John Osborne's „Luther"
I
K?,H»Dampo
Piet Noordijk, een blije en
bescheiden prijswinnaar
TONEEL IN
Omroeporganisaties verliezen leden
Winnaar nationale Jazzprijs
NEGEN MUZEN
Willem van Otterloo
eerste dirigent in
Melbourne
nH9H
A/phenaar
OSRAM
DINSDAG 21 DECEMBER 1965
13
Indrukwekkende opvoering van aanvechtbaar stuk
T.V.-nabeschouwingen
Gevarieerd programma
Ad Interim
De radio geeft woensdag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisieprogramma
|6itaren|
Blaasinstrumenten
Grammofoonplaten
Bladmuziek
lampen
Vestzaktheater brengt in
de vakantie Jeugdtoneel
Vv. v
IN JULI 1961, heel kort na de eerste opvoering van John Osborne's „Luther"
In Engeland, heeft de English Stage Company als bijdrage aan het Holland Festival
een enkele voorstelling van dat stuk in ons land gegeven, met de toen pas „ont
dekte" Albert Finney in de titelrol. Het is niet zonder reden dat de Nederlandse
toneelgezelschappen, die in het algemeen het moderne Engelse drama zeer wel
gezind zijn, viereneenhalf jaar hebben laten voorbijgaan voordat een ervan een
Nederlandse opvoering aandurfde. Want „Luther" is zonder twijfel het meest om
streden van Osbornes reeks omstreken stukken. Er valt veel op aan te merken:
historisch, theologisch, dramaturgisch heeft het zijn zwakke kanten, die door de
deskundigen op die verschillende gebieden danook ongenadig zijn becritiseerd.
Men zou het daarom haast een moedige daad kunnen noemen dat het Nieuw Rotter
dams Toneel het werk niettemin op zijn repertoire heeft genomen en het blijkens
de voorstelling van gisteravond in de Haarlemse Stadsschouwburg met veel
zorg en toewijding ten tonele heeft gebracht.
NAAR AANLEIDING van Osbornes
eerste stukken, waaronder „Look back in
anger" („Omzien in wrok") de voor
naamste plaats heeft ingenomen, is de
term „gedramatiseerde autobiografie"
nogal eens gebruikt. Het komt mij voor
dat die term ook voor het latere werk
van Osborne nog steeds geldigheid bezit.
Het is altijd weer dezelfde klagelijke
zelfanalyse van de schrijver persoon
lijk, die uit zijn stukken opklinkt; van
Jimmy Porter in „Look back in anger"
tot Bill Maitland in „Inadmissible evi
dence" hebben wij psychologische por
tretten van Osborne, de altijd luidkeels
tegen de maatschappelijke machten pro
testerende, maar zijn woorden nooit in
daden omzettende half-opstandeling ge
zien en vooral gehoord. Met „Luther" is
het niet anders. In de historische Luther
heeft Osborne een soort van geestver
wantschap ontdekt en in zekere zin zelfs
een ideaal: een man wiens protesten tot
een internationale geestelijke omwenteling
hebben geleid (zij het dan dat daar dan
ook wel degelijk krachtvertoon en actie
aan te pas kwam)Terwille van die geest
verwantschap heeft Osborne de historie
duidelijk in zijn eigen richting omgebogen
en zo heeft hij een Luther gecreëerd die
talrijke kenmerken van Osbome zelf
draagt.
DIT ZOU OP ZICHZELF nog te veront-
«chuldigen zijn als de schrijver bij dit
Richard Flink, Coen Flink, Piet van
der Meulen en Adolf Rijkens (van
links naar rechts).
procédé niet de belangrijkste historische
aspecten van zijn hoofdfiguur had ver
waarloosd. Maar hij heeft een Luther op
de planken gebracht die zich (ook weer
typisch Osbome) veel meer met zichzelf
dan men de rest van de mensheid bezig
houdt ondanks de uitspraak „Die man
haat zichzelf, hij kan alleen anderen lief
hebben", waarvan het laatste deel ner
gens in het stuk aangetoond wordt; een
Luther die een egocentrische opstande
ling tegen God maar geen inspirerend
verdediger van de goddelijke rechtvaar
digheid is. Kortom: wat er bij Osborne
van Luther overblijft is voornamelijk
een negativist met darmklachten, zoals
alle hoofdfiguren van Osborne's stukken
ziekelijke negativisten zijn. En daarmee
heeft hij van de historische Luther onge
twijfeld een verkleind, verarmd en
scheef-getrokken beeld gegeven. Waar
nog bij komt dat de kleurrijke levensge
schiedenis van de echte Luther, die toch
conflictstof te over bevatte, nergens in
het stuk machtige hoogtepunten heeft op
geleverd maar uiteen is gevallen in een
dozijn taferelen met veel gepraat maar
met slechts weinige momenten van wer
kelijke dramatische spanning.
Tijdens het debat over de begroting 1966 van het departement van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk werk heeft minister Vrolijk de Tweede Kamer een
overzicht aangeboden van het ledental der omroeporganisaties, waaruit een achter
uitgang van 5 (AVRO) tot 9 percent (VARA) blijkt in het ledental, behalve voor
de NCRV, die ledenwinst heeft geboekt.
AVRO
KRO
NCRV
VARA
VPRO
(abonnees)
VPRO
(andere
leden)
1924
10.000
1925
20.000
600
529
1926
40.000
3.000
1.800
1.648
1927
95.000
12.749
6.000
4.105
1928
107.800
30.000
20.000
27.000
1929
151.440
54.240
60.000
67.674
1930
180.276
89.570
71.000
103.042
1935
198.760
137.459
125.000
93.957
1939
196.699
160.791
126.000
108.571
1947
86.394
84.566
101.072
101.146
26.000
20.000
1950
195.812
276.479
240.114
245.886
56.552
120.000
1955
311.751
438.818
361.779
378.225
131.115
95.800
1960
405.994
604.243
435.945
533.678
144.446
70.429
1965
385.172
566.713
465.448
484.713
120.000
40.000
In de toelichting op deze cijfers zegt minister Vrolijk, dat de gegevens zijn
overgenomen uit de opgaven van de omroeporganisaties. De cijfers over 1965 hebben
betrekking op de maanden november/december van dit jaar.
Onder „andere ledfen" in de VPRO-rubriek worden begrepen die leden die een
gulden, 2,50 of 4,'per jaar betalen. De eerste vier getallen in de AVRO-rubriek
(10.000, 20.000, 40.000 en 95.000) zijn de cijfers voor de oplagen van het programma
blad, ledental was onbekend. De jaarcijfers van de VPRO over 1960 en 1965 zijn
inclusief enige honderden abonnees, die opgegeven hebben geen lid te willen zijn.
DES TE MEER bewondering moet men
hebben voor het kaliber van de opvoe
ring die het Nieuw Rotterdams Toneel,
onder regie van Richard Flink, van dit
aanvechtbare stuk heeft gegeven. In een
suggestief verlichte, wijde toneelruimte
(ontworpen door Johan Greter) en tegen
een achtergrond van rustig menselijk be
wegen hadden de hoofdpersonen monu
mentale vorm gekregen. Coen Flink (die
in figuur en gezicht niets meebrengt
voor het zware, gedrongen, boerse uiter
lijk van de historische hervormer) gaf
een felle, hartstochtelijke en overtuigen
de vertolking van Luther. Hij werd om
ringd en niet weinig gesteund, door voor
treffelijk gespeelde bijfiguren: de voorna
me, sluw-diplomatieke kardinaal Cajetan
van Steye van Brandenberg, de zeer
menselijke, wijze en gevoelige Staupitz
van Johan Schmitz, de kwaadaardige, al
le registers van de ouderwetse boerenbe
drieger bespelende aflaten-koopman Tet-
zel van Gerard Hartkamp, de proleta-
risch-ongegeneerde (ietwat Tolstoiaanse
Vader Hans van Richard Flink, de rus
tige en rust-gevende Weinand van Adolf
Rijkens, het waren stuk voor stuk rollen
die de voorstelling een treffend reliëf ga
ven. Hans Culeman sprak de tekst van
de aankondiger-in-ridderkostuum op een
vreemde, snauwerige manier, alsof hij
iets tegen het publiek had, maar maakte
veel goed door gepassioneerd spel in de
boerenoorlog-scène. Robert Sobels was
een heftige aanklager in de Rijksdag te
Worms (die overigens wel heel armelijk
geënsceneerd was) en Manon Al ving
bracht, als Katherina, de enige vrouwe
lijke noot in de opvoering. Het tafereel
met de wereldse, meer in de valkenjacht
dan in de Lutherkwestie geïnteresseerde
paus Leo X (die bij de Rotterdamse pre
mière door Leo de Hartogh werd ge
speeld) was bij de voorstelling in Haar
lem om onbekende redenen weggelaten.
Gerrit Kouwenaar had voor een goed
klinkende vertaling gezorgd en Otto Ket
ting voor bescheiden achtergrondmuziek.
Het publiek heeft aan het slot enthousiast
gedankt voor de toegewijde en veelal in
drukwekkende vertolking van Osbornes
stuk. Simon Koster
Advertentie
Het is nog niet te laat, geef een
platenbon of geef een plaat I
Advertentie
Het is nog niet te laat, geef een
platenbon of geef een plaat I
Het derde deel van de NTS-serie „In
burgeren", gepresenteerd door Han Lam-
mers, had tot onderwerp: het gezag. Aan
de orde kwamen onder meer vragen als:
hoe wordt het gezag ervaren door kin
deren en volwassenen, wat is het ver
schil tussen gezag en macht, hoe moet
men omgaan met gezag om het voor
de burger verdraagzaam te maken.
Een twee uur durende, in 1942 gemaak
te, film over het leven van Madame Cu
rie, met in de hoofdrol Greer Garson als
de grote en nobele vrouwefiguur, besloot
het NTS-programma via Nederland I.
Nico Timmerman had op het andere
net kans gezien het 25 minuten lange
optreden van het trio Jan Huydts buiten
gewoon sfeervol te regisseren. Opvallend
was de uitstekende weergave van het
geluid. Zo'n pluimpje valt doorgaans spo
radisch te noteren als het om jazz-uit-
zendingen gaat. De décors van Els Sa-
lomons waren in overeenstemming met de
kwaliteit van het gebodene: sober, maar
smaakvol.
De aflevering „De zevende stem" uit
de serie „Onaantastbaar" was als brokje
spannende ontspanning geschoven tussen
een documentaire over de Haagse schil
derswijk en een uitzending van VPRO's
actualiteitenrubriek „Extra".
In de documentaire vakkundig sa
mengesteld en geregisseerd door P. Steen
bergen jr. werd onder meer het pro
bleem van de prostitutie behandeld.
Leo Kool zei in „Extra" dat de pros-
tititutie in onze drie grote steden nog
lang niet van de straat is verbannen.
„Maar we zijn hier dan ook te schijn
heilig. We durven het probleem niet aan
te pakken." Een aantal deskundigen ging
niet in op een verzoek van Kool om
naar de studio te komen. „Men is bang
zich aan koud water te branden," aldus
Kool.
Advertentie
Klandestiene zenders. De rijkspolitie van
Slochteren heeft in samenwerking met
de PTT-opsporingsdienst in Siddeburen
twee geheime zenders opgespoord. De
zenders „Telstar" en „Veronica" waren
al geruime tijd in de lucht en opereer
den vanuit schuren en slaapkamers.
De Rotterdamse altsaxofonist Piet
Noordijk heeft gisteravond de Grote Prijs
van de Nederlandse Jazz, de Wessel 111-
ckenprijs, in ontvangst genomen. Uit han
den van de voorzitter van de Stichting
Nederlandse Jazz kreeg de sympathieke
Rotterdammer de bekende bijbehorende
enveloppe aangeboden. VARA-vertegen-
woordiger Broeksz overhandigde de wis-
selprijs, een bronsplastiek van Jan Wol
kers, die de twee jaren daarvoor gewon
nen werd door Herman Schoonderwalt en
Boy Edgar.
In de VARA-kaitine waren gisteravond
vele prominenten uit de kleine Nederland
se jazzwereld bijeengekomen om het fees
telijk gebeuren rond Piet Noordijk bij te
wonen. Een aandachtig gehoor vond dan
ook Michiel A. de Ruiter, de voorzitter
van de jury die dit jaar de Grote Prijs
heeft toegekend.
Michiel Chiel voor de jazzliefheb
bers voorzag het juryrapport van en
kele persoonlijke aantekeningen. Hij kon
digde aan dat er binnenkort een lang
speelplaat van het orkest van Boy Ed
gar zou uitkomen waarop Piet Noordijk
als solist zal schitteren. De plaat is ge-
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
grammofoonmuziek en reportages (7.30-
7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek
en reportages. 9.00 Van alle markten thuis
praatje voor de huisvrouw. 9.05 Semi-
klassieke orkestwerken. 9.35 Waterstan
den. VPRO: 9.40 Drieluik voor verwach
ting (I), overdenking. VARA: 10.00 Lichte
grammofoonmuziek. 10.45 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Radio Volks-Uni-
versiteit: Optimale zorg voor het jonge
geestelijk gehandicapte kind naar heden
daagse inzichten, door dr. G. van der
Most. 11.32 Moderne werken voor twee
piano's (opn.). 12.00 Stereo: Licht instru
mentaal septet. 12.22 Voor het platteland.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Stereo: Tango Rumba orkest
en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Aktu-
aliteiten en kalender. 13.25 Gevarieerde
grammofoonmuziek. 13.45 Gesproken por
tret. 14.00 Instrumentaal kwartet (opn.):
moderne kamermuziek. 14.20 Koor met
kamerorkest en solisten: klassieke liede
ren. 15.00 Voor de jeugd (Om 16.00 Nws.).
17.00 Voor de zieken. 17.30 VARA's Pop
show: dansorkest en solisten. 18.00 Nws.
18.15 Aktualiteiten. 18.20 Uitzending van
het Gereformeerd Politiek Verbond. Voor
lopige balans. Spreker: De heer P. Jon
geling, lid van de Teede Kamer. 18.30
Radio Volks-Universiteit: Het geluid- en
beeldarchief voor het toneel, door drs. G.
J. de Voogd en Egbert van Paridon. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Stereo: Kinder
koor. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00
Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren
aan de Hor, licht programma. 21.00 So
cialistisch commentaar. 21.15 Lichte or
kestmuziek. 21.40 Alle negen: gecombi
neerde quiz- en kegelcompetitie. 22.15 Ik
loop door het land, licht programma. 22.30
Nieuws. 22.40 Aktualiteiten. 22.50 Muziek
programma van moderne muziek: A. lie
deren voor sopraan, alt en piano; B. Hoorn
en piano; C. Orgelrecital. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke
kamermuziek (gr.). (Om 7.30 Nieuws).
7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde
muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken.
9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Viool en
piano (gr.): moderne muziek. 10.30 Het
Licht schijnt overal: studiodienst. 11.00
Klassieke orkestmuziek (gr.). 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 12.27 Mededelingen t.
b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40
Adventsstonde. 13.00 Variant: actualitei
ten, reportages, berichten en lichte mu
ziek. 13.40 Instrumentaal kwartet met ac
cordeon: lichte muziek. 14.00 Boeren en
burgers in Buitenveen, hoorspel (deel 38).
14.25 Finse kamermuziek (opn.). 15.05
Klassieke grammofoonmuziek. 15.50 Bij
belvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de
jeugd. 17.00 Lichte grammofoonmuziek,
met praatje. 17.10 Promenade orkest en
solist: amusementsmuziek. 17.50 Over
heidsvoorlichting: Mens en samenleving.
De heer B. M. van Griethuysen, Hoofd
v. d. Afd. Openluchtrecreatie v. h. Minis
terie v. Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk spreekt over perspectieven
voor de openluchtrecreatie in het nieuwe
jaar. 18.00 Klassieke muziek voor cello en
piano (gr.). 18.10 Vocaal ensemble: gees
telijke liederen. 18.30 Het spektrum:
Nieuws uit de prot. christelijke organisa
ties. 18.50 Lichte grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant.
19.30 Op de man af, praatje. 19.35 Le
ger des Heilskwartier (gr.). 19.50 Wereld
panorama: een wekelijkse beschouwing
door onze diplomatieke commentator.
20.00 Licht instrumentaal trio. 20.30 Radio-
philharmonisch orkest en zangsoliste: mo
derne muziek. 21.15 Opnieuw naar de Do-
gon, een lezing over antropologische on
derzoekingen. 21.30 Lichte koorzang (gr.).
21.40 Licht instrumentaal kwintet. 22.00
Sport in 't kort. 22.10 Grammofoonmu
ziek of mededelingen. 22.15 Avondoverden
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Klassieke kamer
muziek (gr.). 22.50 Rondom het kind: pe
dagogische etherleergang voor school en
gezin. 23.20 Salzburger Festspiele 1965:
Sopraan en piano: klassieke liederen.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (F.M.-kanalen). NRU
Gezamenlijk Programma. 9.00-15.00
Voorbereid door KRO. 15.00-18.00
Voorbereid door AVRO.
NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte
grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02
Aktualiteiten. 10.05 Lichte grammofoonmu
ziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Aktualiteiten.
11.05 Lichte grammofoonmuziek en praat
je. 12.00 Nieuws. 12.02 Aktualiteiten. 12.05
Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws.
13.02 Aktualiteiten. 13.05 Lichte grammo
foonmuziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Aktualitei
ten. 14.05 Gevarieerd platenprogram-
ma. NRU-AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Lich
te grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02
Volksliedjes. 16.30 Rhythm and blues (gr.)
17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Gevarieerd pla-
tenprogramma voor automobilisten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht, mededelingen en SOS-be-
richten voor de schippers. 12.45 Buiten
lands persoverzicht. 12.50 Beursberichten
en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Lichte muziek. 14.20 Lied
jes. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Jeugd- en
kinderkoren. 15.00 Nieuws. 15.03 Kerstlie
deren. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek.
16.24 Jazzmuziek voor de jeugd. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelingen.
17.15 Tophits. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.30 Lezing. 18.50 Sportkroniek.
18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbe
richt en radiokroniek. 19.40 Licht orkest.
20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Lichte
muziek. 20.30 Kamermuziek. 21.20 Liede-
renrecital. 21.50 Lezing. 22.00 Nieuws en
berichten.
Advertentie
Het is nog niet te laat, geef een
platenbon of geef een plaat
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor
gestoorden. 19.32 Engelse les. 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws
20.45 Bespreking van het fotoboek over
De Jordaan. 20.55 Vocaal ensemble The
Serend pity Singers: internationale
volksliedjes. 21.20 Divertimento in A Mol
fragmenten uit een cabaretprogramma.
22.00 Worden we (Bodem)-rijk? program
ma over aardgas en olie. NTS: 22.25-
22.30 Journaal. 22.30-22.45 Socutera.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
20.01 Dieren kijken, programma over die
ren. 20.20 Haal je kijkgeld terug, TV-
prijsvraag. 20.45 Een op de tien, docu
mentaire over bejaarden 3e uitzending).
21.25 Menselijkerwijsjes, cabaretpro
gramma. 21.55 Attentie. NTS: 22.10-22.15
Journaal. RKK: 22.15-22.40 Bijbel voor al
leman?
Advertentie
Het is nog niet te laat, geef een
platenbon of geef een plaat
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
AVRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas
Vaak. 19.05 Franse les. KRO: 19.35 Van
onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt.
20.50 Havenpolitie (Hafenpolizei), TV-spel,
Produktie van Studio Hamburg. 21.15 Ga
lerij, programma over kunstzinnige en
kunstige zaken. 22.10 Weihnachtsorato-
rium cantate nr. 1, Bach, uitgevoerd
door Bach-koor en orkest uit Freiburg,
m.m.v. solisten. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort: AVRO:
20.01 Extra special: Zigeunerorkest met
solisten. 20.30 De Fantast (II Mattatore),
komische TV-film. NTS: 22.05 Sterren kij
ken, programma over vallende sterren.
22.15-22.20 Journaal.
Advertentie
Het is nog niet te laat, geef een
platenbon of geef een plaat I
Ciangiarulo overleden. In Philadelphia
is op 88-jarige leeftijd overleden John
A. Ciangiarulo, een in Antwerpen ge
boren componist en violist. Hij was een
der eerste leden van het Philadelphia
orkest en heeft ook gespeeld in het
operagezelschap van Oscar Hammer-
stein. Hij heeft een aantal symphonieën,
walsen en scherzo's gecomponeerd.
Advertentie
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
Uit handen van de heer J. B.
Broeksz van de VARA ontving alt
saxofonist Piet Noordijk (rechts) de
wisseltrofee.
•titeld „Now's the time", naar de gelijk
namige compositie van een van de groot
ste pioniers van de moderne jazz: Char
lie Parker.
De heer De Ruiter vertelde dat het op
treden van Piet Noordijk op de grote
Europese jazzfestivals een eclatant succes
is geworden en dat de opnamen van de
prijswinnaar in het land van de jazz, de
Verenigde Staten met meer dan vriende
lijke belangstelling beluisterd worden.
De voorzitter van de Stichting Jazz in
Nederland, de jazzcriticus Ben Bunders
sprak daarna over de plannen die de
stichting heeft en hij toonde zich ver
heugd dat de jazz in Nederland langza
merhand de status bereikt waarop zij
recht heeft.
Pi.et Noordijk zelf liet de woordenvloed
gelaten over zich heen gaan en hij be
dankte de organisatoren en de sprekers
met de woorden: „Ik zal u graag met
mijn altsax bedanken". Met het Misja
Mengelberg kwartet maakte Piet Noor
dijk waar dat hij zijn prijs inderdaad
zonder meer verdiend heeft. Het kwartet
speelde een werk van Ted Curson, een
bekende compositie van Gershwin, waar
bij naast het solistische vakwerk van de
prijswinnaar vooral het geweldige spel van
bassist Ruud Jacobs opviel.
Verder was het een waar praatfeest.
Vele sprekers beklommen het spreekge
stoelte met opmerkingen, dat er niet zo
veel over de jazz gefilosofeerd moest
worden en daarmee kletsten zij dan
twee lange uren vol. De VARA had ver
der kosten noch moeite gespaard om dit
feest tot het hoogtepunt van de nationale
jazzactiviteiten te maken: na anderhalf
uur kwam er zelfs koffie.
Enfin, afgezien van het inhoudsloze ge
praat, volkomen overbodig bij een gele
genheid als deze, had de prijsuitreiking
toch een grote verdienste. De man die de
prijs dubbel en dwars verdient, Piet
Noordijk, heeft hierdoor de waardering
gekregen die hem als jazzmusicus toe
komt. Dat Piet Noordijk toch nog de ge
legenheid kreeg om met zijn instrument
te bedanken verguldde voor de werkelijke
jazzliefhebbers in de zaal de bittere pil,
die zij door de oratorische hobby van
vele sprekers te slikken kregen.
Gelukkig zal Michiel de Ruiter in een
van zijn jazzprogramma's prijswinnaar
Piet Noordijk beter kunnen en willen pre
senteren.
Berry Zand Scholten
Advertentie
MELBOURNE (AP) Willem van Ot
terloo is voor de jaren 1967 en 1968 be
noemd tot eerste dirigent van het Mel
bourne Symphony Orchestra. Van Otterloo
zal elk jaar vijf maanden, in de 'periode
van mei tot december, in Melbourne werk
zaam zijn. De rest van het jaar blijft hij
vast dirigent van het Residentieorkest in
Den Haag.
De sinds jaren in onbruik geraakte to
neelzaal van „Artis" sinds enige tijd
in exploitatie overgenomen door Marcan-
ti N.V. zal op 27 december opnieuw
in gebruik worden genomen.
Als eerste bespeler zal gedurende d#
kerstvakantie, elke middag van 27 de
cember tot en met 3 januari het Vestzak
theater er optreden met het stuk: De
Toverklok van Jan Banen en Wim Bur-
kunk, een stuk speciaal voor de jeugd
van zes tot twaalf jaar.
Naast het meer eigentijdse en soms ex
perimentele toneel waarop het Vestzak
theater zich heeft toegelegd, gaf het ge
zelschap tot nu toe met medewerking en
financiële steun van 42 gemeenten waar
onder Rotterdam en Den Haag reeds
rond de 200 voorstellingen voor de school
jeugd overal in het land, welke voorstel
lingen met zeer veel enthousiasme wer
den ontvangen.
De Toverklok is het tweede kinderstuk
dat dit gezelschap op zijn repertoire heeft
genomen.