i Jonge „folksinger" wil zich toeleggen op „keiharde" liedde tijd is er rijp voor 11 \4 DE IN DE KOMENDE WEEK Ijl i iÉj JT t w 'K. IkIi w ZATERDAG 16 OKTOBER 1965 Erbij PAGINA ZES k a i e r cj ma an maandag - woens donderdag 1 Sw door HENNY SGHOUTE Strip-tease vervangen -'vN**. A \WK 'fe-K'W a, P-SS L - 1 iilpv i i Jjf 31 -ê?\' Een scène uit een ballet door het New York City Ballet (zondag/1). vrijdag 2 Universal soldier - Donovan - Zo maar een soldaat - Don Mercedes - Greep op platenmarkt Juiste instelling DON MERCEDES DE HUIDIGE FOLKSONG, het oorspronkelijke volkslied in het populaire jasje, is ook tot ons land doorgedrongen. De eminente vertolkers daarvan, Joan Baez, Pete Seeger en Bob Dylan in Amerika bijvoor beeld, Donovan in Engeland, hebben er in Nederland een collega-leeftijdgenoot bij gekregen. De zanger is de 24-jarige Don Mercedes uit Utrecht, die heeft aange kondigd zich op het „keiharde lied" te gaan toeleggen. Deze maand werd zijn eerste plaatje geperst: „Zo maar een soldaat", wat een vertaling is van Donovan's „Uni versal soldier", een compositie van Buffie St. Marie in een vertaling van Ger Rensen. „Don Mercedes is op het juiste moment gekomen. De tijd is er rijp voor. De tieners willen dergelijke teksten", zeiden ondermeer de disc jockey's Joost de Draayer en Herman Stok. Voor vanmiddag weer de vaste ru brieken als de postzegelrubriek, Ach ter het Stuur en kindervermaak met Swiebertje. George Noordhoff en Dick van Ruler zijn gestopt met „Hoe be staat het". Hiervoor in de plaats komt „Waarom-daarom" waarvan vanavond de eerste aflevering. Hierna een afle vering van de serie „Petticoat Junc tion", gevolgd door de N.C.R.V. zon dag-overpeinzing. Na het Journaal voor de eerste maal „Interland", de nieuwe gedaante van „Een tegen allen". Ne gentig minuten levende televisie in de Holland-België sfeer. Katwijk en Heyst (België) zullen als eerste gemeenten sportief met elkaar gaan strijden. Om tien uur volgt dan de serie „Huwe lijksvoorwaarden" met Mieke Bos en Maxim Hamel, dit is een soort twee de „Adam en Eva". Er komen acht af leveringen. De VARA brengt de vijfde aflevering van „Het lek", de Engelse spionage serie. Berend Boudewijn en Ellen Bla zer gaan vervolgens „Uit" naar „Heer lijk duurt het langst", de nieuwe mu sical van Annie M. G. Schmidt. Dan Burke's Law; in deze aflevering wordt een beeldschoon onderdeel van een vierling vermoord. Burke zoekt naar de moordenaar. Bob Spaak werpt ten slotte nog een blik op de sport tijdens het weekeinde. In de ochtenduren een mis vanuit de kapel Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. De AVRO-avond wordt begonnen met de rubriek Woord voor Woord, waarna Vriend Flicka, de ru briek Opspraak, het korte Journaal, Sport in Beeld en een reportage van een optreden van het New York City- Ballet. In augustus trad de groep in Amsterdam op waarvan twee reporta ges zijn gemaakt. In deze eerste uitzen ding Stars and Stripes, een bewerking van de bekende mars van Sousa, op cho reografie van Georges en Belanchine. Het ballet begint met een balletpara de die sterk aan de revue doet den ken. Na het halve uur ballet het te levisiespel van de week. Het is een stuk van regisseur Walter van der Kamp, getiteld: „Man met baard en donkere bril". Deze detective handelt over een moord, gepleegd achter de schermen van het televisiewereld je. In het NTS-programma allereerst de Engelse les, vervolgens een tekenfilmp je en de derde aflevering van Belle et Sebastian. De trouwe hond is zoek en er wordt een complete drijfjacht georganiseerd om hem terug te vinden. Na het Journaal voor de derde keer de Farmer's daughter. De mooie Ka- ty ligt weer overhoop met senator Mor- ley. Hierna een aflevering van de B.B.C.-spionage serie „The five fin gers", getiteld „Op zoek naar Edward Stoyan". Tijdens de tweede wereldoor log is boven Joegoslavië een bommen werper neergeschoten. Er is nooit iets van de inzittenden noch het toestel ver nomen. Geheim agent David Hander- son gaat speuren en uiteindelijk komt er klaarheid in de zaak. Alvorens Sport in Beeld de avond afsluit nog een af levering van de quiz 't Is maar een Woord. V MiutA, .MJ. 1. Journaal, waarna de politieke zendtijd. Mr. J. Cals leidt vervolgens de anti hongeractie in, waarna u kunt kijken naar de nieuwe serie „Inburgeren". Onderwerp van deze door Han Lam- mers gepresenteerde aflevering is: de verhouding van de enkeling tot de maatschappij. Daarna de hoofdfilm: „23 Stappen naar Bakerstreet" met Van Johnson. Vera Miles en Cecil Par ker in de hoofdrollen. Het is een ver haal over een blind geworden toneel schrijver. Hij is in Londen verzeild ge raakt, waar hij frequent bezoeker is van enkele bars om troost te zoeken. In een van die bars Vangen zijn scher pe oren een gesprek op tussen twee mensen, over moord en chantage. De schrijver bijt zich in de zaak vast. Hij gaat een mysterie ontsluieren. v.v.v.v.- v.w.-.v NË jtji'j •.'.Vj. iv V DE NCRV begint deze avond met een natuurfilm een rolprent je over het dierenleven in en rond een moeras in Amerika. Vervolgens de documentaire „Drie sterren, een begrip" over de Franse keuken. Hoofdschotel is de se rie „No time for sergeants". De re kruut Stockdale heeft een hond die wordt aangezien voor de viervoeter van de generaal. Dat schept voor de respec tieve bazen nogal problemen. Vervol gens een concert door het Amsterdams Kamerorkest o.l.v. Marinus Voorberg met als solist de hoboïst Han de Vries, Attentie en de bijbellezing zijn het sluitstuk van deze avond. In de ochtenduren zijn er uitzendin gen van de schooltelevisie. In het voor avondprogramma onder meer Walter and Connie, het journaal voor gehoor gestoorden en na het Journaal de Jan Blaaser-show met o.a. Sacha Denisent en Tonny Huurdeman. De hoofdmaal tijd van de KRO komt uit de diep- vrieskast: het is een documentaire van Manus van der Kamp over een expeditie die hij maakte naar Spitsber gen. Het is een doorwrochte reportage over de verschillende facetten op dit eiland. Verder nog een uitzending van het kwartet van Art Farmer uit Ame rika, de rubriek Vanavond in Nieuws poort, de epiloog, het laatste Journaal en de cursus „Samen leven, nu en morgen". Michaela en Armand Denis hebben Amerika bezocht. De AVRO laat hen deze avond aan het woord. Daarna Sa- mantha", de lieve heks, die ditmaal jarig is. Na het Sportpanorama voor de man, nog een speciaal programma voor de vrouw: een documentaire over de arbeidsschaarste en de gehuwde vrouw. Hoe denkt Nederland over de werkende vrouw? Adelheid van der Most stelde hierover een programma samen. Na het laatste Journaal nog de reeks „Bijbel voor allemaal". to- Aan het begin van deze N.T.S.- avond de gebruikelijke programma's: Klaas Vaak, een Comedy Caper, Open baar Kunstbezit, een tekenfilm, het In de middaguren een uitzending door het jubilerende Scapino ballet. De NCRV-avond begint met Klaas Vaak, verder is er een Franse les, Djez Zien met ondermeer Astrud Gilberto uit Brazilië, het Journaal en de Beverley Hillbillies. Hierna presenteert Nico van Vliet voor de eerste maal zijn nieuwe programma „Plus Minus", een soort vervolg op de serie „Als u het mij vraagt". Het is de bedoeling dat directe filmreportages en confrontaties in de studio dit programma over ac tuele zaken extra levendigheid zullen geven. Gevestigde ideeëen die er be staan, zullen kritisch worden benaderd. Het panel bestaat daarom ook uit in Nederland werkzame buitenlandse cor respondenten. Hierna wat licht ver maak met Jacco van Renesse. Als gas te is aanwezig Dora Paulsen. Tenslotte een gesprek „Onder vier ogen" met de essaysist dr. Carel Rijnsdorp. HL:, MÊ&i De VARA brengt vanavond de ont knoping van „Het lek", de Engelse spionageserie. In Achter het Nieuws een documentaire over Ceylon en ver volgens de speelfilm „De brave soldaat Schweik" met in de hoofdrol Heinz Rühmann. Schweik is het simpele mannetje in deze gecompliceerde we reld. Hij krijgt ruzie met iedereen en hij belandt door zijn simpele gedra gingen in een inrichting. Hij begrijpt de wereld niet, noch de oorlog. Het loopt slecht af met de soldaat. In de middaguren twee programma 's voor de vrouw. De AVRO-avond begint na de nieuwslezer met Klaas Vaak, de Verrekijker, het regionaal journaal en de nieuwe tiernerrubriek „Moes ga ga" met o.a. Dave Berry, Shirley, Edwin Rutten en Margie Ball. Na het Journaal de rubriek Confronta tie met een t.v.-portret van mr. Geert- sema en dr. Vondeling. Na dit portret: „My name is Barbra", een show rond de zangeres Barbra Streisand, de „Fun ny girl" van Amerika. Als zij uitge zongen is komt de serie „Have gun, will travel". Richard Boone alias Pa ladin krijgt weer een rijstebrijberg met moeilijkheden. Hierna behandelt de journalist E. Peereboom econo mische zaken. WAAROM NIET?, zegt Don Merce des, die qua uiterlijk niets gemeen heeft met de andere vertolkers van de folksongs. Bij hun status horen de gei tenharen sokken, de ribfluwelen of spijkerpakken, de truitjes met hoge col en de sandalen. Misschien heeft hij alleen zijn (rossige) springerige, maar zeker niet lange, haardos met hen ge meen. Voor wat het innerlijk betreft kan hij de emotionaliteit meten met zijn buitenlandse collega's. Ook hij wordt door iets beroerd. Achter zijn jongensachtige spontaneïteit verbergt hij een zuivere bewogenheid, die hij camouflerend met een handge baar wegwuift. „Als ik thuis ben neem ik m'n guitaar en dan ga ik zitten spelen. Ik probeer zelf liedjes. Soms komt het zomaar over me. Soms wil het ook helemaal niet; dan kan je be ter naar de bioscoop gaan". Tokkelend op de snaren van z'n guitaar, zoekend naar een lijn in een lied, raakt hij soms ontroerd van het totaal. „Ik kan niet begrijpen dat een ander het niet zo aanvoelt", zegt hij dan. De muziek die hij uit zijn instrument haalt, die alleen hij op dat moment begrijpt en intens beleeft. Zijn moeder neemt hij als maatstaf om de waarde van een compositie te bepalen. Aan de toon waarop zij 't lied van haar zoon waar deert kan hij merken of 't iets zal wor den, of het ook de moeite waard is om er iets van te maken. Want hij meent het met de muziek. DON MERCEDES, de artiestennaam van Rob van Bommel, staat vanaf z'n zestiende op het podium. De bur gerbaantjes bevielen hem niet en hij zou iets in de muziek bereiken. Ruim twee jaar speelde hij rock en beat in nachtclubs. „Om ervaring op te doen. En ik moest spelen als de juffrouw die strip-tease deed ziek was". In die nachtclub kwam eens een platenver- koper die iets in Don zag, een bandje van hem maakte, dat opstuurde naar Philips-Phonogram waardoor Don zijn kans kreeg. Zes Engelse platen zijn er tijdens zijn platencarrière gemaakt. Zes platen met een Elvis Presley- stempeltje ter wille van de commer cie. MAAR DON prefereerde een eigen weg. „Ik wilde geen „covers". Daar schiet je niets mee op. Ze wilden me bijvoorbeeld ook Roy Orbison laten zingen". Reden dat hij altijd Engels moest zingen was zijn uitspraak. Zijn uitspraak was niet geschikt om Neder lands te zingen omdat hij geen goede R en G heeft. Zelfs met spraaklessen verbeterde het niet. Bij de folksong kijkt men wat minder nauw. Is het in ons land nogal moeilijk om zonder het „beschaafde" Nederlands een „net" plaatje te maken, de zangers /WWVWVWWWVI#WWVWWVWWVWWWVW*WWWWWWWWWWWWVI#MWWVVWWWWWWWWWVII Aan het begin van deze KRO-avond laat Bert Brugman de poppetjes dan sen; ditmaal twee bekende operafrag menten nl. het Liefdesduet uit Paljas en het soldatenkoor uit Faust. Vervol gens een documentaire over Hongkong. Daarna het woord aan „Hazel", de bazige huishoudster die weer wat moeilijke zaakjes heeft op te knap pen. Na Onze man in Londen sluit de nieuwslezer de avond af. mt TTT- yn- ywy'" I xyr-r -nywQ pj Mvrrrrrr/rrrr-r, V t l 'L"# In de ochtenduren de schooltelevisie, 's Avonds tussen zeven en acht een vol uur voor de tieners. Onder de titel „Fanclub" presenteren Astrid Engels en Judith Bosch een luchtig en muzi kaal programma. In de eerste afleve ring ondermeer Adamo, Esther Ofa- rim en Cliff Richard. Ook komt Henk Wichers, de jonge Rotterdamse ont werper van de Teenbeat-mode aan het woord. Hij zal enkele van zijn specta culaire modellen laten zien. Na het Journaal en VARA's Achter het Nieuws de quiz Tel uit je Winst. Nog meer over tieners in het programma „Tie ners van toen" dat Elles Berger pre senteert. Voor dit programma wordt een publiek benaderd dat telkens be staat uit leden van een oudere genera tie in een bepaalde stad; dit keer is het Alkmaar. Medewerkenden zijn o.a. Ome Keesje, The three Jacksons, Christine Spierenburg, Wim Koopman en Frans van Dusschoten. De avond wordt besloten met „Zo is het toeval lig ook nog eens een keer." Niet meer op het scherm komen: Yoka Berretty, Peter Lohr en Gerard van het Reve. Voor Yoka komt Milly Scott; voor de eindredacteur Herman Wigbold is Hans Jacobs in de plaats gekomen. V 'W,; 'VA,,,, De NCRV begint weer met een die- renfilmpje: het leven in een hoogge bergte. Hierna het Litterair Kijk- schrift met o.m. Max Brod en Dola de Jong. De meeste tijd van deze avond wordt opgeslokt door een En gels televisiespel: „The walls of Je richo" van Alfred Sutro. In de hoofd rollen: Patrick Allan en Diana Fair fax. Hoofdpersoon is een in Australië rijk geworden boer. Hij voelt zich in het deftige Engeland niet thuis. De upper ten heeft ook weinig belangstel ling voor hem. Zelfs een huwelijk met een lady verandert er niet veel aan. Maar op een gegeven moment komen er plezierige dingen in het leven van de hereboer. En dan verandert alles Atenttie en dagsluiting vormen de laatste programma-onderdelen. He's five foot two and he's six foot four He fights with missiles and with spears He's all of thirty one and he's only seventeen Been a soldier for a thousand years He's the Catholic, a Hindoe, an Atheist, a Jain, a Buddhist and the Baptist and the Jew And he knows he shouldn't kill and he knows he always will Kill you for me, my friend, and me for you And he's fighting for Canada, he's fighting for France He's fighting for the U.S.A., And he's fighting for the Russians and he's fighting for Japan And he thinks we'll put an end to war this way And he's fighting for democracy, he's fighting for the reds, He says it's for the peace of all He's the one who must decide who's to live and who's to die And he never sees the writing on the wall But without him how would Hitler have condemned him at Dachau Without him Caesar would have stood alone He's the one who gives his body as a weapon of the war And without him all this killing can't go on. He's the Universal Soldier and he really is to blame His orders come from far away no more They come from here and there and you and me and brothers can't you see This is not the way we put an end to war. Copyright voor Holland: Holland Music, Amsterdam. HU is groot of hU is klein, Hi] is moe dig of wat bang; HU is arm of misschien is hij wel rijk; 't Is een man met een gezin of een kind van zestien Jaar, In sol datenpak is ledereen gelijk; HU vocht vroeger met een speer of hU schoot met PUI en boog, Tegenwoordig staat hij met raketten klaar; Het is altijd zo geweest, Het zal altijd wel zo zijn, Want soldaten zijn er meer dan duizend jaar; 't Is mis schien een katholiek of wellicht een pro testant, 't Is een hindoe, een boeddhist of wel een jood; Ook al is hij atheïst of een zeer gelovig mens, Op bevel schiet hU gerust een ander dood; 't Is een felle communist of een echte democraat, HU is blank of bruin of hU is geel of zwart, Wat voor huidskleur hij ook heeft, HU is zomaar een soldaat, Die een moeder heeft en ook ren kloppend hart; Hij is Rus of Canadees, Hij is Fransman, Vietnamees, hij is Oost of West van de BerlUnse muur, Wat voor nationaliteit deze front soldaat ook heeft, AltUd moet hij voor zijn vaderland door 't vuur; Hij is zo maar een soldaat, krijgt zUn orders, doet zijn plicht, Hij zal vechten, hier en daar en overal; Waarom zUn we ziende blind, Want wie nadenkt die beseft, Dit is niet de weg die vrede brengen zal van het volkslied in Amerika en Enge land mogen het wel in hun eigen ac centen. Pete Seeger heeft een afschu welijk accent, Bob Dylan knauwt en Donovan houdt er ook geen Oxford- accent op na. HET PLATENCONTRACT van Don liep onlangs af en hij kreeg de kans bij Basart. „Wij willen een greep op de Nederlandse platenmarkt krijgen door de artiesten te laten zingen wat ze zelf willen", zegt Rob Out, de jon ge publiciteitsman en manager bij die platenmaatschappij en disc jockey van radio-programma's. Don is dan de eerste die deze kans kreeg. „Hij heeft er de juiste mentaliteit voor. 'n Beetje dromerig en hij heeft een hekel aan ruig doen. En waarom zou hij alleen in hoog beschaafd Nederlands moeten zingen. In Engeland kan „slang" en hier heb ik het er doorgedrukt. De di rectie heeft gezegd dat ik m'n gang kon gaan en nu heb ik tenminste de kans het te proberen". Don Mercedes knijpt even z'n han den samen als het cijfer 3700 wordt ge noemd. „In anderhalve week werd dat aantal platen van „Zo maar een sol daat" verkocht. Ze vliegen de deur uit. De disc jockeys krijgen steeds verzoe ken om die plaat te draaien", over tuigt Rob Out, de populariteit van dit soort platen onder de tieners. De folksong vroeger, het lied met een sociale functie, maar dat is een stelling die ook nu nog (weer) op gaat, ligt over het algemeen makke lijk in het gehoor, 't Is een lied dat je spontaan meezingt, maar dat toch ook weer zoveel aandacht vraagt door de woorden, dat het tot nadenken aan spoort. „Het harde werk. Een keihar de tekst", zegt Rob Out. „Dit lied vraagt probleemstellingen en dat is in Nederland nog nooit gebeurd", gaat hij even verder over de „Soldaat". „Óver een paar weken gaan we een plaat maken met een tekst die pro testeert tegen de politiek". Het zijn geen teksten die een fel „anti" inhou den. Er blijft genoeg ruimte voor waar om en waarvoor over. Het lied van de soldaat. „Dat is waar. Je moet het voelen op een gegeven moment. Na de laatste woorden blijft de tekst han gen en dan moet je het lied nog een keer horen", zegt Don. Hij is nu aan een nieuwe carrière be gonnen. „We laten hem alleen zingen wat hij wil. Neemt hij een bepaald liedje aan, dan maken we een serie opnamen en kiezen daar de beste uit. Nee, geen play back, zoals in Neder land de gewoonte is. Dat is juist de „gimmick". Met dit soort dingen kan je niet anders. We hebben bij het eer ste lied gezegd: Don denk je dit eens in. En hij heeft het zich kunnen voor stellen, omdat hij de juiste instelling voor dit soort liedjes heeft". Don Mer cedes zegt: „Dit van die soldaat is waar. Je moet het voelen op een ge geven moment". r

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 18