Ensemble speelt „Struisvogeleieren"
1
TONEEL IN HAARLEM
Het weekeinde
Zware straffen in Italië
wegens obscene film
Kunstdiefstal in Stratford
Francois Pauwels
overleden
Erepromotie te
Amsterdam van
ir. V. van Gogh
MAANDAG 10 JANUARI 1966
7
Johan Kaart in weinig opwekkend blijspel
Maya Bouma bij VARA
IÈr
Haitink gaat het London
Philharmonic leiden
i& W nabeschouwingen
De radio geeft dinsdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
T elevisieprogratnma
Nico Scheepmaker
Lubberhuizen: „Kreuger
is een fantast"
a
ANDRé ROUSSIN, de bekende Franse massa-fabrikant van boulevard
blijspelen (zijn „Nina", „Als 't kindje binnenkomt", „De man, de vrouw en
de moord" en nog tal van andere stukken zijn ook in ons land veel ge
speeld) schreef omstreeks 1950 voor de populaire acteur Pierre Fresnay
„Les oeufs de l'autruche". Dit stuk, waarin Roussin voor een enkele keer
zijn geliefde thema van de erotische driehoek los liet, is elf jaar geleden
door de Haagse Comedie onder de titel „Hippo danst" opgevoerd in een
bewerking van de Engelsman Robert Morley. Cees Laseur speelde destijds
de voor Fresnay geschreven rol, waarin Johan Kaart nu bij het Toneel
gezelschap Ensemble op zijn beurt de gelegenheid heeft gekregen om nog
eens goed de verschillende facetten van zijn talent te laten zien. Kaart zal
er binnenkort ook zijn vijftigjarig jubileum in vieren.
„STRUISVOGELEI EREN", zoals de
nieuwe Nederlandse bewerking van Al
fred Pleiter (meer in overeenstemning
met het origineel) heet, zou men eei sa
tire op een groot deel van de Franse mid
denstand kunnen noemen. Hippolyte Bar-
jus, handelaar in kachels en haarcen, is
het prototype van de welvarende, zeer
conservatieve huisvader, die hard werkt
om zijn zoons een goede school-opioeding
te kunnen geven, maar die dan otk zon
der meer verwacht dat zij, eenmial vol
wassen geworden, blindelings in zjn voet
stappen zullen treden. Maar die verwach
ting komt niet uit; Hippolyte: oudste
zoon Charles, blijkt homosexue'e neigin
gen te hebben en wil mode-ontwerper
worden; Roger, de jongste wil uit vindin
gen voor de ruimtevaart doen ;n leeft in
tussen ongegeneerd op de zck van zijn
vriendin, een rijke jonge w'duwe. Pas
wanneer hij door zijn neef H'.nri met zijn
neus op deze feiten wordt giduwd, wordt
Hippolyte er zich duidelijk van bewust;
tevoren had hij altijd, als spreekwoor
delijke struisvogel, zijn ho'fd in het zand
gestoken. Thérèse, zijn vouw, doet er
nog een schepje op; zij naakt hem dui
delijk dat hij èn als vacer, èn als echt
genoot heeft gefaald doo zich teveel met
zijn zaken bezig te hou*en en te weinig
met zijn gezin, dat hij meende te „re
geren" door af en toe sens op te spelen
om onbelangrijke dingn en de werkelijk
belangrijke met een grtpje af te doen. Na
deze koude douche, taarvan Hippolyte
het een en ander gelord heeft, wordt de
harmonie in het gezn hersteld; echter
niet alleen omdat pcpa meer begrip voor
zijn vrouw en zoonsheeft gekregen maar
ook omdat hij het elf opeens niet meer
zo nauw neemt mt de moraal: hij ont
dekt namelijk in d „schandelijke" fami-
lie-onterende liaism van zijn jongste zoon
plotseling een mdelijkheid om met geld
van diens maitrese een mode-zaak voor
zijn oudste te hepen financieren.
HELEMAAL ,FGEZIEN van dit cy
nische einde is „Struisvogeleieren" een
weinig opwekknd blijspel, dat het voor
een groot deelmoet hebben van nogal
Een rechtbank in de Italiaanse stad
Lucca heeft de onmiddellijke inbeslagne
ming bevolen van de Italiaanse film „Het
verlangen naar de Dood" en produktie-
leider Sergio Savini en scenarioschrijver
Vicenzo Gicca tot elk negen maanden ge
vangenisstraf en een boete van negentig
duizend lire (ongeveer 540 gulden) ver
oordeeld wegens „de vervaardiging en
verspreiding van een uitermate obsceen
werk". De regisseur van de film, Duccio
Tessari, kreeg een half jaar voorwaarde
lijk.
Het geschil tussen Maya Bouma en de
VARA. met betrekkipg tot het program
ma „Zo is het toevallig ook nog eens een
keer," is op vreedzame wijze uit de weg
geruimd, tot genoegdoening van beide
partijen.
Het ziet er dus naar uit dat niets meer
het deelnemen aan dit programma door
Maya Bouma in de weg hoeft te staan.
Advertentie
Vijf schilderijen en andere kunstvoor
werpen ter waarde van tenminste
200.000 zijn zaterdagavond gestolen uit
Upton House, het voorvaderlijk huis van
Lord Bearsted in Stratford on Avon. De
dieven hebben de meest waardevolle wer
ken, van Rembrandt en Rubens, onaange
roerd gelaten. De inbrekers hebben zich
toegang verschaft via een benedenverdie
ping terwijl Lord Bearsted sliep. Zijn
butler ontdekte de diefstal zondagmorgen
gen.
IN ZIJN WONING te Amstelveen is
saterdag dj vermaarde strafpleiter en
schrijver nr. Francois Pauwels op 78-
jarige leeftijd overleden. Zijn gezondheid
liet al enije tijd te wensen over. Mr.
Pauwels is uim 50 jaar werkzaam ge
weest als srafpleiter, het laatst in de
zogenaamdr Baarnse moordzaak. Hij
schreef oirier meer de romans „Boeven
en Burtfrs", „Tine Kipra's echtschei
ding", Rechter Thomas", „Als het niet
waar ir'' (een autobiografische roman);
voorts een achttal dichtbundels en vele
novelln.
smakeloze grappigheden over de homo-
sexualiteit van de (niet ten tonele ver
schijnende) Charles en de kleinburgerlij
ke, platvloerse reacties daarop van zijn
vader. Merkwaardig genoeg (gezien de
vermaarde blijspel-techniek van Roussin)
zijn de meer ernstige scènes van het stuk
nog het best geslaagd. En dat zijn dan
voornamelijk de scènes waarin het smeu
lende conflict tussen de echtgenoten tot
uitbarsting komt en later weer wordt bij
gelegd, en die waarin Henri de ogen van
zijn struisvogelachtige neef opent. Van de
humor, waaraan het werk de omschrij
ving „blijspel" ontleent, heeft Roussin
zich deze keer wel heel goedkoop afge
maakt.
ONDER REGIE van Guus Verstraete
was een goed-verzorgde en goed-gespeel-
de opvoering tot stand gekomen. Johan
Kaart benutte voortreffelijk de gelegen
heid om als Hippolyte te laten zien dat
hij niet alleen komische mannetjes kan
maken maar nog heel andere pijlen op
zijn boog heeft; dat bleek vooral uit de
gevoelig gesproken monoloog waarin Hip
polyte tot de erkenning van zijn fouten
komt. Lily Bouwmeester, na een veel te
gaf hem uitstekend partij als de vrouw,
lange afwezigheid weer op 't toneel terug,
die, wanneer haar geduld na twintig jaar
eindelijk op is, de teugels opeens in han
den neemt. De schoonmoeder, die het alle
maal van de vrolijke kant bekijkt, werd
vermakelijk gespeeld door Magda Jans-
sens. Arnold Gelderman was aardig als de
(voor een zeventienjarige wel flink uit de
kluiten gewassen) zoon, en Guus Ver
straete zelf was een sympathieke neef
Henri. Betty Kapsenberg tenslotte maak-
H i
ZIJN OEUVRE is onderschat omdat
het door de onnaspeurlijke goden die uit
maken wat wèl en wat niét litteratuur is,
in de laatste categorie is ondergebracht.
Misschien omdat zijn schrijven en pleiten
tégen de zelfgenoegzame burgerlijk
heid en vóór de dupes te zeer een
boodschap leken te zijn en niet meer.
Zijn oeuvre is hier wel onmiskenbaar
een getuigenis van, maar een litterair
getuigenis, zoals hij ook als strafpleiter
steeds opkwam tegen elke mogelijkheid
van onrecht. Hij heeft soms wel te mak
kelijk geschreven, te oppervlakkig, te
uitsluitend emotionele bewogenheid. Maar
in zijn beste werken is hij een ras-vertel-
ler, een auteur die de naturalistische
verhaaltraditie in ere heeft gehouden te
gen de stroom in. Hij heeft getuigd van
medeverantwoordelijkheid voor mense
lijke delicten, reagerend op en revolte
rend tegen sociale verhoudingen. De on
gekunsteldheid en het gebrek aan litte
raire pose zijn de kracht van zijn werk.
Aan de 75-jarige ir. Vincent Willem
van Gogh uit Laren (N.-H.), neef en naam
genoot van de beroemde schilder en zoon
van diens broer Theo, is vanmiddag het
ere-doctoraat in de Letteren verleend
door de Universiteit van Amsterdam tij
dens een openbare zitting van de senaat
in de aula, ter gelegenheid van de 334ste
dies natalis van deze universiteit. Promo
tor was prof. dr. H. L. C. Jaffé, hoogle
raar in de geschiedenis der moderne en
hedendaagse kunst en ex-adjunct direc
teur van het Stedelijk Museum te Amster
dam, waar een grote verzameling schil
derijen en tekeningen van Van Gogh uit
alle perioden hangt.
Prof. Jaffé zei tot ir. Van Gogh: „U
hebt uw levenstaak ervan gemaakt de
werken van Vincent van Gogh, die door
uw vader waren nagelaten, bijeen te hou
den en voor de openbaarheid toegankelijk
te maken. Het Van Goghmuseum, dat aan
het Museumplein zal verrijzen, betekent
de bekroning van dit streven. Door de
publikatie van Vincents correspondentie
en de ordening van het oeuvre en van de
schilderijencollectie van uw vader heeft
u belangrijk documentair werk verricht.
Dr. Van Gogh zei in zijn dankwoord dat
de volledige uitgave van de brieven van
Vincent van Gogh, naast zijn werk zelf,
de grondslag vormt van alle beschouwin
gen die over hem geschreven zijn. Ver
volgens hield hij een uitvoerige beschou
wing over het scheppend vermogen van
de mens. Dit is niet iets dat beperkt is tot
kunstenaars, maar aldus de spreker
het is even belangrijk in de wetenschap
en techniek, in het zakenleven en in het
werk van de huisvrouw in haar gezin.
Ieder mens wordt geboren met een grote
dosis scheppend vermogen. De omgevin
gen en opleidingen werken echter de ont
wikkeling zoveel tegen, dat we er ons
dikwijls over verwonderen wat er bij de
volwassenen van is overgebleven."
„De kunst is een van de gebieden waar
economisch gezien te veel arbeidskrachten
zijn, zie slechts de verschillende steunre
gelingen", zo merkte de heer Van Gogh
op. „In de kunst is daarom de amateur
meer dan elders een gelukkig mens. Een
van mijn vrienden drukte het heel aardig
uit: we hebben teveel beroepskunste
naars maar te weinig artiesten in andere
beroepen."
Lily Bouwmeester, Johan Kaart en
Magda Janssens in „Struisvogel
eieren".
te een acceptabel type van de hulp-in-de-
huishouding, die in het programma an
no 1966! zowaar nog „dienstmaagd"
wordt genoemd. Zó oud is het stuk nu
toch ook weer niet, al zijn deze „Struis
vogeleieren" dan niet van de laatste leg.
Simon Koster
(Van onze correspondent)
LONDEN Het bestuur van het Lon-
dens Philharmonisch Orkest heeft voor
gesteld Bernard Haitink met ingang van
september 1967 tot artistiek-leider te be
noemen, als opvolger van John Pritchard.
Haitink zal verantwoordelijk zijn voor
't artistieke beleid en alle muzikale activi
teiten van het orkest. Het L.P.O. zet hier
mede een traditie voort. Wijlen Eduard
van Beinum vervulde enige jaren dezelf
de functie. Gehoopt wordt dat het con
tract binnen een week zal worden afge
sloten. De nieuwe functie brengt geen wij
ziging in Haitinks positie bij het Concert
gebouworkest.
Het „anti-pièce" van Eugene Iones-
co, „De kale zangeres", wordt mor
gen in samenwerking met de toneel
groep Studio, onder regie van Kees
van Iersel, door de VPRO op het
scherm gebracht. Dit welhaast klas
siek geworden stuk absurdistisch
toneel, met de beroemde scène van
het echtpaar Martin dat elkaar „her
vindt", werd vertaald door Jos en
Willem Karei van Loon. Bijgaande
foto toont het bezoek van de brand
weercommandant. V.l.n.r.: Bram van
der Vlugt, Loudi Nijhoff, Christine
Ewert, Lom Steenbergen, Lex Goud
smit en Marlies van Alcmaer.
Acht jaar geleden werden de bioscoop-
gangers verblijf met de film „Book, Bell
and Candle". Kim Novak speelde de rol
van Petra Laseur, Jack Lemon was
haar broer, James Stewart nam Coen
Flink voor zijn tekening, en tante Quee-
nie werd gespeeld door Elsa Lancaster.
Altijd aardig om te weten. De film was
leuker dan de Nederlandse televisiebe
werking van Walter van der Kamp, maar
dat wil niet zeggen dat we gisteravond niet
met genoegen hebben zitten kijken. Zo'n
stuk met tovenarij (de serie „De schone
Heks" is kennelijk voortgesproten uit
„Book, Bell and Candle") is een kolfje
naar Van der Kamps hand. Hij had alle
verdwijn- en verschijnproblemen op soe
pele wijze opgelost en zijn keuze van ac
teurs en actrices was als vanouds zeer
geslaagd. Petra Laseur was (in deze zwa
re opmaak) mooi canailleus, haar moe
der (ik kan nooit nalaten dit erbij te
vermelden) Mary Dresselhuys, had een
hele metamorfose ondergaan en was als
tantetje bijna niet meer te herkennen uit
de society-dame die zij zo dikwijls speelt,
terwijl Coen Flink en Will van Seist
mooie rollen bijdroegen die tussen ironie
en ernst balanceerden. Laatst (bij „Vrij
staand Landhuis") heb ik mij afgevraagd
of Ineke Swaneveld ooit een andere rol
zou kunnen spelen dan haar briljante
kruising van koe en dienstbode i#i ge
noemd stuk; en zowaar: gisteren bewees
zij dat ze het kon. Johan Kaart zorgde
voor de finishing touch. Het stuk duurde
bijna anderhalf uur, de normale verto-
ningsduur van een film. Ik merk dit even
op, omdat de film in mijn herinnering
toch „voller", gedetailleerder en gecom
pliceerder was dan dit t.v.-spel, ondanks
de gelijke duur. Is televisie misschien
het langzame broertje van film?
Behalve het discussieprogramma „Op
spraak" van de IKOR (bespreken kan ik
het niet, maar het valt me wel iedere
keer op dat het als gespreksgroep zo
goed en intelligent functioneert) kregen
we zondagavond ook „Kunstgrepen" te
zien, voor het eerst sinds Pieree Jans
sen zeven jaar geleden met dit program-
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord: meditatie. 7.15 Lichte grammo-
foonmuziek. (7.30-7.32 Nieuws; 7.45
KNAC/ANWB wegeninformatie) 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.32 Nieuws).
8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: ge
varieerd muziekprogramma. 10.50 Licht
baken, lezing, (herhaling van zaterdag jl)
11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 11.50 Volaan.vooruit,
praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Operettemu
ziek (gr.) 12.20 Voor de boeren. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Aktualiteiten of grammofoon
muziek. 12.50 Lichte grammofoonmuziek
en praatje. 13.35 Voor de plattelands
vrouwen. 13.45 Muziek kent geen grenzen
licht muziekprogramma. 14.45 Zie, ik
maak alles nieuw, godsdienstig program
ma. 15.00 Bij Cascade te gast.geva
rieerd muziekprogramma. 16.00 Voor de
zieken. 16.40 Onderweg: programma voor
oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd.
17.40 Voor de padvinders. 17.50 Overheids
voorlichting: Curagao zoals het was.
Spreker: R. Debrot. 18.00 Internationale
volksliederen. 18.20 Uitzending van de
Christelijk Historische Unie. Politiek
kommentaar door de heer P. Bode, Lid
van de C.H.U.-Tweede Kamerfraktie.
18.30 Radio Volks-Universiteit: Muzikaal
Spectrum, door Klaas A. Posthuma. 19.00
Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. 19.30 Metro-
pole-Orkest en zangsoliste: amusements
muziek. 20.00 Viool en piano (opn.); klas
sieke muziek. 20.40 Omroeporkest: semi-
klassieke muziek. 21.25 Instrumentaal en
semble: werken van hedendaagse compo
nisten. 21.55 De zingende kerk: muzikale
mogelijkheden in een nieuwe liturgie.
22.15 Zie, Ik maak alles nieuw: gods
dienstig programma. 22.30 Nieuws. 22.40
Epiloog. 22.45 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws
8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25-
8.30 De groenteman). 8.45 Morgenwijding.
8.55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00
Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (Om 11.00-
11.02 Nieuws. Om 11.02-11.32 R.V.U.:
Balletaktualiteiten, door N. Sickens de
Wal). 12.00 Licht ensemble. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorlichting: Uitzending voor
landbouw. 12.40 Licht ensemble. 13.00
Nieuws. 13.10 Radiojournaal. 13.30 't Mu
zikantenuur: 1. Harptrio: moderne mu
ziek. II. Sopraan en piano: klassieke en
moderne muziek. III. Harptrio: moderne
muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Zang en
piano: lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.02
Musetteklanken (gr.) 16.15 Voor de jeugd.
17.15 New York calling, praatje. 17.20
Voor de jeugd (gr.) 18.00 Nieuws. 18.15
Radiojournaal. 18.25 Licht ensemble met
solist. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Paris
vous parle: gesproken brief uit Parijs.
19.05 Gamelan, indonesisch programma.
19.35 Het Orff-Schulwerk op school en in
gezin (VlII-slot) muziekprogramma met
toelichting. 20.00 Nieuws. 20.05 Volkslie
deren. 20.30 4 Sans: radiostrip. 21.00
Licht ensemble. 21.15 Radar: radioperio
diek. 21.45 Promenade orkest. 22.25 Ik ge
loof, dat. praatje. 22.30 Nieuws. 22.40
Radiojournaal. 23.00 Jazz- en swingmu
ziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III FM Kanalen. NRU
Gezamenlijk programma. 9.00-17.00
Voorbereid door NCRV. 17.00-18.00
Voorbereid door VARA.
NRU/NCRV9.00 Nieuws. 9.02 Instru
mentaal allerlei (gr.) 10.00 Nieuws. 10.02
Licht muziekprogramma (gr.) (Om 11.00
Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.02 Volksmuziek
(gr.) 12.30 De Top Tien van deze week
(gr.) 13.00 Nieuws, eventueel aktualitei
ten. 13.02 Elektronisch pianospel met rit
mische begeleiding (gr.). 13.30 Klanken
van eigen bodem (gr.) 14.00 Nieuws. 14.02
Lichte vokale muziekjes (gr.) 15.00 Nws.
15.02 Licht platenprogramma. 16.00 Nws.
16.02 Platenshow voor de tieners. NRU/
VARA: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Verzoek-
platenprogramma.
BRUSSEL 324 n.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek
12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-
berichten voor de schippers. 12.45 Buiten
lands persoverzicht. 12.50 Beursberichten.
13.20 Oude kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws). 15.45
Gevarieerde muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Ge
varieerde muziek. 17.00 Nieuws, weerbe
richt en mededelingen. 17.15 Amuse
mentsmuziek. 17.45 Fanfaremuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Amusements
muziek. 18.45 Sportprogramma. 18.52 Jazz
muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en
radiokroniek. 19.40 Gevarieerde muziek.
19.50 Voor de arbeiders. 20.00 Koningin
Elisabeth wedstrijd 1966 voor compositie.
(21.45 Nieuws en berichten).
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Voor de kleuters: Klaas Vaak. 19.05 Weer
barstige clowns, T.V.-film. 19.35 Flipper:
Dolfijn te koop, T.V.-film. 20.00 Journaal
en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de
Boeren Partij. 20.30 Uitzending Stichting
Socutera: film van het Nationaal Revali-
datie'fonds over het vervoer van gehan
dicapten. 20.35 Herinnering aan Ernest
Hemingway, korte documentaire. 21.00 Zo
rijst de zon op, speelfilm, (beide keurin
gen 18 jaar). 23.05-23.10 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Die
ren kijken, documentaire over dieren,
20.20 't Is zó bij de Luchtmacht, T.V.-
film (9e aflevering). 20.45 Hullabaloo: 40
minuten voor de tieners. 21.25 Wijzer wor
den, documentaire. 21.50 Attentie: actua
liteitenrubriek. 22.05 Kerkramen: kort be
zoek aan enkele Franse kunstenaars in
hun werkplaatsen voor religieuze kunst.
NTS: 22.10-22.15 Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoor
gestoorden. 19.32 Engelse les. (Les 15 en
herhaling les 14). 20.00 Journaal. VPRO
20.20 Politiek bekeken, een programma
over politieke wetenswaardigheden. 20.50
Optreden van een beroemde Duitse caba
retière. 21.20 De kale zangeres, toneel
stuk. 22.10 Extra. NTS: 22.25 Journaal,
teleac; 22.30-23.00 Samen leven nu en
morgen (les 11).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO
20.01 Sportpanorama. 21.20 De schone
heks, TV-film. 21.45 IJshockey (vervolg
van de wedstrijd in het Sportpanorama.)
NTS: 22.15-22.20 Journaal. CVK/IKOR
22.20-22.45 Dichterbij In den beginne, we
kelijks programma.
Wat zien ik.De Amerikaanse uitgever
Universal Publishing Company heeft de
rechten aangekocht van Albert Mols
boek „Wat zien ik.voor Amerikaan
se en Commenwealth-edities. In het
voorjaar zal „Wat zien ik.als een
gebonden boek, vrij spoedig gevolgd
door een paperback, tijdens een bijeen
komst in New York ten doop worden
gehouden.
Om 20.50 brengt de VPRO dinsdag
avond een t.v.-programma met de
beroemde Duitse cabaretière Lore
Lorentz, die men onlangs heeft kun
nen zien in Wim Ibo's Cabaretkro
niek. Dit door Truck Branss ge
regisseerde programma draagt in het
Duits de titel „Lore Lorentz
(K)ein Portrat". Lore Lorentz van
het Diisseldorfse „Das Kom(m)öd-
chen" hekelt in haar liedjes o.a. de
jacht op statussymbolen. De teksten
van dit programma zijn van Erich
Kastner, Martin Marlock. Echart
Hachfeld., Kay Korentz en Werner
Wollenberger.
ma begont gewijd aan Jeroen Bosch.
Ik vond het weer een van de betere uit
zendingen, al vraag ik me af of een com
plexe figuur als Jeroen Bosch niet gebaat
was geweest met bij voorbeeld drie af
leveringen van „Kunstgrepen" achtereen.
De regie van Leen Timp droeg weer dat
stempel van heldere vanzelfsprekendheid
dat „Kunstgrepen" van de aanvang af
heeft gekenmerkt. Ik zet dit er even bij
omdat de regisseur Hans Keiler in „Mies-
en-Scène" (woordspeling op „mise-en-
scène", wat „toneelschikking" betekent)
hetzelfde regieritme had ontdekt als in de
regie van Leen Timp, met name in
„Kunstgrepen". De regisseur van „Mies-
en-Scène" is Neerlands televisienestor
Erik de Vries, die sober en zonder wille
keurige franje de diverse mensen in
beeld bracht, waarbij de nadruk steeds
op de gasten werd gelegd. Deze afleve
ring (het is een tweewekelijks program
ma, dat afwisselend op Nederland I en II
wordt uitgezonden) bevatte drie grote
onderwerpen. Ten eerste een vraagge
sprek met Joachim Roering, tekstschrij
ver en regisseur van het Duitse „Zo is
Het"-prbgramma „Hallo Nachbarn", ge-
volgt door twee liedjes gezongen door
Renée Franke, de Else Hoog van „Hallo
Nachbarn". Een van de liedjes was spe
ciaal voor deze gelegenheid geschreven,
het andere zat in het verboden program
ma dat tot (voorlopige?) stopzetting van
de hele serie heeft geleid. Het optreden
van beiden voor de Nederlandse televisie
was groot nieuws voor de Duitse kranten.
Het tweede grote onderwerp was een ge
filmd interview met Jan Cremer in zijn
2000 gulden per maand kostende hotelflat
in New York. De journalist Friso Endt
rondde dit interview (Cremer was spraak
zamer dan ooit, al zal hij nooit een tafel
redenaar worden) af met een zakelijke
rechtzetting van de feiten. Het derde gro
te onderwerp was een interview met bur
gemeester Thomassen van Rotterdam,
die samen met Mies Bouwman in een
S-vormige, zogenaamde „love seat" geze
ten, antwoord gaf op tien grillige vragen,
van „is het belangrijk voor een burge
meester om geliefd te zijn?" tot „van
welk schilderij bij u thuis houdt u het
meest?" De burgemeester, die onbe
zorgd meldde dat hij altijd het eerste het
beste pak kocht dat hem werd aangetrok
ken (en dat hij zijn laatste pak op die
manier bij Hollandia Kattenburg had ge
kocht) kwam tevoorschijn als een zeer
aimabele man, die men uit dit vraag- en
antwoordspel bijzonder goed heeft leren
kennen. In een gesprekje met de goud
delvers uit Serooskerke bewees Mies
haar draai in dit programma gevonden
te hebben. Haar vragen waren over het
algemeen gevat, logisch, zakelijk en intel
ligent, al dreigde in het begin haar ner
vositeit over een vastzittende microfoon
draad over te slaan op de drie kinderen
die als een soort „citaat" uit haar
kerstprogramma het lied „Stille Nacht,
Heilige Nacht" nu nog eens, maar
voor deze gelegenheid keurig uit het
hoofd geleerd, kwamen herhalen.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. „Die mijnheer Kreu
ger is volgens mij een fantast en een
leugenaar", aldus de directeur, Geert
Lubberhuizen, van uitgeverij De Bezige
Bij te Amsterdam naar aanleiding van
de beweringen door de onlangs uit de ge
vangenis ontslagen jongeman G. Kreuger
dat hij de auteur van het boek „Ik, Jan
Cremer" zou zijn. „De man heeft nog
nooit contact met mij opgenomen en ik
geloof dat dit toch wel op zijn weg zou
hebben gelegen. Overigens vind ik dat hij
eerst zelf maar eens moet laten zien dat
hij tot het schrijven van een boek in
staat is."
De televisie-uitzending „Mies-en-Scène"
van zaterdagavond, waarin Kreuger zo
wel als Cremer aan het woord was, heeft
de heer Lubberhuizen niet gezien. „Ik
rook niet meer en ik kijk niet meer naar
de televisie, maar ik heb wel gehoord dat
Jan Cremer weer met allerlei getallen
heeft gegoocheld, dat is zijn gewoonte.
De rechten voor de uitgave van het
pocketboek zijn verkocht voor 30.000 dol
lar en niet voor 90.000 dollar, zoals Jan
heeft gezegd. Van „Ik, Jan Cremer"
zijn thans 220.000 exemplaren verkocht.
Wanneer het tweede deel zal verschijnen
weet de heer Lubberhuizen nog niet. „Het
is nu eenmaal zo dat Jan Cremer eerst
diep in de financiële ellende moet zitten,
eer hij begint te schrijven."