-en tv.- „Heerlijk duurt het langst" TONEEL IN HAARLEM „De drie Zusters" van Tsjechov Johan Boskamp 75 jaar Kabaal in Chioggia" Fanclub vraagt zendtijd voor disc-jockey „Theater" opende het jaar zwak met Gorki's „Vassa Zjeleznova" NEGEN MUZEN Klacht van Televizier bij Europese Commissie m DINSDAG 4 JANUARI 1966 7 Première bij Ensemble Postaal Genoegen De radio geeft woensdag T elevisieprogramma T.V.-nabeschouwingen Doelen gemist Nico Scheepmaker Nederlandse musical begint een reis door het land Badings' concert voor twee piano's en orkest Simon Koster Lagor Waard vraagt subsidie voor Beatles (Van onze toneelmedewerker in Eindhoven) EINDHOVEN In een veelbelovende bezetting heeft het toneelgezelschap Ensem ble zaterdag en zondag in de Eindhovense Stadsschouwburg voorstellingen gegeven van „De drie Zusters" van Anton Tsjechov. Wij zagen die van zondag. Evenals bij de twee andere na-oorlogse opvoeringen van dit stuk in 1949 bij Comedia en 1954 bij de Nederlandse Comedie voerde Peter Sjarov de regie. De drie vrouwen werden gespeeld door Sigrid Koetse, Lia Dorana en Ina van Faassen. De drie zusters leven in het Rusland van voor de revolutie, een soort stilte-voor-de-storm-tijd. Zij zien hun kansen op leven en liefde langzaam vergaan. Er is niets te doen op het landgoed en er gebeurt ook niet wezenlijks. De mensen kwijnen weg in een milieu dat geen enkele stimulans tot leven geeft. EEN REGIMENT van het Russische le ger, dat het plaatsje als garnizoen kiest, doet de geesten wat opflakkeren, maar als dat weer vertrekt, vallen de zusters te rug in stille berus ting, afgewisseld door hysterische huilbui en. „Morgen zullen er geen militairen door de straten lo pen, alles zal herin nering zijn", zegt ie mand tegen het ein de van het stuk. En ook: Wij hebben gehoopt, dat we ge lukkig zouden wor den". In de regie van Sjarov waren som mige scènes gewoon te mooi gemaakt. De plaatjesachtige ma nier waarop de zus jes naast elkaar za ten of stonden en de daarmee gepaard gaande al te senti mentele toon, waar op zij spraken, wek te een vertederende indruk en dat is de bedoeling juist be slist niet. Het gaat om drie verschralen de vrouwenlevens die eigenlijk niet eens iets hebben om wee moedig over te zijn en zich slechts vast kunnen klampen aan elkaar. Overigens werkten aan die vertederende melodrama tische indruk ook de veel te schitterende dameskostuums (Dries Plak) en al even overdadigde decors (Harry Wich) mee. Het is enigszins moeilijk om na deze opmerkingen nog iets te zeggen over de vertolkingen. Ina van Faassen kwam af en toe boven de regie-opvatting uit door een fel karakter aan haar rol te geven. Ko van Dijk speelde de broer van de zus- De acteur Johan Boskamp sr, pseudo niem van Johan Adriaan Hoelscher, viert morgen zijn 75stè verjaardag. De in Amsterdam geboren toneelspeler debu teerde in 1917 als zanger bij de opera van Morrison en daarna zong hij operette bij Louis Bouwmeester. Van 1926 tot 1932 was hij directeur, regisseur en toneelspe ler bij het Casino te Rotterdam. Daarna was hij artistiek leider van De Operette zangers in het Amsterdamse Carré. Door de Franse regering werd Johan Boskamp benoemd tot „Officier d'Académie", een onderscheiding voor zijn optreden in Franse komische opera's. De rol die de acteur het meest heeft gespeeld is die van „Potasch" (van 1955- '62 met Johan Kaart, daarna met Jan Blaaser en in 1965 weer met Johan Kaart) in de langzamerhand legendarische kluchten „Potasch en Perlemoer in tex tiel", „Potasch en Perlemoer met vakan tie" m „Potasch en Perlemoer in conser ven". Overigens meent de acteur dat Potasch nu maar eens begraven moet worden. Hij gelooft dat het publiek er thans net zo over denkt. De foto toont Boska.mp als Potasch. „Ik heb die rol nu al ruim 3000 maal gespeeld. Het gevaar is dat men je geheel met zo'n toneelfi guur gaat vereenzelvigen, dat men denkt dat je niets anders kunt. Daarom ben ik blij als ik in de gelegenheid ben een an der genre te spelen, zoals in „De tiende man" bij Ensemble. Dat wil niet zeggen dat ik geen bijzonder prettige herinnerin gen heb aan mijn rol als „Potasch". Sigrid Koetse, Lia Dorana en Ina van Faassen als de drie zusters. ters. Zoals men weet is hij op het laatste moment er bij gekomen om de ziek ge worden Cor van Rijn te vervangen. Zeer opmerkelijk was Jan Retel die als de stot terende baron een grandioze, naïeve waar digheid in zijn spel wist te leggen. Paul van Gorcum maakte met een knappe ge baren- en looptechniek een mooi eng in gebeeld leraartje. Op donderdag 6 januari, 's avonds om acht uur, geeft de Haarlemse P^T.T^tc- neelvereniging „Postaal Genoègen" een voorstelling in de Stadsschouwburg van „Polly Perkins" van Douglas Murray, vrij vertaald door Gerard Nielen. De medespe lenden zijn Ina van Huis, Michel Vogelaar, Henk van Donkelaar, Henk van Musscher, Betty Winkel, Mary Giskes, Tiny van Ko ningshoven, Katlnka Roozen en Lia Assen delft. Hein Kraneveld voert de regie. Zondagavond bracht „Theater" in de Nijmeegse schouwburg de première van „kabaal in Chioggia", een blijspel van de produktieve 18e eeuwse Italiaanse (Ve netiaanse) toneelvernieuwer Carlo Gol- doni. Het kabaal ontstaat door een heer lijke vrouwenroddel. De thuiswachtende vissersvrouwen en dochters gunnen el kaar het licht in de ogen niet als een van de vrije vissersknapen in het geding komt. Zij krijgen hun zin als de opge hitste Tittanane het mes trekt tegen Tof- folo. In een prachtige rel wordt met man en macht en temperamentvol geschreeuw een moord voorkomen. Maar de rechts zaak daarna is niet te voorkomen. De adjunct-rechter Isidore kan de ge bekte vrouwelijke schare getuigen nau welijks de baas. De scène wordt waar lijk kostelijk als Isidore de stotterende krompater, baas Fortunato, ondervraagt en de visser een schouwspel van het ge vecht opvoert waar de dwaasheid afspat. Natuurlijk komt alles op zijn pootjes te recht. De meisjes krijgen hun mannetjes en de vrede wordt getekend. Hans Croi- set heeft in een spectuculair havendecor, een voortreffelijke regie gevoerd. De ac teurs hebben met enorm plezier het ka baal opgezet en uitgevoerd. De speelse tekst van Dolf Verspoor gaf ieder, en ze ker de jonge dochters, de kans van leer te trekken. Het stuk vergt geen centrale ster. De gehele troep maakt het stuk. Een enkel woord van extra waardering voor Onno Molenkamp, die knap Fortu nato speelde, is op zijn plaats. Voor de vrouwelijke afdeling neme Margriet de Groot de hulde in ontvangst. De Joost de Draayer Fanclub uit Am sterdam heeft bij de minister van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk haar definitieve aanvraag voor een zend machtiging voor het zenden op het derde radionet ingediend. „Mocht ons zendtijd worden toegewe zen, dan willen wij daarmede het voort bestaan verzekeren van de activiteiten van Radio Veronica's disc-jockey Joost de Draayer (J. W. van Kooten) in zijn posi tie als Nederlands populairste disc- jockey", aldus deelt zijn fanclub ter toe lichting mede. Zij heeft haar aanvraag ingediend omdat de positie van Joost de Draayer „ernstig in gevaar komt gezien de ondertekening van de Conventie van Straatsburg vorig jaar (deze conventie regelt de bestrijding van illegale zenders buiten het eigen grondgebied) en de daaruit voortvloeiende gevolgen voor Ra dio Veronica en haar disc-jockey". Het is hVV d,e,bedapljng yan de.fanclub een om roepvereniging te stichten. Haar verzoek betreft de toekenning van zendtijd uit de „algemene pot". „Met één a twee uur per week zijn wij reeds ruim tevreden", aldus de fanclub. De fanclub zal haar aanvraag intrekken als Joost de Draayer door een andere omroep, oud of nieuw, wordt aangetrokken en daardoor zijn voortbestaan als disc-jockey verzekerd is. (Van onze toneelmedewerker in Arnhem) ARNHEM Theater heeft de tweede helft van het speelseizoen met twee premières ingezet. In Arnhem werd op Nieuwjaarsdag Gorki's „Vas sa Zjeleznova" onder regie van Elise Hoomans opgevoerd; zondagavond volgde in Nijmegen de première van Goldoni's „Kabaal in Chioggia", met Hans Croiset als regisseur. „Vassa Zjeleznova" is een bewerking van Gorki's in 1910 geschreven gelijkna mige roman. Brecht bezorgde ons deze toneelbewerking. Hij had het niet moeten doen. Het werd een zwak, rafelig sterk Gorki zelf is mans genoeg gebleken to neel te kunnen schrijven. Daar heeft hij Brecht niet bij nodig gehad. Brecht maak te de toneelbewerking om de ondergang van een machtig en corrupt redersgezin als beeld van een ondergaande corruptie (Russische en kapitalistische) maatschap pij centraal te stellen. Rachel, de revolutionaire schoondoch ter, voorspelt de gezinsmoeder Vassa, te vens eigenares en bestuurster van de re derij de ondergang. Zij is van haar vlucht voor de politieke illegaal naar het redershuis teruggeweest om haar zoontje op te eisen en het een betere kans te ge ven in een opvoeding in het buitenland. Vassa echter heeft het kind buiten haar bereik gebracht. Zij bestemt het tot op volger in de rederij, nu haar eigen zwak ke zoon ten dode is opgeschreven. Voor het zover is heeft Vassa haar ver loren en ontuchtige man tot zelfmoord gedwongen, om de reputatie van de zaak te redden. De omkoopsom voor de rech terlijke macht was niet voldoende om het proces tegen hem te stuiten. De sfeer van bederf wordt te sterker geaccen tueerd door de bruut Prochor, broer van Vassa, die het dienstmeisje Liza in de Josephine van Gasteren en Anita Menist in „Vassa Zjeleznova" van Gorki-Brecht. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Semi- klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radio krant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstan den. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Mo derne grammofoonmuziek. 10.30 Het is vandaag ook morgen, studiodienst. 11.00 Modern vioolconcert (gr.). 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: reportages en lichte gram mofoonmuziek. 13.30 Lichte grammofoon muziek. 13.40 Stereo: Instrumentaal en semble en zangsoliste. 14.00 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoorspel. 14.25 Klassiek pianotrio (gr.). 14.55 Moderne orkestmuziek (gr.). 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Five o'clock, praatje. 17.10 Lichte muziek uit Zuid-Amerika (gr.). 17.50 Overheids voorlichting: Spaarzinnigheden. Een pro gramma over de vele handige en ver standige manieren waarop U kunt sparen. Vragen van luisteraars worden beant woord door de heer Coen van Hoewijk, Hoofd van de Stafafdeling Externe Be trekkingen van het Ministerie van Socia le Zaken en Volksgezondheid. 18.00 Kerk muziek (opn.). 18.30 Het Spektrum: nws uit de prot. christelijke organisaties. 18.50 Licht instrumentaal trio (gr.). 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Op de man af, praatje. 19.35 Muziek van Het Leger des Heils (gr.). 19.50 Wereld panorama. 20.00 Licht instrumentaal trio (opn.). 20.20 Radio Filharmonisch orkest en solist: klassieke muziek. 21.15 Dich ters van het nieuwe geestelijke lied, ge sprek. 21.40 Vocaal ensemble met orgel begeleiding. 22.00 Sport. 22.10 Grammo foonmuziek of mededelingen. 22.15 Avond overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Klassie ke pianosonates (gr.). 22.50 Rondom het kind, pedagogische etherleergang. 23.20 Oude gewijde muziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Van de voorpa gina, praatje. 7.35 Lichte grammofoon muziek (vervolg). 9.00 Van alle markten thuis, praatje voor de vrouw. 9.05. Klas sieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Drieluik voor verwachting (III. slot), godsdienstig programma. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Pianorecital: klassieke mu ziek. 12.00 Licht instrumentaal septet. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tan- go-rumba-orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en kalender 13.25 Broadway-melodieën (gr.). 13.45 Gesproken portret. 14.00 Blaastrio: klas sieke muziek. 14.05 Stereo: Radiokamer orkest: klassieke muziek. 15.00 Voor de jeugd. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Promenade orkest en solis te. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van het gereformeerd politiek verbond: Anno 1966. Spreker: De heer J. van der Jagt. 18.30 Dansorkest en diver se solisten. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Ste reo: Meisjeskoor. 19.30 Artistieke Staal kaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor, gevarieerd program ma. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Stereo: Theaterorkest en solisten. 21.50 Alle negen!, een gecombineerde quiz- en kegelcompetitie. 22.15 Ik loop door het land, licht programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Instrumentaal ensemble: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III. (F.M.-kanalen). NRU- GEZAMENLIJK PROGRAMMA. 9.00-15.00 Voorbereid door de KRO. 15.00-18.00 Voorbereid door de AVRO. NRU/KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Betty: licht platenpro- gramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Actualitei ten. 11.05 Licht muziekprogramma en praatje. 12.00 Nieuws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Bert: licht muziekprogramma (gr.). 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Licht platenpro- gramma. NRU/AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Toerbeurt: gevarieerd platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Volksliedjes uit En- gels-sprekende landen. 16.30 Rhythm and Blues. (gr.). 17.00 Nieuws. 17.02 Geva rieerd platenprogramma voor automobi listen. 18.00 Sluiting. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mede delingen en SOS-berichten "oor de schip pers. 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Beursberichten en programma overzicht. 12.50 Beursberichten en pro gramma-overzicht. 13.00 Nieuws en weer berichten. 13.20 Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Lichte muziek. 14.20 Koor muziek. 14.30 Lezing. 14.50 Koormuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Koorzang. 15.15 Voor het kind. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Engelse les. 16.24 Jazz voor de jeugd. 17.00 Nieuws, weerbericht en me dedelingen. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Le- kenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Klassieke muziek. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Lezing. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Klassieke muziek. 20.30 Kamermu ziek. 21.30 Kamermuziek. 21.50 Pedago gisch programma. 22.00 Nieuws en be richten. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.32 Engelse les (les 14 en herhaling les 13). 20.00 Journaal. NCRV 20.20 Huwelijksvoorwaarden, TV-spel. 20. Ooggetuige, programma over Zuid Afri ka. 21.30 De methode Wanninger (2): De dorpsheks, politiefilm. 21.55 Attentie. NTS 22.20-22.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 Patrouillewagen '54.antwoord!, politiefilm. 20.25 Cabaretkroniek. 21.00 Openhartig: programma over de proble men van welvaart en vooruitgang. 21.45 Les deux amis, film. NTS: 22.10-22.15 Journaal. CVK/IKOR: 22.15-22.45 Dich terbij in den beginne, programma over de Bijbel. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I KRO: 17.00-17.45 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les (les 14 en herhaling les 13). AVRO: 19.35 Zoo Zoo, programma over dieren. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 21.00 The Saint, TV- film. 21.50 AVRO-danstest '66. NTS: 22.25- 22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Onze man in Keulen. 20.25 Bioscoop successen van weleer III: San Francis co, speelfilm uit 1936. NTS: 22.15-22.20 Journaal. Architect Arup onderscheiden. Bucking ham Palace heeft bekendgemaakt, dat de gouden koninklijke medaille voor bouwkunde is toegekend aan de 70-jari- ge Britse ingenieur van Deense afkomst. Ove Arup. De medaille wordt door ko ningin Elizabeth verleend op advies van vooraanstaande Britse architecten. Arup ontvangt hem niet voor een bepaald project maar voor zijn grote bijdrage tot de architectuur en de burgerlijke bouw kunde. dood drijft, de drankzuchtige dochter Na- talja, de versmade Anna, secretaresse van Vassa en de cynische, roofzuchtige tuinman Platjorkin. De sterke vrouw Vas sa, die meende alles te kunnen beheersen, krijgt een beroerte en sterft. Het gezin, beeld van de maatschappij, dat van drank, ontucht, geldzucht en corruptie aan elkaar hing, stort ineen. Josephine van Gasteren speelde Vassa in een zwakke regie van Elise Hoo mans, die met een slaapverwekkend tem po de onheilzwangere atmosfeer wilde suggereren als een vrouw van te wes terse allure, die zich maar slecht thuis- voelt in dit corrupte Russische milieu. Mia Goossens als Rachel vocht tegen dé gigantische baret die op haar hoofd wankelde en haar de kans ontnam de felle revolutionaire te zijn, die voor haar kind vecht. De enige figuur die in dit milieu paste was Else Valk. Zij speelde de on gelukkige Natalja met verrassende inner lijke overtuiging. Martine Crefcoeur was de jongste dochter, lief en vlinderachtig. Jan Gorissen haalde het niet de bruut Prochor anders dan uiterlijk gestalte te geven. Marijke Frijlink typeerde ver dienstelijk het boerendienstmeisje Polja. opvolgster van de bedrogen Liza (Sonja Brill). Anita Menist waarde rond als een sombere secretaresse. Ben Groenier, goed getypeerd als de verlopen reder, Jacques Snoek, Joop Kees maat en Siem Vroom completeerden het gezelschap. De naar de achtergrond oplo pende vloer veroorzaakte een perspectivi sche vertekening, die van de wijkende acteurs reuzen maakte. De opera „II Segreto di Susanna" (wat „Het geheim van Susanna" betekent, maar om duistere redenen vertaald werd met het oubollige „Susanna verbergt iets") is, zoals de KRO-gids terecht meldt, als verhaal een niemendal. De slechte gewoonte getrouw verraadt deze gids meteen de pointe, zodat we inder daad voor dat verhaaltje niet meer hoef den te kijken. Het was een kort, maar verfrissend operaatje, met Henk Smit als uitblinker. Minder enthousiasme kon de documentaire over studietoelagen en stu diemogelijkheden verwerven, alhoewel er veel informatie in werd verstrekt op een eerlijke manier. Tussen de sprankelende geest van „Shindig" en „Susanna" inge klemd, moest deze documentaire ook wel iets doelstellerigs krijgen, en mocht het in feite ook wel een beetje opsommend zijn. Nog minder briljant was helaas de rondgang door de Coelen-concertzaal, het pronkstuk van Rotterdam, nog volkomen leeg (wat geen toekomstbeeld hoeft te zijn, hoewel Ik heb me een beetje verbaasd over regisseur Roelof Kiers, die presen tator Hans Citroen met een microfoon aan een kilometerslange draad van Ariadne de doolhof instuurde, samen met de di recteur van de schouwburg, de heer Van Beest, aan wie hij allerlei bevestigende antwoorden over maten en inhouden .vist te ontlokken. De allure van het gebouw had een minder gemakkelijke, minder conventionele, dynamischer aanpak ver diend, een filmisch epos, met de statisti sche gegevens eventueel a la Godard er tussen door geprojecteerd. NA DRIE MAANDEN in Amsterdam avond aan avond voor uitver kochte zalen te zijn vertoond is de musical van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink, „Heerlijk duurt het langst", aan een rondreis door Nederland begonnen. Die reis zal op z'n minst tot het einde van dit jaar worden voortgezet; het „heerlijke" succes duurt voor de schrijfster, de componist en de vertolkers dus inderdaad wel heel lang. Als de titel, die verder nergens op slaat, bedoeld mocht zijn als een voorspelling van dat succes hebben de voorspellers dan ook volkomen gelijk gekregen. IN HAARLEM, waar de rondreis gister avond begon, is deze musical van eigen bodem ook weer geestdriftig ontvangen door een publiek dat de Stadsschouwburg tot de laatste plaats vulde. Die geestdrift heeft stellig wel iets te maken met het echt-Nederlandse karakter van Annie Scljmidts geesteskind dat evenals bijna tweehonderd jaar geleden „De historie van Sara Burgerhart" met gepaste trots de'-Woorden „Niet vertaald" onder de ti tel zou kunnen vermelden. Want zowel de humor als de ernst, zowel de woordgrap jes als de toespelingen op maatschappelij ke situaties treffen de toehoorders zo recht in het hart als zelfs bij de beste bewer king van een buitenlandse tekst niet mo gelijk is. Sommige van Annie Schmidts vondsten, zoals „Turkentrekker" (voor de werkgever die Turkse arbeiders aantrekt) en „Je werk is spel, je overwerk is over spel zijn nu al in het Nederlandse spraakgebruik opgenomen. En orobeer ze maar eens te vertalen! De voorstelling, zoals die gisteravond in Haarlem te zien was, is er sedert de Am sterdamse première van begin oktober be paald niet minder op geworden. Er was gelukkig niet „bezuinigd", noch op de be zetting, noch in het decor. De pittige, prettig in 't gehoor liggende muziek van Harry Bannink kwam, nu de uitvoerenden in de orkestbak zaten, zelfs beter tot haar recht dan bij de enigszins kramp achtige opstelling aan de zijkant van de zaal, die in het Nieuwe De La Mar-Thea- ter moest worden toegepast en die bepaald niet gunstig was voor het klankvolume en het contact met het toneel. Maar aan de ingeblikte „moeder-stem" van Anne van Duyn mag wel eens een nieuw bandje be steed worden; de versleten blikkerigheid ervan viel in de grote schouwburgruimte nogal onaangenaam op. DE VERTOLKING van de speelrollen heeft sedert die zenuwachtige avond van drie maanden geleden nog aanzienlijk aan kracht gewonnen. Conny Stuart, al in de eerste scène met hartelijk applaus be groet. bracht de zaal tot enthousiasme met de haar op 't lijf geschreven chansons (waarvan sommige nog altijd wel iets te lang zijn) en met haar kostelijke manier van lanceren van komische pointes. André van den Heuvel speelde de ontrouwe echt genoot en trouwe vader met het gemak dat men van hem als ervaren acteur kan verwachten maar bovendien had hij nu ook in de zang- en dansnummers een zo volstrekte zekerheid verworven dat hij ook die met virtuoze luchtigheid vertolkte. Het zeer bijzondere talent van Leen Jonge- waard kwam gisteravond weer voortreffe lijk tot uiting in zijn hartveroverende (en Met Hélène de la Porte en Hans Kox als solisten De Haarlemse pianiste Hélène de la Porte (die in haar concertpraktijk het naamsgedeelte André sinds kort niet meer gebruikt) zal donderdag aanstaan de via de AVRO te beluisteren zijn in het Concert voor twee piano's en orkest (1964), dat Henk Badings in opdracht van het ministerie van O., K. en W. heeft vervaardigd. Hans Kox, met wie Hélène de la Porte in 1963 reeds een duo vorm de, is de andere solist. Het zal donderdagavond de eerste maal zijn dat een Nederlands duo in dit con cert van Badings optreedt. De wereldpre mière had vorig jaar in Milaan plaats. Het concert, door het Omroeporkest on der leiding van Henk Spruyt, wordt ge opend met de ouverture „De getemde feeks" van Johan Wagenaar (donderdag 6 januari, Hilversum 2, 20.05 uur). nergens ook maar iets te sterk aangezet te) creatie van de kruidenier-psycholoog. En met veel charme speelden Winnifred Bosboom en Freddy Albeck de twee aan- leidingen-tot-echtelijke-ontrouw. Francine ter Linden en Rob van Houten, als de op standige vertegenwoordigers van de jonge generatie, bleken in hun nu drie maanden durende carrières al heel wat routine te hebben opgedaan, hetgeen duidelijk tot voordeel van hun vertolkingen strekte. John Kuipers was weer een prachtige Turk (en een niet minder goede danser) en graag breng ik opnieuw hulde aan het uitstekende werk van het koor- en ballet groepje waarmee de choreograaf Gor don Marsh alle eer inlegt. HET PUBLIEK heeft de hele avond on dubbelzinnig getoond dat het zich kostelijk amuseerde. Het is wel jammer dat de mu sical, na slechts twee avonden in Haar lem, de reis alweer voortzet en pas in de cember hier zal terugkomen. Maar mis schien is het een troost voor hen die nu nog bijna een jaar op een plaats moeten wachten: Heerlijk duurt het langst! Het weekblad Televizier heeft op grond van het „Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden" een klacht ingediend bij de Europese commissie voor de rechten van de mens te Straatsburg. De klacht richt zich tegen de Nederlandse staat en heeft betrekking op artikel 10 van het verdrag. Dit artikel betreft vrijheid van menings uiting. De Nederlandse staat heeft, aldus de klacht van Televizier, hier inbreuk op ge maakt door de Auteurswet 1912, zoals die door de Hoge Raad is uitgelegd, te Hand haven De Hoge Raad heeft immers be slist, dat de Auteurswet 1912 geschriften zonder eigen of persoonlijk karakter, in het bijzonder de zogenaamde buitenland programma's, beschermt tegen overne ming in het Nederlands en in gewijzigde vorm. Deze opvatting is in buitenlandse auteurswetten reeds lang verlaten. De „promotor" Lagor Waard heeft het Haagse gemeentebestuur subsidie ver zocht, opdat The Beatles in Den Haag kunnen optreden tegen een prijs die tie ners kunnen betalen. Hij is van plan om ook subsidie aan te vragen bij het minis terie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk om de tieners in het gehele land voor ongeveer vier julden per persoon een voorstelling van The Beatles te laten bijwonen. Lagor Waard zegt niet in te zien, waar om het Holland Festival wel van over heidswege wordt gesubsidieerd, terwijl het voor hem vaststaat, dat duizenden reikhalzend staan uit te zien naar aen gelegenheid om The Beatles te zien en te horen. De tieners kunnen geen 12,50 per persoon betalen, meent Lagor Waard. Tot zijn activiteiten behoort ook de organisa tie van het beatfestival op 8 en 9 januari in Lekkerkerk, Poeldijk, Eindhoven en Den Haag. Voor het eerst komt hiervoor naar ons land de Engelse beatgroep „The Hollies", die in hun vaderland een zilve ren plaat kregen voor „Just one look". Daar er geen grote zaal in de Haagse binnenstad is, heeft Lagor Waard achter het gebouw „De drie Stoepen" een ..zaal" gecreërd voor 4000 tieners: 800 vierkante meter tuin krijgt een dak van tentzeil; de „zaal" wordt opgetrokken uit steiger buis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7