M KNEEP" VAN ANN JELLICOE Goed spel van de Toneelgroep Studio in een amusant „toneelgebeuren" Uwlle kinder slip Leer en suède: samen (in) één Noel Cowards „Hooikoorts" Alphenaar Echt leer is echt mode f TONEEL IN HAARLEM NEGEN MUZEN EMS-balletprijs voor Sonia Gaskell en Scapino Ballet Nieuwe dialoogvorm VRIJDAG 12 NOVEMBER 1965 15 Autotechniek als cursus op televisie „Het lied van de week" via radio en t.v. Henny Orri verlaat de Toneelgroep Centrum Opgevoerd door Toneelgroep Ensemble NOEL COWARD was vijfentwintig jaar en er waren al een half dozijn toneelstukken en twee revues van zijn hand gespeeld toen hij, in 1925, het blijspel „Hay fever" schreef. Hij was dus toen al geen beginneling meer, al zal hijzelf nu hij de volgende maand zesenzestig wordt en kan terug zien op een oeuvre van meer dan dertig blijspelen, komedies, revues en operettes, plus tal van filmscenario's „Hay fever" wel echt als een beginwerk beschouwen. En dat is het stellig ook wel, gezien de zoveel minder toegespitste humor en de zoveel minder geraffineerde techniek dan zijn latere stukken bevatten. Maar hij heeft het verleden jaar toch nog wel waardig gekeurd om het, onder zijn eigen regie, door de National Theatre Company in de Londense Old Vic te laten spelen. De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma VOOR VRIJDAG NEDERLAND I VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Theo Olof voor concert tournee naar Rusland Simon Koster Nathan de Wijze J. Damshuizer. Het is een uitmuntende cocktail, „De kneep" van Ann Jeliicoe, dat niet als toneelstuk, maar als „toneelgebeuren" aangekondigd, gisteravond in het theater JJe Brakke Grond" in Amsterdam door de Toneelgroep Studio in première is gebracht. Amusant is het in hoge mate, soms een beetje ontroerend en zelfs idyl lisch op een absurde manier; soms ook realistisch, maar dan bevrijdend, schelms dus eigenlijk. Op deze wijze is het ook vertolkt door Studio in het eigen theater, voor zéér eigen publiek, dat zich met de kneepjes van „De kneep" bijzonder heeft vermaakt. Waarom „toneelgebeuren"? Ann Jelii coe heeft er in een vraaggesprek zelf dit van gezegd: „Ik probeer elk effect, dat het Theater te bieden heeft, te ge bruiken om het publiek wakker te schud den, om het te bereiken via zijn emoties. Ik schrijf zo, omdat volgens mij de voor stelling, die iedereen heeft van de ratio nele, intellectuele en intelligente mens, totaal niet juist is. Volgens mij worden de mensen gedreven door hun emoties en hun angst en onzekerheid." Ann Jeliicoe heeft in dat interview nog meer verteld, maar voor dit stuk is het *t belangrijkste, dat ze dialogen schrijft, waarin de spelers niet „vertellen" wat er met hen en de anderen aan de hand is, maar dat ze hun emoties op een veel directere manier uiten. Ze spreken en handelen of ze zich onbespied wanen, of er geen publiek is. Zij schijnen te leven alsof ze zichzelf zijn op de manier waarop mensen in de badkamer zingen. Het ge volg is een zeer direct aansprekende dialoog, ondanks de „pop art-neigingen" van de schrijfster bijzonder begrijpelijk en zeer efficiënt om in korte tijd bijzonder veel over te brengen. Het is ook niet zo helemaal nieuw, want andere schrijvers, vooral van film dialogen, hebben het al eerder op deze manier gedaan. Ann Jeliicoe maakt er echter een systeem van. Het „verhaal" van „De Kneep" is heel simpel: Drie mannen en een meisje. De ene jongeman Stevens, handelt en spreekt of hij zo juist „Ik, Jan Cremer" uit het hoofd heeft geleerd. Hij is een in provo garnituur gestoken sex-blu'ffer. Erik Plooyer speelde niet, maar „deed" deze rol uitstekend in een type casting-stijL Aart Staartjes was zijn goede tegenpool, Johan Greter heeft dit stuk geregis seerd en daarbij de bedoelingen van de schrijfster uitstekend gerealiseerd. Hij had daarbij een uitstekende vertaling van Paul Rodenko tot steun. Zijn decor behoorde een kaal houten hok te zijn en dat was het ook. Het spel deed die kaal heid snel vergeten, de vele open doekjes getuigden daarvan. HEIN STEEHOUWER i* Advertentie Heerlijk aansluitend. Gemaakt van superelastische, zeer snel drogende 700% Helanca. Prettig dragen voor de kinderen, gemak kelijk wassen voormoeder. Maten: 2-5 jaar, 6-9 jaar, 10-14 jaar. de schuchtere onderwijzer Peter, die zo graag een vrouwenveroveraar zou willen zijn. Carol van Herwijnen speelde over tuigend de schakelfiguur tussen de twee Tom, voor wie een meisje niet alles be tekent. In hun huurkamertje komt een dorps meisje de weg vragen naar een „Ster huis". Ze is de „Unschuld vom Lande", maar snakt toch naar avontuur, typisch een vlinder-om-de-kaars-karaktertje. Christine Ewert maakte een hartverove- rend creatietje van dit even schuchtere als bereidwillige meisje, zowel bang voor aanranding als verlangend naar erotiek. Dan ontwikkelt zich een kostelijk spel, waarin de schuchtere onderwijzer het pleit wint en de ontmoeting eindigt met: Ja samen uit... gezellig'", een avond je bioscoop van twee verliefde jonge mensen. In de maanden januari, februari en maart van volgend jaar gaan de A.N.W.B de Stichting Televisie Academie Teleac en het Koninklijk Technicum P.B.N.A. sa men een televisie-cursus Practische Auto techniek verzorgen. In totaal komen er twaalf uitzendingen steeds op donderdagavond van half ze ven tot 7 uur waarin eenvoudige auto techniek wordt gegeven. De eerste uitzen ding is op 20 januari en de laatste op 14 april. De televisielessen zullen steeds zaterdags worden herhaald. Zij worden gepresenteerd door de heer C. van Dijk huizen, hoofdinspecteur- instructeur van de A.N.W.B. Wegenwacht. Inschrijvers voor deze cursus krijgen een schriftelij ke begeleiding op de televisielessen. Nu het langverwachte proef bundelt je met „102 Gezangen" verschenen is, dat vooruit loopt op het grote Nederlandse Ge zangboek, voor de samenstelling waarvan vooral de Nederlandse Hervormde Kerk zich al vele jaren zoveel moeite getroost heeft, hebben de prof. dr. G. van der Leeuwstichting en de Stichting Centrum voor de Kerkzang er bij de direct-geïn- teresseerde Omroepinstanties op aange drongen, dat ook radio en televisie een zo groot mogelijke bijdrage zouden leve ren tot het alom bekend worden van de nieuwe liederen. Vooral de radio zou gro te diensten kunnen bewijzen, waar het er óm gaat voorgangers, kerkelijke collega's, onderwijzend personeel, enz., vertrouwd te maken met de melodieën. De initiatiefnemers hebben een open oor gevonden, niet enkel bij het I.K.Ö.R. en het C.V.K., welke organen zich bezig hou den met de regelrechte uitzending van kerkdiensten, maar ook bij N.C.R.V. V.P.R.O. en K.R.O. Een rondetafel-confe rentie leidde tot het besluit, dat de door voering van een radioprogrammering „HET LIED VAN DE WEEK" zal wor den nagestreefd, volgens welke, telkens te beginnen op maandag, een bepaald lied reeds enige malen geklonken heeft alvo rens het op de eerstvolgende zondag in de diverse kerken gezongen wordt. De bedoel de programmering (die dagopeningen, epilogen, koorzanguitzendingen, kerkcon certen, enz., omvat) zal voorlopig de pe riode omvatten vanaf maandag 22 novem ber (de maandag vóór eerste Advent) tot en met Trinitatiszondag 1966. Er zijn af spraken gemaakt over de programmering zelf niet alleen, maar ook over de keuze van de „liederen van de week" (welke term in dit verbmd geen specifiek liturgi sche waarde heeft), waaraan belangheb benden (kerkkoren, catecheten, onderwij - pers, enz.) zich zoveel mogelijk souden kunnen houden. Erik Plooyer en Aart Staartjes in „De Kneep" van Ann Jeliicoe. Russische criticus bezoekt Nederland. Jevgeni D. Soerkow uit Moskou, een vooraanstaande Russische litteraire, to neel- en filmcriticus, medewerker van verscheidene bladen en lid van het be stuur van het centrum in de USSR van het Internationaal Theater Instituut, zal volgende week een oriëntatiebezoek aan Nederland brengen. Het Nederlands Centrum van het Internationale Theater Instituut belegt maandagmiddag 15 no vember in het I.C.C. in het Vondelpark te Amsterdam een ontmoeting met ver tegenwoordigers van het Nederlandse toneel. De heer Soerkow zal een korte inleiding houden over de actuele pro blemen van het Russische theater, waarna hij vragen van Nederlandse collega's en toneelkunstenaars zal be antwoorden. Advertentie piano's KRUISWEG 47-49 HAARLEM Advertentie TILBURG, woensdag (LCN) - De verwerking van glad leer en suède samen (vooral In de schoenindustrie) leidde tot bijzonder originele kreaties De kleurencombinaties zijn gevarieerd. Op deze manier wordt er ruimschoots rekening gehouden met de keuze die u straks wilt maken, ook bij accessoires als tassen en handschoenen (u vindt in de tassenbranche een verrassende ver scheidenheid in de kombinatie: leer/ suède). Kijk dus uw ogen uit en spits uw oren voor de deskundige adviezen van uw leveranciers. L De actrice Henny Orri zal per 1 sep tember 1966 verbonden zijn aan het gezel schap Toneelgroep Theater te Arnhem. Henny Orri speelt thans bij de Toneel groep Centrum. DAARBIJ ZAL VERMOEDELIJK DE overweging hebben gegolden dat dit veer tig jaar oude stuk nog niet verouderd is, mits het wordt vertoond als een persifla ge op de jaren twintig niet alleen wat de kostuums en de dameskapsels betreft, maar ook door de typeringen, de manier van converseren en zich gedragen en zelfs door het gebruik van uitdrukkingen die intussen uit de omgangstaal verdwe nen zijn. Door dit alles kan „Hay fever" in 1965, in plaats van een betrekkelijk zwak blijspel, een alleraardigste farce worden. Maar dan natuurlijk: een pseu- do-historische farce, niet een moderne klucht gespeeld in kostuums uit 1925. TOEN HET TONEELGEZELSCHAP Ensemble dit stuk in ons land ging op voeren zou het er goed aan hebben ge daan, een nieuwe vertaling te laten ma ken. Want de reeds vrij oude vertaling van Bets Ranucci-Beckman mist nu juist dit afstand-nemen van de omgangstaal van 1925 en daardoor gaat een belangrij ke bron van amusement bij een heden daagse opvoering in parodiërende stijl verloren. En als die stijl niet consequent HILVERSUM l 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (verv.) 9.15 Harmonie-orkest. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Gemeente in meervoud: II. Eén huis, vele woningen, gesprekken. 9.55 Kinderen moeten spelen (III), praat je. VARA: 10.00 Z.O. 135: gevarieerd pro gramma. (11.00 Nieuws). 12.15 Loon naar werken, praatje. 12.27 Mededelingen t.b. v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sport nieuws. 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Stereo: Spelenderwijs met de lichte muze: licht muziekprogramma. 13.40 Uitlaat, programma voor de twinti gers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.55 Voor nu en later, lezing. 15.10 Nederlandse zan gers uit vroeger jaren: concert- en orato rium-aria's. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.45 Vragenvuur: vragenbeantwoording van jonge mensen. 17.00 Stereo: Metropole-orkest en solisten: amusementsmuziek. 17.30 Radioweekjour- naal. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Tijd voor teenagers (gr.). 19.20 Radio- raad, forum. 20.00 Nieuws. 20.05 Al is het niet met de bruid: oude en nieuwe dan sen. 20.50 Licht instrumentaal trio. 21.15 De tweede werkelijkheid, hoorspel. 22.05 Stereo: Licht instrumentaal sextet en zangsoliste. 22.30 Nieuws. 22.40 Liedjespro gramma. 23.10 Even naplaten: licht mu ziekprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Klassieke pianomuziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Geestelijke liederen, 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn: gevarieerd programma. (8.30 Nieuws). 10.45 Klassieke pianomuziek (gr.). 11.00 Nationaal Katholiek thuisfront herdenk de gevallenen. Plechtige Requiem Mis in de Kathedrale Basiliek van St. Jan te 's Hertogenbosch. 12.15 Klassieke gram mofoonmuziek. 12.24 Marktberichten 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.40 Grammofoonmu ziek. 12.45 Overheidsvoorlichting: Geven en nemen.De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Lichte gram mofoonmuziek. 13.15 Voor de tieners. 14.10 Matrozenkapel van het Marine Op leidingskamp Hilversum. 14.35 Voor de kleuters. 14.45 Lichte grammofoonmuziek. 15.00 Metropole-orkest: amusementsmu ziek. 15.30 Franse en Nederlandse chan sons (opn.). 16.00 Muzikale Tombola: ge varieerd muziekprogramma (18.20-18.30 Sportperiscoop). 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. Aanslui tend: Concilie journaal. 19.35 Nieuwe klas sieke grammofoonplaten met commen taar. 20.20 Operatie Buvard hoorspel. 21.00 Bij Cascade te gast licht muziekpro gramma. 22.00 Vocaal ensemble (Gr.). 22.10 Roulette, muzikaal spelletje. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.45 Concilie journaal. 23.00 Omroep orkest en soliste: Populair-klassieke mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen). NRU Gezamenlijk programma. 9.00-11.00 Voorbereid door AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door NCRV. NRU-AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Orkesten parade. 10.00 Nieuws. 10.02 Tienertijd: he dendaagse en toekomstige toppers. NRU-NCRV11.00 Nieuws. 11.02 Lichte orkestmuziek (gr.). 11.30 Leger des Heils- muziek (gr.). 12.00 Nieuws. 12.02 Licht muziekprogramma. 12.30 Tienerama: pla- tenshow voor de tieners. 13.00 Nieuws. 13.02 Gevarieerd Nederlands muziekpro gramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Volksmuziek. 14.30 Toonkunst voor allen: Werken van de grote meesters (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Hoogtepunten uit operettes, musi cals en films. 16.00 Nieuws. 16.02-18.00 Ma tinee met de lichte muze: gevarieerd mu ziekprogramma (17.00 Nieuws). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Filmkroniek. 12.40 Weerbericht mededelingen en SOS-berich- ten. 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Lichte muziek. 12.57 Programma-over zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en sport- overzicht. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Licht programma. 17.00 Nieuws, weerbe richt en mededelingen. 1715 Meisjes koor. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Vrolijke muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nws., weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Gevarieerd program ma. 21.00 Cabaretprogramma. 22.00 Nws. en berichten. 22.15 Kaf en koren. 23.00 De nachtvlinder. 23.55 Nieuws. NOT/NTS: 10.45-11.35 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. KRO: 19.05 Telixer, een jong tijdschrift (le editie). 19.35 Vogels uit het Zuidpoolgebied, natuurfilm. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 The swinging world of Sammy Davis jr., Amerikaanse TV- show. 21.30 Bonanza, TV-feuilleton (afle vering 22). 22.20 Werken van barmhartig heid, epiloog. NTS: 22.35 Journaal. KRO 22.40-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De Danny Kaye Show. AVRO: 20.50 Voor de vuist weg. NTS: 22.10-22.15 Journaal. NTS: 10.30 Teleac: Samen leven nu en morgen (herhaling van les 6). 11.00 Te leac: Kennis van textiel (herhaling van les 7). 11.30-12.00 Teleac: Van maatlat tot meetklok, basiscursus voor het hanteren van meetgereedschappen door metaalbe werkers (les 7). NCRV: 16.00 Filatelis tisch allerlei. 16.20 Achter het stuur: auto mobielkroniek. 16.45-17.30 Voor de kinde ren. NTS: 19.00 Achter het stuur: automo ren. NTS: 19.00 Journaal. 19.01 Klaas Vaak. NCRV: 19.05 Waarom? Daarom! programma over de erfelijkheidsleed. 19.28 Station Petticoat, TV-film. 19.52 Morgen is het zondag. NTS: 20.00 Journaal. NCRV 20.20 Interland, TV-spelcompetitie Neder landBelgië (deel 2). 21.55 Licht instru mentaal kwartet. NCRV: Huwelijksvoor waarden, TV-spel. 22.30 Attentie. 22.45 Avondoverdenking. NTS: 22.50-22.55 Jour naai. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA 20.01 Een zeker Brentthrillerfeuille ton. 20.30 Uit. 20.55 Burke's law, TV-film. 21.45 Sportcommentaar. NTS; 32.16-22.2 hulde Mary dresselhuys. Journaal. Cor van Rijn en Mary Dresselhuys in hooikoorts" van Noel Coward. wordt doorgevoerd blijft er, voor toe schouwers van nu, niet zo bar veel van het stuk over. Dan wordt het een vrij ge forceerd blijspelletje over een egocen trisch Engels gezin, gevormd door een ouder-wordende ex-actrice die ook in het dagelijks leven het acteren niet kan laten, een schrijver van oppervlakkige senti mentele romans, hun zoon en dochter in de puberteitsjaren, en een zonderling stel weekend-gasten die na een chaotische za terdagavond op zondagochtend al de plaat poetsen. Wat er méér in steekt, kan er alleen worden uitgehaald door een even consciëntieuze als consequente stijl-regie en een prima rolbezetting. Op geen van deze twee punten is de opvoering van „Hooikoorts" door Ensem ble, die men gisteravond in de Haarlemse schouwburg heeft kunnen zien, erg sterk, De regie van Jan Retèl was goed van opzet er zaten in de voorstelling wel degelijk momenten waarop de parodiëren de bedoeling duidelijk werd maar he laas was die goede opzet gestrand op de bijzonder ongelijkwaardige vertolkingen van de negen rollen die, als het goed is, stuk voor stuk vermakelijke bijdragen moeten leveren tot het dwaze „period piece". De rollen zelf bevatten daar I ruimschoots genoeg materiaal voor, want dat Noel Coward de gave bezit om zelfs in het kleinste rolletje een persoonlijk- j heid te schetsen waar een acteur iets bij zonders van kan maken was in 1925 al volkomen duidelijk. Maar van die ideale vertoning bleef men gisteravond ver ver wijderd. HET SPREEKT WEL HAAST vanzelf dat Mary Dresselhuys een kostelijke Ju dith Bliss was, want die rol is in elk op zicht een kolfje naar haar hand: een ro mantische actrice in hart en nieren, die ook in haar eigen huis niet kan leven zonder te acteren tot de stukken eraf vliegen, maar die dat zelf toch ook weer heel nuchter kan toegeven, aan zo'n fi guur geeft Mary Dresselhuys al haar hu mor, haar charme en haar talent om alle kleine en fijne details van de rol als pailletten te laten schitteren. In haar ver tolking was de persiflage op „the roaring twenties" geheel en al levend geworden. Jan Retèls uitbeelding van de rustige, maar op zijn eigen manier toch ook ego centrische echtgenoot sloot daar, juist door het contrast, voortreffelijk bij aan. En Sigrid Koetse was hoogst vermake lijk in haar uitgelaten persiflage op de femme fatale" uit de tijd van de stom me film, een zo geestige vertolking dat daarbij opnieuw de vraag rees waarom men deze geboren comédienne zo zelden in blijspelrollen en zo dikwijls in drama's te zien krijgt. VOOR HET OVERIGE bleef de opvoe ring ver beneden het peil dat de regis seur zich moet hebben voorgesteld. De dochter des huizes, gespeeld door Jenny Arean, leek wel een hedendaags provo meisje dat onwennig in een jurk van haar grootmoeder rondliep; de zoon, Huib Rooymans, had zich al evenmin kunnen losmaken van 1965. Cor van Rijn speelde een diplomaat die als hij ooit had kun nen bestaan het Britse imperium al had laten ineenstorten voordat het gebo ren was. Pleunie Touw maakte van de „flapper" Jackie een zielig figuurtje dat klaarblijkelijk uit een tehuis voor zwak zinnigen was ontsnapt, en Henk Molen berg was volstrekt ongeloofwaardig als de sportieve „he-man". Elly Weller maakte tenminste nog iets acceptabels van de gewezen kleedster die huishoud ster is geworden. De dameskostuums van Jan van der Wal waren heel aardig; zijn decor miste elke sfeer. Het vrij talrijke publiek gaf aan het slot te kennen dat het zich toch wel ge amuseerd had en bracht daarbij vooral De E.M.S.-Cultuurprijs voor ballet is niet, zoals aanvankelijk de bedoeling, toegekend aan Nederlandse dansers, maar wordt verdeeld tussen de directrice van Het Nationale Ballet, Sonia Gaskell, en het Scapino Ballet. Zowel Sonia Gaskell als het Scapino-Ballet heeft, aldus de E.M.S. zonder onbreking twintig jaar lang baanbrekend werk voor de Neder landse balletwereld verricht. Sonia Gaskell ontvangt een bedrag van 7500 als een persoonlijk geschenk, dat zij naar eigen goeddunken kan besteden. De leidster van het Scapino-Ballet krijgt vier studiebeurzen voor jonge veelbeloven de krachten. Voor de studiebeurzen kun nen vier door de leidster van het Sca pino Ballet aan te wijzen leden van de dansgroep cursussen volgen aan een bui tenlandse balletacademie. De prijsuitreiking zal op 27 november in de Kurzaal in Scheveningen geschie den tijdens een galaconcert. Dan zullen ook de E.M.S.-cultuurprijzen worden uit gereikt aan de winhaars van het fluitisten concours en van het concours voor beel dende kunst, waarvoor 42 beeldhouwwer ken ter beoordeling zijn ingezonden. Een deel daarvan zal in het Kurhaus worden geëxposeerd. Theo Olof, eerste concertmeester van het Residentie-Orkest, heeft de eervolle uitnodiging ontvangen een aantal concer ten in Rusland te komen geven. De Haag se violist, die al vele malen in het bui tenland heeft gespeeld en in de afgelo pen jaren onder meer enkele malen in Amerika optrad als solist, zal over enkele weken naar Rusland vertrekken, waar hij op 4 december zijn eerste concert geeft. In totaal zal hij tijdens zijn reis, die tot 21 december zal duren, negen maal optreden. Drie maal zal hij met orkest spelen, zesmaal verzorgt hij een recital. De rubriek „Mensen Kijken" van de VPRO, samengesteld door Henk Teeuw, biedt bepaald niet zoveel te kijken, maar was toch wel weer boeiend: plezierige, ontroerende en curieuze mensen ka men erin aan het woord en de presenta tie waar het Heieen van Meurs be treft dus minder gemaakt dan in het be gin van deze serie was goed. De toneelgroep „Centrum" bracht daar na Lessing's klassieke gedicht „Nathan de Wijze", waarmede in het bijzonder Guus Hermus als de hoofdrolvertolker zoveel succes oogstte, ook op het televi siescherm. Met genoemde acteur slaag den o.a. André van den Heuvel, Ann Ha- senkamp, Nell Knoop en Peter Aryans er in hun spel aan te passen aan het me dium (en dat is geen gemakkelijke op gave, wanneer men zo'n romantisch praatstuk, hoe mooi van inhoud dan ook, vele malen voor het voetlicht heeft ge bracht). Voorzover het wat verouderde, theatrale element van dit kostuumstuk toch nog hinderlijk was, weten wij dit aan de televisieregie van Jack Dixon, die door een teveel aan beeldvullende close- ups nogal eens onbescheiden was. Dat wij tegen de middeleeuwse decors zo nu en dan toch weer die schaduw van de microfoonhengel zagen, lijkt ons ook ver meldenswaard. i De nieuwe, geestelijke' rubriek „Ver kenning en Herkenning" had vervolgens een eerste aflevering, die tekenend was voor de periode van vernieuwing, waar in het christendom verkeert. Een r.-k. geestelijke, pater Wesseling interviewde hierin prof. dr. Van Hoik, die als vrij zinnig-protestantse waarnemer het Vati caans concilie heeft bijgewoond. En het merkwaardige was, dat de positieve reacties op de vergadering van de rooms- katholieke kerkvaders, die uit de mond van de protestantse professor kwamen, de pater schenen te bemoedigen. Inhoudelijk was deze VPRO-avond er een van grote kwaliteit, maar het woord overheerste en dat werkte toch wel ver moeiend. Het was alsof wij in een paar uur tijds een weekblad hadden uitgespeld en een toneelstuk hadden gelezen. Maar ja, dat moet je nu eenmaal ook niet I doen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 15