Toneelgroep zwak stuk Centrum kon niet redden TONEEL IN HAARLEM Het weekeinde DE MILJONAIRE" VAN G. B. SHAW Expositie in Galerie Bier Kunstmarkt in Bloemendaal „Signalement" morgen gewijd aan Peter Weiss NEGEN MUZEN Tweede Beethovenavond door de pianist Hans Richter-Haaser Trea Dobbs en haar verloofde gewond 6 MAANDAG 22 NOVEMBER 1965 7 r Jazzmusici kwamen met chartervliegtuig Dreigbrieven aan Erwin Piseator en Peter Weiss y Met onder meer de Hammerklavier sonate Britse commerciële t.v. introduceert weermeisje De radio geeft dinsdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. hoven in het volle licht. Beatgroep „The Kinks" toch in Beverwijk T el evisie pro gramma Auto slipte en botste tegen een boom Hoger honorarium voor losse radio-musici T.V.-nabeschouwingen J. jjamshuizer ti Elisabeth Andersen als de miljonair e. „De Miljonaire" van G. B. Shaw, gisteravond in de Haarlemse schouw burg onder gastregie van Vladek Sheybal door Toneelgroep Centrum in première gebracht, zal vrij snel in onze herinnering vervagen, ondanks het goede spel van Elisabeth Andersen, die een boeiende uitbeelding gaf van de arme-rijkeEpifania Ognisanti di Parerga. Het stuk bezit slechts iets van de glans van de spelen waarmee Shaw beroemd werd en de vertolking van de figuren rondom de excentrieke miljonaire was in het algemeen genomen te weinig boeiend om de. zwakheden van het stuk te verbloemen. Shaw schreef dit stuk in 1936. Tachtig jaar was hij toen. Het Britse socialisme uit zijn jeugd bestond toen al niet meer in die vorm, waaraan het niet alleen zijn kracht en die was groot maar ook zijn charme ontleende. De boodschap van Shaw was in 1936 allang gemeengoed ge worden. Dezelfde boodschap, doch anders genuanceerd en in nieuwe bewoordingen gezegd zou nog hebben aangeslagen. „De Miljonaire" mist die andere nuances, die nieuwe woorden, mist ook de gloed van de overtuigingskracht van de vroege Shaw en is daardoor veel sterker geda teerd geworden dan met zijn vroege stuk ken het geval is. Shaw poneert in het voorwoord zijn stellingen en de belangrijkste ervan is, dat de wet wel voor iedereen gelijk is, doch niet iedereen gelijk voor de wet. De rijke kan zich alles veroorloven, be schermd door dezelfde wetten, die de ar me benauwen. De zwakheid van het stuk is, dat Shaw zijn miljonaire, die voor geld alles te koop weet slechts een aantal karikaturen van mannen zet, een sportman zonder hersens als wettige echtgenoot; een dan dy als minnaar en een halfzachte Egyp tische dokter als volgende pretendent. We kunnen ons niet geheel losmaken van de idee, dat wij het stuk anders zou den hebben gezien, indien de regie het in een andere richting zou hebben geleid. Shaw blijft bijzonder genietelijk als men zijn stukken ziet spelen met de afstand, die er nu eenmaal ligt tussen het verle den en het heden, als „historisch spel" dus in zekere zin. Sheybal regisseerde „De Miljonaire" alsof de toch nog al ma gere boodschap 'n grote waarde voor de ze tijd zou hebben. Hij negeerde de betrek kelijkheid van Shaws boodschap door de historische afstand te verwaarlozen. Over Elisabeth Andersen schreven we hierboven reeds. Op haar dreef het spel, ondanks het feit, dat ze amper was ge nezen van een beenbreuk, opgedaan in het begin van de repetitietij d. Zij gaf gloed en overtuiging aan deze rol, maakte eigenlijk méér waar dan de tekst haar te bieden had. Peter Oosthoek speelde haar advocaat, Julius Sagamore aantrekkelijk, maar nog al on-Engels, iets te weinig de vertegen woordiger van een advocatenbureau-voor -de-allerbeste-stand. Ben Hulsman bleef als Alistair Fitzfas- senden, de echtgenoot-sportkampioen, on der de maat. Hij maakte geen van beide kwaliteiten als tegenpartij van een vrouw als Epifania waar. Wim van den Heuvel maakte een grap pige dandy van Adrian Blenderband, de minnaar, die het aflegt tegen het natuur geweld. Bep Dekker als Patricia Smith, Alistairs minnares voldeed naar behoren, maar ook weer zonder waar te maken, dat zij de vrouw is, waarbij een beroemd sport- kampioen zijn heil heeft gevonden. De Egyptische dokter, het laatste slacht offer van Epifania, kreeg, in het kari katurale vlak, een uitstekende vertolking van Ton van Duinhoven. Dries Krijn en Nell Knoop bleken door de regie in de richting van een over trokken soort volkstoneel te zijn gedwon gen in dat ene bedrijfje, waarin een mi serabele confectionair en diens sloofje de wereld der armen moeten verbeelden Jaap van Donselaar was als gerant te kort op het toneel aanwezig om een oor deel over zijn kwaliteiten te kunnen uit spreken. Decors en kostuums van Chailloux wa ren mooi, maar en dat moet in over leg met de regie zijn geweest niet meer dan aanduidingen voor de typi sche sfeer, waarom Shaw vraagt, terwijl juist een onderduiken in die sfeer, een ont-actualisering dus, het stuk beter tot zijn recht had kunnen laten komen. Hein Steehouwer In de galerie J. R. Bier in het Groot Heiligland te Haarlem (naast het Frans Halsmuseum) is tot 1 januari een exposi tie van nieuwe aanwinsten uit de Franse, Hollandse en Belgische school. Er wordt werk geëxposeerd van onder meer Bonnard, Utrillo, Jongkind, Ensor, Permeke, Zadkine, Van Goyen, Isaac van Ostade, J. van Kessel en Jur. van Streek. Ondanks de slechte weersomstandighe den waren er zaterdagmiddag toch nog ongeveer vijftig genodigden en belangstel lenden naar de kleedkamers van het Openluchttheater in Bloemendaal geko men om de opening van de Kunstm.arkt bij te wonen. De officiële opening werd evenwel niet als vorige jaren een dialoog tussen de heren H. Vogelesang en D. P. H. Wentzel doch een monoloog van de heer Vogelesang, omdat de gladheid de heer Wentzel verhinderd had te komen. Bloemendaals burgemeester, dr. D. H, Peereboom Voller was de eerste koper een houtsnede van Karei van der Veen Zoals dat in een echte markt gebruikelijk is, zijn de doeken, aquarellen en grafisch werk kris kras aan de wanden gehangen en op de tafels uitgestald (géén vitrines) Een uitverkoop van kunstwerken dus, die door iedere koper of adspirant-koper van nabij bekeken kunnen worden. Ook zijn er enige gipsen beeldjes van Jos. Hoog- wout te koop. De meeste prijzen liggen tussen de 10 en 20 zodat er vele at tractieve Sinterklaascadeaus zijn. Er i: ook werk in een hogere prijsklasse, doch voor een ietwat ruimere beurs ook goed betaalbaar. De tentoonstelling zal tot en met 11 december duren en dagelijks ge opend zijn van tien tot Vijf uur; zondags van twee tot vijf uur. Indien er vóór Sinterklaas al veel verkocht (zaterdagmiddag werd er al het nodige verkocht) dan zal de expositie nog met enige aquarellen worden aangevuld Dizzy Gillespie en Jimmy Smith Het Dizzy Gillespie Quintet en het Jim my Smith-Trio hebben dit weekeinde in Den Haag en Amsterdam gespeeld. De musici, op tournee door Europa, konden zaterdag niet met een lijnvliegtuig op tijd op Schiphol zijn. Door de gladheid moch ten op onze nationale luchthaven geen toe stellen landen. Voor eigen risico klommen ze in een chartervliegtuig, toen bleek, dat ze wel vanuit Duitsland mee konden naar het vliegveld Rotterdam, maar dat geen verzekeringsmaatschappij de risico's aan vaardde. Dizzy Gillespie (trompet), James Moo dy (sax en 'fluit), Kenny Barron (piano), Rudy Collins (drums) en Chris White (bas) lieten het publiek in de nagenoeg geheel gevulde Kurzaal in Scheveningen wel enige tijd wachten, maar hun optre den deed de jazz-minnaars spoedig ver geten, dat de première in ons land bijna niet was doorgegaan. De geestdrift van de musici sloeg over op het publiek, dat na de pauze intens geboeid naar Jimmy Smith (orgel), Billy Hart (drums) en Quentin Warren (gitaar) luisterde. Deze musici gunden de luisteraars amper tijd om voluit te applaudiseren. Aan een stuk door speelde het trio om zoveel mogelijk de verloren gegane tijd in te halen, het publiek niets van het concert te onthou den en om toch om middernacht in het Concertgebouw in Amsterdam het nacht optreden te kunnen beginnen. „SIGNALEMENT", het VARA-program- ma over figuren en verschijnselen uit de wereld van toneel, Muziek, litteratuur en beeldende kunst, onder Redactie van Henk de By, is morgen (23 november) gewijd aan de schrijver Peter Weiss. De Zweedse, in Duitsland geboren auteur Peter Weiss, is behalve auteur ook nog schilder, graficus en filmer. Ruim een jaar geleden verwierf hij grote internationale belangstelling met zijn stuk-met-de-lange titel: „De vervolging van en de moord op Jean-Paul Marat, opgevoerd door de ver pleegden van het krankzinnigengesticht van Charenton onder regie van de heer De Sade", dat nu in ons land door de Haagse Comedie ten tonele wordt gebracht. Bin nenkort brengt de Nederlandse Comedie zijn nieuwe stuk „Die Ermittlung" ge baseerd op de protocollen van het Ausch witz-proces in première. (dinsdag 23 november, 21.45 22,25 Nederland 1). Juriaan Andriessen. In de Nederlandse ambassade in Bonn is zaterdagavond een trio voor piano en snaarinstrumen ten van de Nederlandse componist Jur- riaan Andriessen in première gegaan Het werk is gecomponeerd in opdracht van de gemeente Amsterdam. De gast heer was de Nederlandse ambassadeur, de heer G. E. van Ittersum. De Westberlijnse toneelregisseur Erwin Piseator heeft zaterdag verklaard dat hij en Peter Weiss, de auteur van een toneel stuk dat is gebaseerd op het Auschwitz proces, tientallen anonieme dreigbrieven hebben ontvangen, die waren geschreven in het ergste soort nazijargon. Piseator, wiens Vrije Volkstheater sa men met andere toneelensembles het stuk van Weiss „Het Onderzoek" (die Ermitt lung), in première heeft gebracht, zei dat hij en Weiss de raad kregen Duitsland te verlaten of een dokter te zoeken. Hij dacht niet dat er een organisatie of een bepaalde groep mensen voor de brieven verantwoordelijk is. Hij waarschuwde ech ter met klem. Onlangs zijn er ook pogin gen tot brandstichting gedaan bij de ro manschrijver Günter Grass en de hoofd redacteur Karl Silex. Hij vond het een zeer gevaarlijk teken dat een democra tisch geding als het Auschwitz proces wordt beschreven als „communistische vervolging". Advertentie DE TWEEDE van de drie Beet- rioden-lang om futiele gegevens van enke- i -„x tt „c le tonen blijft heendraaien. Aan het slot hovenavonden door de pianist Hans fuga die Bach dg haren te berge zou Richter-Haaser had zaterdagavond hebben doen rijzen, die zich niet listig plaats in het gemeentelijk Concertge- voegt naar de gestrengheid van oudva- bouw te Haarlem. In tegenstelling tot derlijke regels, maar ze met een storm- i T-viom'cf ram tracht open te breken. Afijn, een on- het vorige optreden toen de pianist I genaakbaar £uk dat men dan ook zelden aanvankelijk moeite had een te grote jn e concertzaal hoort omdat het weinig en slechts ten dele bezette ruimte ruimte laat aan de functielust van de ge- akoestisch op de juiste wijze te „be- middelde pianospeler en aan gevoels- i j.r,„+ i„- f. waarden met veel biedt dat zich gemak- spelen had hij nu direct het juiste kebjk op de toehoorder laat overdragen, klankgemiddelde te pakken en kon hij in de zjn Van het reeds genoemde zijn aanzienlijk pianistisch kunnen openleggen van de partituur verrichtte rmonharpn in vier sonates van Beet" Richter-Haaser hier knap werk, zodat openbaren m vier sonates van aeei i v00rtdurend met aandacht en soms hoven. Eigenlijk onzin, de kwaliteit me^ verbazing naar deze Sonate kon luis- van de vier sonates werd belicht door teren, die in menig opzicht de pendant is Richter-Haaser zou beter zijn. De ver- van de evenzo moeilijk toegankelijke trvlkor is pon custos iemand die zich laatste strijkkwartetten van Beethoven, tolker is een custos, iemand aie zien i ichter.Haaser is dè Beethoven-vertolker een mooie sleutel gemaakt heelt om yan dit 0genbliki in zijn spel leeft een de poort te openen naar het meester- evenwicht tussen mildheid en heftigheid werk van een ander. Hij openbaart dat voor deze componist bijzonder rele- als hii o-ned is niet ziin nianistiek vant is- Maar dit ziin ook maar w001> Hij goed is niet zijn piamstieK dig er weinig V£m zeggen, want men maar het werk. Richter-Haaser 1S musiceert niet met of vanuit bijvoeglijke goed. Hij zet de deur open en Beet- naamwoorden en predicaten, maar met tien vingers en een instrument, en verder geen verhaal. Sas Bunge De 29-jarige Anne Aldred, een knappe De KRO brengt woensdag een spel van Maxwell Anderson „Jeanne van Lotharingen" op het scherm. De kijker ziet het spel zoals het wordt voorbereid voor een Amerikaanse commerciële t.v.-uitzending, waar bij de hoofdrolspeelster verschil van mening over de tekst en de inter pretatie krijgt met de regisseur. De dialogen tussen deze twee zijn even verhelderend over de historische Jeanne (van wier heksenproces de officiële stukken nog bestaan) als het daaraan gewijde spel. Dit t.v.- spel in een t.v.-spel, oorspronkelijk voor toneel geschreven, wordt onder regie van Luc van Gent uitgevoerd. Op de foto Els van Rooden als Jeanne en Lo van Hensbergen (rechts) als regisseur. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek, (Om 8.25-8.30 De groenteman) 8.45 Mor genwijding. 8.55 Boekbespreking. 9.00 Voor de zieken (9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen (gr.) (11.00-11.02 Nieuws). 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw 12.40 Licht instrumentaal ensemble en zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 't Muzikanten uur: I. Hobo, fagot en piano: moderne mu ziek; II. Vocaal ensemble: oude liederen; III. Viool en piano: klassieke muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Avrodite: pro gramma voor de vrouw. 15.40 Zangsolis te en pianospel. 16.00 Nieuws. 16.02 Mu sette-orkest (gr.) 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25 Lichte orkestmuziek (opn.) 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Gamelan: Indonesisch pro gramma. 19.35 Sitar: radiotijdschrift voor gitaristen. 20.00 Nieuws. 20.05 Ontvangst in Gooiland: gevarieerd programma. 21.15 Debat: parlementaire discussie over ac tuele onderwerpen. 21.45 Pianorecital' klassieke muziek 22.15 licht ensemble dansmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actual! teiten 23.00 Venster op de hedendaagse muziek, muzikale lezing. 23.40 Zangsolis te en instrumentaal trio: Evergreens 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nws 7.45 Wegeninformatie). 7.55 Overweging, 8.00 Nieuws. 8.10 KRO-40; Overzicht van Jubileumprogramma's. 8.15 Lichte gram mofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: gevarieerd muziekprogramma 10.50 Lichtbaken, lezing. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek 11.50 Volaan.vooruit, praatje. 12.00 An gelus. 12.03 Omroepkamerkoor: gewijde muziek. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12 30 Nieuws. 12.40 Aktualiteiten of grammo foonmuziek. 12.50 Lichte grammi foon muziek en praatje. 13.35 Voor de platte landsvrouwen. 13.45 Muziek kent geen grenzen: licht muziekprogramma. 14.45 Zie, ik maak alles nieuw: Godsdienstig programma. 15.00 Bij Cascade te gast licht muziekprogramma. 16.00 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Voor de padvinders. 17.50 Overheidsvoorlich ting: Nieuws uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 18.00 Orkest, koor en solisten: internationale volkslie deren. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid. Bij de tijd een 14- daogs radiomagazine, voor de microfoon gebracht door Theo Eerdmans en Jaap Brand onder redactie van Gabri de Wagt. 18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensem ble. 18.50 Van klanten en wanten weten. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. 19.35 Promenade-orkest en solisten: Die Abrei- se, muzikaal blijspel. 20.35 Klassieke grammofoonmuziek. 20.45 De Bremer Stadsmuzikanten, sprookje op muziek (opn.) 21.10 Van mensen en communi- qué's: documentaire over de massame dia (2). 21.40 Radiophilharmonisch sextet moderne muziek (opn.) 21.55 Gewijde mu ziek (opn.) 22.15 Zie, ik maak alles nieuw, Godsdienstig programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Het ambt (1) Drie priesters spreken over hun per soonlijke beleving van het priesterschap. 23.35 klassieke grammofoonmuziek. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (FM-kanalen) NRU Gezamenlijk programma. 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV, 17.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU/NCRV9.00 Nieuws. 9.02 Instru mentaal allerlei (gr.) 10.00 Nieuws. 10.02 Licht muziekprogramma (gr.) (Om 11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.02 Volksmuziek (gr.) 12.30 De Top Tien van deze week (gr.) 13.00 Nieuws, eventueel aktualitei ten. 13.02 Bekende orgelmelodieën (gr.). 13.30 Klanken van eigen bodem (gr.) 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vokale mu ziekjes (gr.) 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Platenshow voor tieners. NRU/VARA: 17.00 Nieuws. 17.02 Vakantie-herinnerin gen aan Tirol (gr.) 17.30-18.00 Lichte grammofoonmuziek. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS berichten. 12.45 Persoverzicht. 12.50 Beursberichten en programma-overzicht, 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Klas sieke kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws). 15.45 Amuse mentsmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Dansmu ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Mo derne muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten 18.30 Grammofoonmuziek. 18.45 Sportkro niek. 18.52 Licht orkest. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Amu sementsmuziek. 19.50 Lezing. 20.00 Mo derne muziek. 20.30 Hoorspel. 21.50 Mo NA EEN KORT, niet zeer beduidend openingsstuk, de Polonaise in C opus 89, hoorde men achtereenvolgens de Sonates in Es (opus 7), in As (opus 26, met de variatievorm in deel I en de treurmars „sulla morte d'un Eroe") en in f (opus 57, bijgenaamd „Appassionata"). Maar het hoogtepunt kwam na de pauze rnet I bj0Tldjne J door de Britse commerciële de gigantische Hammerklaviersonate, uitgekozen om de bittere weerpil te een uiterst eigenzinnig brok muziek waar- kej-eri verzoeten die de Brittsen 's win in de piano alleen nog gebruikt wordt moeten slikken. Op elke werkdag voor ontboezemingen, exclamaties, quasi-1 weer bekend maken en daar gestotterde uitweidingen die weinig of j.pastelkleurige bontmantels dragen niets toegeven aan de sonore charmes I het fcoud is 0f bikini>s als bij wijze van het klavier en de speler voortdurend van ujtzondering de zon schijnt. dreigen klem te zetten tussen een expan sieve mededelingsbehoefte enerzijds en Tot nu toe werden de weerberichten anderzijds de karigheid aan gegevens die door sombere, soms snuivende en proes- „mooi pianospelen" bevorderen kunnen, tende, meteorologen voorgedragen. Anne, Centraal staat een adagio dat eindeloos die negen jaar in midden-Afrika heeft mediteert, onverwacht stagneert, de gewoond en daar als omroepster heeft draad weer opneemt en ongegeneerd pe- gewerkt bij de Rhodesische televisie, is bij de kijkers al bekend als omroepster van tv-programma's. De Londense mode huizen zullen haar elke dag voorzien van een garderobe ter waarde van 500 pond. De kleding varieert van de soort die bij dure auto's hoort tot de oliekleding van de Beatle-maniakken. Het voorlezen van het weerbericht duurt 15 seconden. In de ze kostbare kwart minuut kan Anne niet klagen dat ze niets heeft om aan te trekken. Maar als de show voorbij is, gaan de kleren terug naar de modehuizen die ze hebben geleverd. De Britse beatgroep „The Kinks" heeft VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 CVK/IKOR/RKK: Ken merk: de veertiendaagse informatieru briek van de kerken. NTS: 19.35 Flipper, het zaterdag af laten weten. Een menig- TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. te van circa 3500 bewonderaars was in de 20.20 Uitzending van de Communistische Houtrusthallen te Den Haag tot laat in de Partij van Nederland. 20.30 Toespraak van middag in spanning gehouden. De impre- Zijne Excellentie de Minister van Cultuur sario Acket had goede hoop, dat de Recreatie en Maatschappelijk Werk, mr. groep toch nog zou komen. Een misver- M. Vrolijk i.v.m. de 10e jaargang, van stand op Zestienhoven gaf daar alle aan- Openbaar Kunstbezit. 20.35 De koe en de leiding toe: via de verkeerstoren was gevangene, speelfilm. (Bejde keuringen meegedeeld dat „The Kinks" zich aan A.L.). 22.25-22.30 Journaal.' boord bevonden van een van Gafwick Air field bij Londen opgestegen privé-toestel NEDERLAND II van de philips fabrieken. Toen het toe stel om half zes landde en het publiek in NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: I de Houtrusthallen, waar de voorstelling 20.01 Waauw: KRO's eigen gedanste hit- om 5 uur had moeten beginnen reeds j mor ongeduldig werd, bleek dat The Kmks er parade. 20.25 Galerij, een programma Ij®. Jn za®en met nieuws, informatie en opinie over film, toneel muziek, litteratuur en beel-1 Ook de avondvoorstelling in Tiel moest dende kunst. 21.15 De wraak, TV-spel. °P het. laatste moment worden afgelast, maar in Beverwijk en Winterswijk was derne muziek. 22.00 Nieuws en berichten, van 12 programma's over de Bijbel. NTS: 22.15-22.20 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.32 Engelse les. (Les 8 en herhaling les 7). 20.00 Journaal. 20.20 Dag van bezinning, toespraak door de heer J G. Suurhoff, Minister van Verkeer en Waterstaat. VARA: 20.25 Achter het nws. 20.50 Voordracht. 21.00 Tieners van toen: programma voor de oudere generatie 21.50 Signalement, een maandelijks pro gramma over figuren en verschijnselen uit de wereld van het toneel, de muziek, de literatuur en de beeldende kunst. NTS: 22.30-22.35 Journaal. 22.50-23.20 Teleac: Samen leven nu en morgen (les 8). NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Die ren kijken, programma over dieren. 20.201 bij een auto-ongeluk gewond geraakt, Haal je kijkgeld terug, TV-prijsvraag. Trea Dobbs kreeg een hersenschudding. haar verloofde brak een enkel. 20.45 Een op de tien, documentaire over De heer Van Hooff werd verrast doQr bejaarden. (2e uitzending). NTS: 21.25 een glad weggedeelte. De auto slipte en Dzjes zien: jazzprogramma. NCRV: 21.55 botste tegen een boom. De wagen werd Attentie: actualiteitenrubriek. NTS: 22.10 I grotendeels vernield. Trea Dobbs en haai „T,T, .n verloofde waren na een optreden in Sas Journaal. RKK: „„.15-„2.40 Bijbel voor al- van Qent vja België op weg naar Eindho- miek Hillen en de BBC mogen geven leman?, zevende uitzending in een reeks ven. Zij zijn in het St. Ignatiusziekenhuis de jeugd fortuinlijk. Want The Kinks be gaven zich van Gatwick Airfield tenslotte gelaten naar Harwich, waar het enige verkeersmiddel dat van de ijzel geen last ondervindt: de boot, gereed lag om hen naar Nederland te brengen. Het gezel schap kwam zondagochtend in Hoek van Holland aan en de voorstellingen in Be verwijk en Winterswijk konden dus door gaan. Het 18-jarige zangeresje Trea Dobbs uit Eindhoven is, evenals haar verloofde en begeleider, de 24-jarige Harry van Hooff uit Eindhoven, zondagmorgen om kwart voor vier op de Bredaseweg in Zundert Het Bestuur van de Nederlandsche Ra dio Unie en de daarin vertegenwoordigde omroepverenigingen hebben goedkeuring gehecht aan een verhoging met circa 7 pet. van het zogenaamde snabbeltarief voor losse medewerking door radio-musi ci. Deze verhoging geldt met terugwer- kende kracht vanaf 1 januari 1965. De nieuwe regeling kwam tot stand na over leg met de drie vakbonden der musici. Het nieuwe tarief blijft voorlopig van kracht tot 1 juli 1966. Op hun burgemeester een zeer zwijg zaam heer na leken de kleine en grote gemeentenaren van Vlissingen wèl ver heugd over de aandacht, die de NTS aan hen en hun stad besteedde ter gelegen heid van de aankomst van Sint Nicolaaa. Ageeth Scherphuis en enige goed gemut ste Zwarte Pieten zorgden er voorname lijk voor, dat het nog een gezellige repor tage werd, de barre kou ten spijt. Al lazen wij die naam tal van keren, de wijze waarop een bekend sigaretten'fa- brikant hier door kinderen, uitgerust met zijn papieren merkvlaggetjes, gratis re clame liet maken, deed verre van sym pathiek aan. Waarschijnlijk in het besef, dat intus sen een nieuwe en grote groep jeugdige kijkers geïnteresseerd is, begon de KRO met een herhaling van de enige jaren ge leden (en nog niet zo lang geleden beëin digde) serie Ivanhoe. Wij zullen het wel aan de plastic-zwaarden merken, of dat een goed besluit was, maar het zit er wel helemaal in. De Brandpunt-redactie zorgde voor een discrete en interessante reportage over weekend-gevangenen en bracht op haar wijze eer aan de wereldvermaarde cine ast Joris Ivens, die in een interview verklaarde weer blij te zijn, in zijn va derland en met landgenoten te mogen werken. Propagandistisch en filmisch zeer sterk was het lange fragment, dat getoond werd van zijn film „Hemel en Aarde", die hij met de Noord-Vietname- zen van de strijd tegen de Amerikanen maakte. Zoals door „das Zweites Deutches Fern- sehen" gerealiseerd, werd de operette .Victoria en haar Huzaar" een (uiter aard) kundig gemaakte televisieshow. In dit luchtige zangspel van Paul Abraham, dat rond 1930 zo populair werd, kon men trouwens al zoveel „Amerikanismen" ont dekken de film en de grote revues hadden er invloed op dat het nog maar weinig te maken had me t de traditionele Duits-Oostenrijkse operettes. Niettemin werd deze uitzending naar het einde toe een steeds aantrekkelijker schouwspel en al drukte de „show' de muzikale kwali teiten naar de achtergrond, toch kregen vooral Rudolf Schock, Margit Schramm en ook de onverslijtbare Heesters ons in hun ban door welluidende solo zang en duetten. Na een middag waarin haar afwezig heid door vele kijkers, gedwongen binnen te blijven, betreurd werd, kwam de t.v. gisteravond op het tweede net met een boeiend programma, dat geopend werd met de aardige Franse feuilleton „Belle et Sêbastien" en een aflevering van de door Mel Ferrer geregisseerde serie „De Zweede Gouvernante", met de lieftallige, kittige Inger Stevens in de hoofdrol. Het eerste deel van de CBS-documen- taire over generaal De Gaulle bleek een bijzonder knap werkstuk te zijn, dat niet anders dan met veel geld, zorg, tijd en toewijding samengesteld geweest kon zijn. De makers, Mili Bonsignori en Wil liam McClure gaven ons nu reeds een indrukwekkend beeld van het leven van een man, die in al zijn eigenzinnigheid, toch beschouwd mag worden als een van de grootste figuren van deze eeuw. Door de aan hem gewijde BBC-show voor het festival van Montreux, die wij daarna te zien kregen, leerden ook wij de Britse komiek Benny Hill kennen. Het werd, wat ons betreft, een uitzonderlijk amusante kennismaking, vooral door de nummers „Ontbijt-cha-cha-cha", „De jongen in de bioscoop" en de nouvelle vague-film „Geheim agent der Liefde". Ze hadden daar in Montreux heus wel de Gouden Roos aan deze heerlijke ko- 1 in Breda opgenomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7