Vanavond: Grand gala du disque populaire DE IN DE KOMENDE WEEK PI mm Dave Berry: die rare jongen van de televisie" Rita Pavone: een klein „meissie" met kromme benen Bekeerd ZATERDAG 2 OKTOBER 1965 Erbij PAGINA ZES zaterdag zaterdag jP maandag woensdag donderdag v r ij d ai g (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) IN EEN van de mooiste kamers van het Amsterdamse Hiltonhotel zit beat- zanger, winnaar van de persprijs in Knokke en Rolling Stones-fan, Dave Berry. Een heel kalme knaap, al zou den zijn verrichtingen op de planken dit niet ogenblikkelijk doen vermoeden. Hij draagt een net zwart pak, roze overhemd, alle bruine haren zijn net jes gekamd. Hij praat vrij zachtjes en dat is dan ook de reden dat de journalisten, zijn vrouwelijke perschef en een fan, die op haar mooist is op gemaakt en op haar wildst gekleed, er allemaal wat rommelig bijzitten: op stoelleuningen,op de grond, half op de tafel. Dave Berry (26) is de zoon van een muzikant, heeft een diploma van elek trisch lasser in zijn zak, heeft dan ook enige jaren gelast en had toen er als liefhebberijtje het vak zingen bij. In 1961 stopte hij met het lassen en ging beroepshalve zingen. Binnen een minimum aan tijd stond hij al in de door dit soort kringen zo gewaardeer de Starclub in Hamburg, die voor veel topartiesten, zoals de Beatles, het pa radijs en een springplank naar een on bezorgde financiële oude dag is ge weest. In 1963 werd Dave voor de plaat ontdekt. Hij maakte zijn eersteling: „Memphis Tennessee". Het werd een hit. De t.v. vroeg om hem en slechts Dave Berry: persoonlijke pres taties. eenmaal het grote toneel. Dit jaar was hij lid van het team dat Engeland vertegenwoordigde op het Songfestival in Knokke. Dave kreeg er vanwege zijn persoonlijke prestaties de pers prijs. In een platencarrière gelooft hij niet al heeft hij hem dan hij ziet meer in een persoonlijk optreden. Hij vindt zichzelf niet uniek, maar de men sen noemen hem zo, en och, waarom zouden ze dan eigenlijk geen gelijk kunnen hebben? In zijn eigen tijd blijft hij zo ver mogelijk uit de buurt bij alles wat show is: hij trekt zich dan het liefst terug ergens op het platte land. Nog 3 weken geleden, In zijn eigen Sheffield, heeft Dave de schrik van zijn leven doorgemaakt. Aanstormende meisjes hebben in hun enthousiasme de microfooninstallatie mishandeld. Dave kreeg zo'n geweldige schok, dat hij 20 minuten lang buiten bewustzijn was. „Dat is", zegt hij, „het risico van het vak; enthousiasme mag je niet remmen." Toekomstplannen? Dave wil zich op den duur gaan toeleggen op echt acteren: als de zingerij is afgelo pen. Op de vraag hoe hij zichzelf zou willen noemen, zegt Dave: „die rare jongen van de t.v., of als iemand geen t.v. heeft: dat joch dat weieens een plaatje gemaakt heeft." 11 v.> De acteur Guus Oster zal de Edisons uitreiken Rita Pavone: lekker-schreeuwen (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) ALLES WAT DE VERSCHILLENDE zingende sterretjes aan fraaiigheid van moeder-natuur hebben meege kregen een leuk kopje, een gave, blanke huid en een mooi figuurtje mist Rita Pavone. Maar toch heeft dit kleine, ongecompliceerde Italiaanse meisje met haar o-benen, verschoten rood haar, tientallen zomersproeten, en totaal geen make-up, kans gezien om binnen de kortste keren op de in ternationale hitlijst te komen met haar ondeugende, kwajongensachtige stem, die een enorm volume heeft. Rita Pavone, 18 jaar oud, volgens intieme vrienden een verwoed duim- zuigster, bovendien gek op ijslollies en op poppen, werd twee jaar geleden ontdekt op een talentenjacht ergens in de omgeving van Rome. Haar vader had haar opgegeven, omdat ze „thuis altijd zo aardig zong". Niet alleen thuis jubelde ze het overigens uit, ook op straat. Na haar gebrekkige school opleiding werd ze, omdat er thuis hard geld nodig was, bloemverkoop- stertje en later modinette in Turijn, haar geboorteplaats. Haar eerste optreden tijdens die ta lentenjacht was voor iedereen een ver rassing. Ze zonk qua uiterlijk volsla gen in het niet tussen alle goedgekle- de en over het algemeen veel grotere mededingers. Maar met haar formida bel stemgeluid en met de stunt door een paar stevige boeken mee te sle pen, die op het podium te leggen en er daar op te gaan staan om zo de indruk te wekken wat groter te zijn, zong zij zichzelf naar de eerste plaats. De ovaties waren enorm: er werd haar gevraagd nog eens en nog eens te zingen en nog dezelfde avond was Rita een ster. Binnen een jaar tijd heeft zij drie miljoen platen verkocht. Ze treedt niet alleen op in eigen land (waar het enthousiasme van de jeugd voor haar dat voor de Beatles haast evenaart), maar ook in Duitsland, Frankrijk en Amerika. Per avond ver dient ze 10.000. Ze is inmiddels miljonaire, bewoont een grote villa van alle comfort voor zien in een van de voorsteden van Rome, maar is en blijft desalniette min een nuchtere kwajongen. Ze re deneert als volgt: „Wie mooi kan zin gen hoeft niet mooi te zijn." Daarom maakt ze zich nog steeds niet op, sjouwt ze als het even kan in lange broeken en sportieve truien rond, lacht uitbundig om de honderden huwelijks aanzoeken die ze krijgt en zegt daar over: „Vroeger wilde niemand met me trouwen, nu ineens iedereen. Wat kan geld toch een hoop betekenen voor sommige mensen." Ze voelt zich vol gens haar zeggen altijd ernstig opgela ten in grote hotels, want daar staat het volgens Rita zo gek als je over de gang huppelt, trapleuningen neemt in plaats van de trap en altijd maar weer biefstuk „a la mama" wilt hebben, omdat dat het enige is waar je gek op bent. In ons land is Rita nog niet zo be kend of het moet dan zijn vanwege het kostelijke liedje „Viva la pappa col pomodoro" en haar optreden in een „Combo"-uitzending van de AVRO. Maar wellicht gaat dit iets beter wor den als via radio en televisie vanavond haar stem in alle huiskamers gaat klinken. (SSplIllii;, -fj" WW- rjjjftwa' jü Deze televisiedag is vanmorgen om elf uur begonnen. De komende maan den namelijk zijn er in de ochtenduren weer Teleac-uitzendingen. Voor van middag een documentaire over duiken, een film uit de serie „Le petit théatre", de serie Bespied en een poppenspel door Feike Bosma en Jan Nelissen. Het belangrijkste programma van deze avond is op Rawhide na, waarmee de avond wordt geopend, en het slot van „Belphégor, het spook van het Louvre" de rechtstreekse uitzending van het Grand Gala du Disque Populaire. Met een na het nieuws wordt hiermee be gonnen; de pauze wordt gevuld met „Belphégor". Enkele van de artiesten die aan het festijn deelnemen zijn: het Trio Hellénique, The Scorpions, Trio Louis van Dijk, Claude Frangois, Lucille Starr, Cilia Black, The Supre- mes, Ester Ofarlm, Enrico Macias, Grethe Ingmann, Les Surfs, en Dave Berry en Rita Pavone, over wie meer op deze pagina. Rond middernacht zal het VARA-programma zijn afgelopen. Heel wat moeilijker krijgt de NCRV het om op kanaal 2 de kijkers te boei en; het Grand Gala is nu eenmaal een grote concurrent. Op het programma staan achtereenvolgens: „Rendez-vous Paris" met veel Franse muziek, de misdaadfilm „Das Kriminalmuseum erzahlt", de actualiteitenrubriek Atten tie en nog een religieus programma. Over het „Kriminalmuseum" het vol gende: alle afleveringen zijn gebaseerd op politiedocumenten. Geen fantasie dus.... maar de werkelijkheid is fan tastischer dan wat een schrijver kan verzinnen. In de eerste aflevering, „Een dodelijke partij schaak", wordt een historisch voorval gedramatiseerd. Er zijn twee dagprogramma's: in de ochtenduren een mis vanuit de Irene- •tudio en om zes uur een reportage van de atletiek-ontmoeting Frankrijk-Rus- land. „Mijn vriend Flicka" opent zoals gebruikelijk de avond. Ken raakt in moeilijkheden omdat een vreemdeling hem opsluit. Het paard gaat dan hulp halen. Voor het Journaal een program ma over het joodse nieuwjaar en de Grote Verzoendag: daarna geeft de KRO een herhaling van de muzikale parodie „De drie musketiers" in de serie Studio Uno. Hierna weer een herhaling en wel een van de monolo gen door Magda Janssens in de serie Vrouwenlevens. Ze speelt de rol van een vrouw die op haar flat blijft om ongelukken te voorkomen. Men kan haar zien in een dialoog met een elek tricien die zijn werk enkele tientallen meters boven de straat uitvoert. Het Kunstmaandorkest sluit de avond af. Gespeeld wordt de eerste symfonie van L. van Beethoven; Wouter Paap geeft een toelichting. Walter en Conny zijn terug. Op de zondagavonden om zeven uur zal de serie Engelse lessen worden her haald. Vanavond de eerste les: I'm Walter and I'm Conny! Dan voor de kinderen een tekenfilm en een nieuwe serie: Belle et Sebastian. Die Belle is een mooie, witte, grote en snuggere hond; Sebastian is zijn vriendje. Sa men beleven ze in de Franse Alpen avonturen. In plaats van het Ameri kaanse lieverdje Margie om deze tijd een nieuw lieverdje: „Farmer's daugh ter". Hier is het middelpunt een Zweeds meisje dat naar Amerika trekt om werk als kindermeisje te vinden. Hier na het televisiespel „Ter verantwoor ding", een verhaal door Jeremy Paul, geïnspireerd op de driehoeksverhou ding. Het koor van de Zweedse radio zingt vervolgens aria's uit Porgy and Bess; Sport in Beeld sluit de NTS- avond af. In de middag beelden van het be zoek dat Paus Paulus VI momenteel aan New York brengt. In het NTS- avondprogramma ondermeer Open baar Kunstbezit en wat films en na het Journaal de hoofdfilm: „The wrong man", een Alfred Hitchcock-produktie met in de voornaamste rollen Henry Fonda en Vera Miles. „De verkeerde man" is gebaseerd op authentieke fei ten. Het verhaal werd ontleend aan ge gevens uit dossiers van de New York- se politie. Een musicus wordt verdacht een verzekeringsmaatschappij te heb ben bestolen. Hij wordt door enkele employé's aangewezen als de dader. Als hij op borgtocht wordt vrijgelaten gaat hij proberen zich een alibi te ver schaffen voor de dagen waarop de in braken zijn gebeurd. Zijn gezin kan de ellende nauwelijks dragen. De vrouw van de musicus wordt naar een inrich ting gebracht. Echter, de ware dader wordt ontmaskerd, waardoor de musi cus en zijn gezin weer gerehabiliteerd kunnen worden. Een tweede reportage van het bezoek van Paus Paulus aan Amerika wordt hierna nog uitgezon den. De VARA heeft het voornemen op de maandagavonden een aantal Franse of Engelse filmfeuilletons te brengen. Vanavond de eerste: een door de BBC geproduceerde, uit vijf delen bestaande spionagereeks onder de titel „The mind of the enemy" door Michael Gil bert. De nadruk valt op het speur- en denkwerk en niet op de knokpartijen. Hoofdpersoon is Brian Calder, een lid van de Britse geheime dienst. In de eerste aflevering wordt een lid van de ze dienst dood gevonden. Het detective werk kan beginnen. Na de film een muzikaal optreden van Jacqueline Dan- no, vertegenwoordigster van het litte raire chanson. Verder nog een film uit de serie „Le petit théatre" en een do cumentaire over de 88 jaar geworden Pablo Casals, de fameuze Spaanse cel list. Dit is een CBS-produktie van Da vid Oppenheim. In de ochtenduren voor de scholen twee uitzendingen: Kunst-zien en Alles over gezondheid. Voor de gevorderden van de Walter en Conny-cursus Engels komt vanavond de eerste nieuwe afle vering. Het paar is inmiddels getrouwd en Walter is journalist geworden. In het afgelopen jaar is hij terwille van de cursus vader geworden. En nu maar nog meer Engels leren. Verder ook de tweede aflevering van de western serie „Have gun, will travel" met Ri chard Boone. Hij, alias Paladin, helpt de aan lager wal geraakte koorddan ser Delaware, die door schavuiten in de maling wordt genomen. Hierna In terpellatie, een vraaggesprek met een bekend Nederlander. Voor de sportlief hebbers nog een uitzending over bok sen. Het is een reportage van een aan tal georganiseerde amateur-bokswed strijden. De Teleac sluit de AVRO- avond af met een cursus over „Samen leven, nu en morgen". De VRPO zendt een half uur muziek uit van Kurt Weill. Medewerking ver lenen o.m. Adèle Bloemendaal, Dora Paulsen en Milly Scott. Verder is er nog een korte speelfilm: „De ander" en een „Oude draaidoos" van Simon van Collum. Het laatste programma be licht de onkerkelijkheid in Zweden, een reportage van het Windrose-team. De jeugd heeft om vijf uur de middag. In het vooravondprogramma ondermeer de eerste Franse les, die heel passelijk begint op het vliegveld Orly; verder een interview met de Franse schilder Bernard Buffet, een indurk over een vlucht met een Con- corde-vliegtuig en de Mickey Rooney- show. Na het Journaal en Vara's Ach ter het Nieuws, de quiz Tel uit je winst en een ballet met zang: „De ze ven hoofdzonden" op tekst van Ber- told Brecht en muziek van Kurt Weill. Hoofdpersonen zijn twee zusters die van zuid naar noord Amerika gaan om daar hogerop te komen. Dat kunnen ze wel maar ze moeten er zeven zonden voor begaan. De avond wordt besloten met „De toekomst van toen", een do cumentaire van Gerrit Schulder en drs. Emily Werner. De NCRV begint met de nieuwe se rie Dieren Kijken. Daarna een film over de Amerikaanse luchtmacht: „No time for sergeants". Het is de eerste aflevering van deze komische serie. Ook het derde programma-onder deel is nieuw: „Wijzer worden", ge sprekken tussen een oudere met een De actrice Marijke Merckens zal het „Grand Gala" presen teren. bepaald beroep en een jongere collega. De produktie is in handen van Jan van Hillo. In Dzjes Zien tenslotte, ont vangt Pim Jacobs weer enkele jazz-mu- sici. In de middaguren Socutera en twee Teleac-uitzendingen over Kennis van textiel (Hoe kies ik mijn kleding) In de eerste avonduren o.a. het regionaal journaal en de Flintstones. Na het Journaal, KRO's Brandpunt en een muzikaal programma met Huub Ma tron komt het televisiespel „De dans met de dood" van Willy Corsari. Het is een spannend verhaal over een rijke weduwe van Indische afkomst die ver liefd is geworden op een jongere man. Op een avond zal ze met hem naar een gemaskerd bal gaan. Maar zover komt het niet; de rijke weduwe wordt de volgende dag vermoord aan getroffen. Wie van de personen die in dit stuk voorkomen is de moordenaar. Dat weet u enige minuten voor het concilie-j ournaal. Rooster opent het AVRO-programma Vervolgens helpt Samantha in „Be witched" haar echtgenoot bij het op stellen van een grote reclame-campag ne. Dan om negen uur weer een afle vering van The Saint. Simon Templar zou eigenlijk een avondje uit, maar dat loopt helemaal mis want de zaken gaan voor. De (slechte) zaken van een Londense heler. Gerton van Wagenin- gen sluit de avond af met Zonder For mules. In de ochtenduren de herhalingen schooltelevisie. Voor de avond onder meer het Tiener Magazine, een geva rieerd programma voor de tieners met vooral veel muziek. Ook de Beverly Hillbillies staan weer op het NCRV- vrijdagavondprogramma. Na het jour naal het Duitse televisiespel „Katha- rina Knie". Circusdirecteur Knie heeft het niet gemakkelijk met zijn rondrei zende circus. De problemen vererge ren zich als de landeigenaar Rothac- ker hem ervan beschuldigd drie zak ken haver te hebben gestolen. De doch ter van Knie, Katharina, gaat de zaak vereffenen. De jonge hereboer ziet wel iets in Katharina. Het meisje komt na een jaar tot de conclusie dat ze met hem wil trouwen. Maar dan komt haar vader te sterven en Katharina beseft dat ze meer aan het circus was ge hecht dan ze dacht. Hierna is er nog tijd voor Attentie. De tweede aflevering van de nieuwe VARA-serie „The mind of the enemy". Er zijn in de moord-zaak al verschil lende verdachten. Na Achter het Nieuws de eenacter „De typisten" van Murray Schisgal. In de rollen: John Lanting en Therese Verheugen. In de ze eenacter wordt de levensloop van twee jonge mensen geschetst. De ty pist is een werkstudent en de typiste een lief meisje met verwachtingen. Gerda Brautigam, kamerlid en redac trice, sluit de avond met „Koning Klant", waarin de consument wordt voorgelicht. Een inbreker, die bij het Leger des Heils in Amerika tot bekering kwam wilde zijn dankbaarheid uiten en zei tot commissioner William Mac Intyre: Ik ben zo gelukkig. Kan ik niet iets voor u doen? Wacht, ik weet het, ik zal bij u thuis de gasmeter zo afstellen dat u er nooit meer een munt in behoeft te gooien. (De Strijdkreet)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 18