Nieuw werk van de virtuoze Zwitserse schilder Hans Erni een verrassing H. G. Cannegieter 85 jaar Kort geding over de omstreden kunstveilingen in Maastricht De Neéen Muzen A u VRIJDAG 17 SEPTEMBER 196 5 19 M' v FLESSIBILE e FORTE... kettner duwaer Spencer Tracy ziek A. Glavimans „Van harte" een succes Gevarieerde avond Damshuizer De radio geeft zaterdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I „Lief zijn voor Sloane" bij Centrum Electronische orgels r Erni in zijn atelier. De kunstenaar en zijn model. GENèVE KORT NA DE JONGSTE wereldoorlog stond de Zwitserse teke naar en schilder Hans Emi nogal in de belangstelling van de kunstliefhebbers in Europa. Wij weten niet moer hoe dat eigenlijk kwam en wat er achter stak, maar men kon in verscheidene landen exposities van zijn werk zien. In het blad „Graphis" werd veel over hem geschreven. Hij hield voordrachten over zijn werk. Toch had men altijd de indruk dat hij in eigen land niet algemeen werd ge waardeerd. Het was in ieder geval tekenend dat zijn werk ontbrak op de tentoon stelling van Zwitserse schilder- en beeldhouwkunst, die verleden jaar ter ge legenheid van de Expo te Lausanne werd gehouden. WIJ GEVEN ONMIDDELLIJK toe: de commissies die zulke overzichtstentoon stellingen samenstellen, zijn als regel geen voorbeelden van objectiviteit en anti-vriendjespolitiek. Maar de tentoon stelling van Lausanne maakte qua objec tiviteit toch wel een uitstekende indruk. Wellicht is er dus een „mysterie-Hans Erni" en dat zal dan misschien voor een deel wel in het karakter van de kunste naar liggen. Het is toch niet zonder be tekenis dat een begaafde Zwitserse kunst criticus als Manuel Gasser vaak veel goeds van Erni's werk heeft gezegd en geschreven en dat hij onlangs een deel van een aflevering van zijn prachtige maandblad „Du" aan in Afrika gemaak te documentaire gouaches van de schil der heeft gewijd. Thans stelt Erni in het Musée de l'Athenée te Genève bijna 200 werken, schilderijen, litho's, etsen, sculp turen en keramiek ten toon. Zij zijn alle in de afgelopen twee jaar ontstaan en wanneer men daarbij bedenkt dat hij in die periode nog ander werk heeft ge maakt zoals wandschilderingen en derge lijke, moet men wel tot de conclusie ko men dat hij een uiterst produktieve schil der is, bijna een gedrevene. Advertentie Lenig van toon en uiterst sterk, dat geldt voor elke piano en vleugel uit het grote assortiment (75 instrumenten!) van Kettner Duwaer. Voor de beroemde Steinway, Bechstein, Feurich en Pleyel, maar ook voor de bescheidener geprijsde, sensitieve Förster. Bij Kettner Duwaer vindt u objectieve adviseurs, die alle tijd voor u hebben. Komt u eens aan? AMSTERDAM HEILIGEWEG 21-25 TEL. 223660 ARNHEM WILLEMSPLEIN 33 TELEFOON 26898 De toestand van de 65-jarige filmster Spencer Tracy, die twee dagen geleden geopereerd is, is ernstig. De operatie was de tweede; Tracy werd op 4 septem ber ook reeds geopereerd. Tracy ligt in «en ziekenhuis in Hollywood. Gister avond is een lichte verbetering in zijn toe stand ingetreden. ER ZIJN INVLOEDEN EN overeen komsten. Picasso moet een diepe indruk op hem hebben gemaakt, evenals Chris- tiaan Bérard, maar zoals bij zovele Zwitsers vindt men ook wel reminiscen ties aan de jonge Holbein, met name in zijn portretten en in sommige figuur stukken. Er zijn ook wel bepaalde mo dieuze trekken, een vlotheid die weinig echte zwier geeft, maar men vraagt zich af of dat bij zo'n enorme produktie eigen lijk wel anders zou kunnen. Erni is een schilder en tekenaar van de mens, van man en vrouw en kind, al leen, als verliefden of als saamhorigheid van gezin. Men kan veronderstellen dat zijn eigen leven hem vele motieven geeft. Enige jaren geleden, nadat zijn eerste vrouw als gevolg van een val van een paard, was overleden, hertrouwde hij. Zijn jonge vrouw met haar kinderen hebben hem toen opnieuw vaak tot motief, tot model (er is verschil) gediend. ERNI HEEFT OOK altijd een voorliefde gehad voor een combinatie van figuren en abstracte motieven, zoals die worden gegeven door wetenschap en techniek: sterrenkaarten, stromingslijnen, uitsla gen van scheepsbouwtekeningen, stereo- metrische tekeningen en zo meer. In dat opzicht is er een zekere verwantschap tussen hem en de Nederlandse tekenaar en schilder Eppo Doeve. Erni's virtuosi teit in het tekenen en schilderen van barok aandoende verkortingen en ver wrongen bewegingen, en zjjn beheersen van alle technieken wekken trouwens eveneens de gedachte aan Doeve op. In de werken uit de jongste twee jaren zijn twee groepen, die een vernieuwing betekenen: de sculpturen en de schilde rijen. De sculpturen zijn meestal kleine bronzen figuren, die het centrum vormen van een constructie van draadmotieven. De figuren zijn vrij realistisch opgevat, de draadmotieven zijn als in de tekenin gen en schilderijen rechte of gebogen lij-# nen. Er is een geslaagde poging de ruim te rondom en het kleine beeld met elkan der te verbinden door middel van die lijnen. WAT HEEFT ERNI in zijn recente schilderijen gezocht? Een „trompe roeil", gecombineerd met nogal felle kleurenpartijen, die als achtergrond moe ten dienen? Het zijn wat wonderlijke combinaties geworden, zoals b.v. een in verkreukeld weekblad verpakte prei, op een ondergrond, die een fragment van een liggend naakt, in ragfijne witte lij nen op een kleurig vlak voorstelt. Of een achttiende-eeuws boekje (Candide van Voltaire het zeg weer iets over Erni's voorkeuren) en een tekening be nevens een klein bronzen armpje, ook te gen zo'n vlak, dat in wat meer harmonië rende tinten is gehouden. Erni blijft een zoeker, een ontevredene met hetgeen hij heeft bereikt. Een vir tuoos is hij in alle technieken, zoals nog eens blijkt uit de schotels, gedecoreerd met koppen en naaktfiguren. Een zoeker is hij naar de mens van onze tijd, naar diens beeld, naar diens harmonie met de wereld rondom hem. Hij is een van die weinige Zwitserse schilders van heden met collega's als Coghuf, Giacometti, Varlin en Von Muhlenen die, hoe ver schillend ook het karakter van hun werk is, op Europees niveau staan. Van Erni kan men met enig voorbehoud zelfs zeg gen dat hij tot de gangmakers behoort, en tegelijk tot de bewaarders van de realistische traditie. De VARA radio-actie „Van Harte" ten bate van de stichting van een recreatie centrum voor geestelijk gehandicapte kin deren en hun ouders, heeft tot nu toe een bedrag van 85.000 gulden opgeleverd, dat is 35.000 gulden meer dan het bedrag dat men zich destijds aan het begin van de actie in de schouwburg te Enschede als basis voor ogen had gesteld. Nog dage lijks komen er bedragen binnen. „Achter het Nieuws" signaleerde rechts-extremistische elementen in de straatdemonstraties tegen het gebruik van de Franse taal in de kerken van de Vlaamse badplaatsen. In dezelfde afleve ring kondigde staatssecretaris ir. Posthu mus maatregelen aan tegen te lage prij zen van vakantiereizen per chartervlieg tuig; maatregelen die dienen om moei lijkheden met de IATA te voorkomen en die beslist niet gericht zijn tegen welke chartervliegtuigondememing dan ook. En de EMS kon het doen met een veelzeg gende reportage, exclusief gewijd aan vele tientallen door haar gebouwde koop woningen, die te duur nog altijd leeg staan in een land waar de woning nood beslist nog niet verholpen is. Als steeds boeide Simon Carmiggelt weer met een voordracht van een eigen werkstuk; deze keer echter werd van de kijker-luisteraar bijzonder veel concen tratie verlangd, om te kunnen genieten van een zeer fijnzinnig geschreven, maar even gedetailleerde reisimpressie, waar in een paard de hoofdrol speelde. De Franse filmserie „Belphégor" (of: „Het Spook van het Louvre") kwam in de tweede aflevering goed op gang. Alle grondstoffen, nodig voor een echt griezel verhaal, blijken door de samenstellers Armand en Barma benut te zijn. Jam mer is het, dat wij nu weer tot volgende week vrijdag moeten wachten op het ver volg van deze typisch Franse feuilleton. Aan de vooravond van de Westduitse verkiezingen had de journalist W. L. Brugsma een vraaggesprek met de „coming man" van de Duitse socialisti sche partij, „senator" Schmidt. De wijze, waarop de gesprekstof de vele West duitse politieke, economische en militaire problemen behandeld werd, bewees dat een televisievraaggesprek rustig lang mag duren, als de partners maar weten, waar zij het over hebben en bovendien aan elkaar gewaagd zijn. VANDAAG IS DE publicist H. G. Can negieter te Haarlem 85 jaar geworden. Tien jaar geleden konden we op zijn ver jaardag nog gewagen van het mooie uit zicht uit zijn werkkamer op het groene Bloemendaal. Maar nu is er een snelweg achter zijn tuin, een badmintonhal, een eethuisje, een bitumenfabriek. En aan de voorzijde is het ook veran derd, want de Kleverparkweg is Ver- spronckweg gaan heten. De heer Canne gieter is echter niet veranderd. Nog steeds dezelfde gewoonte om niet uit een stoel op te staan maar op- te vliegen; nog steeds critisch en agressief, maar ook mild en begrijpend. „Ik ben niet veran derd, de omstandigheden zijn veranderd." „Ik ben niet reactionair, welnee, maar sinds 1955 laat ik 't aan anderen over. Nee, je kunt dat geen besluit noemen, maar ja ik kon er geen kopij meer uit halen." „Ik ben geen 85-jarige tiener." Sinds 1910 heeft hij voor de N.R.C. ge schreven, tot 1955. Nu schrijft hij nog voor de Haagse Courant,deAmersfoort se Courant, Tubantia en het Friese blad Stellingerwerf; cursiefjes, bespiegelingen van een toeschouwer, een flaneur, een ter rasjeszitter. Een toeschouwer met een eigen optiek: dat het leven een raadsel is en dat je gewoon aardig voor elkaar moet zijn. En hij is bereid daarvoor met al zijn strijdbaarheid in het geding te gaan, beslist niet zonder critische ironie en helder formulerend („als Fries leer je het Nederlands beter te gebruiken"): „Een echte strijd als vroeger bestaat niet meer. Op religieus gebied is het oecume nisch geworden. Politiek liggen de huidi ge partijen zo dicht bij elkaar dat ik van geen enkele lid wil zijn. Ook in het ra- diobestel is de afstand te klein gewor den. Het geprononceerde van echte per soonlijkheden is weg. Begrijp me goed, ik voel me wel prettig in deze tijd, maar dat betekent niet dat ik hem waardeer. Ik begrijp niet eens de automens, en dat is nog maar één facet. Televisie wil ik niet. Ik heb wel een radio, maar die ge bruik ik matig. Ik heb onder Vogt nog over de sociale functie van de radio ge schreven. Maar ja, er is iets heel anders uitgegroeid dan je verwachtte." Na tot 1919 dominee te zijn geweest in Jelsum, Lutjebroek en Uitgeest, ging hij zich geheel wijden aan zijn carrière als In maart en mei is er veel te doen geweest over artikelen in de Nederlandse en Duitse pers, die de aandacht vestigden op bedenkelijke praktijken bij schilderij- veilingen in Limburg. Een duidelijke knuppel in het hoenderhok was een artikel van de Nederlandse journalist Günter Vieten in het Duitse blad „Welt der Kunst" over een „onvoorstelbare goedgelovigheid", die bij Nederlandse kunstkopers zou bestaan ten aanzien van in een veiling in de Maastrichtse Dominicanenkerk aangeboden doeken. Deze Haagse journalist, die ook in latere publikaties duidelijk stelling nam tegen de kunsthandelaar J. H. Heinrichs uit Waubach, is thans door de betrokkene in kort geding gedagvaard. De heer Heinrichs is van oordeel, dat de publikaties van de heer Van Vieten onrechtmatige handelingen zijn en hem schade toebrengen, alsmede on eerlijke concurrentie vormen. Op 23 september a.s. om 10.15 uur dient deze zaak voor de Haagse rechtbank. Raadsman van de heer Vieten is mr. A. J. Roest Crollius; voor de eiser treedt mr. J. W. M. Aarts als raadsman op. Toen de heer Vieten zijn eerste artikel publiceerde wist hij niet, dat het de heer Heinrichs was die deze schilderijen op de veiling bracht. Het betrof hier een aantal „oude" meesters als Seghers, Metsu, Ter Borch en Breughel de Oude, waarvoor opvallende lage richtprijzen in de catalo gus stonden vermeld. Het was naar aan leiding van dit verschijnsel, dat de Haag se, voor vele Duitse bladen en de Duitse omroep werkende journalist, zijn eerste artikel over „unfassliche Gutglaubigkeit" schreef. De Vereniging van Handelaren in Oude Kunst te Amsterdam stelde zich geheel achter de strekking van Vietens beschouwing. Daarna heeft hij zich met dr. J. Ger- son, directeur van het Rijksbureau voor kunsthistorische Documentatie in Den Haag, een internationaal erkend deskun dige op kunstgebied, naar Waubach bege- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nws. 7.40 Gewijde muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Djinn: gevarieerd programma (8.30- 8.40 Nws. 9.35 Waterstanden). 12.00 An gelus. 12.03 Lichte muziek (opn.) 12.24 Marktberichten. 12.27 Mededelingen t. b. v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoonmuz. 12.45 Overheidsvoor lichting: Geven en nemen. De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Licht instrumentaal ensemble. 13.15 Voor de jeugd. 14.40 Musicerende dilettanten: fanfare-orkest. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Dansorkest en instrumentaal ensem ble. 15.30 Signaal: dokumentatie van en over jonge mensen. 15.50 Uit eigen keu ken: lichte muziek (opn.). 16.30 Sportpe- riscoop. 16.40 Franse chansons. 16.55 Po pulaire grammofoonmuziek. 17.15 Amuse mentsmuziek (opn.). 17.40 Lichte gram mofoonmuziek. 18.00 Gevarieerde gram mofoonmuziek en toeristische tips. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. Aansluitend: Conciliejour naal. 19.30 12e Internationale Vocalisten Concours te 's Hertogenbosch, met Bra bants orkest. 20.30 Drie van elck wat wils: gevarieerd muziekprogramma. 21.30 Reis- oogst: zwerftochten door gedroomde en werkelijke werelden. 21.50 Lichte gram mofoonmuziek. 22.20 Aktualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 In café San Pietro: Het Concilie bekeken vanuit de wandelgangen. 23.00 Stereo: Nieuwe klassieke grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.10 Holland Festival 1965: Carillonbespe ling. 9.25 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Gods humanisme (III): bij beloverdenking. 9.55 Voor het eerst naar de grote school, praatje. VARA: 10.00 Z.O. 135, gevarieerd programma (Om 11.00 Nieuws). 12.27 Mededelingen t. b. v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sport nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Stereo: Licht orkest, lichte vocale ensembles en zangsolist. 13.40 Voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.45 Voor nu en later, lezing. 15.00 Nederland se zangers uit vroeger jaren: operamu ziek (gr.). 15.40 Boekenwijsheid. 16.00 Nieuws. 16.02 Amusementsmuziek (opn.) 16.25 Lichte grammofoonmuziek. 17.05 Amateursprogramma. 17.30 Actualiteiten. Lichte grammofoonmuziek voor de teen agers. 19.20 Voor de kinderen. 19.30 Pro menade orkest. 20.00 Nieuws. 20.05 De verloofde van de Bersaglière, hoorspel (herhaling van 30 okt. 1964). 21.05 Wie ner Festwochen 1965: Clevelandorkest en solist: moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Sport op zaterdag. 22.45 Instrumen taal kwartet en zangsolist. 23.10 Een mens moet er eens uit: vakantie-indrukken. 23.40 Licht instrumentaal sextet (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS- berichten. 12.45 Grammofoonmuziek. 12.57 Programma overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operettemuziek. 15.00 Nws. 15.03 Hoorspel. 16.27 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Koorzang. 17.30 Orgelrecital. 18.00 Nieuws. 18.30 Voor de soldaten. 18.28 paardesportberichten. 18.30 Lichte mu ziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.10 Dansmu ziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. KRO: 19.05 Dwars door Afrika, TV-film (7e aflevering) 19.30 Pud- dy, tekenfilm. 19.35 De Flintstones, teken film (afl. 65). NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 De Edmundo Ross Show. 21.30 Smok kelen is ook een vak, komische film. 22.00 Zuid-Afrika: reisindrukken. 22.35 Conciliejoumaal. NTS: 22.45 Touristische Tips in samenwerking met de A.N.V.V. 22.48 Journaal. SOC: 22.53-23.08 Uitzen ding Socutera. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Shindig: licht muzikaal programma. 20.25 Dr. Ben Casey, TV-iflm. 21.15-22.05 Danny Kaye Show. NCRV: 16.00 Onder de loep, philatelis- tisch allerlei. 16.20 Achter het stuur: 10e aflevering van de autorubriek. 16.45-17.30 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. NCRV: 19.06 Voor de kinderen. 19.25 Lassie, TV- film. 19.50 Resultaten van de kerkbouw - actie Antwoord 64. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Mode op muziek. 20.55 At tentie. 21.20 Oud roest, show. 21.45 Het mysterie rond Edwin Drood, TV-feuilleton (deel III). 22.40 Een lied uit de kerk van morgen. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.01 Vis- senfamilie, documentaire film. 20.20 Van alle landen thuis: volksliedjes. 21.00 De Schavuiten Huize Monique een sen satie, TV-film. 21.50-22.10 Achter het scherm. ven om een aantal in het bezit van de heer Heinrichs zijnde schilderijen te be kijken. Volgens de dagvaarding gebeurde dat op verzoek van de heer Vieten, vol gens deze echter op uitnodiging van de heer Heinrichs. Ook over dit bezoek bracht de heer Vieten onder de titel „Seance der Unterwelt" uitvoerig ver slag uit in „Welt der Kunst"; ook andere dagbladen besteedden aandacht aan deze zaak. De journalist meldde toen, dat dr. Gerson een als echt voorgedragen zelf portret van E. Vigee Lebrun onecht ver klaarde en vervolgens een doek, dat van Salomon van Ruysdael afkomstig zou zijn, eenzelfde lot deelde. Daarna bleek de heer Heinrichs niet meer bereid dr. Ger son, door hem voor „ondeskundig" ge houden, andere doeken te tonen. Deze en andere publikaties van de heer Vieten of, volgens de eiser, door hem ge ïnspireerd, hebben de heer Heinrichs doen besluiten tot het dagvaarden van de jour nalist in kort geding. De heer Vieten was voordien niet bereid gebleken zijn uit spraken te herroepen. Uit de dagvaarding blijkt, dat de Limburgse kunsthandelaar ook strafklachten heeft ingediend bij de officier van Justitie in Den Haag en bij de Staatsanwaltschaften in München en Stuttgart (gericht tegen daar verschijnen de bladen, waarin artikelen van Günter Vieten zijn verschenen). Los van dit alles staat de mogelijkheid, dat van de zijde van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk een klacht wordt overwogen tegen de heer Heinrichs. Dit vanwege niet mis te verstane uitlatingen, die de Lim burger over de persoon en de bekwaam heden van dr. Gerson zou hebben gedaan. De toneelgroep Centrum heeft in studie genomen „Entertaining mr. Sloane" van Joe Orton. Het stuk gaat eind oktober te Haarlem in première onder de titel „Lief zijn voor Sloane". De regie heeft Peter Oosthoek. De de cors en kostuums worden verzorgd door Herman Gordijn. De medespelenden zijn Henny Orri, Ju les Hamel, Piet Römer en John Coc)i. publicist en romanschrijver. Zijn functie» en publikaties bestrijken een groot ge bied. Hij schreef toneelstukken voor kin deren, die bij de Bloemendaalse school vereniging in première gingen („Georget te Hagedoorn heeft in een ervan gedebu teerd"), publiceerde „Het leven is in raadsel" in 1932 („Ik sta er nog hele maal achter"), een boekje over de Frie se Beweging; zijn artikelen in „De Groe ne" werden gebundeld in „Achter de Af sluitdijk" en „Rusticus Urbanus" („tus sen Wiessing van de Groene en mij is een afgrond ontstaan toen hij communist werd"). Hij is redacteur geweest van „Gezin en Scholen," schrijft voor het blad van het Humanistisch Verbond, is oprichter van de afdeling Haarlem van de Vereniging tot bescherming van voet gangers, was curator van het Kennemer Lyceum, docent aan de School voor Maat schappelijk Werk, bestuurslid van de Ver eniging voor Sexuele Hervorming en schreef „Sexualiteit in de opvoeding" en „De ideële echtscheiding". Zijn populaire bijbelverklaringen werden gebundeld in „Oud Israels Schrift" en „Wie was Je zus?" Onder het pseudoniem Georg Grü- newald debuteerde hij op letterkundig ge bied met „Van 't wondere ambt". Zijn la tere romans (hij heeft er bovendien twee voltooid klaarliggen) betreffen vooral het Friese dorpsleven van rond 1900. „Ik vind die tijd zo enorm interessant, vooral ook door het verschil met nu. Ik wil die tijd doorgeven." „De litteratuur van nu ik probeer het telkens, maar ik begrijp 't niet altijd en daar moet je eerlijk voor uitkomen." Hij leest een willekeurig stuk proza sterk gescandeerd voor, met zijn arm zwaaiend om de witregels tussen de strofen te accentueren. „Ik vind dat geen poëzie," zegt hij. „Bloem is mijn man, Aafjes is mijn man." H. G. CANNEGIETER is onvermoei baar; hij houdt zijn tijd bij, maar als toe schouwer, critisch en bezorgd, ironisch en met een rijke humor. Zijn vitaliteit, zijn messcherpe conversatie (welke wending het gesprek ook neemt, hij brengt het met charme telkens terug om het vorige af te ronden), zijn hartstocht voor tuinie ren en wandelen (hij is juist teruggekeerd uit de bergen waar hij grote tochten heeft gemaakt): het zijn eigenschappen die bij een leeftijdgenoot van hem hoogst on waarschijnlijk geacht moeten worden. Maar bij H. G. Cannegieter is het ge woon normaal. Hij is zo en hij blijft zo. Advertentie Door opmerkelijke vergroting van de productie PRIJSVER LAGING van het EMINENT 400 electronisch orgel. Van 1995.— naar ƒ1795.—. All-transistor. EMINENT - HAMMOND PHILICORDA - WURLITZER LOWREY „Pepijn" in Amsterdam. Het Haagse ca baret „Pepijn" zal voor het eerst in Amsterdam optreden. Donderdagavond 23 en zaterdagavond 25 september geeft het, in de Kleine Zaal van het Concert gebouw voorstellingen van zijn pro gramma „Oh Pardon". De leider van het cabaret is Paul van Vliet, die dit jaar de eerste prijs heeft gewonnen in het cabaret-concours van het Interna tionaal Cultureel Centrum. Nel Oosthout naar Amerika. De voor drachtskunstenares Nel Oosthout maakt van 21 september tot medio no vember een tournee door Amerika op uitnodiging van Arts Program, een cul turele instantie voor Amerikaanse uni versiteiten. Nel Oosthout zal optreden op de Bermuda-eilanden, in Montana, Seattle, Wisconsin, Ohio, en mogelijk in San Francisco. George Sluizer. De Amsterdamse cineast George Sluizer heeft in Amerika van verscheidene universiteiten een uitno diging gekregen om te doceren en de produktie van enkele studentenfilms op zich te nemen. Tijdens zijn verblijf in New York was de heer Sluizer enkele dagen de gast van het tv-netwerk N.B.C. envan het Museum of Modern Art dat een week van Nederlandse films wil organiseren. In oktober vertrekt George Sluizer naar Parijs om het kommenlaar van zijn nieuwe film over Ierland, dat door de acteur Peter O'toole gesproken zal worden, op te nemen. Deze in cine mascope opgenomen documentaire zal in 1966 ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de Ierse vrijheidsstrijd worden uitgebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 19