HmUtumat Ifmidee touted Eenmaal per jaar openen de soldaten van koning Hoessein de poort van het heilige land voor de pelgrimage naar Bethlehem RECORDAANTAL VAN 30.000 PELGRIMS VEEL WIJDING, WEINIG ECHTE GEZELLIGHEID OOK NU IS ER GEEN PLAATS IN DE HERBERG A OA 15 i VH* BETHLEHEM' met zijn zesduizend inwoners heeft zich dit jaar opgemaakt voor een record-bezoek van kerstvierders: meer dan dertigduizend pelgrims uit noord en zuid, oost en west, die de meestentijds lange reis ondernamen om te bidden bij het graf van Christus. De wijzen, die, de ster volgend, zich meer dan negentien eeuwen geleden naar Bethlehem begaven, waren met de herders de eerste pelgrims naar Jezus' geboorteplaats. De weg van Jeruzalem naar Bethlehem, die zij gingen, is ook dit jaar voor bedevaartgangers ge sloten. Die weg loopt langs het klooster Mar Elias en is onbegaan baar door mijnenvelden, prikkeldraad en draketanden. Er dwars overheen loopt namelijk de grenslijn tussen Israel en Hoesseins ko ninkrijk. Wie thans naar Bethlehem reist gebruikt eén nieuwe weg, die in de Oude Stad van Jeruzalem begint en zich in talrijke haar speldbochten slingert tussen uitgestrekte wijngaarden en knoestige olijfbomen. AAN DE Israëlische kant wenst een groot spandoek de vertrekkenden een prettige Kerstmis toe. Rijk voorzien van geschenken voor familie en vrienden steken de feestgangers na de controle het plein over in de richting van de Jordaanse slagboom om een of twee dagen later terug te keren, even zwaar bepakt en bezakt, maar dan met waren van Jordaanse herkomst. Israëlische en Jordaanse officie ren kijken toe. Soms onderhou den zij zich even met elkander, als oude kennissen uit de dagen toen zij samen bij het Britse mandaatsbestuur dienden. Nu zijn zij eikaars vijanden. En niemand weet hoe lang deze twee werelden, die elkanders buren zijn, nog gescheiden zul len blijven door dit vervallen pleintje met zijn twee slagbo men, waar eenmaal .per jaar vij andschap en haat enkele uren lang voor wat milde menselijk heid plaats maken. S. Hamburger t ^Ok, - KERSTMIS IN BETHLEHEM OOK DIT JAAR zal vrijwel geen bedevaartganger zich op zijn gang door de nauwe, met keien geplavei de straten, rekenschap geven van de onnauwkeurigheid der kalenderre kening. De christelijke kalender, die in de zesde eeuw door de Skyti- sche monnik Dionysius Ereguus, werd samengesteld, was er, chro nologisch „naast". Volgens het Evangelie was ten tijde van Chris tus' geboorte Herodus de Grote Ko ning. Herodus echter stierf in het jaar 4 vóór de Christelijke tijdre kening en op grond van de jongste bijbelse onderzoekingen moet de geboorte van Jezus van Nazaret in het zesde jaar „vóór Christus" hebben plaatsgehad. Natuurlijk verandert dit niets aan de belangrijkheid van het feit zelf. En geen enkele pelgrim zal zich het hoofd erover breken als hij de op een vesting lijkende kerk bin nengaat, die, naar de overlevering wil, werd gebouwd boven de grot waar Jezus het levenslicht aan schouwde. Hij zal zich hoogstens het hoofd stoten, want die kerk heeft slechts één ingang, die nau welijks een meter hoog is. Wie het gebouw betreedt, heeft geen andere keus dan zich in eerbied te buigen voor deze plaats, geheiligd door een traditie van vele, vele eeuwen. DIE WIJDING werkt pas goed op de bedevaartgangers in als zij ootmoedig en schroomvallig naar de veertienhoekige zilveren ster in de bodem staren, die de plek aangeeft, waar Jezus zou zijn ge boren. Velen mompelen diep bewo gen de Latijnse woorden, die hier geschreven staan: „Hic de Virgine Maria Christus Natus Est" „Hier werd Christus uit de Maagd Maria geboren". In de straten en stegen van Beth lehem spreekt alles van Bijbel en historie. Hier bracht David zijn jeugd door voordat hij de machtige koning van Israel werd. En hier ontspon zich ook de lieflijke idylle tussen Boas en Ruth, die zovele ge slachten van minnenden heeft geïn spireerd. Het is waar, dat vele huizen in moderne stijl uit ruw-gehouwen steen zijn opgetrokken. Het is óók waar, dat van een eerbiedige stilte in de straten van Bethlehem niet veel te bespeuren valt. Maar in weerwil van dit alles heeft de stad een air van tijdloos heid, die onwillekeurig tot medita tie voert. Verschillende plechtighe den worden telkenjare in en bij het moderne Bethlehem gehouden, die rechtstreeks in verband staan met het Evangelie-verhaal. Duizenden trekken altijd naar het „Dal der Herders", om er te zingen op de plek, waar de engelen de geboor te van de Verlosser aankondigden. Ook dit jaar zullen er de tweedui zend jaar oude woorden klinken, die toenmaals, naar mag worden aan genomen, in het Hebreeuws werden gezongen: „Ere zij God in den hoge en op aarde, vrede zij de mensen, die van goeden wille zijn". MAAR OM OP DE kerstpelgri mages terug te komen, die gelden niet alleen Bethlehem. Ook dit jaar is er weer de grote trek naar an dere heilige plaatsen in Jordanië. Talloze Israëlische christen-Arabie ren grijpen deze gelegenheid aan om er, al of niet tezamen met de Geboortekerk in Bethlehem, hun familieleden en vrienden te bezoe ken. Hun personalia worden op het bureau van de Israëlische districts gouverneur geregistreerd en door gegeven aan de Jordaanse autori- NOCHTANS: de gezelligheid, waarom de Hollandse kerstviering beroemd is, ontbreekt hier. Voor mij is dat een reden om telkenja re weer opnieuw een vaag heimwee te voelen als de decembermaand begonnen is. De kerstviering met haar intimiteit blijft natuurlijk be perkt tot de christelijke bevolkings minderheid, waarvan het grootste deel nog uit Arabieren bestaat, mensen dus die de Westerse men taliteit missen en in wier huiselijk leven geen plaats is voor wat maar op Hollandse knusheid lijkt. Waar mee natuurlijk niet gezegd wil zijn, dat zij het zelf niet gezellig vinden. Maar in onze lijn ligt hun feeste lijke stemming niet. Wij zijn het anders gewend. Van het kerstfeest merkt men in Israel nog het meest in Nazaret, dat de grootste chris telijke gemeenschap van het land heeft. De vele kerken en kloosters zijn tegen Kerstmis behangen met De veertien-puntige zilveren ster die de plek aanduidt waar Jezus geboren zou zijn, is voor de kerstpelgrims de voornaamste heilige plaats. Hiernaast: pano rama van Bethlehem. Dit „Gloria in Excelsis" vormt ook de climax van de beroemde middernachtsmis in de Geboorte kerk. Onder sonoor klokgelui zingt het koor, ditmaal in het Latijn, de woorden, die zo treffend de Kerst gedachte weergeven: „Gloria in Excelsis Deo et al Terra, pax Ho- minibus bonae volutatis". Een grote, kleurig versierde kerstboom staat op het ruime plein voor de kerk, het „Plein van de Kribbe". Hier, op deze plek, verenigen zich de duizenden in stil gebed, die op kerstavond geen plaats konden vin den in de betrekkelijk kleine kerk, die in 326 door keizer Constantinus werd gesticht. DE MODERNE TIJD moge ook Bethlehem niet onbeïnvloed hebben gelaten, de weinige logies- gelegenheden zijn bij lange na niet voldoende om de massa's onderdak te verlenen, die per vliegtuig, auto bus, op romantische wijze op de rug van een kameel of ezel of te voet naar de stad in de grauwe bergen van Judea zijn gekomen. En ook daarin voltrekt de histo rie zich weer aan de pelgrim. Im mers, ook in de dagen, waarin Jo zef met de zwangere Maria naar Bethlehem trok, was er geen plaats in de herberg Toch laat niemand zich door dit gebrek aan accommodatie ontmoe digen. Nog meer dan op andere da gen wemelt het er op Kerstmis van mensen van allerlei huidskleur en ras. Als het geboortefeest na dert, is Bethlehem één kaleido- scoop van priesters in zwarte of bruine gewaden, van kloosterzus ters in zwarte of witte kledij. Ara bieren in lange mantel en met de zwarte-witte kefiye (hoofddoek) om het hoofd gewonden, van soldaten van het Arabische Legioen in khaki, van vrouwen uit India in sari, van koorknapen in witte hem den, van de vrouwen uit de stad zelf in hun middeleeuwse dracht, fluweel met borduurwerk, en van westerlingen in moderne kostuums en jurken. Het is een leven en be weging van belang. De vrolijkheid viert hoogtij. Maar het is een vro lijkheid met ootmoed vermengd Wie hier eenmaal is beland, kan zich aan de boodschap van het kerst feest evenmin onttrekken als aan een mijmering over de gebeurtenis, die zich twintig eeuwen geleden afspeelde in een der ontelbare spe lonken van het land van Judea en die de cultuurgeschiedenis der mens heid een eigen reliëf heeft ver leend. teiten, die ieder jaar een aantal gegadigden de toegang tot het Has- jemitische koninkrijk zonder opga ve van redenen ontzeggen, hetgeen betekent, dat zij in Amman te boek staan als sympathiserend of althans samenwerkend met de jood se staat. Diplomaten, consuls en UNO- mensen passeren de grens bij de Mandelbaum-post zonder formali teiten, maar de Israëlische Arabier en zijn gezin moeten tweemaal spitsroeden lopen: eerst langs ta fels met Israëlische douane- en po litiemannen en dan langs hun Jor daanse collega's. Dat laatste ge beurt in een stuk Niemandsland, sen pleintje, waar het vóór de mas sale invasie der Arabische legers in Israel een gaan en komen was van en naar de Oude Stad, maar dat er nu troosteloos uitziet met zijn triest decor van kapotgeschoten en vervallen huizen, waar Israëlische en Jordaanse militairen achter bar ricades van zandzakken elkanders bewegingen beloeren. dennegroen. Jn de straten slingeren zich guirlandes van gekleurde gloei lampen en vaak is er het stemmig geluid van kerkklokken, die de ge lovigen, merendeels Arabieren, in alle toonaarden en sterkten oproe pen tot het gebed. IN DE MEESTE bedehuizen heerst in deze dagen nog meer dan anders een sfeer van mystieke hei ligheid. Koren van kloosterzusters, paters en fraters bezingen veel stemmig Jezus' geboorte en prote stanten en katholieken verdiepen zich opnieuw in het blijde gebéu ren, dat het Jordaanse Bethlehem, waar zijn kribbe stond, meer dan negentien eeuwen geleden een stempel opdrukte van lokkend be devaartsoord. Ook elders in Israel is van Kerst mis wel iets merkbaar. Men moet het echter zoeken, want zo duide lijk als in Nazaret treedt het ner gens aan de dag. Het feestelijkst is het nog in Jeruzalem met zijn UNO-personeel, zijn diplomatieke In deze omgeving leefde en werkte Jezus voor hij als dertig jarige in de openbaarheid trad. Linksboven: Jordaanse soldaten bij een der controleposten in Niemandsland. Borden met „dan ger" (gevaar) waarschuwen de weg niet te verlaten; ter weers zijden zijn mijnenvelden. en consulaire vertegenwoordigin gen en zijn kloosters en zendings instituten. Op kerstavond- en mor gen hoort men er sonore klokken- muziek, die grens kent noch de marcatielijn. De robuuste toren van de Dormitio-Abdij op de (Is raëlische) Zionsberg en de klokken van de tientallen kerken en kloos ters in de Oude Stad, waar koning Hoessein van Jordanië regeert, zet ten de een na de ander hun ma nende zang in, die ook aan de joodse sector van Jeruzalem even iets plechtigs geeft, ook al is het er in de regel een normale werk dag. Maar ook daar zijn, zoals gezegd, niet voor allen de kerstdagen van feestelijkheid gespeend. Voor de vensters van de paar honderd chris telijke gezinnen staat vaak een kerstboom kleurig te pralen en aan menige tafel doen christelijke Is raeli of tijdelijke ingezetenen zich te goed aan kerstgans of kalkoen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 39