Attilio d'Orazi. REGISSEUR van „Wozzeck" is Rudolf Küfner, die ook het decor en de kostuums heeft ontworpen. De bezetting bestaat uit Sophia van Santé, Isabel Strauss, Pieter van den Berg, Toni Blankenheim, Rudolf Kat e.a. Sandro Sequi regisseert de „Figaro". Hierin treden op Cora Canne Meijer, Ma ria van Dongen, Renate Holm, Pieter van den Berg, Heinz Blankenburg, Tom Krau- se, e.a. (de ontwerpers van decor en kos tuums werden nog niet genoemd). Ook „Manon" wordt geregisseerd door Sandro Sequi. Thierry Bosquet heeft hier voor de decors en kostuums ontworpen. Daarin treden op Els Bolkestein, Evelyn Lear, Guus Hoekman, Rudolf Kat, Henk Smit e.a. Evelyn Lear zingt voor het eerst de titelrol. Van 28 augustus tot 7 september heeft het Nationaal Jeugdorkest van de vereniging „Jeugd en Muziek" (de Nederlandse afdeling van de Internationale Federatie „Jeunesses Musicales") een bezoek gebracht aan Noorwegen, Zweden en Denemarken. Vijf jonge Haarlemse musici hebben aan deze tournee deelge nomen. Het Nationaal Jeugdorkest dat, sedert zijn oprichting in 1957, een geheel eigen plaats heeft gekregen in het Nederlandse muziekleven en ook in het buiten land bekendheid geniet bestaat uit jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar. Hoewel de meerderheid van dit orkest bstaat uit lerlingen van conservatoria en muziekscholen, is óók een groot aantal jonge gevorderde amateurs toegelaten. Het hoge niveau van het N.J.O. is niet in de laatste plaats te danken aan het vakmanschap en de opvattingen omtrent programmasamenstelling van de diri gent, Nico Hermans, die sedert het prille begin aan het orkest is verbonden. Tijdens deze tournee stond een deskundig team van medewerkers garant voor een vlot lopende gang van zaken. Het recente bezoek aan Scandinavië, dat hoofd zakelijk bekostigd is uit overheidssubsidies en bijdragen uit het „Van Leerfonds", heeft er zeker toe bijgedragen de uitstekende naam van het orkest te bevestigen. EEN TOURNEE VAN EEN dergelijk orkest, waarvan de leden afkomstig zijn uit verschillende delen van ons land en voor het grootste gedeelte nog minderja rig zijn, vereist een grondige en langduri ge voorbereiding. Eén der stafleden heeft dan ook begin augustus uitvoerige bespre kingen gevoerd met de diverse ontvan gende instanties in de te bezoeken plaat sen. Maandag 30 augustus debuteerde het or kest in Oslo en het talrijke publiek, waar onder zich de Nederlandse ambassadeur dr. H. J. Levelt bevond, was enthousiast over het orkest. Woensdag 1 september, na een lange treinreis te hebben afgelegd, trad het orkest op in Falkenberg in Zwe den, een kleine plaats van ca. 12.000 in woners. Malmö was de tweede Zweedse stad, waar het N.J.O. zich zou laten ho ren. Voor ruim 3000 scholieren werd vrij dagmiddag 3 september in het moderne Sport-Palace een middagconcert gegeven, dat door radio-Malmö werd uitgezonden. Kopenhagen was de eindbestemming. Zondagavond 5 september had in het „Radiohuset", één der grootste concert zalen van Kopenhagen, een concert plaats voor leden van „Musik og Undom", de Deense afdeling van Jeugd en Muziek. Dit concert, dat werd bijgewoond door honderden jonge mensen, werd tevens op genomen door de AVRO voor uitzending op een later tijdstip in Nederland. Tenslotte werd maandagavond 6 sep tember in de Concertzaal van het we reldberoemde vermaakspark TIVOLI een concert gegeven, dat werd bijgewoond door 2000 belangstellenden. Het publiek was vooral onder de indruk van de kwa liteiten van de met het N.J.O. meereizen de piano-solist George van Renesse. Een langdurig applaus resulteerde in enkele toegiften van solist en orkest. HET REPERTOIRE VOOR deze tour nee bestond onder meer uit een compo sitie voor blaasinstrumenten en slagwerk van de Amerikaanse componist Aaron Copland („Fanfare or the common man"), het aan het N.J.O. opgedragen werk „Cavalcade" van de Nederlandse componist Robert Heppener en het derde pianoconcert van Beethoven. Voorts wer den uitvoeringen gegeven van ,J?our Nor wegian Moods" van Igor Strawinsky, de Polka en Fuga uit de opera „Schwanda, de doedelzakspeler" van Jaromir Wein berger en de uit balletmuziek samenge stelde suite „Masques et Bergamasques" van Gabriel Fauré. Enkele dagen voor het vertrek van het orkest werden tijdens een speciaal TV- programma van de AVRO enkele film fragmenten vertoond van een repetitie, welke ter voorbereiding van dit bezoek werd gehouden. Ook de Nederlandse pers heeft grote aandacht geschonken aan de ze tournee, de grootste welke het Natio naal Jeugdorkest tot dusver heeft ge maakt. Tijdens de tournee hebben de bei de managers, de heren J. Eekman en R. Weeda, voor de NCRV een korte docu mentaire samengesteld, welke inmiddels reeds is uitgezonden. De buitenlandse pers was unaniem van oordeel dat het Natio naal Jeugdorkest tot de beste jeugdorkes ten mag worden gerekend. Deze tournee, die ook niet weinig verg de van het fysieke uithoudingsvermogen Ook een aantal Haarlemmers maak te deel uit van het Nationaal Jeugd Orkest. De foto toont Ingrid Oort wijn (gehurkt) en van links naar rechts Cees Brugman (schrijver van nevenstaand artikel), Ingrid Schro der en Charlotte Alphenaar. van de jonge musici (ieder concert werd bovendien voorafgegaan door een repeti tie) heeft in alle opzichten beantwoord aan de verwachtingen van orkest en pu bliek. Advertentie Het is fijn weer te leven zonder pijn! 20voordeel bij aankoop van gezinsverpakking van 100 tabletten. BELANGHEBBENDEN HERINNEREN zich ongetwijfeld dat verleden jaar door twee katholieke dagbladen uit Amsterdam en Haarlem, in samenwerking met het Werkverband Katholiek Amateurtoneel (W.K.A.) het initiatief werd genomen, de opening van het nieuwe toneelseizoen voor amateurs door middel van een toneelwedstrijd voortaan een traditionele inzet te verlenen. Aan dit concours kon worden deelgenomen door de plaatselijke katholieke toneelver enigingen met als uitzondering de Haarlemsche Toneelclub met de opvoe ring van een fragment uit een toneel- of blijspel. Deze wedstrijd werd verleden jaar gewonnen door de gezamenlijke Amsterdamse verenigingen, zodat de als hoofdprijs uitgeloofde fraaie wisselbeker sindsdien ergens in de hoofdstad mocht worden ondergebracht. Deze beslissing van de jury toen bestaande uit Wiesje Bouwmeester, Ben Aerden en Jan Willem Hofstra werd niet door alle toe schouwers als de juiste geacht, vooral omdat de leden daarvan, zelfs niet op ver zoek van de organisatoren, nimmer bereid zijn geweest hun uitspraak nader te motiveren. IN IEDER GEVAL wordt de Amster damse toneelverenigingen binnenkort de gelegenheid geboden het bezit van dé wis selbeker overtuigender waar te maken, omdat dinsdag 21 september in het Van Nispenhuis te Amsterdam de tweede ron de van deze wedstrijd een aanvang neemt. Inmiddels is ook het aantal gegadigden groter geworden, omdat ditmaal zeven to neelverenigingen uit 't Gooi zich even eens voor het concours hebben aange meld. Zij zullen zaterdag 25 september optreden in het Singerhuis te Laren. On derwijl zijn dan ook in de Haarlemse Stadsschouwburg op woensdag 22 septem ber zeven toneelverenigingen uit de Spaarnestad en omgeving voor het voet licht geweest, welke datum ons in ver band met een eventuele televisieuitzen ding van de voetbalwedstrijd Real Ma drid-Fey enoord minder gelukkig lijkt ge kozen. UIT DE LIJST van deelnemers blijkt dat de organisatoren zich niet meer tot uitsluitend katholieke verenigingen héb ben beperkt, want behalve de Haarlemse Toneelclub bevindt zich onder de gegadig den nu ook de toneelvereniging „Op Hoop van Zegen" uit Zandvoort. Deze ensem bles hebben ingeschreven met fragmenten uit de volgende stukken: „Alberdingk Thijm" met „Ninotchka"; „Genesius" met „Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet"; de „Haarlemsche Toneelclub" met „Het He melbed"; „Ludamus" met „Harten twee, harten drie"; „Op Hoop van Zegen" (Zandvoort) met „Ik zeg toch maar lek ker niks"; „Rokato" met Boeing-Boeing" en „Thalia" met „Pinky, een blank negermeisje". De diverse fragmenten zullen in Haar lem telkens worden ingeleid door me vrouw H. M. van Kesteren-van Gelderen, voor wie Laslo Bubenik de teksten schreef. John Kraay is als „floormana ger" weer met de finesses van de voor bereidingen belast. De jury bestaat thans uit Frits Bloemkolk, Piet Franse en Ge- lijn Molier. De wisselbeker is uiteraard weer bestemd voor de stad, waarvan de verenigingen de beste resultaten hebben bereikt, terwijl de zeven penningmeesters hiervan ieder met honderd gulden geluk kig zullen worden gemaakt. Voor de drie verenigingen, één uit elke stad, die het beste fragment hebben opgevoerd, is bo vendien nog honderd gulden extra be schikbaar gesteld. De uitslag van de wed strijd wordt op een nader te bepalen da tum bekendgemaakt. Advertentie ALGEMEEN ONAFHANKELIJK Kosten lidmaatschap f 8,- per halfjaar, inclusief AVRO-Bode. Een briefkaart aan AVRO, Amster dam is voldoende. Ook telefonisch 020-23 91 11. JAMMER EIGENLIJK dat zo laat in dit sei zoen een expositie gehouden wordt in de Wieringer Museum Boerderij aan de Hofstraat 36 te Den Oever, het bij sportvissers welbekende plaatsje aan het westelijk begin van de Afsluitdijk. Daar exposeren thans tot 3 oktober Theo Mulder en enkele andere, jonge kunstenaars, die in de ateliers van de Haarlemse Academie '63 gewerkt hebben. Het museum, gevestigd in een oude boerderij van het bekende Noordhollandse type met het piramide-vormige dak, bezit een maar zeer bescheiden collectie. Op het erf staat een fraaie boerenkar en ligt een groot anker. Het inwendige wacht eigenlijk op verbouwing. Voorlopig schemeren twee arresleden nog in het duister boven de halken onder cle hoge kap. De rest van de collectie is opgesteld in de stal, waarin het voor de koeien bestemde gedeelte naar oud gebruik bestrooid is met een laag fijn zand. Men ontmoet er behalve enkele kleine en niet zo oude scheeps modelletjes voornamelijk gebruiksvoorwerpen, waaronder enkele in de stijl van het „fin-de-siecle die moeilijk als waardevol beschouwd kan worden maar nu al enige tientallen jaren lang dan toch aan de sfeer van zovele hedendaagse interieurs een plezierige charme toevoegt. En zo is het hier. Het geheel is van een sfeer, die ons kan vervullen van enige nostalgie van een nog kort verleden. HET GEHEEL WORDT beheerd door het jonge echtpaar Teeuwisse, dat ge- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke kamermuziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.40 Ra diokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassiek orgelconcert (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke kamermuziek (gr.). 11.15 Lichte grammo foonmuziek. 11.50 Twaalfuurtje: cabaret. 12.00 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoon muziek eventueel aktualiteiten. 12.50 Licht instrumentaal trio. 13.10 Klassiek pianoconcert (gr.). 13.45 Licht pianospel, (opn.). 14.00 Hildebrandminiaturen: VI. Claartje Donze, hoorspel. 14.45 Berlijns Filharmonisch orkest :gr.): klassieke mu ziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Hoorspel voor de jeugd. 17.15 Stereo: Promenade-orkest en solisten: klassieke muziek. 17.50 Over heidsvoorlichting: Spaarzinnigheden. Een programma over de vele manieren waar op U kunt sparen. 18.00 Knapenkoor: Gees telijke liederen. 18.20 Lichte orkestmu ziek (gr.). 18.30 Het Spektrum: Nieuws uit de protest. Christelijke organisaties. 18.45 Licht instrumentaal kwartet. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van Het Leger des Heils (gr.). 19.50 Wereldpanorama. 20.00 Radio Fil harmonisch orkest; Groot Omroepkoor en soliste: moderne en klassieke muziek. (20.55-21.10 Perspectief van een Concilie, lezing). 21.40 Licht instrumentaal kwintet 22.00 Amusementsmuziek (opn.). 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avond- mofoonmuziek. 23.15 Varen we wél in de welvaart?, lezing. (II). 23.30 Joodse melo dieën (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.25 Van de voor pagina, praatje. 7.30 Lichte grammofoon muziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram mofoonmuziek (vervolg). 9.00 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw 8.05 Klassieke kamermuziek. VPRO: 9.40 Momenten van menselijk bestaan (V-slot) gesprek. VARA: 10.00 Romantische or kestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de huisvrouw. 11.40 Utrechts kamermu ziek gezelschap: klassieke muziek (opn.). 12.00 Tango-rumba-orkest met zangsolis ten (Stereo). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platte land. 12.35 Elektronisch orgelspel. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Stereo: Holland Festival 1965. Fanfareorkest: moderne muziek. 13.35 Musetteorkest (gr) 13.45 Hun wereld ging voorbij, lezing (6). 14.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing. 14.55 Kalender, praatje. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws). 16.50 Voor de zieken. 17.20 Dans- en amu sementsmuziek (gr.). 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Mededelingen of gram mofoonmuziek. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek-Verbond: Wat heeft het westen te geven aan het oosten. Spre ker: Ds. K. Drost. 18.30 Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Meisjeskoor: lichte mu ziek. 19.20 Voor de kinderen. 19.30 Artis tieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Ste reo: Licht orkest. 20.35 In gesprek met...: litterair vraaggesprek. 21.05 Discofestival. 22.00 Klassieke volksliedjes. 22.25 Sport halverwege. 22.30 Nieuws. 22.40 Pianore cital: klassieke muziek. 23.10 Jazzmaga- zine. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL, 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Ge varieerde muziek. 12.40 Weerbericht, me dedelingen en SOS-berichten. 12.45 Gram mofoonmuziek. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Amusementsmuziek. 14.50 Koorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Grammo foonmuziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Film muziek. 16.45 Koorzang. 17.00 Nieuws weerbericht en mededelingen. 17.15 Geva rieerde muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en filoso fie. 18.50 Sportkroniek. 18.54 Lichte mu ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio kroniek. 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Eurolight: amusementsprogramma. 21.00 Klassieke muziek. 21.30 Folklorefestival. 21.50 Le zing. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Ope rettemuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmu ziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zee lieden. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 Journaal voor ge hoorgestoorden. 19.30 Jackie Gleason Show. 20.00 Jurnaal. NCRV: 20.20 Atten tie. 20.45 De vals^ noot, tekenfilm. 20.55 Het mysterie rond Edwin Drood, TV- feuillton. (deel 2). 21.50 Documentair programma over taak en functie van po litieman en het politie-apparaat in de mo derne samenleving. NTS: 22.25 22.30 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.01 Mi ckey Rooney Show. 20.25 Concert door jonge prominente musici. 20.55 Perry Ma son De sinaasappelen waren goud waard, TV-film. 21.45 Achter het nieuws. CVK/IKOR: 22.10-22.35 Joden en Chris tenen in Israel, opiniereportage (dl.2). VOOR WOENSDAG NEDERLAND I VPRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 De Eiffeltoren, filmpje. 19.23 Filmimpressie over René Clement tijdens zijn werk. AVRO: 19.35 Dick van Dyke Show. (38e afl.). NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 21.00 Thunderbirds, poppenfilm. 21.50 AVRO-Danstest '66. NT 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND n NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.01 Ne derlands kamerkoor: Liedjes uit verschil lende Europese landen. 20.33 Joegosla- visch ensemble: volksmuziek. 20.48-22.28 Een mand vol krabben, film. Johan Buning. Onder auspiciën van de Titia Buning-Brongers-stichting zal van 18 september tot 9 oktober bij kunst handel M. L. de Boer in Amsterdam een expositie worden gehouden van schil derijen, gouaches en aquarellen van de twee jaar geleden overleden Johan Bu ning, oprichter van genoemde stichting. De stichting, die jonge talentvolle Ne derlandse schilders geldelijk wil steu nen, biedt de nagelaten werken van Buning ten verkoop aan. meend heeft met tentoonstellingen van eigentijdse kunst dit bescheiden museum attractiever te maken; ook voor de men sen uit de buurt. En tijdens de laatste kermis bleek, dat men voldoende nieuws gierig was. Als merkwaardig valt u mis schien op dat bepaalde werkstukken van een soort dat elders kan hinderen, dit hier niet doen. Ik doel nu op de plastie ken van de jonge beeldhouwer Remco v.d. Gugten die parende mensen tot the ma hebben. Toen indertijd een plastiek van Lipchitz, ook een paring voorstellen de, uit het Leidse Bosje te Amsterdam verwijderd moest worden, kon ik me dat toch wel enigszins voorstellen. Hoewel door Lipchitz' vormgeving de voorstelling niet direct opviel was deze verbeelding er een van een dierlijke ontmoeting en dat vooral door de aanduiding van het hoofd van de man, dat deed denken aan de kop van een schildpad. De uitdrukkingswijze van v. d. Gugten is veel gemakkelij ker leesbaar en met zijn blijkbaar zuive re, warm menselijke instelling is hij tot beslist ontroerende plastieken gekomen, waarbij men het onderwerp eigenlijk soms nauwelijks ziet door de plastische schoonheid der composities. WAT THEO MULDER hier exposeert kan voor een groot deel wel bij Haarlem mers bekend zijn. Zijn kleine beeldjes zou men thuis bij zich willen hebben, maar verraden ook Mulders streven naar mo numentaliteit. Mevrouw A. Teeuwisse- van Verseveld die, omdat haar echtgenoot elders het brood op de plank moet verdienen, hier als gastvrouwe optreedt, was eerst op de Rijksakademie en bezocht de Academie '63 daarna, mede uit een behoefte aan contact waartoe het Haarlemse instituut dan ook zeer dienstig kan zijn. Het en thousiasme, dat ik onder de op de Haar lemse ateliers werkende jonge mensen wel mocht ontmoeten, doorstraalt ook haar twee schilderijen, terwijl haar plas- tiekjes nog kunnen terugwijzen naar de vroeger genoten opleiding. In meer aan de fantasie ontsproten werkstukken voelt men een band met de andere hier verte gen woordige jongeren. Smeuïg schilde ren doet ook Karin Meerman, die op een zelfde wijze als haar zuster in de kunst de mogelijkheden van haar verbeeldings kracht onderzoekt. Men gaat vermoeden, dat het Jan Campfens is, die op deze fan tasievolle weg voorop gaat. Otto Streef kerk zoekt het vooral in de grafiek. Voor zijn beschilderde collage kon ik de nood zaak niet zo zien. Pie Lont tenslotte is de bescheiden leerling van mevrouw Teeu wisse en mag van mij best deelhebben aan dit gevarieerde geheel, waartussen het goed vertoeven is. Bob Buys

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 9