i I 1 1 V 1 Giacometti Me, Fons Jansen excelleert met nieuwe one-manshow „Hoe meer zielen' Orkest uit Hitzacker naar carnaval in Oldenzaal Rusland geeft arrestatie van twee auteurs toe Heden orgelconcert te Haarlem Susana Y José komen naar Haarlem m. DONDERDAG 13 JANUARI 196« FONS JANSEN heeft gisteravond voor een enthousiast publiek de eerste voorstelling in de Haarlemse schouwburg gegeven van zijn nieuwe pro gramma „Hoe meer zielen". Fons Jansen is geen gewone cabaretier. Hij is niet een getogen vakman wiens talent de hele samenleving als materiaal heeft; hij is een katholieke intellectueel die als insider in cathoiicis het verlangen naar bevrijding uit de erfenis van Het Rijke Roomse Leven, aan den lijve heeft ervaren; die als publicist en tijdens lezingen gemerkt heeft op welke weerstanden dat verlangen bij velen stuitte. Hij merkte dat kracht van argumenten het pantser van geijkte gevoelens minder raakte dan de anekdotes dat deden, waarmee hij zijn lezingen verlevendigde. Teleur gesteld over de muur waarop redelijke argumenten afgleden vond hij een uitlaatklep in het schenken van bevrijding middels de lach, het schenken van letterlijk en figuurlijk ontspanning. Hij werd de Jansen van „De lachende kerk", hij werd de gestalte via welke „Roomse humor" een weg vond naar het publiek dat hem met een enorm succes beloonde: een succes dat niet alleen Jansens talent schraagde, maar ook de behoefte openbaarde bij het publiek. een groot kunstenaar Ton Neelisseh „Jugendspielmannzug" Wedgwoodprijs voor Kees van Bohemen Dave Berry treedt op bij Boltini Duitsers wijzen fotoboek af: te veel Joden W nabeschouwingen Leerzaam avondje De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma Nico Scheepmaker Albert de Klerk i m 11 j JANSEN HEEFT HET monopolie van het „aggiornamento" via de lach, hij is de uitlaatklep waardoor het verruimde kerkelijke klimaat een breed publiek be reikt en hij mag dan ook wgt hij her haaldelijk doet putten uit de rijke hu- morschat die het kerkvolk zelf aandraagt of heeft aangedragen. Jansen als cabare tier is geboren uit en gebonden aan de situatie van de kerk, hij is een ideale ver taler van een klimaat geworden, en daar in onderscheidt hij zich van vakcabare tiers, die niet door de situatie gemaakt zijn of daar vertaler van zijn, niet hèr- scheppend zijn, maar creatief. KENMERKEND VOOR DAT onder scheid is de wijze waarop Jansen woord spelingen bezigt, verrukkelijke woordspe lingen, maar mechanische. Hij neemt woorden als voorganger, verkeerd verbon den, opzeggen, in hun letterlijke betekenis waardoor er kortsluiting komt met het cliché: „verkeerd verbonden? Terug naar de polikliniek"; „Voorganger. Ik zou wel eens willen weten wie het nü doet"; „De N.C.R.V.-gids opzeggen? Uit het hoofd le ren dan maar". Deze woordgrapjes ver raden een speelse geest, maar geen crea tieve, want het proces is ijkbaar, mecha nisch. Dit is minder als critiek bedoeld dan als plaatsbepaling van Fons Jansen tussen de vakmensen, wier éigen per soonlijkheid het programma maakt. Fons Jansen is als begaafde herschepper juist sterk gegroeid in podiumpersoonlijkheid. Zijn flair is vloeiend, zijn optreden stokt niet, de overgangen tussen de nummers zijn soepel. Zijn optreden is zoveel beter geworden dat „De lachende kerk" niet meer zou kunnen: Jansen is gewoon te goed geworden voor een deel van de oude teksten. Hij dwingt ons eisen te stellen aan zijn optreden, omdat hij het niveau ervan heeft verhoogd. Het programma „Hoe meer zielen" is na het Roomse „De lachende kerk" een spreiding naar het oecumenische vlak. Jansen begroet zijn publiek dan ook als Protestieken en Katholanten. Zijn midde len zijn in wezen niet veranderd: het lied- (Van onze correspondent) PARIJS Hoewel de beeldhouwer Al berto Giacometti, die op 64-jarige leeftijd aan een hartaandoening is gestorven (men zie pag. 1 van ons blad van gis teren) van Zwitserse afkomst en zelfs na tionaliteit was, wordt hij algemeen be schouwd als een lid van de „School van Parijs", omdat hij hier sedert 1928 bijna voortdurend verbleef. Giacometti mag ze ker tot de belangrijkste beeldhouwers van onze tijd worden gerekend; ook als schil der had hij een omvangrijk oeuvre. Na achtereenvolgens een kubistische en een surrealistische periode te hebben gekend, bekeerde Giacometti zich na de laatste oorlog weer tot meer figuratieve uitbeeldingen. Niettemin bleven zijn lang gerekte, magere en tragische figuren, die wel enige gelijkenis met de beeldhouwer zelf vertoonden, altijd op het eerste oog direct herkenbaar. Giacometti was uitzon derlijk produktief. Hij heeft zeker 800 schilderijen en minstens evenveel beeld houwwerken van doorgaans kleine afme tingen nagelaten. In de grootste musea ter wereld te zijn werk vertegenwoordigd, maar desondanks is Giacometti tot het einde van zijn leven zelf aan zijn grote talent --of zijn genie, zoals zijn bewon deraars zeggen blijven twijfelen. „Ik geef mijn hele oeuvre graag cadeau" heeft hij kort voor zijn dood gezegd, „voor één goed gesprek dat ik met een goede vriend kan voeren." Die nederig heid is ook het merkteken van zijn grote kunstenaarschap geweest. je, anekdoten en grappen, pantomime en vermommingsattributen. In het program ma voor de pauze nadruk op wat ver enigt en niet verdeelt treffen de pillen- pantomime als een heel knap nummer, het lied „De grote man" (klaaglied van de manager in analogie met Louis David's „Kleine man") het vermommingennum mer Pauze-parade (met een kannibaal die het thuisfront komt bedanken voor vele tonnen zilverpapier: „Het was heel lek- kerrr" en een nonnetje dat graag bij de paus wil werken: ,J£ncykliekjes opwar men"). Het liedje voor de psychologen „zat" nog niet helemaal goed, maar heeft alle mogelijkheden om een der hoogtepun ten van het programma te worden. NA DE PAUZE kwam Jansen als dood graver op, met voor het grootste deel bril jante woordspelingen en vondsten, maar ook enkele keren een te makkelijke hu mor die in relatie tot het thema, dé dood, dan ook meteen veel verder onder de maat bleven dag bij een ander thema het geval zou zijn geweest. Het mime-num- mer „Mensen in de kerk" was een heer lijk stuk echte gein. De schets over het Heilig Land met als bezoeker Christus, was als toeristische persiflage geslaagd maar in relatie weer tot de figuur: te makkelijk. Het liedje „Wanneer ik bij de buren geboren was" (een kwestie van re ligieus „voorsorteren") bleek een vondst Nog even uit deze hogeschool klappen: „Is er een pastoor in de bus. Ja? Och, heeft u een kurketrekker bij u". „Over een halve eeuw is de N.C.R.V. geen zuil meer, maar een gedenknaald." En de he le mooie: „De kerk is als een moeder die met haar kinderen paaseieren zoekt, zij weet waar ze liggen." FONS JANSEN heeft geschreven: „Als je als insider critiek geeft zeggen ze: van nu af is hij outsider. Geef je als outsider critiek zeggen ze: hij is geen insider." Maar van binnen naar buiten, óf van buiten naar binnen: Jansen is een bevrij der, een meester in het genre dat hém gekozen heeft en waarmee hij samenvalt. Zijn nieuwe begeleider, de pianist Frans Oudhoff, is zeker geen verzwakking. (Van onze correspondent) De optochtcommissie van de carnavals vereniging de „Kadolstermennekes" te Oldenzaal is erin geslaagd voor de car navalsoptocht op zondag 20 februari de Jugendspielmannzug Hitzacker" te en gageren. Dit orkest heeft destijds muzika le medewerking verleend aan de ont- vanst in Hitzacker van prinses Beatrix en haar verloofde. Er is een brief van het orkest ontvan gen waarin wordt meegedeeld dat de 21 leden bereid zijn aan de twaalfde Olden- zaalse carnavalsoptocht mee te werken. Zij vragen daarvoor geen vergoeding, zo als de andere orkesten die in de optocht zullen meelopen, maar willen wel de reis- en verblijfskosten betaald hebben. De leden van de Oldenzaalse optochtcom missie, die een enthousiaste burgemees ter en een niet minder enthousiaste prins carnaval achter zich weten, hebben het voornemen de prinses en haar verloofde uit te nodigen de optocht te komen bekij ken. De Wedgwoodprijs voor de schilder kunst, groot 4000, is voor 1966 toegekend aan Kees van Bohemen uit Den Haag. Eervolle vermeldingen kregen Marjan de Glopper uit Amsterdam en W. L. Bout hoorn uit Den Haag. De Wedgwoodprijs, die eenmaal in de drie jaar wordt ver strekt aan een in Nederland wonende kun stenaar, werd in vorige jaren uitgereikt aan de schilders Jan van Heel en Kees Timmer. De jury bestond dit keer uit de heren J. Diederen, prof. dr. H. L. C.Jaf fé, drs. H. Redeker, J. Wagemaker, C Westerik en H. Klein. Er waren door 181 schilders 511 werken ingezonden. Van za terdag 15 januari tot 6 februari zijn in museum Fodor te Amsterdam 25 gese lecteerde schilderijen te bezichtigen. De 32-jarige Amerikaanse pianist Peter Nero treedt vanavond op in een rechtstreekse t.v.-uitzending via Nederland I. Neró wordt begeleid door de bassist Joseph Cusatis en de drummer Barre Philips. De Russische regering heeft woensdag bekendgemaakt dat twee gearresteerde schrijvers anti-Russische lectuur onder pseudoniem in het buitenland hebben ge publiceerd. Het regeringsblad Izvestja meldde dat Andrej D. Sinjavsky Abram Tertz is en dat Joeli M. Daniel zich heeft verborgen achter de schuilnaam Nikolai Arzjak. De Izvestja noemde de beide schrijvers weerwolven en schreef dat hun geschrif ten „niet anders kunnen worden be schouwd dan vijandig tegenover het va derland". Dit is de eerste officiële beves tiging van de identiteit van Tertz en Arzjak. De PEN-club en een groep Ame rikaanse schrijvers hebben geprotesteerd tegen de arrestatie van Sinjavsky en Da niel. Beide schrijvers zijn veertig jaar en zijn bekende figuren in de meer liberale litteraire kringen in Moskou. De arrestatie van de beide schrijvers en de aanval op hen in het regeringsblad zijn waarschijnlijk het grootste litteraire schandaal in het land sinds Boris Paster nak in 1958 gedwongen werd de Nobel prijs te weigeren. Zonder met zoveel woorden melding te maken van een op handen zijnd proces, meldde de Izvestja dat Sinjavsky en Daniel „misdrijven hebben gepleegd te gen de sovjet-macht". Dit wijst erop dat de regering heeft besloten de mannen voor een rechtbank te brengen. (Van onze correspondent) SOESTERBERG Het tieneridool Da ve Berry vliegt zaterdag 5 februari naar Nederland om die dag op te treden in het circus-gebouw van Toni Boltini te Soester- berg. Dave Berry is gecontracteerd voor een middag- en een avond-voorstelling. In het bijprogramma treden op Margie Ball en haar combo, de Jayjays (ex Jumping Jewels), en enige nog door im presario Herman Batelaan te engageren artiesten. Vorig jaar bouwde Boltini bij zijn win terverblijven in Soesterberg een houten circusgebouw, waarin onlangs een van het circus Strassburger aangekochte zit- accommodatie voor 1500 mensen is ge plaatst. Met het optreden van Dave Ber ry wordt dit circusgebouw op 5 febrauri in gebruik genomen. Het ligt in de bedoe ling hier iedere maand een artiest te pre senteren (in maart Adamo) en de ruimte te gebruiken voor repetities van circus nummers. DEN HAAG Vier Duitse uitgevers hebben laten weten, dat zij geen interes se hebben in het fotoboek van de Amster damse fotograaf Ronald Sweering. Zij vin den, dat in de fotoreportage „De Beval ling" te veel Joodse personen voorkomen. „Dat kunnen wij bij ons niet verkopen", verklaarden zij aan de Leidse uitgever Stafleu,die het' boek had aari'gebö'dèn. Reactie van Sweering: „Wat valt er op zoiets nog te zeggen?" De reportage is gemaakt in de Centraal Israëlitische Ziekenverpleging in Amster dam, toen de echtgenote van de fotograaf beviel van haar vierde kind. Hoewel Sweering en zijn vrouw niet van Joodse afkomst zijn, is het personeel van het zie kenhuis, dat bij de bevalling assisteerde, dat wel. Zo is op de arm van een gefoto grafeerde verpleegster een getatoeëerd Auschwitz-nummer zichtbaar. Het boek wordt uitgegeven in België, Frankrijk, Engeland, de V.S., Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Besprekingen voor een Russische en Scandinavische uitgave zijn in een vergevorderd stadium. Is de N.C.R.V. nu de omroep die zo veel, of die zo weinig negers in haar pro gramma's doet? In „Plus Minus" werd nog even gerefereerd aan de conferentie in Lagos, waar momenteel over Rhode- sië wordt gesproken. Nico van Vliet pre senteerde dit onderdeel een beetje verle gen, kreeg ik de indruk, als een school jongen die gisteren met een paar onvol doendes op zijn rapport is thuisgekomen, maar vandaag de tuin helpt wieden om de gemoederen thuis een beetje gunsti ger te stemmem. De N.C.R.V. gaat trou wens over de apartheid in Zuid-Afrika een zogenaamde „teach-in" houden, zo als er ook al in Amsterdam en Leiden „teach-ins" geweest zijn over Vietnam. Deze N.C.R.V.-teach-in zal weliswaar niet langer dan een paar uur duren, maar wel rechtstreeks worden uitgezonden en ongeveer een hele televisieavond in be slag nemen. Een bijzonder boeiend en prijzenswaardig experiment, dat overi gens niet in hoge nood geboren is na de kritiek die op de aanpak van de Zuid Afrikareeks van Nico van Vliet hier en daar is geleverd: want het experiment was al een maand of twee in voorberei ding toen „Achter het Nieuws" van de VARA na de „ooggetuige"-reeks een uitval deed. „Plus Minus" ontleent zijn belangwek kendheid niet aan het raadspelletje van de vier Nederlands sprekende buitenlan ders die onze statistische gewoontes moe ten voorspellen. Het zijn de cijfers zelf die tellen, plus de gesprekjes er omheen, zoals bijvoorbeeld met Ab Visser over Ja mes Bond. Het bleek dat 26 percent van de Nederlanders wel eens iets gelezen of gezien hebben van James Bond. De be langrijkste politieke gebeurtenis vond men (wat het binnenland betreft) de ka binetscrisis, en wat het buitenland aan gaat de oorlog in Vietnam. De meeste zorg schijnen we aan ons huis-binnen te besteden, de minste zorg aan onze auto, (de keus ging verder nog tussen het huis buiten, de kleding en het lichaam). „Attentie" had, zoals we van Houwaart gewend zijn, weer een „sociale" afleve ring, met aandacht voor de sluiting van de Belgische mijnen en de onvoldoende compensatiemaatregelen van de Belgi sche regering (Belgische kranten stellen Advertentie 25 cent per rol RED BAND- ROOSENDAAL HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord: meditatie. 7.15 Lichte grammo- foonmuziek (7.30-7.21 Nieuws; 7.45 KNAC- ANWB wegeninformatie). 7.55 Overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo- foonmuziek (8.30-8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Verzoekprogramma voor oudere luisteraars. 11.00 Voor de zie ken. 11.40 Lichte grammofoonmuz. 12.00 Angelus. 12.03 Stereo: Licht ensemble. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Aktualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Wissewassen, licht programma. 13.10 Lichte grammo foonmuziek. 13.35 Voor de vrouw. 13.45 Musiësta: gevarieerd muziekprogramma. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.35 Hoorn en piano: klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Coda: geva rieerd muziekprogramma voor tieners en twens. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. 19.30 Limburgs Symphonie Orkest (opn.) moderne en klassieke muziek. 20.15 Zang recital: klassieke en moderne liederen. 20.40 Portret in muziek. 21.05 Inhoud: veertiendaagse rubriek over recente publi- katies op geestelijk gebied. 21.20 Vliegen de schijven: platenprogramma voor de militairen. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 De Kozakken, of: Waar is uw broeder Abel, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (vervolg). 9.00 Te land en te water: informatief programma voor weg- en waterweggebruikers. VPRO: 9.40 Maak er een feest van!: morgenwij ding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Ro mantische orkestwerken (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Leren lezen van Kaboel tot Kame roen, documentair programma. 12.00 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Electronisch or gelspel. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Radio journaal. 13.30 Mezzo-sopraan en piano: Liederen over oorlog en verdrukking. 14.00 Beiaardconcert. 14.15 Bij de tijd en bij de thee, gevarieerd programma. 15.35 Licht ensemble. VPRO: 16.00 Nieuws. Aanslui tend: Van de andere kant: ervaringen van een arts. 16.15 Gouden eeuw van Frankrijk (II), lezing. 16.45 Nieuwsdienst voor nieuwsgierige kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 17.30 Muzikale aanwinsten. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Deze week, praatje. 18.20 Amusementsmuziek. 18.30 Jazz-rondo. 18.50 Naar onze mening: critisch commentaar. 19.00 Voor de jonge ren. 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Muziek van de 20e eeuw (I), lezing over hedendaagse muziek. 20.35 Interna tionaal Beiaardconcours 1965. 20.45 Jood se stemmen over Jezus. VARA: 21.00 Samson et Dalilah, opera uitgevoerd door Radiophilharmonisch orkest, groot omroepkoor en solisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten met o.a. Europees kampioenschap biljarten 47-1. 22.50 Sam son et Dalilah, opera (vervolg). 23.45 So cialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III - FM-kanalen. NRU Gezamenlijk programma. 9.00-13.00 Voorbereid door AVRO 13.00-16.00 Voorbereid door NCRV. 16.00-18.00 Voorbereid door AVRO. NRU-AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Vrolijke grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Operettemuziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Nieuws. 12.02 Lichte orkestmuziek. 12.30 Instru mentaal ensemble en zangsolisten. NRU- NCRV: 13.00 Nieuws, eventueel aktualitei ten. 13.02 Zuidamerikaanse klanken (gr.) 13.30 Hoogtepunten uit de opera Porgy and Bess (gr.). 14.00 Nieuws. 14.02 Licht platenprogramma. (15.00 Nieuws). 15.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tie ners. NRU-AVRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Licht platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Gevarieerd platenprogramma voor de automobilisten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerber., mededelingen en SOS-berich- ten voor de schippers. 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws). 15.45 Gevarieerd programma. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Amuse mentsmuziek. 17.30 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Pro gramma voor de automobilisten. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 1 9.00 Nws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Koormuziek. 20.30 Operaconcert. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en berichten. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I AVRO: 14.30-15.05 Voor de vrouw. NTS 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker: internatio naai Jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest. AVRO: 19.35 De Dick van Dyke-show. (45e aflevering). NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 DirectPeter Nero: de Amerikaanse pianist met or kestbegeleiding. 20.55 Wijlen Edwina Black, TV-spel. (Bavaria-produktie) 22.25 Interpellatie: ongerepeteerde vraag gesprekken met Nederlanders uit het voorste gelid. NTS: 23.00-23.05 Journaal NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De Anneke Grönloh Show. 20.40 Zuid-Ameri- ka 1965, actuele documentaire. 21.20 Ha zei, TV-film. (12e aflevering) 21.45 Onze man in Parijs. NTS( 22.10-22.15 Journaal. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 .Klaas Vaak. VARA: 19.05 Fanclub, maan delijks programma van en voor jonge mensen. NTS: 20.00 Journaal. VARA 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Caesar en Cleo, TV-spel (deel IV). 21.15 Enigma: De bar en het meisje, TV-film. 22.05 Welvaart 66: lachen of huilen?, documentair pro gramma. 22.30 Zo is het toevallig ook nog eens een keer. NTS: 23.10-23.15 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV; 20.01 Dieren kijken, programma over die ren. 20.20 Literair kijkschrift. 20.50 Ko ningsgambiet: Ontwaarding van een kroon, de eerste drie bedrijven van Ri chard de Tweede, koningsdrama van Wil liam Shakespeare. (BBC-produktie). 21.50 Attentie: actualiteitenrubriek. 22.05 Dag sluiting. NTS: 22.10-22.15 Journaal. de Nederlandse regering ten voorbeeld aan hun eigen kabinet), en met een re portage over het mond- en klauwzeer, waarbij ook minister Biesheuvel nog even om de hoek kwam kijken. Hij had dat al eerder op de avond gedaan op Neder land II in "Achter het Nieuws" van da VARA, dat collegiaal verwees naar „At tentie" van anderhalf uur later, waarin het zelfde onderwerp nog wat uitvoeriger zou worden bekeken. HIER VOLGEN enige kanttekeningen bij het concert, dat de studsorganist van Haarlem hedenavond op het orgel in het Concertgebouw ten gehore brengt. HET EERSTE DEEL van dit concert bestaat uit werken van Franse componis ten. Van de 17e-eeuwse componist Jacques Boyvin (organist van de kathedraal te Rouen), een Suite, geschreven in de der de kerktoon. De Franse barokcomponis- ten schiepen veelal behagen om in de Suite-vorm, verschillende solo-registers van het orgel te laten horen. Men kan dan ook aan sommige titels aflezen, hoe dit deel moet geregistreerd worden. In de Suite van Boyvin komt o.a. een deel ge naamd „Dessus de Cornet séparé ou da petite Tierce". Wij zouden dit zo kunnen vertalen, dat de solostem in de rechter hand moet gespeeld worden met de Cor net, of met een Tertsregister. Dit laatste register zal donderdag gebruikt worden, waarmee we tevens een nieuwe aanwinst op ons orgel willen demonstreren. Een ander deel heet „Basse de Crom- horne" een veelal zeer beweeglijke bas partij, die door het in de titel genoemde tongwerk moet worden gespeeld, terwijl in de bovenstemmen een bescheiden fluit- klank een goed contrast vormt. Heel dui delijk is de volgende titel, „Concert de Fütes". In het laatste deel „Grand Dia logue a 4 Choeurs", moeten we ons een groot instrument indenken met vier kla vieren, waarop een grote samenspraak wordt gehouden. Het stuk begint met een briljante inzet op het Hoofdwerk, rijkelijk voorzien van barokke versieringen. Het eerste dialoog vindt plaats met het Posi tief (2e klavier). Midden in het werk ver andert de maatsoort, terwijl we tevens in ons samenspel nog twee klavieren be trekken, het Récit en het Echo-klavier, (Eco). Op ons Cavaillé-Coll-orgel bezitten we slechts drie manualen, doch met wat handigheid kunnen we u dit werk toch zeer aanvaardbaar laten horen. DE TWEE COMPONIST op ons pro gramma is Gaston Litaize, leraar aan het „Institution des Jeunes Aveugles" te Parijs. Hij schreef o.a. „Douze Pièces", waaruit we het Scherzo hebben gekozen, muziek die doet denken aan de lichtvoe tige intermezzi uit Louis Vieme's Sym fonieën, alhowel de schrijfwijze van Li taize veel doorzichtiger is. Het gedeelte voor de pauze wordt be sloten met de Middeleeuwse Suite, de Suite Médiévale van de organist van St. Clothilde, Jean Langlais. Het werk wordt gekenmerkt door de invloed van het Gregoriaans, van de middeleeuwse polyfonie en van de Franse folklore. De atmosfeer is modaal, het ritme vrij en soepel. De harmonische wendingen en zekere parallel-akkoorden, herinneren aan het werk van Erik Satie, waarop Langlais zich graag beroept. De componist schreef in deze Suite als tweede deel een Tiento. Het is een Spaan se naam voor een 16e-eeuwse compositie, in imiterende stijl geschreven voor een toetsinstrument. Hieruit ontstond later het Ricercare en nog later de Fuga. Langlais componeerde de Suite Médié vale als een Orgelmis, naar een oude tra ditie, bedoeld om tijdens de stille Mis ge speeld te worden. VOOR HAARLEM IS HET een pri meur, dat na de pauze orgelwerk van Alexander Glazoenov zal worden uitge voerd. Het was vorig jaar 100 jaar gele den dat deze componist te Leningrad werd geboren. Op het einde van zijn le ven vestigde hij zich te Parijs, waar hij geïnspireerd werd door de beroemde Ca- vaillé-Coll-orgels en de bespelers als Ca- mille Saint-Saëns en Marcel Dupré. Zijn muziek bevat veel elementen uit de Fran se en Duitse romantiek, terwijl in zijn beste momenten, de Russische geest om de hoek komt kijken. Het is mijns inziens zeer de moeite waard om met deze figuur als orgelcom ponist kennis te maken. Sherazade. In de Amsterdamse Jazzclub „Sherazade" zullen vrijdag 14 januari om acht uur 's avonds de Amerikanen Dexter Gordon (tenor-sax) en Stu Ma rin (drums) tezamen met Jan Huydts (piano) en Koos Serrierse (bas) een concert geven. Verder zullen medewer ken de vocaliste Henny Vonk en het Dick Vennink Kwartet. HET SPAANSE dansensemble „Susana y José" zal zijn tournee door Nederland op 1 februari in de Koninklijke Schouw burg in Den Haag beginnen. In wereld première gaat dan het nieuwe ballet „La Celestina" naar het oudste toneelstuk uit de Spaanse litteratuur. De rol van Celes tina zal worden vertolkt door de flamenco zangeres Maria la Tdlegona, die hiermee voor het eerst buiten Spanje optreedt. De muziek is gecomponeerd door Antonio Robledo. BEHALVE „La Celestina" gaat even eens in Den Haag in wereldpremière da dans „Aspectos 1966". Op het program ma staat voorts een nieuwe flamenco-sui te. De tournee van het ensemble duurt in ons land zes weken. Er worden voorstel lingen gegeven in Haarlem, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Groningen, Leeu warden, Enschede, Hengelo, Arnhem, Nij megen, Roermond, Heerlen, Sittard, Maastricht, Helmond, Tilburg, Breda en Hilversum. Na ons land bezoekt het en semble België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Engeland. „La Celestina" is een tragi-komedia van Calixto en Meliba. Het stuk ver scheen in 1492, kreeg grote bijval en werd in vele talen vertaald en gespeeld. De fla menco-zangeres Maria la Talegona is zeer bekend in Spanje; tot nu toe trad zij niet in theaters op, behal-'e tijdens Spaanse kerkelijke feria's. Medewerken den zijn voorts de gitarist Andres Batis ta, de flamenco-zanger Enriques Morente, de concertpianist Armin Janssen en de hoboïst Pedro Iglesias. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 9