Natuurzuivere ^UITGAAN IN HAARLEM» Vocaal en instrumentaal concert in het Frans Halsmuseum Zeg het met bloemen Echtheid van „Russische" schilderijen betwijfeld Nederlandse concert muziek heeft terrein verloren Dr. Boekmanstiehting belegt belangrijke conferentie Moet Radio Veronica verdwijnen? Tuschinski draaide in '64 uitzonderlijk goed VRIJDAG 15 OKTOBER 1965 15 ALS EEN DIRECTE CONSEQUENTIE van de natuurwetenschappelijke onderneming om door het benutten van de zevende „harmonische" boven toon voor het stemmingsprobleem een definitieve oplossing te vinden, zijn physici en musici gaan onderzoeken in hoeverre ook andere boventonen functioneel in de muziekbeoefening toegepast kunnen worden. Tot de en sembles, die zich daarvoor praktisch willen beijveren, behoren het vocaal kwintet „Gesualdo di Venosa" en een kopertrio dat gevormd wordt door de trompettisten Harry Sevenstern en J. A. S. Doets en de trombonist Dick Leurink, drie instrumentalisten, die verbonden zijn aan het Radio Philhar- monisch Orkest. Beide ensembles hebben onder auspiciën van de Haarlemse stichting „Nauwluisterendheid" donderdagavond in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum een concert gegeven met een programma, waar mede hun streven tot uitdrukking werd gebracht. De expositie in het Louvre Blijkens BUMA -onderzoek Goed Tsjechov-spe! Radioprogramma uit de Haarlemse Waag frisse King Pepermunt het beste dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking MUZIEK CABARET VOLKSUNIVERSITEIT KRUISWEG 47-49 HAARLEM De radio geeft zaterdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I TENTOONSTELLINGEN Opleving in de platenmarkt DIVERSEN Kamerleden vragen DE COMPONIST Jaap Geraedts noem de als een der hoofdkenmerken van dit streven het bewust afwijzen van de stem ming volgens de zogenaamde gelijkzwe- vende temperatuur en de volgens Ge raedts daarmede samenhangende dicta tuur van de in overeenstemming met dit stemmingsprincipe gestemde toetsen-in- strumenten, zoals de piano. Ik voor mij geloof, dat door toonkunste naars van na 1700 en zelfs door Bach, die dank zij de „gelijkzwevende tempera tuur" zijn „Wohltemperiertes Klavier" kon scheppen deze stemming niet in ab solute zin als een alleen-zaligmakende op lossing is beschouwd. Zij waren zich er heel goed van bewust, dat deze stemming een benadering van het ideaal was. Deze benadering had echter in de menselijke psyche een mysterieuze bondgenoot, die de samenklank der tonen vrijwel als een volmaaktheid van harmonieën liet onder gaan. De fijnere verdeling van toonsaf- standen, zoals met de 31-toonsstemming wordt beoogd, lijkt tegemoet te willen ko men aan de „vertaalarbeid" van de geest. Maar dan past haar ook het „noblesse oblige", met andere woorden: zij zal het In de praktijk op moeten nemen tegen de stemming volgens de gelijkzwevende tem peratuur en haar noodzaak voor een ver dere ontwikkeling van de toonkunst moe ten bewijzen. EEN BIJDRAGE HIERTOE heeft het vocaal kwintet „Gesualdo di Venosa" wil len geven met de uitvoering van vijf koorliederen in harmonische toonreeksen op coplateksten van Henk de Vries, door Henk Badings op muziek gezet en onder de naam Contrasten 1952 bij „Donemus" uitgegeven. De muziek van Badings is over het geheel genomen goed in over eenstemming gebracht met deze door ro mantische symboliek en overspannen fan tasie gekenmerkte copla-teksten. De toonshoogte-intonaties zijn door de com ponist volgens 't 31-toons-principe nauw keurig aangegeven en ongetwijfeld heeft het kwintet zich beijverd om hieraan te beantwoorden. Interessant zouden een of meer reprises van de uitvoeringen ge weest zijn, eensdeels om de toehoorders vertrouwd te maken met het nieuwe har- monieënmedium, maar ook om te kunnen nagaan of, voor wat de intonaties betrof, er inderdaad sprake zou kunnen zijn van identieke vertolkingen. MEN KON TERECHT groot respect hebben voor de vocalisten van het kwin- Advertentie en... bestel tijdig! (Van onze correspondent) PARIJS VAN DE VIJFTIG SCHIL DERIJEN, die de musea van Moskou en Leningrad naar Parijs hebben gezonden waar ze momenteel in het Louvre wor den geëxposeerd, zijn er minstens vijftien manifeste vervalsingen. Die krasse uit spraak is gedaan door een der grootste experts van de Franse schilderkunst, de kunsthandelaar Daniel Wildenstein. De Russische collectie bestaat uit Franse dceken uit de zeventiende, achttiende, ne gentiende en twintigste eeuw. VOLGENS WILDEN STB IN zijn die vijf tien schilderijen niet alleen vals, maar bovendien vaak ook erg slordig gedateerd. Twee doeken die aan Claude Lorrain wor den toegeschreven zouden volgens de ca- tologus uit de zeventiende eeuw dateren, terwijl ze, waren ze echt, alleen maar in de achttiende eeuw geschilderd hadden kunnen zijn. Een schilderij van Ingres is niet alleen vals maar ook onjuist betiteld, aldus Daniel Wildenstein. De Louvre-di- rectie heeft nogal bedeesd gereageerd. De hoofdconservator erkent dat ook hij aan de echtheid van een Russische Watteau twijfelt. Hij geeft bovendien toe dat het niet mogelijk is geweest alle schilderijen tevoren aan een radiografisch onderzoek te onderwerpen. Het Louvre beroept zich echter op de hoge mate van zorgvuldig heid waarmee de Russische kunsthistori ci hun catologi plegen samen te stellen en de conservatrice van het museum van Moskou is bovendien nog een expert van wereldfaam op het gebied der Franse ichilderkunst. tet om hetgeen zij presteerden. Zij had den de toehoorders daarvóór nog in con tact gebracht met de geniale koorkunst van Gesualdo di Venosa (1560-1615), de grote componist naar wie het kwintet zich genoemd heeft. Zij vertolkten enkele ma drigalen uit de schat van prachtige wer ken van deze kunstenaar, waarvan ik mij ook voortreffelijke vertolkingen door niet op de 31-toonsstemming afgestemde koren herinner. Het kopertrio speelde op deze avond na klankrijke voordrachten van „oude" wer ken van Scheidt en Morley, vier didacti sche stukken voor twee enharmonische trompetten en trombone van Hans Kox. Deze vier stukken zijn inderdaad didak- tisch, pretentieloos, ook wel experimen teel voor wat de toepassing van de speel- techniek betreft voor uitvoeringen op spe ciaal door dr. Martin Vogel uit Bazel ge construeerde instrumenten. Vertrouwde, sonore accoorden bevatten deze stukken, ook echter samenklanken frapperend door hardheid en natuurlijke zwevingen, waarvan de appreciatie waar lijk nog niet algemeen genoemd kan wor den. De drie instrumentalisten vertolkten de stukken met grote bekwaamheid en werden terecht met warme bijval van een klein auditorium beloond. Trouwens ook voor het kwintet werd grote waardering getoond. P. Zwaanswijk Het Nederlandse en Franse repertoire van concertmuziek (inclusief concerten door of met medewerking van symfonie orkesten) is in 1964 belangrijk achteruit gegaan. Het Duitse en Engelse repertoire profiteerde daarvan. Dit blijkt uit verge lijkingen die het Bureau voor Muziekau- teursrecht (BUMA) heeft gemaakt aan de hand van de BUMA-uitkeringen aan de verschillende landen. In Nederland werd 19 percent van de ontvangen auteursrechten verdeeld (vo rig jaar 23 percent); naar Frankrijk ging 25 percent (vorig jaar 34 percent). Duits land ontving 18 percent (vorig jaar 10 percent) en Engeland 13 percent in plaats van 10 percent in het jaar daarvoor. Ook in de sector recitals, koren, man doline- en accordeonorkesten, school- en muziekschooluitvoeringen ging het Neder landse aandeel in 1964 belangrijk achter uit: van 44 tot 30 percent. In deze rubriek gingen de Duitsers trouwens ook achter uit. Alleen de rubriek harmonie- en fan faremuziek leverde voor de Nederlandse muziekauteurs een beter resultaat op: 68 percent, één percent meer dan in 1963. Een vergelijking in de rubriek amuse mentsmuziek heeft BUMA niet kunnen maken, omdat de uitkeringen aan de Ne derlandse rechthebbenden sterk worden beïnvloed door vele sub-uitgaven van bui tenlandse Y erken en door het feit, dat het hele uitgeversaandeel van bijvoor beeld hel Amerikaanse repertoire wordt uitgekeerd aan de Nederlandse sub-uitge ver ter nadere verrekening met de oor spronkelijke uitgever. De Tsjechov-voorstelling, die de VARA ter gelegenheid van haar 40-jarig bestaan gisteravond de kijkers aanbood, werd een feestelijke gebeurtenis en zulks natuurlijk niet, doordat het gegeven een duel en de omstandigheden die daartoe leiden nu zo vrolijk was. Wèl echter dank zij het feit, dat door een uitnemende rol bezetting, een sfeervolle aankleding en uitlichting en niet het minst door de zeer toegewijde regie van Theun Lam- mertse een uitzending ontstond, die ten volle het grootmeesterschap van deze Russische schrijver deed uitkomen. Zelfs wie het als een bezwaar ondervond, dat deze novelle, gedramatiseerd in een spel van bijna een uur, wat traag verliep, zal moeten erkennen dat de wijze, waarop bijna alle spelers en speelsters gestalte gaven aan de weer zo meesterlijk door Tsjechov getekende typen en karakters zowel de tijd als een zeker gebrek aan actie en spanning deed vergeten. Zonder daarbij iets af te willen doen aan de kwa liteit van de andere vertolkingen, stellen wij vast, dat in het bijzonder Mar ja Habraken, Hans Croiset en Cor van Rijn met hun spel diepe indruk maakten. Aan deze zeldzaam goede uitzending ging een aflevering van „Achter het Nieuws" vooraf, die vermelding verdient door de waardige wijze waarop een ac tueel nationaal probleem, ontstaan door het naderende huwelijk van prinses Bea trix en de heer Claus von Amsberg, be handeld werd. Mevrouw Gerda Brauti- gam en de heer Peschar, beide lid van de kamerfractie van de Partij van de Arbeid, gaven daarbij te kennen, op wel ke gronden zij respectievelijk voor en te gen de goedkeuringswet zullen stemmen. Hun verklaringen, resulterend uit verant woorde en gerijpte overwegingen, billijk ten de door Herman Wigbold uitgespro ken wens, dat de voor- en tegenstanders in deze belangrijke aangelegenheid el kaar in democratische en menselijke zin mogen blijven respecteren. Damshuizer Integratie der Kunsten Vrijdag 29 en zaterdag 30 oktober houdt de Dr. E. Boekmanstichting (Kunstsocio- logisch Studiecentrum dat in 1963 werd opgericht door de Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van Kunste naars) te Amsterdam een conferentie, die gewijd zal zijn aan de relatie tussen toneel, concert, opera, ballet, etc en het publiek. Daarbij zal vooral de aandacht worden geschonken aan de rol die wordt gespeeld door de verschillende soorten bemid delingsorganen en schakels tussen de scheppende kunstenaars en het publiek, zoals toneelgroepen, orkestinstellingen, schouwburgen, kunstkringen, publiekor- ganisaties, etc., omdat daar veelal be slist wordt, welke werken van de schep pende kunstenaars al dan niet ter kennis van het publiek zullen worden gebracht. Vrijdagmiddag zal mevr. dr. H. M. in 't Veld-Langeveld, lector in de sociolo gie aan de Economische Hogeschool te Rotterdam, een algemene inleiding hou den; vrijdagavond zijn er groepsdiscus sies. De conferentie, die een besloten ka rakter draagt, wordt zaterdagochtend be sloten met een forumdiscussie. Vandaag omstreeks middernacht wor den in de Haarlemse Waag aan het Spaarne AVRO-radio-opnamen gemaakt van het internationaal liedjesprogramma dat Cobi Schreijer met medewerking van Dick Poons en de Amerikaanse gaste Dorris Henderson daar presenteert. De uitzending van deze opname heeft plaats op dinsdag 2 november 's avonds om acht uur over de zender Hilversum I. De regie berust bij Herman Broekhuizen en Wim Jansen. Deze uitzending zal de eerste zijn van twee-wekelijkse program ma's over dit internationaal folksong-cen trum. De serie heet „Wie waagt, die zingt". Advertentie Vrijdag 15 oktober, Concertgebouw, 20.15 uur. Concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest (serie V) o.l.v. Henri Arends. Soliste: Martha Argerich (plano). Programma: Schubert, Chopin, Ibert. Strawinsky. Maandag 18 oktober, Concertgebouw, 20.15 uur: Beethoven- recital door Hans Rich ter-Haaster (piano). Programma: o.a. Mondscheinsonate. Donderdag 21 oktober, Aula Frans Hals museum, 20.15 uur: Pianorecital door de Amerikaanse pianiste Carol Rosenber- ger. Programma: Beethoven, Debussy, Chopin. Stadsschouwburg. Tot zaterdag 23 okto ber, 20 uur: A.B.C.-Cabaret met „Wat een land, wat een land" o.l.v. Wim Kan en Corry Vonk. M.m.v. Wim Kan, Corry Vonk, Frans Halsema, Sylvia de Leur, René Frank, Carry Tefsen, Celia Nu faar en Ans Halsema. Beweging en be lichting: Jack Bow. Waagtaveerne (hoek Spaarne/Damstraat) vrijdag, zaterdag en zondag, 21 tot 2 u.: Cobi Schreijer met haar internationaal programma. Gasten: Dorris Henderson en de „Rythm Singers". Zaterdag 16 oktober, Concertgebouw Turn zaal, 20 uur: Cabaretavond door „Lab- berdoedas". Vrijdag 15 oktober, Minerva Theater (Heemstede), 20 uur: „Martin Buber" door prof. dr. J. Sperna Weiland (eerste cursusavond). Zaterdag 16 oktober, Stadsbibliotheek (Prinsenhof), 14 uur: Wandeling door Haarlem met een bezoek aan de mooiste hofjes o.l.v. H. B. E. Warnaars (tweede excursiemiddag Zaterdag 16 oktober „Bleek en Berg" (Bloemendaal), 14.30 uur: Wandeling in de Kennemerduinen o.l.v. dr. A. Mees ters. Advertentie piano's HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Klassieke grammofoonmu- ziek. 7.30 Nieuws. 7.32 De zingende Kerk. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn, gevarieerd programma. (8.30 Nieuws). 12.00 Angelus. 12.03 Lichte muziek (opn.). 12.24 Marktberichten. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.45 Overheidsvoorlichting. Geven en nemen. De familie van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Lichte muziek (gr.). 13.15 Carionca, tienermagazine. 14.10 Mu sicerende dilettanten: harmonie-orkest. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Stereo: Amusementsmuziek (gr.). 15.30 Visages de la chanson, Franse chansons. 16.00 Muzikale tombola, gevarieerd muzikaal programma. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.35 Nieuwe klassieke grammofoonplaten. 20.10 Springstof voor het geheime leger, hoorspel. 21.00 Gevarieerd muzikaal pro gramma. 22.00 Lichte muziek (gr.). 22.10 Roulette: muzikaal programma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.45 In Café San Pietro: het Con cilie bekeken vanuit de wandelgangen. 23.00 Klassieke grammofoonmuziek. 23.50 Reportage terugkeer koningin Juliana en prins Bemhard van hun bezoek aan de West. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Van de voorpa gina. 7.35 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.20 Harmonie-orkest. VPRO: 9.40 De ko gel door de kerk, interviews met gewe zen gereformeerden. 9.55 Het begon met de volksverhuizing, lezing. VARA: 10.00 Blauwdruk voor veertig jaar, lezing (3). 10.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. (11.00 Nieuws). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sport nieuws. 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Stereo: Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 13.40 Uitlaat, programma voor twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.55 Voor nu en later, lezing. 15.10 Ne derlandse zangers uit vroeger jaren (opn.) 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoon muziek. 16.45 Vragenvuur: politieke vra- genbeantwoording van jonge mensen. 17.00 Stereo: Metropole-orkest en zangso liste: amusementsmuziek. 17.30 Radio- weekjournaal. 18.00 Nieuws en commen taar. 18.20 Tijd voor teenagers (gr.). 19.20 Boekbespreking. 19.40 Lichte orkest muziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Dans muziek. 21.00 Een uur oponthoud, hoor spel. 21.45 Fins Radio Symfonie-orkest en solisten (opn.): moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Zangsolisten en instrumen taal kwartet. 23.10 Even naplaten: licht muziekprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (F.M.-kanalen). NRU - GEZAMENLIJK PROGRAMMA. 9.0011.00 Voorbereid door AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door NCRV. NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Orkesten parade. 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte gram mofoonmuziek voor de tieners. NRU/NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02 Lich te orkestmuziek (gr.). 11.30 Muziek van Het Leger des Heils (gr.). 12.00 Nieuws. 12.02 Midi-Melodie: licht muziekprogram ma (gr.). 12.30 Tienerama: Platenshow voor de Nederlandse tieners. 13.00 Nieuws. 13.02 Gevarieerd muziekprogram ma (gr.). 14.00 Nieuws. 14.02 Koorzang en orkest: Nederlandse volksliederenpot- pourri. 14.30 Toonkunst voor allen: pro gramma van werken van de grote mees ters in de muziek (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Fragmenten uit operette en musical (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02-18.00 Gevarieerd licht muziekprogramma. (Om 17.00 Nieuws). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Filmkroniek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-be- richten. 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Lichte muziek. 12.57 Programma overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en sportberichten. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws, 14.03 Jazzmuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Kronkelgroeven. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Koormu ziek. 17.35 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Orkestmuziek. 18.45 port- programma. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Nordring 1965. 21.00 Gevarieerd muzikaal program ma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Kaf en koren. 23.00 De nachtvlinders. 23.55 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I. NTS /NOT: Schooltelevisie: 10.45 Bij wijze van zien. 11.10-11.35 Alles over ge zondheid. (herh). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. KRO: 19.05 TV- Dansant. 19.35 Tokio Olympiade, film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt, actualiteiten. 20.50 Black and White Minstrel Show. 21.30 Bonanza :TV-western. 22.20 Missie in Afri ka, filmreportage. 22.50 Conciliejournaal. NTS: 23.00-23.05 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Danny Kaye show. 20.50 Kijk AVRO's TV-kroniek. NTS: 21.20 Dr. Ben Casey. 22.10-22.15 Journaal. TELEAC: 10.30 Samen leven nu en morgen. 11.00 Kennis van textiel. 11.30 Van maatlat tot meetklok. NCRV 16.00 Onder de loep, programma voor filatelis ten. 16.20 Achter het stuur, autorubriek. 16.45 Voor de jeugd. 17.30 Einde. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. NCRV: 19.05 Waarom? Daar om!, populair-wetenschappelijk program ma. 19.25 Station Petticoat, TV-film. 19.52 Morgen is het zondag. NTS: 20.00 Jour naal. NCRV: 20.20 Interland, wedstrijd programma tussen Nederland en België. 21.55 Muziekprogramma. 22.00 Huwelijks voorwaarden, TV-serie. 22.30 Attentie, ac tualiteiten. 22.45 Voorlezing uit de bijbel. NTS: 22.50-22.55 Journaal." NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Het lek, filmfeuilleton. 20.30 Uit: amusementsprogramma. 20.55 Burke's law, detective serie. 21.45 Sportcommen- taar. NTS: 22.15-22.20 Journaal. De Argentijnse pianiste Martha Argerich. Vishal. Expositie van werk van H. N. Werkman (verzameling ds. F. R. A. Henkels). Dagelijks van 10-17 uur en zondags van 13-17 uur. Tot 25 oktober. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79: Permanente expositie van oude religi euze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10-12.30 uur en van 13.30-17 uur; zon- en feestdagen van 14-17 uur. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62 Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. (Dagelijks 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 u.; zaterdags ook van 20.30-22.30 uur). Museum van Looy (hoek Kamperlaan- Kleine Houtweg): Expositie van Isra ëlitische schilders. Geopend dagelijks van 10 tot 17 uur en 's zondags van 13 tot 17 uur. Tot 29 november. Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u, Cruquius Museum, Heemstede. Historische stoommachine en grote maquette van Nederland met waterstanden en over zicht overstromingen. Van 9-12.30 en van 13.30 tot 17.00 u.; zaterdags na 12 uur en zondags gesloten. Teylers Museum, Spaarne 16: Expositie van aquarellen, tekeningen en etsen van Adriaen van Ostade. Permanente expositie van schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hol landse, Italiaanse en Franse school 16de tot en met 19de eeuw. Fossielen, histo- risch-natuurkundige instrumenten, mi neralen, 31-toons Fokker-orgel. (Dage lijks, behalve zondag en maandag 10-16 uur, zondag van 13-16 uur). Artificia (Binnenweg 95, Heemstede), expositie van etsen en tekeningen van Willem Snitker en beeldhouwwerken van Remco van der Gugten. Op werk dagen van 9.30 tot 18 uur. Van 9 okto ber tot 5 november. Kunstzaal In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein/Korte Houtstraat): Exposi tie van reisschetsen van Poppe Dama ve. Dagelijks van 10-18 uur en van 20 22 uur; zondags van 14-17 uur en van 20-22 uur. Tot eind oktober. Kunstcentrum De Ark, Nieuw Heiligland: Expositie van schilderijen en grafiek van Gert Beyer. Van 10 oktober tot 6 november. Bootzaal: „100 ambachten" van Jan Luyken. Dagelijks geopend van 10-20 uur. Dinsdags is „De Ark" ge sloten. Stadsschouwburg: Gedurende de maand oktober in de wandelgangen expositie van werk van Ferd. Sparnaay. Maandag 18 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Nieuwe stromingen in de schil derkunst van de 19e eeuw" door H. P. Baard (eerste cursusavond). Hoewel de normale grammofoonplaten- markt nog steeds bepaalde verzadigings verschijnselen vertoont, zijn er toch teke nen die wijzen op een verdere groei in de nabije toekomst. Dit wordt geconstateerd in het jaarverslag van de Stemra, de Stichting tot Exploitatie van Mechani- sche-Reproduktierechten der Auteurs. De Stemra heeft in 1964 ruim drie mil joen gulden aan reproduktierechten geïn casseerd. Dit cijfer is nog niet eerder in één jaar bereikt. De platenindustrie le verde met een bedrag van 2,2 miljoen gulden weer het belangrijkste aandeel in de ontvangsten aan reproduktierechten (vorig jaar 2 mjiloen gulden); aan loon- persingen kwam ruim een ton binnen (vo rig jaar ƒ76.000); de radio-omroepen le verden 314.000.- (vorig jaar 293.000.-); aan reproduktierechten. Uit het buiten land kwam ƒ283.000,- binnen (vorig jaar ƒ219.000). Van de totale opbrengst is ruim 1,1 miljoen gulden uitgekeerd aan Stemra-aangeslotenen in het binnenland en 325.000,- aan buitenlanders. Dinsdag 19 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Nierfunctie en waterhuishou ding" door dr. C. J. H. van den Broek (derde en laatste cursusavond). Woensdag 20 oktober, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Couperus, Du Perron, Beb Vuijk en Maria Dermoüt" door R. Nieu- wenhuys (eerste cursusavond). Vrijdag 22 oktober, Minerva Theater (Heemstede), 20 uur: „Martin Buber" door prof. dr. J. Sperna Weiland (twee de en laatste cursusavond). Hotel Bouwes, Zandvoort: In de weekein den muziek met internationaal cabaret. Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: Iedere zondag dansen op muziek van „The Sunbeams". Jeugdsociëteit Ekestos, vrijdag 15 okto ber, 20 uur: Dansavond m.m.v. „The Hottletts". Jeugdsociëteit Ekestos, zaterdag 16 okto ber, 20 uur: Dansavond m.m.v. „The Heavy Beats". Jeugdsociëteit Ekestos, zondag 17 oktober, 20 uur: Dansavond m.m.v. „The Beauty Five". Grote Markt, zaterdag 16 oktober, 14 uur: Optreden door het poppentheater „Ire ne". „Las Vegas" (Berlagelaan, Schalkwijk), zaterdag 16 oktober, 20.30 uur: Dans avond m.m.v. het kwartet „Roland Dreyer". Sociëteit Kamigro, zondag 17 oktober, 20 uur: Dansavond m.m.v. het „Society Quintet". Café-restaurant Brinkmann (muziekzaal), maandag 18 oktober, 20 uur: Lezing met lichtbeelden over het poppenspel door Jacques Vernout. Concertgebouw (bovenzaal), woensdag 20 oktober, 20 uur: Poppentheater „Irene" met de première van „Jan Claeszen". „Is de regering voornemens na de R.E.M. ook Radio Veronica uit de ether te doen verdwijnen? Moet de Wet Instal laties Noordzee niet vervangen worden door een wet op grondslag van de Euro pese conventie op zendstations van buiten de territoriale wateren?" Deze vragen worden door enkele leden van een bij zondere commissie van de Tweede Ka mer aan de minister van Verkeer en Wa terstaat gesteld in het voorlopig verslag op het wetsontwerp tot wijziging van de Telegraaf- en Telefoon wet. Deze Kamerleden betogen dat de toe passing van deze conventie, waartoe in middels ook Nederland is toegetreden, slechts gerechtvaardigd kan worden door het beperkte aantal golflengten en de be perkte spectrumruimte. Deze zienswijze werd eind januari van dit jaar, nadat de conventie ter ondertekening was openge steld, door de raadgevende vergadering van de Raad van Europa tot uitdrukking gebracht. Tenslotte vragen deze Kamerleden „of degenen, die destijds hebben betoogd dat de Wet Installaties Noordzee een gelegen- heidswet was die slechts beoogde de R.E.M. op korte termijn te liquideren waarbij meer gelet werd op de het doel heiligende werking der middelen dan op de legislatieve houdbaarheid," achteraf niet gelijk krijgen. Matubel N.V. de houdstermaatschappij van de Bioscoopexploitanten Maatschap pij Tuschinski N.V. en de N.V. Neder landse Bioscoop Theaters (NTB), heeft haar eerste openbare jaarverslag uitge bracht. De winst over het op 30 juni ge- eindigde boekjaar 1964/65 bedroeg 1.08 min, overeenkomende met de winst, die Tuschinski en haar dochtermaatschap pijen over 1964 hebben uitgekeerd. De di videnden, die van de N.B.T. werden ont vangen, zullen aan de resultaten van 1965/ '66 ten goede komen. De resultaten van Tuschinski in 1964 waren uitzonderlijk gunstig. Matubel stelt over 1964/65 een di vidend voor van tien percent, waarvan acht percent reeds als een voorlopige uit kering is betaald. SIMONE DE BEAUVOIR GEWOND BIJ AUTO-ONGELUK De Franse schrijfster Simone de Beau- 'oir is donderdag bij e- i auto-ongeluk ge wond in de buitenwijken van Joigny bij Dijon. Zij werd naar het ziekenhuis ver voerd waar haar verwondingen niet ernstig bleken te zijn. De politie heeft meegedeeld dat de auto van de schrijfster is geslipt in een bocht er voor een vrachtauto kwam. Haar auto werd geheel vernield. In het ziekenhuis is meegedeeld dat zij niet ernstige borstver wondingen heeft opgelopen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 15