Recent werk van de glasblazer Jos Böhm door musea en antiquairs als antiek gekocht M bananen zijn nil voordelig echte Duits museum betaalde 1200 mark voor glazen terwijl een warenhuis ze voor 50 mark etaleerde Toneelstuk van A. Koolhaas „Labyrinth" 23 juni in première Van Goor neemt binderij Stokkink in A'dam over Geslaagd concert door het Symphonieorkest Haerlem NEGEN MUZEN WOENSDAG 3 NOVEMBER 196i> 13 „De grondstof van mijn glas was er niet eens in de 16e eeuw DE GLASBLAZER JOS BöHM uit Utrecht is geen Van Meegeren, maar zijn op oude vormen en technieken geïnspireerde glazen hebben kunstexperts en antiquairs herhaaldelijk op een dwaalspoor gebracht. Ze lijken zó verbluffend echt, dat ze geregeld voor antiek worden aangezien en als zodanig ook worden verkocht. Omdat een Venetiaans renaissanceglas van Böhm onlangs het Utrechtse kunstwereldje in rep en roer heeft gebracht, zijn wij eens met hem gaan praten. Hoofdrolspelers in dit „spel der vergissingen" waren de Utrechtse antiquair J. Wiegersma en natuurlijk Jos Böhm. In 1961 maakt de vernuftige glasblazer vier vleugelglazen naar Venetiaans voorbeeld uit witgestreept buisglas. Twee ervan ver kocht hij naar tussenhandelaar Herings in het Limburgse Brunssum. De prijs: 30,per stuk. In juni van dit jaar dook het glas op in de etalage van de antiquair aan de Minrebroederstraat. Het was geprijsd voor 1250,Het „antieke" glas door Wiegersma bij een kunsthandel in München gekocht werd door zijn eigenaar in de Antiekbeurs uitgestald. Het glipte door de keuring van de ballotage-commissie heen en ook de bezoekers wisten niet beter of het geëxposeerde glas was 16e eeuws. Böhm werd attent gemaakt op de vreemde gang van zaken en lietWiegersma weten, dat het glas van zijn hand was. De glasharde reactie van de kunsthandelaar: „Dat bestaat niet". Uitgedaagd door de hardnekkige bewering van Böhm, stelt hij hem een weddenschap voor. Hij looft 600,uit als Böhm hem vóór 1 oktober twee gelijke gelijke glazen levert. De 43-jarige glasblazer: ,,'t Was voor mij minstens zo'n pijnlijke zaak als voor Wiegersma. Als ik gefaald had, zou hij mij voor elk bedrag hebben kun nen claimen. Ten slotte stond zijn naam op het spel". Alberto Giacometti T. V-nabeschouwingen TV-Interpellatie J. Damshuizer Totaal theater" tijdens het Holland Festival De radio geeft donderdag T elevisieprogramma OSRAM lampen W. J. N. van Ditmar f VAN EEN BEVRIENDE RELATIE uit Leerdam leende hij enkele stukjes spi raalglas omdat zijn Oostduitse leveran cier de Lauschafabriek in Hessen negen maanden levertijd vraagt. „Ik zat enorm in de zenuwen. U moet zich voor stellen, zo'n vleugelglas had ik vier jaar geleden voor het laatste gemaakt." Een gespannen Böhm stapte 30 september de zaak van Wiegersma binnen. Onder zijn arm een kartonnen doos met de gevraag de „Venetianen". Wiegersma, gecon fronteerd met het bewijsmateriaal, zei de verlossende woorden: „Ik heb me ver gist". Böhm verlaat zegevierend 't strijd perk; twee glazen armer, maar 600,- rijker. Toch bleef één vraag onbeant woord: waar zit het lek? Wie verkoopt willens en wetens de broze meesterwerk jes van Böhm voor antiek? De glasbla zer zelf maakt er zich niet druk om: „Ik maak m'n glas. Wat ze er achter m'n rug mee doen, is niet mijn zaak. Trouwens geld interesseert mij niet," is zijn laco nieke commentaar. De antiquair Wiegers ma, één oog somber starend achter don ker brilleglas, denkt er anders over: „Ik laat het hier niet bij zitten. Ik heb mijn relatie in München al gevraagd waar hij het vandaan heeft. Misschien komen we er op die manier achter." Overigens tilt hij minder zwaar aan zijn nederlaag dan men geneigd is te denken: „Eerlijk ge zegd heb ik er hard om gelachen. Dat is misschien te sterk. Maar laten we zeg gen, ik heb geglimlacht. Ik heb tegen me zelf gezelf gezegd: kijk, daar is Wie gersma met al zijn ervaring ingevlogen. Een hard gelag? Welnee, vergissen is toch menselijk. Iedere antiquair doet dat weieens in zijn leven. Voor mij was dit de eerste keer. 't Is een les geweest. Hier trap ik nooit meer in". „NOU JA, HOET GAAT DAT. Ik kom In München voor zaken. Ik ga bij Kunst- block langs. Dat is een modern flatge bouw met een antiekgalerij. Ik sta voor een etalage en daar zie ik opeens in een prachtig verlichte vitrine dat glas. Een dergelijk glas zie je zelden. Ik stap naar binnen; de man is trouwens een relatie van me ik vraag wat het kost. Ik bied nooit. Dat weten ze wel van Wiegersma. 750,-. Die relatie is ook te goeder trouw geweest. Die zag het voor een Fa- con de Veniseglas aan uit Kassei, 't Was aan de onderkant afgeslagen. Dat is een van de kenmerken. Nee, ik ben geen glasexpert. Ik heb normale kennis van glas, heb er tientallen boeken over." „Een paar weken later bracht hij het met zijn auto bij me. Goed verpakt, want je bent als de dood dat het breekt. Ik zet het in de etalage voor 1250,-. Een hoge winst, zegt u? Het geld speelt toch geen roL In de antiek is 't toch wat een gek ervoor geeft." JOHN BöHM, FERVENT SHAGRO- KER en met „minrebroederkapsel" om kranst, zegt in zijn kelderatelier aan de Vismarkt: „Waarom zou ik. Dat moder ne kermisgedoe inspireert mij niet. Ze hebben ook al gesuggereerd, dat ik mijn glazen zou signeren om de verwarring uit de wereld te helpen. Denkt u niet, dat het 'n koud kunstje is om mijn handtekening weg te halen? Een bankbiljet vervalsen is moeilijker. Trouwens, ik weet toch dat er handelaren zijn, die mijn glazen aan de onderkant met schuurpapier bewerken om ze ouder te laten lijken. Ach, 't inte resseert me gewoon niet wat ze ermee uithalen. Waar ik me wel kwaad om kan maken is, dat mijn werk voor veel duur der wordt verkocht dan waarvoor ik 't heb gemaakt. Dat steekt me." Vier jaar gele den is Böhm begonnen met zijn siergla- zen. Hij had toen al ruim twintig jaar er varing als medisch instrumentmaker ach ter de brede rug. Bij opgravingen in zijn kelder aan Oude Kamp kreeg hij van grondwerkers scherven van een middel eeuws waldglas toegespeeld. Hij was ge ïntrigeerd door de violette verweringslaag die de aarde in de loop der eeuwen op het glas had afgezet. Na reeksen van ex perimenten met zuren en metaalzouten wist hij achter het „geheim" van deze patina te komen, ,,'t Was gewoon het ei van Columbus," zegt hij. „Waar de grond eeuwen voor nodig heeft, dat speel ik in vijf minuten klaar." DE GROEN GEKNOPTE GLAZEN met hun „antieke" glazuur hadden grif af trek. Aanvankelijk bij particulieren, later bij tussenhandelaren en antiquairs, die de glazen overigens voor moderne prijzen, variërend van 15,- tot 30,- kregen aan geboden. Tot over de grens naar Duits- land, Zwitserland en Amerika toe wer den Böhms scheppinkjes verhandeld. Te gelijk ontstond de eerste rel. Het eerste „slachtoffer" was de inmiddels overle den antiquair Jack A. Vecht uit Amster dam. In 1961 kreeg hij van een als bag geraar vermomde tussenhandelaar een antiek waldglas aangeboden. Zijn zoon A. Vecht zegt nu: „Die man kwam hier met dat glas in een rode zakdoek verpakt. Het zag er ontzettend vies uit, onder de mod der zat 't. Wij zijn er aanvankelijk inge vlogen, maar collega Dirven uit Eindho ven ontmaskerde het glas. Het bleek van Böhm te zijn. Tot in Luzern toe werden ze als antiek verhandeld. Ik heb later zelf antiquairs gewaarschuwd, die ze in de etalage hadden staan." IN 1962 KWAM HET TWEEDE „slacht offer", de Duitse glasexpert dr. Heinlo Madebach, directeur van het museum Ves te Coburg, die twee Böhm-glazen aanzag voor antieke waldglazen. Hij kocht ze voor 1200 marken per stuk, nadat hij ze wetenschappelijk had onderzocht. Trots op zijn aanwinst liet hij zijn relatie Vecht uit Amsterdam foto's zien van de glazen. Deze hielp de Duitse deskundige uit de droom. Curieus is dat op hetzelfde ogen blik dezelfde glazen bij het Frankfurtse warenhuis Lorey te koop lagen voor 50 marken. Leverancier was de Rotterdam se firma n.v. Tradition. Jack Vecht, een vergissing en een er varing rijker, waarschuwde in hetzelfde jaar in een glascongres in Leiden voor het in omloop zijn van valse waldglazen. Hij opperde zelfs de veronderstelling, dat verschillende Duitse en Nederlandse mu sea waldglazen hadden van Böhm. Böhm zegt: „Ik heb hier diverse museumfigu ren aan de deur gehad, die informeerden of bepaalde glazen in hun collectie soms van mij waren." Namen herinnert hij zich overigens niet meer. „Slachtoffer" nummer drie was de heer Wiegersma. Of hij de laatste zal zijn? De heer Wiegersma betwijfelt het: „Kijk, ik kan die zaak nu wel laten uit zoeken, maar zolang de bron niet is op gedroogd, zullen er moeilijkheden blij ven." Böhm zélf komen de vergissingen als een raadsel voor: „Iedereen in Euro pa weet, dat ik die glazen maak. De De toneelgroep Studio heeft een nieuw Nederlands stuk op het repertoire geno men. De titel is NIET DOEN, SNEEUW WITJE, een spel in drie bedrijven van A. Koolhaas. Het stuk is in opdracht van het minis terie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk speciaal voor Studio geschreven. In het prentenkabinet van het Stedelijk Museum te Amsterdam wordt van 5 no vember tot en met 19 december een ten toonstelling gehouden van tekeningen van Alberto Giacometti. Jos Bohm aan het werk met een „zestiende-eeuws" glas. grondstof, waaruit ik mijn glazen maak, bestond nota bene nog niet eens in die tijd waarvoor ze worden aangekeken Trouwens een kenner ziet 't meteen." In de vraaggesprekken, die hij voor zijn AVRO-rubriek „Parlementaire Spie gel" met enige politici had, sneed drs. F. Hoogendijk belangrijke actuele zaken aan, te weten de huurverhoging, de ver houding FrankrijkE.E.G. en de verdere reacties in de Kamer op „de brief van Nederhorst". Natuurlijk leverden deze in terviews niet altijd de duidelijke uitspra ken en prognoses op, die men als kijker zou wensen, maar politiek is tenslotte politiek, een spel van voorzichtig wikken en wegen. En zeker kan deze uitzending bijdragen tot meer belangstelling voor het werk van regering en volksvertegen woordiging. Als de harde, maar zeer nobele revol- verheld Paladin leidde Richard Boone daarna onze gedachten van de dingen van de dag af in een vervolg van de serie Have Gun, Will Travel", die een origi nele aanvulling blijkt te zijn van wat er tot nu toe aan „Westerns" op het scherm werd gebracht. „Interpellatie" werd wederom een pro gramma-onderdeel, dat deed vergeten, hoeveel er op de dinsdagavonden, door de AVRO in dit seizoen verzorgd, gepraat wordt. Samensteller Pim Elfferich was er weer in geslaagd geen gemakkelijke opgave een Nederlander, die midden in het licht van de belangstelling staat, bereid te vinden zijn ideeën en opvattin gen te verdedigen tegenover drie journa listen. Nu was dat het liberale kamerlid Th. Joekes, die ineens grote bekendheid kreeg door het door hem in de Kamer aangeboden VVD-plan tot beperking van de uitbreiding der regeringsuitgaven, zo als vastgelegd in de begroting van minis ter Vondeling. Dit plan, volgens Joekes ten onrechte een bezuinigingsplan ge- nbemd, gaf de journalisten mr. dr. Van Reenen, H. Hanekroot en E. Peereboom genoeg aanleiding tot het stellen van vra gen; vooral laatstgenoemde trachtte het de heer Joekes zeer lastig te maken, al bleek tenslotte de heer Van Reenen een gevaarlijker gesprekspartner te zijn. Voor- en tegenstanders moesten onzes inziens con cluderen, dat de geïnterpelleerde er zich bijzonder goed doorheen sloeg en daar mee bewees, dat hij zowel als zijn voor stellen de uitgebreide aandacht verdien den, die zij eindelijk ook van de televisie kregen. De bokspartijen, die de tweede door de AVRO rechtstreeks uitgezonden serie „Helpers wegeerste ronde" liet zien, waren voor het merendeel niet zo fraai als Theo Huizenaar, de befaamde promotor en verslaggever, zich misschien wel gewenst had. Voor de pugilisten en hun sport ging in deze reportage slechts een minimum aan propaganda schuil: de kijker kon namelijk slechts zien en ho ren, hoe de amateurs, die in de ring wa ren, door de regels, de scheidsrechters en de ringarts tegen zichzelf beschermd wor den. Niettemin hopen wij, dat de volgen de uitzending beter laat zien, dat dit een, zij het harde en mannelijke, goede tak van sport kan zijn. De intendant van de Nederlandse Opera en de jonge componist Peter Schat zijn tijdens een persconferentie in Amsterdam nader ingegaan op de problemen inzake de opvoering van „Lybarinth" tijdens het aanstaande Holland festival 1966. Dit werk, een moderne vorm van totaal theater, vereist een zaal waarin geen scherpe scheiding bestaat tussen uitvoerenden en het publiek. De enige zaal waarin dit in ons land kan worden bereikt, is voorlopig Carré in Amsterdam. Daar zal de Nederlandse Opera dit werk op 23 juni in première brengen en in de periode tot 10 juli nog vijf uitvoeringen ervan geven. De medewerkenden zijn o.a.: Bruno Maderna en het Utrechts Stedelijk Orkest. De speelduur is, zonder pauze, circa tweeënhalf uur. De heer Huisman zei vertrouwen te hebben in de groep, die de moed heeft tot dit experiment. Op de hem wel eens gestelde vraag of de kosten daarvoor niet te hoog zijn, gaf de intendant als antwoord, dat de kosten niet hoger zijn dan die voor enige andere grote opera, doch dat het belangrijkste is „dat hier mee een deur naar de toekomst wordt ge opend". Hij heeft in overweging dit werk ook elders, onder meer in Brussel, te doen uitvoeren. „Labyrinth" is ontstaan uit de samen werking tussen Peter Schat (componist), Lodewijk de Boer (toneelschrijver), Al- bert Seelen (fotograaf-cineast), Kurt Stuyf (choreograaf), de graficus Gerard van den Eerenbeemt (costuum), de ar chitect Aldo van Eijck (decor) en Peter Oosthoek (regisseur). Als technisch advi seur voor de filmgedeelten werkt Bert Haanstra mee. De componist vertelde het volgende: „Labyrinth" is samengesteld uit afwisse- In de jaarvergadering van Stokkink's Boekbinderij N.V. te Amsterdam is aan deelhouders meegedeeld, dat van de zijde van G. B. van Goor Zoonen's Uitgevers maatschappij N.V. een bod op aandelen Stokkink is uitgebracht. Van Goor Zonen was eerder dit jaar in het nieuws door de fusies die zij met ingang van 1 januari aanging met uitge verij N.V. W. van Hoeve (waarin voor dien reeds opgenomen uitgeverij Kra mers) en met drukkerij Geuze en Co. te Dordrecht. Deze fusies betekenden een in tegratie in tegelijk verticale en horizon tale richting. De fusie met de binderij be tekent een logische voortzetting van de eenmaal begonnen vertikale integratie, die intussen al opmerkelijke vruchten heeft afgeworpen, mede ten gevolge van de uitbreiding in horizontale richting. Van Goor nam enige jaren eerder de oude, van 1739 daterende uitgeverij gebr. Van Cleef over. Ook in België heeft de groep door participatie belangen. Het ligt in de bedoeling, dat de van 1880 daterende N.V. Stokkink, zoals alle ondernemingen binnen het concern, onder eigen directie en in de bestaande juridi sche ondernemingsvorm blijft werken. Advertentie HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8 00- 24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.25 De groenteman). 8.45 Morgenwij ding. 8.55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00 Operamuziek (gr). 9.35 Waterstanden 9.40 Tophits van toen voor mensen van nu (gr). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr). (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht instrumentaal ensemble en vocaal trio. 13.00 Nieuws. 13.10 Radiojour naal en beursberichten. 13.30 Lichte or kestmuziek. 13.55 Huishoudelijke zaken, praatje. 14.10 Volksliedjes voor de jeugd. 14.35 Vier Sans, radiostrip. 15.05 Dans ensemble. 15.20 Stereo: Alt, bariton en piano: klassieke en moderne liederen. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf, een radioprogramma in een Notedop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktu- aliteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. 18.30 Lichte orkestmuziek (opn). 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Ber- lijns Filharmonisch orkest, kerkkoor en viool (opn): moderne muziek. 22.00 Ste reo: Amusementsmuziek (opn). 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.05 Stereo: Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Conciliejournaal. 8.15 Lichte grammofoonmuziek (verv). 8.45 Voor de huisvrouw. 9.40 Lichte orkestmuziek en koorzang (gr). 1.000 Aubade: gevarieerd muziekprogramma. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Noordzeefestival 1965: Piano slagwerk en bas: lichte muziek. 12.10 Le ven op het land, gesprek. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praatjes. 13.15 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte orkestmu ziek (gr). 14.25 Oude kamermuziek (opn). 15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Geestelijke liederen (opn. herhaling van vrijdag 29 oktober jl.)16.00 Stereo: Radiophilhar- monisch orkest en solist: klassieke en se mi klassieke muziek. 17.00 Lichte gram mofoonmuziek. 17.10 Licht instrumentaal kwintet. 17.30 Kinderkoren (gr). 17.50 Sportrubriek. 18.10 Stereo: Metropole or kest en zangsoliste. 18.40 Voor de twinti gers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liederen (gr). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en burgers in Buitenveen, hoorspel, (deel 32). 20.35 Samen uit - samen thuis, ge varieerd programma. 22.00 Pianorecital: semi klassieke muziek. 22.15 Avondover denking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespre king. 22.45 Kerkorgelconcert (opn.): oude muziek. 23.15 Moderne pianomuziek (gr). 23.30 Voordracht van gedichten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM III. F.M.-kanalen). NRU- GEZAMENLIJK PROGRAMMA 9.00- 18.00 Voorbereid door VARA. NRU/VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Opgeruimd: lichte muziek en tips voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Mexicaanse muziek (gr.). 11.30 Beroemde filmmelo dieën uit de jaren '30, '40 en '50 (gr). 12.00 Nieuws. 12.02 Top Talent Tijd (gr). (12.30 Aktualiteiten). 13.00 Nieuws. 13.02 Muzikaal VARA-allerlei (gr). 13.30 Geva rieerd grammofoonplatenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Langs de weg: ge varieerd programma voor de weggebrui kers. (gr). 15.00 Nieuws. 15.02 Operette muziek (gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Popu laire grammofoonmuziek. 16.30 Keuze van de omroeper (gr). 17.00 Nieuws. 17.02 Licht instrumentaal ensemble. 17^.25 Aktu aliteiten. 17.30-18.00 Top Talent Tijd (gr). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammo foonmuziek. 12.40 Weerbericht, medede lingen en SOS voor de schippers. 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Beursbe richten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuw en weerbericht. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nieuws 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Grammofoonmu ziek. 17.30 Volksliederen. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Operettamelodieën. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerbericht en radiokro niek. 19.40 Klassieke muziek. 19.50 Vrije 21.25 Boekbespreking. 21.40 Klassieke mu- politieke tribune. 20.00 Klassieke muziek, ziek. 22.00 Berichten en nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NCRV: 17.00-17.35 Voor de kinderen: wedstrijdprogramma. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Fran se les. VARA: 19.35 Mickey Rooney Show. NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie. VARA: 20.30 Achter het nieuws. 20.55 Tel uit je winst, quiz. 21.30 Beklaagde Maasdam voor de TV Krijgsraad. (Om 22.45 NTS-Journaal.) VARA: 23.00 Actueel Hu manisme, een uitzending in samenwer king met het Humanistisch Verbond. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Die ren kijken, een programma over robben. 20.20 't Is zó bij de luchtmacht, TV-film. 20.45 Wijzer worden, documentair pro gramma. NTS: 21.15 Hootenanny in Hol land. NCRV: 21.40 Boeren, burgers, bui tenlui, een programma voor mensen, die naar de stembus mogen. 22.05 Dankdag: dagsluiting. NTS: 22.10-22.15 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I KRO: 14.30-15.05 Voor de vrouw. NTS: 15.15-15.45 Teleac: Textielcursus: Kennis van textiel, een cursus voor ïuisvrouwen. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker: internatio naal Jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest: regionaal journaal. KRO: 19.35 De Flintstones. NTS: 20.00 Journaal. KRO: Brandpunt. 20.55 De kamer, een akter. 21.55 Het Amsterdams Kunst- maandorkest: klassieke en moderne mu ziek. SOC: 22.30 Uitzending Socutera. NTS: 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.01 Con cert voor jonge mensen. 20.50 Kabaret- Kroniek. 21.35 En Familie, TV-film. 22.05 Extra. NTS: 22.20-22.25 Journaal. Advertentie lenden koppelingen van muziek, toneel spel, dans, film, decor en publiek. Het kan omschreven worden als een drieluik over de vrouw. De muzikale „laag" geeft een beeld van Noëma de „ideologische vrouw". De geacteerde „laag" bevat de geschiedenis van Beauty Kitt, de „alle- daags-reële vrouw". De film geeft een beeld van de lichamelijkheid van de vrouw. Met de film wordt, door middel van desoriëntatie, een nieuwe confronta tie met de erotiek nagestreefd. Een oude vrouw, die buiten de eigenlijke handeling blijft en die in verschillende gedaanten optreedt, dwingt tenslotte het koor dat als „publiek" van het stuk voortdurend aanwezig is aan de handeling deel te nemen. Het uitvoeringsapparaat omvat drie zangsolisten (alt, tenor en bas), vier in strumentale solisten, vijf acteurs, dan sers, een orkest van zeventig man, koor, een elektronische bankapparatuur en filmprojectoren. Peter Schat vertelde dat hij tot zijn werk onder meer werd geïn spireerd door „Laterna Magica" van Kas- lik in Praag. Zijn werk laat op vele plaat sen ruimte voor improvisatie. Van een eenhoofdige leiding kan niet worden ge sproken. Het stuk groeit tijdens de repe tities. Het zal eerst in de eerste uitvoe ring zijn vorm vinden. MET SOLISTISCHE medewerking van de pianovirtuoos George van Renesse heeft het Symfonieorkest „Haerlem", on der leiding van Marinus Adam dinsdag avond een concert gegeven in de grote zaal van het Haarlemse Concertgebouw. Hoofdnummer van het programma was het Pianoconcert no. Ill van Beethoven; voor George van Renesse gesneden koek, voor het orkest een zware kluif, die ech ter dermate voorbereid bleek dat het een zeer aanvaardbaar geheel werd, ja zelfs verrassende momenten te horen gaf van zuiver en accuraat samenspel, welke de idee amateurisme konden doen vergeten. Dit betrof vooral het middendeel, het contemplatieve Largo, dat, door de solist sfeerwekkend ingezet, van het ensemble een gelijksoortige medewerking kreeg, die niet naliet een gevoelige indruk te maken. HET VRIJ TALRIJK BEZETTE „strijk" kreeg in het werk van Beetho ven een opvallend klankgehalte, dat ik gro tendeels gemist had in de Ballet-Suite op fragmenten uit het oeuvre van Gluck, in bewerking van Felix Mottl, welk werk aan het Pianoconcert was voorafgegaan. Ach teraf kwam ik tot de conclusie dat Mottl met al te vrije overorkestrering de klank, zoals je die bij Gluck verwacht bedorven heeft. Maar zoals gezegd, de strijkersbe zetting kon in Beethoven haar waarde to nen. De vaart waarmee Van Renesse de Finale aanpakte, werd door het orkest technisch zeer behoorlijk volgehouden, dankzij Adams punctuele leiding. De ge vierde solist musiceerde met een overtui gend inleven van de romantiserende geest, die naast kracht en temperamentvol élan de oase der melancholische overweging kent. Renesse vertolkte een eigen cadens. Het uitbundige succes noopte hem tot een duik in zijn Schubert-repertoire; de glim lachende weemoed, waarvan hij als geen tweede het geheim kent. DE GOEDE KWALITEIT van de strij kersbezetting openbaarde zich ook in de uitvoering van Schuberts Onvoltooide, lijke modulaties in de coda van II zui ver te realiseren. Ook de blazers lieten zich hoogst verdienstelijk gelden; alleen dien ik erop te wijzen dat het met een syncopische begeleidingsfiguur niet altijd in orde was. In voltallige bezetting met groot koper en slagwerk ging ten slotte met het nodige effect de Finlandia-rapso- die van Sibelius. Dit verslag zou mank gaan indien de stijlvolle interpretatie niet vermeld werd die de solofluitist Poolman ten beste gaf van het vermaarde fragment uit het Or- pehus-ballet van Gluck. De uitvoering van „Haerlem" was goed bezocht en haar programma van „popu laire klassieken" genoot hartelijke bijval. Jos de Klerk In Argentinië is na een kortstondige ziekte overleden de heer W. N. J. van Ditmar. De heer Van Ditmar was voor de oorlog directeur van Van Ditmar's Uitge verij in Amsterdam en van Van Ditmar'g Couranten en Kioskonderneming in Rot terdam. Hij is voorts directeur geweest van het Dagblad van Rotterdam (de voorloper van het Algemeen Dagblad), voorzitter van de Buitenlandse Persvereniging en correspondent voor Nederland van The Times. De heer Van Ditmar is 81 jaar ge worden. Hij woonde sinds 1939 in Argen tinië. Riooldekselkunst. Het moest er tenslotte van komen. Eerst Pop Art, toen Op Art en nu Sewer-Top Art of riooldeksel kunst. De baanbreekster is Lillian Pe- trovic, een 23-jarige, donkerogige bru nette, die schoonheid vindt in riooldek sels. 's Nachts, als er zo goed als geen verkeer is, zwerft zij zoekend door de straten van Begrado, gewapend met pa pier, een verfroller en een emmer zwar te verf. Als zij een „goed" riooldeksel ontdekt smeert zij die in met verf, legt er papier op en haalt daar de roller overheen, zodat zij een afdruk krijgt. Lillian beschouwt het resultaat als „zeer spontane grafische kunst", die het we zen grijpt van een functioneel aspect van het stadsleven. Zij vindt dat riool deksels verschillend van karakter zijn en in elke stad anders.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 13