„DRIE HOGE HOEDEN" Shawn Elliott werd in enkele weken beroemd met een calypso m TONEEL IN HAARLEM NEGEN MUZEN KRO-nieuwe stijl viert jubileum met grote luister Meubels van Napoleon 1 OSRAM DINSDAG 16 NOVEMBER 1965 7 r Zouteloos blijspel gespeeld door Toneelgroep Theater Simon Koster Kunstenaarsprotest tegen ambassade-houding Goedkope editie van „De Ondergang" Herfetwandeling? DROSTE Pastilles altijd welkom Viering van veertigjarig bestaan Ondeugend liedje op de hitparade: De radio geeft woensdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. Gezellig samenzijn? T elevisieprogramma lr-iiil>iTB B. Z. S. Vies woord op BBC Vermakelijkheidsbelasting en bioscoopbedrijf Nederlandse Filmdagen in Münster Henr. Roland Holstprijs voor Hugo Claus V -vj s, „DRIE HOGE HOEDEN" („Tres sombreros de copa"), volgens het schouwburgprogramma het eerste, in 1932 geschreven stuk van de Span jaard Miguel Santos Mihura, is gisteravond door de Toneelgroep Theater in een door Wim Kouwenhoven geregisseerde opvoering in de Haar lemse Stadsschouwburg vertoond. Het is een blijspel, of liever een soort burleske, waarin een ietwat bedeesde man aan de vooravond van zijn huwelijk in aanraking komt met een groep hoogst onwaarschijnlijke variété-artiesten en onmiddellijk verliefd wordt op het danseresje Paula. Hij zou zijn burgerlijk bestaan op slag willen ruilen voor het „vie de bo hème" van het variété, waarin hij met deze Paula een leven van vrijheid blijheid zou kunnen leiden, maar als de trouwkoets voorrijdt stapt hij er +och maar braaf en gedwee in, terwijl Paula eenzaam achterblijft. m NAAR DE MENING van de directie der Toneelgroep Theater is dit stuk „een verrukkelijke komedie". „Zelden," zegt zij, „heeft een schrijver zo aanstekelijk en met zoveel niveau zijn visie op de men sen gegeven. Als in een wervelwind voert hij ze ten tonele, uitgerust met een vrij wel onuitputtelijke voorraad sprankelende humor." Ik wil graag geloven dat de di rectie van Theater werkelijk zo enthou siast over „Drie hoge hoeden" is als uit deze woorden blijkt, maar waar dat en thousiasme op berust is mij een raadsel. Van de „wervelwind"waarmee Mihura zijn mensen ten tonele voert, was in de voorstelling van gisteravond in elk geval niets te merken. INTEGENDEEL, reeds het begin is van een onbeschrijfelijke traagheid; een schier eindeloos gesprek tussen de brui degom en de hotelhouder bij wie hij de laatste nacht vóór zijn huwelijk komt lo geren een gesprek over allerlei dingen die met het verdere verloop van de han deling niets te maken hebben vormt de inleiding tot een reeks van zouteloze scènes, waarvan de kinderachtigheid veel opvallender is dan de „vrijwel onuitputte lijke voorraad sprankelende humor". Zit 'm die sprankelende humor misschien in de schoonvader-in-spe ,die onder het ho telbed een „stinkend, in ontbinding verke rend lijk" meent te ontdekken, dat dan een speelgoedkonijn blijkt te zijn waar mee hij even later verblijd huiswaarts keer? Of in de rij kste-man-van-de-stad, die Paula's genegenheid probeert te winnen met papieren bloemen en andere fraaiighe den die hij (hoe bestaat het!) zo-maar uit zijn binnenzak te voorschijn haalt? Of in de kindse oud-militair die voor een kusje Bernhard Droog en Wim Kouwen hoven in „Drie hoge hoeden" bij de Toneelgroep „Theater". van een ander variété-meisje al zijn me dailles over heeft? Maar nee, uit dit alles zal eerder de „met zoveel niveau gegeven visie op de mensen" moeten blijken. Als toeschouwer komt men daar niet zo dade lijk op. WAAROM DIT stuk, drieëndertig jaar nadat het geschreven is, zo nodig moest worden opgegraven, wordt door de opvoe ring van Theater niet duidelijker gemaakt Als het inderdaad de kwaliteiten bezit die, blijkens het programma-commentaar van de vertaler Dolf Verspoor, mensen als Marguérite Duras en Eugène Ionesco in verrukking hebben gebracht, dan heeft Wim Kouwenhoven die er niet uit te voor schijn getoverd. De hele voorstelling met uitzondering van Bernhard Droog als de bruidegom stond trouwens op een artistiek peil dat in de Nederlandse toneel wereld van 1965 niet meer acceptabel is. „Allemaal komen ze na afloop buiten, broederlijk vereend in een gemeenschap pelijke lach", moet Marguérite Duras naar aanleiding van de Parij se opvoering hebben geschreven. Na afloop van de Haarlemse voorstelling van gisteravond kon zo'n reactie met de beste wil niet worden geconstateerd. Drieëntwintig Nederlandse kunstschil ders hebben de ministers van Buitenland se Zaken en CREMA in een telegram om opheldering verzocht over de negatie ve houding van de Nederlandse ambassa de vorige week bij de opening van een expositie in het „Art Moore Institute" in Philadelphia. Bij de opening op 5 no vember was noch de ambassadeur van Nederland noch een van zijn vertegen woordigers aanwezig. „De kunstenaars voelen zich in hun be langen geschaad omdat het gebrek aan morele steun van de ambassade het de Amerikaanse initiatiefnemers onmogelijk maakt hun plan, om de expositie door de V.S. te laten reizen, uit te voeren," zo vertelde een van de kunstenaars, de heer H. Willemse, tegenover een ANP-verslag- gever. De protesterende kunstenaars zijn Rudi Bierman, Eugène Brands, Tonny Buitendijk, Pieter Defesche, Eduard Flor, Han Mes, Antoon Rooskens, Jan Sierhuis, Pierre van Soest, Henk Willemse, Henk Arnold, Ed Dukkers, Niels Hamel, Jaap Hillenius, Paul ten Hoopen, Lex Horn, Pie ter Kooistra, Imre Nagy, Aart Roos, Hein Stork, Paula Thies, Dick Zwier en Ruth Fischer. „Verpletterende reacties" PROF. DR. J. PRESSER heeft gister middag in het gebouw van de Staats drukkerij te Den Haag de eerste exempla ren in ontvangst mogen nemen van de goedkope editie van zijn boek „De Onder gang". Dit historische werk, waarin prof. Presser een schrijnend beeld geeft van al hetgeen zich bij de vervolging van de Nederlandse joden heeft afgespeeld be leefde sedert april van dit jaar vijf her drukken, haalde een oplage van 41.000 in een prijziger uitgave en het staat reeds bij voorbaat vast dat op de 50.000 goed kope exemplaren die thans bij de boek handel klaar liggen, nog herdrukken zul len volgen. „DE ONDERGANG" heeft een overste! pende stroom van reacties in het Neder landse volk losgewoeld: prof. Presser kreeg honderden brieven („verpletteren de lectuur") en talloze telefoontjes. Die reacties zijn nog niet steeds niet ten einde Prof. Presser zei er gistermiddag dit over: „Mijn reactie op de rpactie is deze in negen van de tien gevallen wordt vastgesteld dat in dit boek Nederland wordt geconfronteerd met een schuld, met gevallen van tekortkomingen en on nadenkendheid, van daadloosheid. Maar dan denk ik: wie ben ik eigenlijk dat ik die zo tallozen met die schuld heb mo gen confronteren. Tenslotte ben je zelf ook maar mens en mogelijk ook wel nalatig geweest. Bij de reacties waren talloze nut tige aanvulling en correcties. Er zitten nogal wat fouten in het boek", aldus de heer Presser, „maar het tempo van de verschijning maakt het vrijwel illusoir meer dan enkele allernoodzakelijkste cor recties aan te brengen." Advertentie Tune Detective. De Amerikaanse muziek criticus en auteur Sigmund Spaeth is in New York overleden. Hij was tach tig jaar. Hij heeft dertig boeken over muziek geschreven en is tot zijn dood redacteur van een muziekblad geweest. In zijn radioprogramma „Tune Detec tive" stelde hij de plagiaatpraktijken van componisten van lichte muze aan de kaak. Spaeth bewees bv. met gram mofoonplaten dat de oude tophit „Yes, we have no bananas" was samengesteld uit citaten uit „Halleluja" van Handel, „My Bonnie is over the Ocean", „I dreamt I dwelt in Marble Halls" en „Aunt Dinah's Quilting Party". La Scala. Een ballet van filmregisseur Federico Fellini en twee opera's van Italiaanse componisten zullen in het komende seizoen in La Scala te Milaan hun wereldpremières krijgen. De com ponist Renzo Rossellini presenteert op 10 maart „La Leggenda del Ritorno" (het sprookje van een terugreis). De componist Flavio Testi komt met „'1 Al- bergo dei Poveri" (herberg der armen). Amadeus Kwartet. Het Amadeus Kwartet gaat deelnemen aan een experiment op het gebied van het muziekonderwijs aan de universiteit van York. Elk jaar zal het kwartet negen weken lang in de universiteit inwonen. Ook zullen zij per semester twee concerten geven, omgaan met de muziekstudenten, deelnemen aan de activiteiten van de universiteit en helpen bij de opleiding. Een woord voerder van Granada Television, van wie dit plan uitgaat, heeft verklaard dat het een grootse ervaring voor jonge mensen moet zijn om met beroeps musici te kunnen spreken, wier benade ring van de muziek vaak sterk verschilt van de academische instellingen die noodzakelijkerwijze deel uitmaken van een universitaire opleiding. (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) DE FEESTELIJKE GEBEURTENISSEN rondom het 40-jarig bestaan van de KRO zijn gisteren begonnen met een plechtige zitting in Hotel Gooiland te Hilver sum, gevolgd door een receptie. De viering zal worden afgesloten met een mara thon-televisiedag op zaterdag 27 november. De voorzitter van de KRO, mr. H. W. van Doorn, bracht in zijn openingswoord een saluut aan de oprichters en de wer kers van het eerste uur. „Dat het nu weer anders moet, al is het alleen maar omdat een katholieke omroep verstaanbaar moet blijven voor velen, en niet alleen voor hen die vooraan in de kerk zitten, doet niets af aan wat zij deden. Zonder ook maar iets van een verraad aan de KRO, zoals die in zijn eerste levensfase was, te willen plegen, willen wij verklaren dat gij nu vindt een andere KRO, waarvoor het nieuwe leven in zeker zin vandaag begint". De ontwikkeling schetsend die het nieu we omroepbestel met zich mee zal gaan brengen, zei de heer Van Doom: „Een katholieke omroep in dit land behoeft niet te verschrompelen tot een sectarisch- godsdienstig groepje, dat zijn specifieke boodschap nog maar aan weinigen zou kunnen overbrengen. Integendeel: bij het nieuwe omroepsysteem moet de KRO een volledig herkenbaar katholiek program ma kunnen brengen, dat tevens van zo danige samenstelling en kwaliteit is dat zijn makers kunnen blijven beschikken over een aanmerkelijk part van de zend tijd". Namens de bisschoppen van Nederland bood kardinaal Alfrink de KRO zijn ge lukwensen aan, hierbij zijn grote waarde ring uitsprekend voor het belangrijke werk dat de KRO in deze 40 jaren heeft gerricht. Verheugend vond hij hier de ge zonde en loyale samenwerking tussen cle rus en leken, waarbij critiek niet uit de weg gegaan wordt. „Wat de kerk al dus kardinaal Alfrink in de post-conci- liaire periode die gaat aanbreken, boven ALLE EUROPESE RADIOSTATIONS zenden het uit, de televisie heeft er zich meester van gemaakt, de grammofoonplatenfirma's smijten de opnamen van andere vocalisten op de markt en de tekst staat afgedrukt in alle bladen van de lichte muze: „Shame and scandal in the family", de grote tophit van Shawn Elliott, tot voor kort een nog vrij onbekende zanger, nu met deze opname pijlsnel opgeklom men naar de derde plaats van de Nederlandse hitparade. „SHAME AND SCANDAL" is het ver haaltje van de jongen die naar zijn va der gaat om toestemming te vragen om met een meisje te trouwen, waarop ziit vader zegt, dat dat niet gaat, omdat het meisje zijn zuster is en hij voegt er veel betekenend aan toe „but your mammie don't know". Het is een ondeugende tekst gevangen in het onweerstaanbare ritme van de onvervalste calypso. Shawn Elliott maakte de opname een jaar geleden in Amerika en het leek er niet op dat zijn plaatje een succes zou worden. De pi kante tekst was er zelfs de oorzaak van dat vele radiostations het liedje niet uit zonden, tot het plaatje toevallig in Euro pa terecht kwam en Shawn, de 28-jarige sympatieke Amerikaan, in een paar we ken bekend werd. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo'foonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (verv.). 9.00 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw. 9-05 Klassieke grammofoon muziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte grammo foonmuziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Piano recital: moderne muziek. 12.00 Stereo: Licht instrumentaal septet. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Salonorkest en zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualitei ten en kalender. 13.25 Licht instrumentaal trio. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Radio- philharmonisch orkest: klassieke en se- mi-klassieke muziek. 14.45 Kerkorgelcon cert: moderne gewijde muziek. 15.00 Voor de jeugd (Om 16.00 Nieuws). 17.00 Voor de zieken. 17.30 VARA's Popshow: dans- orkest en solisten. 18.00 Nieuws. 18.15 Ac tualiteiten. 18.20 Uitzending van de Katho lieke Volkspartij: Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken die de aan dacht verdienen. 18.30 R.V.U.: Verontrei niging van lucht en ruimtelijke ordening, door ir. P. K. van Meurs. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuziek. 19.30 Artistie ke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Tram melant in Loeren a. d. Hor, gevarieerd programma. 21.00 Socialistisch commen taar. 21.15 Stereo: Promenade orkest en zangsoliste: Operettemuziek. 21.45 Een za kelijke kijk op het strand, klankbeeld over het bedrijfsleven en de kustrecreatie. 22.15 Ik loop door het land: licht programma. 22.30 Nieuws. 22-40 Actualiteiten. 22.50 Weerklank: muziekrevue. 23.30 Hobo en piano: oude en moderne muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek (7.30 Nieuws) 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde mu ziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte gram mofoonmuziek en praatje. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Mo derne orkestwerken (gr.). 10.30 Morgen dienst- 11.00 Klassieke orkestwerken (gr.). 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: reportages en lich te grammofoonmuziek. 13.30 Carillonmu ziek .13.40 Lichte orkestmuziek. 14.00 Boe ren en burgers in Buitenveen, hoorspel. 14.20 Pianorecital (gr.): klassieke muziek. 14.45 Omroeporkest en solist: klassieke en moderne muziek. 15.50 Bijbelvertelling Nieuws en berichten. Advertentie voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 17.15 Jazzmu ziek (opn.). 17.50 Overheidsvoorlichting: Werk en welzijn. Rat en muis. Reportage van Claude Belloni over de rattenbestrij ding in Nederland. 18.00 Klassieke gram mofoonmuziek. 18-05 Vocaal ensemble met instrumentale begeleiding (opn.): gewijde muziek. 18.30 Het Spektrum: nieuws uit de prot.-christelijke organisaties. 18.50 Licht vocaal ensemble (gr.). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Op de man af, praatje. 19.35 Muziek van het Le ger des Heils (gr.). 19.50 Wereldpanora ma. 20.00 Stereo: Concertgebouworkest (opn.): klassieke muziek (gr.). 21.45 Amu sementsmuziek (gr.). 22.00 Sportrubriek. 22.10 Grammofoonmuziek of mededeling 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wereldradioweek: moderne Deense muziek (opn.). 23.00 Ontdekkingsreis naar Tropisch Afrika, klankbeeld. 23.15 Wereld radioweek: moderne Deense muziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen). NRU - Gezamenlijk Programma. 9.00-15.00 Voorbereid door KRO. 15.00-18.0 Voorbereid door AVRO. NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Van uur tot uur: aktualiteiten. 10.05 Bet ty licht muziekprogramma (gr.). 11.00 Nieuws. 11-02 Van uur tot uur: aktuali teiten. 11.05 Koffie met Kees: licht mu ziekprogramma (gr.) en praatje. 12.00 Nieuws. 12.02 Van uur tot uur: aktualitei ten. 12.05 Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Van uur tot uur: aktualitei ten. 13.05 Bert: licht muziekprogramma (gr.)- 14.00 Nieuws. 14.02 Van uur tot uur: aktualiteiten. 14.05 Gevarieerd muziekpro gramma (gr.). NRU-AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Volksliedjes. 16.30 Rhythm and blues (gr.). 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 De zingende bougie: gevarieerd platen- programma voor automobilisten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerber, mededelingen en SOS-berich- ten. 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Klas sieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. 14.20 Kinderkoor. 14.30 Waarom wij niet? 14.50 Schoolkoren. (1500 Nieuws). 15.15 Voor het kind. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Jazzmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Eigen discotheek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.54 Orgelmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt en kroniek. 19.40 Concert. 20.00 Sym fonische muziek. 20.30 Barokmuziek. 22.00 VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.33 Engelse les (les 7 en herhaling les 6)20.00 Journaal. KRO: 20.20 40 Jaar K.R.O., kort verslag van de plechtige zit ting, die gisteren plaats vond in Gooiland te Hilversum. 20.40 Half-uur-show, geva rieerd programma. 21.10 Van station tot station, een programma over stationsar chitectuur. 21.45 Vanavond in Nieuwspoort 22.10 Werken van barmhartigheid, epi loog. NTS. 22.25 Journaal. 22.30 Pauze. TELEAC: 22.45-23.15 Samen leven nu en morgen. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Luipaard op schoot, documentaire TV-film. 20.25 Samantha, de schone heks, TV-film. 20.50 Sportpanorama. 21.25 Het kind van hiernaast, gedramatiseerde do cumentaire. NTS: 22.10 Journaal. RKK: 22.15-22.40 Bijbel voor alleman?, religieus programma. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I VARA: 17.00-17.35 Voor de jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak 19.05 Franse les (Les 7 en herhaling les 6). NCRV: 19.35 Hootenanny in Holland. NTS: 20.00 Journaal. NCRV 20-20 De Be verly Hillbillies, TV-film. 20.45 Plus minus maandelijks terugkerend documentair programma. 21.40 Chansons. 22.05 Atten tie. 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Een zekere Brent. thrillerfeuille ton (deel 5). 20.30 Achter het nieuws. 20.55 Kermis in de regen, speelfilm. NTS: 22.20-22.25 Journaal. Advertentie 1 1 y In de recensie van het optreden van het Haarlems Opera Koor in Haarlem op vrijdag 12 november in de krant van za terdag 13 november is een soliste alleen met haar voornaam Elly genoemd. Zij is Elly van Mourik uit Amsterdam, de butante en leerlinge van de dirigente Bep Ogterop. Het afgelopen weekeinde was hij in Ne derland om opnamen te maken voor eei) televisieshow van de VARA. In het Am sterdamse American Hotel zei Shawn: „Ik ben niet alleen calypsozanger of folk- singer, geen Belafonte of een Lopez, ik wil meer, ook swingende liedjes zingen, kortom allround zijn, en geen calypso-eti ket opgeplakt krijgen. Maar dat „Shame and scandal" een klinkende topper is, laat Elliott toch niet helemaal koud. DAT HIJ inderdaad anders kan dan al leen calypso's zingen, bewijst hij op zijn nieuwste plaatje waar ook enkele liedjes staan die hij met .een Guy Mitchellachtige spontaniteit brengt. Maar voorlopig gaat Nederland een tijdje luisteren naar „The family in Trinidad", die Elliott als kleine jongen begonnen in een kleine New Yorkse Club een slordige duit in het laatje zal brengen. In Engeland is grote beroering ontstaan over een t.v.-uitzending van de B.B.C., waarin een zogenaamd „schutting" woord is gebruikt om de geslachtsdaad aan te duiden. Het woord is door de befaamde criticus van „The Observer" Kenneth Ty nan gebezigd in een vraaggesprek met de Amerikaanse schrijfster Mary MacCarthy, met wie hij via ingezonden brieven in zijn krant in de clinch was geraakt. Vele kij kers belden hoogst verontwaardigd de B.B.C. op, twee parlementsleden dreigden het geval ter sprake te zullen brengen in het Lagerhuis en mevr. Whitehouse een der initiatiefneemsters van de cam pagne om de t.v. te zuiveren, heeft zelfs aangekondigd een protest aan koningin Elisabeth te zullen zenden. De sedert jaren slepende kwestie van de belasting op vermakelijkheden voor bios copen trekt meer en meer de aandacht van de volksvertegenwoordiging. De kwestie heeft in de afgelopen periode eni ge keren een punt van gedachtenwisse- ling uitgemaakt tussen regering en kamer, en tussen vertegenwoordigers van de be trokken bedrijfstak en de overheid. Uit het verslag van de behandeling van het hoofdstuk Algemene Zaken van de Rijksbegroting 1966 blijkt dat vele leden van de vaste Commissie voor Financiën deze week de minister president hebben gevrragd tot welk resultaat men is geko men na het overleg met het bioscoopbe drijf. In gelijke zin hebben leden van de vaste Commissie voor Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk zich met vragen gewend tot de betrokken minister die hierover, zoals was toegezegd, met het bioscoopbedrijf overleg zou plegen. alles nodig heeft is een positieve samen werking, waarbij in een voortdurend over leg en een gestadig bereidwillig luisteren naar elkander gezocht wordt naar de meest geschikte wegen om samen het ge laat van de kerk te laten zien in nieuwe frisheid. Dit kan niet zonder een kritische houding; maar het kan evenmin door al leen maar kritiek. Ik geloof dat met name de KRO in de naaste toekomst door dit gezichtspunt in onze katholieke gemeen schap en zeer waardevolle positie zijn in breng kan hebben". Via het eidofoorscherm hield voorts vanuit het Vaticaan de paus een korte toespraak. „Katholieke radio- en televisie uitzendingen moeten luisteraars en kij kers brengen tot deelname aan het leven van de kerk en hen doordringen van de waarheid", aldus de paus. KUNST De minister voor Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, mr. M. Vrolijk, bood namens de regering zijn gelukwen sen aan. Nadat hij de ontwikkeling van de KRO in het bijzonder en van de om roeporganisaties in het algemeen had ge schetst zei minister Vrolijk dat het aan staande open bestel een overschakelen van NTS-NRU oude stijl naar nieuwe stijl vergt, die de omroeporganisaties een be hoorlijke mate van aanpassingsvermogen zal kosten. Deze ontwikkeling van oud naar nieuw geschiedt voor een aanzienlijk deel met medewerking van de omroepen. Deze samenwerking van nu is de hechte basis van het omroepbestel straks. Mr. Vrolijk zei: „Vooral vanuit de KRO ko men steeds gedachten naar voren die voor het radiobesluit van grote en con structieve betekenis en waarde zijn. De KRO bevordert de openheid, niet alleen in eigen kring, maar ook ten opzichte van het gehele Nederlandse volk". Minister Vrolijk liet zich overigens niet verleiden enige duidelijke uitspraken of mededelingen te doen over het nieuwe beleid; hij vermeldde slechts dat binnen zeer afzienbare tijd, in het Staatsblad de Algemene Maatregelen van bestuur inza ke N.T.S.-N.R.U.-nieuwe stijl gepubli ceerd zullen worden. Aan twee KRO-medewerkers reikte de minister tenslotte onderscheidingen uit: mr. W. J. A. Wagenaar, hoofd radiodienst en adjunct-directeur van de KRO, werd benoemd tot ridder in de orde van Oran je Nassau. Mejuffrouw W. Kuppers, één van de eerste medewerksters van de KRO, ontving de eremedaille in goud, be horende bij de onderscheiding van Oran je Nassau. Twee mahoniehouten fauteuils, die eens gebruikt zijn door Napoleon en keizerin Josephine zijn in Londen bij Sotheby verkocht voor 1450 pond (14.500 gulden). De koper was een Londense antiekhande laar. Op de stoelen zit een zilveren plaatje waarop staat dat de stoelen afkomstig zijn van slot Malmaison bij Parijs, de residentie van Josephine. De stoelen en andere meubelstukken van Napoleon wa ren eigendom van het Britse Royal United Service Institute. Een sofa, die Napoleon tijdens zijn ballingschap op St. Helena heeft gebruikt, bracht 800 pond (8.000 gulden) op. Een schrijfbureau met koperen sloten, eveneens van St. Helena, bracht echter slechts 45 pond (450 gulden) op en een toiletspiegel 50 pond (500 gulden) Op maandag 22, dinsdag 23 en woens dag 24 november aanstaande worden voor de tweede maal de Nederlandse filmda gen in Münster (Westfalen) gehouden on der auspiciën van het Instituut voor de Journalistiek aan de Westfaalse Wilhelms Universiteit en de Münsterse Filmclub. De leiding ervan berust bij prof. dr. Henk Prakke, directeur van genoemd instituut, en dr. Heinz Koester, de zakelijk leider van de filmclub. Maandag, na de opening door dr. Prak ke, houdt onze filmmedewerker Charles Boost een voordracht over „Montage en werkelijkheid in de Nederlandse film", waarna vertoond worden „Kokon" van Jan Oonk en „Twaalf Miljoen" (Alleman) van Bert Haanstra in Duitse versie. Des middags worden vertoond „P" van Jan Keja, „Een Zondag op het Eiland van de Grande-Jatte'' van Frans Weisz, „Blind Kind" van Joan van der Keuken, en „Op de Bodem van de Hemel" van Jan Vrij man in Nederlandse versie met Duits commentaar, 's Woensdags worden ge draaid „Aanmelding" van Rob Houwer (met subsidie van het Nederlands mini sterie van Onderwijs), „Das Rathaus" van Louis van Gasteren over de bouw van het raadhuis van de stad Marl naar het ontwerp van de Rotterdamse archi tecten Van den Broek en Bakema, „Am sterdam" van Herman van der Horst, „Fa- gade" van Jan Wiertsema (met subsi die van het Nederlandse ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk) en ah, Tamara" van Pim de la Parra jr. Op voordracht van een jury bestaande uit de heren Pierre H. Dubois, Ben Stro man en Erik Vos, heeft het bestuur van de Henriette Roland Holststichting be sloten de Henriette Roland Holst-prijs voor het jaar 1965 toe te kennen aan de Vlaamse schrijver Hugo Claus voor zijn oeuvre op het gebied van de toneelschrijf kunst. De uitreiking van de prijs zal aan staande vrijdag geschieden in het gebouw van de n.v De Arbeiderspers te Amster dam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7