Kleurenfoto's van Ernst Haas in Haarlem Holiday on Ice weer een sprookje op schaatsen Chansonnière tien jaar Barbara wachtte op de roem Alphenaar Dat alles... en ook nog Sjoukje Orpheus-ballet van Jaap Flier Hoofdstad Operette met Walzertraum NEGEN MUZEN J VRIJDAG 29 OKTOBER 1965 21 PLATENSPELERS Hl Fl STEREO INSTALLATIES BANDRECORDERS Willem Halewijn met zijn verzameling in Genhoes Allemannaar Rusland Ze is toegejuicht, Sjoukje Dijkstra of „show-key-dike-straw", zoals de Amerikanen zeggen, omdat de Friese klanken hen niet zó voor in de mond liggen en terecht. In het R.A.I.-gebouw, gisteravond tijdens de jaarlijkse première van de ijsrevue van Holiday on Ice, trad ze op als „ster". Ze is nu werkelijk bezig naar een show-stijl toe te groeien, al vertonen anderen soms méér raffinement op dit punt. Haar schaatsen blijft een klasse apart, nog altijd de grote sprongen, trefzeker en sportief, een bijzonder gemak waarmee ze werkt en stralender dan vroeger, meer ontspannen en vrijer. Voeg daarbij haar costuums als „ijs-vedette", toegelicht door spotlights in alle kleuren van de regenboog en het schouwspel is even compleet als het ovationele applaus. Nederlands Danstheater David Koning Maandag wisseling van zenders Hilversum I en II Internationaal briefport voor scholieren wordt 10 cent het met... en... bestel tijdig De radio geeft zaterdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 8.00-24.00 VARA. T elevisie pro gramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Belangwekkend J. Damshuizer Het mooiste koopt U het vroegste Films over het koninklijk bezoek aan de West KLEURENFOTO'S-op-papier bevredi gen slechts zelden als tentoonstellings- stukken. Zij liggen qua kleurweergave en kleurverzadiging nog een stuk achter bij het geprojecteerde kleurendia, ondanks de mogelijkheid van beïnvloeding achteraf door correctiefilters bij het afdrukken of vergroten. Maar kleurenfoto's als die welke de Amerikaanse Magnum-fotograaf Ernst Haas sinds gisteren in de Haarlem se Vishal exposeert, kunnen zelfs het oog van de verwende kunstgenieter bevredi gen. Het meest bekend is Ernst Haas geworden door zijn „bewogen" kleuren foto's, waarmee hij in de jaren vijftig in Life debuteerde en die groot opzien baar den door hun geweldige dynamiek. Enke le van die platen scènes uit stierenge vechten en autoraces zijn ook in deze expositie opgenomen. Haas gebruikte hierbij opzettelijk vrij lange belichtings tijden om de felle actie van b.v. een pica dor te paard, in duel met een chargeren de stier, in lichte onscherpte te laten vervagen. Het effect van dat trucje is er een van een bijna „tastbare" beweging. Het wordt in de zwartwit-fotografie vrij veelvuldig toegepast, maar Haas was de eerste, die „beweging in kleur" voor re portages toepaste, en dat was destijds een soort paleisrevolutie voor magazines als Life, Look e.d. Naast deze „bewogen beweging" zijn er verstilde landschappen, meestal slechts uit enkele kleuren samengesteld. Een machtig rotsplateau in avondlicht, een spiegeling van licht en schaduw op een rimpelend meer, in blauw en zwart, een golvend heuvellandschap dat uit louter tere groenen bestaat wie zei ook weer dat het „romantische" landschap passé is? Maar ook kleurenplaten geladen met spanning en „impact": een lucht bezwan gerd met dreigende koperkleurige en lood grauwe wolken: de geboorte van een cy cloon. En ook het „stenen landschap" van New York, machtige wolkenkrabbers, diagonaal in het beeld gezet, welker ven sters als duizend vijandige ogen het kille hemelblauw weerkaatsen. Maar bewogen of verstild, lyrisch of keihard, elke plaat van Ernst Haas boeit door visie en voor dracht, alsook door 'n fabuleuze techniek. Nu moet daarbij worden opgemerkt dat deze kleurplaten niet in normale negatief- positief techniek zijn afgewerkt, maar vol gens het gecompliceerde „Dye Transfer"- procédé van Kodak, dat al vele jaren be staat, maar dat zo moeilijk en omslachtig is dat zelfs de meeste vakfotografen zich er nimmer aan gewaagd hebben. Men gaat uit van een colornegatief of van een Advertentie kleurendia, waarvan allereerst drie deel- negatieven (voor de drie hoofdkleuren) gemaakt worden. Elk deelnegatief wordt afgedrukt of vergroot op een afzonderlij ke drager of matrijs. De drie matrijzen ondergaan een gelatine-reliëfbehandeling, waarna zij een voor een doordrenkt wor den met de gewenste kleuren. Dan wor den zij kleur voor kleur overgedragen, als een soort drukvorm, op absorberend papier: de uiteindelijke drager van de kleurenafdruk. Bij dit proces moet met een precisie te werk gegaan worden waar voor slechts weinigen het geduld en de outillage bezitten. Maar wie deze moei lijke techniek beheerst, dié kan dan ook elke deelkleur geheel naar eigen smaak afstemmen. Geen ander procédé geeft zo veel gelegenheid tot ingrijpen en corrige ren als dit. Het wordt dan ook in hoofd zaak toegepast in de commerciële foto grafie. In het foldertje dat Kodak en het Frans Halsmuseum als organisatoren van deze expositie hebben opgesteld, wordt met geen woord over dat procédé gerept. Toch leek het me billijk, dit te vermelden, op dat de doorsnee-amateur zich niet dood- staart op deze voor hem praktisch onbe reikbare technische perfectie. Voor het overige: een tentoonstelling die men, fo7 tovriend of kunstgenieter, gezien moet hebben. Daarvoor is tot en met 17 no vember gelegenheid. Herman Croesen (Van onze correspondent) VALKENBURG. De 38-jarige Haagse kunstschilder Willem Halewijn heeft zijn intrek genomen in kasteel Genhoes te Valkenburg. De nieuwe kasteelheer is van plan volgend voorjaar in het kasteel zijn „Willem Halewijnmuseum" te ope nen. De in Indonesië geboren schilder Ha lewijn volgt als bewoner en museumex ploitant de gebroeders Krijnen op die na een langdurig juridisch geschil en een in drukwekkende verkoop van de vele kunst bezittingen kasteel Genhoes moesten ver laten. Eigenares van het fraaie kasteel is de Vereniging tot Behoud van Natuur monumenten, die een nieuwe bestemming voor het kasteel zocht en zo enige maan den geleden in contact kwam met de Haag se kunstschilder die een ruimte voor zijn collectie zocht. Deze collectie omvat rond 300 schilderijen die de schilder voorna melijk in het Heilige Land maakte. De verzameling gaat eerst naar Wenen, alvo rens ze het volgend voorjaar definitief in kasteel Genhoes geëxposeerd wordt. Wil lem Halewijn hoopt in zijn Genhoesmu- seum vele Amerikanen te trekken. Van begin volgend jaar af zal de be volking van de Sovjet-Unie nader kennis kunnen maken met het doen en laten van de Nederlanders. Dan zal Bert Haanstra's documentaire „Alleman" in de Sovjet Unie worden uitgebracht onder de titel „Twaalf miljoen". Er wordt gewerkt aan de Russische tekst van de film. Het is de bedoeling dat deze zo weinig mogelijk af wijkt van de oorspronkelijke Nederlandse tekst. KRUISWEG 47-49 HAARLEM Men kan niet zeggen, dat het nieuwe ballet van Jaap Flier aanvankelijk aangekondigd voor het Holland Festival, maar uitgesteld tot halverwege deze week een teleurstelling is geworden. Zijn vroegere choreografische experimenten hadden immers (misschien met uitzonde ring van „Het proces" naar Kafka) geen of nauwelijks aanleiding gegeven tot hooggespannen verwachtingen. Zijn nu door het Nederlands Danstheater ten doop gehouden „Orpheus" op muziek van Igor Strawinsky wekte wel veel sympathie voor de bedoelingen, maar daar gaat het uiteraard niet om bij wat zich aandient als een kunstwerk. Om een verklaring te vinden voor de mislukking zou men zich moeten gaan begeven in psychologische gronden en dat kan nu ook weer niet direct tot de taak van de criticus worden gerekend. Na zich voorheen te hebben gebaseerd op muzi kale of litteraire motieven heeft hij zich dit keer tot de mythologie gewend, niet alleen terwijl van de prestigewaarde maar kennelijk ook om aldus bij voorbaat zo iets als elementen van eeuwigheid in het geding te kunnen brengen. Dusdoen de heeft hij zichzelf een opdracht gesteld, waaraan hij bij gebrek aan middelen in geen enkel opzicht kon beantwoorden. Men zou zo graag willen, dat een direct innemende persoonlijkheid als Jaap Flier eens een binnen zijn bereik liggend the ma koos, al was het maar een doorzich tig stuk muziek. De voortreffelijke, verticaal verstelbare decors van de graficus Aat Verhoog brachten paradoxaal genoeg juist door hun sfeerbepalende werking de tekortko mingen nog sterker naar voren. En de technisch knappe vertolking door Charles Czarny van de titelrol droeg er daaren tegen allerminst toe bij de dramatische spanning op te voeren. Compositorisch was het geen gelukkige gedachte in een zo bij uitstek lyrische geschiedenis zoveel plaats en tijd voor de Engel van de Dood en haar ornamentele trawanten in te rui men. Anne Hyde gaf als Eurydice een gevoelige kwaliteit aan een moeizaam uit gedacht duet. Het Nederlands Danstheater ik was bij de voorstelling in Den Haag op woens dag 27 oktober liet ons verder kennis maken met de uit het Western Theatre Ballet afkomstige Hazel Merry, die nog zal moeten bewijzen een aanwinst te be tekeken. In „Kwartet" van Benjamin Harkarvy op het uit 1954 daterende Trio voor strijkorkest van Lex van Delden kon zij geenszins de vergelijking met de herinnering aan haar voorgangster Milly Gramberg doorstaan. Vermelding ver dient tenslotte nog de veelbelovende bege leiding door het Nederlands Balletorkest, dat dit keer onder muzikale leiding van Louis Stotijn mocht staan. Wirljr De Hoofdstad Operette (voortzetting van de voormalige Fritz-Hirschoperette) zal maandag 1 november in de Kleine Ko medie de première voor Amsterdam ge ven van de operette „Ein Walzertraum" van Oscar Strauss. Daarna volgen dage lijks voorstellingen tot en met woensdag 1 december. De regie voert Walter Hoffmann. Aan deze operette werken verder onder ande re mede: Lizzi Schöffmann, Antonia Galli, Herman Valsner Claire Clairy Rudolf Vogler (gast), Franz Stanner, Grete Kie- ser (gast) ,Karl Frey en Peter Nieuwen- huyzen. De balletgroep staat onder lei ding van de choreograaf Jack Bow. Het orkest staat onder leiding van Wil lem Rietveld. Met ingang van maandag 1 november zullen de programma's van AVRO en VARA via Hilversum I (402 meter) worden uitgezonden en die van KRO, NCRV en VPRO via Hilversum II (298 meter). Dit houdt tevens in dat het programma van AVRO en VARA van 1 november af te be luisteren is via het bij Hilversum I beho rende FM-kanaal Lopik 19 (92,6 MHz). De programma's van KRO, NCRV en VPRO worden vanaf die datum uitgezonden via het FM-kanaal van Hilversum II: Lopik 33 (96,8 MHz). Het gezamenlijke programma Hilversum III, dat voorlopig alleen via FM wordt uitgezonden, behoudt het kanaal Lo pik 40 (98,9 MHz). De volgende zender wisseling geschiedt normaal op 1 januari. ENSCHEDE Op 1 januari 1966 zal een wijziging van kracht worden in het internationale postverkeer, waardoor ma nuscripten voor kranten en tijdschriften, beschreven muziekbladen en proefwerken van cursisten als drukwerk kunnen wor den verzonden. Scholieren zullen met el kaar kunnen corresponderen ook dus per brief voor het drukwerktarief. Voorwaarde hierbij is dat verzending ge schiedt via de rectoren of directeuren van de scholen, die bijvoorbeeld de envelop van een schoolstempel voorzien. Deze maatregel is internationaal en heeft ten doel de toenadering tussen de landen waar ook ter wereld te versterken. Muziek van nu. Het Stedelijk Museum te Amsterdam heeft een reeks korte con certen georganiseerd onder de titel „Mu ziek van nu". De concerten worden ge organiseerd met medewerking van de Stichting Gaudeamus, de Stichting Nieu we Muziek, de Studio voor Elektronische Muziek (Rijksuniversiteit te Utrecht) en de VARA. In de middag van elke laatste zondag van de maanden oktober tot en met maart worden twee verschillende concerten van elk een half uur uitge voerd. (Van onze correspondent) PARIJS. De Frans-Russische chan sonnière Barbara, die zaterdagavond in Rendez-vous a Paris (NCRV) voor de te levisie optreedt, heeft ook in Parijs nog maar sinds kort in bredere kring bekend heid en zelfs roem verworven. Ze heeft juist een serie voorstellingen in het variététheater van Montparnasse Bobino achter de rug, waar het publiek drie we ken lang de zaal elke avond voor haar af brak. Ofschoon haar stijl en karakter toch heel anders zijn, lijkt Barbara in het hart der Fransen nu de plaats van wijlen Edith Piaf te zullen innemen. „La Möme Piaf" was echter een groot doch ongecompliceerd natuurtalent, terwijl Barbara, die haar chansons zelf schrijft, veel rijker geschakeerd talent en onmis kenbaar ook een litteraire inslag heeft. mislukte, heeft ze eerst een eigen cabaret in Brussel gedreven. Evenmin als voor Jacques Brei in het begin liepen de Bel gen in die dagen echter storm voor Bar bara. Ze keerde wat teleurgesteld terug naar Parijs waar ze gedurende tien ia- ren optrad in de kleine litteraire cabarets van de „rive gauche", waaronder l'Ecluse waar haar intieme kunst slechts door de kleine kring der „happy few" werd ge waardeerd. Georges Brassens, die al zo veel jongeren heeft aangemoedigd, was ook de man die Barbara hielp de weg naar het grote podium te vinden. Pierre Nicolas begeleidt trouwens Barbara even eens die debuut maakte vorig jaar in Bo- dino in het programma waarvan Bras sens de „vedette" was. Er is dan ook on miskenbare overeenkomst tussen de dich terlijke chansons van Brassens en van Barbara. Barbara Serf Barbara werd dertig jaar geleden in Rusland geboren. Haar moeder was een Russin maar van haar vader is niets an ders bekend dan dat hij is gestorven. Over die vader handelt een van haar aangrijpendste chansons „De regen valt op Nantes". Een autobiografisch chan son, waarin Barbara vertelt hoe ze op een dag werd opgebeld onmiddellijk naar een hotelletje te komen waar een man op sterven lag die haar voor het einde be slist nog wilde zien. Toen ze bij het op gegeven adres aankwam, bleek de man al te zijn gestorven. Die man was haar eigen vader, die ze nooit in leven had ont moet. Barbara, die van haar achternaam Serf heet, heeft met haar vaak schrijnende doch niettemin in zichzelf gekeerde chan sons, die ze meer neuriet dan zingt en waarbij ze zichzelf (uitstekend) aan de piano begeleid, lang moeten wachten eer ze werd ontdekt. Na haar huwelijk met een Belgische zakenman, dat al gauw Advertentie Sjoukje Dijkstra, veelvoudig schaatskampioene temidden van de Hol'Icer Girls Boys in „Bal Mas qué" tijdens de eerste voorstelling van de Holiday on Ice-show in Amsterdam. Natuurlijk is het, binnen de grenzen van de ruime mogelijkheden die een ijsrevue biedt, weer een belevenis: shows in grote stijl, meestal romantisch, maar vaak ook vol humor; het optreden van knappe solo en paarrijders; naar Amerikaans gebruik veel clownerie, acrobatiek en zelfs gooi- smijt- en roomtaart-scènes. Alles gaan noemen? Ach nee, dat hoeft niet. Wél natuurlijk Jonny Holiday, de vertederende chimpansee, „voorgeleid" door Denyse en Werner Müller. En dan moeten we eigenlijk toch ook noemen The Maxwells (Lou Sachse en Marty Ryan), die een acrobatisch én bijzonder komisch nummer brengen in een heel eigen stijl. We mogen, nu eenmaal bezig, Steve Paley en Gigi Percelly evenmin ver geten, clowns op de schaats en dat op een enorm geestige manier. Was het voornamelijk clownerij? Nee, natuurlijk niet, de ijsballetten vroegen te recht de meeste aandacht. Luisterrijk op gezette shows, sommige even typerend Amerikaans als andere Europees. Een Hillbilly-ballet, dat eruit zag als een pa rodie op Bonanza, maar dan op de schaats en lang niet zo ongezellig; „Hong Kong", een avontuur van vliegdekschip-matrozen in de stad van die naam, dat je het „Kom je ook bij de marine" in neon-letters in herinnering brengt; „Parijse nachten an no 1900", compleet met can-can, het res taurant Maxim, en nog veel meer, waarbij Toulouse Lautrec zich weliswaar in zijn graf omdraaide (hij was het schaatsen niet machtig), maar dat het toch enorm leuk deed, niet het minst omdat Sjouk je er een rol in speelde. Toch nog een paar namen: Margret Göbl en Franz Ningel, Duitse kampioe nen, die prachtig als paar schaatsen. Mar tin Minshull, enorm veelzijdig, een goed in Streetscene-ballet als in komische num mers. Werner Müller, Duits kampioen ge weest, evenals Herbert Plata. De blonde Noorse kampioene Grete Borgen, ach, nog veel meer. Wat het meest opvalt is, dat wat praktijkjaren bij Holiday on Ice al deze sterren, sportlieden van huisuit, veelzijdig maken. Het worden even goede ijs-danseurs, als acrobaten en komieken, een voor het publiek zeer profijtelijk ver schijnsel, want als toeschouwer val je van de ene verbazing in de andere. Daarom is het tenslotte bij Holiday on Ice begonnen en het zal nog wel vele jaren volle R.A.I.-gebouwen trekken. Terecht, volgend jaar gaan we weer. Het is de moeite waard. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn: gevarieerd pro gramma. (8.30-8:32 Nieuws; 9.35 Water standen). 12.00 Angelus. 12.03 Country and Western Express (gr.). 12.24 Markt berichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Gram mofoonmuziek. 12.45 Overheidsvoorlich ting: Geven en nemen. De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Carillonbespeling. 13.05 Lichte gram mofoonmuziek. 13.15 Voor de tieners. 14.10 Musicerende dilettanten: harmonie orkest. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Leids studenten koor en orkest: moderne mu ziek. 15.15 Vocaal ensemble (gr). 15.30 Franse en Nederlandse chansons (opn). 16.00 Muzikale Tombola: gevarieerd mu ziekprogramma. (18.20 Sportperiscoop). 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. Aansluitend: Concilie- journaal. 19.35 Nieuwe klassieke gram mofoonplaten met commentaar. 20.15 Operatie Buvard, spionage-hoorspel (I). 21.00 Bij Cascade te gastlicht mu ziekprogramma. 22.00 Musical-muziek (gr 22.10 Roulette, muzikaal spelletje. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.45 In café San Pietro: het conci lie bekeken vanuit de wandelgangen. 23.00 Boston Symphonie-orkest (gr): klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (verv.) VPRO 9.40 Buitenkerkelijke activiteiten (II), le zing. VARA: 10.00 Reportages ter inlei ding van het Buitengewoon Congres van de VARA t.g.v. het 40-jarig jubileum. 10.30 Openingsrede van het Buitengewoon Congres van de VARA. (Om 11.00 Nws). 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Eerste uitzending van het grote radio-con cert orgel. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-varia. 13.15 Dansorkest, licht instrumentaal ensemble een combo, licht vocaal trio en zangsolis ten. 13.40 Voor de twintigers. 14.20 Radio Jazzclub. 14.45 Vragenvuur. 15.00 Muzi kaal VARA-varia (opn.) 16.00 Nieuws. 16.02 Samenvatting van heden gehouden toespraken van het Buitengewoon Congres van de VARA. 16.30 40 Jaren in liedjes. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en com mentaar. 18.20 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 19.10 Losse schakels, schakelprogramma, t.g.v. het 40-jarig be staan van de VARA. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor, ge varieerd programma. 21.00 Fiesta Malan- do: lichte muziek. 21.40 Vrij (r)entrée, ca baretprogramma. 22.30 Nieuws. 22.40 VA- RA-bal. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen) NRU - gezamenlijk programma. 9.00-11.00 Voorbereid door AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door NCRV. NRU/: 9.00 Nieuws. 9.02 Tot uw or ders: gevarieerd muziekprogramma voor de militairen. 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. NRU /NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02 Lichte or kestmuziek (gr.) 11.30 Muziek van Het Leger des Heils (gr). 12.00 Nieuws. 12.02 Lichte muziek (gr.) 12.30 Tienerama: Platenshow voor de tieners. 13.00 Nieuws. 13.02 Muziek aan de lopende band: licht muziekprogramma (opn). 14.00 Nieuws. 14.02 Volksmuziek (gr.) 14.30 Toonkunst voor allen: programma van werken van de grote meesters (gr.) 16.00 Nieuws. 15.02 Hoogtepunten uit operettes, musi cals en films (gr). 16.00 Nieuws. 16.02- 18.00 Gevarieerd licht muziekprogramma (gr.) (17.00 Nieuws). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Musicarama. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-be- richten. 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws, weerbericht en sportberichten. 13.20 Amu sementsmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Lich te muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Amuse mentsprogramma. 17.00 Nieuws, weerbe richt en mededelingen. 17.15 Koorzang. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberich- ten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sportkro niek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Amu sementsmuziek. 20.00 Gevarieerd muzi kaal programma. 21.30 De keuze van Wal ter. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Kaf en koren. 23.00 De nachtvlinders. 23.55 Nieuws. NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45-11.35 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. AVRO: 19.05 De Dick van Dyke Show. 19.30 Televizier. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Internationale IJssterrenparade 21.20 Alleen voor U, show. NTS: 22.20 Grand Gala du Disque (Classique 1965) New Philharmonia Orchestra en solist klassieke en moderne muziek. In de pau ze: Officiële uitreiking van de Edisons Plm. 23.15-23.20 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO 20.01 Das kleine Hofkonzert, operette, 21.45 In een goed blaadje, programma over nieuwe bladen op de zondagse lees tafel. NTS: 22.10-22.15 Journaal. NTS: 10.30 Teleac: Samen leven nu en morgen (herh.). 11.00 Kennis van textiel (Teleac) (herh.). 11.30-12.00 Teleac: Van maatlat tot meetklok, een basiscursus voor het hanteren van meetgereedschap pen door metaalbewerkers. VARA: 16.00 Bestek 1965: Samenvatting van het Con gres, dat de VARA t.g.v. het 40-jarig ju bileum vandaag organiseert. 16.30 40 Ja ren in liedjes. 17.30 Op de kermis, een spel voor de jeugd. NTS: 18.30 Nieuws in het kort. VARA: 18.31 Het orgel van de BBC: officiële ingebruikneming. 18.45 De bruid, TV-film. NTS: 20.00 Journaal VARA: 20.20 1926 Feiten, gebeurtenis sen en liedjes van 40 jaar geleden. NTS 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Ren dez-vous a Paris: amusements, kunst en cultuur in de Franse hoofdstad. NTS 20.40 Politiemuseum: Het spoorboekje thriller. NCRV: 21.45 Attentie: actualitei tenrubriek. 22.00 Lucas Cranach vriend van Maarten Luther. NTS: 22.20-22.25 Journaal. Sterker dan op de meeste vorige avon den dwong de televisie ons gisteren tot een bewuste keuze en daarin zagen wij een feit dat een gunstige ontwikkeling in de relatie huisbioscoopkijker typeert. Onge veer tezelfdertijd namelijk zonden Neder land 1 en Nederland 2 dramatische pro- dukties uit, die een goed deel van het avondprogramma vulden en beide zeker belangwekkend waren. Tegenover een t.v. bewerking van Arthur Koestler's boek ..Nacht in de Middag", door de N.C.R.V. op het eerste net gebracht, stond als het ware de satirische musical „Oh, what a lovely war", een -onderdeel van het ju bileumprogramma van de veertigjarige VARA, die het andere kanaal benutte. Omdat wij het genoemde boek al kende en dus niet in de verwachting geamu seerd te worden lieten wij onze keus vallen op de muzikale komedie, die voor de VARA in de studio van Cinetone werd opgenomen, nadat de uitvoerenden, Joan Littlewood en haar avant-gardistische Theatre Workshop" er al in vele landen grote successen mee hadden geboekt. Onze verwachtingen bleken niet te hoog gespan nen te zijn geweest. Sterker misschien dan in de gelijknamige eindeloze televisie serie werd in deze satirische „Geschiede nis van de eerste wereldoorlog" de waan zin duidelijk van een gewapend wereld conflict dat aan vele miljoenen mannen het leven kostte. Het ware gezicht van die zo lieflijke en vrolijke oorlog ontleen de de krachtige lijnen, waarin het door dit gezelschap werd getekend, in het bijzon der door de schrille tegenstelling tussen de gespeelde, gezonden en gedanste frag menten en de gruwelijke berichten en fo to's die op de achtergrond van de scène geprojecteerd werden. Bekende en be schamende feiten zoals de praktijken van de internationale wapenhandel, de tijdelij ke kerstverbroedering tussen de loopgra ven in niemandsland, het boerenbedrog dat oorlogspropaganda heet, de intrigus en de onkunde aan de top van de Britse legerleiding, dat alles werd ons, ver mengd met de vrolijke en cynische l'ed- jes van de Tommies en hun „thuisfrcnt" nog eens gepresenteerd met een spot, die deze absurde massa-slachting of -ontvol king in een heel kwaad en ontluisterend licht plaatste. Wij hadden er geen spijt van dat wij de voorkeur gaven aan deze door Nico Knapper en zijn NTS-team goed gere gistreerde bittere musical, die ons zal blijven heugen. Advertentie 't Is trouwens nooit vroeg genoeg om iets moois te kopen, zeker niet, wanneer het een „hartelijk" gouden of zilveren geschenk betreft. Ener is heel wat moois in de collectie „Hartewens-geschenken" bij het huis met het carillon GROTE HOUTSTRAAT 49 TELEFOON 2 00 49 V In de opdracht van de Rijksvoorlich tingsdienst heeft Polygoon een tweetal kleurenfilms gemaakt, gewijd aan het be zoek van koningin Juliana en prins Bern- hard aan de Nederlandse Antillen en Su riname. In Den Haag heeft een aantal ge nodigden, onder wie minister-president Cals en leden van de Antilliaanse en Su rinaamse vertegenwoordigingen in Neder land, de eerste vertoning bijgewoond. De films, ieder een half uur durend, werden ingeleid door een kort woord van de vice- minister-president, mr. B. W. Biesheuvel die de hoop uitsprak dat deze films er aan zouden meewerken de Antillen en Surina me nog meer bekendheid te geven in Ne derland. Behalve aan de activiteiten van koningin en prins, besteedde de film ook aan dacht aan de economische en sociale ont wikkelingen in beide landen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 21