VAN(X) EEN <y KATER? O'Neills „Liefde onder de olmen" echte ananen zijn HU voordelig TONEEL IN Toneelgroep Centrum brengt een spel van Orton onder regie van Peter Oosthoek LASTX Bijzondere premiere in Haarlem "NEGEN MUZEN WITTE KRUIS N.Ph.O. met (gedeeltelijk) Poolse avond Vier X „Van Harte": 333.000 Romantiserende opvoering door Toneelgroep Theater La "-■ ,De Meid' WOENSDAG 27 OKTOBER 1965 13 EEN „HEVIG SPEL" Vrijdagavond aanstaande zal in de Haarlemse Stadsschouwburg „Liej zijn voor Sloane", het eerste spel van de Engelse schrijver Joe Orton door de Toneelgroep Centrum in première worden gebracht. Een belangwekken de première dus, omdat hiermee een nieuwe auteur wordt geïntroduceerd. In Engeland heeft hij reeds een grote naam, in het buitenland ook. „Lief zijn voor Sloane" heeft de Londense première beleefd, gaat in Duitsland in vijf theaters tegelijk en wordt nu ook op Broadway vertoond. Jaag hem weg met poeders! De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Beeldje van Leonardo da Vinei voor 800 gulden T.V-nabeschouwingen J. Damshuizer „Het vijfde zegel" van Simon Vestdijk. In Joegoslavië is bij de uitgeverij Zalozba Obzorja te Belgrado een vertaling ver schenen van „Het vijfde zegel" van S. Vestdijk, onder de titel „El Greco". Van dit boek zijn al vertalingen verschenen in het Duits, Engels, Frans, Zweeds, Itali aans, Tsjechisch, Spaans. Met een Portu gese uitgever en een Griekse uitgever werden contracten afgesloten. Deze ge beurtenis valt samen met de verschijning van de zevende druk van „Het vijfde ze gel" in de Nederlandse taal, ditmaal als paperback. Henny Orri als Kathy en Jules Ha mel als Sloane in „Lief zijn voor Sloane", het stuk van Joe Orton, dat vrijdagavond a.s. in de Haarlemse Schouwburg in première wordt ge speeld. Nog iets nieuws is, dat dit stuk het «erste is, door Peter Oosthoek bij Cen trum geregisseerd. Peter Oosthoek regis seerde tot voor kort bij Studio maar komt nu dus naast Walter Kous, Guus Hermus en Broes Hartman te s*aan, die andere regisseurs van Centrum. Oosthoek heeft een sterke voorkeur voor toneelstukken die actueel zijn, nieuwe spelen, in de hoop daar de teksten tussen te vinden die repertoire zullen blijven houden, zo men wil, klassiek worden. Hij zal daarbij het risico van het experiment of absurdistisch toneel niet schuwen, doch het ook niet beslist zoeken. Zijn drang tot vernieuwing is er ook de oorzaak van, dat hij bij Centrum een nieuwe Neder landse auteur heeft geïntroduceerd, Lo- dewijk de Boer, waarvan hij verwachtin gen heeft. Peter Oosthoek gaat ook spelen bij Cen trum, binnenkort in de „Miljonaires" van Shaw en daarna een grote rol in „De Thuiskomst" van Harold Pinter, een stuk dat bij deze groep in studie is. De leden van de vriendenkring van Centrum zullen op 4 november met Oost hoek kunnen kennis maken. Hij zal op die avond spreken over Joe Orton en diens spel, iets van de achtergronden belichten. Hij zal dat doen in gezelschap van Vladek Sheybal, een Engelse regisseur van Pool se afkomst, die momenteel „De Miljonai res" bij Centrum als gastregisseur instu deert. Deze zal dan vertellen over zijn le ven en toneelopvattingen. Een „hevig spel" Nog iets over „Lief zijn voor Sloane". Het speelt aan de zelfkant van de Engelse samenleving, met als centrale figuren een broer en zuster, Eddie en Kathy, die zich door onvolwassenheid moeilijk geestelijk staande kunnen houden. Ze hebben een oude vader, Kemp, een half mislukte fi guur. Het meisje, of vrouw liever, heeft in haar jeugd een kind gehad; de broer heeft tegennatuurlijke neigingen, zonder zich daar te veel bewust van te zijn. In dit gezinnetje doet Sloane zijn intre de, een amorele figuur, aardig, maar ver dorven en met een „verleden". Dan be gint een spel van aantrekken en afsto ten tussen deze jongen enerzijds en broer en zuster anderzijds. Het levert grote psy chische spanningen op bij alle partijen. De jongen, die de wederkerige genegen heden heeft willen uitspelen tegen elkaar en die van iedereen tracht te profiteren wordt de centrale figuur in een zich he vig toespitsend drama, met op de achter grond de vader die slachtoffer van de ver wikkelingen wordt. Dan gaan de ogen van de anderen open. Er ontstaat een omme keer in het spel en Sloane zal de „bedro gen bedrieger" worden, zelf in de macht van broer en zuster geraken en hun zieli ge leven hebben mee te spelen. Het stuk heeft ook humoristische ele menten, wordt door de schrijver niet als drama, doch als een blijspel gezien, zij het met een zeer ernstige ondertoon. Het is een spel met een verhevigd realisme, niet absurd, met „gewone" figuren dus van vlees en bloed, doch geladen met «terke spanningen. Henny Orri speelt de rol van Kathy, Jules Hamel is Sloane, Piet Romer de broer Eddie en John Koch neemt de va derrol voor zijn rekening. Advertentie Christian Wiesbrod. De Oostduitse acteur Christian Wiesbrod, die in augustus tij dens het optreden van het (Oostduitse) Berliner Ensemble asiel vroeg in de bondsrepubliek, maar later naar Oost- Berlijn terugkeerde, heeft zich ver giftigd. Zijn lijk werd gevonden in de Marienkirche in Oost-Berlijn. Diplomatie. Nigeria en Frankrijk heb ben besloten binnenkort weer diploma tieke betrekkingen aan te knopen. De ze werden door Nigeria verbroken, toen Frankrijk in 1961 kernproeven ging doen in de Sahara. Een aantrekkelijk programma was sa mengesteld voor het tweede dinsdag avondconcert van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest onder leiding van Hen ri Arends. De opmaat werd gevormd door een Intrada voor trompetten, trombones en pauken van de Boheemse componist Heinrich von Biber. Het stuk zou mis schien meer effect gemaakt hebben als de blazers zich aan de rand van het po dium hadden opgesteld, in plaats van op hun gewone plaatsen te blijven zitten, achter de werkeloos toeziende strijkers. Maar dat is meer een regiekwestie. Men was nu in de stemming om te luis teren naar de Poolse violiste Wanda Wil- komirska die het Vioolconcert in E gr.t. van Bach speelde. Haar toon vond ik wat spichtig, wat in het adagio nog het minst stoorde want het kreeg er een soort ijle zeggingskracht door, iets nooddruftigs als van een straatmuzikant die om een aal moes speelt, maar dan een met een hele goede techniek. In de hoekdelen miste men toch wel een veerkrachtige cadans. Vijf De twee extra-trompetten waren niet alleen voor Biber gehuurd, want ze deden ook mee in een betrekkelijk modern Pools werk, Muziek voor strijkers, vijf trompetten en pauken van de componiste Grazyna Basewicz. De moderne Polen hebben een gevoel voor felle, flakkerende klankkleuren die ze opladen met een ver scheurde ritmiek en kortsluiten tot disso- nante akkoorden. Evenals haar landge noot Lutoslawski beheerst Grazyna Base wicz dit klimaat van overspanning uit stekend, vooral in het tweede deel met suggestieve trillereffecten. Ook het soms mistig opduiken, dan scherp opdoemen van de koperblazers tegen de strijkers was knap gerealiseerd. Henri Arends had veel voorbereiding besteed aan deze pre mière en de uitvoering gaf, leek me, een duidelijke indruk van het werk. Dit programma stond grotendeels in het teken van Polen, want Wanda Wilko- mirska kwam na de pauze terug en liet zich nu horen in het Vioolconcert van haar landgenoot Karol Szymanowski, het tweede wel-te-verstaan, want naar ik ver nam was hierover een misverstand aan de dag getreden op de dag vóór het con cert toen opeens bleek dat het orkest de partijen van het tweede concert op de lessenaar had staan terwijl de violiste zich op het eerste had voorbereid. Zij heeft zich toen snel aangepast en toch het tweede concert gespeeld, hoewel zij dat anderhalf jaar tevoren voor het laatst had uitgevoerd. Maar ook zonder kennis van dit voorval bleek duidelijk dat Wan da Wilkomirska hier opeens in haar mu zikaal element was en zij gaf een ster ke gedrevenheid aan de vioolpartij die zich afzet tegen een fond van donkere, zeer ingenieus verweven kleuren in het orkest. Tenslotte kwam het orkest met de twee de suite uit Ravel's Daphnis et Cloë. Na een wat matte aanhef in het Lever du jour, kwam de Pantomime fraai en poë tisch tot zijn recht, vooral dank zij de rank geblazen fluitsolo van Pieter Odé, waarna de Danse générale een krachtige overrompeling veroorzaakte. Het publiek beloonde de virtuoze uitvoering met rusti ge instemming. Ik zet daar graag een uitroepteken achter! Sas Bunge Eugene O'Neill schreef zijn „Desire under the elms" in 1923 op een boerde rij bij Ridgefield in Connecticut. Daar woonde hij in het hart van de Ameri kaanse statengroep New England, het vroegst gekoloniseerde deel van de Ver enigde Staten en dus een gebied met een voor Amerika vrij lange geschiede nis. Dat vroege New England, met zijn harde puriteinse bevolking, waarin hartstochtelijk geloofd, geleefd en gehaat werd, heeft O'Neill jarenlang gefasci neerd. In dat New England van het mid den van de negentiende eeuw, toen uit Californië de wilde geruchten van enor me goudvondsten kwamen en zelfs aan Amerika's Oostkust de mensen dol maak ten, heeft O'Neill de handeling van „De sire under the elms" geplaatst. Een Ephraim Cabot of een Abbie Putnam kon hij ook in 1923 nog in elk dorp van New England ontmoeten; maar hij ging drie kwart eeuw terug om zijn figuren tegen de achtergrond van die waanzinnige goud dorst te projecteren en hen tegelijk te la ten zien in hun eigen allesverterende heb zucht en zinnelijke begeerte, hartstochten die op een stenige akkergrond even goed gedijen als op een goudveld. Het was O'Neills bedoeling, in zijn dra ma die oerkrachten in onbarmhartige naaktheid en in meer-dan-levensgroot for maat te laten zien, niet in het keurslijf van naturalistische binnenhuis-typeringen en evenmin onder een vernisje van roman tiek. Hij noemde het stuk danook niet „Love under the elms" maar „Desire under the elms", want het ging hem om de begeerte, om de hebzucht die ook in het erotische zingenot aanwezig is. Het is daarom jammer dat Dolf Verspoor voor zijn nieuwe vertaling de oude Nederlandse titel, „Liefde onder de olmen", heeft ge handhaafd, want die titel roept een ro mantische sfeer op en daarnaar heeft O'Neill allerminst gestreefd. De opvoering door de Toneelgroep Theater, onder regie van Elise Hoomans, die wij gisteravond in de Haarlemse Stadsschouwburg te zien kregen, ging echter van hetzelfde misverstand uit. Het was een slap-naturalistische opvoering, met trekjes van een gedramatiseerde ka mertjeszonde ten plattelande, inplaats van de keiharde, onromantische, alle slui ers van de lage menselijke hartstochten wegrukkende vertoning, die dit deels toch wel gedateerde stuk nog tot een he dendaags schouwburgpubliek had kunnen doen spreken. Een popperig decor (van Herman Gordijn), dat de spelers nauwe lijks enige bewegingsruimte gaf, was al een onmogelijke entourage voor een tra gedie waarin de meest elementaire irn stincten met elkaar in botsing komen; die instincten schrompelden in dit kader en bij deze uitbeelding danook ineen tot kleine persoonlijke gevoelens die mis schien wel goed pasten bij het jaar 1923, waarin het stuk werd geschreven, maar bepaald niet bij het jaar 1850, waarin de handeling zich voltrekt, en zo mogelijk nóg minder bij de 'tijdeloosheid waarin O'Neill het eeuwigmenselijke van zijn dramafiguren heeft willen zien. Bij deze enscènering-voor-een-poppen- theater (met een „salon" die nauwelijks plaats biedt voor twee tegen elkaar ge drukte stoelen en een boerenkeuken naar rato) ontbrak al dadelijk de suggestie van een kapitale boerderij om welks bezit va- 1 - - v v f v, f' - - - ;;V HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte grammof oonmuziek (7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Conciliejournaal. 8.15 Lichte gram- mofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: geva rieerd muziekprogramma. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Licht instrumentaal kwartet (opn.). 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, met bijdragen van binnen- en bui tenlandse correspondenten. 13.15 Modern strijkkwartet (gr.). 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Klassieke kamermuziek (opn.). 15.00 Kerken in de Diaspora, godsdiensti ge uitzending. 15.30 Samenzang: geeste lijke liederen. 16.00 Radio Filharmonisch orkest: klassieke en moderne muziek. 17.00 Five o'clock, praatje. 17.10 Licht in strumentaal kwartet. 17.30 Kinderkoor met orkestbegeleiding (gr.). 17.50 Sport- rubriek. 18.10 Orkest, koor en solisten (opn.): amusementsmuziek. 18.40 Halte: gevarieerd programma voor twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Koorzang: geestelijke liede ren. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en burgers in Buiten veen, hoorspel (31). 20.35 Samen uit - Samen thuis: geva rieerd programma. 22.00 Pianorecital: semi-klassieke muziek (opn.). 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert: (opn.): klassieke en moderne werken. 23.15 Toonkamer: veertiendaags muziek tijdschrift in klank. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 29 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25 De groenteman). 8.45 Morgen wijding. 8.55 Grammofoonmuziek. 9.00 Operamuziek (gr.). 9.40 Lichte grammo foonmuziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. (11.00 Nieuws). 12.00 Stereo: Metropole orkest: amusementsmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actua liteiten. 13.30 Licht orkest. 13.55 Huishou delijke zaken, praatje voor de vrouw. 14.10 Ontvangst in Gooiland, gevarieerd programma. 15.20 Symfonie-orkest van Radio Beromünster en solist (opn.): mo derne muziek. 15.40 Fagot, piano en kla vecimbel: oude muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 De geschiedenis van een boek, lite rair klankbeeld. 16.30 Stereo: Viool en piano: klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch So cialistische Partij. 18.30 Licht orkest. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Land der Muzen: kunstrubriek. 20.20 Hol land Festival 1965: De droom, opera (opn.). 21.15 Hammerbeck, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Discotaria: nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (F.M.-kanalen) NRU GEZAMENLIJK PROGRAMMA 9.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU/VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Vlotte start: lichte grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Opgeruimd: lichte grammo foonmuziek en tips voor de huisvrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Volksliedjes en -dans jes (gr.). 11.30 Metropole-orkest: amuse mentsmuziek (opn.). 12.00 Nieuws. 12.02 Top Talent Tijd: tophits (gr.). 12.30 Ac tualiteiten. 12.35 Melodieën-Express: ge varieerd licht muziekprogramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Top Talent Tijd: tophits (gr.). 13.30 Dansorkest. 14.00 Nieuws. 14.02 Langs de weg: lichte grammofoon muziek en tips voor de weggebruikers. 15.00 Nieuws. 15.02 Hoogtepunten uit de musical Kismet (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Populaire grammofoonmuziek. 16.30 Keu ze van de omroeper: jazzmuziek uit 1925- 1965. 17.00 Nieuws. 17.02 Licht ensemble. 17.25 Actualiteiten. 17.30 Top Talent Tijd: tophits (gr.). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-be- richten. 12.45 Persoverzicht. 12.50 Beursbe richten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoonmu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Koffietijd. 17.00 Nieuws, weerbe richt en mededelingen. 17.15 Lichte mu ziek. 17.30 Kampliederen. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Operettemuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Zeg het met muziek. 20.00 Klassieke muziek. 21.05 Klassieke muziek. 21.15 Boekbespreking. 21.30 Moderne muziek. 21.50 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws en berichten. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I AVRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 19.35 Sportprogramma. NTS: 20.00 Jour naal en weero verzicht: VPRO: 20.20 Franse chansons. 20.55 Randfiguren, letterkundig programma. 21.25 Ruimte voor miljoenen, documentaire over de ge daanteverwisseling van een klein land. 21.55 De Verlosser, spel. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Voorpagina, selectie uit actualitei tenprogramma's van de Franse Televisie. 20.30 Hoe vertel ik het mijn ouders, film (voor volwassenen) NTS: 22.10 Sterren kijken, 22.20-22.25 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I NCRV: 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Pau ze. NTS: 15.15-15.45 Teleac: Kennis van textiel (les 5). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker: Internationaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest: regionaal journaal. NCRV: 19.35 De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Nacht in de mid dag, TV-spel. 22.15 Attentie: actualiteiten rubriek. 22.40 Het grafschrift van Biblios, een reisoverpeinzing. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Een zekere Brent, thrillerfeuilleton (deel 1). 20.25 Oh what a lovely war, sa tirische muzikale komedie. NTS: 22.25 Journaal. 22.30-23.30 Turnen: reportage van een ontmoeting tussen de beste tur ners uit Europa te Lugano. Mevrouw E. Heijermans-Jurgens en minister m.r. M. Vrolijk op het po dium in de Amsterdamse Stads schouwburg. Mevrouw E. Heijermans-Jurgens was dinsdagavond de eerste die het verzamel de werk van de toneelschrijver Herman Heijermans ontving. Dit geschiedde op een bijeenkomst in de Amsterdamse Stadsschouwburg, waar ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de VA RA twee werken ten tonele werden ge bracht welke door de televisie werden uit gezonden. In de schouwburg waren vele prominen te figuren van de omroep, de vakbewe ging en de Partij van de Arbeid bijeen, toen minister M. Vrolijk op het toneel verscheen en de uit drie delen bestaande uitgave uitreikte, niet alleen aan de we duwe van de schrijver, maar ook aan de burgemeester van Amsterdam, mr. G. van Hall. De minister bracht hulde en dank aan allen die de uitgave hebben mogelijk gemaakt en in het bijzonder richtte hij zich tot de uitgeverij G. A. van Oorschot. Mevrouw Heijermans dankte voor de hulde aan de nagedachtenis van haar echtgenoot gewijd en burgemeester mr. Van Hall herinnerde in zijn dankwoord aan de banden van Herman Heijermans met Amsterdam. Hierna gaven leden van de Nederland se Comedie voorstellingen van „De Meid" en „De brand in de Jonge Jan". In de televisierubriek worden deze stukken be sproken. De Amerikaanse kunsthandelaar Fow- les beweert dat het Metropolitan Museum in New York voor 800 gulden in het bezit is gekomen van een beeldje dat onge veer 1% miljoen gulden waard is. Het kunstwerkje werd vorige week bij Parke- Bernet geveild. Volgens Fowles is het vervaardigd door Leonardo da Vinci of dienst tijdgenoot Andrea Del Verrocchio. Advertentie der, zoon en stiefmoeder elkaar letterlijk naar het leven staan. En evenmin waren het O'Neills harde, fanatieke puriteinse boeren, vergroeid met hun grond en vast gezogen aan het eindeloze heuvelland schap van Connecticut, die men hier te zien kreeg. Het waren en bleven verkle de acteurs. Vooral in de beginscènes met de twee oudere broers die bezeten zijn van de gouddorst als tegengif voor de haat te gen hun vader, wiens bezit zij zich zien ontgaan. De manier waarop deze scènes waarin O'Neill al de haat-en-hebzucht- motieven van het drama krachtig heeft opgezet door Jan Gorissen en Onno Molenkamp werden gespeeld, was een aanfluiting van de bedoelingen van de schrijver. Een zo voortreffelijk, maar goedmoedig acteur als Hans Tiemeyer had nooit mo ge -• worden belast met de rol van Ephraim Cabot, een wrede, aartsvaderlijke gewel denaar, die hem in het geheel niet ligt. In plaats van een oude bruut, wiens schijnheiligheid in oppervlakkige gelovig heid omslaat wanneer hij zich voelt af takelen en die zich dan des te krampach tiger aan zijn aardse bezit vastklampt, werd Ephraim hier een soort ouderling- in-ruste wiens veelzeggende mededeling dat hij alleen bij de koeien in de stal goed kan slapen, slechts lachlust opwekte. Het beste deel van de voorstelling vorm den nog de scènes tussen Mia Goossen als Abbie, Ephraims derde vrouw, en Jules Croiset als haar jongste stiefzoon, Eben, van wie zij een kind wil hebben niet uit liefde, maar alleen om haar aanspra ken op de erfenis van Ephraim te ver groten. Maar zelfs al waren deze twee ver tolkingen dan nog het meest aanvaard baar, ook daarin kwam de ouderwetse liefdesromantiek toch af en toe om de hoek kijken. Het ontstellende cynisme en de onverzadiglijke begeerte van Abbie werden door Mia Goossen wel aangeduid maar niet uitgespeeld met de niets ont ziende felheid waar O'Neill om vraagt. Hoewel het deze actrice toch niet ont breekt aan het daarvoor benodigde ta lent. Het talrijke publiek heeft aan het slot vriendelijk geapplaudisseerd. Geschokt was het kennelijk niet. Maar misschien vermag dit stuk zelfs bij een betere op voering niet meer te schokken in onze tijd, waarin de realiteit en de moderne toneellitteratuur om het hardst proberen het publiek „shock-proof" te maken. Simon Koster Het bedrag dat de VARA in het radio programma „Van Harte", voor de Poolse generaal Maczek vroeg is opgelopen tot bijna 112.000 gulden. Het programma, dat wordt gepresenteerd door Henk van Sti- priaan, is weer een overrompelend succes geworden. Een overzicht van de vorige vier „Van Harte"-uitzendingen 1. „Het oude koetshuis" 26.000 2. Ernst Bruno Motzko 100.000 3. Recreatiecentrum 95.000 4. Kameractie studenten: 800 kamers 5. Generaal Maczek112.000 333.000 Het viel te verwachten, dat de VARA bij de viering van haar veertigjarig be staan ook hulde zou brengen aan Herman Heijermans, wiens toneelwerken vooral hun dramatische kracht ontleenden aan de klassetegenstellingen en het daaruit voortgekomen verzet tegen slaafse onder drukking, onderbetaling en uitbuiting. En wij weten het allemaal: al zijn de stuk ken van de toenmalige vernieuwer van het Nederlandse toneel, voorzover bepaald door die elementen, uit de tijd, speelbaar zijn ze nog altijd. Voor alles toch was Heijermans een groot toneelschrijver, die de kunst beheerste een sterk stuk op te bouwen en een taal te bezigen, die direct aansprak. De komedie van haat, getiteld „De Meid", die gisteravond als onderdeel van het VARA-feestprogramma in de Am sterdamse Stadsschouwburg gespeeld en van daaruit uitgezonden werd, mag zeker ingedeeld worden bij die weliswaar nog zeer speelbare, maar toch verouderde stukken van deze auteur. Met deze viering viel waarschijnlijk niet zo geheel toe vallig de eerste uitgave samen van het verzameld toneelwerk van Heijermans. Dit feit, op zichzelf verheugend, kreeg tij dens de uitzending van gisteravond zoveel aandacht, dat het op den duur wel wat ging irriteren. De uitgave, mede mogelijk gemaakt door aan de VARA verwante or ganisaties, werd ons wat al te sterk aan gepraat, onder meer door de heer Simon Carmiggelt, die terecht een groot be wonderaar van de meergenoemde auteur zich toch niet zo op zijn gemak scheen te voelen als boekverkoper. Gesprekken met de uitgever, met een bejaarde socia- liste (vroeger zelf derde „meid") en een bepaald niet zo sterk filmfragment van de Heijermans-actrice-bij-uitstek, me vrouw Esther de Boer-van Rijk, versterk ten het commerciële karakter van deze feestavond, waaraan mevrouw Heijer mans, minister Vrolijk en burgemeester Van Hall door hun aanwezigheid luister bijzetten. Niettemin hebben wij, als kind van een latere tijd. nog geboeid het stuk „De Meid" en de eenakter voor een virtuoos acteur, getiteld „De Brand in de Jonge- jan" gevolgd. Daarbij werden we zeker geïmponeerd door de wijze waarop Nell Koppen de rol speelde van de meid, die in chantage het middel zag om zich te wreken op haar kapitalistische mevrouw tje en een beter leven te kunnen leiden. Te zeggen, dat wij van de beide stukken genoten hebben, zou teveel zijn. Evenals de televisiecamera's, die het was ten slotte een schouwburgvoorstelling wei nig bewegingsvrijheid hadden, keken wij er zij het dan met bewondering voor Heijermans meer tegen aan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 13