John van de Rest (VARA):
„Je moet durven experimenteren"
tv
DE
IN DE KOMENDE WEEK
1
„The Luckberries"
Gesprekken met jonge regisseurs (I)
VRIJDAG 31 DECEMBER 1965
Erbij
23
vrijdag 2' i
dinsi
donderdag 1
vrijdag
I ra ter dag; J,
zonda| 2
maandag
(Van onze rtv-medewerkster)
„DE MENSEN begrijpen nooit wat regie nu eigenlijk
is. Het is een tweëeenheid, bestaande uit spelregie en
het maken van fijne plaatjes. Als je een scène maakt
moet die zowel functioneel zijn voor de acteur als dui
delijk voor de mensen voor wie het stuk bestemd is.
Televisie is moeilijk, maar er zijn toch wel andere op
lossingen denkbaar dan een decor met drie wanden en
vier camera's die braaf registreren wat er binnen die
wanden gebeurt. Dat is geen televisie je moet expe
rimenteren. Ik doe dat op een filmische manier: ik laat
zien dat een kamer vier wanden heeft, ik werk met
tegenshots. De kracht van de televisie schuilt in de
continuïteit. Die krijg je door veel te monteren en
snellere overgangen te maken. Ook bij de scènewisse
lingen kun je heel snel snijden." „Ik ben de eerste die
zoveel monteert. Ik protesteer heftig tegen mensen die
dit nep noemen. Ik wil de kijkers alle kans geven het
stuk zo te ervaren zoals de schrijver het bedoeld heeft."
JOHN VAN DE REST is vijfentwin
tig jaar. Tweeëneenhalf jaar is hij ver
bonden bij de afdeling Drama van de
VARA. Na zijn gymnasiumtijd heeft
hij twee jaar op de toneelschool in
Arnhem gezeten. Zijn voorkeur, zo
bleek al gauw, ging echter niet zozeer
uit naar het actief spelen, maar wel
naar het regisseren. In Arnhem was
daar geen opleiding voor, reden dat hij
dan ook wegging. Nu doceert hij er
zelf televisie. Een jaar heeft hij vanwe
ge het dagelijks brood bij de kunstre
dacties van diverse bladen geschreven.
Daarna kwam hij bij de VARA, eerst
als producer, naderhand, toen hij zijn
kans schoon zag, als regisseur. Zijn
eerste activiteiten op dit terrein een
eenakter die in één dag vertaald, inge
studeerd, gespeeld en meteen uitgezon
den werd leverde hem zeer veel pu
bliciteit op. Daarna heeft hij een vol
jaar Pipo de Clown geregisseerd en dat
jaar heeft hem voldoende ervaring ge
geven om het grote werk aan te kun
nen.
„TV maken is aan de lopende band
concessies doen. In de eerste plaats is
de tijd van voorbereiding voor een be
paald stuk altijd te kort. Tweede con
cessie: je krijgt zelden de acteurs die
je eigenlijk wilt hebben. Juist de dra
gende rollen zijn al bij het grote toneel
bezet. Derde punt: de repetitietijd met
de acteurs is te kort en in de vierde
plaats: de studiotijd is veel te krap.
Dat kan niemand helpen: zo is de con
stellatie nu eenmaal. Het is wel jam
mer, als je iets goed wilt doen. Je
wordt er wel een beetje droevig van."
MENSEN als John van de Rest be
wijzen dat het alleszins mogelijk is dat
iemand die nog lang niet de drie kruis
jes gepasseerd is, volledig autoriteit
heeft over acteurs en over studiomen
sen. Hoe dat komt, weet John van de
Rest zelf nauwelijks onder woorden te
brengen. „Je bent, geloof ik, op de een
of andere manier in staat een stuk ge
loofwaardig te interpreteren, niet alleen
voor de mensen thuis, maar ook voor
de acteurs."
John van de Rest is erg blij met
zijn positie bij de VARA. „Ik krijg hier
leuk werk. Ik heb een grote vrijheid
in de keuze van mijn stukken. Ik ga
het liefst de richting uit van het mo
derne psychologische drama, maar
daarnaast neem ik ook stukken die ty
pisch in het VARA-straatje passen. Ze
werken hier ook aan je: op kosten van
de VARA ben ik nog pas naar Engeland
geweest, om daar toneel en t.v. te zien.
De A.T.V. (commerciële televisie)
heeft gevraagd of ik als gast wil re
gisseren. En dat accepteer ik graag."
NATUURLIJK heeft John van de Rest
wel enige kritiek op de Nederlandse te
levisie. „De organisatie is bureaucra
tisch, het is één geweldige papieren
rompslomp en het kost je afschuwelijk
veel energie om zo'n systeem te "door
breken. Televisie heeft veel mogelijk
heden, maar ze moeten je wel de gele
genheid geven er vergaand naar te zoe
ken. T.V. is geen film, geen toneel,
maar van beide heeft het elementen.
Je moet proberen bij te blijven, je
moet aan jezelf verder bouwen. Daar
om ga ik er volgend jaar allerlei din
gen bij doen. Om te beginnen wil ik
volgend jaar twee toneelregies doen en
daarnaast ga ik een heleboel toneel
doen in Loenersloot, met de Mickery
Theater Club. Ik ga daar dingen doen
die nergens kunnen: het allermodern
ste en het ongewone. We gaan er met
Hans Keuleman, Henk van Ulsen en
Joop Admiraal „De meiden" van Ge
net brengen. We gaan een avond toneel
brengen van Madame Pusch, verder
komt er een musical over de tachtigja
rige oorlog.
WAAROM al die activiteiten? Ik sta
artistiek aan de top en ik heb verder
niets of niemand om me aan op te
trekken. Door daar in Loenersloot te
gaan experimenteren met alle kan
sen op flops probeer ik mijn niveau
te doorbreken. Het is broodnodig."
res. Eerst een van de films die de BBC
onder de titel Survival bracht. Dit
maal velt Nick Carter witte neus
hoorns. De DC 9 is het onderwerp van
de tweede documentaire. Na het jour
naal en Brandpunt de „Special" van
deze week, opnamen van de grote ijs-
show die Holiday on Ice vorig jaar in
Rotterdam bracht. Topster is onze
Sjoukje Dijkstra/Daarna de stoere Bo-
nanza-mannen in een aflevering die ge
titeld is „Het afgelegen huis". Zij red
den er een knappe weduwe van bank
rovers.
De AVRO gaat direct om acht uur
van start met de Danny Kaye-show.
Danny krijgt bezoek van de zangeres
Pearl Bauly, de comedienne Joyce van
Patten en het danseresje Laurie Ichi-
no. Ageeth Scherphuis en Hedda van
Gennep presenteren vervolgens Maga
zine Kijk. Zij zijn aanwezig bij een
discussie door leerlingen van het ge
meentelijk lyceum in Emmen, waar da
houding van de jeugd ten opzichte van
Duitsland wordt besproken. Daarna
Ben Casey die zich druk maakt over
een jonge non die in een ziekenhuis
verkeerd wordt behandeld. Het loopt
zo hoog dat de rechter er aan te pas
komt. Tenslotte het laatste nieuws.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiimiHiniiiiiiiiiiiHiHiiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiii
(Van onze radio- en tv-medewerkster)
In het aanstaande prille voorjaar
zullen er voor de camera twee jonga
mensen staan, die nog niet zo doorge
winterd in het showvak zijn, en voor
wie een televisieoptreden nog steeds
iets onwennigs is.
Dat zijn dan de Luckberries, twea
jonge mensen uit Alkmaar. De namen
zijn Elisabeth Kluft, oftewel Berrie,
en Lucas Dekker die Luck wordt ge
noemd. Sinds vier jaren treden zij sa
men op. Voordien waren Luck en
Berrie afzonderlijk al druk in de weer
met de lichte muze. Al vanaf haar
dertiende jaar luisterde Berrie met
haar gitaar en stem verenigingsavond
jes en feestjes op. Luck deed hetzelfde.
In juni 1962 wonnen zij bij een talen
tenjacht een eerste prijs, die hun een
optreden voor Radio Veronica bezorg
de. Er kwam nu meer radiowerk: o.a.
in Springplank, Min jon en in Jeugd
land. In juni 1964 hadden zij hun eer
ste televisie-optreden in het program
ma: Kom er maar eens voor. Al
weer werd een eerste prijs hun deel,
nu een afspraak voor een tweede uit
zending. De hoeveelheid aangenomen
werk nam gestaag toe. Zij waren o.a.
de gast in een van de televisieshow»
van Rudi Carrell. In juli van dit jaar
vertrokken de Luckberries naar Mallor-
ca, om er op te treden in La Cubana
bij Max Wosski en in de nachtclub
Tago Mago. Een geweldige tijd hebben
zij het daar gevonden, vooral bijzon
der leerzaam. Zij hebben er trouwen»
een plaatje aan overgehouden: „Mal-
lorca bij Nacht".
Of ze erin zullen slagen straks al»
Nederlandse vertegenwoordigers voor
het Eurovisie-songfestival naar Italië
te gaan, is nog een open vraag.
Niet alleen het hebben van een goe
de stem en voldoende ervaring, maar
ook geluk bij het treffen van de juiste
muziek en de juiste tekst spreekt hier
een woordje mee. Belangrijker dan te
winnen is het meedoen aan de Neder
landse voorronden: wat extra publie
ke belangstelling doet, wie werkelijk
iets presteert, nooit kwaad.
een heldenrol. Hij redt een jonge boer
in die door haar dorpsgenoten voor
heks wordt aangezien.
Zy-A/y .{-yy .y
De VPRO opent met de politieman
nen Toody en Muldoon. Daarna een
cabaretkroniek van Wim lbo. We krij
gen onder meer Herman Tholen, Tan
te Leen, Boudewijn de Groot, Leen
Jongewaard, Connie van den Bosch en
het Joegoslavisch ensemble Stojandvic
te zien en te horen. Enny Mols-de
Leeuwe draagt haar oude succes Juf
frouw Truus van Annie M. G. Schmidt
voor.
H.M. van Randwijk presenteert ver
volgens Openhartig. Daarna een Fran
se film „De twee vrienden", naar een
verhaal van Guy de Maupassant. Na
het tweede journaal nog een uitzen
ding van Ikor en Convent van Kerken
„Dichterbij".
uitde serie die Fred Bredscheyder
samenstelde onder de titel Bioscoop
successen van weleer. Deze keer San
Francisco uit 1936, met in de hoofd
rollen Clark Gable, Spencer Tracy,
Jack Holt en Jeanette Macdonald. De
film heeft de aardbeving in San Fran
cisco tot onderwerp.
flip "U" 1
BtoWW? i m s.ï l.-Jx..... -.
Na Klaas Vaak, de Verrekijker,
het gewestelijk journaal, de Lucy show
(naar de wintersport) en het jour
naal. Achter het nieuws en de quiz
„Tel uit je winst" komt dan eindelijk
de Vara-hoofdschotel de aandacht vra
gen. Het is het televisiespel dat ge
baseerd is op een toneelstuk van
August Strindberg, „Glaubiger", of
Schuldeisers. In de hoofdrollen Annet
Nieuwenhuizen, Ton Lensink en Joop
Admiraal. Teun Lammertse regisseert
het stuk. Socutera laat daarna iets
over het werk van het koningin Juliana-
fonds zien.
Klaas Vaak en de Franse les openen
het avondprogramma dat de AVRO
vervolgt met ZOO ZOO, het dierentuin
programma van de gebroeders Jan en
Antoon van Hooff. Zij richten hun aan
dacht op het dresseren van wilde die
ren. Na het journaal gaat de Saint
weer een avontuur beleven. „De mis
daad van de eeuw" heet deze afleve
ring waarin Simon het vuur weer nauw
aan de schenen wordt gelegd. Eliza
beth Mooy is tenslotte de gastvrouw
in Odeon in Zwolle bij een aflevering
van Danstest '66. Het orkest van Willv
Schobben zorgt voor de muziek waar
op paren uit Drente en Overijssel kun
nen dansen.
Na het nieuws „Onze man in De
KRO laat de correspondent in Keulen
aan het woord. Direct daarna een film
De NCRV begint met Attentie voor
sport. Vervolgens weer een aflevering
van „Het is zó bij de luchtmacht".
Will Stockdale maakt er weer een pot
je van. Van de Franse televisie kocht
de NCRV een reeks programma's over
de vooruitgang van de techniek in deze
tijd. Kitty Knappert brengt daarna
weer „Ik hou van Hollands", het ver-
zoekprogramma'tje van Hollandse
liedjes. Gasten in dit programma zijn
de tenor Willy Caron en Jenny Ve-
ninga. Ds. O. Jager verzorgt de dag
sluiting voor het laatste nieuws.
V,
De KRO begint het programma op
het eerste net met twee documentai-
Na een directe uitzending uit Wenen
begint de NTS nieuwjaarsdag om
kwart over twaalf. Willy Boskovsky
dirigeert de Wiener Philharmoniker
met werken van onder meer Johann
en Josef Strauss. Er is ook een optre
den van het ballet van de Weense
Volksopera. Nadat Sport in Beeld een
jaaroverzicht heeft laten zien is er een
reportage van het skispringen van de
grote schans in Garmisch Parten-
kirchen. Het AVRO-kinderprogramma
begint om vier uur met een tekenfilm
van The Beatles. Daarna Fototriptiek
en een herhaling van de tienershow
Moef Ga Ga met o.m. the Fortunes,
Dave Berry en Shirley. Het avondpro
gramma gaat van start met de Thun-
derbirds. Na het journaal het tweede
deel van de IJssterrenparade (met Pe
tra Burka en Regine Heitzer). Daarna
de Danny Kaye-show en tenslotte Jos
Cleber met het Cosmopolitainorkest.
De medewerkers zijn Wilma Dries-
sen, Marie-Cécile Moerdijk, André van
den Heuvel, Ari Jongman, Jan Zijdel
en Cor Pools.
Voor de tweede maal het programma
Letters en Noten van de KRO. De
jury bestaande uit Henriëtte Davids,
Jan-Willem Hofstra en Alexander Pola
beoordeelt werk van amateurschrij-
vers, uitgevoerd door beroepsartiesten.
Speciaal voor nieuwjaarsdag geschre
ven werd de cantate no 4 van J. S.
Bach. Deze cantate wordt uitgevoerd
door koor en solisten in de Wallfahrts-
kerk te Birnau. Tot besluit van de
avond de tiende aflevering van Hong
Kong.
Om 7 uur een bijbelvertaling voor de
kinderen in Woord voor Woord. Daar
na de NTS met de Jetsons. „De
Mammies" is een half uur durend
programma over de Senegalese en Ni-
geriaanse marktvrouwen. Na het
nieuws en Sport in Beeld 2 komt de
VARA met de Rob de Nijs-show waar
aan behalve de „Clungels" Kitty
Courbois, Piet Bambergen en Jeanine
Knapper meewerken. Het televisiespel
van zondagavond heet „Reisgenoot".
Het stuk van T. R. Stockting is ver
taald door Alfred Pleiter. Hans Tie-
meyer, Marja Habraken, Eli Blom en
Gerard de Groot spelen de hoofdrollen
in deze dramatische thriller. Daarna
een documentaire over de Ku Klux
Klan
Na Sport in Beeld 1 en Engelse les
voor beginners de eerste aflevering
van de nieuwe Engelse jeugdserie
„The Barnstormers". Na het nieuws
De Zweedse gouvernante met Inger
Stevens en William Windom. Daarna
een televisiespel „De glorieuze veld
slag", van de Engelse commerciële tele
visie. Voor de derde aflevering van
Sport in Beeld en het laatste nieuws
nog het amusementsprogramma Ann.
f 'V- V HOI ÏvSS-jWjfc
t 3» 2* n dl st <y m
*11 «I I* %M
Na Klaas Vaak en Kenmerk gaat
Flipper weer duiken. Hij steekt de
schipper van een oud Grieks schip dat
in moeilijkheden komt, de helpende
vin toe. Op het journaal en „politieke
zendtijd", ditmaal de CHU, volgt de
hoofdfilm „Jody en het hertejong," de
verfilming van het succesboek van
Marjorie Kinnan Rawlings. Het is het
verhaal van het jongetje Jody dat
vriendschap sluit met een jong hertje.
In de hoofdrollen Gregory Peck en
Jane Wyman.
CT rr T.TB
V- YYS.VSSj%-.-\Zj&k> w i.v jC s 'A
Het AVRO-programma op het tweede
net begint met een documentaire van
Hans Citroen over De Doelen, het cul
turele centrum dat op het ogenblik ge
bouwd wordt in Rotterdam. Voor de
tieners hierna Shindig, het Amerikaan
se programma met medewerking van
Sandie Shaw, the Zombies en Bobby
Sherman. Adelheid van der Most be
handelt het onderwerp Studietoelagen
en mogelijkheden. Daarna de opera
„Susanna verbergt iets", van Erman-
no Wolf-Ferrari. Wilma Driessen,
Henk Smit en Paolo Gorin vertolken
dit satirische zangstuk, onder leiding
van Frans Boerlage.
Klaas Vaak, het Weekjournaal voor
gehoorgestoorden en de nieuwe Engel
se lessen van Walter en Connie vor
men samen het vooravondprogramma.
Na het journaal gaat de NCRV verder
met Huwelijksvoorwaarden, de serie
die Martie Verdenius uit het Engels
vertaalde en voor Nederland aanpaste.
Ditmaal gaat het om een vergeten ver
loving. Mieke Bos en Maxim Hamel
vertolken de hoofdrollen. Nico van
Vliet en Didier van Koekenberg laten
de derde uitzending van de serie van
zes documentaires over de apartheid
in Zuid-Afrika zien. Voor Attentie
speelt inspecteur Wanninger nog eens
Sjoukje Dijkstra als ster in Holiday on Ice (vrijdag-1)
The Righteous Brothers op een echte Amerikaanse beatpartij maandag-2