Werk van Hendrik Nicolaas Werkman
schilder, houtsnijder, lithograaf en drukker
De Mozarts in Nederland
expositie in Den Haag
ARISTONATV-TIP:
flmtoua
Real Madrid
Feyenoord
L
I
Willi
L
Expositie in De Vishal
'I
mIPM
HPI
Tijdelijk publikatieverbod
voor de „autobiografie"
van Michael Chaplin
DINSDAG 21 SEPTEMBER 1965
13
Qn
-
„Gouden harp" voor Eddy
Christiani en Benedict
Silbermann
Bob Buys
En wanneer u nü even uw
Aristona-dealer belt, geniet u van
dit evenement op uw nieuwe tv.
VOOR MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN
woensdag, 22 september
(1e net)
20.55 uur
Jos ae Klerk
Haarlems Bach Ensemble
Kleinplastiek gestolen
in hotel te Montreal
Artsentoneel ten bate
van het Beatrixfonds
De radio geeft woensdag
T elevisie programma
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
lilitis
vi, m
- I
Mi
r
Advertentie
99
99
ZATERDAG IS IN HET Gemeentemuseum van Den Haag de aangekondigde
tentoonstelling geopend ter herdenking van het bezoek aan ons land dooi'
Leopold Mozart met zijn vrouw en hun beide wonderkinderen Nannerl en Woll-
^ang-Amadeus, nu tweehonderd jaar geleden. Wat wij zaterdag in een Eibij-
artikel over deze aangelegenheid publiceerden kon worden beschouwd als de
samenvatting van de gegevens van de zeer beknopte, in één zaaltje samenge
brachte Haagse expositie. De tentoonstelling is een authentieke illustratie van
een historisch feit, documentatie die aan de ingewijden de bekoring biedt van
een confrontatie met het wezen van een lastige geschiedenis, dat overigens
slechts van belang is omdat een geniaal mensenkind er als hoofdfiguur bij be
trokken was.
De taal der vogelen" (naar „Die Vogelsprache" uit Martin
Bubers „Chassidische Legenden").
Druksel uit de serie „Het Vrouweneiland"
van H. N. Werkman.
IN DE VISHAL IS EEN GROTE tentoonstelling te zien van werk van de in
Nederland veel geroemde Hendrik Nicolaas Werkman, die in 1882 te Leens ge
boren werd en in 1945 overleed nadat hij wegens illegale arbeid door de Duitsers
gearresteerd was. In zijn boek „De Nederlandse schilderkunst sinds Van Gogh
noemt Charles Wentinck hem „schilder, houtsnijder, lithograaf, drukker. Men
sprak wel van de „meesterdrukker Werkman." Hij is ook genoemd „Werkman,
de drukker Van het paradijs." Werkman was drukker van zijn vak en voor het
grootste deel van zijn oeuvre is gebruik bemaakt van de drukpers. Hij gebruikte
daarbij ook bestaand typografisch materiaal, maar de inkt werd veelal overge
bracht door middel door hemzelf gesneden vormen, die de vrijheid van uitdruk-
kirïgswijze sterk beperkten. Hoe schilderachtig van kleur ook, Werkmans we
zogenoemde „druksels" zijn een vorm van grafiek.
In de beperking tot grafiek kan een
grote kracht liggen. Men dient immers
weloverwogen te concipiëren opdat on
danks die beperking zoveel mogelijk ge
zegd kan worden. Daarnaast kan dan wel
de charme van het toevallige effect iets
toevoegen aan de resultaten. Het expe
rimenteren met grafiek kan de schilder
op nieuwe ideeën brengen. Bonnard ge
tuigde ervan dat hij zelfs iets leerde van
de cliché-maker, die bij het reproduceren
van Bonnards, uit toetsen opgebouwde,
schilderijen zich soms gedwongen voelde
de uit toetsen bestaande kleurvlakken in
duidelijke toonverschillen te benadruk
ken. Toen de schilder Otto B. de Kat
eens met een schilderij bezig was, dat
wat betreft kleurgeving onbevredigend
bleef, heb ik hem van dezelfde composi
tie een houtsnede van een beperkt aan
tal kleuren zien maken. Bij het afdruk
ken van de verschillende blokken was
het toen mogelijk met de kleur te expe
rimenteren om tenslotte tot de juiste
kleurconceptie te komen, die ook weer
dienstig was aan het schilderij.
BIJ WERKMAN ZIET MEN dan een
doorwerking van zijn druksels en gou
aches op elkaar. Het is juist hem ook
schilder te noemen, al wijken zijn schil
derijen in olieverf nogal af van zijn gra
fische werk. In die schilderijen heeft hij
iets van wat men tegenwoordig een „Naïef
schilder" pleegt te noemen. Het komt
me voor dat hij voor de vrije schilder
kunst te weinig vormbeheersing bezat
En het is zijn vorm van grafiek die
hem bracht tot die stellige vormgeving,
waarom hij zo'n ruime waardering ver
kreeg en ook van invloed kon zijn op
andere beeldende kunstenaars.
Werkman heeft behoord tot de Groning
ge schildersgroep „De Ploeg", die sterk
onder invloed van het Duitse expressio
nisme heeft gestaan. De krachtigste fi
guur daarin was Jan Wiegers, in wiens
werk het langst bepaalde tendensen uit
die tijd van 1922 tot ongeveer 1927 zijn
blijven bestaan en die bepaalde verwor
venheden uit die tijd ook tot een verdere
ontwikkeling wist te voeren. Het ziet er
naar uit dat „De Ploeg" in de herinne
ring zal blijven bestaan door Wiegers
en Werkmans oeuvre. In hoeverre hun
werk nog verder van invloed zal zijn in
een ontwikkeling is echter een vraag.
Wiegers heeft door zijn leraarschap aan
de Rijksakademie veel bijgedragen aan de
vorming van jonge kunstenaars. In een
moment van grote vertrouwelijkheid
heeft hij me echter eens gezegd, dat hij
toch eigenlijk meer graficus dan schilder
was, daarmee doelende op het feit dat
hij meende dat kleurgebruik niet tot zijn
grootste kwaliteit behoorde. Ik ken ech
ter schilderijen van hem waarin de kleur
van grote betekenis is. Kleur kan veel
zeggend zijn inzake plastische suggesties,
in het psychologische vlak en ook inzake
de te verbeelden stof. Van de Duitse ex
pressionist Mare ken ik composities met
paarden in een bepaalde kleur, die voor
mij net zo goed in een andere kleur ge
dacht hadden kunnen zijn. De nood
(Van een onzer verslaggeefsters)
De componist-zanger Eddy Christiani
en de componist-dirigent Benedict Silber
mann zijn onderscheiden met de „Gouden
Harp". Deze door het Comité voor Neder
landse Amusementsmuziek „Conamus" in
gestelde .onderscheiding is hun gistermid
dag tijdens de zesde, jaarlijkse reünie
van het Comité uitgereikt. „Conamus",
opgericht door het bureau voor muziek-
auteursrechten BUMA, looft deze prijzen
uit aan hen die zich op het gebied van
de lichte muziek verdienstelijk hebben
gemaakt.
Tijdens deze reünie in het Amsterdam
se Carlton-hotel werden ook de prijs
winnaars van de door „Conamus" uitge
schreven prijsvraag voor Nederlandse kin
derliedjes bekendgemaakt. Er waren 450
inzendingen. De eerste prijs was voor
voor Hans Peters uit Den Haag, die voor
zijn „Varkentje Valentijn" 500,- kreeg.
Een tweede en derde prijs werden ge
deeld door mejuffrouw Pien zur Mühlen
uit Den Haag voor „De canon van de
kat en de muis", en Gerrit den Braber
uit Huizen voor diens „Marietje van Meije-
ren".
Eddy Christiani maakte zijn radiodebuut
in 1938, zijn platendebuut in 1940: hij
was de eerste Nederlandse vocalist die
een gouden plaat kreeg en hij brengt uit
sluitend Nederlandse amusementsmuziek.
Benedict Silbermann, dirigent van het
Promenade-orkest, werd onderscheiden
voor zijn composities en arrangementen
sowel op het gebied van de lichte als klas
sieke muziek.
zaak tot een bepaalde kleur is dan niet
duidelijk. Van Wiegers ken ik vele schilde
rijen, die niet anders te denken zijn dan
hij ze maakte.
IK MOET BEKENNEN, DAT IK de
noodzaak van Werkmans kleurgeving
moeilijk na kan voelen. Hij openbaart
mogelijkheden in kleurcombinaties en als
zodanig hebben zijn experimenten zin.
Appreciatie wordt zo een kwestie van
persoonlijke smaak. Bij werken van gro
te schilders vergeet men echter eigen
voorkeur en geeft men zich over aan de
visie van de meester. En zo zie ik in
Werkmans kunst weinig verschiet. Na de
oorlog is er veel aandacht aan deze fi
guur besteed. Een groot propagandist
was jhr. Sandberg, de vroegere directeur
van het Stedelijk Museum. Ondanks de
vele tentoonstellingen van Werkmans
oeuvre heb ik weinig overtuigend werk
ontmoet van anderen, die hem mogelijk
tot voorbeeld hebben genomen. Het be
lang van Werkmans kunst kan liggen in
een unieke persoonlijkheid. Daaromtrent
kunnen beter getuigen zij, die hem gekend
hebben, zoals bijvoorbeeld ds. F. R. A.
Henkels, die zijn collectie beschikbaar
stelde voor deze expositie.
DEZE EXPOSITIE getuigt zeker op le
vendige wijze van e£n bepaalde tijd, die
van belang geacht kan worden in de
ontwikkeling van de hedendaagse Neder
landse beeldende kunst en kan ouderen
onder ons vervullen van enige nostalgie
naar een verleden, dat vervuld was van
een goed idealisme.
RECTIFICATIE
Bij de foto van een scène uit O'Neills
toneelstuk „Liefde onder de olmen" (in
ons blad van gisteren) is in het bijschrift
de acteur Jules Hamel genoemd, waar
Jules Croiset vermeld had moeten zijn.
iï'H '"'v.i't;
VEEL IS HET NIET wat men te zien
krijgt: kantenberichten (Haagse, Haar
lemse, Utrechtse)geschilderde en gegra
veerde portretten en van stadszichten,
reisnotities van vader Leopold en van zijn
dochter Nannerl, een door vader Mozart
opgestelde lijst van de composities die
zijn zoontje maakte tussen 1764 en 1766,
diens te Parijs en te 's Gravenhage ge
drukte werken, de handschriften van de
Symfonie in Bes, de aria „Conservati fe-
dele" en van het quod-libet „Galimathias
Musicum"waarvan wij in ons artikel van
zaterdag een fragment opnamen, en waar
in men de melodie van het Wilhelmus
als thema verwerkt ziet. Verder Holland
se toets- en blaasinstrumenten uit die tijd
en verder gegevens over het verblijf der
Mozarts te Haarlem en te Utrecht.
NEEN, VEEL IS HET NIET; een niet
geïnteresseerde bezoeker heeft het in
minder dan tien minuten bekeken; maar
een belangstellende kan er een uur over
doen zonder zich te vervelen, want juist
dat weinige en zeer overzichtelijke, is
voor hem buitengewoon veel, want het
geen hij weet en om het wonderlijke van
het geval liefheeft, ontmoet hij hier als
dierbare getuigenissen. Aan de hand van
een grafiek, aangebracht op een kaart
van Midden-Europa, kan dan tevens de
aandachtige bezoeker de slingertocht per
postkoets, trekschuit en zeilboot volgen
van de Mozarts vader, moeder en twee
kinderen drieënhalf jaar, van Oosten
rijk uit, door Duitsland, België, Frankrijk,
Engeland, Nederland, en dan terug over
België, Frankrijk, Zwitserland en Duits
land naar Salzburg. De originele brief
wisseling van Leopold Mozart aan zijn
vriend te Salzburg, waarin de „kunst
reis" met de wonderkinderen te volgen is,
kan niet meer getoond worden, zij bestaat
nog slechts in afschrift dat in Berlijn be
waard wordt. Uiteraard was op die kopie
geen beroep gedaan.
WAT ONS 'BIJZONDER interesseerde I
was de hoek van de tentoonstelling die
het bezoek aan Haarlem betreft. Als
pronkstuk vindt men er het exemplaar in
rood marokijn gebonden en verguld op
snee van Leopold Mozarts Handleiding
voor het Vioolspel, dat door de drukker-
lettergieter Joh. Enschedé aan de jonge
stadhouder Willem V aangeboden werd bij
diens meerderjarigheidsverklaring; ver
der portretten van Enschedé en zijn let
tersnijder Fleischman, gravures van het
Haarlemse orgel en van de Grote Markt
met de herberg „Het gulden Vlies" waar
de Mozarts hun intrek namen, de beschrij
ving van het orgel door Joh. Radeker, als
mede de oorspronkelijke Duitse uitgave
van de „Violinschule: Dit is alles bij el
kaar ook niet veel, maar meer is er niet
nodig om de geestdriftige woorden die
Leopold Mozart naar Salzburg schreef
over het bezoek aan Haarlem, reliëf te
geven.
De tentoonstelling duurt tot 7 novem-
ber.
Het Haarlems Bach Ensemble onder
leiding van George Robert zal op 26 sep
tember a.s. medewerken aan een dienst in
de Bakenesserkerk te Haarlem, waarin
voorgaat ds. J. Heidinga. Uitgevoerd
wordt van Joh. Seb. Bach cantate nr.
102: „Herr, deine Augen sehen nach dem
Glauben". De dienst begint om half acht
's avonds.
Uit een afgesloten vitrine in de lobby
van het Queen Elizabeth Hotel te Mon
treal zijn zes werken van beroemde beeld
houwers gestolen. De totale waarde van
het vermiste bedraagt ca. 90.000 gulden.
De beeldhouwwerken zijn eigendom van
dr. Max Stern, eigenaar van de Dominion
Art Gallery. Vermist worden „Entendu
et Vu" van Jean Arp, „Seated Woman"
van Henry Moore, „Torso" van Marino
Marini, „Animal Leoncino" van Mirko
Basadelle en „Homme Accroupi" van Ro
din (alle in brons uitgevoerd) alsmede
„Denzatrice Argento" van Pericle Fazzi-
ni (in zilver uitgevoerd). Hun hoogte va
rieert van 9 tot 30 cm.
Ter gelegenheid van het ledencongres
van de Koninklijke Nederlandse Maat
schappij tot bevordering der Geneeskunst,
dat binnenkort in Haarlem zal worden
gehouden, geeft een ensemble bestaande
uit artsen en hun echtgenoten uit Haar
lem en omgeving op woensdag 6 oktober
in de Haarlemse Stadsschouwburg een
opvoering van „De kunst om te leven
blijspel in drie bedrijven door H. F. Malt-
by en F. Wynn. De regie is van Wim
Paauw. De bezetting bestaat onder meer
uit de artsen F. E. Posthumus Meyjes -en
zijn echtgenote-, G. L. van der Zwaag,
M. C. de Haan, J. van Dam A. W. Thöne
en W. Ulrici.
Door het bestuur is een deel der plaat
sen in de schouwburg beschikbaar gesteld
voor niet-leden, zodat deze kaarten kun
nen worden verkocht ten bate van het
Prinses Beatrixfonds. De gehele opbrengst
van deze avond is trouwens voor het
fonds bestemd. Dit fonds ter bestrijding
van de kinderverlamming, trekt zich de
laatste jaren ook het lot aan van spastici,
lijders aan multiple sclerose en van de
kinderen met geboortelaesie.
Van heden af kunnen voor deze toneel
avond kaarten worden besteld bij mejuf
frouw G. Vermeulen, secretaresse van het
Elisabeth's Gasthuis, onder nummer 13960.
De toegangsprijzen bedragen 6,-, 5,-,
3,50 en ƒ2,- verhoogd met 0,40 be-
spreekgeld en vestiaire. Eventueel tele
fonisch bestelde plaatsbewijzen worden
daarop besproken thuisbezorgd.
HILVERSUM 8. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Oude ka
mermuziek 6gr.). 7.30 Nieuws. 7.40 Radio
krant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek.
8.15 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.40
Lichte grammofoonmuziek en praatje.
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden.
9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke
pianomuziek (gr.). 10.30 Morgendienst.
11.00 Geestelijke liederen (opn.). 11.30
Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Twaalf
uurtje, cabaret. 12.00 Lichte grammofoon
muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammo
foonmuziek eventueel aktualiteiten. 12.50
Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 13.10
Klassieke muziek voor twee orgels (gr.).
13.30 Rijkspolitiekapelmarsmuziek. 14.00
Herdenkingsbijeenkomst t.g.v. gouden ju
bileum Bond van Christelijke Politie'
ambtenaren in Nederland. 15.15 Oude ge
wijde muziek (gr.). 15.50 Bij bel vertelling
voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00
Hoorspel voor de jeugd. 17.15 Jazzper-
spectief. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Werk en welzijn. Vraaggesprek van Clau
de Belloni met dr. R. J. H. Kruisinga,
Dir. Gen. v. d. volksgezondheid over de
15e zitting v. h. reg. comité v. Europa
v de Wereld-Gezondheids-Organisatie
(w.h.o.) in Istanbul. 18.00 Vrouwenkoor,
sopraan en piano: moderne liederen
(opn.). 18.30 Het Spektrum: nieuws uit
de prot. christelijke organisaties. 18.45
Liedjes van en over Hawaii (gr.). 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant.
19.30 Muziek van Het Leger des Heils.
19.50 Wereldpanorama. 20.00 Knapenkoor,
orgel en hobo (opn): klassieke en moder
ne muziek. 21.15 Balans van het vakan
tieseizoen, lezing. 21.30 Promenade-orkest
en sopraan: klassieke muziek. 22.30 Nws
en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking
22.55 Klassieke grammofoonmuziek. 23.15
Varen we wél in de welvaart...? lezing.
23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. (Om 7.25 Van de
voorpagina). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek (vervolg). 9.00 Van
alle markten thuis, praatje. 9.05 Moderne
grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 School
radio. VARA: 10.00 Lichte grammofoon
muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw
11.40 Fluit en clavecimbel: klassieke mu
ziek. 12.00 Stereo: Ritmisch strijkorkest
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Voor het platteland. 12.35
Combo. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Stereo: Metropole orkest. 13.45 Hun
wereld ging voorbij, lezing. (7). 14.00 Ra-
diophilharmonisch orkest: moderne mu
ziek. 14.20 Radiophilharmonisch orkest:
moderne en semi-klassieke muziek. 14.55
Kalender. 15.00 Voor de jeugd. (16.00
Nieuws). 16.50 Voor de zieken. 17.20 Elek
tronisch orgelspel. 17.50 Actualiteiten.
18.00 Nieuws. 18.15 Mededelingen of gram
mofoonmuziek. 18.20 Uitzending van de
Katholieke Volkspartij: Kaarten op tafel,
een uitzending over politieke zaken, die
de aandacht verdienen. 18.30 Dansorkest
en zangsolisten. 19.10 Miljoenennota, een
beschouwing op de gisteren bekend ge
worden rijksbegroting. 19.20 Voor de jeugd.
19.30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws.
20.05 Promenade orkest. 20.30 Grammo
foonmuziek. 20.55 Voetbalwedstrijd Real-
Madrid-Feijenoord. 22.50 Nieuws. 23.00
Grammofoonmuziek. 23.05 Moderne liede
ren (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Gevarieerde muziek. 12.40 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten. 12.45
Grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten
en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.20 Klassieke muziek. 14.00
Nieuws 14.03 Amusementsmuziek. 14.50
Koorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Grammo
foonmuziek. 15.15 Voor de jeugd. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Or-
kestenparade. 16.45 Koorzang. 16.55 Gram
mofoonmuziek. 17.00 Nieuws, weerbe
richt en mededelingen. 17.15 Gevarieerde
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.30 Lekenmoraal en filosofie. 18.50
Sportkroniek. 18.54 Lichte muziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en radiokroniek.
19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Openbaar
kunstbezit. 20.15 Operettemuziek. 21.00
Moderne muziek. 21.30 Volksmuziek. 21.50
Koorzang. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15
Amusementsmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05
Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45
Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 12.45-13.45 Prinsjesdag. 19.101
Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak.
19.05 Journaal voor Gehoorgestoorden.
19.33 Prinsjesdag. 20.00 Journaal. KRO:
20.20 Liedjesprogramma. 20.40 Program-1
ma over de cineast Georges Méliès. 21.25
Hazel: Het nieuwe meisje, TV-film. 21.40 I
Vanavond in Nieuwspoort. NTS: 22.15-
22.20 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 The Who, programma voor de tie
ners. 20.20 Sportpanorama. 20.55 Licht
Zuidamerikaans orkest en zangsoliste.
21.25 Inwoning, programma over proble
men van het samenwonen en het inwo
nen. CVK/IKOR: 22.10-22.35 Hun gewe
ten en het onze, documentaire over de
internationale amnestiebeweging.
VARA: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Toro-Festival, filmreportage.
19.25 Markt (Grenier sur Rue), filmpje.
VPRO: 19.35 Patrouillewagen 54: politie
film. NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Socutera
Reclassering. VPRO: 20.25 De oude draai-
doos. Daarna voetbalwedstrijd Rial Ma
drid - Feijenoord.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.01 Jazz
muziek. 20.20 Pracht en praal: Oude tra
dities in een moderne democratie, docu
mentair programma. 20.45 De geheimzin
nige dubbelganger, speelfilm (14 jaar en
ouder), (tot 22.10).
-j, -u ixt-
V
:S'
Sandie Shaw, een meisje dat alles
wat met showbusiness te maken
heeft een grote verschrikking vindt
maar ermee doorgaat omdat er zo
veel geld mee is te 'verdienen, en
wier specialiteit (om op te vallen)
bestaat uit het barrevoets optreden,
zingt hedenavond enkele liedjes
voor de t.v.-camera (Nederland I,
20.20-20.40 uur). Sandie, die als
zeventienjarig fabrieksarbeidstertje
snel naar een hoge plaats in de hit
parade steeg met „There is always
something to remind me", heeft
thans vooral succes met „Long Live
Love".
Advertentie
RED BAND ROOSENDAAL
Michael Chaplin, de negentienjarige
Beatnik-zoon van Charles Chaplin, heeft
de eerste ronde gewonnen in zijn poging
de uitgave te voorkomen van zijn „auto
biografie". De rechtbank heeft een tijde
lijk verschijningsverbod opgelegd aan het
boek „I couldn't smoke the grass on my
Father's Lawn", dat twee journalisten
voor de jonge Chaplin hebben geschreven.
De rechter, George Waller zei echter
geen sympathie te hebben voor de jonge
Chaplin die een permanent verschijnings
verbod van het boek wil, omdat hij spijt
heeft van alles wat hij de journalisten
over zijn ouders heeft meegedeeld. „Ik
moet eraan denken dat deze jongeman
minderjarig is en misschien tegen zichzelf
in bescherming moet worden genomen,"
aldus de rechter. „Het verschijnen van dit
boek zou de eiser niet ten goede komen
en hem en zijn familie wellicht ook over
de hele wereld in discrediet brengen."
Hij bepaalde dat het proces over een
permanent verschijningsverbod op korte
termijn moet plaats hebben, maar er is
nog geen datum bepaald.
De twee Britse journalisten hebben
Chaplin jr. benaderd, nadat bekend was
geworden dat de gebaarde beatnik met de
beroemde naam van de steun leefde. Drie
maanden lang werkte Michael enthou
siast mee aan het plan voor het boek,
maar te elfder ure keerde hij zich tegen
de journalisten en wilde hij het verschij
nen voorkomen, uit vrees zijn ouders
schade te berokkenen en hen nog meer
tegen hem in het harnas te jagen. Ook
was hij van mening dat zijn eigen ka
rakter niet fraai naar voren kwam in het
boek.
„Niemand die de feiten heeft vernomen
en het ongeluk heeft gehad gedeelten van
dit boek te lezen, kan enige sympathie
overhouden voor de jongeheer Chaplin,"
aldus de rechter. De uitgever, Leslie Fre-
win, heeft verklaard in beroep te zullen
gaan. Het boek is klaar om ter pers»
te gaan en is reeds naar negen landen
verkocht. De totale oplage van het boek
zou zeker in de honderdduizenden lopen,
aldus de uitgever.
KITTY JANSSEN LICHT GEWOND
De actrice Kitty Janssen is gistermid
dag met haar auto bij Oudewetering in
een slip geraakt, in de berm van de weg
over de kop geslagen en in een sloot ge
komen. De actrice werd licht gewond en
is naar huis vervoerd. Het ongeluk ge
beurde op het viaduct in de Haarlem
mermeer bij Oudewetering, daar waar
de rijkswegen 4 en 4a in elkaar lopen.
Haar sportauto werd zwaar beschadigd.