TONEEL IN HAARLE „Glazen speelgoed" van Tennessee Williams Aristona tv-tip: Voetbal Alphenaar 11 Expositie in Museum Van Looy „1 NEGEN MUZEN Amerikaanse show van Toon Hermans gereed WIJ ONTVINGEN VRIJDAG 3 DECEMBER 1965 Weinig overtuigende opvoering door Haagse Comedie Toen Tennessee Williams eind 1944 In Chicago zijn eerste belangrijke stuk, „The glass menagerie" presen teerde, was de oorlog nog niet voorbij en een van de redenen waarom heit publiek er toen onmiddellijk door ge pakt werd was de suggestieve menge ling van dichterlijk levensbegrip en heimwee naar een voorbije realiteit. Dat was de realiteit van het vooroor logse leven met zijn persoonlijke pro blemen waaraan men in vredestijd nog aandacht had kunnen schenken, al was het dan een verbitterde aan dacht, maar die na vier jaar oorlog alleen nog maar een romantische il lusie leken te zijn. „Ik geef u de waar heid, vermomd als illusie", zegt de inleider danook; hij heeft het over een waarheid die als zodanig niet meer werd herkend in een wereld van oor logsgeweld en massamoord. Electronische orgels KRUISWEG 47-49 HAARLEM EMINENT - HAMMOND PHILICORDA - WURLITZER LOWREY Simon Koster En wanneer u nü even uw Aristona dealer belt, geniet u nil nog van dit i_l evenement op uw 1 H tvlvUG nieuw tv-tQCStd MENSEN DIE HET GÓED BEKIJKEN» 7 december 14.30 uur: Italië-Schotland 17.30 uur: Herhaling 8 december 20.25 uur: Spanje-Engeland nabeschouwingen Concil ie-|ournaal J. Damshuizer Geen subsidie voor het Vestzaktheater De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I NU, EENENTWINTIG JAAR later, is de vooroorlogse realiteit nog veel verder van ons weg gerukt, ook al hebben we nu dan weer wèl tijd voor persoonlijke problemen. Daardoor is „Glazen speel goed" enigszins in de lucht komen han gen; het stuk is nu meer gaan- lijken op „een illusie, vermomd als waarheid"er lijkt een dimensie van te zijn weggeval len, zodat er alleen maar een vergeeld plaatje van is overgebleven, charmant en lichtelijk ontroerend, maar niet meer aangrijpend zoals in 1944. Glazen speel goed is altijd heel breekbaar en dit geldt ook voor het toneelstuk dat ernaar ge noemd is. Advertentie Op vrijdag 10 december, 's avonds om half negen, wordt in het Museum van Looy (hoek KamperlaanIKleine Hout weg) een expositie geopend van werk van leden van het Haarlemse genootschap "Kunst Zij Ons Doel". De inleiding wordt gehouden door de secretaris van de Com missie Kunstopdrachten, de heer F. Hoek. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur en op zondag van 14 tot 17 uur. Op de eerste kerstdag en op nieuwjaarsdag is het museum gesloten. De expositie duurt tot 10 januari 1966. Carl van der Plas, Ida Wasserman, Do van Stek en Guido de Moor in „Glazen Speelgoed". DE OPVOERING door de Haagse Co medie, gisteravond voor een klein aantal toeschouwers in de Haarlemse schouw burg getoond, wekte het gevoel dat de regisseur Joris Diels niet de juiste methode had gevonden om deze proble matische hoedanigheden van het stuk de baas te worden. Hij liet het in een zeer artificiële stijl spelen, met doorzichtige sluierachtige voordoeken en onzichtbare requisieten, en vooral met veel te na drukkelijke, soms bijna melodramatische spel-accenten. Het resultaat was niet een „als illusie vermomde waarheid", maar een geforceerd romantische onwaar achtigheid, die geen enkele illusie schiep maar vaak irriterend werkte. DE NEW YORKSE opvoering van twin tig jaar geleden, in het Playhouse Thea tre, behoort tot mijn mooiste toneelherin neringen niet alleen omdat Tennessee Williams' tijdaanduiding, „Heden en ver leden", toen zonder meer aanvaardbaar was en dus geen illusionisme behoefde om tot de toeschouwers door te dringen, maar ook omdat de Amanda van de gro te actrice Laurette Taylor, wier laatste rol dit was (zij overleed een jaar later), onvergetelijk bleef als een subliem voor beeld van overtuigende karakterisering. De moeder, die met haar onuitputtelijke voorraad goede bedoelingen het leven van haar zoon en dochter ondraaglijk maakt, werd door haar gespeeld ongetwijfeld op aanwijzingen van de schrijver als een dom, goedhartig wezentje, voortdu rend pratend in gemeenplaatsen die zó lijken te zijn ontleend aan de romanti sche damesbladen waar zij abonnees voor probeert te winnen. Deze moeder was een soort Poppenhuis-Nora, die haar eigen poppenhuis van illusies om zich heen had gebouwd (als haar eigen „gla zen speelgoed") en tot die illusies behoor de ook haar hevig-vermooide voorstelling van de „betere dagen" die zij weliswaar had gekend maar die zich in werkelijk heid toch niet in gouveneurspaleizen, tussen tientallen aanbidders en met tien tallen bedienden om haar heen, hadden afgespeeld. Dat verleden is haar droom wereld een thema dat in de latere stukken van Tennessee Williams nog her haaldelijk zou terugkeren en niemand gelooft erin, haar kinderen allerminst. Het is óók een stukje damesbladenromantiek, waaraan Amanda zich heeft vastgeklampt om zich staande te houden. VOOR MIJ IS HET onverklaarbaar tenzij de misvatting geheel aan de regis seur zou moeten worden toegeschreven dat een toch zo briljante actrice als Ida Wasserman deze kanten van Amanda's karakter niet gerealiseerd heeft. Zij speel de de moeder niet als een domme, goed hartige maar kwebbelzieke vrouw; eer der als een soort ^huistiran, intelligent genoeg om te kunnen beseffen dat zij haar kinderen haar wil opdringt, en te vens als een échte, in verval geraakte dame met een écht voornaam miljonairs verleden. Uit de geforceerde toon, waar op zij nu en dan sprak iets wat bij Ida Wasserman eigenlijk ondenkbaar is zou ik geneigd zijn af te leiden, dat deze opvatting van de rol niet haar vol ledige innerlijke overtuiging had. Na tuurlijk heeft zij met haar veelzijdig ta lent en haar knappe techniek ook van deze Amanda wel een karakter gemaakt, maar mijns inziens niet het karakter dat de schrijver voor ogen heeft gestaan en dat ook noodzakelijk is voor de logische binding met de andere figuren van het stuk. DE VOORNAAMSTE van die andere fi guren, de dochter Laura (bij Williams zijn de vrouwenrollen vrijwel altijd belang rijker dan de mannen), kreeg een subtie le, ingehouden vertolking van Do van Stek, maar de ziekelijke teerheid van het meisje was te veel „gespeeld" om hele maal overtuigend te zijn. Eenzelfde te veel aan acteerwerk, bij een tekort aan innerlijke inzet, kenmerkte de zoon Tom van Guido de Moor. De rol van „de heer op bezoek", die een echte, gummi-kau wende doorsnee-Amerikaan blijkt te zijn, werd levendig en met humor getypeerd door Carl van der Plas; zijn conversatie toon suggereerde heel aardig dat deze expeditiebediende van een schoenenma gazijn (geen „warenhuis", zoals het in de vertaling van Nel Bergmans-Withaar ge noemd wordt) later nog wel eens verkie- zingsspeeches voor de een of andere poli tieke partij zou kunnen houden. De muziek van Paul Bowles, destijds gecomponeerd voor de New Yorkse op voering, deed nu overdreven romantisch en vrij overbodig aan. Het decor van Harry Wich was knap van opzet, maar wekte niet bepaald de suggestie van een steegje in St. Louis. Advertentie boekeriboeKenboekenboekei boekenboekenboekenboeki boekenboekenboekenboekenj boekenboekenboekenboeken' boekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboekenboekenboekei boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken| boekenboekenboekenboeken kenl kenl kenl kenl n| nl Dr. D. Hillenius, conservator bij het zoölogisch museum van de Amsterdamse Universiteit, vertaalde professor dr. K. Lorenz' boek „Over agressie bij dier en mens". De uitgeverij PLOEGSMA uit Amsterdam die al vroeger boeken van prof. Lorenz uitgaf verzorgde de Neder landse uitgave. In een onverkorte goedkope uitgave ver scheen bij de uitgeverij A. J. LUITINGH in Amsterdam „Het kan niet altijd ka viaar zijn", een roman over Thomas Lie ven van Johannes M. Simmel, vertaald door Jan van Rheenen. „Angora is anders", door dr. P. K. Hui- bregtse, verscheen bij AD. M. C. STOK, Forum-drukkerij in Den Haag. Advertentie „De Postmeester", in Goebbels tijd al eens bewerkt tot een geruchtmakende film werd ons gisteravond door de KRO gepre senteerd als een toneelspel, gemaakt door Gerhard Menzel en Hans Schweikart. In dit spel, keurig door de nieuwe regisseur Paul Pouwels op de beeldbuis gebracht, benutte Hans Tiemeyer ten volle de kans met de zeer dankbare vaderrol van de postmeester zijn kunstenaarschap te be wijzen. De andere rollen werden, althans gemiddeld, niet zo sterk vertolkt. Anne- Will Blankers bij voorbeeld was wel een „beeldje" als Dunja, de dochter van de postmeester, maar aan haar creatie ont brak toch het avontuurlijke en lichtzinnige element, dat het de prins die haar naar Petersburg lokte, zo gemakkelijk maakte. En Ton Kuyl had duidelijk moeite gestal te te geven aan de losbollige en keiharde vrouwenjager prins Minsky. Het stuk, een gewaagde greep uit het feodale leven van de politiestaat der Tsaren, bleef niettemin Advertentie Sinterklaasje bonne - bonne - bonne, Fijn ideetje: platenbonne! zeer de moeite waard, door de kijker ge volgd te worden. „Brandpunt" bracht naast een verkie zingsbijeenkomst van de Franse MRP (een interessante reportage, die aan de Franse kijkers onthouden werd), reportages over de naar haar woonsteden teruggekeerde be volking van het vulkaan-eiland Tristan da Cunha en over de nog in Nederland wonen de Papoea's, die nu hun vlag niet meer mogen voeren. Misschien was het voor de ze Papoea's 'n troostrijke gedachte, dat de mensen van het eerstgenoemde eiland, die allen lange tijd in Engeland verbleven, voor het grootste deel weer terug willen naar dat „asiel", waar zij werk, comfort, ontspanning en toekomstmogelijkheden voor hun kinderen vonden. Het Concilie-journaal, dat na het tweede NTS-journaal werd uitgezonden nam zeker enige ongerustheid weg, die bij vele katho lieke echtparen ontstond door de berichten uit Rome. In een waarschijnlijk ook voor de katholieke leek zeer moeilijk te volgen vraaggesprek van Dick de Vree en prof. J. Groot werd „de pil" door deze laatste nog niet gerekend tot de ongeoorloofde an- ticonceptionele middelen die wederom door 't Vaticaan gezien worden als funest voor een goede huwelijksbeleving. Maar de pro fessor moest er wel aan toevoegen, dat Ro me zich terzake van het gebruik van de pil nog geen definitief oordeel gevormd heeft. De gemeente Amsterdam zal niet over gaan tot subsidiëring van de Stichting Vestzaktheater. Dit blijkt uit het ant woord op desbetreffende vragen uit de gemeenteraad. Het besluit is genomen op advies van de Amsterdamse Kunstraad. De gemeente stelt zich op het standpunt dat een eenmalige subsidie geen garantie biedt dat het Vestzaktheater, dat door belastingschuld van bijna 3000 gulden in ernstige moeilijkheden is gekomen, voort zal kunnen blijven bestaan. En bovendien kan en wil de gemeente niet tot het toe kennen van een subsidie overgaan, om dat hiermee een precedent geschapen zou worden. Het uitblijven van de gemeentelijke subsidie betekent niet dat het theatertje van de stichting in Amsterdam direct ge sloten zal worden. De leider van het Vestzaktheater, Wim Burkunk, verklaar de ons dat het in de bedoeling ligt eerst de resultaten van het lopende seizoen af te wachten. Door meer voorstellingen vooral voor kinderen buiten Amster dam te geven hoopt men de zaak draaien de te kunnen houden. De acht leden van het Vestzaktheater hebben ondertussen aangeboden om de moeilijkheden op te vangen door de voorstellingen in het ei gen theatertje zonder honorering te ge ven. Zij kregen tot nu toe toch al zeer lage beloningen. Burkunk heeft dit aan bod voorlopig afgeslagen. Advertentie Sinterklaasje bonne - bonne - bonne, Fijn ideetje: platenbonne! Kunstveiling. Op de kunstveiling bij Mak in Dordrecht werden voor oude schil derijen goede prijzen gemaakt. Het op twee panelen van Barent Kalraet hoogste bod 7.600) werd uitgebracht (1649-1721). Andere doeken brachten prijzen van tussen 1000 en 3000 gulden op. Ook voor oude boeken werden uit stekende prijzen gemaakt. Schilderijen teruggevonden. De politie van Rome heeft 22 van de 23 schilderijen teruggevonden die drie maanden ge leden bij een verzamelaar werden ge stolen. Alle doeken waren van de hand van Giorgio Morandi, een van de pro minente moderne Italiaanse schilders. De waarde wordt geschat op 100 mil joen lire (600.000 gulden). Vier jonge mannen en een meisje zijn gearresteerd. Het meisje werkte als secretaresse bij een kunstgalerij in Rome. De politie kwam de doeken op het spoor, doordat een inwoner van Rome die op de kunst werk naar een Morandi informeerde, naar een van de vier jongemannen werd verwezen. Advertentie Sinterklaasje bonne - bonne - bonne, Fijn ideetje: platenbonne! HILVERSUM I 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpa gina; evt- aansl.: wegeninformatiedienst.) 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmu- ziek. 9.00 Klassieke kamermuziek (gr.). 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Engel-s preken (I), gesprek en muzikale inter mezzi. 9.55 Kunst en kitsch (I), lezing. VARA: 10.00 Z.O.-135, gevarieerd pro gramma. (11.00 Nieuws). 12.15 Oosteuro- pese kroniek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sport nieuws. 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Stereo: Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 13-40 Uitlaat, programma voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.55 Tussen stilstand en beweging, le zing. 15.10 Klassieke en moderne orkest werken (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Dans muziek (gr.). 16.25 Onbewoond in terview en grammofoonmuziek. 17.05 Amateurs, de microfoon is voor U. 17-30 Radioweekjournaal. 18.00 Nieuws. 18.15 Commentaar op het nieuws. 18.20 Tijd voor teenagers (gr.). 19.20 Boekbespre king. 19.40 Licht orgelspel. 20.00 Nieuws. 20.05 En nu Rotterdam: amusements programma. 21.00 Tien. Yen, hoorspel. 21.30 §tereo: Metropole-orkest en zangso listen: amusementsmuziek. 22-05 Piano recital (opn.): moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Te waar om mooi te zijn, cabaretprogramma. 23.10 Even naplaten: licht muziekprogramma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Clavecimbelrecital: oude mu ziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Gewijde muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn, gevarieerd programma. (8.30-8.32 Nws. 8.32 KNAC-ANWB wegeninformatie). 12.00 Angelus. 12.03 Licht ensemble (opn.). 12.24 Marktberichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Populaire grammofoonmuziek. 12.45 Overheidsvoorlichting: Geven en nemen. De familie Van Buuren praat, weer over het verkeer. 12.55 Licht vocaal trio. 13.15 Carionca: radiomagazine voor tieners. 14.10 Musicerende dilettanten: mannen koor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Lichte grammofoonmuziek (stereo). 15.30 Visa- ges de la chanson: Frans-Nederlands programma. 16.00 Muzikale tombola: ge varieerd muzikaal programma. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac tualiteiten en Conciliejournaal. 19.35 Klas sieke grammofoonplaten met commen taar. 20.20 'n Pracht van een betrekking, hoorspel. 21.00 Licht orkest en zangsolis ten. 22.00 Licht orkest (gr.). 22.10 Rou lette: muzikaal spelletje. 22.25 Boekbe spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 In café San Pietro: het Concilie be keken vanuit de wandelgangen. 23.00 Is- raëls Philharmonisch Orkest: moderne muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM HI (F.M.-kanalen). NRU - Gezamenlijk Programma. 9.00-11.00 Voorbereid door AVRO. 11.00-18.00 Voorbereid door NCRV. NRU-AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Orkes ten- en solisten-parade (gr.). 10.00 Nws. 10.02 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. NRU-NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02 Lichte orkestmuziek (gr.). 11.30 Muziek van Het Leger des Heils (gr.). 12.00 Nws., eventueel aktualiteiten. 12.02 Licht mu ziekprogramma (gr.). 12.30 Platenshow voor de tieners. 13.00 Nieuws. 13.02 Ge varieerd Nederlands muziekprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Hoogtepunten uit ope rettes, musicals en films. 15.00 Nieuws. 15.02 Werken van grote meesters in de muziek. 15.30 Licht muziekprogramma. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Sport- reportages, -uitslagen, commentaren en lichte grammofoonmuziek. 18.00 Sluiting. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Filmkroniek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-be- richten voor de schippers. 12.45 Buiten lands persoverzicht. 12.50 Licht orkest. 12.57 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en sportoverzicht. 13.20 Licht orkest. 14.00 Nieuws. 14.03 Jazzmuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Gevarieerd program ma. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen. 17.15 Koorzang. 17.30 Klassieke muziek. 17.35 Dansorkest. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- uitslagen. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Hugo Raspoet. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Lichte muziek. 21.00 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Kaf en koren. 23.00 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. NCRV: 19.05 T.M.: maandelijkse maga zine voor tieners. 19.35 Balletprogramma. NTS: 20.00 Journaal. NCRV 20.20 Oog getuige, programma over Zuid-Afrika. NCRV: 20.50 De Tante van Charley, ko medie. 22.25 Attentie: actualiteitenrubriek 22.45 Dagsluiting. NTS: 22.50-22.55 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.01 Tim Frazer, thriller-feuilleton (deel II). 20.30 Achter het nieuws. 20-55 De schavuiten, TV-film. 21.50 Koning Klant programma voor en over consumnten. NTS: 22.10- 22.15 Journaal. NTS: 10.30 Teleac: Samen leven nu en morgen, (herhaling van les 9). 11.00 Te leac: Kennis van textiel (herhaling van les 9). 11.00 Teleac: Van maatlat tot meetklok: basiscursus voor het hanteren van meetgereedschappen door metaalbe werkers. (les 9). AVRO: 16.00 The Beat les, tekenfilm. 16.20 Fototriptiek: pro gramma over het flitsen. 16.40 Tiener-TV. 17.10-18.05 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. AVRO: 19.05 Zoo Zoo, programma over dieren. 19.30 Studio Stalles: licht instru mentaal trio en zangsolisten. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Willy en Willeke: licht muzikaal pro gramma. 21.00 Wie van de drie, intelli- gentiespel. 21.35 Johnny en Rijk, een paar apart: amusementsprogramma. 22.10 Ik pas: quiz. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 Patrouillewagen '54 antwoord!, TV-film. 20.25 Polska Pantomima: opna men van het Pools Pantomime Theater. 20.55 Help mijn sneeuwpop staat in brand!, korte film over een merkwaar dig mannetje. 21.35-22.00 Voordrachtpro- gramma van een werk van de dichter Rainer Maria Rilke. 21.55 Extra. NTS: 22.10-22.15 JournaaL Toon Hermans en Erich Segal. Na twee maanden lang vijftien uur per dag intensief aan de bewerking van Toon Hermans' „One man show" te hebben gewerkt is de 28-jarige hoogleraar in de klassieke talen aan de Yale Universiteit in Amerika, Erich Segal, met een K.L.M.- lijntoestel van Schiphol naar zijn land te ruggekeerd. Hem werd uitgeleide ge daan door Toon Hermans en diens echt genote. „We hebben samen erg hard maar heel prettig samengewerkt", vertelde de jon ge Amerikaan die tijdens zijn korte ver blijf zich in de Nederlandse taal heel goed verstaanbaar heeft gemaakt. De show van 2% uur is thans geheel voltooid en op de band „ingeblikt". Waarschijnlijk zal in het „Golden Theatre" op Broadway de première volgend jaar september wor den gegeven. „Ik ben er van overtuigd dat de show een groot succes wordt" al dus prof. Segal, „naar mijn mening ic Toon Hermans eep van de grootste ar tiesten in de wereld". Na een paar dagen rust zal Toon Her mans zich geheel gaan wijden aan zijn jubileum-show, die ter gelegenheid van tien jaar „One man show" op 3 maart a.s. in Carré in Amsterdam zijn première zal beleven. In deze show zullen verschil lende delen uit de Amerikaanse show zijn opgenomen. Advertentie Sinterklaasje bonne - bopne - bonne. Fijn ideetje: platenbonne! Toer van Schayk. De Nederlandse beeld houwer en decorontwerper Toer van Schayk is uitgenodigd in het voorjaar 1966 een expositie van zijn werk in Lon den te houden. De Londense Galery, ge specialiseerd in theaterontwerpen, zal de decor en kostuumtekeningen van on der andere „Monument voor een gestor ven jongen", „De Chinese nachtegaal" en „Giovinezza" tentoonstellen. Toer van Schayk is vaste medewerker van het Nationale Ballet in Amsterdam. Advertentie Sinterklaasje bonne - bonne - bonne. Fijn ideetje: platenbonne!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 11