De Rijfkogels nemen afscheid van hun „Dromedaris" Maxim Gorki's „Vassa Zjeleznova' Radio* en Televisieprogramma's TONEEL IN H Best Brandpunt N.Ph.O. met veel solistische blazers -I WIJ ONTVINGEN Z A TERDAG 8 JANUARI 1966 7 Primitief hotel, maar enthousiaste gasten Jeugdscenariowedstrijd Nico Scheepmaker At anas Kolarovski geeft cursus volksdansen in Haarlem Zwak stuk over Ruslands ondergaande bourgeoisie Simon Koster Gijs Stappershoef verlaat de VARA Slachtoffer van explosie De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma Sas Bunge nl DE DROMMEDARIS van het Zuiderzeestadje Enkhuizen is de zetel van de stich ting Internationaal Studentencentrum en het heeft het afgelopen jaar zo'n 20.000 mensen op bezoek gehad. De helft kwam tegen betaling van een kwartje een tentoonstelling bezoeken of vanaf het dakterras uitkijken naar de zich aan de overzijde van het IJsselmeer aftekenende Friese kust. De overige tienduizend waren hotelgasten of feestgangers. De Drommedaris, stadspoort uit 1540, is een gezocht oord geworden voor conferenties, vakanties en bijeenkomsten van Nederlandse en buitenlandse studenten. Dat is vrijwel uitsluitend te danken aan de heer J. J. Rijfkogel. Hij was het die een aantal jaren geleden het initiatief nam om de Drommedaris deze bestemming te geven. Hij studeerde biologie maar sinds de stadspoort in juli 1961 als studentenoord werd geopend, en hij als secretaris van de stichting met zijn echtgenote als directrice de handen vol kreeg aan de opbouw van de nieuwe instelling is er van studeren weinig meer gekomen. Zater dag wordt afscheid genomen van het echtpaar want de heer Rijfkogel, inmiddels 35 jaar, is als cursus-redacteur in dienst getreden van de televisie-organisatie „Teleac" en heeft zijn idealen moeten prijsgeven om eindelijk eens een financiële basis te kunnen hebben voor de opbouw van het gezin. De Dromedaris is 1966 begonnen met een sluitende begroting. In 1961 werd de Drommedaris als In ternationaal Studen tencentrum in ge bruik genomen, maar bewezen moest nog worden dat deze ont moetingsplaats voor studenten op deze excentrisch gelegen plaats in een behoef te zou voorzien. Het is bewezen, maar vraag niet wat het de heer en mevrouw Rijfkogel heeft ge kost. De Drommeda ris - iedereen kan het interieur tegen beta ling van 25 cent tot in alle hoeken bekij ken is eigenlijk allerminst geschikt voor zijn doel. Maar in feite is het toch een hotel waar vijf tig gasten kunnen verblijven. Bij bin nenkomst betreedt men de vroegere ka- nonnenkamer die met eenvoudige mid delen is verbouwd tot bar-restaurant. In het midden be vindt zich een klei ne keuken met er achter toiletten en douchecellen. Een wenteltrap voert naar de eerste ver dieping waar een ro mantische ronde zaal kan worden gebruikt als leefruimte voor de gasten en als ex positiezaal. In een uitbouw bevinden zich enige kleine slaap- zaaltjes. De tweede verdieping bestaat uit een zaal die met een podium geschikt is gemaakt voor lekespelen, filmvertonin gen en concerten. Ook hier zijn enkele elaapzaaltjes. De zolderverdieping ten slotte fungeert bij niet te koud weer als slaapgelegenheid voor 20 gasten. SINDS ENKELE MAANDEN is Pieter Ruiter directeur van de Drommedaris. Hij is 23 jaar oud en heeft de functie van hotelier en restaurateur, van barman en schoonmaker, van administrateur en ook nog van organisator van exposities enzo voort. Hij behoort reeds geruime tijd tot de staf van de Drommedaris en bracht bij zijn komst enige jaren ervaring mee in het jeugdherbergwerk in Nederland en Duitsland. „Er wordt wel eens gedacht dat ons centrum ook een soort jeugdherberg is, maar dat is gelukkig niet zo," aldus directeur Ruiter. „In een jeugdherberg zijn alleen maar regels. Hier is men vrij." Ter gelegenheid van de jaarwisseling zijn vanuit de Drommedaris honderden nieuwjaarskaarten naar buitenlandse rela ties gezonden. Directeur Ruiter heeft hier mee een begin gemaakt van een directe propaganda onder buitenlandse studenten. De afgelopen zomer bood de Drommedaris onderdak aan gasten van vele nationalitei ten. Er kwamen Fransen, Polen, Honga ren en Joegoslaven en bijzonder geslaagd was de week dat er toevalligerwijze 25 Russische en 20 Amerikaanse studenten tegelijk in huis waren en er in de avond uren interessante discussies werden ge houden. De Drommedaris is een commercieel ge leide instelling die draaiende moet blij ven zonder subsidies of andere vormen van steun. Tot dusver zijn er ieder jaar nog gaten van 10 tot 20.000 gulden ge feest, die op een of andere wijze ge stopt moesten worden. Pieter Ruiter heeft goede hoop dat het jaar 1966 zoveel in komsten zal brengen dat de uitgaven kunnen worden gedekt. De allemoodza kelijkste uitgaven dan, want de direc teur verdient net genoeg om samen met zijn hond in leven te blijven en de vier medewerkers die in het hoogseizoen 16 uur per dag assisteren kunnen ook niet veel meer verwachten dan kost en inwo ning en een zakcentje. In 1965 waren er 3500 overnachtingen; weinig voor een ca paciteit van 50 bedden. De cijfers stij gen echter van jaar tot jaar. Er ligt een plan klaar om een zeilschool aan het „De Drommedaris" in Enkhuizen. centrum te verbinden en om de gasten gelegenheid te bieden met bijvoorbeeld een oude botter het IJsselmeer op te gaan. Dit plan kost 70.000 gulden. De jury voor de Jeugdscenario-film wedstrijd 1965 heeft twee eerste prijzen toegekend aan Iris Wassenaar (Leiden) voor haar scenario „Michieltjes Feest" en Mirjam Koen (Eemnes-Binnen) voor haar scenario „Een Feestdag". Er waren circa 40 inzendingen. Het instituut Film en Jeugd, de Neder landse Organisatie van Amateurfilmers Nova en de Stichting ter Bevordering van de Amateurfotografie hebben voor 1966 wederom een film- en filmopstelwedstrijd voor de jeugd georganiseerd, welke beide duren van 5 januari tot en met 10 sep tember. Het voorgeschreven onderwerp voor deelnemers beneden de 16 jaar is „Alwe,er te laat"; voor inzenders van 16-20 jaar: „Een moeilijke beslissing". De voorgeschreven onderwerpen gelden al leen als de makers hun film willen laten meedingen in de internationale filmwed strijd te Milaan; zo niet, dan is het on derwerp geheel vrij. Folders over de wed strijd zijn verkrijgbaar bij Instituut voor Film en Jeugd, Oude Hoogstraat 26, Am sterdam. Een van de kostbaarste bezittingen van de Nederlandse televisie, ik doel op Brandpunt, had ook gisteravond weer een mooie aflevering. Leo Kool van de Y.P.R.O.-televisie mag dan in het blad „De Journalist" schrijven dat de actuali teitsrubrieken in verhouding tot het aantal onderwerpen te veel tijd hebben, bij Brandpunt heb je meestal niet het gevoel dat er „vullers" bijzitten. Ik geef even de inhoudsopgave van gisteravond: Ad Langebent over ten onrechte in huur ver hoogde huizen, Ed van Westerloo in ge sprek met een pater capucijn die pries ter-arbeider werd, Amerikaanse corres pondent Willibrord Nieuwenhuys met een reportage over het leven in het oorlogs moede Vietnam en Aad van den Heuvel ten slotte, die op een gezellige manier aandacht besteedde aan de grote match FeyenoordAjax. We misten alleen Sake van der Ploeg, de P.v.d.A.-er, die zo plot seling uit het nationaal comité „Huwe lijksgeschenk Prinses Beatrix, Claus von Amsberg" is gelopen. Een van de meest opvallende verschij ningen op ons scherm was gisteravond een man met een pet (zo te zien een koopman), die in de straatinterviews over Feyenoord-Ajax op een zeer eigen gereide manier en in kleurrijke taal zijn meniifgen ten beste gaf. De man vond ondermeer de geschorste Ajax-spil Tonny Pronk „toch niet zo'n merakel" en ein digde met de opmerking: „Ik doe maar even m'n pet af, je weet nooit wat er in rolt". Wij raden Brandpunt aan de naam van de man in het kaartsysteem te plaat sen bij de afdeling „mogelijkheden voor straatinterviews" (als die er is), want hij zal het bij ieder onderwerp wel aardig doen. Op maandag 10 en dinsdag 11 januari zal de specialist inzake de Joegoslavische volksdans, Atanas Kolarovski uit Skopje een speciale cursus in Joegoslavische volksdansen geven in het jeugdhuis „Dei ning", Ripperdastraat in Haarlem. De avonden die om acht uur beginnen zijn georganiseerd door de Haarlemse volks dansvereniging „In Den Doelen" en de Nevo-werkgroep Noord-Holland. Atanas Kolarovski is gedurende lange tijd werkzaam geweest als choreograaf van het Joegoslavisch danstheater „Ta netsj". Hij maakt nu een tournee door Nederland en hij bezocht reeds Amster dam en Groningen. Na zijn verblijf in Haarlem zal hij cursussen geven Hoorn, Beverwijk en Den Haag. HET DRAMA „Vassa Zjeleznova" neemt een bijzondere plaats in onder de toneelwerken van Maxim Pesjkov, zich noemende Gorki („de bittere"), omdat de auteur m.et dit in 1910 geschreven stuk een nieuwe richting insloeg. Na bijna tien jaar lang de Russische intellectuelen van zijn tijd (die hij verweet meer belang stelling voor abstracte wetenschappen dan voor de samenleving te hebben) tot doelwit van zijn gedramatiseerde sociale kritiek te hebben gemaakt, begon Gorki met „Vassa Zjeleznova" de zowel moreel als materieel corrupte Russische bour geoisie onder vuur te nemen. Maar deze eerste aanval was, hoe belangrijk ook in sociaal opzicht, als dramatisch kunstwerk niet bijster geslaagd. Twintig jaar later herschreef Gorki het stuk dan ook vrijwel van begin tot eind, maar men krijgt niet de indruk dat 't daardoor veel beter is ge worden. In elk geval is het best mogelijk dat de schrijver, toen hij enkele jaren vóór zijn dood in een essay over drama tiek erkende, „enige uitgesproken slech te stukken" te hebben geschreven, daar bij onder meer het oog had op Vassa Zjeleznova". Later schijnt ook Bertolt Brecht nog aan het stuk te hebben gedok terd, maar het is toch waarschijnlijk niet Brechts versie die nu, in een vertaling van Karei van het Reve, door de Toneel groep Theater wordt gespeeld. GORKI'S AANVAL op de Russische bourgeoisie in het laatste decennium vóór de grote revolutie concentreert zich op de titelfiguur, Vassa Zjeleznova, een vrouw die bezeten is door geldingsdrang, heers zucht en honger naar bezit. Haar gezin is ziekelijk en corrupt, haar man een dronk aard die ontucht pleegt met minderjari gen, haar broer een lichtzinnige dwaas, haar oudste dochter een van haat tegen dit milieu vervuld wezen. Vassa zelf heeft de leiding van haar man's rederij over genomen en wanneer zijn ontuchtig gedrag door een proces bekend dreigt te worden dwingt zij hem tot redding van de eer van het gezin en van de zaak zelf moord te plegen. Haar kleinzoontje wil zij met geweld tot haar opvolger maken, desnoods door de moeder van het kind, die lid is van een revolutionaire groepering bij de politie aan te geven en op die manier uit de weg te ruimen. Maar al haar meedogenloze kunstgrepen kunnen het gezin en het bedrijf niet voor onder gang behoeden, want als zij aan een plot selinge hartaanval sterft storten de ge zinsleden zich als aasgieren op het door haar met zoveel wrede hartstocht ver gaarde geld. WAT GORKI VAN dit melodramatische gegeven heeft gemaakt lijkt meer op een slecht-uitgewerkte roman dan op een echt toneelstuk. De compositie rammelt; de handeling bestaat uit aan-elkaar-geplakte scènes, waarin datgene wat men uit ge sprekken verneemt belangrijker is dan wat men te zien krijgt. De sfeer van onafwendbaar onheil, van slopend verval, van onvermijdelijk naderbij-komende re volutie, die Tsjechov met weinige, schijn baar onbelangrijke volzinnen kon oproe pen, blijft in dit stuk van Gorki pijnlijk afwezig, ondanks zijn gebruik van „grote" woorden die soms als citaten uit commu nistische manifesten klinken. De opvoering, geregisseerd door Elise Hoomans, leed helaas onder het misver stand dat die ontbrekende sfeer alsnog kon worden geschapen door een regie die deze Gorki op z'n Tsjechovs behandelde; een ernstig misverstand, want daardoor ging men het verschil juist nog sterker voe len. Josephine van Gasteren speelde Vassa met gedempte tonen en fijne stille trek jes die uitstekend zouden passen bij een figuur als Ljoebov Andrejevna in „De kersentuin" maar die niets voelbaar maakten van de tirannieke, onmenselijk harde vrouw die ten slotte aan haar tome loze heerszucht kapot gaat. En zonder een Vassa, die tegelijk met haar gezin ook het schouwburgpubliek in een ijzeren en ijzingwekkende greep vasthoudt, is een opvoering van dit stuk niet te redden. En dus verflauwde de aandacht van be drijf tot bedrijf, ondanks enige goede rol len van Mia Goossen, Anita Menist, Jacques Snoek, Else Valk en Martine Cref coeur. Jan Gorrissen, als de lichtzinnige nietsnut met burgemeesters-ambities, scheen het erop aan te leggen het hele Russische volk in één rol luidruchtig in caricatuur te brengen. HERMAN GORDIJN had voor een stem mingsvol decor gezorgd: maar het hellen de speelvlak (dat misschien wel moest die nen als symbool van het hellende vlak waarop de Russische maatschappij zich in 1910 bevond) was alleen maar hinderlijk, zowel voor de zich bewegende spelers als voor het kijkende publiek. Dat publiek bestond gisteravond in de Haarlemse schouwburg overigens slechts uit enkele tientallen belangstellenden, die zich aan het slot duchtig moesten inspan nen om toch nog een applausje bijeen te klappen. VARA's adjuncthoofd van de Televisie- dienst, Gijs Stappershoef zal, aldus een communiqué van de VARA, deze per nog nader te bepalen datum verlaten. Reeds meer dan een jaar bestond er verschil van mening tussen de heer Stap pershoef en de VARA over het program mabeleid en over de structuur van de sectie televisie. Ondanks de goede wil aan beide zijden is het niet mogelijk gebleken een situatie te scheppen die tot een be vredigende samenwerking kon leiden. De heer Stappershoef weigerde ons vanmor gen commentaar te geven. „Het is een interne zaak, waarover publiciteit niet gewenst is". De 25-jarige M. Groenveld, uit Dubbel dam, die maandagmorgen bij de explosie in de peroxyde-afdeling van het chemi sche bedrijf van de Chefaro maatschap pij n.v. te Dordrecht ernstig werd ge wond, is vrijdagavond overleden. VOOR HET VIJFDE abonnementsconcert in de vrijdagserie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest was een on-alledaags programma samengesteld. In plaats van de gebruikelijke piano-, viool- of cello-solist hoorde men een groot aantal bespelers van uiteenlopende blaasinstrumen ten in meer of minder solistische rollen. Dit begon al met de eenendertigste symfonie van Haydn bijgenaamd „mit dem Hornsignal" (overigens een vroeg nog niet geëmancipeerd opus, uit 1765) waaraan meewerkten leden van het Nederlands Hoornkwartet, een fluitist, twee hoboïsten, alsmede de concertmeester en de solo-cellist van ons orkest die het geheel tot een wel aardige, maar niet opvallende hors d'oeuvre van dit programma maakten. Haydn heeft talloze andere symfonieën geschreven die men zelden te horen krijgt en waarin zijn originaliteit sterker tot uitdrukking komt. Het is te hopen dat Henri Arends die duidelijk naar een verlevendiging van het pro grammabeleid streeft, ook aan deze werken eens aandacht zal geven. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 IKOR. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KER KEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Goede morgen: aktualiteiten op kerkelijk gebied. 8.45 In leiding op de vroegdienst. 9.00 Vroeg dienst. 9.45 Nieuws en waterstanden KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis. 10.05 Hoog mis. 11.15 Cavalcade: gevarieerd muziek programma. 12.10 De Springplank: jonge artiesten met orkestbegeleiding. 12.30 Nieuws en mededelingen. 12.37 Buiten lands commentaar. 12.50 Lichte orkest muziek en zangsolisten. 13.30 Voor de kin deren. 14.00 Bariton en piano: moderne liederen (gr). 14.15 Concertgebouworkest en solist: moderne en klassieke muziek, (stereofonische uitzending). 16.25 Toto uitslagen. 16.30 Tijdsein: rubriek voor kunst en kuituur. CONVENT VAN KER KEN: 17.00 Gereformeerde kerkdienst. NCRV: 18.00 Koperorkest (gr). 18.15 Geestelijke huismuziek (opn). 18.40 Van mond tot oor: een reeks uitzendingen ge wijd aan de Joodse Bijbeluitleg in ver halen: de Midrasjiem (1). 19.00 Moderne gewijde orgelmuziek (opn). 19.15 Liefde in veelvoud, lezing. 19.30 Samenzang: gees telijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.07 Re flex: meditatie. KRO: 20.15 Wissewassen: licht programma. 20.40 Onnodig zwijg zaam: gesprekken over de realiteit van het Missiefront. 21.00 Moderne kamermu ziek (opn). 21.25 In antwoord op uw schrijven: verzoekprogramma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. (Om 9.00 Sportmededelingen). 9.45 Geestelijk leven, toespraak. IKOR: 10.00 Kinder- dienst. 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Gram mofoonmuziek. 11.45 Resonans opge vangen en teruggekaatst uit het heden daags doen en denken. AVRO: 12.30 Mu zikaal onthaal: bonte muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we reld, lezing. 13.20 Carrousel, een pro gramma dat alle kanten opgaat. 14.30 Le Postillon de Longjumeau, komische ope ra (verkorte uitvoering - gr.). 15.30 Tot Uw orders, gevarieerd programma voor de militairen. 16.30 Sportrevue. 17.00 Mu zikaal onthaal: bonte muzikale show. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Marathon: sport journaal. 18.30 Stereo: Moderne orkest muziek (gr.). 19.00 Bij nader inzien: dis cussie over actuele gebeurtenissen. 19.35 Vrij entree: cabaretprogramma. AVRO 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Omroeporkest en soliste: klassieke muziek. 21.20 Paul Vlaanderen en het Milbourne-Mysterie. detective-hoorspel, (deel 2). 22.05 Een avondje uit: licht muziekprogramma 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal met o.a. uitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Ra dio Kamerorkest, klein omroepkoor en zangsolisten (opn.): Het lied van Deborah en Barak, oratorium. 23.55-24.00 Nieuws HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Nieuws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 NCRV-lied. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte grammoofoonmuziek. 9.00 Verzoek- programma voor de zieken. 9.35 Water standen. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmuziek. 10.20 Theo logische etherleergang. 11.05 Lichte gram mofoonmuziek. 12.00 Vocaal ensemble (opn.): Volksliedjes. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws 12.40 Variant: re portages en lichte muziek. 13.30 Uit lang vervlogen tijden (4): liedjes van de Brit se eilanden (opn.). 13.55 Pianospel met ritmische begeleiding (gr.). 14.05 School radio. 14.35 Klassieke grammofoonmuziek. 15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Oude Ne derlandse kamermuziek (opn). 16.00 Radio kamerorkest en solist (opn.): klassieke en moderne muziek. 16.45 Klassieke gram mofoonmuziek voor de tieners. 17.50 Over heidsvoorlichting: Suriname en de E.E.G. Spreker: R. A. Ferrier. 18.00 Kerkorgel concert (opn): Klassieke en moderne mu ziek. 18.20 Uitzending van de Anti Revo lutionaire Partij. Spreker: Mr. W. H. van der Sluis, Sekretaris van de Anti Re volutionaire Partij. 18.30 Stereo: Prome nade Orkest: amusementsmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Verzoekprogramma (gr.). 19.55 Op HILVERSUM III. FM-kanalen NRU GE ZAMENLIJK PROGRAMMA 9.00- 12.30 Voorbereid door AVRO 12.30- 17.30 Voorbereid door VARA 17.30- 18.00 Voorbereid door AVRO. NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte orkestmuziek. 9.30 Muziek uit alle wind streken (gr). 10.00 Nieuws. 10.02 Gevari eerd muziekprogramma. 10.30 Piano-, or gel- of accordeonmuziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Gevarieerd platenprogram- ma. 12.00 Nieuws. 12.02 Dansorkest en zangsolisten. NRU/VARA: 12.30 Ankara- Madrid: platenprogramma voor de bui tenlandse arbeiders. 13.00 Nieuws. 13.07 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Rome-Athene: platenprogramma voor de buitenlandse arbeiders. 14.20 Licht platenprogramma. (15.00-15.02 Nieuws). 15.10 Trammelant in Loeren a/d Hor: amusementsprogramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Verzoekprogramma. (16.25 Voetbal toto-uitslagen). 17.00 Nieuws. 17.02 Fragmenten uit de opera Manon Lescaut (gr). NRU/AVRO: 17.30-18.00 Licht mu ziekprogramma (opn). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde mu ziek. 12.55 Programmaoverzicht en SOS- berichten voor de schippers. 13.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en belcantoconcert. 15.00 Sportprogramma (17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Klassieke muziek. 20.00 Gevarieerd muziekprogramma. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Chansonprogramma. 23.00 Stemmig gemengd avondprogramma 23.55-24.00 Nieuws. de man af, praatje. 20.00 Lichte gram mofoonmuziek. 20.30 Adam, wie zijt gij?, klankbeeld. 21.15 Oude gewijde muziek (gr.). 21.50 Geestelijke liederen (opn.). 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Amusementsmuziek uit Zuid-Amerika (opn.). 23.20 Klas sieke pianomuziek (gr.). 23.25 Signaal: muziek van eigen tijd. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSU MII. 298 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.25 De groenteman). 8.55 Clavecimbel- recital (gr.) klassieke muziek. 9.00 Klank juwelen (gr.). 9.40 Kinderkoor: lichte mu ziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nieuws) 12.00 Stereo: Metropole orkest. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Modern platteland, praatje. 12.37 Licht en semble. 13.00 Nieuws. 13.10 Radiojournaal. 13.30 De ontwikkeling van de opera (VIII)operamuziek met commentaar. 15.15 Lichte grammofoonmuz. (Om 16.00 -16.02 Nieuws). 16.15 Antieke wortels van modern bijgeloof, lezing. (II). 16.30 Ste reo: Klassieke pianomuziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.05 Jazzcorner. 18.00 Nws. 18.15 Radiojournaal. 18.25 Cosmopolitain orkest met zangsoliste: lichte muziek. 18.50 Internationaal jongeren-journ. 19.20 Op de plaat rust, strijdkrachtenprogram ma. 19.45 Overheidsvoorlichting: Den Haag aan de lijn. 20.00 Nieuws. 20.05 Weet ik veel, een wedstrijd in kennis tussen twee bedrijven. 20.30 Zingen geblazen: amusementsmuz. 20.55 Inleiding tot mu ziekbegrip, muzikale lezing. 21.20 Stereo: Brabants orkest: klassieke muziek. 22.05 Literair programma met voordracht. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 23.00 Lich te grammofoonmuziek. 23.15 Almanak: actualiteitenprogramma uit de universi taire wereld. 23.30 Klassieke grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III - FM-kanalen. NRU GEZAMENLIJK PROGRAMMA. 9.00-18.00 Voorbereid door KRO. NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht ge varieerd platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Aktualiteiten. 10.05 Betty: licht pla tenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Aktua liteiten. 11.05 Licht muziekprogramma met reportages. 12.00 Nieuws. 12.02 Ak tualiteiten. 12.05 Licht gevarieerd platen programma. 13.00 Nws. 13.02 Aktualitei ten. 12.05 Licht gevarieerd platenprogram ma. 13.00 Nieuws. 13.02 Aktualiteiten. 13.05 Bert: Licht platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Aktualiteiten. 14.05 Licht gevarieerd platenprogramma. 15.00 Nws. 15.02 Aktualiteiten. 15.05 Vertel dat maar inplaten en praten op een dorps plein. 16.00 Nieuws. 16.02 Aktualiteiten. 16.05 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.00 Nieuws. 17.02 Aktualiteiten, 17.05-18.00 Licht gevarieerd muziekpro gramma (gr.). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Gevarieer de muziek. 12.40 Weerbericht, mededelin gen en SOS-berichten voor de schippers 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Klas sieke kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Liedjes, 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. NEDERLAND I NCRV: 16.00 Onder de loep, program ma voor postzegelverzamelaars. 16.20 Achter het stuur: autorubriek. 16.45-17.30 Voor de jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. NCRV: 19.05 Waar i? Daarom?: programma over atleti sche prestaties onder verschillende om standigheden. 19.28 Station Petticoat, TV- film. 19.52 Morgen is het zondag in Rwanda, gesprek. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Instrumentaal kwartet. 20.25 Interland, TV-spel-kompetitie Nederland- België. 22.00 Huwelijksvoorwaarden, TV- spel. 22.30 Attentie. 22.45 Avondsluiting. NTS: 22.50-22.55 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort: VARA: 20.01 Tim Frazer, thriller-feuilleton, (deel 7). 20.30 Burke's Law, TV-film. 21.20 Mies scène: gevarieerd programma. NTS: 22.05-22.10 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I CVK: 17.00-18.00 Gereformeerde kerk dienst. C VK/IKOR/RKK19.00 Bijbel vertelling voor kinderen. NTS: 19.06 De Jetsons, tekenfilm. CVK/IKOR: 19.30 Opspraak, gesprek over wrijfpunten tus sen samenleving en kerk. NTS: 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. AVRO 20.30 Kunstgrepen. 21.00 Het is moeilijk als je een heks bent, TV-spel. NTS: 22.25- 22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.00 Sport in beeld. 19.05 Engel se les. (Les 14 en herhaling les 13). 19.30 Het geheim van de oude molen, TV-film voor de jeugd, (deel 2). 20.00 Journaal 20.05 De zweedse gouvernante. TV-spel. 20.30 Het IJzeren Gordijn, TV-film. 21.20 Signatuur: liedjesprogramma. 22.05 Sport in beeld. 22.20-22.25 Journaal. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters: Klaas Vaak. 19.05 Weer barstige clowns, T.V.-film. 19.35 Flipper: Dolfijn te koop, T.V.-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Boeren Partij. 20.30 Uitzending Stichting Socutera: film van het Nationaal Revali- datie'fonds over het vervoer van gehan dicapten. 20.35 Herinnering aan Ernest Hemingway, korte documentaire. 21.00 Zo rijst de zon op, speelfilm, (beide keurin gen 18 jaar). 23.05-23.10 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Die ren kijken, documentaire over dieren. 20.20 't Is zó bij de Luchtmacht, T.V. film (9e aflevering). 20.45 Hullabaloo: 40 minuten voor de tieners. 21.25 Wijzer wor den, documentaire. 21.50 Attentie: actua liteitenrubriek. 22.05 Kerkramen: kort be zoek aan enkele Franse kunstenaars in hun werkplaatsen voor religieuze kunst. NTS: 22.10-22.15 Journaal. PIETER ODE WAS de solist in het fluitconcert van de Tsjech Jindrich Feld (geb. 1925) die geprobeerd heeft de fluit, dat altijd zo pastoraal geachte instrument, te bedelen met een stuk muziek dat, naar analogie van de heftiger-gekleurde solo concerten voor andere instrumenten, con flict en drama niet uit de weg gaat. Een idee dat mijns inziens aan zijn eigen te genspraak moest mislukken. Tenzij de componist met meer oorspronkelijkheid gezegend was geweest als deze Feld. Want een fluit blijft een fluit al windt het orkest zich nog zo op, zoals hier het geval is, waarbij gezegd moet worden dat de instrumentale, klankmatige combinatie kunst nog het beste aspect van het stuk is, aangezien de solist niet het loodje be hoeft te leggen en dikwijls in ongebrui kelijke sonore omlijsting te horen is. He laas ontkomt men niet aan de eindindruk dat er met kanonnen op mussen gescho ten wordt. Aan de dwarsfluit van Pieter Odé lag het niet, want die werd met vlek keloze technische vaardigheid bespeeld en de solist maakte ervan wat ervan te ma ken is. Zijn succes was dan ook welver diend. DE WELBEKENDE Kuhnauvariaties van Hendrik Andriessen vormden de in leiding voor het tweede programma-ge deelte. Hierna hoorde men een typisch soort Duitse „Unterhaltungsmusik" (het begrip is onvertaalbaar) van Karl Heinz Koper, geb. 1927. Koper buit de speelmo- gelijkheden van een trombonekwartet het Radio Trombonekwartet, de heren Leurink, Wellemond, Welbergen en Van Slooten met verve en syncopisch-gepe- perde luim uit. Iedereen had wel plezier in de zaak, de vier Köper-blazers, diri gent en orkest, en in de zaal brengt zo iets ook een aangename ontspanning te weeg. Dus, er is alles vóór om ook in 'n klassiek programma eens even op de lich tere toer te gaan. Ik denk dat het stuk in het komende Hartewensfestival nog wel eens zal klinken in deze zaal. In het tweede deel van Köper's suite, die, tussen haakjes, „Profile" heet, wordt de Radetz- kymars van Johan Strauss geciteerd. Die hoorde men compleet als slot van de avond en daarna miste men op de Grote Markt alleen nog een Ratskeller voor bier en worstjes. boekenboekenboekenboekei boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboekenl boekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboekenboekenboeke boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboekenl nl nl nl nl nl „Schoonheid van ruïnes", een uitgave van de Uitgeverij CONTACT in Amster dam en Antwerpen met 168 foto's van Roloff Beny, waarvan 12 in kleur en 29 plattegronden en reconstructietekeningen. De tekst van Rose Macaulay werd rê- dactioneel verzorgd door Constance Ba- bigton Smith. De vertaling van dit werk is van L. P. J. Braat. „Tussen water en vuur" van Hammond Innes is als ZWARTE BEERTJE ver schenen bij A. W. BRUNA Zoon in Utrecht; de vertaling is van N. G. Ha- zelhoff. Als MARABOE-pocket is bij BRUNA verschenen „Huwelijksreis naar de zuid pool" van Paul van de Vijver. De reeks is bestemd voor lezeressen van ongeveer veertien jaar af.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7