Moderne Italiaanse beeldhouwkunst in Rotterdam I 1 1 Al meer dan 1 miljoen Ruton apparaten in Nederland... dat zegt wel iets! Kies t ook een Ruton. Sr» - NEGEN MUZEN DINSDAG 28 DECEMBER 1965 7 si? Heerlijk duurt het langst volgende week in Haarlem Amsterdamse joffer' 1— Bob Buys Simon Vestdijk getrouwd Willy Derby op de plaat jn, W nabeschouwingen Overwegend film ONE-MAN-SHOW De radio geeft woensdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. Televisieprogramma Examens Ad Interim Portret van Stravinski Ruton gasfornuizen zijn topklasse-apparaten. Let vooral eens op de grote oven,de veilige 8-standen- thermostaat. Grill, ovenverlichting? Kan allemaal. Als u het beste wilt, kies dan een Ruton. Ruton super- kwaliteitsfornuizen zijn er in 5 typen van 384.- tot 539.-. Gun uw gezin een Ruton. IN HET MUSEUM BOYMANS-VAN BEUNINGEN wordt tot 17 januari een tentoonstelling gehouden van werken van twaalf moderne Italiaanse beeldhouwers. Zij worden alle nogal belangrijk geacht maar deze expositie heeft niet de prententie een volledig overzicht te geven van de heden daagse Italiaanse beeldhouwkunst. De voor ons meest bekende onder hen is Marino Marini. Van verschillende van deze kunstenaars was in Rotter dam tot nu toe nog geen werk te zien. Over het algemeen werd voor deze tentoonstelling recent werk gekozen, zodat het grootste deel nieuw voor ons is. Voor de geïllustreerde catalogus schreef professor Eduard Trier een inleiding, die inlichtingen wil verschaffen over de meer algemene stand van zaken in de moderne Italiaanse beeldhouwkunst. Hij vertelt daarbij dus ook over hier niet vertegenwoordigde kunstenaars, van wie enkelen ons inmid dels enigszins bekend geworden zijn. Zonder illustraties van werk van de niet-vertegenwoordigde maar wel besproken kunstenaars zegt deze inleiding maar weinig. Een drietal niet vertegenwoordigde beeldhouwers zou meer betekenis hechten aan de vorm dan aan de inhoud. Ik dacht een dergelijke kwalificatie ongepast in een geschrift, dat een tentoonstelling begeleidt, waaraan dat drietal niet. HET WERK VAN ARTURO MARTINI (1889-1947) kan moeilijk recent genoemd worden. Hij mocht wel gelden als een be langrijk voorloper in de ontwikkeling van de Italiaanse beeldhouwkunst en daarom is het jammer dat we van hem niet meer dan drie werken ontmoeten. Hij sluit aan bij een traditie. Goed zinnelijk is zijn beeld van een in de zon liggende vrouw, een warmbloedig mensenkind. Zijn zigeu nerin is van een expressief realisme. Zijn stier is van bijna expressionistische vormgeving te noemen. Hoewel» voorbeel dig mag hij, schrijft professor Trier, toch geen gids genoemd worden voor „de te genwoordige generatie, die immers over al in de wereld in de ban is van een nooit aflatende jacht op wat nooit eerder ge weest is?" Al moet, met professor Trier, mogelijk opgemerkt worden dat de grote Marino Marini geen school gemaakt zou hebben, zeker is hij een lichtend voorbeeld ge weest en dat ook voor beeldhouwers bui ten Europa. Ook zijn hier geëxposeerde werk is niet recent te noemen. Plastiek van Mastróianni. Het is dan wel kenmerkend voor de tijd dat hij de wereld verraste met zijn crea ties. Er is hier van hem een ruiter te paard van een vorm, die wel indruk heeft gemaakt op de Nederlander Spronken, die leiding bij Marini heeft gezocht. Dat deed ook diens collega Verhulst, van wie ik ooit naakten zag die in de buurt van Marini's hier aanwezige „Judith" ko men. Verhulst is echter nieuwe wegen in geslagen nadien. En van Spronken zou ik toch ook niet durven beweren dat hij ty pisch uit de school van Marini is gezien een toch eigen weg, die deze begaafde Nederlander gaat. Recenter werk van Marini bleek voorts wel anders dan het hier geëxposeerde. Hier gaat het om de Marini, die ook respect toont voor tradi tionele waarden. DUIDELIJK FIGURATIEF IS OOK HET WERK VAN MARIO NEGRI, wiens composities aan architectuur gepast ge dacht kunnen worden. Zijn uitgangspunt blijft de mens. Ook de vormen van Alber to Viani zijn nog door die van de mens geïnspireerd te noemen. Maar hij gaat in zijn abstraheren zo ver dat hij dicht bij een Arp komt te staan. Pietro Consagra's „vertellingen van de demon" zijn vrij staande bronzen, maar misschien ook wel bijna vlakke reliëfs te noemen, waarin de diepste laag is weggelaten. Zij moeten vrijstaan opdat de lege ruimtes ook hun werking hebben. Consagra's verbeeldin- boekenboekenDoekenboeke boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeke boekenboekenboekenboekenl boekenboeken boekenboeken Uil I H Al TUI II C Al boekenboeken Wil! UW I VINUE.W boekenboeken boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl Als "PRISMA-boeken zijn verschenen „Voornamen" (hoe komen we er aan en wat doen we er mee?) van dr. A. J. Ber- net Kempers; „Japanse verhalen", een bundel korte verhalen, daterend uit de pe riode van 1910; „De psychologie van het gesprek" van Irving J. Lee, vertaald door J. M. H. van Heycoop ten Haan-Frowein; „Geheimen van de aarde" van Lester del Rey; „Het kind in de puberteit" van Eli sabeth Plattner, vertaald door dr. E. Per- losi; „Eeuwfeest op Jalna" van Mazo de la Roche, vertaald door C. Verlinden-Baxk „Vanaf 5 uur 45 wordt teruggeschoten" van Albert Wucher, vertaald door H. S. Lanson; „De dolende schurk" van P. G. Wodehouse, vertaald door A. J. Richel en Joh. H. van Dijken: „De linke golfspe- ler" eveneens van P. G. Wodehouse, ver taald door A. J. Richel; „Knippen, naaien, verstellen" van J. M. E. Rutten; „Pris ma schaakboek" van H. Bouwmeester (uit de toernooipraktijk); Prisma-puzzels, een van Jan G. M. Vermeulen en een tweede van P. Damstra. Van Simon Vestdijk verscheen bij BERT BAKKER-DAAMEN, N.V. Den Haag „De leugen is onze moeder" en andere essays over filosofie, psychologie, beeldende kunst en litteratuur. Als dubbele OOIE VAAR is bij deze uitgever in Den Haag Uitgekomen „Spelen met je leven; mensen die ik heb gekend" van de acteur Hans Tiemeijer. „Met tienersterren praten," «veneens een Ooievaar-uitgave bevat een •antal gesprekken van Skip Voogd met artiesten die de laatste tijd door hun op treden voor de radio en televisie en gram mofoonplaten bekend zijn geworden. gen zijn ook nog gedacht uit de ver schijningsvorm van de mens. Men kan meegaan met de titels van zijn werken en daarmee is zijn figuratief te noemen werk nog duidelijk genoeg. Ook de plas tieken van Umberto Mastróianni kunnen nog figuratief genoemd worden. Van hem werd een werk voor het affiche voor deze tentoonstelling gefotografeerd en zo koos men daartoe een der voor mij meest boeiende figuren. Mastroianni's kunst is ruig en toch hecht gecomponeerd en op andere wijze dan die van Consagra ook van een demonische werking. Al doet Mastroianni's plastiek mij meer dan de in dezelfde zaal geëxposeerde vrijstaan de reliëfs van Gió Pomodoro, het valt niet te ontkennen dat van de oppervlakken een zekere, voor mij dan wat griezelige werking uitgaat. Tekenend dacht ik voor Arnaldo Pomodoro een op deze tentoon stelling aanwezig voorbeeld van zijn gra fiek, dat voor mij niet veel meer beteke nis heeft dan de decoratieve kwaliteit van bijvoorbeeld een wandtapijt. Beide Pomodoro's maakten ook sieraden. ANDREA CASCELLA EN PIETRO CASCELLA gebruiken als goede Italianen nog het marmer voor hun naar uiterlijke vorm abstract te noemen plastieken. Toch beogen zij bepaalde begrippen uit te drukken. Zij doen dat in schoon ge construeerde vormen. Die van Andrea Cascella passen ingenieus als Oostaziati- sche puzzels, gelijk men die hier in som mige winkels kan vinden, in elkaar. Hier mee begrijpt men dat ik niet verder kwam dan een waarderen van fraaie vor- LUCIO FONTANA IS VERTEGEN WOORDIGD met een ensemble van grote op de grond liggende bollen, waarin ga ten gevreten lijken te zijn, waardoor zij iets hebben van reuzeschelpen. Dit en semble wordt „natuur-ruimte begrip" ge noemd. Aan die natuur herinnerde ik dus al. Wat betreft dè ruimte valt te ver moeden, dat dit ensemble een ruimere plaats nodig heeft dan het museum hier voor kon afstaan. Door de bollen van dit ensemble komt men dan weer terug op De Nederlandse musical „Heerlijk duurt het langst" van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink komt volgende week op maandag 3 en dinsdag 4 januari in de Stadsschouwburg te Haarlem. Deze musi cal, waaraan medewerken Conny Stuart, André van den Heuvel, Winnifred Bos boom, Freddy Albeck, Leen Jongewaard, Fran ine ter Linden en Rob van Houten in de hoofdrollen, met een koor-ballet van twaalf leden en een orkest van zes man, had zijn première op 2 oktober in Am sterdam. De regie en choreografie is van Gordon Marsh, tekst-regie van Henk van Ulsen. siiiPNk De schilderes Betsy Westendorp Osieck, een van de laatste „Amster damse joffers", viert morgen haar 85ste verjaardag. Zigeunerin van Martini. die van Arnaldo Pomodore, welke remi- nicenties vertonen met een opengebroken granaatappel of het ingewikkelde bin nenste van instrumenten als computers, gevat in een bolvormig pantser, dat plaat selijk opengereten is. Wanneer men op zulke vergelijkingen komt moet men toch erkennen dat men niet ongevoelig blijft voor bepaalde beeldingen. Dat geldt ook de plastieken van Francesco Somiani, die mij zijn als door inwendige ontploffing opengereten lopen van kanonnen. De vor men zijn expressief als die van een ouder expressionisme. Een van Somiani's plas tieken werd „Gewond" genoemd en be vestigt daarmee dat mijn ondervinden moest zijn. (Van onze correspondent) DOORN „Jullie hebben het er best afgebracht, ik ook, hoop ik", zei een op gewekte Simon Vestdijk gisteren in het Doornse gemeentehuis tegen de heren P. en O. van der Hoeven. Zij hadden zojuist als getuigen broers van de bruid hun handtekening gezet onder de huwe lijksakte van Simon Vestdijk, oud 67 jaar, letterkundige, wonende te Doorn en Van der Hoeven, Adriana, Catharina, Ma ria, oud 27 jaar, medisch analiste, wonen de te Utrecht. Burgemeester P. W. ter Haar fungeerde als ambtenaar van de burgerlijke stand. Aanwezig waren onder meer de moeder van de bruid en haar vader notaris in Westenschouwen en de uitgever G. Lubberhuizen van De Bezige Bij. (Van onze correspondent) Voor de liefhebbers van de stem van de in 1944 overleden Willy Derby is een lang speelplaat met liedjes van Willy Derby uitgebracht onder de titel: „Herinnerin gen aan de onvergetelijke Willy Derby". Deze plaat is bedoeld als een eerbewijs aan de Nederlandse volkszanger, die in de loop van zijn ruim 25-jarige carrière met meer dan 200 liedjes grote vermaardheid verwierf. Op deze plaat zijn een twaalftal liedjes samengebracht: „Als ik groot ben, lieve moeder", „Korenbloemenblauw", „Le venslang", „Ik heb geen auto", „Mijn va der en ik", „Scheiden doet lijden", „Aan de muur van het oude kerkhof", „De klei ne man", „Dankbrief van een verloren zoon", „Twee ogen zo blauw", „Het fiere schooiershart", „De moeder, van 1926". (Stibbe 1102). Apartheidspolitiek. De laatste tijd wordt er een toenemend beroep gedaan op Nederlandse kunstenaars om in Zuid- Afrika op te treden, zonder dat daarbij de garantie gaat dat zulks kan geschie den voor een publiek van alle huids kleuren of overtuigingen. Anderzijds wordt door verscheidene Zuidafrikaanse instanties naar meer culturele toenade ring of samenwerking in Nederland gestreefd. Gegeven deze ontwikkeling doet het hoofdbestuur van de Neder landse Federatie van Beroepsvereni gingen van Kunstenaars een beroep op de besturen van de aangesloten Be roepsverenigingen hun leden te advi seren zich te onthouden van iedere activiteit, die zou kunnen worden uit gelegd als morele steun aan, of blijken van geen bezwaar tegen, een menta liteit die apartheidspolitiek toelaat. Om half negen al liepen gisteravond via Nederland 1 de eerste Australische schapen over ons scherm, teken dat Fred Zinnemann's „Lokkende horizon", hoofd film op deze maandag, begonnen was. Op dat tijdstip ontdekten wij op het andere net, verborgen achter een lief tuiltje ro zen, de Franse „diseuse" Caroline Cler, een tikje verlegen aanvankelijk. In de loop van haar programma een afleve ring van VARA's „Sur un air de Paris" bleek echter al gauw, dat er van ver legenheid en zoetigheid totaal geen spra ke was. Deze chansonnière, een typisch voor beeld van een „soubrette" ging op de meest uiteenlopende manieren de liefde te lijf (muziek-technisch, bedoel ik) en daar bij vergat men echt dat vriendelijke boe ketje. Mélanie bijvoorbeeld werd op de korrel genomen, het vrouwtje dat met zo veel moeite weerstand had geboden aan Voor radio en televisie (AVRO- Nederland 1 20.20-23.20 uur) van avond de herhaling van de One Man Show, die Toon Hermans op 27 fe bruari van dit jaar ten beste gaf. In het gedeelte voor de pauze (21.50- 21.55) zijn enkele liedjes (drie) en praatjes uit een ouder programma opgenomen. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek en reportages. (7.30 Van de voorpagina, praatje; aansl.: evtl. wegeninformatiedienst). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek en reportages. 9.00 Van alle markten thuis, praatje. 9.05 Gewijde muziek (gr.). 9.25 Kerkorgelcon cert (gr.): oude muziek. 9.35 Waterstan den. VPRO: 9.40 Drieluik voor verwach ting (2): Kerstoverdenking. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Alt-mezzo en piano: klassie ke en moderne liederen. 12.00 Stereo: Licht instrumentaal septet. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Salonorkest. 13.00 Nws. 13.10 Aktualiteiten en kalender. 13.25 Elek tronisch orgelspel. 13.45 Gesproken por tret. 14.00 Stereo: Omroeporkest en solist: moderne en klassieke muziek. 15.05 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Dansorkest en solisten (opn.). 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volks partij. Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken die de aandacht ver dienen. 18.30 Radio Volks-Universiteit: Aku-Aku het mysterie van Paaseiland, door H. D. Baars. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuziek. 19.30 Artistieke staal kaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-or kest en zangsoliste: amusementsmuziek. 20.45 Van harte afrekenen!, overzicht van de tot nu toe gevoerde acties. 21.00 Socia listisch commentaar. 21.15 Wij Lurelei, een onverkwikkelijke best-seller, cabaret programma. 21.45 Tango Rumba orkest en zangsolisten. 22.15 Ik loop door het land, licht programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Ak tualiteiten. 22.50 Weerklank, muziekrevue. 23.30 Moderne kamermuziek (opn.). 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Viool en clavecimbel (gr.): klassieke muziek (Om 7.30 Nieuws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammofoonmuziek en praatje. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huis vrouw. 10.10 Klassieke kamermuziek. 10.30 Wij en onze staties: godsdienstige uitzen ding. 11.00 Londens Symfonieorkest (gr.): moderne muziek. 11.30 Lichte grammo foonmuziek. 12.27 Mededelingen t. b. v. land- en tuinb. 12.30 Nieuws. 12.40 Ned. Herv. Kerkdienst. 13.00 Variant: reporta ges en lichte grammofoonmuziek. 13.40 Licht orkest en zangsoliste. 14.00 Voor dracht van gedichten. 14.20 Klassieke en moderne Finse kamermuziek (opn.). 15.10 Londehs •SyirrphcrhFe orkest (gr.): modër- ne muziek. 15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Meisjeskoor en licht instrumentaal sextet. 17.20 Jazzperspectief. 17.50 Overheidsvoor lichting: De politie nu. 18.00 Cello en pia no (gr.): klassieke kamermuziek. 18.10 Koor en vocale en instrumentale solisten: geestelijke liederen. 18.30 Retrospektrum: nieuws uit de Protestants Christelijke or ganisaties. 18.50 Licht instrumentaal kwin tet (gr.). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Op de man af, praatje. 19.35 Leger des Heilskwartier (gr.). 19.50 Wereldpanorama. 20.00 Licht instrumentaal kwartet (stereo) 20.20 Ste reo: Radio kamerorkest en solist: klassie ke muziek. 21.15 Het oekumenisch gebeu ren in 1965, lezing. 21.30 Klassieke kamer muziek (gr.). 22.00 Sport in 't kort. 22.10 Mededelingen of grammofoonmuziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Klassieke grammofoonmuziek. 23.00 Enige hoofdlijnen van één jaar wereldpo litiek, lezing. 23.15 Balletmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen). NRU Gezamenlijk Programma. 9.00-15.00 Voorbereid door KRO. 15.00-18.00 Voorbereid door AVRO. NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht ge varieerd platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Aktualiteiten. 10.05 Betty: licht pla tenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Aktua liteiten. 11.05 Licht muziekprogramma en praatje. 12.00 Nieuws. 12.02 Aktualiteiten. 12.05 Licht gevarieerd platenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Aktualiteiten. 13.05 Bert: licht platenprogramma. 14.00 Nws. 14.02 Aktualiteiten. 14.05 Licht platenpro gramma. NRU-AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Volksliedjes. 16.30 Rhythm and blues (gr.). 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 De zingen de bougie: gevarieerd platenprogramma voor de automobilisten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededeling en SOS-berichte voor de schippers. 12.45 Buitenlands pers overzicht. 12.50 Beursberichten en pro gramma-overzicht. 13.00 Nieuws en weer bericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Amusementsmuziek. 14.20 Kerstmis in de wereld. 14.30 Licht orkest. 14.50 Schoolkoor (15.00 Nieuws). 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Gevarieerde muziek. 16.24 Jazz muziek voor de jeugd. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Lichte mu ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek 19.40 Lichte muziek. 20.00 Klassieke mu ziek. 20.30 Kamermuziek. 21.30 Moderne liederen. 22.00 Nieuws en berichten. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 16.00 Patrouillewagen 54 antwoord Toody in zijn element, t.v.politiefilm. 16.20-±17.30 Reportage uit Davos van het ijshockey tournooi in de Spengler Cup. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32 Engelse les (Les 13 en herh. les 12). 20.00 Journaal. AVRO: Toon Hermans One Man Show. NTS: 23.20-23.25 Journaa NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: Muzikaal Kerstspel. NTS: 20.30 Het gro te avontuur, documentaire film (15e afl.) 21.20 De Andy Williams Show, amuse mentsprogramma. 22.10 Journaal. RKK: 22.15-22.40 Bijbel voor alleman?, program ma over de bijbel. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 4.20-16.15 Rechtstreekse repor tage voetbalwedstrijd BelgiëBulgarije in Florance. 16.15-17.00 Walt Disney voor jong en oud: fragmenten uit belang rijke tekenfilms van Walt Disney. NCRV: 17.00-17.35 Voor de jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les (les 13; herh. les 12). VARA: 19.35 Mickey Rooney Show, TV- film. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, hobbyquiz. 21.20 Lurelei-cabaret. 21.50 Signalement, een maandelijks programma over figuren en verschijnselen uit de we reld van muziek, toneel, litteratuur en beeldende kunst. 22.30 Actueel Humanis me. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.30-20.00 Herhaling reportage voetbalwedstrijd België—Bulgarije. 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Dieren kijken, programma over het dierenrijk. 20.20 't Is zó bij de luchtmacht TV-film (7e afl.) 20.45 Wijzer worden, do- kumentair programma. 21.10 Opname na de show, een TV-show. 21.45 Boeren, bur ger en buitenlui, een programma voor mensen die naar de stembus mogen. 22.10 Avondoverdenking. NTS: 22.15-22.20 Jour naal. Amsterdam. (Nederlands instituut van accountants). Geslaagd: J. de Jonge (Haar lem), J. van Zanden (Santpoort). haar liefde voor een vurig aanbidder en daardoor in een krankzinnigengesticht be landt. In een ander liedje vertelde Caro line van een dame, die een afschuwelijk drama beleeft, omdat zij haar kopje melk niet krijgt. Vrolijke onderwerpjes? Nou, nee, maar dat zal Caroline's bedoeling ook niet zijn geweest. Zij is gespecialiseerd in het oude chanson, het type smartlap anno 1900, waarin steeds schokkende dingen gebeu ren en waarbij men het slechts spora disch uitschatert. Dat zij er desondanks in slaagt haar publiek van de eerste tot de laatste mi nuut te amuseren, is te danken aan haar geestige voordracht, haar mimiek, di« overvloedig besprenkeld is met dat bij zondere Franse sausje, waarop wij in Ne derland zo jaloers zijn. Tussen haak jes: ik kon niet nalaten een klein frag ment uit een van haar radde aankondi gingen te noteren: „U weet, mannen zijn verschrikkelijk wantrouwend. Daarom zeg ik nooit de waarheid tegen mijn echt genoot, want dan heb ik het gevoel dat ik hem bedrieg." In het programma „Filmoogst 1965 in Nederland" besteedde criticus Jan Blok ker bijna een uur lang aandacht aan d« huidige situatie van de Nederlandse film. Door een aantal filmmakers, producenten en theaterexploitanten aan het woord te laten, probeerde Blokker ons onder meer bij te brengen dat de meningen over de kosten van een Nederlandse speelfilm nogal uiteenlopen. Daarbij bleek dat vooral „nieuwelin gen" als Pim de la Parra en Wim Ver stappen, oud-leerlingen van de Neder landse filmacademie in Amsterdam, er hartgrondig van overtuigd zijn, dat tot nu toe in ons land veelkoper geprodu ceerd had kunnen worden. Verstap pen merkte op, dat door de La Parra's „Jongens, jongens, wat 'n meid" (in fe bruari op het VPRO-scherm, in het gis teren vertoonde deel speelden Shireen Strooker, Joop Admiraal en Henk van Ul sen) voor 10.000 gulden was gemaakt, ter wijl het nog altijd gebruikelijk is voor een speelfilm vijf ton uit te trekken. Producent mr. J. M. Landré zei dat moeilijk te kunnen begrijpen. Hij ziet geen kans ze minder duur te maken. Dat kan ook niet anders, vervolgde hij, want „wie bij de film zit, zit goed en verdient veel." De TROS-man maakte duidelijk dat de moed na teleurstellende produkties als „Makkers staakt uw wild geraas" er tenslotte wel een beetje uit gaat. „Als je steeds maar geld verliest, moet je je wel aanpassen aan de smaak van het grote publiek." Dat bleek voor hem geen pro bleem te zijn, want hij zei zijn films niet voor zichzelf te maken, maar voor een groot aantal mensen, dat er plezier aan beleeft. Dat rook een tikkeltje naar de TROS-gedachte. Eindindruk van Blokkers (voortreffelij ke) programma: het gaat ondanks span ningen tussen verschillende generaties filmmakers en financieringsproblemen, echt,, niet,.^..slecht met, de Nederlandse speelfilm. Voor 1966 staan er drie nieuwe op stapel: „De dans van de reiger" (Fons RademakersX ,10.32" (thfiltér'vèn Ar thur Dreyffus) en een bewerking van „de gang" (Nikolaii van der Heyde). Nog een laatste opmerking over „Im provisatie" met Wessel Ilcken-prijswin- naar Piet Noordijk in de hoofdrol: over de bezetting met strijkers kon ik niet en thousiast zijn. Voor de tv-uitzending (VARA Ne derland 1) „Signalement" van mor genavond maakte Henk de By een Nederlandse bewerking van een film over lgor Stravinski. De sa menstellers Roman Kroitor en Wolf Koenig, van de National Film Board of Canada, hebben dit briljante filmportret het vorig jaar vervaar digd, waarbij zij uitgingen van een uitvoering van de „Psalmensymfo nie", een werk voor koor en orkest dat Stravinski in het begin der der tiger jaren schreef. Daartussen zijn flitsen ingelast over het leven en de omgeving van de 83-jarige compo nist, die niet geheel onder het Amerikaanse gedoe-rond-een- bcroemdheid blijkt uit te kunnen. Advertentie ©0© ©00; ©0© 1H 8020 ALR 460.- IH 8020 ALRG 539.-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7