„De moord op Marat" van Peter Weiss AEG „Niet als bewijs toegelaten" Het weekeinde Een Driestuiversopera Anno 1965 Jeugdige Francaise winnares in Delft Laatste orgelbespelingen van et zomerseizoen AEG MAANDAG 27 SEPTEMBER 1965 AUTOMATIC TOASTER f59.75 Kinderboekenweek 1965 van de wereldkampioenschappen mondharmonica Osborne-première bij de Nederlandse Comedie Grandioos spel van Bob de Lange Geen invochten stoom strijkijzer De radio geeft dinsdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma Mary Chase's „Harvey" in Stadsschouwburg Alle K.V.P.-ministers hedenavond op het scherm Succes voor „Dameskoor Haerlem" TWINTIG JAAR NA HET EINDE van de Cultuurverstikking door de nazi's begint de Duitse toneellitteratuur einde lijk weer tekenen van leven te geven: eerst was het „Der Stellvertreter" van Rolf Hochhuth die internationaal de aandacht trok; nu is ook de roman- en toneelschrijver Peter Weiss er in ge slaagd, tot ver over de grenzen furore te maken met zijn stuk-met-de-lange- titel, in het Nederlands door Bert Voe- onverkort vertaald als „De vervolging van en de moord op Jean-Paul Marat, opgevoerd door de verpleegden van het krankzinnigengesticht van Charenton onder de regie van de heer De Sade". In Londen heeft de opvoering van dit stuk verleden jaar heel wat sensatie verwekt, voornamelijk als gevolg van de protesten van sommige lieden tegen de bloederig heid en de gruwelijke schoktechniek van Peter Brooks regie. In de Haagse Ko ninklijke Schouwburg zijn dit weekeinde de eerste Nederlandse vertoningen van het werk gegeven door de Haagse Co- medie, in een ietwat gekruisde versie en een aanzienlijk minder bloederige en schrikaanjagende vorm; protesten zal men in ons land danook niet hoeven te verwachten. PETER WEISS HEEFT (zoals men naar aanleiding van de Londense verto ning al in ons blad heeft kunnen lezen) met dit werk een stuk toneel-op-het-to- neel willen geven om zodoende de opvat tingen van Marat en De Sade omtrent revolutie en niet alleen de Franse re volutie tegenover elkaar te kunnen zet ten en daarbij te laten zien hoe elk van deze beiden door de werkelijke gang van zaken ontgoocheld werd. Een gevaarlijke en dubieuze opgave voor een toneelschrij ver, die nu eenmaal door de praktische beperkingen van het theater gewongen wordt een dergelijk theoretisch debat zo bondig samen te vatten dat er Weinig an ders dan wat algemeenheden van over blijven; en ook die vormen dan nog te veel leerstellige abstracties om werkelijk toneel te kunnen zijn. Maar in dit geval kreeg de revolutie-filosoof Peter Weiss onschatbare hulp van zijn tweede ik, de man met theater-instinct, en samen heb ben deze twee een stuk gebrouwen dat in de strikt dramatische zin veel te wen sen overlaat maar dat een kostelijk sce nario vormt voor een toneelpresentatie waar een regisseur met fantasie wonde ren mee kan doen. KRANKZINNIGEN die een toneelvoor stelling geven, krankzinnigen die op hun eigen manier de krankzinnigheden van een revolutie uitbeeldende regie- mogelijkheden voor een dergelijk gegeven zijn vrijwel onbegrensd. En niemand die er zich het hoofd over breekt dat in Cha renton destijds weliswaar veel geestelijk gestoorden werden verpleegd maar dat er ook allerlei lieden met gezond verstand tussen zaten, die men er alleen vasthield omdat zij staatsgevaarlijk of zoals De Sade de regering eenvoudig onwelge vallig waren. Bij Peter Weiss zijn zij niet slechts allemaal volslagen krankzinnig, maar zij zijn ook krankzinnig op een ma nier en in een stijl zoals heden ten dage alleen de „kleine Moritz" zich nog een geesteszieke voorstelt. Maar goed, wij accepteren dat alles in dit geval terwille van de „show" waar voor dat scenario als aanleiding dient, zo als we ook de kennelijk van Brechts „Dreigroschenoper" afgekeken liedjesstijl en dramatische compositie accepteren als een onmisbaar onderdeel ervan. Men zou die „show", uit dat scenario gebo ren, inderdaad zelfs als een soort „Drie stuiversopera anno 1965" kunnen beschou wen, een herleving van het op muziek ge zette sociale protest van 1928 maar dan tot in het waanzinnige toe verhevigd door de waanzins-elementen van de te genwoordige tijd. Hier wordt gezongen over massamoord zoals bij Brecht gezon gen werd over diefstal en omkoperij; hier danst men uitgelaten rondom de guillotine zoals er toen gedanst werd rondom de in verhouding zo vreedzame cel van Mackie Messer. De wereld is veranderd sedert 1928 en in die veranderde wereld past „De moord op Marat" even feilloos als de „Dreigroschenoper" paste in die van toen. DE OPVOERING DOOR de Haagse Co medie is, in haar eigen getemperde, door geen bloedspatje bezoeldelde stijl, een meesterstuk van regie geworden, hier van de regisseur Joris Diels. Geholpen door pakkende (soms ook heel even aan Kurt Weill herinnerende) muziek van Jurriaan Andriessen, een vooral ruimte-scheppend decor van Hep van Delft en kleurige kos tuums van Has Noordhoek Hegt, heeft Diels het enorme ensemble van meer dan veertig mensen met vaste hand ge leid en in een zeer beweeglijke, steeds de aandacht gespannen houdende mise-en- J'. ÏS&i 5 v scène geplaatst. Maar ook de individuele spelprestaties waren imponerend: Ko van Dijk was, heel ingehouden, een weemoe- dig-voorname, onder de zweepslagen ook intens-menselijke De Sade, Anny de Lan ge een prachtige, diep-tragische Charlotte Corday, Max Croiset een verbeten, van innerlijk vuur brandende Marat, Gijsbert Tersteeg een vermakelijke vertegenwoor diger van de Napoleontische ambtenaren- aristocratie en Eric van Ingen een mooie poppenkast-harlekijn van een omroeper. Maar ook de kleinere rollen waren vrij wel zonder uitzondering voortreffelijk be- Advertentie gebruikt De Kinderboekenweek wordt dit jaar ge houden van 27 oktober tot en met 6 no vember. Het onderwerp van deze kinder boekenweek wordt „Het Kind en de Die ren wereld." Tijdens de officiële opening, woensdag avond 27 oktober in het aquarium van Ar- tis te Amsterdam, zal de prijs voor het kinderboek van het jaar uitgereikt wor den. Ko van Dijk als De Sade in het stuk van Peter Weiss „De moord op Marat". zet; in het bijzonder vermeld ik de aan grijpende Simonne Evrard van Ingeborg Elzevier, de fanatieke Jacques Roux van Wim van Rooij, en het fraaie viertal zin gende clowns gevormd door Georgette Hagedoorn, Jacco van Renesse, Kees Coo- len en Jules Royaards. Deze laatsten ex celleerden in 't bijzonder als zangers en koorleiders van de prachtige Marseillaise- persiflage aan het slot, op zichzelf ook een glansstukje van Andriessen en Diels. Het is vooral een kijkspel, deze Moord op Marat met zang en dans, veeleer dan het diepzinnige drama dat Peter Weiss misschien heeft willen schrijven. En als kijkspel heeft de Haagse Comedie het perfect gepresenteerd. Simon Koster In Delft zijn dit weekeinde de Wereld kampioenschappen Mondharmonica on der auspiciën van de Fédération Interna tionale de l'Harmonica gehouden. Er stonden in totaal vijf wereldtitels op het spel. In de klasse soli ging de titel naar mej. Nicole Jordy uit Drancy (Frankr.) die de trofee van de federatie alsmede een legmedaille, geschonken door prinses Beatrix, verwierf. Tweede werd mej. El ke Armbruster uit Trossingen (Duitsl.), die de legpenning van prins Bernhard kreeg en derde Hans Eikermann uit Wuppertal (Did.) die de beker van de ge meente Delft won. De overige kampioe nen waren: diatonische mondharmonica: Aleksander Luposzek uit Krakau (Polen); trio's: „Les Trois de l'Harmonica" uit Lyon (Frankr.) groepen: „Los Meloma- nos" uit Barcelona (Spanje); harmonet- ta: Angelma Garcia Garcia uit Barce lona. De beste Nederlandse prestatie werd geleverd door het Rhythme-trio uit Rot terdam dat in de klasse der groepen ze vende van de negen deelnemers werd. De prijzen werden uitgereikt door de fe deratievoorzitter, dr. O. H. Meyer. Het was een voor velen verrassend concours. Weinigen zullen vermoeden dat op een zilveren reep met 24 gaatjes Paganini's vioolconcert te blazen is, zoals Angelma Garcia Garcia uit Barcelona dat deed. De ouverture tot „Dichter und Bauer" van Franz von Suppé werd door Jan Faber uit ons eigen Bovenkarspel georgeld. Op een van de twaalf harmonica's, die de 22-jarige Nicole Jordy uit Drancy steeds in een boodschappentas bij zich draagt, speelde zij een Beethovenconcert. Bela den met bekers en medailles, maar wel even angstig wit om de neus, stond dit kleine muzieklerares je in haar rood-zij- den jurkje later te buigen voor een storm achtig applaus. Zij was de grote winna res van het concours. Voor de mannelijke deelnemers was het sneu dat ook de tweede prijs in de solistenklasse naar een meisje ging, de lieftallige 19 jaar oude Elke Armbruster, kampioene van Duitsland. Zij studeert piano aan een conservatorium. Rasmuzikanten zijn ook de zes van Los Melomanos" uit Barcelona. Drie voudig kampioen reeds na de vorige ont moetingen sleepten zij nu ook weer in Delft de hoogste eer voor groepen in de wacht. Aleksander Luposzek voegde aan dit internationale gezelschap een heel bij zondere noot toe door als een van de heel weinigen uit te blinken op de diatonische harmonica. De heer W. de Ruiter uit Kaatsheuvel, directeur van de Stichting Werkgemeen schap van Nederlandse Accordeon en Mondharmonika-organisaties en admini strateur van het Centraal Beraad voor de Amateuristische Muziekbeoefening, werd door de internationale federatiepresident, dr. O. H. Meijer uit Londen, dank ge bracht voor de perfecte organisatie. In de Grote of St. Bavokerk geeft mor gen, dinsdag 28 september 1965, 's avonds van 20-21 uur, de stadsorganist Albert de Klerk een concert op het Müllerorgel. Zijn programma vermeldt van Joh. Sen. Bach (1685-1750) Die Kunst der Fuge (in de bewerking van Jos de Klerk): Contra - punctus I, III, VIII en X; van Franz Liszt (1811-1886) Phantasie und Fuge über den Choral „Ad nos, ad salutarem undam". Het laatste concert van dit seizoen in de Grote Kerk heeft plaats op donderdag 30 september (15-16 uur). Klaas Bolt speelt dan werken van Dietrich Buxte- hude (Preludium en fuga G dur en de Koraalfantasie: „Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ"); van Johann Gottfried Walther (Concerto del Sigr. Meck en „Lobe den Herrn, den machtigen König der Ehren"); van Johann Peter Kellner („Was Gott tut, das ist wohlgetan" en „Preludium d moll); van John Stanley (Voluntary g kl. t.); van Wolfgang A. Mo zart (Variaties over het Wilhelmus); van Johan Timmerman (Intrada Koraal en Variaties over: „In dulci jubilo"); en van Marius Monnikendam Toccata. Op donderdagavond 4 november a.s. zullen de stads organisten Albert de Klerk en Piet Kee in een gezamenlijk concert in het gemeentelijk Concertgebouw het ge heel gerestaureerde Cavaille Coll-orgel inspelen. Tevens zal dan een eerste bespeling worden gegeven op het nieuwe Flentrop portatief. Aanvang 20.00 uur. De serie winterbespelingen bestaat voorts uit de volgende concerten: donderdag 16 decem ber: Klaas Bolt; donderdag 13 januari: Albert de Klerk; donderdag 17 februari: Albert de Klerk; donderdag 17 maart: Piet Kee. Zondagochtendrecitals op de pier. De di rectie van de E.M.S. organiseert op de zondagsmorgens van 10, 17 en 31 oktober en van 12 en 28 november recitals door de pianist René Rakier, de zangeres Germaine Stordiau, de pianisten Wim Serlie, Maartje Laurentius en Gert-Jan Kooien en het Gaffino Kwartet. EEN TEAM van „Brandpunt" maakte, zoals zaterdagavond bleek, een goede en misschien ook wel nuttige reportage in het massale kamp bij Rome, waar 4.000 zigeuner-pelgrims uit alle windstreken thans vertoeven. In alle moderne talen klonk daarbij uit hun monden de klacht, dat zij, die evenals de Joden zo verschrik kelijk door de Nazi's vervolgd werden, nog steeds 't slachtoffer zijn van eeuwen oude vooroordelen, die het hun vaak on mogelijk maken een standplaats te vinden en werk. De redactie van deze rubriek haakte wijselijk aan het eind van het avondprogramma in op het rapport van de Rotterdamse afdeling van de „Sint Adelbertsvereniging", waaruit bleek dat de meerderheid van deze groepering van Rooms-Katholieke prominenten bezwaar heeft tegen de voorschriften van de kerk inzake huwelijk en geboorteregeling. Het interview, dat naar aanleiding van dit onderzoek plaats vond met een priester hoogleraar, was belangwekkend en teke nend voor deze tijd van kerkhervorming, waarin de stem van de leken steeds krachtiger en invloedrijker wordt. Nico Holtrop en Nic. Notten maakten voor KRO en Firato een show rond Anne ke Grönloh, die door de filmische en ori ginele uitbeelding van twee liedjes voor al in het begin bijzonder aardig was. En voor de rest was het een niet ongezellige show-uitzending, waarin naast Anneke vooral het neger-kwartet „The Southlan- ders" en de vier charmante „Parisiennes" door hun zang opvielen. Bij het vervoer van een subliem wit paard, dat hij als verjaarscadeau voor zijn goede vader gekocht had, bleef „Lit tle Joe" geen moeilijkheid bespaard; dat liet ons wel een nieuwe aflevering van „Bonanza" zien. Het leek ons een wat ge zocht trieste geschiedenis, die duidde op vermoeidheid van de scenarioschrijvers. Even goed echter kan het zijn, dat wij van al die vele westerns, de laatste tijd op de beeldbuis gekomen, wat vermoeid geworden zijn. Opnieuw bracht de NCRV gisteravond de avondvullende musical „Vadertje Langbeen" op 't scherm; dus schakelden wij over op Nederland II, dat op „Sport in Beeld" en het korte nieuws na, een geheel buitenlands programma bracht (wat niet misprijzend bedoeld is). Margie, die tiener uit de „twenties" was voor het laatst op de t.v. Het lieve kind moest deze keer leren, dat romantische verliefd heid en huwelijkse liefde twee verschil lende zaken zijn Daarmee dan was ken nelijk een eind gekomen aan deze serie, vervuld van vertederende en dus knap weergegeven bakvis-problematiek. „Wilhelmsburger Freitag" was de titel van Christian Geisslers televisiespel en -film en het was wel een eindeloos lange dag in het leven van twee pas getrouwde mensen, die als zovele slachtoffers van de hoogconjunctuur en haar status-zoeke- rij gebukt gaan onder de geldzorgen, die het kopen-op-afbetaling met zich mee kan brengen. Albrecht Becker en Egon Monk, het regie-duo van deze Noordduitse t.v.- produktie, hadden het daarbij gezocht in een minutieus naturalisme, dat filmisch en fotografisch gezien, tal van bewonde renswaardige fragmenten opleverde, maar op den duur toch enige weerzin wekte. Aangenomen mag echter worden, dat het hun bedoeling en die van de auteur was, met deze hoofdfilm van an derhalf uur vele kijkers en kijksters een bewegend spiegelbeeld van hun eigen le ven te geven. Damshuizer Woordenboek Nederlandse taal. Bij K.B. is benoemd tot lid van de rijkscommis sie van bijstand voor het woordenboek der Nederlandse taal prof. dr. W. J. H. Caron, hoogleraar aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam. JOHN OSBORNE, Engelands „boze jongeman nummer één, is na de laatste vier jaar met „Luther", „The world of Paul Slickey' en „Plays for Eng land" enige vreemde uitstapjes in de richting van historisch drama en satire te hebben gemaakt met zijn nieuwste stuk, „Inadmissible evidence vrijwel tot zijn uitgangspunt teruggekeerd. Osborne is in dit stuk weer helemaal de boze, zij het niet meer zo erg jonge man (hij is nu 36) en hij gaat weer te keer tegen alles en nog wat tegen de samenleving, de Engelse bourgeoisie, de jeugd, de ouderdom, de vrouwen, de mannen, en zelfs de mascottes voor de achterruiten van auto's alsof het „Omzien in wrok" nog altijd zijn enige bezigheid is. Al leen is de hoofdfiguur, bij monde van wie hij deze keer de fiolen van zijn toom over het schouwburgpubliek uitgiet, nu ook een flink stuk ouder geworden dan Jimmy Porter en (evenals Osborne zelf) in het bezit van een beter gevulde beurs dan die eerste opstandeling uit 1956. En de ik-held is in dit nieuwe stuk niet alleen boos op alles en iedereen, hij is nu ook tot zijn kruin vervuld van zelfbeklag, een zelfbeklag dat zich slechts af en toe even kristalliseert tot zelfverachting. DIE HOOFDPERSOON, Bill Maitland, is eigenlijk een uit zijn kracht en uit zijn generatie gegroeide nozem van middelba re leeftijd, een erotomaan en alcoholist met een hekel aan werken, maar die niettemin op onverklaarbare (en door Os borne ook onverklaard gelaten) wijze een drukke praktijk met een flink kantoor als rechtskundig raadsman heeft verkregen. Toch komt hij al betrekkelijk vroeg in het onvermijdelijke stadium van geeste lijke en morele aftakeling, en op dat punt laat Osborne hem in het stuk voor zijn rechter verschijnen, daarbij in het midden latend of die rechter Maitlands eigen geweten dan wel de Juridische Raad van Toezicht (die hem van on ethische praktijken, verdenkt) of mis schien wel de Opperrechter is. Het hele stuk bestaat danook geheel uit Maitlands oratio pro domo, zijn eindeloze en hul peloze zelfverdediging, waarmee hij zich probeert vrij te pleiten van schuld aan zijn mislukking als mens, als echtgenoot, als vader, als minnaar en als jurist, door dit alles toe te schrijven aan zijn karak terzwakte. besluiteloosheid en middelma tige intelligentie. (De titel „Inadmissible evidence" slaat duidelijk op deze getuige nis, die de rechter ontoelaatbaar acht; het woord „bewijs" in de Nederlandse ti tel is volkomen misplaatst.) MAITLANDS PLEIDOOI voor deze ab stracte „rechter" (die alleen in 't begin even als droombeeld verschijnt) heeft Os borne in de vorm van een semi-realisti- sche nachtmerrie gegoten, op het eerste gezicht een deel van een etmaal op het juristenkantoor, maar in feite een ver beelde confrontatie van Maitland met zijn levensmilieu: de meisjes die hij bij reeksen heeft verleid in zijn hunkering naar erotiek ter vervanging van de lief de die hij zelf niet kan geven en daar door ook van anderen niet blijvend kan ontvangen, de getrouwde vrouwen met huwelijks- en scheidingsproblemen waar in hij telkens weer zijn eigen problemen herkent, zijn bovenmenselijk geduldige vriendin die hij voortdurend bezweert toch vooral thuis te blijven (omdat hij haar althans telefonisch bereikbaar wil weten) maar die er tenslotte ook genoeg van krijgt, zijn jonge assistent die hij Advertentie geen natte persdoeken HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Lichte gram- mofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Lichte grammofoonmuziek en actualiteiten. 8.00 Overweging. 8.05 Lichte grammofoonmu ziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Klassieke en moderne grammo foonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Populaire grammofoonmuziek. 11.50 Vol- aan.vooruit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Lichte Griekse muziek (gr.) 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Ac tualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Licht orkest en koren. 13.30 Lichte gram mofoonmuziek voor de tieners. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Lichte gram mofoonmuziek. 15.10 Lichtbaken, lezing, lezing. 15.20 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Onderweg: ge bedsdienst. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoorlichting: Geschiedenis van het luchtvaartwezen in de Nederlandse Antillen. Spreker: R. Debrot. 18.00 Licht orkest. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd. Een 14-daagse ra dio-uitgave van de Partij van de Arbeid, onder redaktie van Gabri de Wagt. 18.30 R.V.I.: Dr. Jac. P. Thijsse, onbekommerd levensgenieter en natuurbeschermer door Kees Hana. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei ten. 19.30 Metropole orkest. 20.00 Holland Festival 1965: Praags Philharmonisch Koor, Rotterdams Philharmonisch orkest en solisten: klassieke gewijde muziek. 21.45 Klassieke pianomuziek (grammofoon). 22.00 Gewijde muziek (gramm.) 22.20 Ac tualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.45 Hart, hoofd en hand vragen om woord en wijs, want leven moet je met een lied. 23.25 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.10 Lichte grammofoonmuziek (8.25 De groenteman). 8.45 Morgenwijding. 8.55 Grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte gram mofoonmuziek. (11.00-11.02 Nieuws. 11.02- 11.32 R.V.U.: De filmkeuring in een ver anderende tijd, door H. Wielek). 12.00 Zang en piano: Lichte muziek. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Licht orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek 13.25 Beursberichten. 13.30 't Muzikanten uur: klassieke en moderne kamermuziek en koorzang. 14.40 Schoolradio. 15.00 Nieu we grammofoonplaten. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. (16.00 Nieuws). 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Ac tualiteiten en grammofoonmuziek. 18.30 Licht ensemble met zangsolist. 19.00 Pa ris vous parle. 19.05 Pianorecital: klassie ke muziek. 19.30 Gamelan, indonesisch programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Leg 'ns aan in Loosdrecht, gevarieerd program ma. 21.40 Kunstrubriek. 22.00 Dansorkest en zangsolisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Actua liteiten. 23.00 Franse muziek van deze eeuw (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelihgen en SOS-berich- ten. 12.45 Grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra dio. (15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Lichte mu ziek. 17.45 Moderne muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokro niek. 19.40 Orkestmuziek. 19.50 Lezing. 20.00 Hoorspel. 21.25 Grammofoonmuziek. 21.30 Operettemuziek. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Amerikaanse volksmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. CVK-IKOR-RKK: 19.06 Ken merk, de veertiendaagse informatieru briek van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij K.V.P. 20.30 Filmregie per fluit (Do it on the whistle), film. 21.00 Eén zomer slechts danste zij, film (beide keuringen 18 jaar). 22.30 De Eerste Wereldoorlog, documen taire (deel 26). 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Waauw, gedanste hit-parade. 20.25 Boeng Karno, Programma over Soekarno NTS: 21.05 De verloren zoon, ballet. KRO: 21.40-22.05 Onze man in Keulen. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 10.45-11.35 Schooltelevisie. 19.00 Nieuws in het kort. 19.0 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.33 Eva's herinneringen (Eve Memoire), pro gramma over de emancipatie van de vrouw. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach ter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, quiz. 21.20 Belphégor of: Het spook van het Louvre, filmfeuilleton (IV) 22.05 Lief delessen: licht muzikaal programma NTS: 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 Concert voor jonge mensen. 20.50 The Untouchables (Onaantastbaar) TV- film. 21.40-22.15 Hallo, is daar iemand, éénakter. 22.15-22.40 (CVKI/KOR): Ver kiezen wat men niet wil: discussies over de jongste verkiezingen in de Duitse Bondsrepubliek. veracht maar in de grond van zijn hart benijdt Al die figuren zijn projecties van zijn ego in conflict met zijn mede mensen, projecties tot wie hij spreekt en, als hij zelf even zwijgt, uit wie zijn ge dachten spreken. Vandaar Osborne's voor schrift dat de drie vrouwelijke cliënten door één actrice en de homosexuele cliënt door dezelfde acteurs als Maitlands assistent moeten worden gespeeld (in het laatste geval is het verband nog ondui delijk), een voorschrift dat een onvoor bereid schouwburgpubliek voor vreemde raadsels plaatst. VORMT DIT ALLES nu een drama? Mijns inziens niet, hoe knap sommige scènes ook zijn uitgewerkt en hoe knap Osborne's dialoog ook is. Het stuk is één lange karakteranalyse zonder echt dra matisch conflict en zonder climax, het document humain" van een man die be klagenswaardig is om zijn menselijke eenzaamheid maar daarbij zo vol ijzig cynisme dat zijn zelfbeklag eerder afsto tend dan ontroerend werkt. Wij zien Bill Maitland wegzinken in de modder van zijn bestaan, in zijn gewetensonderzoek gemarteld door het besef dat zijn mede mensen hem één voor één in de steek laten; dat is stof voor een tragedie, maar die tragedie heeft Osborne er toch niet van kunnen maken, al heeft hij er een indrukwekkende zij het veel te woordenrijke gooi naar gedaan. Dat tragedie-element is in de opvoe ring door de Nederlandse Comedie (waar van zaterdagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg de première ging) wel heel onvoldoende tot uiting gekomen. Henk Rigters had, wellicht om de zwakke kanten van het stuk te verdoezelen, in zijn regie duidelijk gestreefd naar een accentuering van alles wat er in de tekst aan humor te vinden was, al ging dat soms ten koste van de diepere betekenis. Door zijn nogal nuchtere aanpak van het stuk merkte men ook vrijwel niets van de onwezenlijke sfeer waarin sommige scènes zich moeten afspelen en die de bedoelingen van de schrijver zou kunnen verduidelijken. Er werd dus wel veel ge lachen, maar daarmee is nog niet gezegd dat er ook veel van Osborne's ideeën over het voetlicht zijn gekomen. GRANDIOOS WAS ECHTER het spel van Bob de Lange in de onnoemelijk zware rol van Bill Maitland, een vertol king van zeer hoog niveau en fascinerend door het enorme arsenaal van speldetails, varianten en nuances waarmee De Lange deze figuur van begin tot einde doet vi breren van leven. Hij was in geen enkel opzicht de mindere van Nicol Williamson, die de rol het vorig seizoen in Londen creëerde en die ik daar dit voorjaar heb kunnen zien. Van de overige spelers noem ik Allard van der Scheer (uitstekend in zijn verhaal van de homosexueel), Wim van den Brink als een Engels-nuchtere jurist, Andrea Domburg als Bills laatste verleidingsobject en Nell Koppen in da drie rollen van de vrouwelijke cliënten. Lous Hensen speelde de lijdzame vriendin wat al te poeslief en de secretaresse van Hetty Verhoogt was niet helemaal ge loofwaardig. Over het „spel" van Vera Beths in de zwijgende, maar daarom be paald niet gemakkelijke rol van Maitlands dochter zal ik zelf ook maar liever zwij gen. Hoe men ook over het stuk moge den ken, alleen al om de schitterende creatie van Bob de Lange moet men het gaan zien. Hij had de ovatie, die hem zater dagavond aan het slot van de voorstelling werd gebracht, ruimschoots verdiend. Simon Koster Morgen, dinsdag, 's avonds om acht uur treden in de Stadsschouwburg in Haarlem de Haagse toneelgezelschappen DVS en ADO op met het toneelstuk „Harvey" van Mary Chase. Deze uitvoering heeft plaats onder auspiciën van de Nederlandse Ver eniging van Jongeren „Union". De Ameri kaanse schrijfster ontving de Pulitzerprijs voor het door haar in 1945 geschreven to neelstuk. De regisseur is Harry van Win kel. De ministers Luns, Veldkamp, Bogaers, De Jong en Bot zullen in de televisie-uit zending van de KVP, hedenavond te 20.20 uur, een nadere toelichting geven op de troonrede. Minister-president Cals zal een slot woord spreken. Dit is de eerste maal dat alle KVP-ministers in één uitzending op het scherm te zien zullen zijn. In een concours voor zangkoren dat dit weekeinde in Nijmegen is gehouden, heeft het „Dameskoor Haerlem" succes ge boekt. Het koor won de eerste prijs met 376 punten (het hoogste aantal) en lof der jury in de afdeling „Uitmuntendheid". Eenentwintig koren namen aan het zang concours deel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 6