TWEE EENACTERS VAN ALBEE GOLDEN FICTION FILTER Opus 2 Cabaret Pepijn TONEEL IN HAARLEI Voor filterrokers met een eigen stijl -<cQ, GOLDEN FICTION 7 MAANDAG 20 DECEMBER 1965 Het verhaal van de dierentuin" en „De dood van Bessie Smith T.V.-nabeschouwingen Bont allerlei J. Damshuizer Simon Koster Met het puur-witte mondstuk Exclusieve melange Vol smaak en toch zacht 20 stuks f 1.25 Bayle-prijs voor R. Blijstra r§ De radio geeft dinsdag Televisieprogramma J. van Doveren Nederlands Theaternieuws Kort nieuws n DE NAAM EDWARD ALBEE heeft sedert zijn fenomenale succes, in Europa zowel als in Amerika, van zijn „Wie is bang voor Virginia Woolf?", gevolgd door het geruchtmakende zij het voor velen onbegrijpelijke „Kleine Alice", een bijna magische klank in de toneelwereld gekregen, de klank van „dit is de grote internationale toneelschrijver van de toekomst". Daargelaten de vraag of deze prognose juist zal blijken te zijn valt het dus niet te verwonderen dat men het nu ook met Albees oudere werk weer eens gaat proberen. Dat „oudere" werk is welis waar niet zo heel oud, want de in 1928 geboren Albee schreef zijn eersteling, „The zoo story", op dertigjarige leeftijd, dus pas zeven jaar geleden. Toch ligt er tussen die eenakter en het in 1962 geschreven „Virginia Woolf" een hele afstand, waaruit blijkt dat Albees ontwikkeling als toneelschrijver zich tot dusver wel in zeer snel tempo heeft voltrokken. De Toneelgroep Theater heeft nu twee van de vroege werken van Albee op haar repertoire genomen, de zo-even genoemde „Zoo story" en de twee jaar later geschreven eenakter „The death of Bessie Smith", die samen een goed beeld geven van het beginstadium dat de huidige Edward Albee al ver achter zich heeft gelaten. „The zoo story" („HET VERHAAL VAN DE DIERENTUIN") is begin 1961 door de Toneelgroep Ensemble al in ons land opgevoerd, en het is toen ook door de televisie uitgezonden. Velen zullen dus al eerder kennis hebben gemaakt met dit gesprek tussen twee mannen in het New- yorkse Central Park: de doorsnee-Ameri- kaan-in-goede-doen Peter, die met het leven, met de maatschappij en met zich zelf volmaakt tevreden is, en de noncon formist Jerry, die ondanks zijn vertwij felde pogingen geen contact kan krijgen met zijn medemensen en zelfs niet met de hond van zijn hospita. Een tweege sprek dat nogal onverwacht-melodrama- tisch eindigt met Jerry's dood door mid del van een soort zelfmoord waarbij Pe ter ongewild assistentie verleent, zodat Jerry althans na zijn dood een bestand deel van Peters denkwereld zal blijven vormen en op deze lugubere manier dus toch „contact" met een medemens heeft gelegd. Deze eenacter blijkt, bij dit weerzien na bijna vijf jaar, nog niets van zijn felle ironie en zijn dramatische kracht te heb ben verloren. Onder regie van Hans Tie- meijer (althans volgens de affiches, want het programma van de Haarlemse schouw burg was misleidend op dit punt) werden de twee rollen, destijds in handen van Cor van Rijn en Louis van der Steen, nu gespeeld door de broers Jules en Hans Croiset. Jules Croiset, hoewel wat te weldoorvoed van uiterlijk voor deze fi guur, gaf een meeslepende, zeer geladen vertolking van de opstandige, verwarde en sarcastische Jerry. Hans Croiset was wel de brave burger met wat Jerry noemt „dat ellendige middenstandsge- gezicht", maar hij reageerde op Jerry's zelfbeklag met onnodig veel sympathie; de onaantastbare zelfvoldaanheid die zich ten hoogste een beetje gehuicheld mede lijden permitteert de opvatting van Van Een naar omstandigheden goed volgba- re gebeurtenis werd de rechtstreekse re portage van de aankomst en de ontvangst van de Gemini VII en zijn astronauten Borman en Lovell, die een recordvlucht van veertien dagen door de ruimte maak ten. Het telefonisch kruisboogschieten.dat de KRO van het buitenland overnam onder de titel „Het gulden schot" zou misschien geen onaardig tijdverdrijf zijn voor hen, die met de zaterdagavond geen raad we ten. Zij moeten dan echter wel bestand zijn tegen de presentatie en de grapjes van de heer Kees Schilperoort en tegen de aanblik van volwassen mensen, die, omringd door zielig verklede meisjes, op hobbelpaarden gaan zitten om een prijs te winnen. Wij vonden het na een goed half uur welletjes en schakelden over op het twee de net, waar het AVRO-programma „Liedjes op zicht" aan de gang was. Wij vonden het jammer, dat wij er nu pas achter kwamen, dat dit zo'n aardige uit zending in het genre van de lichte mu ziek en zang is (er volgt nog slechts de finale). Annelies Bouma droeg daarbij heel sterk het liedje „Sorry" voor, dat hoogstwaarschijnlijk de hoofdprijs in deze wedstrijd gaat krijgen; Marijke Philips verraste ons door haar frisse, vrije en gezellige presentatie. „Schemering", een film in de Duitse se rie „De Vijfde Colonne" gaf daarna een ontnuchterend en triest beeld van het spionagebedrijf, dat geen menselijke ge voelens kan ontzien. Onder regie van Jürgen Goslar werd het een kundig op gebouwde en ontroerende film, waarin vooral Dagmar Altrichter en Helmuth Lange opvielen door de overtuigende ver tolking van de hoofdrollen. Gisteravond kwam in het NCRV-pro- gramma de tweede aflevering van „Oog getuige" op de beeldbuis. Het ziet ernaar uit, dat Nico van Vliet er misschien als eerste in zal slagen, ons via deze serie een volledig en objectief beeld te geven van de apartheidspolitiek, waarmee het zo ver van hier verwijderde Zuid-Afrika zich in de wereld onmogelijk maakt. In deze uitzending kwam goed tot uitdruk king, dat ginds over die politiek en de daarmede gepaard gaande discriminatie niet alleen zwarte of witte, maar ook ge nuanceerde meningen bestaan; meningen ook, die geboren zijn uit onmacht of op portunisme. Op deze gedegen wijze voortgaande, moet Van Vliet komen tot een eerlijke eindconclusie en het zou ons niet verbazen, dat deze dan toch nog ge lijk blijkt te zijn aan de gangbare, afwij zende opinie, die in Nederland en bijna alle andere landen overheerst. Ons past het niet, een totaal-oordeel uit te spreken over de tweemansopera „Crossfade", waarmede Willy van He- mert en Harry de Groot op een t.v.- operafestival in Salzburg de derde prijs behaalden. Een opera immers moet in de eerste plaats op zijn muzikale mérites be oordeeld worden en daartoe achten wij ons onbevoegd. Advertentie Het is nog niet te laat, geef een platenbon of geef een plaat 1 der Steen destijds leek mij meer in overeenstemming met de bedoeling van de schrijver. „DE DOOD VAN BESSIE SMITH" is Albee's protest tegen de onderdrukking van de negers in het zuiden van de Ver enigde Staten. De handeling is gebaseerd op een historisch voorval: het tragische einde van de populaire negerzangeres Bessie Smith, die in 1937 na een ver keersongeval in Memphis op straat in de auto doodbloedde omdat men haar in „blanke ziekenhuizen" niet wilde behan delen. Wellicht heeft Albee dit stuk oor spronkelijk bedoeld als hoorspel, want de dramatische vormgeving zou bij een radio uitzending wel aanvaardbaar zijn maar doet op het toneel heel onhandig en ge kunsteld aan. Gedurende drie-kwart van de eenacter schijnt Albee bovendien het hele geval Bessie Smith uit het oog te hebben verloren en verdiept hij zich in de giftige, bijna dierlijke haat-liefde tussen een verpleegster en een semi-arts. De scè nes, die hij daaraan wijdt, vormen dui delijk een voorstudie voor „Who's afraid of Virginia Woolf"; het tweetal, dat wij Het verhaal van de dierentuin: Hans en Jules Croiset (rechts). 11 hier te zien krijgen, vertoont in de onder linge verhouding een sprekende gelijke nis met het echtpaar George en Martha uit dat latere stuk. Het thema van de rassenhaat wordt daarbij verdrongen door het conflict tussen progressieve en reac tionaire gevoelens bij de blanke zuiderlin gen, dat er weliswaar nauw mee in ver band staat maar waardoor in dit geval de dramatische constructie nog verder wordt ondermijnd. Als vingeroefening voor „Virginia Woolf" is deze eenacter dan ook interessanter dan als dramatise ring van een schokkende gebeurtenis uit de geschiedenis van de Amerikaanse ras sendiscriminatie. In de opvoering, onder regie van Elise Hoornans, was de hysterie die de onder grond vormt van alle rassenhaat (maar die tevens een hoofdbestanddeel is van veel van Albee's werk) sterk geaccentu eerd. Dat kwam vooral tot uiting in het spel van Mia Goossen als de verpleeg ster; het was een prachtige uitbeelding van deze jonge vrouw die tot in de grond bedorven is door haar afkomst en haar milieu, en die haar korte opwellingen van menselijkheid wegdringt om zich maar goed te kunnen aanpassen bij die omgeving. Als haar verachte, gehate maar toch onontbeerlijke „aanbidder", de semi-arts met progressieve neigingen, gaf Hans Croiset haar .uitstekend tegenspel. Arthur Boni maakte een zeer geloofwaar dige figuur van de iichthuidige neger, die onder zijn serviliteit de opstandigheid maar moeizaam verbergt, en Otto Sterman gaf een krachtige vertolking van Besie's vriend Jack. Ben Groenier had de kleine rol van de venijnige vader voor zijn rekening genomen. De twee eenacters (goed vertaald door G. K. van het Reve) vormden ondanks hun zwakke plekken een boeiend pro gramma, waarvan de Toneelgroep Thea ter een opvoering heeft gegeven die stel lig meer toeschouwers had verdiend dan er gisteravond in de Haarlemse schouw burg aanwezig waren. De wei-aanwezigen waaronder zeer veel jongeren, hebben aan het slot dan ook duidelijk blijk ge geven van hun waardering. Advertentie Z'////////////. lumuui/// i/ruinuinn///// //////nnnnnnnnn/////////nnnnunnr////t Advertentie Het is nog niet te laat, geef een platenbon of geef een plaat De Amsterdamse kunstcriticus Rein Blijstra heeft zaterdag in het Groothan delsgebouw in Rotterdam de Pierre Bayle- prijs in ontvangst genomen, die dit jaar werd tdegekend als critiekprijs architec tuur. De prijs een bedrag van 1250 en een penning van de Rotterdamse beeldhouwer C. van Kralingen werd de heer Blijstra uitgereikt door de architect J. J. Vriend, die zelf zeven jaar geleden de Bayle-prijs voor architectuurkritiek kreeg. De culturele prijs, ingesteld door de Rot terdamse kunststichting, ontleent de naam aan Pierre Bayle, die de eerste was die in Nederland een populair wetenschappe lijk maandblad uitgaf met kritieken op het terrein van alle sectoren van het kunstleven. Advertentie Het is nog niet te laat, geef een platenbon of geef een plaat HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Morgenwijding. 8.55 Boekbespreking. 9.00 Voor de zieken (9.35-9.40 Waterstan den). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr.) (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Stereo: Metropole-orkest: amuse mentsmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor lichting: Voor de landbouw. 12.40 Licht ensemble en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 Stereo: 't Muzikan tenuur: I. Pianorecital: moderne muziek; 11. Sopraan en piano: Klassieke- kerst-, liederen; III. Kerkorgelconcert: klassie ke muziek. 14.40 Logboek 1931, klank beeld. 15.20 Avrodite; programma voor de vrouw. 16.00 Nieuws. 16.02 Zangsoliste en pianospel. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte grammo foonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktuatliteiten. 18.25 Lichte orkest muziek en zangsoliste. 18.55 Voor de kin deren. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Gamelan, Indonesisch programma. 19.35 Sitar, radiotijdschrift voor gitaris ten. 20.00 Nieuws. 20.05 Howland in Hol land: gevarieerd programma. 21.15 De bat: parlementaire discussie over actue le onderwerpen. 21.40 Sopraan en piano: semi-klassieke en moderne liederen. 22.10 Lichte orkestmuziek. 22.25 Ik geloof, dat praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Venster op de hedendaagse muziek muzikale lezing. 23.40 Zangsoliste en in strumentaal trio: Evergreens. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuwsë 7.45 KNAC/ANWB we geninformatie). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huis vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Lichtbaken, herhaling van zaterdag jl.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.vooruit, lezing. 12.00 An gelus. 12.03 Klassieke grammofoonmuziek 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Draaien maar, lichte grammofoon muziek. 13.35 Voor de plattelandsvrouwen 13.45 Muziek kent geen grenzen (opn.). 14.45 Zie, ik maak alles nieuw, godsd. progr. (herhaling van dinsdag jl.). 15.00 Bij Cascade te gast.licht muziek programma. (herhaling van zaterdag hl.) 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg, programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Voor de padvinders. 17.50 Overheidsvoorlichting: Folklore op Curagao. Spreker: Tom Lindeijer. 18.00 Internationale volksliederen. 18.20 Uitzen ding van de Partij van de Arbeid: Bij.de tijd. Een 14-daags Radiomagazine, voor de microfoon gebracht door Theo Eerd- mans en Jaap Brand, onder redactie van Gabri de Wagt. 18.30 Stereo: Licht instru mentaal ensemble. 18.50 Van klanten en wanten weten, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 KRO-Jubileum-Muziek feest 1965: Finaleklanken no. 5. 20.00 Salzburger Festspiele 1965: Strijkkwartet, moderne muziek. 20.25 Klassieke orgel werken. (gr.) 20.50 Radiophilharmonisch orkest: moderne muziek. 21.55 De zingen de kerk: geestelijke liederen met commen taar. 22.15 Zie, Ik maak alles nieuw, gods dienstig programma (12). 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (FM-kanalen). NRU Gezamenlijk programma. 9.00-17.00 Voorbereid door NCRV. 17.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru mentaal allerlei (gr.) 10.00 Nieuws. 10.02 Licht muziekprogramma (gr.) (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Volksmuziek (gr.) 12.30 Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws, eventueel aktualiteiten. 13.02 Pianospel: bekende melodieën (gr.) 13.30 Klanken van eigen bodem(gr.) 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vokale muziekjes (gr.) 15.00 Nieuws. 15.02 Licht platenpro- gramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Tienerama: platenshow voor de tieners. NRU/VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Licht gevarieerd muziekprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Tophits. 12.40 Weer bericht, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers. 12.45 Buitenlands pers overzicht. 12.50 Beursberichten en pro gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera. (15.00, 16.00 Nieuws; 16.03 Beursberich ten). 16.40 Klassieke muziek. 17.00 Nws. weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazz muziek. 17.45 Licht orkest. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Programma-overzicht. 18.45 Sportkroniek., 18.52 Vioolrecital. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokro niek. 19.40 Nocturne. 20.00 Moderne mu ziek. 20.30 Hoorspel. 21.35 Moderne liede ren. 22.00 Nieuws en berichten. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 CVK/IKOR/RKK: Ken merk: de informatierubriek van de ker ken. NTS: 19.35 Flipper, TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen ding van de Partij van de Arbeid. 20.30 Inburgeren Gezag of macht, documen tair programma. 21.00 Madame Curie, speelfilm, (beide keuringen 14 jaar). 23.00 23.05 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Pa trouillewagen '54... antwoord! Kerstmis in de 53ste straat, TV-film. VPRO: 20.25 Instrumentaal trio met solisten. 20.50 Schil derskwartier, filmreportage over Den Haag. NTS: 21.10 Onaantastbaar... De ze vende Stem, TV-film. VPRO: 21.55 Extra. NTS: 22.10-22.15 Journaal. Advertentie Het is nog niet te laat, geef een platenbon of geef een plaat VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.32 Engelse les. 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Bespreking van het fotoboek over De Jordaan. 20.55 Vocaal ensemble The Serend pitv Singers: internationale volksliedjes. 21.20 Divertimento in A Mol fragmenten uit, een cabaretprogramma. 22.00 Worden we (Bodem)-rijk? program ma over aardgas en olie. NTS: 22.25- 22.30 Journaal. 22.30-22.45 Socutera. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Dieren kijken, programma over die ren. 20.20 Haal je kijkgeld terug, TV- prijsvraag. 20.45 Een op de tien, docu mentaire over bejaarden 3e uitzending). 21.25 Menselijkerwijsjes, cabaretpro gramma. 21.55 Attentie. NTS: 22.10-22.15 Journaal. RKK: 22.15-22.40 Bijbel voor al leman? Advertentie Het is nog niet te laat, geef een platenbon of geef een plaat I f Op zaterdagavond gaf Cabaret Pepijn in het zo gezellig in een klein verscholen straatje gelegen eigen theatertje in de nieuwe Schoorlstraat in Den Haag zijn ga lapremière van het tweede programma, dat daarom „Opus 2" genoemd is en het werd ondanks de niet te vermijden premièrezenuwen een eclatant succes. Er is hard gewerkt door het groepje, dat thans nog maar bestaat uit Liselore Gerritsen, Paul van Vliet en Ferd. Hu- gas op het „plateau" en de talentvolle, zeer muzikale Rob van Kreeveld aan de vleugel De muziek, die hij voor het program ma gemaakt heeft (met uitzondering van enkele nummers op muziek van Koos Vis ser) is zeer knap en vooral ook muzikaal, wat wel blijkt uit de inleiding van het tweede deel „Rubato's". Hij is een muzi kale rots voor Pepijn en men kan zijn rol vergelijken met die van Pierre Phi lip voor „Les frères Jacques". Het meest verwonderlijke is, de vooruitgang van Ferd. Hugas, die vorig jaar nog wat on zeker over het kleine toneeltje scharrelde, en zijn teksten nog wat onbeholpen over het voetlicht bracht, maar een persoon lijkheid geworden is die zijn werk trefze ker doet. Het trio is een ensemble van elkaar aanvullende even sterke krachten geworden. Wat zeer ten goede gekomen is aan het geheel, daar Liselore met haar sterke persoonlijkheid in het eerste pro gramma domineerde. Ook zij is rijper ge worden, terwijl haar stem is vooruitge gaan. Wel zou ik graag zien dat van Vliet voor zijn vrouw een heel goed solonum mer zou schrijven, want deze charmante artieste komt er in de ensemble-nummers beter af dan in haar soli. „Jeroen" doet ze zeer knap en het zelfde kan men zeg gen van haar beide andere nummers „Dit is het dus" en „Deze kleine jongen". Maar vooral de beide laatste nummers zijn niet erg sterk; ook moet ze nog wat doen aan de stand van haar benen, waarmede ze nu en dan geen raad weet. Liselore is geboren voor het cabaret, omdat er, naast haar talent en persoon lijkheid, iets in haar stem is dat iedereen die gevoel voor timbre heeft, pakt. In Duitsland zou ze in korte tijd een grote naam hebben. De teksten van Paul van Vliet zijn vooruitgegaan en zijn evenals zijn confé- rence's „Zoals U daar zit" en later „De Hollander" rijper, zinniger en korter ge worden. Hij aarselt niet meer, maar is meer zeker van zichzelf. Hij is ster ker in zijn uitdrukkingsvermogen gewor den en het geheel getuigt van smaak eh intelligentie. Dus geen goedkope grapjes over Claus en Beatrix en geen gezeur over „sexe" en „homofielen". Maar dat zou in dit leuk theatertje met deze vier mensen ook een dissonant geweest zijn en daarvoor hebben ze te veel stijl. „Alle dijken zijn dicht" en „Achter de Duinen", Cabaret Pepijn: Ferdinand Hugas, Liselore Gerritsen, Paul van Vliet (van links naar rechts). het eerste en het laatste nummer heb ben goede teksten en worden goed ge bracht. Ferd. Hugas is in elk van zijn nummers een andere figuur geworden. Zijn „schlemieltje" is fijn en zijn num mer samen met Paul van Vliet „Onwan kelbare Trouw" over de zekerheid en het „werk" van de ambtenaren is heerlijk, alhoewel het laatste huldigingsfragment voor mij het nummer zwakker maakt. Maar de topnummers van het program ma, dat geen inzinkingen heeft, zijn de ensemble-nummers „Drie mensen in een regenjas", „Europa" en „Intellectueel Twistgesprek". Ze zijn wat teksten, pre sentatie en muziek betreft van internatio naal niveau. Bij het eerste van de drie dacht ik aan het vroegere cabaret van Eri- ka Mann. Dit nummer is bijzonder goed „getimed", zoals trouwens de gehele voor stelling. In „Europa" is de parodie op het Duitse lied het minste, maar die op de Italiaanse night-club song van de aller hoogste klasse „Binnenkort in dit thea ter" is een knap en aardig (alhoewel niet geheel nieuw) nummer, dat voor mij per soonlijk iets te lang duurt. Maar de Pepij- ners zijn intelligent genoeg om een paar kleine vlekjes uit te wissen en hier en daar iets te verkorten. „Opus 2" gaat zon der twijfel een heerlijke toekomst tege moet en Pepijn zal niet veel niet geheel gevulde zalen zien. En dat verdient ze ook tenvolle want Pepijn is een avond vol verfrissing voor de geest en het is de beste „kleinkunst" uit ons land. Binnenkort verschijnt het eerste num mer van „Nederlands Theaternieuws", een maandblad dat zal worden uitgege ven op initiatief van de maandkrant voor kunsten „Kunst van nu" en de schouwburgen van Haarlem, Breda, Til burg, Arnhem, Nijmegen, Hengelo, En schede, Apeldoorn, Deventer en Heerlen. „Nederlands theaternieuws" zal gratis aan de schouwburgbezoekers worden uit gereikt. Het wordt samengesteld door kunstredacteuren van landelijke dagbla den. Het blad is bedoeld als een begelei ding van de „provinciale schouwburgbe zoeker" bij zijn gang naar het theater. Geen avondkleding. Om misverstanden te voorkomen deelt het bestuur van de Haarlemse Toneelgroep „Alberdingk Thijm" mede dat het voor bezoekers van de galavoorstelling op dinsdag 21 decem ber geenszins verplicht is avondkleding te dragen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7