Toneelvereniging „De Proveniers" gaat vierde lustrum herdenken San balm Magistrale vertolking van La Mer van Debussy onder Jean Fournet Utrechtse bioscopen vieren zilveren jubileum met grote film week „Oh mijn Papa" bij Forum WOENSDAG 5 JANUARI 1966 7 „De Proveniers Duits satirisch t.v.- programm,a verboden Radio Philharmonisch Orkest WEEKABONNEMENTEN Zeventien filmpremières Sprankelende muzikale komedie De radio geeft donderdag Televisieprogramma RUWE HANDEN? Een avondje met vele kanten Nico Scheepmaker OMDAT OOK DE AMBTENAREN van de dienst voor Sociale Zaken in Haarlem na hun dagelijkse manipulaties met rapporten en diverse jormulieren (in enkel- of veelvoud) behoefte hebben aaan de nodige ontspanning, richtten zij nu al weer twintig jaar geleden een toneelclubje op, dat onder de prozaïsche naam „Toneelgroep S.Z." zijn artistieke werkzaamheden begon. Het is een bescheiden inzet geweest, omdat door de leden in de eerste plaats een gezellig tijdverblijf werd nagestreefd. Vandaar dat men zich voorlopig nog tevreden stelde met het lichtere genre, zodat Henk Bakkers blijspel „Adel in livrei" een der eerst ge speelde stukken werd. De opvoeringen hiervan vonden plaats in de toneelzaal van het voormalige hotel „De Leeuwerik", waarbij het publiek bestond uit de traditionele kring van welwillende vrienden en collega's. IN EEN TIJD dat zoveel andere vereni gingen de moeilijke strijd om het be staan moesten opgeven, is het logisch dat het huidige bestuur bestaande uit de heren C. Schouten, voorzitter-regisseur; B. J. Blijker, secretaris en J. W. G. de Keijzer, penningmeester het behalen van het vierde lustrum niet zonder meer wil laten passeren. Vandaar dat nu reeds plannen worden gemaakt voor een pas sende herdenking van het twintigjarig be staan, waarbij opnieuw de mogelijkhe den worden overwogen voor een feest- voorstelling in het Bloemendaalse Open luchttheater. Maar tegen die tijd is de winter alweer voorbij. Jan van Dam Regisseur Carel Schouten (geheel rechts) tijdens de repetities van „Een dolle boel om de voetbalpool". Spelers v.l.n.r. Dolly van Aken, Daan Spaargaren, Jan de Keijzer, Freddy Ströer en Tonny Hagebout. HET GROEPJE SCHAARDE zich on der leiding van regisseur Frans van Em merik, die er behoorlijk slag van had de spelers de elementaire beginselen van het toneelspel bij te brengen. „Ome Frans' ging daarbij van het standpunt uit dat „er nog nooit een toneelspeler gelaarsd en gespoord uit de hemel is gevallen", zo dat de leden van het gróepje zich even min behoefden te generen, wanneer zij deze universele kunst nog onvoldoende be heersten. Dit wederzijds enthousiasme had een onmiskenbare verbetering van het spelpeil ten gevolge, zodat werd be sloten bij de keuze der stukken enigszins met deze vooruitgang rekening te houden. Vandaar dat reeds na betrekkelijk korte tijd onder leiding van Frans van Emme rik Michiel de Swaen's zeventiende-eeuw- se vastenavondklucht „De gecroonde leersse" in studie werd genomen, waar bij door regisseur en spelers met volledi ge overgave aan de voorbereidingen tot de opvoering werd gewerkt. DEZE VOORSTELLING werd het eer ste, waarlijk grote succes in de nog kor te historie van „S.Z.", niet alleen omdat deze in het Bloemendaalse Openlucht theater werd gegeven een door ama teurs zelden bespeeld terrein maar ook omdat typeringen en kostuums in een opmerkelijk goede vertoning resul teerden. Een grappige bijzonderheid hier van was, dat men bij het streven naar een natuurgetrouwe entourage de feestdis van keizer Karei van een groot aantal echte karbonades had voorzien, in plaats van zich met kartonnen nabootsingen te behelpen. Toen de spelers echter na af loop van de voorstelling deze smakelijke hapjes onderling wilden verdelen, bleek een kennelijk hongerige onbekende zich reeds dankbaar over deze malse versna peringen te hebben ontfermd. ER WAREN DIE AVOND ruim duizend enthousiaste toeschouwers, onder wie ongeveer zevenhonderd bejaarden, welk publiek aldus enige kostelijke uren werd bezorgd. Dit succes, plus de grote erken telijkheid van de vele bezoekers, zijn voor het bestuur aanleiding geweest voortaan geregeld bejaarde of invalide toeschou wers voor de toneelavonden te inviteren. Ook heeft het ensemble regelmatig voor stellingen verzorgd voor de patiënten van het Provinciaal Ziekenhuis in Santpoort en die van „Duin en Bosch" in- Castri- cum. De opwaartse lijn in het repertoire werd daarbij voortgezet met opvoeringen van „Kinderen van ons volk", „Spel met een droom", „De heilige vlam" en „U spreekt met uw moordenaar", met als re gisseur onder meer Fokke van der Schaaf, Carel Veerhof en Carel Schouten. Onder leiding van laatstgenoemde heeft men in middels de repetities voltooid van de klucht „Een dolle boel om de voetbal pool", welk stuk woensdag 5 januari in de Haarlemse Stadsschouwburg zal wor den gespeeld, nadat hiervan inmiddels ook al weer opvoering is gegeven in „Musis Sacrum" in Santpoort, voor de patiënten van het Provinciaal Ziekenhuis. IN DE LOOP VAN deze twintig jaar Is dit, oorspronkelijk als louter ontspan ningsclubje opgerichte ensemble, uitge groeid tot een volwaardige toneelvereni ging, welke zich al lang niet meer tot het personeel van Sociale Zaken beperkt. Vandaar dat de vereniging inmid dels tot „De Proveniers" werd her doopt, zodat de werkende leden ook met spelers uit andere kringen kan worden aangevuld. Voorts wordt de laatste jaren een dankbaar gebruik gemaakt van de behoorlijke, door het gemeentebestuur van Haarlem periodiek aan het amateurto neel toegekende subsidies, waardoor ook „De Proveniers" tot een wijdere finan ciële armslag in staat wordt gesteld, dan in de beginperiode mogelijk is geweest. En bovendien is het bestuur de directeur van Sociale Zaken, drs. W. Hazevoet bij zonder erkentelijk voor de welwillende houding, waarmee hij voor de repetitie avonden zijn werkkamer in het gebouw in „bruikleen" heeft afgestaan. Dit ge baar bespaart de penningmeester reeds enige jaren de belangrijke post „zaal- huur". Cabarets, vakbonden en duizenden t.v.- kijkers hebben bij de Norddeutsche Rund funk (N.D.R.) geprotesteerd dat zonder opgave van redenen een populair pro gramma, dat met alles van politiek tot sport de draak steekt, gestaakt is. Het programma „Hallo Naclibarn" geti teld werd, vlak voordat het woensdag avond uitgezonden zou worden in een landelijk programma, gestaakt. Een kwartier voordat het programma zou beginnen verscheen een omroeper op het scherm die meedeelde dat de vice- directeur van de N.D.R. besloten had het programma niet vrij te geven. Ludwig Freiherr von Hammerstein, de vice-di- recteur, was van mening dat de politieke satire en andere schetsen in het program ma te ver gingen, aldus de omroeper. Hij gaf geen verdere toelichting. In een pers communiqué dat vandaag door N.D.R. uitgegeven is, wordt de toekomst van „Hallo Nachbarn" in het midden gelaten. In het communiqué staat te lezen: „Het besluit over de voortzetting van de reeks zal genomen en becommentarieerd wor den op de vergadering van de program maraad van 10 januari." Het Radio Philharmonisch Orkest heeft dinsdagavond zijn jaarlijkse concert gegeven in de abonnements serie van het N.Ph.O. Het enorme or kest, meer dan honderd man, nam de podiumruimte tot in de verste uit hoeken in beslag. De dirigent, Jean Fournet, is er echter de man niet naar om een dergelijk apparaat alleen aan te wenden in massale zin. Inte gendeel, het programma gaf alle aan leiding de precisie, de ritmische be weeglijkheid en het gevoel voor klankverhoudingen te demonstreren waartoe het orkest onder zijn leiding in staat is. HET ZWAARTEPUNT lag, zuiver-or- kestraal gezien, zeker in het gedeelte na de pauze met twee klassiek geworden werken uit het Franse repertoire. „La Mer" van Debussy is een toetssteen voor de fijnheid van oor bij de dirigent en het alerte reactievermogen bij het orkest. Tfetaenzal "trien de SffCfftmPrt&efónPtrfen - de stuwingen en botsingen van de golf- motieven zo exact en zo lenig gehoord hebben. (Als voorbeeld de inzet van de in vier groepen onderverdeelde celli in deel I). Een indringende werking had de ze uitvoering ook door de voorrang die de dirigent gaf aan het structurele ele ment waardoor ook tal van nevenmotie ven zinvol geplaatst werden in de totaal klank hetgeen het partituurbeeld verhel derde en belangwekkender maakte. De enkele goed voorbereide climaxen verlo ren nooit de samenhang met de lichter getinte episodes. Een uitvoering die plus minus een modelkarakter had van een werk dat men hoogst zelden bevredigend hoort spelen. Het publiek gaf blijk van zijn waardering. RAVEL'S „LA VALSE" was hierna op nieuw een toonbeeld van orkestrale virtu ositeit, maar nu niet geënt op poëtische verrukkingen maar op keiharde spannin gen die zich ontwikkelen op basis van een zwierige driekwartsmaat. De geleidelijke transformatie van deze zwier naar ver beten agressie zijn de kracht en 't geheim van dit meesterlijke stuk. Dit aspect kwam er volledig uit, dankzij een be heerst opvoeren van de orkestrale kol kingen door de dirigent, tot ze op het kookpunt de gedaante aannamen van he vige contorsies. De dirigent leek onver stoorbaar in de plooi toen hij dankte voor de bijval. Maar dat kan wel schijn ge weest zijn natuurlijk. Ook heb ik niemand met een rood hoofd de zaal zien verla ten. Blijkbaar had alleen de arme Ravel het te kwaad gehad. De avond was begonnen met de Symfo nie in C gr.t., KV 425 van Mozart, de Linzer genoemd; naar de plaats van ont staan. Strak, met wat afgemeten expres siviteit gespeeld, maar als staaltje van orkestrale beschaving zeer te waarderen. Tibor de Machula, van het Concertge bouworkest, was solist in het Celloconcert van Sait Saëns. Gemakkelijke-greeptech- niek, markante plastiek in de thema's, een smeuïge zeer zuivere toon waren de kenmerken van zijn voordracht die te recht veel succes oogstte. Sas Bunge dienen uiterlijk op woensdag te worden betaald, daar de bezorgen op donder dag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE ALS ALLES VOLGENS HET SCHEMA VAN de Utrechtse bioscooponderneming Wolff verloopt, zal Utrecht van 26 januari tot 3 februari een stroom van actrices, acteurs en regisseurs van naam, uit binnen- en buitenland te gast hebben ter op luistering van „Première voor Nederland '66": een cinemanifestatie in de bioscopen „Studio" en „Camera". De aanleiding tot deze groots opgezette filmmarathon is het 25-jarig bestaan van de beide Utrechtse bioscopen. Vermoedelijk 17 Nederlandse filmpremières zullen in Utrecht worden uitgebracht. Ook de amusementssector komt flink aan bod. Een van dè premières is „Sandra", de Nederlandse vertaling van Visconti's „Vaghe Stelle dell'Orsa", waarmee de Italiaanse grootmeester in het jong ste festival van Venetië de „Gouden Leeuw" won. De hoofdrolspelers zijn Claudia Cardinale, Jean Sorel en Michael Craig. Met deze film zal de cinemanifestatie op luisterrijke wijze worden ingeluid, vooral als Claudia Cardinale en Sorel of een van beiden van de partij is. HET ZIET ER NAAR uit dat twee films in Utrecht hun wereldpremière krij gen. Een ervan komt uit Engeland: „Scruggs", een zogenaamde „vrije film" van de piepjonge cineast David Hart, de beroemde Franse cameraman Raoul Cou- tard en de hoofdrolspelers Susannah York en Ben Carruthers. De andere komt van Nederlandse bodem en is getiteld „De Gang". De regisseur is Nicolai van der Heyde. Hans Culeman speelt de hoofdrol. Van deze beide films is echter nog niet met zekerheid te zeggen of ze Utrecht zullen halen. De film „Liefde '65" van de Zweed Bo Widerberg, die in het Berlijn- se Festival de aandacht trok, zal in Utrecht worden vertoond. DE TSJECHEN zijn met twee films vertegenwoordigd: „De liefde van een blondje" van Milos Forman (in Venetië be- krqpnd) en „Het winkeltje aan de hoofd straat" van Jan Kadar. Een sensatie belooft de nieuwe schep ping van de Fransman Georges Lautner te worden, de regisseur van „Les Barbou- zes". Zijn „Galia" is een dramatische film die hij geheel naar eigen inzicht heeft mogen maken op grond van het suc ces van zijn „geheime dienst-satires". Dit zal de laatste film zijn in de serie van zeventien. De komst van zowel Lautner als zijn favoriete actrice Mireille Darc (de weduwe uit „Les Barbouzes") zal dit slot een extra feestelijke tint geven. Van de overige speelfilms en kortere rolprenten noemen we: „Une fille et des Fusilles" van Claude Lelouch, waarin zijn vrouw Janine Magnan de hoofdrol vertolkt; „The Reward" van Bourguig- non met onder meer de Zweed Max von Sydow; enkele reeds verlate premières, zoals Louis Malle's „Le feu follet" en „Les Abysses" van Nico Papatakis en verder „Lord of the Flies" van Peter Brook naar de beroemde roman van Wil liam Golding. Tijdens deze cinemanifestatie zal het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk een aantal nieuwe Nederlandse korte films vertonen. Docen ten en leerlingen van de Nederlandse Filmacademie zullen werkstukken en eindexamen-films vertonen. Het program ma wordt verdeeld over de beide biosco pen „Studio" en „Camera". HET OPERAGEZELSCHAP Forum heeft het nieuwe jaar ingezet met Paul Burkhards muzikale komedie „Feuerwerk" onder de titel „Oh mijn Papa". Deze komedie is meer voor zingende acteurs dan voor acterende zangers geschreven. Terecht heeft de Forumdirectie dan ook een aantal acteurs geëngageerd, mensen uit het theatervak, uit het cabaret, uit de re vue. Toch zou het geheel nog gewon nen hebben als figuren als Hetty Ver hoogt en Hans Boskamp iets meer aan zingen hadden gedaan; zoals Henriëtte Klautz bijvoorbeeld, die kan zingen, spelen en nog dapsen ook. Maar er is geen twijfel aan dat Fo rum succes zal hebben als „Oh mijn Papa" straks in diverse steden van ons land onder meer Den Haag, zal klinken. IN DE FAMILIE Oberholzer is Alexan der het zwarte schaap. Hij is naar het circus gegaan en heeft dus de burgerlijk Van links naar rechts Hans Bos kamp, Louise Rettich, Bert van der Linden, Hetty Verhoogt, Peter van Zon en Johan van Haagen in „Oh mijn Papa". HILVERSUM I 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws. 7.45 KNAC/ANWB we geninformatie. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Aubade: gevarieerd muziekprogramma. 10.00 Hoogmis met concelebratie. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte muziek. 12.10 Leven op het land: Van heer tot boer. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praatje en bijdragen van binnen- en buitenlandse correspondenten. 13.15 Klassieke gram mofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: lichte muziek (gr). 14.25 Klassiek pianotrio. 15.00 Het is vandaag ook mor gen: godsdienstige uitzending. 15.30 Sa- menzangprogramma: geestelijke liederen (herhaling van 26 december 1965). 16.00 Moderne muziek. 16.40 Moderne kamer muziek (gr). 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Stereo. Lichte koorzang (gr). 17.30 Jazz muziek (gr). 17.50 Sportrubriek. 18.10 Me tropoleorkest met zangsoliste. 18.40 Pro gramma voor de twintigers. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liederen (gr). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammo foonmuziek. 20.10 Boeren en burgers in Buitenveen, hoorspel. 20.35 Steravondpro gramma. 22.00 Viool en piano: semi-klas- siek kamermuziek (opn). 22.25 Avondover denking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespre king. 22.45 Kerkorgelconcert (opn). 23.15 Toonkamer: veertiendaagse muziek pe riodiek in klank. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.25-8.30 De groenteman). 8.45 Morgen wijding. 8.55 Gewijde muziek (gr). 9.00 Klassieke operafragmenten (gr). 9.40 Lichte grammofoonmuziek voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00- 11.02 Nieuws). 12.00 Licht orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Licht ensemble met zangsolisten. 13.55 Huishou delijke zaken, praatje. 14.10 Howland in Holland: gevarieerd programma. 15.20 15.20 Blazerskwintet (gr).: moderne mu ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Voordracht. 16.20 radiokoor met pianobegeleiding: moderne liederen. 16.35 Stereo: Rotterdams Fil harmonisch koperensemble: moderne mu ziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij: Dat willen we! 18.30 Licht ensemble met zang soliste. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Ge sproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Ne derlandse amusementsmuziek (opn). 20.00 Nieuws. 20.05 Omroeporkest en solisten: moderne muziek. 20.40 Kunstkroniek. 21.00 Stereo: Radio kamerorkest: semi- klassieke muziek. 21.35 Coulissen, hoor spel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Discotaria: nieuwe grammofoonpla ten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen) NRU - Gezamenlijk programma. 9.00-18.00 Voorbereid door VARA. NRU/VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Ochtend Promenade: lichte orkestmuziek m.m.v. Promenade-orkest, salonorkest en licht instrumentaal sextet. 10.45 Be roemde amusementskoren (gr). 11.00 Nws. 11.02 Gevarieerde grammofoonmuziek. 12.00 Nieuws. 12.02 Top Talent Tijd: licht platenprogramma. 12.30 Actualitei ten. 12.35 Top Talent Tijd (vervolg). 13.00 Nieuws. 13.02 Melodieën-Express. 13.25 Tango-rumba-orkest met zangsolis ten. 13.50 Licht vocaal ensemble (gr). 14.00 Nieuws. 14.02 Licht instrumentaal kwintet. 14.20 Dansorkest met zangsolis ten en licht orkest uit Duitsland. 15.00 Nieuws. 15.02 Opgeruimd: platen en tips voor de vrouw. 16.00 Nieuws. 16.02 Zorro: programma voor tieners. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Muzikaal allerlei (17.30-17.35 Actualiteiten.). BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerberichten me dedelingen en SOS-berichten voor de schippers. 12.45 Buitenlands persover zicht. 12.50 Beursbericht en programma overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassieke muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Lezing. 17.30 Kerst-, Nieuwjaars- en Driekonin genliederen. 17.55 Driekoningenlied. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte mu ziek. 18.45 Sport. 18.52 Orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en kroniek. 19.40 Avondmijmeringen 19.50 Vrije poli tieke tribune. 20.00 Klassieke muziek en boekbespreking. 22.00 Nieuws en berich ten. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I KRO: 17.00-17.45 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les (les 14 en herhaling les 13). AVRO: 19.35 Zoo Zoo, programma over dieren. NTS: 20.00 Jour naal en wèeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 21.00 The Saint, TV- film. 21.50 AVRO-danstest '66. NTS: 22.25- 22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Onze man in Keulen. 20.25 Bioscoop successen van weleer III: San Francis co, speelfilm uit 1936. NTS: 22.15-22.20 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I VARA: 14.30-15.05 Voor de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak 19.05 De Verrekijker, internationaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot ge west. VARA: 19.35 De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, hobbyquiz. 21.20 De schuldeisers. TV-spel. NTS: 22.50 Socutera. 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Attentie voor sport. 20.20 't Is zó bij de luchtmacht (8): Will Stockdale bij de M.P.: 20.45 Op weg naar morgen, pro gramma uit de serie Visa pour l'avenir, van de Franse TV. 21.20 Ik hou van hol lands, vokaal programma. 22.05 Avond sluiting. NTS: 22.10-22.15 Journaal. Tekeningen van Toon Hermans e.a. Op 19 maart zal Pierre Janssen in het Goois Museum aan de Hilversumse Kerkbrink een tentoonstelling openen van werk van Toon Hermans, Bert Robbe, Alex de Haas en Jan de Cler. heid in de pluchen stoelen verlaten. Als de fabrikant Albert Oberholzer zijn vijf tigste verjaardag viert, komen al zijn broers met hun vrouwen. Alexander komt onverwacht binnen, tezamen met zijn beeldschone vrouw Iduna. Er ontstaat deining, vooral als het dochtertje Anna besluit om naar het circus te gaan en haar minnaar Robert afwijst. Alexander en Iduna voelen zich niet thuis in deze geordende wereld van de burgerlijkheid en verdwijnen weer, maar Anna heeft in tussen van Iduna zoveel bezwaren tegen het circusleven en tegen de uitstapjes van haar man gehoord dat ze toch maar bij Robert de tuinman blijft. Dat alles wordt omlijst door complete circusscènes. ALBERT MOL HEEFT alle mogelijkhe den op een echte theatermanier uitgebuit. Daarbij op het laatst nog gesteund door de theaterregie van Ko van Dijk. Hij heeft de dwaze momenten vaak dubbel-dwaas willen maken, maar daarnaast ook de echte toneelmomenten geaccentueerd. En dan denken we hier allereerst aan het spel van Hetty Verhoogt die als Iduna met kop en schouders boven de anderen uitstak. Als ze nog iets meer aan zangles doet kan ze een grote vedette worden. Bert van der Linden toonde èn als Gustaaf Oberholzer en als clown zich een oude rot in het vak. Johan van Haagen en Peter van Zon, operazangers van Fo rum, hebben veel gepresteerd als de twee andere clowns, maar leken nog een wei nig bevangen. EEN HOOGTEPUNT was ook het op treden van de nieuwe Forum-soliste Hen riëtte Klautz als Kaatje de dienstmeid. Zij heeft ook in haar spel een enorme vrijheid. In een onvervalst Amsterdams dialect gaf ze haar tekst een zekere kleur, waardoor er herhaaldelijk applaus klonk. In haar circusoptreden als danseres van de Folies Bergère gaf ze een kostelijke pa rodie. Hans Boskamp handhaafde als cir cusdirecteur de gehele avond door zijn uit gewogen houding en ook in hem herken de men de echte theaterman. De drie vrouwen van de Oberholzers vonden in Peronne Hosang, Riek Scha- gen en Anni Steiner uitstekende vertolk sters. Lony Vonk was als Caroline Ober holzer goed op haar plaats. Louise Rettich, als het dochtertje An na, excelleerde door onvergelijkelijk vlot en beweeglijk spel, jeugdig, spontaan, gek soms. Ger Smit als tuinman Robert was op niveau, evenals Sjirk Bouwman als de huisknecht Joseph. Gerrit Evertzen als Albert Oberholzer viel tegen. GROTE HULDE KOMT Karen Kanner toe voor haar choreografie. Zij bracht het echte show-element er in en ze beschikte over voortreffelijke krachten. De danse ressen en dansers hebben heel goede pres taties geleverd, vooral de twee danseres sen die het pony-paardje moesten spelen. Wim Bijmoer had decors en kostuums heel goed aangepast aan de sfeer. Frits Kox en Cor Lemaire begeleidden het ge heel aan twee vleugels. Advertentie HANDCREAM deuitgedokterde' HANDCREAM „Huwelijksvoorwaarden" was niet on aardig, minder ojiaardig in ieder geval dan de vorige afleveringen, maar toch nog wel steeds een beetje onaardig om dat de verhalen altijd om ruzie en mis verstanden draaien. Nooit eens om iets anders. „De methode Wanninger" (vori ge keer wel aardig) maakte dit keer de betiteling „komische politiefilm" geens zins waard; geen succes dus, de volgende keer beter zullen we maar denken. „Oog getuige", de serie die zo dynamisch ein digt met Nico van Vliets oog als een ra ket achteruit stuivend, behandelde de zo genaamde groepsgebiedenwet in Zuid- Afrika, waarbij blanken, zwarten en kleur lingen hun eigen gebied krijgen toegewe zen. Er kwamen deze keer veel voorstan ders van de apartheid aan 't woord, onder andere de twee Bantoe's die we de vorige keer ook al te zien kregen („we zijn niet minder, wel anders"), de kleurling die we de vorige keer al hebben gezien (niemand kan zeggen dat Van Vliet niet economisch tewerk is gegaan) en een In diër van wie ik mij helaas niet herinner of we hem al moesten kennen of niet. Zij gingen akkoord met de apartheidspo litiek van Verwoerd, mede onder andere omdat bijvoorbeeld de Bantoe in zijn eigen gebied baas in eigen huis is, in zo verre dat ook de middenstand en de in dustrie in Bantoe-handen is. Op Nederland II was Wim Ibo's caba retkroniek zoals altijd aardig, met slechts deze aantekening dat de apenrots in Ar- tis ook altijd aardig is. Er komen wat kleinkunst-artiesten opdraven die een be- kend nummertje produceren, de artiesten zelf zijn ook al allemaal ruimschoots be kend (onder andere van Wim Ibo's ca baret-kroniek), dus wat is eigenlijk de ver dienste, tenzij lbo al die mensen gratis bij elkaar weet te krijgen ter vergroting van de V.P.R.O.-partijkas. „Openhartig" was in ieder geval hartiger, al was het nog lang niet wat het wezen moest. Vo rige keer was het een lachertje, een soort massaspel, dit keer waren er maar een stuk of vijf meesprekers, wat overigens Van Randwijk niet verhinderde de helft van de tijd zelf vol te praten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7