De ondergang van een dichter
Ko van Dijk als DYLAN THOMAS
Poolse muziekmiddag
in Teylers Museum
Reclame in TV
en radio pas
per 1 maart
Het weekeinde
Documentaire over
Dylan Thomas
Edgar Varèse
overleden
NEGEN MUZEN
Toneelvoorstelling in
Rotterdam gestaakt
TÊLEFUNKEN
MAANDAG 8 NOVEMBER 1965
6
Semi-documentair spel bij de Haagse Comedie
DYAN THOMAS, de „wilde dichter
uit Wales", in ons land behalve door
zijn gedichten ook bekend als schrij
ver van het tot drama omgewerkte
hoorspel „Onder het melkwoud" heeft
een kort leven gehad. Hij was nauwe
lijks 39 jaar oud toen hij, in 1953, in
New York overleed na het drinken
van een enorme hoeveelheid whisky
niet tijdens een van zijn beruchte
waanzinnige drankfestijnen, maar
met de welbewuste bedoeling om er
een eind aan te maken. Het leven had
hem niets meer te bieden; hij had zijn
gezondheid ondermijnd door mate
loos roken en drinken, en wat hem
nog veel erger pijnigde hij had zijn
geest, zijn talent laten ondermijnen
door de dwingelandij van het geld, de
roem en de feestelijkheden, waarmee
Amerika hem in de laatste jaren van
zijn bestaan eerst had verlokt, daarna
overstelpt en tenslotte gevangenge
houden. Amerika had hem zo gefê
teerd en van stad naar stad, van le
zing naar lezing en van party naar
party rondgesleurd, dat hij tenslotte
alleen nog maar een soort feestnum
mer was, „alleen nog maar een stem
op wielen", zoals hij het heeft uitge
drukt; en in deze roes, die bijna vier
jaar had geduurd, was zijn schep
pingskracht samen met zijn lichaams
kracht geleidelijk verloren gegaan.
Een tragisch einde van een groot
dichterschap.
Alles
pleit
voor
bandrecorders
Guus Hoekman oogst
succes in New York
Leen Timp trekt zich
terug van „Zo
is
V'
Simon Koster
J. Damshuizer
Zondagmiddag zat de organist Haite van der Schaaf in de aula van Tey-
lers Museum aan de klavieren van de normale speeltafeldie aangekoppeld
is aan het eenendertigtoonsorgel. Voor deze bespeling was de hulpconsole
aangepast bij de middentoonstemming, die op het eind van de zestiende
eeuw ingevoerd werd en aan de componisten van klaviermuziek een eeuw
lang voldeed, wanneer zij zich binnen de perken van de mogelijkheden van
het stelsel hielden. Aldus was zij grotendeels passend bij het uit te voeren
programma, dat uit Poolse orgelmuziek uit de zestiende eeuw en uit Poolse
volksliederen bestond, die gezongen werden door de sopraan ReckoBijl.
De radio geeft dinsdag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
T elevisieprogramma
Jos de Klerk
Luthervan Osborne
DE WEZENLIJKE TRAGIEK daarvan,
in toneeltermen gezien, ligt duidelijk in
de confrontatie van een geestelijk een
zaam man, wiens creativiteit juist aan die
geestelijke eenzaamheid ontsproten is,
met een samenleving die hem geestdriftig
opneemt maar hem in en door die geest
drift verplettert, een samenleving die oor-
en geest-verdovend op hem werkt en
waaraan hij te gronde gaat omdat hij
niet bij machte is zich van haar los te
rukken. Een groot dramatisch gegeven
voor een groot toneelschrijver.
Maar dan moet dat gegeven wel kun
nen worden afgescheid°n van de persoon
Dylan Thomas en diens individuele be
levenissen, met al hun anekdotische maar
'Bijkomstige details, zodat die grote to
neelschrijver zich in volle vrijheid door
zijn inspiratie en fantasie kan laten lei
den. En dit is het tegendeel van wat de
Amerikaanse auteur Sidney Michaels
heeft gedaan; deze heeft niet slechts een
dramatisch portret van Dylan Thomas
willen tekenen, hij heeft de gebeurtenis
sen uit diens laatste levensjaren zelfs tot
een soort documentair spel willen ver
werken.
IN ZIJN IJVER om zo waarheidsge
trouw mogelijk te zijn heeft hij geput uit
het biografische boek van Dylan's wedu
we. Caitlin Thomas, uit een boek van
Dylan's Amerikaanse vroend John Mal
colm Brinnin, en zelfs uit steno
grafische notities en bandopnamen. Dit
streven naar authenticiteit kan men
op zichzelf waarderen, maar het gaat
ten koste van het drama, dat nu een
maal niet gediend is met allerlei karak
ters en bijzaken die in de drama
tische conceptie alleen zijn opgenomen
omdat ze nu eenmaal „historisch juist"
zijn en niet omdat ze in het stuk een on
misbare functie hebben. Dit procédé heeft
Advertentie
Perfecte
opname en
sublieme
weergave. Met
TELEFUNKEN
Magnetophon.
"Over Dylan Thomas zendt de NCRV-
televisie dinsdagavond 9 november op
Nederland I een Amerikaanse (bekroon
de! documentaire uit van Jack Howell.
In deze film wordt de sfeer opgeroepen,
waarin Dylan Thomas geleefd en gewerkt
heeft: zijn geboortestreek, de havenstad
Swansea, de stranden van Wales en de
rumoerige wijk Soho in Londen. De tek
sten zijn ontleend aan het werk van Dy
lan Thomas. In de uitzending over Dylan
Thomas zullen enige fragmenten uit het
toneelstuk worden gespeeld, dat dit week
einde bij de Haagse Comedie in première
is gegaan.
Guus Hoekman zingt op het ogenblik in
de City-Opera te New York de bas-buffo-
partij van de theaterdirecteur Laroche in
Capriccio van Richard Strauss. Zijn pres
taties zijn in de pers uitbundig geprezen.
De New York Times prees zijn zang-
technische prestaties en roemde hem te
vens Ms eersterangs acteur. De New
York World Telegram toonde zich
uiterst ingenomen met de kennismaking
met deze Nederlandse gast op het Ame
rikaans Operatoneel en de New York
American Journal huldigde de uitzonder
lijke kwaliteit van zijn stem.
Ko van Dijk en Myra Ward als
Dylan Thomas en zijn vrouw
Caitlin.
er danook toe geleid dat de figuur Dy
lan Thomas in Sidney Michaels' toneel
spel een prachtig, volledig levend karak
ter is geworden (omdat er over deze
unieke persoonlijkheid nu eenmaal een
overvloed van ge,gevens beschikbaar was,
maar dat de rest, zowel wat de karak
tertekening als wat de dramatische con
structie betreft, vaag en onpersoonlijk is
gebleven. Het geheel heeft daardoor meer
weg van een gedramatiseerd historisch
feuilleton, een aaneenrij gsel van handig
geschreven scènes, dan van een werke
lijk drama.
DE HAAGSE COMEDIE heeft zaterdag
en Zondag in de Koninklijke Schouwburg
de eerste Nederlandse voorstellingen van
het door Bert Voeten voortreffelijk
vertaalde stuk gegeven met Ko van
Dijk in de titelrol en Myra Ward als
Dylan's vrouw. Het spel van Ko van Dijk,
als de herrie-schoppende, branie-achtige
dichter die achter deze fagade een kin
derlijk gemoed en een hopeloze eenzaam
heid verbergt, was van begin tot einde
subliem; het was een bewonderenswaar
dige eenvoud en eerlijkheid, zowel in de
luidruchtige scènes waarin de druktema
ker Dylan Thomas met smaak zijn grof
heden debiteert als in die waarin het
grote kind, dat hij in werkelijkheid is,
ontroerend zijn onmacht en wanhoop er
kent. Als Caitlin had Myra Ward her
haaldelijk prachtige momenten en het
lag danook stellig niet aan haar maar
aan die vreemde legpuzzel van een rol
dat het karakter van deze vrouw, „die
zelf Dylan Thomas zou zijn geweest als
zij geen vrouw was," geen sluitend ge
heel werd.
Van de vele anderen die aan de door
Paul Steenbergen met veel gevoel voor
subtiele nuances geregisseerde voorstel
ling meewerkten waardeerde ik vooral
Eric van Ingen als de wat onhandige
Amerikaanse dichter Brinnin die in alle
onschuld Dylan Thomas laat overkomen,
Kees Coolen als de minder idealistische
uitgever Angus en Anne-Marie Heyligers
als Meg, het verstandige Amérikaanse
meisje dat vergeefs probeert Dylan van
de ondergang te redden. Het kleine rol
letje van een reactionaire Amerikaanse
miljonair, die weigert Dylan uit zijn fi
nanciële nood te helpen als hij merkt dat
de dichter „linkse" politieke ideeën heeft,
had Paul Steenbergen zelf op zich geno
men. Paula Petri en Ingeborg Elzevier
gaven aardige typeringen van Dylans vu-
Leen Timp zal het satirisch VARA-
programma „Zo is het toevallig ook nog
eens een keer" niet langer regisseren.
De VARA zal voor de uitzending van 19
november een andere regisseur aanwij
zen.
De heer Timp heeft het programma
vanaf het begin, nu enkele jaren geleden,
regisseerd maar het was in omroepkrin-
gen geen geheim, dat hij de laatste tijd
niet tevreden was met de voorbereidingen
van „Zo is het", dat zijn laatste seizoen
beleeft. Herman Wigbold is dit jaar niet
meer verbonden als eindregisseur aan
het programma en zijn plaats is overge
nomen door Hans Jacobs, die niet al te
gelukkig heeft gemanoeuvreerd bij het
aantrekken van nieuwe krachten na het
vertrek van Yoka Berretty, Peter Lohr en
Gerard Komelis van het Reve.
rige Amerikaanse bewonderaarsters en
Marijke Merckens gaf een solo-nummertje
als strip-tease-danseres ten beste. Een in
genieus, zich tot aanduidingen beperkend
decor van Lou Steenbergen maèkté een
vlotte afwikkeling van de 21 taferelen mo
gelijk.
Er was aan het slot langdurig applaus
en welverdiend bravo-geroep voor Ko van
Dijk, wiens schitterende creatie een wei
nig-geslaagd stuk had gered.
Met een aflevering, gewijd aan vele
wonderlijke vissen in het Artis-aquarium
kreeg de AVRO-serie „Zoo Zoo" geregis
seerd door Lex de Rooi, weer een boeiend
vervolg. Studio Stalles, het tienerpro
gramma, dat daarna door deze omroep
op de beeldbuis werd gebracht, biedt
zoals wij met genoegen vaststelden de
jongelui niet alleen „the beat", maar ook
mogelijkheden tot meer serieuze ontspan
ning. Ten overstaan van echte tieners,
die aandacht luisterden, droeg nu bij
voorbeeld een jong acteur een stukje
Tsjechow voor.
Wie weinig voelde voor net zaterdag
avondvermaak, dat de AVRO op Neder
land I pleegt te produceren, kon via het
andere kanaal een goed en gevarieerd
programma van de KRO in de huiska
mer brengen. Daartoe behoorde o.m. de
eerste aflevering van „Letters en Noten"
een serie opgebouwd rond een wedstrijd
voor amateurschrijvers, die voorzover
het daartoe wordt uitverkoren hun
werk in deze uitzending gespeeld zien
door echte beroepsacteurs. Afgewisseld
door vocale en instrumentale muziek
nummers, werden drie sketches gespeeld
voor de jury, bestaande uit Jan Willem
Hofstra, Alexander Pola en Henriëtte Da
vids. Twee van deze miniatuur-werkjes
hadden weinig met toneel te maken; de
derde, geschreven door H. Citroen en ge
titeld „Storing" was naar het leven ge
schreven en kenmerkte zich door zijn
goede dialoog en zijn satirische strek
king. Ook al, omdat dit programma door
Rens van Dorth en Tineke Roeffen zo
aardig was opgebouwd, zullen wij gaar
ne naar het vervolg kijken.
Gisteravond kwam, voor het eerst in
dit seizoen, de VARA-show van Rob de
Nijs weer op het scherm. Regisseur Ben
de Jong maakte er, gesteund door de
geestdrift en het élan van De Nijs tn
diens zingende en musicerende redactie
staf 'n weer wel verzorgde en vlotte uitzen
ding van. die uiteraard vooral gericht
was op de smaak van de jongeren. De
samenstellers loofden een prijs van hon
derd gulden en een uitvoering uit voor
een liedje (muziek en tekst) dat in deze
serie past; eenzelfde bedrag werd toege
zegd aan hem of haar, die een nieuwe
en goede titel voor deze show weet te
bedenken. Gelet op de aankleding en be
zetting van deze amusementsuitzending
en nog meer op het verlangde (kom er
maar eens op!) vinden wij die prijzen
verre van hoog.
Het spel of moord?", dat even
eens door de VARA werd uitgezonden,
bleek een bijzonder boeiende praat-thril
ler te zijn en in deze bijna paradoxale
kwalificatie gaat dan een groot compli
ment uit, zowel voor de auteur, als voor
de regisseur en de uitvoerenden. De re
gisseur was Eimert Kruidhof, dié met ge
varieerde camera-instellingen niet alleen
het bezwaar ophief, dat het stuk zich
slechts in één ruimte afspeelde, maar
daardoor ook het onbehagen, de onrust en
de angst tot uitdrukking bracht, die in
deze psychologische aftelsom, die als uit
slag de moordenaar opleverde, heerste.
En de rolbezetting liet nauwelijks iets te
wensen over, zodat het noemen van één
naam onrecht aan de anderen zou kun
nen doen. Het was een zeldzaam goed
stuk tv-toneel.
DE ZANGERES VERTOLKTE met hei
dér, goeddragend geluid een reeks beknop
te overwinningsliederen uit 1588 en verder
nog, verdeeld over twee beurten van op
treden, een achttal folkloristische liederen.
Al deze zangstukjes werden mer orgelbe
geleiding uitgevoerd. Van de overwin
ningsliederen kon men vermoeden dat dit
accompagnement origineel was; het paste
ook volkomen in de middentoonstemming.
De begeleidingen van de volksliederen, die
uiteraard van recenter datum zijn en be
rekend op de sinds ongeveer 1700 in de
Westerse muziek gebruikelijke gelijkzwe-
vende temperatuur, openbaarden zo nu en
dan nog al eens wrijvingen bij chromati
sche wendingen. Dit kwam vooral voor in
de laatste reeks liedjes, die over 't alge
meen vrijer van zetting bleken te zijn.
Men zou ze dus op een normaal gestemd
orgel moeten horen.
Voor een demonstratie met gebruikma
king van de middentoonstemming, zou het
mijns inziens geboden zijn met orthodox
aangepaste begeleidingen de klippen te
omzeilen. Overigens was de samenwer
king van zangeres en organist zeer te
prijzen.
HAITE VAN DER SCHAAF was zijn be
speling begonnen met drie goedklinkende
nummertjes uit het vermaarde tabula-
tuurboek dat de Poolse kanunnik Jan van
NEW YORK Edgar Varèse, compo
nist van Franse afkomst, is zaterdag in
New York overleden. Hij was 82 jaar en
stierf in het „University Hospital" na een
operatie.
Edgar Varèse werd in Parijs geboren
Na een studie in de wis- en natuurkunde
studeerde hij bij Vincent d'Indy in de
Schola Cantorum en aan het ;onservato
rium waar zijn leermeester de organist en
componist Charles Marie Widor was. Hij
werd gesteund door Debussy en Romain
Rolland. Na de oorlog '14-T8 ging hij
naar Amerika. Hij werd in 1926 Ameri
kaans burger. Als stichter van het „In
teratlantic Composers Guild for presenta
tion of serious contemporary music" werd
hij een van de vaandeldragers van de mo
derne muziek en de laatste jaren van de
elektronische muziek.
Hij. was dirigent van het Symphonischer
Choir in Berlijn, gastdirigent van onder
meer het Praags Symfonie-orkest en Int
Cincinnati Orchestra. Voor de opera
Oedipus und die Sphynx" werkte hij sa
men met Von Hofmannsthal. Van zijn
werken noemen wij „Trois pièces d'on
chestre", „La chanson de jeunes hom
mes", „Rhapsodie Romane", „Prélude
la fin d'un jour," „Bourgogne," „Mehr
Licht", „Gargantua", „Les Cycles du
Nord," „Amériques".
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(8.25 De groenteman). 8.45 Morgenwij
ding. 9.00 Voor de zieken. (9.35 Water
standen). 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (11.00 Nieuws). 12.00
Licht instrumentaal ensemble en zangso
liste. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting:
Voor de landbouw. 12.40 Licht instrumen
taal ensemble. 13.00 Nieuws. 13.10 Jour
naal en beursberichten. 13.10 't Muzikan
tenuur: 1. Strijkkwartet: moderne mu
ziek; 2. Pianorecital: klassieke muziek;
3. Instrumentaal trio: moderne muziek.
14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw.
15.40 Zang en pianospel. 16.00 Nieuws.
16.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.15
Voor de jeugd. 17.15 New York calling.
17.20 Lichte grammofoonmuziek voor de
tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten.
18.25 Lichte orkestmuziek en zangsoliste.
18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken
brief uit Parijs. 19.05 Gamelan: Indone
sisch programma. 19.35 Sitar: radiotijd
schrift voor gitaristen. 20.00 Nieuws. 20.C5
Ontvangst in Gooiland: gevarieerd pro
gramma. 21.15 Ontmoeting der levens
overtuigingen: gedachtenwisselingen over
geestelijke stromingen in Nederland. 21.40
Modern strijkkwartet (opn.). 22.10 Licht
orgelspel. 22.25 Ik geloof, dat, praatje.
22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00
Venster op de hedendaagse muziek, mu
zikale lezing. 23.40 Licht pianospel. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek.
(7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huis
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade:
gevarieerd muziekprogramma. 10.50
Lichtbaken, lezing. 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50
Volaanvooruit, praatje. 12.00 An
gelus. 12.03 Folkloristische muziek. 12.20
Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40
Aktualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50
Lichte grammofoonmuziek en praatje.
13.35 Voor de plattelandsvrouwen. 13.45
Muziek kent geen grenzen: gevarieerd
muziekprogramma. 14.45 Zie, ik maak
alles nieuw, programma over godsdien
stige vorming, thuis en op school. 15.00
Bij Cascade te gastlicht muziekpro
gramma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 On
derweg: programma voor oudere luiste
raars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Voor de
padvinders. 17.50 Overheidsvoorlich
ting: Religieuze achtergronden op Bonai
re. Spreker: F. J. van Wel. 18.00 De Zil
vervloot: Inetrnationale volksliederen,
18.20 Uitzending van de Partij van de Ar
beid. Bij de tijd. Een 14-daags radioma
gazine, voor de microfoon gebracht door
Theo Eerdmans en Jaap Brand, onder re
dactie van Gabri de Wagt. 18.30 Stereo-
Licht instrumentaal ensemble. 18.50 Van
klanten en wanten weten: actualiteiten
voor de middenstand. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. Aansluitend: Conciliejour
naal. 19.35 KRO-Jubileum-Muziekfeest
1965: Flitsen demi-finale concours harmo
nieën en fanfares. 20.00 Moderne muziek
voor 2 piano's (opn.). 20.30 Radio Philhar-
monisch orkest en solist (opn): klassieke
muziek. 21.25 Reportage. 21.35 Stereo: Or
gelconcert: klassieke muziek. 21.55 De
zingende kerk: muzikale mogelijkheden
in een nieuwe liturgie. 22.15 Zie, ik
maak alles nieuw: programma over gods
dienstige vorming, thuis en op school.
22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM ID (F.M.-kanalen) NRU-
GEZAMENLIJK PROGRAMMA. 9.00-
17.00 Voorbereid door NCRV. 17.00-
18.00 Voorbereid door VARA.
NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru
mentaal allerlei (gr). 10.00 Nieuws. 10.02
Licht muziekprogramma, (gr). (Om 11.00
Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Elektro
nisch pianospel: bekende melodieën (gr).
12.30 De Top Tien van deze week (gr).
13.00 Nieuws. 13.02 Klanken van eigen
bodem (gr). 13.30 Notenparade: gevari
eerd muziekprogramma (gr). 14.00
Nieuws. 14.02 Lichte vokale muziekjes
(gr). 15.00 Nieuws. 15.02 Muziek bij de
thee: lichte grammofoonmuziek, speciaal
voor de dames. 16.00 Nieuws. 16.02 Tiene-
rama: platenshow voor tieners. NRU/
VARA: 17.00 Nieuws. 17.02 Dixielandmu-
ziek (gr). 17.30 Filmmelodieën (gr). 17.40-
18.00 Instrumentaal trio.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammo
foonmuziek. 12.40 Weerbericht, medede
lingen en SOS-berichten. 12.45 Buitenl.
persoverzicht. 12.50 Beursberichten en
programma-overzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.20 Klassieke muziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws).
15.45 Gevarieerde muziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les.
16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen 17.15 Rhythm
and blues. 17.45 Harmoniemuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Amusementsmuziek. 18.45 Sportprogram
ma. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Inter
mezzo. 19.50 Klankbeeld. 20.00 Dansmu
ziek. 20.30 Hoorspel. 21.46 iKlassieke mu
ziek. 22.00 Nieuws en berichten.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Kenmerk, de veertiendaagse informatie
rubriek van de kerken. NTS: 19.35 Magil-
la Gorilla, tekenfilm. 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de
Boerenpartij. 20.30 Dorp aan de rivier,
speelfilm. 22.00 Donkere wolken boven Ba-
li, documentaire. 22.25 Uitzending Stich
ting Socutera. 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Die Flut, korte opera, door Radio
Omroepkoor, Radio Kamerorkest en so
listen. 20.30 Extra special: Zigeunerklan
ken. 20.45 Jongerenparlement. NTS: 21.25
Hoofdstuk V, amusementsprogramma,
22.05-22.10 Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NOT/NTS: 10.45 Schooltelevisie. 11.10-
11.35 Idem. NTS: 19.00 Nieuws in het kort.
19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor ge
hoorgestoorden. 19.33 Engelse les. (les 6
en herhaling les 5). 20.00 Journaal.
NCRV: 20.20 Huwelijksvoorwaarden, TV-
spel. 20.55 Documentaire film over Dylan
Thomas, met teksten van deze dichter.
21.35 De methode Wanninger, komische
politiefilm. 22.00 Attentie. NTS: 22.25
Journaal. 22.30 Pauze. 22.45-23.15 Teleac:
Samen leven nu en morgen: les 6: De
gezinshuishouding I.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Een zekere Brent-thrillerfeuille
ton. (deel 3). VARA: 20.30 Achter het
nieuws. 20.55 Première Théatre: Het gla
zen paleis, TV-film. 21.45 Documentair
programma over de kunstenaar Frans
Masereel. NTS: 22.10 Journaal. 22.15-22.40
RKK: Bijbel voor alleman?, programma
over de Bijbel (deel 5).
De Haarlemse Klavar Accordeon Club
bestaat vijfentwintig jaar. Op zondag
21 november gaan twee orkesten van de
H.K.A.C. naar het bonds-concours in Rot
terdam en op zaterdag 27 november wordt
een concert in Haarlem gegeven.
Lublin van 1537 tot 1548 aanlegde. Verder
vertolkte de organist uit dezelfde tijd een
vijftal miniatuur stukjes, waarin een hoogst
enkele keer al eens een lichte stemming
wrijving te constateren was. Wat er dan
op wijst dat de middentoonstemming de
problemen van de vorige generatie ook
niet compleet oploste.
DEZE OUD-POOLSE muziek bleek over
wegend van opgewekt karakter te zijn;
een Coranto van Jakub Polak kon als zo
danig wel een succesnummertje heten.
Maar ook een treffende indruk kregen wij
van een ingetogen anonieme Cantio Polo-
nica. Ten slotte liet Haite van der Schaaf
zich als vertolker op vlotte wijze gelden
met een drietal volksdansen, waarvan de
bewerkingen nog minder dan die der hier
boven besproken liederen rekening hiel
den met de beperkingen van de hier toe
gepaste oude stemming. Alleen wanneer
zo'n volksmelodie akkoordloos optreedt,
ervaart men iets van haar natuurlijke on
gedwongenheid.
Anton de Beer vulde het programing
van deze middag aan met een uiteenzet
ting van Eulers klankgeslachten, die op de
normale speeltafel vanuit het hoofdinstru
ment kunnen worden toegepast, wat dan
een vlotte vertolking van de compositie®
die erop gebaseerd zijn door ieder vaar
dig organist mogelijk maakt. Met klank
stukken in de Eulergeslachten van Henk
Badings volgde de proef op de som, wat
voor zover ik het beseffen kan een onbe
sliste strijd te horen gaf tussen weten
schap en toonkunst. Ik acht het niet op.
mijn terrein liggen hierover verder te dis
cussiëren.
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG. Niet op 1 januari
maar vermoedelijk pas op 1 maart zal
de reclame in radio en televisie wor
den ingevoerd. De algemene maat
regelen van bestuur, die de invoering
regelen, zijn binnenkort te verwach
ten. De uitwerking zal echter nog zo-
veel tijd kosten dat de oorspronke
lijke invoerdatum 1 januari 1966 niet
gehaal zal kunnen worden.
In voering van de reclame in radio en
televisie en alles wat daarmee gepaard
gaat aan op te richten advies- en uitvoe
ringslichamen, alsmede aan de voorschif-
ten en verordeningen, blijkt heel wat in
gewikkelder te zijn dan tijdens de forma
tie, van het kabinet-Cals werd aangeno
men. In de regeringsverklaring deelde de
ministerpresident indertijd mee dat de
reclame vermoedelijk in oktober zou wor
den ingevoerd. Later moest deze datum al
worden opgeschoven tot 1 januari 1966.
Ook 1 maart zal als streefdatum misschien
te optimistisch blijken te zijn.
De voorstelling die het nieuw Rotter
dams Toneel zaterdagavond in de Rotter
damse Schouwburg heeft gegeven .ran
het stuk „Luther" van John Osborne,
moest halverwege worden gestaakt, om
dat Coen Flink, die de hoofdrol speelde,
zijn stem kwijt was. Het stuk was vrij
dag in première gegaan.
Als gevolg van de ziekte van Coen
Flink ging de opvoering van „Rouw past
Elektra" die zondagavond in de Rotter
damse Schouwburg zou worden gegeven,
ook niet door. In plaats daarvan werden
twee éénakters gegeven, „De Tijger" en
„Zeg het eens aan mijn goede oor".
„De (voor het laatst) lachende Kerk".
Fons Jansen, die met zijn KRO-jubi-
leumtournee „De Lachende Kerk" ge
durende ruim een jaar een groot aan
tal plaatsen in Nederland heeft bezocht,
zal dinsdagavond 9 november om 20.00
uur in het Minerva Theater te Heem
stede zijn laatste voorstelling van dit
programma geven. De voorzitter van
de KRO, mr. H. W. van Doorn zal tij
dens deze avond een korte toespraak
houden.