Rondom een afzetting Kerkbezoek in Engeland Amsterdams Nieuwe Kerk Geboortejaar van Jezus Merkwaardige christenen De kogel niet door de kerk KORT NIEUWS Kerk te koop Oud-katholiek congres 14 Ds. A. van tweemaal der Ziel preekte zondag op een „bijeenkomst" F ZATERDAG 6 NOVEMBER 1965 Erbij Het was te verwachten dat de afzetting van de nestor van de gere formeerde predikanten (vrijgemaakt) van Groningen-zuid, ds. A. van der Ziel, die in de afgelopen week haar beslag gekregen heeft, tot om vangrijke reacties in de kerkengroep zou leiden. Reeds geruime tijd u1Jui.er vry§emaakte kerken allerlei spanningen, die ertoe geleid hebben dat er naast de vrijgemaakte kerk een tweede vrijgemaakte kerk optrad. Dat is zo in Beverwijk, Breda, Gorkum, Kampen en Kat wijk aan Zee. Deze zaken worden te ernstiger omdat de uitgetreden groep toelating vraagt tot de kerkelijke vergaderingen als gelijkbe rechtigde of als de juiste vrijgemaakte kerk. Het feit dat predikanten en hoogleraren van de vrijgemaakte kerken in de schismatieke groepen voorgaan draagt ook niet tot de rust bij. Weer gepreekt nnnranninnimnmnnmimnininiinimiiinniHmiiiniinnnminnnTi Schorsing llfÉll1 BISSCHOP BEWONDERT ZIJN PORTRET IN STEEN iiimmiiiüuiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiRiiiiiiiiniiiiiiiiimnmiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiimiifiiiiiiHiiiiiiminiiiTii HET TANAMEER •Ma ka Ie AddisAbeba J. L, over is temeer protest gerezen omdat de vergadering waar deze beslissng viel zeer onvoltallig was en de meer derheid slechts een zeer krappe. Groningen-zuid verdedigde zijn standpunt met het beroep op gewe tensnood. De kerkeraad vist zich te verzekeren van de instemming van de classis Groningen en in een schrij ven dat hij aan de gemeenteleden deed urtgaan en waarin hij nadere inlich tingen beloofde, sprak hij zijn ver trouwen uit dat deze leden wat ge beurd is zullen toetsen aan de nor men van de bijbel, de belijdenisge schriften en de kerkenorde. Eén van de streken, waar de vrij making twintig jaar geleden het felst en diepst was, is de provincie Gronin gen. Alleen reeds in de stad Gronin gen zijn naast de vijftien gereformeer de predikanten negen vrijgemaakte predikanten werkzaam. Uiteraard zijn na twintig jaar de te genstellingen in het land hier en daar wat verzacht en zijn er ook voorgan gers die streven naar toenadering. Dat is niet in de geest van de toon aangevende figuren in deze kerken en meer dan één predikant, die met zijn kerkeraad in moeilijkheden kwam, verenigde zich met de gereformeerde kerken. Dat zijn er thans al ruim der tig, daarvan alleen in de afgelopen twaalf maanden zes. Deze strijd, die in de kerken zelf tot zulke grote tegenstellingen aanleiding heeft gegeven, houdt mede verband met het feit dat men het er niet over eens is, of de vrijmaking ook inhoudt dat men moet ijveren voor vrijge maakte scholen en dito sociale orga nisaties, een eigen politieke partij en vrijgemaakte verenigingen op het ter rein van de kunst, de ontspanning enz. wat men noemt de „doorgaande re formatie". Een sprekend bewijs van deze on enigheid is, dat naast de vrijgemaakte heer P. Jongeling, die in de Tweede Kamer zitting heeft voor het gerefor meerd politiek verbond, de vrijge maakte ds. J. Meulink van de Twee de Kamer deel uitmaakt voor de AR- partij. Tot hen die van de doorgaande reformatie niets willen weten, behoort ook ds. A. van der Ziel, de nestor van de vrijgemaakte predikanten van Groningen-zuid. Hij is het ook die in dividueel besprekingen heeft gevoerd met de gereformeerde kerk van Gro ningen. Dat is een doorn in het oog van al len, die voor de doorgaande reforma tie zijn en het samenspreken met ge reformeerden zien als een verlooche ning van het beginsel der vrijmaking. In Engeland is een opinie-onderzoek gehouden naar de godsdienstige en ze delijke opvattingen van de bevolking. In vergelijking met een dergelijk on derzoek in 1957 geven de resultaten aanleiding tot bezorgdheid voor de kerken. Het kerkbezoek namelijk is in de loop van deze zes jaar verontrus tend gedaald. Ondanks het feit, dat 94 percent van de bevolking zich lid van een geloofsgemeenschap noemt en 64 percent de Godheid van Christus on derschrijft, is het kerkbezoek met een derde gedaald. Niet meer dan een vijf de deel van de bevolking gaat geregeld elke zondag ter kerk, een kwart houdt het op een keer per maand. Tussen de verschillende kerken zijn natuurlijk verschillen op dit terrein. Bij de Church of England vormen de trouwe kerkbezoekers 13 pcercent, bij de andere protestantse groeperingen 30 percent en bij de rooms-katholieken 59 percent. De opgegeven redenen voor het verzuimen van de eredienst waren van verschillende aard. 16 percent van de antwoorden noemde het in onbruik raken van de gewoonte als reden. Ver der waren er klachten over de verve lende en weinig belangwekkende kerk diensten (9 percent), „ik zie er niets meer in" (8 percent) en geloofsmoei- lijkheden (7 percent). Een onevenredig groot deel van de kerkgangers in de Church of England zijn jonge en oudere vrouwen, veelal ongehuwd. Verder blijkt dat de mees te aanhangers van deze kerk behoren tot de bovenste lagen van de samen leving. Dit geldt ook voor de andere protestanten, terwijl de werkende klas se meer de overhand heeft in de Rooms-Katholieke kerk. Wat de socia le belangstelling der kerken betreft had de Church of England de slecht ste beoordeling. De belangen van de leden worden weinig behartigd en dan nog het meest van de beter gesitueer den. Ondanks dit alles liet de opiniepei ling zien, dat de kerk in het algemeen toch nog een gewaardeerde plaats in de samenleving heeft. Uitgaande van een Baptistengemeen te in Houston, Texas, is een team jon geren uit die stad samen met enige artsen en predikanten gedurende zes weken ingeschakeld geweest in een vaccinatie-actie in Honduras. De vrij willigers waren uit verschillende ker ken afkomstig baptisten, presbyte rianen, episcopalen, methodisten en rooms-katholieken en hielpen in een twintigtal dorpen de mensen in te en ten tegen polio, t.b.c., typhus, tetanus en kinkhoest. In die tijd werden ze {Dij de dorpelingen ondergebracht. De kerkeraad van Groningen-zuid ver langde dan ook van ds. Van der Ziel dat hij zijn besprekingen „ou nalaten en zich voegen naar wat zijn kerke raad als het juiste beginsel ziet. De kerkeraad van Groningen-zuid wilde, toen ds. Van der Ziel niet in diens beslissingen trad, hem schor sen. Dat moet volgens de kerkenor de met een naburige kerkeraad te zamen. Dat was in dit geval die van Groningen-noord, maar deze weiger de hierbij behulpzaam te zijn. Zo kwam de zaak op de classis Gronin gen, later op de particuliere synode van Groningen en tenslotte op de generale synode van Rotterdam- Delfshaven. Ook daar heeft zij tot ernstige spanningen geleid, die re sulteerden in het heengaan van niet minder dan twaalf synodeleden. De adviezen van de onderscheiden kerkelijke vergaderingen waren soms zeer tegenstrijdig en meer dan een in stantie was van oordeel dat men iemand niet uit zijn ambt kan zetten wegens zo luttele zaken. Dat temeer daar de kerkenorde immers spreekt van „zonden die hem voor de wereld eerloos maken". Het resultaat van de weigering van de kerk van Groningen-noord is ge weest-, dat de kerkeraad van Gronin gen-zuid toen geheel alleen op eigen houtje de schorsing uitvoerde. Daar- Ds. Van der Ziel, die al meer dan twee jaar zijn amht niet mag uitoefe nen norh preken, is zondag (dus on middellijk na zijn afzetting) op uitno diging van een comité „Gereformeer de stemmen" tweemaal opgetreden in een bijeenkomst, die niet als kerk dienst werd aangekondigd maar waar in toch gepreekt werd. Er waren 's morgens zeshonderd en 's middags 450 bezoekers. Men heeft na de morgenvergadering de hoofden bij elkaar gestoken om zich te beraden over de kerkelijke status. Een verzoekschrift om tot de kerk van Groningen-noord te mogen worden gerekend werd door driehon derd gemeenteleden getekend, terwijl uitgesproken werd, dat men niet tot een nieuwe kerkformatie wil komen. Men heeft de kerkeraad van Gro ningen-noord om een spoedige beslis sing gevraagd, maar het valt niet aan te nemen dat men op het verzoek zal ingaan. Niet alleen is dit kerkordelijk onmogelijk, maar er is ook in de kerk van noord een groep, die zich tegen zulk een figuur zal verzetten. Er zijn er ook die terug willen tot de gerefor meerde kerken (synodaal), terwijl an deren aansluiting zoeken bij de christe lijke gereformeerde kerken. Dat er over deze procedure reeds veel in woord en geschrift publiek is geworden, spreekt haast wel vanzelf. Meer dan één predikant in deze ker ken heeft in een brochure ernstig ge waarschuwd tegen de gang van zaken in de kerken, want zegt men, dit voert tot sectarisme. De toonaangevende bla den, zelfs „De reformatie" verdedigen de doorgaande reformatie. Daarnaast fulmineert een blad als „Contact" el ke keer opnieuw heftig tegen wat het 'li V.V.-.vW Dr. Roger Wilson, de zestig jaar oude bisschop van Chichester, be wondert een pas gebeeldhouwd por tret van hemzelf, nadat het is ge ïnstalleerd op de klokketoren naast de kathedraal van Chichester in Essex. Metselaars zijn bezig met de restauratie van de toren en plaatsen nu rondom effigies van de geeste lijken en de werklieden in de tra ditie van de middeleeuwse kerk bouwers. De restauratie van de negenhonderd jaar oude kathedraal zal 300.000 pond kosten. een ernstige bedreiging vindt van de vrede en vrijheid in vrijgemaakte ker ken. Daartussenin staat het orgaan „Opbouw", dat voor een meer synthe tische houding pleit. Ook in andere plaatsen hebben leden van de vrijgemaakte kerken bij hun kerkeraad bezwaren ingebracht tegen wat in Groningen is gebeurd of mee gedeeld, dat zij zich wegens deze zaak aan de kerkgemeenschap hebben ont trokken. De restauratie van de Nieuwe Kerk te Amsterdam,waarmee in 1959 een aanvang is gemaakt, heeft een nieuw licht geworpen op de geschiedenis van het gebouw, in het bijzonder wat het tijdstip van de bouw betreft. De nieuw ste studie heeft uitgewezen, dat met de bouw niet werd begonnen in 1408, zo als lange tijd werd aangenomen. De kerk bestaat uit een oude kern waar omheen op het eind van de middel eeuwen latere bouwsels zijn toege voegd. Het koor en het dwarsschip zijn het eerst gebouwd en waren in 1408 reeds in gebruik genomen. Met de bouw van het schip is men omstreeks 1430 aangevangen. Bij de restauratie, die thans wordt uitgevoerd, is allereerst de kap van het schip hersteld. De architecten, die met de restauratie belast zijn, nemen telkens een gedeelte van de kerk on derhanden. Pas als het schip, waarmee men nu bezig is, gereed is, volgen de andere delen van de kerk. Het ver nieuwen van de vieringpijlers en de aangrenzende kolommen is bijna vol tooid evenals het herstel van de hoge ramen van het schip. Thans volgen de ramen op de begane grond. Het gebouw aan de zuidzijde van de kerk, het zo genoemde ministerie, is afgebroken. Op die plaats komt evenwel een nieuwe aanbouw, die dienst zal doen als ont vangst- en vergaderruimte. de De zogenoemde kerkmeesterskamer met Louis Seize betimmering, die zich in de noordelijke aanbouwen bevond wordt verplaatst en komt aan Damzijde. Naar alle waarschijnlijk heid zullen daar ook enkele huisjes tegen de gevel worden aangebouwd. Er bevinden zich aan de kant van de N.Z.Voorburgwal een aantal winkels met woningen, die gerestaureerd wor den en hun bestemming als winkelpand .zullen behouden. Het te kiezen centrale verwarmings systeem voor de kerk leverde moei lijkheden op in verband met het bij zondere, van springladen voorziene or gel. Zou een normale hete-luchtverwar- ming in de kerk worden aangebracht dan vreesde men, dat het orgel daar door zou hebben te lijden. Nu is het voorstel gebruik te maken van vloer verwarming, die constant op lage tem peratuur gestookt zal worden, zodat grote temperatuursverschillen tussen de weekdagen en de zondag vermeden worden. Wanneer dit nodig is kan de verwarming met hete lucht worden aangevuld. De kerk zal weer worden voorzien van kaarsenkronen. Hiervoor zullen de oude kronen van de Portuge se synagoge worden afgegoten. Voor de normale verlichting zullen eenvoudi ge elektrische ornamenten worden aan gebracht. Sedert het bestaan van het Ko ninkrijk der Nederlanden hebben in de Nieuwe Kerk de inhuldigingsplechtig heden van de koningen en koningin nen plaatsgevonden. Daarnaast heeft de kerk ook in het jongste verleden bijzondere bijeenkomsten binnen haar muren gezien. Zo werd op de dag van de bevrijding in deze kerk een nationa le dienst gehouden.Op 31 oktober 1945 kwam de generale synode der Neder landse Hervormde Kerk voor het eerst bijeen in de Nieuwe Kerk. Ook in 1948 tijdens de eerste Assemblee van de Wereldraad van Kerken en bij de in huldiging van koningin Juliana stond de kerk in het middelpunt van de be langstelling, terwijl in 1953 bij de wa tersnoodramp, toen de kerk overbezet was, weer bleek dat de Nieuwe Kerk nog altijd een functie heeft in Amster dam. Naar alle waarschijnlijkheid zal het nog vele jaren (minstens acht jaar) duren voordat de restauratie voltooid is. Dan zal deze kerk haar plaats in het kerkelijk leven van Amsterdam en van geheel Nederland weer kunnen in nemen. Al lange tijd wordt er door historici en astronomen gediscussieerd over het juiste geboortejaar van Jezus. Thans is er weer een boek gepubliceerd, waarin het jaar 6 „vóór Christus" als zodanig wordt aangewezen. Het is het tweede deel van een werk, dat ver schijnt onder auspiciën van de cultu rele organisatie van de Verenigde Na ties, de Unesco en dat de geschiedenis der mensheid behandelt en beschrijft. In dit deel, dat de periode van 1200 vóór tot 500 na Christus omvat, geven de schrijvers, de drie Italiaanse hoog leraren Luigi Paretti, Paolo Brezzi en Luciano Petech als hun mening, dat de geboorte van Jezus tegen het einde van het jaar 748 van de Romeinse tijd rekening moet hebben plaatsgehad. Dat komt dan overeen met het jaar 6 vóór onze tijdrekening. Het verschil wijten zij aan een rekenkundige fout van de abt Dionysius, die in de zesde eeuw de stoot heeft gegeven tot de aanvaarding van een nieuwe tijdreke ning, die uitging van de geboorte van Christus. Dit voorstel werd inderdaad algemeen aanvaard, zodat tegenwoor dig praktisch overal ter wereld de christelijke tijdrekening wordt ge bruikt, ook waar andere godsdiensten eigenlijk een eigen tijdrekening ken nen. Ethiopië is met zijn 22 miljoen in woners het enige „gekleurde" christe lijke land van Afrika. Ongeveer 55 pet van zijn bevolking kan men christelijk noemen. In Ethiopië ligt het Tana- meer. Vanuit het gebied rond dit meer werd Ethiopië in de vierde eeuw ge kerstend. Nog steeds is dit gebied een religieus centrum en er bestaat zelfs een republiek van monniken. Het is het autonome gebied van Chilga (zie kaart). of Egyple Ethiopië Atlantische Oceaan Het gebied kent een religieuze ge meenschap waartoe ook een aantal kloosters bij het meer van Tana beho ren. Deze kloosters moeten nog talrij ke zeldzame en oude boeken bezitten die echter slechts een enkeling te zien krijgt. De ongeveer tweeduizend bewo ners van de monnikenrepubliek van Chilga leven niet alleen in hutten huizen, een deel van het woont in grot ten en rotsspelonken. De monniken in deze grotten en spe lonken wor.cn hier hun gehele leven en zij verlaten hun woonverblijf nooit. In sommige van deze woonverblijven kan men niet rechtop staan. De mon niken zitten hier de gehele dag in ge bed of meditatie. Een bezit kennen zij niet en zij sla pen op de harde bodem zonder enige bedekking. Hun voedsel ontvangen zij van de kloosters. Men laat het voed sel in een mand langs de bergwan den zakken tot voor het hol van monnik. de Chilga Gondar TANA MEER Mondeling of schriftelijk contact is er zelden en wanneer de mand met voedsel niet meer wordt leeggemaakt weet men dat de monnik is overleden. Er zijn gevallen bekend van mensen die reeds meer dan twintig jaren in hun grot wonen. In die jaren hebben zij nooit meer een ander mens gezien of gesproken. In eenzaamheid staren zij uit over de bergen rond het Tana- meer. Mede door deze monniken noe men de inboorlingen het meer nog steeds „Heilig meer". „De Kogel door de Kerk". Inter views met gewezen gereformeerden, Uitg. Bakker /Daamen, Den Haag. Waarom een groot lezerspubliek zou willen weten op welke manier lidmaten van bepaalde kerkgemeenschappen uit die gemeenschap zijn geraakt, is een moeilijk te beantwoorden vraag. Men kan overal boeken over vol schrijven, en dus ook over dit onderwerp, maar dat is toch niet als een doorslaggevend argument te beschouwen. „Ze moeten het zelf weten" zou een redelijker en sportiever antwoord zijn dan: „we wil len nu eens uit de doeken doen waar die afval in de gereformeerde gelede ren aan te wijten is". Geloof en geloofs zaken zijn strikt persoonlijk. Met te we ten waarom een ander uittreedt, is men zelf geen steek verder. De lezer zal aan dit boekje voor zijn geloofsleven Drie zendingsarbeiders van de gere formeerde kerken zijn naar Brazilië vertrokken. Zij verbinden zich aan het Institute Cristao te Castro in de staat Parana. Het zijn de heer C. Geuze, die algemeen directeur wordt van het in stituut en de heer J. E. Scheffer en mejuffrouw L. A. Versteeg, die als do centen en internaatsleiders zullen op treden. In „De Witte Hei" in Huis ter Heide is het centrum voor gereformeerd jeugdwerk zijn werk begonnen. Het zal voortaan alle werkzaamheden van de jeugdorganisaties (samen 75.000 le den) uitvoeren. Het C.G.J. is een uit vloeisel van het besluit dat beide bon den eerder dit jaar namen met betrek king tot de taakverbreding en reorga nisatie van het gereformeerd jeugd werk. Het centrum heeft vijf afdelin gen met elk een eigen deskundige staf functionaris: kadervorming-vormings werk, werkmateriaal, publiciteit, open jeugdwerk en kampwerk. Tot geestelijk raadsman voor'de in richtingen van Justitie is door het Hu manistisch Verbond benoemd de heer A. Stevens te Bloemendaal. Het centrum katholieke huwelijks bureaus houdt op 19 november in „De blije Werelt" in Lunteren een studie bijeenkomst over het thema „Relatie- problematiek in het huwelijk". Inlei dingen op basis van praktische erva ringen en theoretische beschouwingen worden gehouden door mevrouw L. I. E. Geelen-Voss en de zenuwarts M. A. J. N. Nevejan. er in koop, Oost koop- Al enkele maanden is Knollendam een kerk te som dertigduizend gulden. Oost-Knol lendam is een gehucht van circa veer tig huizen aan de oostkant van het Noordhollands kanaal. Het hoort bij de gemeente Wormer. Het aantal kerkgangers van de Ne derlandse hervormde gemeente was er zo gering, dat het kerkbestuur het niet verantwoord vond daarvoor het kerkje in stand te houden. Men besloot een fusie met de Nederlandse hervormde gemeente in Wormer aan te gaan en het kerkje te verkopen. Het kerkje, dat eind vorige eeuw werd gebouwd en nog in goede staat verkeert, bood ruimte voor tweehonderd kerkgangers. Het zal nu wellicht een opslagplaats of een constructiewerkplaats worden. of zijn geloofsargumentatie niets heb ben, ook al zijn de interviews afgeno men aan figuren die in het maatschap pelijke leven iets betekenen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat een interview van een „afgevallen" naamloos arbei der in een lompenpakhuis nuttiger zou zijn geweest wat betreft de werkelijke noden van een geloofsonzeker mens, die zijn binding verliest en een andere aangaat of de hele zaak verder over boord zet. Maar het boekje is er nu eenmaal en er staan interessante uitspraken in, die men op hun best als „geprangde ly riek" zou kunnen beschouwen. Verder strekt het niet,dunkt ons. De samenstellers (jonge mensen, wier namen al evenmin iets zeggen) hebben misschien geprobeerd hun eigen onzekerheid te schragen en ze hebben van het verzamelde materiaal een boekje gemaakt. Dat zou kloppen met de enigszins frivole opmerking in de inleiding, dat naam van het boek je alleen gekozen is om de verkoop te stimuleren. Een gevaarlijk uitgangs punt, zelfs voor een titel, want het zou kunnen leiden tot verwachtingen die niet gehonoreerd worden. De kogel is dus niet door de gerefor meerde kerk, evenmin als door welke kerk ook, alleen zitten we in een tijd die de vaste binding tussen kerken en gelovigen aantast en analyseert om er iets redelij kers en stevigers voor in de plaats te krijgen. De geloofsafval be perkt zich niet tot de gereformeerden. Het geloof in algemene zin maakt een crisis door, waaruit het waarschijnlijk beter te voorschijn zal komen. Dat „be ter" zal de kerken soms als een bittere pil vergaan, maar daarvoor moeten ze de hand dan maar in eigen boezem ste ken. In ieder geval zeggen de veertien interviews in het onderhavige boekje niets dat de algemene geloofsformule raakt. Misschien heeft het waarde als klein facet van een zich evoluerende samenleving. Onlangs is in Wenen het 19e Inter nationale congres gehouden door onge veer 350 afgevaardigden uit de Oud-Ka tholieke kerk in de verschillende lan den, waarbij ook afgevaardigden waren uit kerken, met welke de Oud-Katho lieke kerk besloot tot volledige ge meenschap. Dat waren de Spaanse Hervormde Episcopaalse kerk, de Lu- sitaanse kerk van Portugal en de Phi- lippijnse Onafhankelijke Katholieke kerk. De overeenkomst daartoe werd ondertekend in een vergadering van de bisschoppen der kerken voorafgaand aan het congres. De voorwaarden van deze gemeenschap zijn dezelfde als in 1931 door de Oud-Katholieken werden overeengekomen met de Anglicaanse gemeenschap. Het betekent deelne ming in de bediening der sacramenten. De Oud-Katholieke gemeenschap wordt gevormd door een aantal ker ken in Europese landen, die in de loop der eeuwen zich hebben losge maakt van de Rooms-Katholieke kerk. De oudste groep is de Kerk van Utrecht, die gesticht werd in 1742. De Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse ker ken maakten zich los van de Rooms- Katholieke kerk na het eerste Vati caanse Concilie vooral wegens de af kondiging van het dogma van de on feilbaarheid van de paus. In totaal tel len deze kerken ongeveer 500.000 le den. De drie kerken die er nu bij zijn gekomen maken dat aantal aanzienlijk groter. De kerken in Spanje en Portu gal zijn maar klein, maar die in de Philippijnen telt 1.600.000 leden! Bij het congres waren waarnemers aanwezig van de Rooms-Katholieke kerk, van verschillende Orthodoxe ker ken, van de Anglicaanse gemeenschap en van de Wereldraad van Kerken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 14