VOOR HEM
KLAAR
V
Van Molière
(17e eeuw)
naar molière
(20e eeuw)
Echt leer is
echt mode
Boudewijn de Groot, pionier van het
echt-Nederlandse protestlied
Een nieuwe musical van Willy v. Hemert
héél vrije bewerking van „Free as air'1
Koor Katholiek Haarlem met
werken van Dworsjak en Kodaly
^neinH I e^eaSfogZgi^ofjP(Së:
Broertjes pleegden
aanslag op trein
NEGEN MUZEN
Zeg het
met
bloemen
Kostbare manuscripten
weer in Duits bezit
19
VRIJDAG 19 NOVEMBER 1965
S^lS^r ^Sg Stefl^k
Sas Bunge
TV als voorbeeld
GRAMMOFOONPLATEN
j§^ W nabeschouwingen
Twee uur storing
De radio geeft zaterdag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisie programma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
J. Damshuizer
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
De beste Nederlandse versie van „The universal Soldier", lijflied van Donovan,
Is die van Boudewijn de Groot, zeggen de kenners van de protestsongs. Boudewijn
de Groot staat volledig achter de door hem gezongen tekst (van de hand van zijn
vriend Lennaert Nijgh). Hij is anti-militaristisch, anti-oorloganti-geweld. Hij heeft
heel gauw medelijden met wat of wie dan ook, hij kan niemand pijn doen, hij kan
niet doden zonder te weten wat de man tegenover hem gedaan heeft of zonder te
weten waarom hij dit zelf moet doen. Dat is dan ook de reden dat hij geen soldaat
wil zijn. „Bovendien vind ik het kinderachtig te twisten over iets dat relatief is:
Er wordt namelijk alleen maar gevochten om een stuk land. Waarom in hemels
naam?" Dat is ook de oorzaak dat Boudewijn de Groot, 21 jaar, bezig is vrijstelling
te krijgen voor de militaire dienst. „Ik ben bang fanatiek te worden. In principe
ben ik tegen alle geweld, al ben ik van nature erg driftig"
EEN STILLE, wat verlegen jongen is
hij eigenlijk, die teruggetrokken in een
hoekje van het Amsterdamse Américain
het interview gelaten accepteert. Hij vindt
het niet prettig om over zichzelf te pra
ten. Feiten en data komen er vlot uit,
andere vragen worden bedachtzaam ge
wikt en gewogen en met enige terughou
ding beantwoord. Hij zegt bijvoorbeeld
zichzelf ondanks zijn jeugdige leeftijd
foed te kennen. „Ik geloof niet aan zelf-
edrog: of dat woord is grammaticaal fout
of het is een onmogelijkheid. Ik ken me
zelf, door en door." Boudewijns carrière
is begonnen in 1964. Na zijn lyceumtijd
In Haarlem kwam hij terecht op de film
academie in Amsterdam, leerde gitaar
spelen, was een groot bewonderaar van
Jaap Fischer en kwam daarom in een
speelfilmpje van Lennaert Nijgh. Hij
zong er twee romantische liedjes in. De
N.T.S.-man Ed Lautenslager zag bij ken
nissen deze film, was enthousiast over de
stem van Boudewijn, bracht hem in con
tact met Phonogram en het resultaat
werd een proef contact in 1964 met daar
na twee plaatjes.
„JAAP FISCHER heeft eigenlijk nooit
een opvolger gekregen en misschien had
den onze plaatjes (tekst van Lennaert, mu
ziek van Boudewijn) zoveel succes. Het
werden wel geen tophits, maar gezien het
feit dat het echte Nederlandse chansons
waren, was hun ontvangst toch verras
send". Ook in de Haarlemse Waag boekte
hij groot succes. Een jaar lang bleef
Advertentie
Advertentie
®3S
Verrassend nieuw: super elastisch
in lengte en breedte. Wat een
kous! Zo'n verrukkelijk weefsel
heeft U nog nooit gevoeld. Het
been wordt zacht en soepel om
helsd. De nylon voegt zich naar
iedere beweging van de huid. De
hele kous zit mooier en gladder.
3 Sterren nylons f. 2.95 en f 1.95.
(Van onze correspondent)
deze grootscheepse produktie meewerken.
De hoofdrollen worden vertolkt door Frits
Er komt weer een musical van Willy 1 Butzelaar, Jenny Arean, Winnifred Bos-
van Hemert op de televisie. Deze beken- boom, Hetty Verhoogt, Hans Boskamp,
de t.v.-regisseur heeft een zeer vrije be- Huib Rooymans en Jacco van Renesse.
werking gemaakt van de musical „Free Van deze spelers komen Frits Butzelaar,
as Air" (enige jaren geleden ondanks Hetty Verhoogt en Huib Rooymans voor
goede critieken als theaterproduktie een het eerst in een t.v.-musical; het is de
financiële flop). De t.v.-musical van Van gewoonte van Van Hemert om steeds
Hemert waarvoor vorige week de op na- nieuwe mensen uit de Nederlandse ac-
men gemaakt zijn, gaat heten „Zout is teurswereld aan zijn musicals te laten
de Zeewind" en zal in december door de meedoen. Voor Huib Rooymans, jong ac-
N.C.R.V. op het scherm gebracht worden, teur bij de Nederlandse Comedie, is het
Het verhaal van „Zout is de Zeewind" wel bijzonder prettig dat hij is uitgeko-
is gesitueerd op een klein eilandje, waar zen. Hij is namelijk sinds ongeveer een
het leven van de weinige inwoners zich jaar getrouwd met Jenny Arean en voor
nog afspeelt op toeren van enige eeuwen het eerst spelen ze nu samen in een stuk.
geleden, tót echter een invasie van toeris- Willy van Hemert is weer blij omdat
Huib Rooyans een goede zangstem blijkt
te hebben.
De muzikale bewerking van „Free as
Air", die bijna even vrij is als de tekst
bewerking, is gemaakt door Harry de
Groot. Slechts drie melodieën uit de oor
spronkelijke musical zijn gehandhaafd.
Willy van Hemert vertelt ons dat „Zout
is de Zeewind" als een satire op de Ibi-
za-rage beschouwd kan worden. Het
ten de rust komt verstoren.
Meer dan honderd mensen zullen aan I
Boudewijn de Groot
I Boudewijn de Groot op hetzelfde niveau
hangen. Toen kwam de rage van Bob
Dylan, Donovan, Joan Baez en de Hoote-
nany en daar gaat hij nu in mee. „In
Nederland zegt hij kun je ook lied-
I jes schrijven zoals Dylan het doet. Je
kunt er zelfs mee in de top-40 terecht
komen". Liedjes zoals „Meisje van 16"
wil hij niet meer zingen. De begeleiding
gaat hem teveel naar de beat en eigen
lijk is het hele liedje één treurige smart
lap. Zijn bedoeling is om steeds meer
protestsongs te gaan zingen: dat genre
is nog lang niet uitgeput, zeker niet bij
het Nederlandse publiek.
„IK ZOU ZO GRAAG willen dat de
I mensen die van Dylan en Donovan hou
den, ook van Nederlandse liedjes gaan
houden, die nu eens niet in navolging van
I de Engelse en Amerikaanse folksongs
worden geschreven. Het authentieke Ne-
I derlandse chanson wordt hier eigenlijk
nauwelijks beoefend en gewaardeerd. Al
leen al uit pioniersoverwegingen interes
seer ik mij voor dit genre. De Neder
landse taal blijkt ook bij het romantische
maar zeker bij het protestgenre goed
zingbaar en mooi: daarom moet er meer
aan gedaan worden." Er staat inmiddels
alweer een nieuwe „protestsong" op sta
pel: na „De eeuwige Soldaat" komt er
een ander anti-oorlogslied, nu van eigen
makelij k. Het gaat heten „Wel te rusten,
meneer de president" en die president
heet dan Lyndon Johnson. Tekst en mu
ziek zijn al klaar, het wachten is slechts
op teruglopend enthousiasme voor de nu
nog springlevende „Eeuwige Soldaat".
De technische staf zal gedeeltelijk uit
Belgen en gedeeltelijk uit Nederlanders
bestaan.
MET TWEE WERKEN, beide uit de
Oosteuropese cultuurzone, liet zich donder
dagavond in het Gemeentelijk Concertge
bouw het Koor Katholiek Haarlem horen.
Het Stabat Mater van Dworsjak is een
breed opgezette toonzetting van de beken
de Latijnse hymne waarbij naast koor en
orkest het solistenkwartet een belangrijk
aandeel heeft. Het zeer lange, en af en
toe te uitvoerige werk toont zowel de ster
ke als de zwakke kanten van de Boheem
se componist. De dramatiek waar de tekst
toch wel van doortrokken is, vindt in de
muziek onvoldoende weerklank en het
koor leunt (typisch' negentiende-eeuwse
opvatting) voortdurend zwaar op het or
kest, a capella is er niet bij. Daartegen
over staan melodische fragmenten die van
een spontane, gemakkelijk beschikbare in
geving getuigen. Als geheel was het zeker
de moeite waard eens kennis te nemen
van een minder bekend aspect van deze
componist wiens roem in de concertzaal
berust op een beperkt aantal symfonische
en kamermuziekwerken.
DE UITVOERING was bij Albert de
Klerk in goede handen, de koorklank in
alle regionen evenwichtig, de samenwer
king met het orkest (Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest) bevredigend, al blij-
Advertentie
De algemene tendens in schoenen is,
dat ze op brede leest geschoeid zijn.
Bovendien is de forse „Italiaanse" blok
en diabolohak in Nederland aardig in
geburgerd geraakt.
Deze twee punten van vooruitgang bij
modieus gemakkelijke schoenen mani
festeren zich vooral in het type „molière",
huis-, sport- en wandelschoenen bij
uitstek. Ze zijn er in hunting, maar ook
in kombinatie met glad rundleer in effen
bruin, met cognac-beige, zwart-auber-
gine of anthraciet. Uw schoenhandelaar
heeft ze in zijn winkel.
L_
baar van een te korte ti d van voorbe- voor ha'Lr
reiding. Hiervoor treft niemand blaam, eiland komt Deze vrouw
het is eenvoudig een uitvloeisel van onze (gespeeld.door Hetty Verhoogt) neemt in
concertpraktijk waarin een wanverhou- I^P kiel een groot aantal j0urnalis-
ding bestaat tussen de toegemeten repet -1 en°door alle verhalen over haar
tietijd en de frequentie van de uitvoerm- ten mee en door aU* verhalenjnmr naar
gen die een'«rkest^dient teg^en fetlnl eiland 20 beroemd dat grote aantallen
-n ij®! wLn^it Corrv bister so- enigszins artistiek aandoende figuren er
kwartet bestond uit ^«y^ster so|s Dan ,g natuurlijk
SHe ^lenl^ Driessen, bas ^ij ^ete'n met alle vrede gedaan. De lord blijkt zelf
In de quiz „Tel uit je winst", die heden
avond (19 november) via de VARA-
televisie wordt uitgezonden, zal de Haar
lemmer Herk Jan Ruiter, specialist op het
gebied van gevechtsvliegtuigen uit de
tweede wereldoorlog, in de laatste ronde
een gooi doen naar de f 1.000 (20.45-
21.20 uur, Nederland I).
Advertentie
niet zo mesjogge, want hij ziet nu geld
in zijn bezit en verkoopt het.
Fritz Butzelaar, Winnifred Bosboom,
Hetty Verhoogt en Jacco van Re-
nesse in de nieuwe musical van
Willy van Hemert „Zout is de Zee
wind".
zich kundig van hun taak.
IN VEEL opzichten een contrast met i
Dworsjaks breedvoerige zoetgevooisde
werk, was de Psalmus Hungaricus van
Zoltan Kodaly die na de pauze uitge
voerd werd. De thans 83-jarige Kodaly
heeft dit stuk in 1923 geschreven en het
is zonder twijfel zijn meesterwerk, vol van
een indringende, evocatieve kracht. Het j
zal het koor wel veel extra moeite gekost I
hebben om de oorspronkelijke Hongaarse I
tekst in te studeren, maar men vond zijn
moeite beloond, want de zeer plastische,
originele toonval van de melodieën komt I
pas goed tot zijn recht als ze gedragen
wordt door de taal waaruit ze geboren
werd. Bitterheid, protest en vertrouwen
vormen de ondertoon van deze compositie
die door Albert de Klerk met verve geleid
werd en door het koor gloedvol gezongen.
Het laatste was trouwens geen probleem,
want de koorschrijfwijze van Kodaly is
uiterst idiomatisch en pakkend. In samen
werking met de tenorsolist Ruth Pos en
het N.Ph.O. leidde dit tot een resultaat
dat terecht veel instemming bij het pu
bliek ondervond.
BRUSSEL (ANP) Omdat zij dat nog
zo mooi op de televisie hadden gezien,
hebben broertjes van vijf en zeven jaar
uit de Belgische plaats Thuin donderdag
middag geprobeerd een trein te laten ont
sporen. Hun plan mislukte doordat de
trein, die op weg was naar Charleroi, lang
zaam reed en de over de rails gelegde staaf
opzij schoot.
De wagenvoerder had echter een hevige
schok gevoeld en rapporteerde dit bij het
volgende station. De knapen bleken na de
eerste mislukking al nieuwe staven op de
rails te hebben gelegd, die tijdig konden I Het leek ons bepaald geen cadeautje
worden verwijderd. De „saboteurs" kon- voor de jubilerende KRO, dat de zender
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
den spoedig door de politie worden opge
spoord.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
I en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10
Lichte grammofoonmuziek. (verv.). 9.00
Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Wa
terstanden. VPRO: 9.40 Gemeente in
Toneelstuk over Churchill. De actrice Sa- meervoud (III)vernieuwing van kerke-
rah Churchill, Sir Winston Churchills lijke structuren, lezing. 9.55 Kinderen
dochter, heeft de 24-jarige acteur David moeten spelen (III), lezing. VARA: 10.00
Hemmings geholpen bij het schrijven Z.O. 135, gevarieerd programma. (Om
van het toneelstuk over haar vader. Zij 11.00 Nieuws). 12.15 Oosteuropese kro-
zal hierin optreden als één van de twee niek: feiten en achtergronden uit de
vertellers. De andere is een man die communistische wereld. 12.27 Mededelin-
Churchills gedachten weergeeft, maar gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tus-
hem niet personifieert. Het stuk zal in sen start en finish: actueel sportnieuws,
het nieuwe jaar in een schouwburg in 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-varia. 13.15
het West End van Londen in een serie Stereo: Licht orkest, lichte ensembles en
matinees worden opgevoerd ten bate I zangsolisten. 13.35-13.50 Reportage van de
van het Churchill Herdenkingsfonds, intocht van St. Nicolaas in Amsterdam.
Vele vooraanstaande acteurs zal wor-1 13.50. Voor de twintigers. 14.20
den verzocht om mee te spelen. Het Radio Jazzclub. 14.55 Tussen stilstand
stuk is een experiment in documentaire en beweging, lezing. 15.10 Feest der
stijl, een aantal van Churchills levens- herkenning: klassieke orkestmuziek (opn)
episodes omvattende. Gedichten waar- 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Licht ensem-
van hij hield en dingen die zijn belang- ble. 16.30 Amateursprogramma. 16.55
stelling hadden zijn in het stuk ver- I Licht orkest en zangsolist, 1 7.30 Actuali-
werkt. Er wordt ook in gezongen, na- teiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Commentaar
melijk volkswijsjes, begeleid door gi-1 °P het nieuws. 18.20 Lichte grammofoon-
taar. muziek voor de teenagers. 19.20 Boeken-
Joris Diels en Ida Wasserman. Het Haagse wijsheid. 19.40 Lichte orgelmuziek. 20.00
toneelspelersechtpaar Ida Wasserman en Nieuws. 20.05 Stereo: Tango rumba-or
Joris Diels zal in april van het volgend kest en zangsolisten. "0.35 Operettemu-
jaar optreden voor de Duitse televisie, ziek (gr-)- 21.00 Een bijzonder zeldzame
Ze zijn door het Zweites Deutsches vogel, hoorspel. 21.55 Metropole orkest
Fernsehn in Mainz uitgenodigd om in en zangsolisten. (Stereo). 22.30 Nieuws^
drie éénakters van Willy van Hemert 22.40 Shaffy chantant (II), cabaret. 23.10
te spelen. Deze éénakters zijn onder de Even naplaten. 23.55-24.00 Nieuws,
titel „Ontmoetingen met het Geluk" HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO
zeven jaar geleden voor de Nederlandse KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
televisie geweest, ook toen met Ida Woord. 7.15 Klassieke pianomuziek (gr)
Wasserman en Joris Diels. Willy van 7.30 Nieuws. 7.32 Geestelijke ledieren. 7.55
Hemert had deze tv-stukken speciaal Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn: ge-
voor hen geschreven. Van Hemert heeft varieerd programma. (8.30-8.32 Nieuws;
contact met de Duitse televisie omdat 8.32-8.35 KNAC/ANWB-berichten). 12.00
hij daar ook zijn programma „Een Lied- Angelus. 12.03 Country and Western Ex-
je met Caroline" bracht. Toen hij tele- press: verzoekplaten. 12.24 Marktberich-
recordings van „Ontmoetingen met het ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
Geluk" in Duitsland liet zien, was men tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Populaire
zo enthousiast, dat de uitnodiging grammofoonmuziek. 12.45 Overheidsvoor-
volgde. I lichting: Geven en nemen. De familie
Van Buuren praat weer over het verkeer.
12.55 Metropole-orkest: amusementsmu
ziek. 13.15 Voor de tieners. 14.40 Lichte
orkestmuziek. 15.10 Nederlandse en Fran
se chansons. 16.00 Muzikale Tombola: ge
varieerd programma. (18.20-18.30 Sport -
periscoop). 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00
Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. Aansluitend:
Conciliejournaal. 19.35 Nieuwe klassieke
grammofoonplaten met commentaar.
20.30 Operatie Buvard, hoorspel. 21.00
Licht muziekprogramma en zang. 22.00
Pianomuziek met ritmische begeleiding.
22.10 Roulette: muzikaal spelletje. 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi
loog. 22.45 Conciliejournaal. 23.00 Inter
nationale Radioweek 1965: Klassieke mu
ziek (opn). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (F.M.-kanalen) NRU-
9.00-11.00 Voorbereid door AVRO.
11.00-18.00 Voorbereid door NCRV.
NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Orkes
tenparade (opn). 10.00 Nieuws. 10.02
Lichte grammofoonmuziek voor de tie
ners. NRU/NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02
Lichte orkestmuziek (gr). 11.30 Muziek
van Het Leger des Heils (gr). 12.00
Nieuws, eventueel aktualiteiten. 12.02
Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Lichte
grammofoonmuziek voor de tieners. 13.00
Nieuws. 13.02 Lichte grammofoonmuziek
14.00 Nieuws. 14.02 Hoogtepunten voor al
len: werken van grote meesters in de
muziek (gr). 15.30 Gevarieerd muziekpro
gramma (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws
17.02-18.00 Sportparade: reportages, com
mentaren, uitslagen en lichte grammo
foonmuziek.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Fiimkroniek. 12.40
Weerbericht, mededelingen en SOS-be
richt. 12.45 Buitenlands persoverzicht.
12.50 Grammofoonmuziek. 12.57 Program
ma-overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht
en sport. 13.20 Concert. 14.00 Nieuws
14.03 Jazzmuziek. 15.30 Lichte muziek
17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Koorzang 17.35 Dansmuziek
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Lichte mu
ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en kro
niek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Amuse
mentsprogramma. 21.30 Jazzmuziek. 22.00
Nieuws en berichten. 22.15 Kaf en koren.
23.00 De nachtvlinders. 23.55-24.00 Nieuws
Nederland II gisteravond heel lange tijd
met stomheid was geslagen en dat als ge
volg van deze geluidsstoring er ook geen
beeld kwam. Een defect in het voedings
gedeelte van de geluidszender in Lopik
was er de schuld van dat er van 8 tot 10
uur geen programma's op Nederland II
konden worden vertoond. Normaal, zo
deelde men ons mede, komen er op Ne
derland I geen langdurige storingen voor:
de zenders hebben namelijk een inge
bouwde reserve, die in geval van nood
ogenblikkelijk het uitzenden kunnen voort
zetten, zodat het defect rustig kan wor
den opgespoord en verholpen. De zender
te Lopik, die Nederland II bedient is ech
ter nog in het experimenteel stadium en
NOT-NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. I heeft geen ingebouwde reserve.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Het programma van het eerste net
vaDi. lone v^ni„v, werd beheerst door een Bavaria-show van
Klaas Vaak. VARA. 19.06 Fanclub, maan-l^ pfleghar> die enige weken gele
delijks programma van en voor jonge den met een fantastische film over het
mensen. NTS: 20.00 Journaal. VARA: amusement in Japan zijn talent en vak
20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je manschap bevestigde. Wat wij echter gis-
n «-1 - <-• o, on I teravónd te zien en te horen kregen in
winst, quiz. „1.20 „Profile in Courage 22.20 dg aan ket Westeuropese amusement ge-
Zo is het toevallig ook nog eens 'n keer. wijde produktie „De glimlach in het Wes
NTS: 23.05-23.10 Journaal.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
ten" werd, alle kundigheid -n filmtrucs
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: I
20.01 Wat bezielt u?, een magazine met
onderwerpen waar psychologie aan te pas
komt. 20.35 Jazz in Amsterdam. 21.05 On
aantastbaar TV-film. 22.00 Extra.
NTS: 22.15-22.20 Journaal.
NTS/TELEAC: 10.30 Samen leving nu j
en morgen (herh. les 7). 11.00 Teleac:
Kennis van textiel. 11.30-12.00 Teleac: Van
maatlat tot meetklok. NTS: 13.00-14.00
Aankomst van St. Nicolaas in Vlissingen.
KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje.
16.45-17.30 Voor de jeugd. NTS: 19.00
Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak.
KRO: 19.05 De avonturen van Ivanhoe,
TV-feuilleton (afl. 1). 19.30 Pinguins en al-
batrossen, documentaire film. 19.50 Con
ciliejournaal. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt.
20.45 Victoria und ihr Husar, operette.
22.50 Werken van barmhartigheid, epi-
loog. NTS: 23.00-23.05 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: I
20.01 Robin Hood, TV-feuillton. 20.25
Liedjes op zicht. NTS: 21.10 De vijfde co-
lonne, TV-film. 22.10-22.15 Journaal.
Advertentie
enbestel tijdig!
ten spijt, te gauw een langdradige aan
gelegenheid.
In een aflevering van „Confrontatie"
werd vervolgens nog door Romano Stinga
en Fred Hagenaar het veelzijdige beeld
gegeven, dat Drente nu te bieden heeft.
Boeiend was dit grotendeels uit vraagge
sprekken opgebouwde programma-onder
deel zeker niet; zij, die meenden, dat de
ze provincie naast plaggenhutten, hune
bedden, de TT en de industrie van Em-
men niets meer te bieden heeft, konden
dankzij deze keurige reportage in ieder
geval hun aardrijkskundige kennis aan
vullen. En ook de bevolking en de indu
strie van Drente waren misschien wel met
deze t.v.-confrontatie gebaat.
(Van onze correspondent)
BONN Kostbare manuscripten, die
tussen de jaren 1920 en 1950 uit Duits
land naar Amerika werden gebracht ke
ren nu langzamerhand weer naar het land
van herkomst terug. Vele zijn door emi
granten meegenomen, die niet in een door
Hitier geregeerd land wilden wonen. Nu
zijn de Duitsers economisch weer zo ste
vig ter been, dat ze hoger kunnen bieden
dan andere internationale kunsthandelare
die ook graag een handschrift van Mozart
of Goethe zouden willen bezitten.
Bij Sargardt in Marburg zijn hoge be
dragen betaald voor drie geschriften met
voorstudies van Karl Marx voor zijn „Kri
tiek der Politischen Oekonomie" en „Das
Kapital" (59.000 mark). Een felicitatie
brief van Maarten Luther met een afbeel
ding van Johannes Hus kwam voor
15.500 mark in het bezit van een Duitse
verzamelaar. De afscheidsbrief van de
Oostenrijkse kroonprins aartshertog Ru-
dolf, die hij 30 januari 1889 op slot Mayer-
ling aan zijn vrouw Stephanie schreef,
bracht na een heftig bieden 15.000 mark
op. Experts hadden de opbrengst op 1600
mark geschat.
Twee gedichten van Heinrich Heine
brachten 4300 mark op. Ze gingen naar
de Landsbibliotheek in Dusseldorp. Een
brief en twee muziekmanuscripten van
Mendelssohn kwamen voor 14.400 mark
aan de Pruisische Staatsbibliotheek van
Berlijn. Een brief van Mozart ging voor
6500 mark naar de stad Marburg, een
brief van Franz Schubert voor 4400 mark
naar een museum in Wenen. Het Natio
nale Museum van Weimar verwierf (als
Goethestad) een brief van de grote dich
ter en een handschrift van Schiller voor
3800 mark. Laagst gewaardeerd stonden
een oorkonde (460 mark) en een brief van
veldmaarschalk Rommel (640 mark). Zij
werden door een Fransman en een Ameri
kaan verworven.