1 1 V 1 |Ei 2 331 t ZERO OP ZEE a Het weekeinde Verkouden? Veelzijdig publiek is gediend met genuanceerder kunstbeleid Smalfilmprijzen van de NOVA VAR A-pioniers door de koningin onderscheiden Vereniging voor Wetenschappelijke Spelling blijft ageren tegen voorkeurspelling NEGEN MUZEN Hongaars Strijkkwartet in Kamermuziekserie onbegrensde fantasieën in Scheveningen MAANDAG 1 NOVEMBER 1965 Congres van de Dr. E. Boekmanstichting Concertgebouworkest uit Zwitserland terug W nabeschouwingen Rillerig Onprettig? Pas dan op! Neem bijtijds 'ASPRO'. 'ASPRO' bevat alles om Uw verkoudheid snel en doel treffend te bestrijden. UéilfioMtA op J. Damshuizer De radio geeft dinsdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma Het jaarlijkse congres van de Dr. E. Boekman-stichting, is vrijdag en zaterdag onder voorzitterschap van prof. dr. J. Pen in het Minerva Paviljoen te Amsterdam gehouden en was gewijd aan de verhouding tussen toneel, ballet, muziek, opera en het publiek. De 65 deelnemers kunstenaars op de genoemde gebieden, direc teuren van schouwburgen en orkesten, sociologen, publiekorganisatoren en critici hebben in hun discussies mede bijzondere aandacht geschonken aan de functie van de bemiddelende instanties, de schakels tussen de scheppende kunstenaars en het publiek, de plaatsen waar de beslissingen worden genomen over wat het pu bliek al dan niet wordt geboden. Het congres werd mede bijgewoond door de heer H. K. Michael van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, en de heer W. Polak, wethouder voor de Kunst van Amsterdam. De volgende conclusies zijn unaniem aanvaard. Ter verbetering en verruiming van het contact tussen toneel en muziek enerzijds en het publiek anderzijds zal het nodig zijn vast te stellen welke de kenmerken zijn van de diverse „publieken", welke hun keuzemotieven zijn en welke conse quenties daaruit volgen voor het beleid, opdat de onderscheidene publieken elk naar hun eigen aard worden bediend. Het moet mogelijk zijn het accent te leggen op meer differentiatie in de kunst- bedienende gezelschappen en evenzo in hetgeen zij bieden. Dit zal het bereiken van een zo groot mogelijk publiek ver eenvoudigen. HET HONGAARS STRIJKKWAR TET dat zaterdag optrad voor de abonnees van de Kamermuziekserie in het Gemeentelijk Concertgebouw is naar de naam het oudste nog functio nerende ensemble in zijn soort. Naar de naam: want van de vier leden die dit Kwartet in 1935 formeerden is al leen de altviolist Denes Koromzay er vanaf het begin aan verbonden ge weest. Nog vóór de oorlog trad Zoltan Székely als eerste violist tot het en semble toe, terwijl later nog mutaties plaatsvonden waardoor respectieve lijk Michael Kuttner als tweede vio list en Gabriel Magayar als cellist werden opgenomen. Ik vermeld dit omdat de naam van een muzikaal ensemble, hetzij in kamermuziek of in symfonische bezetting zich nooit blijvend met dezelfde samenstelling en kwaliteit kan blijven dekken, waardoor bij gelijkblijvende naams- aanduiding voor het publiek soms een verkeerd „image" kan ontstaan. EERTIJDS WAREN „de Hongaren" met het Capet, Lener en Pro Arte kwar tet een begrip bij de liefhebbers. En on getwijfeld proeft men ook in deze jongere samenstelling een volledige beheersing van het kwartetspel en een kennis van de subtiele moeilijkheden en mogelijkhe den die ermee verbonden zijn. Hieraan zal zeker de langjarige ervaring van „oude rotten" als Székely en Loromzay niet vreemd zijn. Maar, het zij met enige schroom gezegd, mij persoonlijk viel hun optreden toch enigzins tegen. Het publiek dacht er blijkbaar anders over want het applaus gaf aanleiding tot een toegift, de finale van het Kwartet in G, KV 387 van Mozart. Het programma opende met een kwar tet van Hay dn, opus 74 no.3 in g kl.t. waarvan het Largo een voorbeeld was van fraaie balans in klank en intentie. In het Menuet miste ik een bepaalde veerkracht in de eerste viool-partij die het geheel meer ritmische impuls had kunnen geven. IN HET VIERDE KWARTET van Bar- tók was een Prestissimo (tweede deel), als een panische huivering voorbijgaand, een hoogtepunt. Dat deze gehele partituur waarin alle klankkleuren van het strijk kwartet tot de meest onwaarschijnlijke toe geëxploreerd worden, geen geheimen had voor de spelers was duidelijk. Opmerke lijk was ook de strikte zuiverheid in al deze chromatische kronkelwegen. Toch zou ik mij een sterkere, meer plastische expressie kunnen voorstellen, bijvoor beeld in het derde deel dat in dubbele zin de kern van dit vijfdelige werk is. Er ontbrak, leek me, iets dat r. on als „bre de adem" pleegt aan te duiden, wat ook alleen maar een woord is ter verwijzing naar een tekort aan overdracht op de luis teraar. Hetzelfde trof me in een (na Bar- tók overigens iets zwakker aandoend) kwartet van Kodaly na de pauze. Maar het gaat op een dergelijk niveau om een afwegen van waarden die bijna niet meer te definiëren zijn. Ik geef mijn mening voor een betere. „La critique, c'est un monsieur." Sas Bunge De nationale wisselprijs van de NOVA- filmwedstrijd 1965 is toegekend aan de heer Th. Jansen van de amateurfilm club Las de Maastricht voor diens smal film „Vlieger adieu". Met deze film ver wierf de heer Jansen zich tevens de eer ste prijs in de categorie genrefilms. De namen van de prijswinnaars van de NOVA-filmwedstrijd zijn zondagmiddag te Eindhoven op de tweede dag van het door de Nederlandse Organisatie van Amateur filmsclubs gehouden jaarlijkse smalfilmfes tival bekendgemaakt. De heer J. Harmsma van de club S.R.L. te Rotterdam ver wierf met zijn film „Rotterdam, my ho- meport" de eerste prijs in de categorie documentaire films. De eerste prijs in de categorie familiefilms ging naar de lieer S. J. Leydeckers van de club HAF in Den Haag voor zijn film „Niks om aan te trekken." De Triborgh-wisselprijs voor de beste clubprestatie werd toegekend aan de Utrechtse Smalfilmamateurs. De activiteiten van producenten en be middelaars op toneelgebied zijn vaak te veel afgestemd op een ongenuanceerd be hoeftebeeld van het publiek. Naarmate een grotere differentiatie van taken be staat, wordt het voor de kunstinstellingen gemakkelijker die taken uit te voeren. Hierbij zullen de problemen en mogelijk heden voor de muziek sterk verschillen van die voor het toneel, omdat speciali satie- een differentiatiemogelijkheden bij de orkesten veel moeilijker te verwezen lijken zijn. Onderzocht zal kunnen worden of de ra dio niet zal kunnen voldoen aan de be hoefte aan moderne muziek door het daar toe vormen van een apart orkest. De ra dio beschikt over meer financiën, is niet afhankelijk van het publiek en beschikt over een groot reservoir van musici. Mu zisch vormen, gericht op een behoefte van binnenuit, is een absolute noodzaak. De toernee, die het Concertgebouwor kest deze week door Zwitserland heeft gemaakt, is zo'n succes geworden dat er enkele nieuwe uitnodigingen uit zijn voortgevloeid. In oktober 1967 zal eenzelf de reeks concerten in de voornaamste Zwitserse steden worden gegeven, terwijl een speciaal concert gegeven zal worden ter gelegenheid van een jubileum van de Nederlands-Zwitserse Kamer van Koop handel. Voorts ontving het orkest een uitnodi ging van de organisator van het Strexa festival in Italië. Ook Japan inviteerde het gezelschap voor een tournee in april 1967. In ditzelfde jaar zal een reis worden ge maakt door de Verenigde Staten en Ca nada, tijdens welke tournee drie concer ten gegeven zullen worden ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling in Montreal. Volgend jaar zal het orkest in Reckling hausen twee concerten met een program ma van Mahler spelen. Dit vertelde de directeur van de Nederlandse Orkest stichting tot Beheer van het Concertge bouworkest, de heer P. C. Heuwekemeijer. nadat hij gisteren op Schiphol uit Genève was aangekomen waar zaterdag het laat ste van de vier concerten werd gegeven, Begin deze week was het orkest naar Ba zel vertrokken voor zijn eerste optreden, dat tevens via de radio werd uitgezon den. Daarna volgden concerten in Zürich Bern en Genève. Het örkëèt, dat per trein in ons land is teruggekeerd, speelde sym fonieën van Bruckner, Brahms en Schu bert, ouvertures van Beethoven en „Re flections sonores", dat in opdracht van het orkest door Anton van der Horst is gecomponeerd. In Zwitserland was de be langstelling voor het Nederlandse orkest zeer groot. De zalen waren geheel uitver kocht. De koningin heeft de heer G. P. Bakker, hoofdredacteur van de Radiogids van de VARA, benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. De heer Meyer Sluyser werd voor zijn grote verdiensten voor de VARA en andere activiteiten tot officier in de orde van Oranje Nassau benoemd. De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, mr. M. Vrolijk, heeft deze onderscheidingen tijdens het jubileumcongres van de VARA in Utrecht uitgereikt. Het jubileumcongres van de VARA in Utrecht heeft het prae-advies van het hoofdbestuur over de toekomst van de VARA in beginsel aanvaard en de defi nitieve vaststelling gedelegeerd aan de volgend voorjaar te houden verenigings raad. De voorzitter, mr. J. A. W. Burger, deed dit voorstel in verband met de ge vorderde klok. Naar aanleiding van het pleidooi om van de VARA een forum te maken voor de meningen van beide socialistische par tijen, waardoor wellicht de P.v.d.A. en de P.S.P. zouden kunnen worden herenigd, zei mr. Burger dat de VARA wat de po litieke lijn van haar programma's betreft slechts heeft te maken met de Partij van de Arbeid. De secretaris, de heer Mulder, deelde mee, dat de VARA met haar le dental op weg is naar herstel. Sinds 1 sep tember bedroeg de nettowinst 82.150. Ge hoopt wordt dat op 1 januari het ledental van 500.000 weer in zicht is. De jubilerende VARA bracht zaterdag middag vanuit de Julianahal in Utrecht een boeiend en wel verzorgd programma op het scherm, „40 jaren in liedjes". Te gen de achtergrond van beelden en her inneringen uit die jaren zongen tal van amusementszangeressen en -zangers schlagers, evergreens en top-hits, die nu eens fel contrasteerden, dan weer in over eenstemming waren met de grote feiten van de betrokken jaren. De jeugd werd door de feestvierende omroep ook bedacht en wel met het één uur durende, echte toneelspel „Op de kermis", geschreven door Jan Staal en uitgevoerd door de to neelgroep Arena onder regie van Be rend Boudewijn. Wij vonden het een zeer aardig en van veel fantasie getuigend stuk kindertoneel, maar wat nog belangrijker was en wij konden dat zelf vaststellen de kinderen genoten er zo van, dat zij niets anders meer hoorden of zagen. Het geboortejaar van de VARA, 1925, herleefde de daarop volgende avond en wel op de televisie. Zonder Schiller-kra gen, manchesterpakken en vlammende betogen slaagde daarbij de redactie van UTRECHT De Nederlands-Belgische Vereniging voor Wétenschappelijke Spel ling heeft op haar zaterdag in het Dom- hotel te Utrecht gehouden jaarvergadering in een motie met de meeste klem ge vraagd dat iedere verplichting tot gebruik van de „willekeurige voorkeurspelling" voor het Nederlands zal worden opgehe ven. De motie, die gericht is tot de Ne derlandse minister van Onderwijs en We tenschappen en zijn Belgische collega's voor Nederlandse Cultuur en voor Natio nale Opvoeding, dringt er op aan dat in afwachting van een regeling richtlijnen Advertentie zullen worden verstrekt om bij het on derwijs de meest fonologische spellingen aan te leren. De V.W.O. stelt met ongerustheid vast dat nog geen enkel resultaat bekend is van het werk van de commissie-De Vos- Wesselings, die tweeënhalf jaar geleden van de Belgische en Nederlandse regerin gen de opdracht kreeg op korte termijn te adviseren hoe een betere spelling van de bastaardwoorden (aan andere talen ontleende woorden) kan worden bereikt. Daarbij moest door de commissie een zo consequent mogelijke opzet in fonologische zin (uitgaande van spraakklank) en een zo ver mogelijk gaande vernederlandsing worden nagestreefd. Beide regeringen wa ren van mening dat in afwijking van het gestelde in de woordenlijst van 1954 de voorkeur dient te worden gegeven aan één schrijfwijze zonder keuzemogelijkheid. De V.W.S. betreurt dat de thans heersen de onaanvaardbare spelling-chaos blijft voortduren. Zij is van mening dat een regeling van de bastaardwoorden alleen mogelijk is door het opstellen van alge meen geldende regels voor alle bastaard woorden, in de zin van die welke de woor denlij st geeft voor de integrale vervan ging van ph door f en rh door r. Ter verduidelijking van het standpunt van de V.W.S.die stelt dat spelling is „door tekens de spraakklank schriftelijk weergeven" volgen hier enkele zinnetjes en woorden; de „doelmatiger spelling en het afschaffen van overbodige letters' worden hiermede geïllustreerd: je hept di hoet nog steeds niet betaalt; ik wort ra- zent als ik er aan denk dat hij Nederlant reets heeft verlaten; de noue straat be lemmert hart reiden; fraaj-fraje-mooi-mo je-boej-boejen; mateg eten is natuurlek gezont; duuw-ruuw; Piet wachte een uur, maar Kees antwoorde niet; dat vont ik vreemt; dri liter in di giter; sneew- niew-tou. „Achter het Nieuws" er zeer goed in, aan te haken op de actuele gebeurtenis sen van dat jaar. Dr. L. de Jong en hoe sportief oud-minister en oud kamerlid prof. Oud (liberaal) versterkten door hun medewerking de echtheid van deze „40 jaar oude" aflevering, waarin de commentatoren echter zo nu en dan het niet konden nalaten, een weinig af stand te nemen tot de houding van de toenmalige „Socialen". Jan Blokkers .Filmvenster" gaf in hetzelfde feest programma uitzicht op het Oosten, van waaruit de Russische filmkunstenaars Pu- dovkin en Eisenstein de wereld verover den met hun door een geraffineerde mon tage tot een ongekend dramatische en ar tistiek niveau gekomen films. Overtuigend waren wel zeer de contrasten tussen een goed vaderlandse rolprent en de befaam de fragmenten van de film „Pantserkrui ser Potemkin", toen zowaar verboden door de burgemeester van Amsterdam. Ook het cabaret- en liedjesprogram m? van deze feestuitzending maakte de ze zaterdagavond bijzonder plezierig. Jasperina de Jong, Bueno de Mesquita, Eric Herfst en Fred Wiegman waren de sterren van dat cabaret; in de kleine show „Er waren eens", evenals het vorige on derdeel met veel gevoel voor humor opge bouwd, vielen vooral Trea Dobbs, Dora Paulsen en Leen Jongewaard door hun prestaties op. En gezegd moet worden dat het nieuwe presentatieteam van „Zo is het" de juiste toon wist te vinden, om ons in zijn „stiel" te suggereren, hoe het toen, 40 jaar geleden was, en in vele gevallen had moeten zijn. Uiteraard kon dit groepje het niet laten, ook het konink lijk huis op de korrel te nemen en dat ge beurde op een wijze, die toen zeker niet toegelaten zou zijn, maar ook beter aan sloot op de mening, die in de S.D.A.P. ten aanzien van de monarchie leefde. Gisteravond viel onze keuze op het pro gramma van Nederland 2, verzorgd door de N.T.S. Na de aantrekkelijke series „Belle en Sebastien" en „De Zweedse gouvernante" behandelde Charles Boost in zijn rubriek „Festival" de humor in de film. Met het in Oberhausen bekroonde filmpje „Het Huwelijk", een Russisch produkt gevrijwaard van alle propagan da, toonde hij daarbij aan dat de fijne humor van Lindner, Chaplin en Buster Keaton alles overleefd heeft en nu nog de cineasten inspireert. „Briljant en geslepen" was de Neder landse titel van de daaropvolgende thril ler, geproduceerd door de A.T.V. Het was een origineel opgezet verhaal uit de we reld van de juwelenhandel, waarin Nigel Davenport zeer overtuigend de rol van een gentleman-handelsreiziger en vrou wenveroveraar speelde. Componist Robert Heppener zal de kijkers morgen, dinsdagavond, via het scherm, allerlei tonen en ver tellen over slaginstrumenten. Het idee is destijds gerezen bij de slag werkers van het Concertgebouw orkest. „De mensen weten eigenlijk zo weinig van onze instrumenten af", was hun pleidooi. Een demon stratie werd georganiseerd op het podium van de Grote Zaal, bijge woond door een enthousiast publiek, en tevens op de film vastgelegd. „Wij wilden eens zien of er wat in zat", aldus de KRO en het bleek zeer de moeite waard". Zo zal een reportage van die middag waarin, na de in leiding door de heer Heppener, de Toccata voor slaginstrumenten van Carlos Chavez werd uitgevoerd onder leiding van de jonge dirigent Edo de Waart, op de beeldbuis komen. Men is van plan ook de koperblazers (in december), de houtblazers en de strijkers op de zelfde wijze („geheel eigen, weer heel anders dan bijvoorbeeld Leo nard Bernstein dat doet in zijn Con cert voor jonge Mensen", merkte de heer Heppener op) te demonstreren en voor de televisie op te nemen. Marijke van der Lugt. De sopraan Ma rijke van der Lugt, verbonden aan de Nederlandse Opera, is opnieuw uitge nodigd door de directie van het Royal Opera House om in Covent Garden te Londen enkele malen de Brünhilde- partij te vertolken in de opera „Die Walküre" van Richard Wagner. De eer ste uitvoering zal plaatsvinden op 4 november. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.30 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.25 De groenteman). 8.45 Morgenwijding 8.55 Boekbespreking. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Licht instrumentaal en semble. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 Stereo: Orgelconcert (opn.): klassieke en moderne muziek. 14.00 Ik hoor, ik hoorwat u niet hoort, lezing met grammofoonmuziek. 14.40 Voor de kinderen. 15-00 Voor de vrouw. 15.40 Zang en pianospel. 16.00 Nieuws 16.02 Licht instrumentaal kwartet (opn). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York cal ling, praatje. 17.20 Lichte grammofoon muziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.14 Aktualiteiten. 18.30 Radio Volks-Universi- teit: Muzikaal Spectrum, door Klaas A. Posthuma. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken brief uit Parijs. 19.10 Game lan: Indonesisch programma. 19.40 Het Orff-Schulwerk, op school en gezin, muzi kale lezing. 20.00 Nieuws. 22.05 Wie waagt die zingt: volksliedjes. 20.30 Vier Sans, radiostrip (I). 21.00 Dansensemble. 21.15 Radar, radioperiodiek. 21.50 Promenade- orkest en zangsoliste (opn)amusements muziek. 22.25 Ik geloof, dat.praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Dans- en jazzmuziek. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7-00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Overweging. 8.00 nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (vervolg). 8.30 Nieuws. 8.32 Grammofoon muziek. 9.00 Gedachtenis van de overlede nen: Euchartistische samenkomst van KRO-medewerkers in de studio. 9.30 Lich te orkestmuziek (opn). 10.00 Gevarieerd muziekprogramma. 10.50 Lichtbaken, le zing. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.voor uit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Omroep- kamerkoor: klassieke en moderne lie deren. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammo foonmuziek. 12.50 Lichte grammofoonmu ziek. 13.35 Voor de plattelandsvrouwen 13.45 Licht muziekprogramma. 14.45 Zie, ik maak alles nieuw, een programma over godsdienstige vorming, thuis en op school (IV). 15 00 Bij Cascade te gast. licht gevarieerd muziekprogramma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: program ma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Voor de padvinders. 17.50 Overheidsvoorlichting: Sport in de Ne derlandse Antillen. Vraaggespr. van Kees van Maasdam met Jaap Kion. 18.00 Inter nationale volksliederen. 18.20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie. Po litiek Commentaar door Jkvr. Mr. C. W. I. Wittewaal van Stoetwegen en de heer C. F. van der Peijl, beiden lid van de C.H.U.-Tweede-Kamer-Fractie. 18.30 Ste reo: Licht instrumentaal ensemble. 18.50 En nu mijn geval: vragenbeantwoor- ding. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Stereo: Metropole orkest. 20.00 Ra diokoor, kamerorkest en solisten: klas sieke gewijde muziek. 20-50 Pianorecital (opn.): klassieke muziek. 21.20 Tanzania (1965: Van slavenmarkt naar vrije na- 1965: reisindrukken. 21.35 Klassiek strijk kwartet (gr.). 21.55 Gewijde muziek (opn) 22.15 Zie, ik maak alles nieuw, een pro gramma over godsdienstige vorming, thuis en op school (5). 22.30 Nieuws. 2240 Epi loog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (F.M.-kanalen). NRU- GEZAMENLIJK PROGRAMMA. 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV. 17.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU: 9.00 Nieuws. 9.02 Instrumentaal allerlei (gr.). 10.00 Nieuws. 10.02 Drie in de pan: licht muziekprogramma (gr.) 12.00 Nieuws. 12.02 Elektronisch piano spel (gr.). 12.30 De Top Tien van deze week (gr.). 13.00 Nieuws. 13.02 Klanken van eigen bodem (gr.). 13.30 Notenparade: gevarieerd muziekprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte, vokale muziekjes (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte grammo foonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Tienera- ma: platenshow voor tieners: NTU-VA- RA: 17.00 Nieuws. 17 02-18.00 In de kan tine: feestelijk muziekprogramma ter ge legenheid van het 40-jarig jubileum van de VARA. BRUSSEL 324 m. 12.90 Nieuws. 12.03 Kamermuziek. 12.10 Tuibouwkroniek. 12.15 Klassieke muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS- berichten voor de schippers. 12.45 Buiten lands persoverzicht. 12.50 Beursberichten en weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 15.03 Klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.0 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Lie deren voor allerzielen. 17 00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Lichte orkestmuziek. 17.45 Hedendaagse muziek voor blaasinstrumenten. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokro niek. 19.40 Klassieke muziek. 19-50 Syndi cale kroniek. 20.00 Moderne muziek. 20.30 Hoorspel. 21.47 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws en berichten. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Afstandsbediening, een Comedy Caper. 19.20 Openbaar Kunstbe zit. 19.35 Magilla Gorilla, tekenfilm. 20.00 Journaal en weeroverzicht. VARA: 20.20 De toekomst is al begonneri, documentai re over de toekomst van nu. 21.05 De Jantjes, blijspel. 23.05 Feestjournaal, filmverslag van de festiviteiten op deze laatste dag van de VARA-jubileumperio- de. NTS: 23.15-23.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De paling, zwerver tussen oceaan en rivier, korte documentaire. 20.20 De tiran, speel film (beide keuringen: alle leeftijden). 21.50 De revolutie van morgen, documen taire. 22.25-22.30 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort: 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Jour naal. AVRO: 20.20 Parlementaire spiegel. 20.40 Have gun, will travel, T.V.-film. 21.05 Interpellatie: ongerepeteerde vraag gesprekken met Nederlanders uit het voorste gelid. 21.40 Helpers weg.eer ste ronde!: reportage van amateur boks wedstrijden. NTS: 22.25 Journaal. Teleac: 22.45 Samen leven nu en morgen (les 5): Het vraagstuk van de economische orde. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. 20.01 Het grote avontuur: T.V.-film. KRO: 20.50 Demon stratie van slaginstrumenten. 21.50 Onze man in Keulen. 22.15 Journaal. RKK: 22.20-22.45 Bijbel voor alleman? pro gramma over de Bijbel. Nederlands Danstheater. Het Nederlands Danstheater heeft zaterdagavond de eerste voorstelling gegeven in het nieu we gemeentelijke theater in Bonn. De bijna uitverkochte zaal gaf de dans groep een hartelijke ontvangst met her haalde open doekjes na elk van de vier nummers. Het gezelschap is na de voor stelling naar Nederland teruggekeerd, maar is van plan spoedig een tournee door West-Duitsland te maken. Onder de titel „Zero op Zee" zal van half april volgend jaar drie weken lang een manifestatie op de Scheveningse bou levard, het strand en de Pier worden ge houden door kunstenaars, die tot de Zero- Nul-groepen behoren. De manifestatie wordt naar de organisatoren en deelne mers zeggen een schouwspel van licht, geluid en beweging in veelsoortige ruim ten, dat de Pierbezoeker tot een actief kunstbelever maakt door de wonderlijke objecten die ontsproten zijn aan een on begrensde fantasie. Behalve een expositie van beeldende kunst worden ook littera tuur, muziek en cabaret gepresenteerd. De organisatoren, Albert Vogel en Leo Verbaon, directeuren van de internationale galerij „Orez" in Den Haag, hebben on geveer vijftig kunstenaars bereid gevon den aan deze gebeurtenis mee te werken, van wie 38 beeldende kunstenaars uit tien landen. Een Duitse Zero-groep zal de ideeën voor het cabaret leveren. De litte ratuur wordt door Nederlanders verzorgd, omdat alleen in ons land een parallel valt te trekken tussen beeldende kunstenaars en literatoren die totaalkunst leveren, zo als de leden van de Zero- en Nulgroepen. Het geheel wat in Scheveningen voor, achter, onder, op, boven, met, zonder, aan, en naast de Pier zal zijn te beleven wordt „een min of meer anoniem totaal kunstwerk in onherkenbare toestand, waarbij het aan te richten gedoe en het terrein, waar dit gebeurt volledig in el kaar opgaan. De Scheveningse Pier ver tegenwoordigt op zichzelf al een typische zero-structuur, zo menen de organisato ren." Aan de manifestatie nemen deel de Amerikanen Foyster, Kusama, Rickey, Mack en Piene, de twaalf leden tellende Japanse Gutaigroep onder leiding van Joshihara, de Fransman Stein, die de Groupe de recherche d'art visuel ver tegenwoordigt, de Italianen Colombo, Op de foto (van links naar rechts) Leo J. Verboon, directeur van de Internationale Galerij „Orez" in Den Haag, Cornelis Bastiaan Vaan drager, letterkundige, Hans Sleute laar, letterkundige, Hans Verhagen, letterkundige, Armando, beeldend kunstenaar en letterkundige, Henk Peeters, beeldend kunstenaar en letterkundige en Albert Vogel, directeur van „Orez". Nanda Vigo, Fontana, Castellani en Al berto Biasi, van wie de eerste en de laat ste respectievelijk de Gruppo T en de Gruppo N vertegenwoordigen, de Zwitser Christian Megert, de Fransen Pol Bury, Arman en Aubertin, de Belg Leblanc, de Duitsers Uecker, Haacke en Spindell, Jan Hendreikse uit Curasao, de Venezolaan Soto en de Nederlanders Stanley Brown, Armando, Henk Peters, en Jan Schoon hoven. Voorts zal de Duitse architect Werner Rühnau een idee van Yves Klein postuum uitvoeren: een klimaatkamer van acht bij tien meter, waar elk gewenst klimaat zal worden gemaakt. Op het strand zal een labyrint van strandstoelen worden ge bouwd. Als alle plannen worden uitge voerd zullen er enorme schuimeilanden voor de Nederlandse kust drijven en wor den onder de Pier grote verlichte kleurige bellen geblazen. De kunstenaars zullen voorts geluiden van de zee en de mensen opvangen, ombouwen en als totaal-geluid de Pierbezoekers teruggeven. Persprijs voor „Amsterdam". De Neder landse film „Amsterdam" van Herman van der Horst heeft de „Prijs van de Pers" in de 15de internationale week van toeristische en folkloristische films in Brussel gekregen. De eerste prijs ging naar de Canadese film „Keno- jouak. artiste esquimau" van John Fee- ney.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7