BADHUISDOUCHE WERD OUVERTURE TOT KWART EEUW FEESTMUZIEK PANDA EN DE MEESTER-MACHINIST ■■11 t A i Jubilerende Three Jacksons na 25 jaar nog aan de top PUZZEL NUMMER 36 gentlemen prefer Ons vervolgverhaal door Marjorie Kinnan Rowlings ^üül Congressen: nut of onnut? Rechter Tie en het levende lijk door dr, Robert van Gulik VRIJDAG 17 SEPTEMBER 1965 21 (Geautoriseerde vertaling van Mien Crabberton) Op oude fiets Buitenlandse tournées Drie gouden platen üBiÉi De namen der prijswinnaars vindt men op pagina 7 'is HAVE- LOT ION v 4, .- WWMVWVWWWI/I jwwvwwwww GOUDEN OOGST 69) Hij zei: „Cap'n, u hebt een blanke ziel." Tordell nam zijn pijp op en klopte de half verkoolde tabak eruit. Hij stopte haar opnieuw, langzaam de verse tabak aanduwend met zijn duim. HOOFDSTUK XXIX Tordell opende zijn ogen, onmid dellijk wetend, dat hij in zijn eigen bed lag. Hij bewoog zich genietend onder de warme dekens. Hij zag dat de zon nog niet op was. De kamer was grauw. De wereld buiten zijn vensters was zwaarmoedig en zwij gend. Hij was klaar wakker alsof hij lang en tot een laat uur geslapen had. Hij keerde zich op zijn zijde en keek door het noordelijke raam. De grauwheid daarbuiten kwam niet door de schaarste van het jonge morgenlicht. Ze was dik en tast baar. Hij bewoog zijn hoofd. Een bemoste eik begon vorm te krijgen. De buitenlijn van zijn silhouet was doezelig, omneveld, de takken onbe weeglijk. Hij herkende de dikke och tendmist van de winter. Ergens achter de aarde was de zon bezig op te komen. Een verre warm te trachtte de kilte te doordringen. Hij hoorde water tikkelen op het dak boven zijn hoofd. De eik werd zwart. De brede stam was een donkere urn. De mist trok op. Zij verspreidde zich niet, al ijler wordend, zij behield haar zwaar gehalte en rees als een gordijn. Tordell kon de ontginning aan de overkant van de zandweg, zien. De zandheuvels om de bomen en sprui ten waren geel van de nog onzicht bare zon. Hij zag palmstammen ver schijnen. Hun schachten tastten nog naar de verdwijnende nevel. Een bundel ijl zonlicht trok over de ont ginning. Een kardinaal begon te zin gen. Zijn zang doorkliefde de mor genlucht met helder geluid. Er wa ren twee werelden: één als de kar dinaal zong, één als de vogel zweeg, de palmkruinen lieten zich zien, in zwachtels van damp. Een lichte wind bewoog en ze schudden zich vrij. De mist bleef nog even aan hen hangen, als het Spaanse mos aan de eiketakken. Dan was zij verdwenen. De kardinaal zong, zichzelf verlie zend in één jubelstroom. De zon overstraalde de nieuwe oranjetuin. Hij hoorde haar stap niet door de gang naderkomen. Ze sprak onver wacht aan zijn deur. „Cap'n?" Hij hoorde haar, even schrikkend. Hij keerde terug uit de mist en maakte zich los van de vogelzang. Hij had zich door deze dingen laten inwikkelen, volkomen in beslag laten nemen, zonder behoefte aan iéts an ders. Geen andere wezens hadden bestaan in die ogenblikken, die in zichzelf rijk gevuld waren geweest. Allie riep weer: „Cap'n?" De zachte, bedeesde stem aan de deur was die van zijn vrouw. Hij dacht aan de groteske ceremo nie van de vorige dag, aan de rond reizende geestelijke, die opgewonden was geweest en zalvend, en aan het handjevol ongevraagde Purleyanen, die hem begeleid hadden. Even had hij zich nauwelijks kunnen weerhou den hen weg te jagen. Toen had hij zich beheerst en hun rustig verzocht, heen te gaan. Hij had niet kunnen verdragen, dat de plechtigheid in zijn eigen kamers voltrokken zou worden. Luke had een vuur gemaakt in de achter-zit kamer en de twee Brinleys hadden naast elkander voor dominees bijbel gestaan, zodat het Tordell even was geweest, alsof dit het paar was dat trouwde. Allie had onder de hele ce remonie nerveus gebeefd, maar Luke had daar gestaan met opgehe ven, stralend gezicht, alsof hij zelf de bruidegom was. Zijn grote vreugde had Tordell weer verzoend met de daad, die hem in een laatste, kortstondige wanhoop volkomen onmogelijk had geschenen. De woorden, die hem aan het meis je verbonden, waren hem geweest als regendroppels in een toneelstuk. Hij had begrepen, dat ze voor Brin- ley alles waren Allies eindelijke, veilige geborgenheid. Het voor hem afgrijselijke gebed om huwelijksge luk was voor de broer schoon en goed geweest. Hier liggend in zijn eigen bed, de zaak een voldongen feit, voelde Tordell geen spijt. Het was hem alsof hij, zelf zonder hon ger, zijn voedsel aan gebreklijden den had weggegeven. Hij ging overeind zitten. De haard lag vol as. De kamer was koud. Hij kroop weer terug onder de dekens. Hij voelde zich prettig, lichamelijk en geestelijk in orde. Hij riep: „Kom binnen, Allie!" Ze kwam de kamer in, blij om zijn goede stemming. Ze mocht naar zijn kamerdeur gaan en tot hem roepen en ze mocht binnenkomen en daar door was het onmogelijk zich een zaam te voelen of werkelijk verdrie tig te zijn. Ze zei: „Een kerstgave Ze droeg iets dat hij niet goed kon zien, ze hield het met beide handen vast en liep wat gebogen door de zwaarte. Hij keek over de rand van .het bed, en zag nu, dat het voor werp, dat ze zo zorgzaam droeg, een eigengemaakte houtmand was, met noteblokken gevuld. De mand was ge maakt van ineengevlochten hout spaanders. De sterke gebogen steel van een groot palmblad was tot handvat aangebracht. De ruimte tus sen het handvat en de houtblokken was gevuld met takjes hulst en mistletoe. Ze zei: „Ik en Luke zijn d'r een hele tijd geleden aan begonnen." Ze aarzelde even en ging voort: „En nu is-ie af. Voor Kerstmis." Hij pantserde zich tegen de verra derlijk aanstormende gedachten aan vroegere vrije en feestelijke dagen. Hij deed zijn uiterste best luchtig te spreken. Hij zei: „Kerstmis schijnt me zo wonderlijk toe hier, zo heel anders dan in Engeland. Bloemen en zon en vogels en dat alles.èn Kerstmis. Wat doen de mensen hier in Florida om het te vieren?" „De mannen gaan meestal jagen." „O, zo, ja. Ze stond nog steeds met haar ge schenk in de handen, onzeker, aarze lend. Ze zei nog eens: „De mand is voor u." „O ja, de mand!" Hij ging rechtop zitten. „Dat is 'n prachtig ding. Ik heb er echt een nodig." Ze was al tevreden. „Ik zal gauw een vuur aanmaken, dan kunt u hem goed zien." Ze bukte bij de haard, brak kleine splinters dennehout af, die al vonk ten tussen haar vingers, legde ze handig bijeen en stapelde er de blok ken op. De vlammen kwamen snel en kronkelden zich als vurige tongen om het hout. Een blauwige rook steeg op, de onderste blokken vatten vlam. Het vuur brandde vrolijk en gaf een gloed van warmte en helder leven. Hij zei: „Ik heb ook een kerstgave voor jou." Ze kwam uit haar gebukte houding overeind en sloeg de handen tezamen. „Krijg dat pakje maar eens, dat ik mee heb gebracht van Sawgrass Lan ding, je weet wel, dat aan mijn za del hing." Ze liep naar de kast, haalde het pakje eruit en legde het op het bed. Hij begon het papier los te wikkelen. Ze trippelde haastig naar zijn kleed hokje en kwam terug met zijn flanel len kamerjas, die ze om zijn schou ders legde. Ze trok haar handen snel terug, om hem niet door haar aan raking mogelijk onaangenaam te zijn. Dan keek ze toe, met grote ogen. Hij had het dikkere papier losge maakt en trok nu een pakje tevoor schijn, nog in dun wit vloei gewik keld, dat hij haar toereikte. Het voel de hard en onbuigzaam aan. Ze streek er overheen begon het lang zaam open te maken. Zijn kerstge schenk was een paar schoentjes van fijn wit geiteleer. Ze zette ze op het bed. Ze voelde met één vinger aan het zachte glan zige leer. Dan vouwde ze haar han den op haar rug en bleef er stil naar staan kijken. (Wordt vervolgd). (Van onze radio- en televisie-medewerkster) ROTTERDAM. De Rotterdamse mannen van de gezellige meedeindeuntjes, „The Three Jacksons", vieren deze week feest: Harry van der Velde, Piet Koop- mans en Piet van Gorp herdenken gedrieën het feit dat zij in de zomer van 1940 in een Rotterdams badhuis elkaar hoorden fluiten onder de douche, daar over en weer van onder de indruk geraakten, elkaar na afloop ernstig de hand schudden en tot slot een accordeon-trio vormden, dat nu na 25 jaar nog steeds spring levende amusementsmuziek brengt, die in ieder populair ochtendprogramma van de radio gedraaid wordt en volmaakt onverslijtbaar is juist door haar gemis aan pretenties. Harry, Piet en Piet hebben in de 25 jaar dat zij in het muziekvak zitten (waar van 20 jaar in de grammofoonplatenbusi ness) de gehele opkomst meegemaakt van de lichte platenindustrie in Nederland, maar ook de grote veranderingen zien ko men in de status van de amusementsmu ziek. In de jaren '30, die sombere periode van wereldcrises en werkeloosheid, was een muzikant een soort kantjesafloper, een man naast de maatschappij. Als, „The Three Jacksons" die jaren vergelijken met de welvaart van nu waarin een goe de muzikant een respectabel burger is die een goed stuk brood verdient, een eigen flat heeft met een eigen auto, dan stemt hen dat veel meer tevreden dan al die successen die het trio in de afge lopen 20 jaar met hun gigantische platen- verkoop hebben geboekt. Die helderheid van de heren, die leidde tot dat bezoek aan het badhuis, kwam op een goed moment, omdat ze op dat tijdstip alle drie solistisch werkten in moeilijke omstandigheden. De beide Pie ten als accordeonisten in café's zonder klanten, en Harry schnabbelend in kam pen waar de Rotterdamse slachtoffers van het bombardement waren onderge bracht. OVERIGENS: de drie kenden elkaar in 1940 al jaren. In 1933 werden Piet Koop- mans en Piet van Gorp zwagers en gin gen daardoor regelmatig met elkaar sa menspelen. Beiden kwamen uit accordeon verenigingen, evenals Harry van der Vel de, die toen al een jaar of 7 beroepsmusi cus was. Al van zijn tiende jaar af had Harry dat in zijn hoofd gehad. Via het mondorgel kwam hij op de knopaccordeon bleek een uitblinker op muzieklessen en kwam via een accordeonvereniging in het Westland in contact met de destijds be roemde Jack Willard. In 1925 formeerden Jack en Harry in Hamburg een duo on der de naam „The Two Willards". In 1939 kwam de mobilisatie in Nederland. Har ry moest tien maanden dienen en bij zijn terugkomst te Rotterdam bleek dat Jack Willaard intussen met zijn dochter een accordeonduo had gevormd. HARRY zette zijn tanden op elkaar. Met zijn accordeon achter op zijn oude fiets trok hij langs de in kampen onder gebrachte Rotterdammers, die door de oorlogshandelingen alles waren kwijtge raakt. Hij speelde met de moed der wan hoop zijn kostje bij elkaar. Het was in de dagen dat hij de zwagers Van Gorp en Koopmans ontmoette en na een paar keer repeteren was de zaak beklonken en de Three Jacksons waren geboren. De naam is een soort eerbewijs aan Jack Willard „en bovendien: als er hier niets buitenlands klinkt, deugt het niet." TRIO'S ZIJN in deze tak van de muziek heel zeldzaam, zeker als zij zo goed op elkaar zijn ingesteld als deze drie Rot terdammers. Piet Koopmans is de man van de improvisaties, Piet van Gorp is de man van de strikte melodie, Harry van der Velde daarentegen speelt zijn har monische ritmische akkoorden. Hoeveel tientallen miljoenen mensen hebben al op feestelijke avonden naar die drie in fantasie uniformen gestoken man nen gekeken met hun rood wit blauwe in strumenten, hebben de rappe virtuositeit bewonderd, de „medley's" meegeneuried en er lekker op meegedeind? Direct na 1945 begonnen ook de buiten landse reizen. Eerst op heel bescheiden schaal, naar Engeland b.v. Maar in 1947 begon al een lange tournee door Indone sië. Sindsdien hebben zij alle uithoeken van West-Europa gezien. HUN GROOTSTE succes hebben de Three Jacksons toch te danken aan hun platenopnamen. Dat zijn inmiddels 55 medley's, 12 langspeelplaten en tweemaal drie gouden platen. In 1945 begon deze platenzege met een opname van de smart- 6. Het verhaal van de machinist had veel van Pan da's werklust weggenomen. „Dat is ook wat moois," dacht hij bedrukt. „Treinen die zomaar spoorloos ver dwijnen. ...en dat bij de spoorwegen! Het lijkt me helemaal niet leuk om spoorloos te verdwijnen. Ik snap niet dat er nog passagiers met deze trein durven rei zenPlotseling schrok hij op. „De passagiers!" riep hij uit. „Daar heb ik nog helemaal niet aan ge- dacht! Ik moet de kaartjes nog controleren!" Vlug ver- wisselde hij zijn pet voor die van conducteur en repte zich naar zijn reizigers. Goedemorgenzei hij be leefd, de coupé binnenstappend. „Mag ik even de kaar tjes zien?" De passagiers, die bij zijn komst niet op- of omgekeken hadden, schokten op uit hun spelletje en drukten hun speelkaarten vast tegen zich aan. „On ze kaarten zien?" herhaalden zij verontwaardigd. „Ver bééld je..../ Nee hoor, dat is tegen de regels!" lap „aan het strand, stil en verlaten", nog zonder ritmische begeleiding. Het nummer duurde maar heel kort, namelijk ruim een minuut. Maar uit dit probleem groeide het van de potpourri's, alias de „medleys". Er werd besloten om in het vervolg ook ritmische begeleiding te nemen en daardoor kwamen bassist-arrangeur Ger Daalhuizen, Wim Sanders (gitaar) en Kees Kranenburg sr. (drums) erbij. „Ge weldige jongens" zegt Harry, „aan hun medewerking hebben wij de helft van ons succes te danken." „EN WAT de andere vijftig percent be treft: we kunnen het geweldig met el kaar vinden, we houden van ons vak, we hebben plezier en zolang de mensen ons nog willen horen (en onze agenda's staan Uit, „Het kostte ons nooit enige moeite, het publiek tot meedeinen te bewegen. Maar hier op de feestboot, op onze eigen Maas, gaat het vanzelf", ver klaarden de Jacksons, „vooral als we Geen woorden maar daden spelen. vol hoor, kijkt u maar!) gaan we gewoon door". Hun jubileumfeestweek is inmid dels begonnen met een boottocht op hun eigen Rotterdamse Maas. Het was wat kil toen zij op het achterdek gedrieën het Rotterdamse volkslied „geen woorden maar daden", aanhieven, maar de ent housiaste meedeinende feestgangers heb ben hen warm gehuldigd. En van 17 op 18 september, wordt er in het Rotterdam se Luxortheater een nachtfeest gehouden te hunner ere onder de titel „The Jack sons jubileum parade", als dank voor het feit dat zij een kwart eeuw lang met hun vrolijke deuntjes „bruiloften en par tijen" hebben opgefleurd. Horizontaal: 1 guirlande, 5 bolwerk, 10 stok, 12 bekend gebouw in Amsterdam, 13 zijtak Rijn, 14 geldstuk, 16 meisjes naam, 18 gekleurde kwast als versiersel, 21 buitenhaven, 23 karakter, 25 plaats in België, 26 inwendig lichaamsdeel, 27 gem. in ZJH., 29 gem. in Gelderl., 30 bijrivier van de Vecht, 31 zuiver, 33 vast deel van een boom, 35 ketting, 36 godin der eeu wige jeugd (Germ.myth.), 40 boom, 42 meisjesnaam, 45 als 12 horiz., 47 neerslag, 50 zuiver, 51 raamvormige opening in de wand van een kantoor, 53 gem. in Gelder land, 54 telwoord, 55 plaats in Duitsland, 57 bedrog (Barg.-), 58 Europeaan, 60 sluw heid, 62 Europeaan, 63 water in Z.H., 64 glans, 65 drukte, leven. Verticaal: 1 bijwinkel, 2 baan voor bal spel, 3 bijwoord, 4 oude vr. datief van een, 6 leger Fr., 7 koning van Israel, 8 metaal soort, 9 stad in Gelderl., 11 handvatsel, 13 vreemde munt, 15 kneedbak, 17 zot, 19 deel van een fornius, 20 haarvlecht, 22 nauw, 24 telwoord, 26 soort van halfaap (meerv.), 28 plaats in Groningen, 30 heb ben sommige schepen, 32 opening ener fuik, 34 praktische wenk, 37 voorwerp om een zeis aan te zetten, 39 cilindervormig slaginstrument, 40 bijriviertje van de Rijn in Duitsland, 41 heelkundig instru mentje met mesjes, 43 soort van hert, 44 slot, 46 doornachtige plant, 48 stad in Bel gië, 49 gem. in Gelderl., 51 jaargetijde, 52 pasgang van een paard, 55 nauwe opening, 56 inwendig lichaamsdeel, 59 priem, 61 sportterm. Oplossingen, uitsluitend per briefkaart, dienen voor woensdag a.s. in ons bezit te zyn. Oplossing puzzel nummer 35: Horizontaal: 1 onder, 5 netto, 10 moer, 12 dorp, 13 ton, 14 toe, 16 pol, 17 Rr, 18 beeld, 20 M.O., 21 een, 22 sen, 24 kade, 27 lomp, 29 mandoline, 32 lam, 33 wei, 34 elk, 36 en, 37 Marne, 38 Aa, 39 Ida, 41 zee, 42 esp, 43 eigenaars, 46 Aldam, 47 meer, 49 aak, 51 Ben, 52 L.K., 54 roman, 56 re, 57 tak, 59 pas, 60 leb, 61 eden, 63 rede, 64 negen, 65 gesel. Verticaal: 1 omtrek, 2 Noor, 3 den, 4 er, 6 ed, 7 top, 8 trom, 9 oploop, 11 roe, 14 ten, 15 els, 18 been, 19 Deli, 21 Edam, 23 none, 25 amandel, 26 roerend, 28 melasse, 30 dwaze, 31 linea, 32 lei, 35 kap, 40 Aïda, 42 eren, 44 gaar, 45 amen, 46 Aalten, 48 roebel, 50 kop, 51 bas, 53 kade, 55 man, 56 rede, 58 keg, 60 les, 62 Ne, 63 re. NIEMAND is zeker van de werkelijke waarde van congressen als instrument voor de bedrijfsleiding. Eén ding is ze ker: het is in elk geval een kostbare manier om zaken te doen! Een vorig jaar door Industrial Relations News (New York) ingesteld onderzoek bracht aan het licht dat 46 van de aan dit onderzoek deelnemende firma's per jaar ongeveer 1,3 miljoen dollar uitge ven om hun kaderleden naar congres sen te zenden; dat is gemiddeld 28.250 dollar per firma per jaar. Het totaal aantal man-dagen op congressen door gebracht, bedroeg voor 51 firma's over één jaar 15.985. Het merendeel van de geïnterview de firma's vonden dergelijke bijeen komsten een nuttige manier om hun kaderleden op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen, contacten te leggen, problemen te bepraten, hun discussietechniek te verbeteren enz., om maar een paar voorbeelden aan te halen. Ongeveer 20 percent van de aan dit onderzoek deelnemende firma's was negatief in hun mening en ver oordeelden congressen e.d. als „water plaatsen voor het uitwisselen van plat vloersheden" en „als motief om te spijbelen". Met betrekking tot het uitbrengen van een rapport over de besproken on derwerpen en daaropvolgende discus sies, bleken 50 firma's dit van hun ka derleden te verlangen, 18 echter niet! Leve de congressen! Advertentie ppppi van 2.90 af een produkt SSaT'.LUISTERHET ER LIGT EEN VROUW BENEDEN...EN IE MAND BUKT ZICH OVER HAAR HEEN LAAT MIJ ALLEEN SAAN, EDELACHT BARE HET KAN 'N MOORDENAAR „STEMMEN..? IK HOORNIETS. kOMT DAAR ERGENS VANDAAN. „MIS SCHIEN...JA... DEGENEN DIE WE HO REN ZITTEN ACHTER DIE DEUR: DE BALK DIE ER VOOR HOORT STAAT DAAR NAAST T LIJK

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 21