Wilhelmina, zoals Nederland zich haar het diepst herinnert De eigen functie van de ontspanningslittera tuur rozen Twee onlangs geplaatste beelden van Mari Andriessen Science fiction en detectives CH RYSAL „Van Harte"-actie voor buitenlandse arbeiders DONDERDAG 14 OKTOBER 1965 23 Bob Buys CONSTANT VERLOVINGSRINGEN T.V-nabeschouwIngen Knappe reportage over Israel J. Damshuizer - ANDRIESSEN ZOCHT DAN een naar vorm bredere wijze van uitdruk ken. Ogenschijnlijk wordt bij hem de vorm eenvoudiger. Ogenschijnlijk want wanneer men alles wil zeggen, kan moeilijk een essentieel, maar klein detail overgeslagen worden. Op vallend kon al zijn in Andriessens plastiek een duidelijk in het oog sprin gen van een spel van grote, stevige volumen, die hun plastische werking aan elkaar danken (zoals in het schil derij de ene kleur in bepaalde vorm neergezet de andere kleur en de vorm, waarin deze geplaatst werd weer be ïnvloedt). En dit alles tezamen tot een welsprekend en ondeelbaar geheel. Daar Andriessen, maatschappelijk kunstenaar als hij is, het nodig meent figuratief te moeten blijven verbeel den, mist hij de vrijheid van het aan tlkaar bouwen van volumen als een schoon plastisch spel. Het is wel zo dat een bepaalde vorm een zo te noe men tegenvorm vergt, maar die laat ste kan verboden zijn, omdat dan de verbeelding van het visueel ervarene geweld wordt aangedaan. Bij een vol gen van de natuur kan echter een ge heel gebroken worden door de door de natuur opgelegde af- of uitwijking, hetgeen vaak de kunstenaar dwingt opnieuw te beginnen, opnieuw te concipiëren. De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma VOOR DONDERDAG NEDERLAND I Bert Japin van knop tot bloem in uw huis POKON-CHRYSAL - NAARDEN Kerstdiner in Jaarbeurs EEN IEDER WEET NU WEL dat beeldende kunst niet be oogt een kopie naar de natuur te zijn. Enige knapheid in het kopiëren van de natuur verdient overigens natuurlijk toch •11e waardering. De kunstenaar bewijst zich al door de keuze van zijn motief. Bij een bepaalde visie op zijn motief zal hij dat wat zijn ogen zien voordragen op een van de natuur af wijkende wijze. Bij de ontwikkeling van de eigentijdse kunst is men daarin heel ver gegaan. Meer dan vroeger weten wij thans de waarde van een schilderij te bepalen uit het spel van vormen, kleuren en eventueel lijnen. Kleurharmonieën en tegenstellingen, op bepaalde wijze in een verband geplaatst, kunnen ons bepaalde gevoelens schenken. Non-figuratieve schilders gingen zover dat zij zich los maakten van het in de natuur zichtbare, menende dat zonder enig voorbeeld uit de natuur het mogelijk is van hun gevoelswereld te getuigen. Men kan zich dan nog blijven afvragen in hoeverre dit ge tuigen nog voldoende duidelijkheid bezit. Daarbij moet dan meteen opgemerkt worden, dat vele abstract werkende kunste naars enige binding aan het in de natuur zichtbare als een belemmering voelden bij een zich zo volledig mogelijk uiten. Het bovenstaande geldt in wezen ook voor de beeldhouw kunst. Kleuren zou men dan vervangen moeten denken door volumen onderhevig aan lichtrichtingen, of volumen, in al hun delen zich op variërende afstand aan het oog van de be schouwer vertonend. Terugkomend op het begin kan ik stellen, dat een ieder thans wel weet dat beeldhouwen geen poppetjes en diertjes maken is. Dat geldt dan voor het publiek. Een beeldhouwer als Mari Andriessen heeft dat natuurlijk steeds geweten. Al vroeg week hij wel op ingrijpende wijze van de natuur af. Het kan zijn dat in zijn ontwikkeling het voor beeld van een oudere, bewonderde kunst van invloed is ge weest. Hoewel in zijn werken altijd herkenbaar door eigen persoonlijkheid, zich onderscheidend van andere beeldhou wers, valt te vermoeden dat Andriessen thans met nóg meer stelligheid zijn persoonlijke plastische vermogen in beelden wil realiseren. Vermoeden is eigenlijk te weinig gezegd, want van een kunstenaar met zoveel verantwoordelijkheidsgevoel en kennis van het waarlijk grote kan met voldoende zekerheid gezegd worden, dat hij in die ontwikkeling zal belanden. ren kennen slechts door foto's van haar, bij parades in slecht weer en vooral van haar aanwezigheid op plekken, waar ons volk of een deel daarvan in nood verkeerde. Het beeld is al „De vrouw van de Dok werker" genoemd, een eretitel, waar deze koningin vermoedelijk trots op geweest zou zijn. Bijna wekelijks zie ik een beeld van koning Willem II. Het doet mij niet veel en de andere voorbijgangers doet het eigenlijk niets. Koningin Wilhelmina was de vorstin van een bepaalde generatie. Dat was een generatie, waar verscheide- nen zich al afvroegen of het koningschap nog zin had. Schrijver dezes is noch mo narchistisch, noch republikeins denkend op gevoed. Voorzover de nog jonge man tot zinnig denken in staat was meende hij het democratisch voor een republiek te voelen. Nu is het zo dat koningin Wilhel mina in een heel moeilijke tijd de zinnig heid van haar functie heeft weten te be wijzen op een wijze, waarvoor min of meer republikeins denkende Nederlanders niet alleen het grootste respect hadden, maar die vele zo niet de meeste ontroerd heeft. Deze figuur en juist in de wijze, waarop ze door Andriessen werd verbeeld, zoals ze gekleed was tijdens haar aanwezigheid op momenten, dat het lichaam een grote en effectieve bescher ming nodig had, werd ons allen een sym bool en was ons juist zo dichtbij door haar uiterlijke voordracht. Andriessen heeft het beeld weten te maken, waaraan het grootst mogelijke aantal Nederlanders de beste herinnering heeft. Wie een continuï teit van het koningschap voorstaat besef- fe, dat Andriessen een in deze tijd aan wijsbare mogelijkheid geduid heeft, dit dankende aan haar optreden zoals dat aan de dag kwam in die bepaalde tijd. DIT LAATSTE DEEL VAN mijn schrij ven lijkt weinig op een recensie over kunst. Toch is het een recensie. Want Andriessen heeft met zijn beeld wat losge maakt! En dan is er dat wonderlijke, ik zou willen zeggen dat begenadigde, waar mee hij toch die luister, dat ongrijpbaar vorstelijke in het gelaat heeft weten te verbeelden, dat ons op een afstand dwingt van een figuur, die boven alles diende te staan en van wie men, voor dit beeld staande, vergeet, dat zij zo reëel was een voor Duitsers gebruikelijke kwalifica tie te gebruiken. Dat het formaat van dit beeld alleszins monumentaal is, moge dan het meer kunstbeschouwelijke compli ment aan de beeldhouwer zijn. Advertentie De mooiste, de modern ste ringen die U kiezen kunt. Maar liefst 40 mo dellen, waaronder de aller nieuwste ringen Claudia en Madeleine met en zon der brillanten. Zie de komplete kollektie biJi Het huis met het carillon Grote Houtstraat 49 Haarlem Tel. 2 00 49 Wij volgden voor het eerste de Franse les op de televisie en leggen nu gaarne vast, dat dit programma-onderdeel een onderhoudende en leerzame aanvulling van de uitzendingen der Nederlandse te levisie is, die waar zoveel mensen moeite hebben met deze taal zeker in een behoefte voorziet. Van het AVRO-programma zagen wij daarna alleen de Dick van Dyke-show, als steeds goed gesmeerd en amusant, omdat wij en de gevorderde, volwas sen kijker zal dat kunnen billijken wei nig voelden voor de bewegende scienee- fiction-beeldstrip „The Thunderbirds" (met zijn alsmaar happende poppen) en evenmin lust hadden, naar het vervolg van de Danstest '66 te kijken. Nederland bood onder meer het televi siespel „Chabichou", een produktie van de Saarlandse televisie over een wat ver waten, mislukte kaasvertegenwoordiger, die als huistiran in conflict komt met zijn daadkrachtige, wijze en gehoorzame zoon. Het gegeven paste precies in de sfeer van de tijd, waarin het zich af speelde. Het was allemaal wat braaf en belegen de kaas, daar weten wij niets van af en wij moesten dus conclude ren, dat wij bepaald niet op zulke voort brengselen van Télé-S?"- zitten te wach ten. In zijn documentaire reportage „Te kens van een Strijd" gaf vervolgens de cineast Chris Marker een wat overdadi ge, maar toch vaak aangrijpende indruk van het leven in Israel, dat zich zo sterk aftekent door de overal aanwezige tegen stellingen tussen de orthodoxe, oud-testa- mentische elementen en de moderne, pro gressieve verschijnselen. Opmerkelijk was daarbij, dat dit beeldverslag, hoe rommelig en onoverzichtelijk opgebouwd, weinig met film te maken had en toch nog zo boeide. Wellicht was dat mede te danken aan de wijze, waarop de befaam de Jean Vilar het knap geschreven com mentaar uitsprak, dat in deze reportage een alles beheersende betekenis moest hebben, opdat het geheel niet in een chaos van beelden tenonder zou gaan. „MYSTERY FICTION IS FRANKLY COMMERCIAL", aldus de Amerikaanse detective-schrijfster Mary F. Rodell in haar essay Mystery Fiction, theory and technique. Men kan deze uitspraak geheel voor rekening van de schrijfster laten. Als echter ook de stelling van Rodell en vele anderen waar is (en het lijkt moei lijk het tegendeel te bewijzen) dat we de mystery fiction (in z'n breedste zin zowel het speurders- als het spionageverhaal, de avonturenroman en tot op zekere hoogte ook het science-fictionverhaal omvattend) hebben te beschouwen als een vorm van ontspanning waarmee men zich hoofdzakelijk bezighoudt „for fun", dan gaat toch wel voor het gehele gebied der mystery-fiction op wat de redacteur van het science fiction-magazine Analog, John W. Campbell, eens schreef ten aanzien van de science-fiction: „Science-fiction is, of course, like any literature and unlike textbooks, essays, etc. „for fun", for entertainment. But.... what is fun?" En voor de science fiction vond Cambell op die vraag als ant woord: „Science fiction is „fun", since by its very nature it requires the reader to stretch his viewpoints, to move, for a while, outside his own familiar orientations and environment." Het is een definitie, die inderdaad het gebied van de litera- tuur-in-z'n-breedste-zin karakteriseert, maar die toch wel voornamelijk op de diverse vormen van „escape-literature" van toepassing is. HET BLIJKT MET NAME weer eens, als men de lezing onderneemt van avon tuurlijke verhalen-van-de-zee zoals een Hammond Innes ze schrijft. Innes, van wiens werken Bruna's Zwarte Beertjes reeks van tijd tot tijd Nederlandse ver sies brengt, beweegt de lezer wel spe ciaal, „to move outside his familiar orientations and environment", of hij nu in De ondergang van de Mary Deare (Beertje 771) wederwaardigheden van een, bijna een halve eeuw oud, vracht schip gestalte, geeft, dan wel in Het blauwe ijs (Beertje 770) de geschiedenis vertelt van een man die zo bezeten is van de minerale rijkdommen die hij op het spoor is, dat hij daaraan zijn liefde voor een vrouw opoffert. In een geval als het laatste vertelt een Innes niet al leen met verve een geschiedenis, maar doet hij de lezer bovendien meeproeven van de boeiende avontuurlijke sfeer die een bestaan in de Noorse bergen met zich meebrengt; dat hij met het oproepen van die sfeer de lezer buiten en binnen zijn „familiar environment" heft, zal wel een deel zijn van Hammonds succes. DE VROUWELIJKE Joan (niet te ver warren met de pas overleden mannelijke Ian) Fleming, een 56-jarige (ex-) assis- tent-purser, die door haar omzwervingen haar wereldje heeft leren kennen en er een kleurig en met humor geschreven verhaal omheen weet te weven, heeft haar When I grow rich (als Het myste rie van de koffer in Leopolds Misdaad- en Mysteriereeks) gesitueerd in het op zichzelf reeds intrigerende Istanboel. Een Engelse tiener en een Turkse filosoof be leven er een avontuur, in de loop waar van ze in criminele situaties worden mee gesleept. Joan Fleming weet wat vertel len en sfeerscheppen is, het opvallende van haar boek is, dat het de litteraire kwaliteit van een goede avonturenroman paart aan de journalistieke van een voor treffelijke reisbeschrijving. In Victor Can nings The Limbo Line (als Etappe Limbo in de Zwarte Beertjes) wordt een hoge functionaris van de Secret Service gecon fronteerd met de verdwijning van Sovjet- russische vluchtelingen en de noodzaak een Russische danseres te redden. Can ning heeft er een verhaal van gemaakt, waarin de sensatie niet gespaard is maar ook de ten tonele gevoerde karakters goed uit de verf komen. Een kruising van „gewone" thriller en spionagever haal. SPIONAGEVERHAAL van een wel zeer bijzondere soort, dat in zijn opzet wel iets van de thriller, in zijn sfeer soms iets van de science-fiction heeft, is A WELNU, ANDRIESSEN HEEFT on langs een beeld van hem in Alkmaar ge plaatst zien worden. Dit beeld diende een stukje Alkmaarse geschiedenis weer te geven. Een boodschapper, belast met be langrijke brieven, snelt door het van wa ter doorsneden land met bij zich de daar toe noodzakelijke polsstok. Het komt mij voor dat dit op zo fraaie wijze geplaatst beeld een duidelijk voorbeeld werd van het door Andriessen gezochte plastisch beelden. De werking der volumen, pittig silhouetterend tegen de brokken lucht tussen de bomen van de oude verdedi- gingswallen door, is boeiend en verbeeldt duidelijk de door het vlakke land zich geënerveerd voortspoedende figuur, die blijkens de eenvoudig verbeelde gelaats expressie zich bewust is van zijn hachelijke taak. De vraag is slechts of uit het gegeven verhaal nu dat moment is gekozen, dat ge schikt is tot een voldoende duidelijk plas tisch waarmaken van waarover het gaat. Voor mijn bezoek aan dit beeld was mij de historie onvoldoende bekend. En zo zag ik waartoe de stok diende. Nu ik weet, dat het een polsstok is zou dit beeld me meer kunnen bevredigen dan bij de eerste aan schouwing, toen ik de wijze van lopen van de figuur niet goed kon plaatsen. Men bedenke ook dat het polsstokspringen over sloten met hun weke bodem een wat andere zaak is dan wat men ziet met dezelfde stok op onze atletiekterreinen. Hoe dan ook, het blijkt dat Andriessen zich zelf weer geen geringe opdracht heeft ver strekt en dat hij met dit beeld al weer is verder gekomen dan het eer der in dit schrijven bedoelde. NA ALKMAAR BEZOCHT IK Velsens nieuwe raadhuis om Andriessens beeltenis van koningin Wilhelmina te zien. Eerlijk gezegd deed de ontroering bij deze ontmoeting mij verzaken van de plicht de plastische kwaliteiten van deze creatie na te gaan. De foto van dit beeld had me er al voor ingenomen. De opvat ting van Andriessen leek me toen al de best mogelijke. De verbeelding bleek ech ter op een wonderlijke wijze uit te komen boven herinneringsbeelden van deze hoog geplaatste figuur, die ik uiterlijk heb le- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie ke kamermuziek (gr.) 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Klassieke muziek (gr.) 10.30 Morgen dienst. 11.00 Gospels en negro-spirituals. 11.15 Programma voor de oudere luiste raars. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant, caba retprogramma. 13.30 Electronisch orgel. 13.45 Licht ensemble. 14.05 Schoolradio. 14.25 Lichte grammofoonmuziek. 14.45 Merita causa, klankbeeld. 15.05 Muzikaal klankbeeld. 15.30 Voor de vrouw. 16.00 Ka mermuziek uit heden en verleden (opn.) 16.30 Duizendschoon, vragenbeantwoor- ding. 16.45 Amusementsmuziek (gr.) 17.10 Volkslied ensemble. 17.30 Populaire orgel bespeling. 18.00 Lichte muziek. 18.35 Ste reo: Holland Festival 1965. Harmonieor kest. 18.55 Op het woord af, praatje. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Promenadeorkest: operafragmen ten. 20.10 Prisma, amusementsprogram ma. 20.50 Gewijde muziek. 21.20 Show- schouw, muzikaal programma. 22.20 We tenschappelijke boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld: inter nationale oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 23.00 Studio 2300, internatio naal magazine 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Van de voorpa gina. 7.35 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Te land en te water: informatief pro gramma voor weg- en waterweggebrui kers. VPRO: 9.40 Morgenwijding, VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Romantische or kestwerken (gr.) 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Gitaarspel (gr.) 12.00 Ste reo: Ritmisch strijkorkest. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Elektronisch orgelspel. 12.55 Aktua- liteitenliteiten en VARA-Varia. AVRO: Nieuws. 13.10 Radiojournaal en beursbe richten. 13.30 Stereo: Nederlands strijk kwartet: klassieke muziek. 13.50 Kerkor gelconcert. 14.15 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd programma. 15.35 Lichte or kestmuziek. VPRO: 16.00 Nieuws. Aan sluitend: Het dierenasysl, lezing. 16.15 Franse en Italiaanse dansen. 16.45 Nieuws dienst voor kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 17.30 Nieuwe grammofoonplaten. 17.50 Aktualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktuele kroniek. 18.20 Uitzending van de Commu nistische Partij van Nederland. 18.30 Jazz muziek. 18.50 Kritisch commentaar. 19.00 Voor de oudere jeugd. 19.30 Lezen en schrijven: litterair programma. 20.00 Nws. 20.05 Wie is de baas I. Gezagscrisis, le zing. 20.25 Klassiek pianospel (gr.). 20.35 Stedevaart, hoorspel. VARA: Radio Fil harmonisch orkest en solist: klassieke en semi-klassieke muziek. 22.40 Nieuws. 22.50 Aktualiteiten. 23.00 Lichte grammofoon muziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Es peranto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen). NRU Gezamenlijk programma. 9.00-13.00 Voorbereid door AVRO. 13.00-16.00 Geen opgave. 16.00-18.00 Voorbereid door AVRO. NRU /AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammfoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Operettemuziek (gr.) 11.00 Nieuws. 11.02 Dansorkest en zangsolisten. 12.00 Nieuws. 12.02 Lichte orkestmuziek. 12.30 De Jo- han Willem Frisokapel. 13.00-16.00 Geen opgave. NRU /AVRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Klankomrankte levens: licht muziekpro gramma. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 De zin gende bougie: gevarieerd platenprogram- ma voor automobilisten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Interludium. 12.05 Voor de landbouw. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS- berichten. 12.45 Persberichten. 12.50 Beurs berichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nieuws. 15.45 Varia. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Lichte orgelmuziek. 17.30 Liede reden uit Macedonië. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Voor de automobilisten. 18.45 Sportprogramma. 18.52 Eric Franssen. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualitei ten en weerpraatje. 19.40 Deemsterdeun- tjes. 20.00 Koormuziek. 20.30 Operettemu ziek. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en be richten. VARA: 14.30-15.05 Voor de vrouw. TE- LEAC: 15.15-15.45 Kennis van textiel. NTS 18.30 Kamerdebatten. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.05 De ver rekijker, internationaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest: regionaal journaal. VARA: 19.35 De Lucy Show, tv- film. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws, actualiteiten. 20.45 Het duel: tv-spel. 22.10 Stemrecht maar geen geld op zak, reportage van de strijd van de negers in Amerika. NTS: 22.45 Jour naal. 22.50 Kamerdebatten. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 At tentie voor sport, maandelijkse sportru- briek. 20.20 Ik hou van Hollands, show rond Nederlandse liedjes. 21.00 Onderweg naar morgen, documentaire. 21.35 De Croton, TV-spel. 22.05 Bijbellezing. NTS: 22.10-22.15 Journaal. VOOR VRIJDAG NEDERLAND X NTS /NOT: Schooltelevisie: 10.45 Bij wijze van zien. 11.10-11.35 Alles over ge zondheid. (herh). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. KRO: 19.05 TV- Dansant. 19.35 Tokio Olympiade, film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt, actualiteiten. 20.50 Black and White Minstrel Show. 21.30 Bonanza:TV-western. 22.20 Missie in Afri ka, filmreportage. 22.50 Concilie journaal. NTS: 23.00-23.05 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Danny Kaye show. 20.50 Kijk. AVRO's TV-kroniek. NTS: 21.20 Dr. Ben Casey. 22.10-22.15 Journaal. KATSJATOERIAN HERSTELD De Russische componist Katsjatoerian heeft het ziekenhuis in Genève verlaten na hersteld te zijn van een hartaanval. Hij had te Genève zitting in een jury die moest oordelen over een muziekwedstrijd toen hij een hartaanval kreeg. Scent of New-Mown Hay (als De dood heeft geen gezicht in de Prismareeks) In de streken rond de Witte Zee heeft de Russische regering de bewoners geëva cueerd en dorpen platgebrand; een En gels schip verdwijnt spoorloos; de Engel se geheime dienst belast een jong bio loog met het onderzoek en deze begint gruwelijke vermoedens te koesteren, die het onderzoek terugvoeren naar de twee de wereldoorlog en naar Engeland, waar in een lugubere omgeving een zon derlinge professor met z'n imbeciele nicht je het centrum van de gebeurtenissen gaat vormen. Een knap geschreven ver haal, dat ondanks z'n spionage-aspect ook nog sterk tegen de „gewone" thril ler aanleunt. Zuiver spionagegeschiede- nis is het omvangrijke, maar verre van langdradige Assignment in Brittany (als Prismaboek: Spionage in Bretagne) van Helen Mac Innes, dat tegen historische achtergrond de belevenissen verhaalt van een Brits geheim agent, die na Duin kerken opdracht krijgt, in Frankrijk na te gaan wat de verdere Duitse plannen zijn. Het is behalve een spannend, een zeer schilderachtig verhaal geworden. Nog een uitstekend oorlogsverhaal tegen de achtergrond van Duinkerken is Week end a Zuydcoote (in Prisma: De oorlog in een weekend) van Robert Merle, dat in het raam van de belevenissen van een militair en een meisje, op soms rauwe wijze gestalte geeft aan het demo raliserend effect dat de oorlog heeft op 't individu. Advertentie Nu vele kwekers en bloemisten rozen in Chrysal laten optrek ken (deze zijn herkenbaar aan een rood-wit-blauw vlaggetje met Chrysal erop gedrukt) KUNT U ERVAN OP AAN dat, als U ze ook in Chrysal- water zet, ROZEN IN KNOP GEKOCHT, tot volle bloemen uitgroeien. VOEDSEL VOOR SNIJBLOEMEN 1 doos Chrysal met 10 poeders voor 10x1 liter Chrysalwater f 1,20. Henk van Stipriaan en Kees Buurman van het VARA-radioprogramma „Van Harte" willen de Spaanse, Italiaanse en Griekse arbeiders in Nederland een gran dioos kerstfeest gaan bereiden. Het twee tal werkt momenteel plannen uit om de ze groepen buitenlandse arbeiders, die met de Kerst niet thuis zullen zijn, een kerstdiner aan te bieden in het Utrechtse Jaarbeursgebouw. De bedoeling is, dat het Nederlandse volk evenals dat het ge val was met de vorige uitzendingen van „Van Harte" geld bijeen zou brengen voor deze actie. Ook op de bedrijven, waar deze arbei ders werkzaam zijn, zou een beroep wor den gedaan. Er is ongeveer 200.000 no dig. Het programma „Van Harte" kwam enkele maanden geleden in de belangstel ling, toen de luisteraars geld bijeen brach ten voor de Duitse winkelier Motzko, die in de oorlog talrijke Joden had laten on derduiken. De eerste uitzending, die aan de actie wordt gewijd, heeft op 22 novem ber plaats; de tweede op tien december. Voor het kerstdiner, dat typisch Spaanse, Italiaanse en Griekse gerechten zal bevat ten, worden waarschijnlijk speciale koks overgevlogen uit de drie landen. Verder zal het kerstfeest worden opgeluisterd door artiesten van naam. Zo is het team momenteel in onderhandeling met de be kende Griekse zangeres Nana Mouskouri. Het radioprogramma op kerstavond zal ongeveer een uur duren. De t.v. zal rond 40 minuten wijden aan het kerstdiner van de buitenlanders. Waarschijnlijk zal Mies Bouwman het programma op de beeld buis presenteren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 23