«UITGAAN IN HAARLEM= Alphenaar Speciaal nummer over de verhouding poëzie en muziek Orgelconcert met Frans-Russische werken N.S.O.-tournee Vier eredoctoraten van Utrechtse Universiteit OSRAM VRIJDAG 14 JANUARI 1966 11 Twintig jaar „Mens en Melodie" „MENS EN MELODIE", algemeen maandblad voor muziek, markeert zijn twintigjarig bestaan met een speciaal nummer, gewijd aan het thema Dicht kunst en Muziek. Dit muziektijdschrift heeft sinds zijn oprichting kort na de oorlog een vrijwel onaantastbare plaats ingenomen als enig periodiek in ons land dat zich met de voorlichting inzake het muziekleven bezighoudt. Een van de kenmerken van het blad is altijd geweest dat het zich zowel tot de vakmusicus als tot de liefhebber richtte. Vermoedelijk is een dergelijke opzet, zakelijk gezien, de enig mogelijke in een taalgebied met beperkte verspreidingsmogelijkheid. Tevens was ze van het begin af aan in overeen stemming met het ethos zoals dat in de redactionele artikelen van Wouter Paap die in deze twintig jaren voor de inhoud verantwoordelijk was en richting en kleur ervan grotendeels bepaald heeft tot uitdrukking kwam. Paap heeft met zijn blad altijd een bijdrage willen geven aan de cultuur spreidingsgedachte, hetgeen geleid heeft tot de betrekkelijk uitvoerige plaats die ingeruimd wordt aan het amateuristisch musiceren (hetgeen tot de spotnaam Mens en Blokfluit geleid heeft) en anderzijds heeft hij in zijn betoogtrant zowel in muziéktechnische als in stilistische zin steeds een zeker gemiddelde aangehouden dat een duidelijke ontvangst van zijn infor maties ook bij minder gespecialiseerde geesten moesten garanderen. TV-serie gewijd aan Koningin Victoria Sas Bunge Electronische orgels KRUISWEG 47-49 HAARLEM EMINENT - HAMMOND PHILICORDA - WURLITZER LOWREY P. Zwaanswijk Eurovisie Songfestival WL V nabeschouwingen Interpellatie Nico Scheepmaker TENTOONSTELLINGEN De radio geeft zaterdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T e le visie pro gramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I MUZIEK TONEEL lampen BALLET EN GABARET POPPENTHEATER VOLKSUNIVERSITEIT DIVERSEN HET IS KORTOM een typisch Hollands maandblad in zijn verdraagzaamheid die een zekere voorkeur voor bepaalde clubjes en figuren niet uitsluit, misschien wel vooronderstelt zijn voorzichtige be nadering van nieuwe initiatieven, de be hoefte om, als een soort volksuniversiteit voor muziekliefhebbers, iedereen in het Goede en het Schone te laten delen. Zelfs de uiterlijke vormgeving is tekenend voor deze soliede opzet. Het blad wordt op mooi glanzend papier gedrukt, de in- 'deling van de bladspiegel is traditioneel met lange alinea's die merkwaardiger wijs niet direct tot lezen noden, de kopjes van de artikelen, in de eerste jaren nog uit vette letter gezet, thans tot discrete kapitaal teruggebracht. Hiermee wil niet gezegd zijn dat „Mens en Melodie" niet een betrouwbaar blad zou zijn voor wie zich omtrent de stand van het muziekle ven in Nederland en ten dele daarbuiten wil oriënteren. Maar betrouwbaar kan men ook op diverse manieren zijn. Een typisch bezwaar heb ik altijd gevonden dat er nooit een vaste rubriek is geweest met samenvattingen van belangrijke ar tikelen in buitenlandse muziekbladen. DE REEDS OPGEMERKTE behoed zaamheid kenmerkt ook dit december nummer '65 waarvoor de redactie specia le aandacht vraagt. De titel waaronder dit nummer verschijnt: „Dichtkunst en Muziek" is, op de keper beschouwd, spe cifiek voor het uitgangspunt muziekmin- Want wie spreekt er nog van Dicht kunst? Men kan dan nog aan Gorter den ken, aan Verwey, desnoods, maar al met een vraagteken, aan Nijhoff. Die komen dan ook alle drie in dit nummer ter sprake. Muziek en Poëzie is natuurlijk iets geheel anders. Namelijk wijder, en interessanter lijkt me. DE REDACTIE i.e. Wouter Paap, heeft aan een aantal dichters, te weten Hen drik de Vries, Gabriël Smit, Willem Hus- sem, Jan Wit, Hans Andreus en J. Bem- lef de vraag voorgelegd wat de muziek voor hen persoonlijk betekent en of zij voor hun werk een bron van inspiratie is. Op een dergelijke on-scherp geformuleer de vraag komen uiteraard geen pregnan te antwoorden los. Welk zichzelf respecte rend dichter zou durven beweren dat de muziek NIETS voor hem betekent? Hij is immers voortdurend op zoek naar bete kenissen die hij met de grijpkranen van woorden en begrippen tracht te lichten. Misschien is de dichter in dit onderzoek naar het significatieve in de werkelijk heid wel de wegbereider van de musicus. Al dichtend graaft hij een kuil naar de waarheden die het bestaan kunnen door lichten, de musicus, die natuurlijk weer niet uit zijn ogen kijkt, valt er in, vindt de schat en mompelt: te mooi om waar te zijn wat ook niet waar is. De ver houding tussen de poëtische en de muzi kale creatie is een dialectisch probleem dat van belang is voor ieder die wijzer wil worden over de vorm van onze emo ties, en de manier waarop zij verwijzen naar toestanden van welzijn en verdriet. DIT ASPECT wordt alleen aangeraakt door Gabriël Smit die o.m. zegt: de Muziek is de enige door mensen gemaak te ruimte waarin ik wezenlijk vrij kan zijn.waarin ik de gerichte creativiteit van de kunstenaar zoals in het woord niet ervaar als beperkende richting, maar als impuls tot onbeperkte verbeel ding, eigen adem, hemel. Daarom geeft het ervaren, het ondergaan van de mooi ste muziek die ik ken haat zou ik zeggen: de enige, die van Mozart, niet alleen een overstelpend geluk, maar al tijd ook iets, of veel van droefheid". DEZE UITSPRAAK is karakteristiek voor een muziekgevoelig man die voor zijn eigen poëtische produktie de muziek blijkbaar als maatstaf en onbereikbaar DEN HAAG Maria de Booy gaat Koningin Victoria spelen in een nieuwe t.v.-serie van de N.C.R.V. gewijd aan het leven van deze grote Engelse koningin (1819-1901). Het glorieuze tijdperk van Victoria's regering zal behandeld worden in twaalf afleveringen, waarin Maria de Booy waar moet maken dat ze steeds ou der wordt. De t.v.-serie „Koningin Victoria" is ge maakt naar een aantal éénakters onder de titel „Victoria Regina" van de Engels man Laurence Housman. De vertaling is van John Peereboom. Onder regie van Stefan Felsenthal zijn reeds vijf afleve ringen van Koningin Victoria opgenomen. Men hoopt op korte termijn tot uitzending over te gaan. De eerste aflevering van „Koningin Victoria" is een zeer bijzonde re. Het is een stukje dat vijf jaar gele den reeds opgenomen werd als een kort afzonderlijk t.v.-spel dat ook is uitgezon den. De rol van Melbourne, de man die regeerde toen Victoria de troon besteeg, wordt hierin nog vervuld door de in 1963 overleden acteur Cruys Voorberg. De eerste aflevering, getiteld „Ont waarding van een kroon" wordt heden avond, vrijdag 14 januari, van 20,50-21.50 via Nederland II uitgezonden. Londen (RTR) De thans 52-jarige Britje componist Benjamin Britten heeft voor de komende drie maanden alle af- «praken moeten afzeggen wegens een acu te ingewandsinfectie. Wouter Paap, redacteur van „Mens en Melodie" sinds de oprichting. ideaal ziet. In ander opzicht zinnig is de wedervraag waarmee Willem Hussem de redactionele opgave beantwoordt: „Heeft de muziek wel een speciale en eigen functie bij het ontstaan van mijn gedich ten? Is, afgezien van visuele indrukken, niet alles wat ik om mij heen hoor, ge luid van stromend water, de roep van een vogel, geschreeuw van kinderen, van inspiratieve aard?" Inderdaad, want wat is in vredesnaam inspiratie? Van An dreus en Bernlef krijgt men dan ook de indruk dat zij de zaak ietwat aan hun laars lappen, waarbij men zich dan weer kan afvragen of deze heren werkelijk mu zikaal genoeg zijn om hierover „über haupt" een mening te hebben. Ik wed dat een tij dschrifnummer met uitspraken van musici over poëzie (resp. dichtkunst) ook niet veel zou opleveren, en die stuk jes zouden dan bovendien niet zo aardig leesbaar zijn. De enige bijdrage van een componist (afgezien van enkele losse no tities van Hendrik Andriessen) is die van Ton de Leeuw, waarin hij iets vertelt over de wijze waarop hij fonetische, se mantische en structurele elementen van een aantal Japanse „Haiku's" in zijn ope ra De Droom muzikaal beeft behandeld. De tekst ondergaat daarbij een soortkern splitsing waarbij zij totaal in de mu ziek raakt ge-des-integreerd. Misschien kan hierdoor een nieuwe toonwoordelij- ke „poëzie" ontstaan. Maar misschien is het ook alleen een nieuwe conventie, een hanteerbaar gezichtspunt. Advertentie VAN HET FRANS-RUSSISCHE pro gramma, dat de organist Albert de Klerk op het donderdagavond in de gemeente lijke concertzaal gegeven orgelconcert ten gehore bracht, werden twee orgel werken van de Rus Alexander Glazoenof, het „Prélude et Fugue" op. 98 en de Fan tasie op. 110 voor het eerst te Haarlem uitgvoerd. Van zijn composities is hier voornamelijk het vioolconcert bekend ge worden, een karakteristiek voorbeeld van bewogen, zangerige, door en door roman tisch instrumentaal klankengewaad. De door Albert de Klerk gespeelde orgelwer ken worden gekenmerkt door eenzelfde sensitieve asfeer, waarin het solo-instru ment geheel betrokken wordt. Het Ca- vaillé-Coll-orgel van de Haarlemse con certzaal, gebouwd in een periode, waarin de romantische klank als ideaal gold, bleek een ideaal vertolkingsmedium. Het instrument onthulde de symfonische ge richtheid van de componist, die in zijn „orgel"-muziek orkestrale beginselen en eisen heeft laten prevaleren boven de specifieke eisen, die het wezen van het orgel als kunstzinnige zelfstandigheid verlangt. Albert de Klerk kon de instrumentale kleuren kiezen uit het rijk voorziene re- gisterpalet van het orgel en daarmede een voortreffelijke indruk geven van de aard van Glazoenofs orgelwerken en goed beschouwd van Glazoenofs muziek in het algemeen. ECHTE ORGELMUZIEK werd verte genwoordigd met de „Suite du troisième ton" van Jacques Boyvin (1653-1706), het Scherzo in C van Gaston Litaize (geb. 1909) en de Suite Médiévale" van Jean Langlais, in welk laatste werk het stre ven van een aantal hedendaagse orgel- componisten tot uitdrukking komt om het orgel en de orgelmuziek nauw te betrek ken in de liturgische handeling. Opnieuw werd met al deze Franse orgelmuziek door Albert de Klerk voortreffelijk ge demonstreerd, hoe de orgelbouwkunst van de bouwer van het orgel Cavaillé-Coll ondanks de geprononceerde klank-ontwik keling naar de negentiende-eeuwse ro mantiek, toch de oude tradities van het oude Franse orgel in zich heeft opgeno men. AMSTERDAM Het Nederlands Stu denten Orkest begint maandag 17 januari in Bergen (N.H.) zijn veertiende tournee ten bate van de Stichting Nederlands Stu dentensanatorium en het universitair Asyl Fonds. Op het programma staan een door de 36-jarige leraar aan het Ko ninklijk Conservatorium te Den Haag Ru- dolf Koumans voor het N.S.O. gecompo neerde Symfonie No 1, opus 21, Adagio en Fuga KV 546 van Mozart, het con cert voor klarinet en orkest in es dur van Frantisek Vincenc Kramar, met als so list Piet Honingh (Concertgebouw-Orkest) en de symfonie nr. 6 van Schubert. De tournee van het dit jaar 47 jongens en 35 meisjes sterke N.S.O. staat voor de dertiende keer onder leiding van Jan Brussen. Na Bergen is de tournee als volgt: 18 januari Hengelo; 19 januari Zwolle; 20 januari Groningen; 21 janua ri Arnhem, 24 januari Eindhoven; 25 ja nuari Den Haag, 26 januari Utrecht, 27 januari Rotterdam en op 28 januari Breda. Op 29 januari is tot slot een gala concert in Amsterdam. Het buitenlandse concert geeft het N.S.O. dit jaar in Mün- ster (23 januari). Alle achttien Eurovisie-landen nemen deel aan de Internationale Finale van het Eurovisie Songfestival 1966, die op zater dag 5 maart in Luxemburg wordt gehou den. De door loting vastgestelde volgorde waarin de door deze landen afgevaardig de vocalisten zullen zingen luidt als volgt: 1. West-Duitsland, 2. Denemarken, 3. Bel gië (RTB), 4. Luxemburg, 5. Joegoslavië, 6. Noorwegen, 7. Finland, 8. Portugal, 9. Oostenrijk, 10. Zweden, 11. Spanje, 12. Zwitserland, 13. Monaco, 14. Italië, 15. Frankrijk, 16. Nederland, 17. Ierland en 18. Engeland. Teddy Scholten zal weer het Neder landse Songfestival, dat van 31 januari tot en met 5 februari a.s. wordt gehou den, presenteren. De uitzendingen op Ne derland 1 komen uit Studio Concordia te Bussum (31 januari, -, 2, 3, 4 en 5 fe bruari). De volgorde van de solisten is als volgt: maandag Helen Shepherd, dinsdag Piet Sybrandy, woensdag The Luckberries, donderdag Bob Bouber, vrij dag Milly Scott en zaterdag allen. Zoals u weet heeft de AVRO het don derdagavond-toneel naar de zondagavond verzet. Blijkbaar wilde men ons gister avond toch niet in de kou laten zitten, want we kregen als troost een goede Duit se thriller van Engelse herkomst, een normaal lang stuk van anderhalf uur, zo dat ook de toneelliefhebbers zich niet be kocht hoefden te voelen. De avond werd besloten met „Interpellatie", waarin de drie journalisten Bergman (Algemeen Handelsblad), Heymans (Algemeen Dag blad) en Werkman (Bouw), de voorzit ter van het N.V.V., de heer Kloos, aan de tand voelden. Over de inhoud wil ik het nu niet hebben. Niet alleen (wel een beetje) omdat die nogal specialistisch was en niet veel mensen aan hun toestel kan hebben geketend, maar vooral omdat er over de vorm wel iets naders te zeggen valt. Ik geloof niet aan het nut van drie interpellanten. Drie is teveel, ook in dit geval. Twee man zou net genoeg zijn, de derde zit zijn makkers meer in de weg dan dat hij hen tot steun is. Bovendien is het aantal van drie „aanvallers" psycho logisch een te veel, omdat de sympathie van de kijkers dan automatisch naar die eenling gaat. De manier waarop gis teren de zaak werd aangepakt, had, op de laatste tien minuten 'na, zelfs twee aan vallers overbodig gemaakt, omdat er slachts lange vragen werden gesteld, die nog langer werden beantwoord door Kloos. Op die manier is het economi scher één man een aantal zorgvuldig be raamde vragen te laten stellen. Een pro gramma als „Interpellatie" met drie „aanvallers" aan de ene en een „verde diger" aan de andere kant, vereist een snel, tiktakkend pingpongspel van opmer king en tegenwerping, anders hoeft deze vorm niet gekozen te worden. De voorzit ter, dr. Vis, die in dit geval beter de „op- zij"-zitter genoemd kan worden, beperkt zijn bijdrage tot het oplezen van de blauwdrukken die hij voor inleiding en uitleiding heeft opgesteld. Ingrijpen doet hij niet, ook niet zoals gisteren als de heer Werkman vergeefse moeite doet aan het woord te komen. Ik heb geteld hoeveel ieder aan het woord was. Voor dat Werkman voor het eerst het woord „kreeg" (hij had het moeten nemen, als hij wat op zijn lever had), hadden Hey mans en Bergman al vier en zes keer het woord gevoerd. In het geheel kwam Bergman dertien maal aan het woord, Heymans negen maal en Werkman zes maal, tegenover Kloos zesentwintig maal. Het laatste is niet verwonderlijk, het is tenslotte de bedoeling dat de aangevalle ne antwoordt op alles wat gezegd wordt, maar omdat hij minstens twee maal zo vaak (en ik schat drie maal zo lang) als zijn felste opponent aan het woord is, zegeviert hij altijd over zijn tegenstan ders, en kan hij het hoogstens verliezen van het team als geheel. Gisteren won Kloos. Hij was de felste opponent. De senaat van de Rijksuniversiteit in Utrecht heeft besloten ter gelegenheid van de viering van de 330ste dies natalis ere doctoraten te verlenen: in de faculteit der godgeleerdheid aan ds. W. Barnard (Guil- laume van der Graft) uit Rozendaal (Gel derland), in de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen aan prof. Robert J, van de Graaff, directeur van de research afdeling van de High Voltage Engineering Corporation in Burlington (Ver. Staten) en prof. P. C. Zamecnik, hoogleraar in de oncologie (de leer van de kwaadaardige gezwellen) aan de Harvard Universiteit; en in de faculteit der Sociale Wetenschap pen aan prof. Alfred Sauvy, hoogleraar aan het Collége de France. De eredoctoraten zullen worden uitge reikt in een openbare zitting van de aca demische senaat op 19 april in Utrecht. Vishal: Expositie van werk van leden van „De Groep", dagelijks van 10 tot 17 u. en zondag van 13 tot 17 u. Tot 24 januari. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79: Permanente expositie van oude reli gieuze kunst, schilderijen, middeleeuw se beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10 tot 12.30 u. en van 13.30 tot 17 u.; zon- en feestdagen van 14 tot 17 u. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62: Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. (Dagelijks 10 tot 17 u., zon- en feestdagen 13 tot 17 u.; zater dags ook van 20.30 tot 22.30 u). Prenten kabinet: expositie uit eigen verzameling. Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u. Galerie 3 (Jansstraat 48): Expositie van schilderijen en etsen van Robbert de Bakker, Joke Petri, Saskia Pijnenburg en Ariën Winkel. Dagelijks van 10 tot 17 uur en 19.30 tot 22 uur. Tot 31 januari. De Waag (Hoek Spaarne/Damstraat): Ex positie van werk van Simon Busé en Michel van Overbeeke. Dagelijks van 14 tot 17 uur en zaterdags en zondags van 13 tot 17 uur. Teylers Museum (Spaarne 16): Permanente HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord, meditatie. 7.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Geeste lijke liederen (opn.). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn: gevarieerd pro gramma. (8.30-8.32 Nieuws; 8.32 KNAC/ ANWB wegeninformatie; 9.35 Waterstan den). 12.00 Angelus. 12.03 Country and Western Espress (gr.). 12.24 Marktbe richten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.45 Overheidsvoorlichting: Ge ven en nemen. De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Lich te grammofoonmuziek. 13.15 Carionca: radio voor tieners. 14.10 Musicerende di lettanten: Zuid-Hollands Operakoor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Populaire gram mofoonmuziek. 15.00 Franse chansons. 15.30 Frans/Nederlandse chansons. 16.00 Muzikale tombola: gevarieerd muziek programma. 17.10 Voor de twintigers. 17.25 Muzikale tombola: gevarieerd mu ziekprogramma (verv.). 18.20 Sportperi- scooop. 18.30 Muzikale tombola (verv.). 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Nieuwe klassie ke grammofoonplaten, met commentaar. 20.25 Rapport over Zyskar, hoorspel. 21.00 Bij Cascade te gast gevarieerd muziekprogramma. 22.00 Dansorkest. 22.10 Roulette, muzikaal spelletje. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Tus sen licht en donker, overweging. 22.55 Omroeporkest en zangsoliste: klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Amu sementsmuziek (gr.). 7.30 Van de voorpa gina. 7.35 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8.20-8.30 Wegwijs: tips voor trips en va kanties). 9.00 Klassieke kamermuziek (gr.). VPRO: 9.40 Gezongen leven, over denking. 9.55 Man in huis (II), praatje. VARA: 10.00 Z.O.135, gevarieerd pro gramma. (Om 11.00-11.02 Nieuws). 12.15 Oosteuropese kroniek: feiten en achter gronden uit de communistische wereld. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Melo dieën-Express: licht muziekprogramma. 13.40 Voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.55 Tussen stilstand en bewe ging, lezing. 15.10 Stereo: Omroeporkest: fragmenten uit Italiaanse opera's. 16.00 Nieuws. 16.02 Licht instrumentaal ensem ble. 16.30 Amateursprogramma. 16.55 Lichte muziek (opn.). 17.30 Radioweek- joumaal. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte gram mofoonmuziek voor teenagers. 19.20 Boe- kenwijs! r'd. 19.40 Licht orgelspel. 20.00 Nieuws. 20.05 't Is allemaal show: melo dieën uit films en musicals. 21.00 De baardschedelidee, hoorspel. 22.00 Metro- pole-orkest en soliste: amusementsmu ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Tango-rumba-or kest en zangsolisten. 23.10 Even naplaten: lichte grammofoonmuziek met praatjes. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. F.M.-Kanalen. NRU - GEZAMENLIJK PROGRAMMA. 9.00-11.00 Voorbereid door AVRO 11.00-18.00 Voorbereid door NCRV NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Solis ten- en orkestenparade (opn.). 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. NRU/NCRV: 11.00 Nieuws. 11.02 Lich te orkestmuziek (gr.). 11.30 Muziek van Het Leger des Heils (gr.). 12.00 Nieuws, eventueel actualiteiten. 12.02 Licht pla- tenprogramma. 12.30 Platenshow voor de tieners. 13.00 Nieuws. 13.02 Licht platen- programma. 14.00 Nieuws. 14.02 Hoogte punten uit operettes, musicals en films (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Klassieke gram mofoonmuziek. 15.30 Gevarieerd licht muziekprogramma. (1600 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Sportshow: reporta ges, uitslagen, commentaren en lichte grammofoonmuziek. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Filmkroniek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-be- richten voor de schippers. 12.45 Buiten lands persoverzicht. 12.50 Tussen de plooien. 12.57 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en sportoverzicht. 13.20 Amusementsmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Jazzmuziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Ge varieerd programma. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Koorzang. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldate.n 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Belgisch-Nederlands caba retprogramma. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws, weer bericht en radiokroniek. 19.40 Lichte mu ziek. 20.00 Gevarieerd programma. 21.00 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Kaf en koren: 23.00 Collage van thema's voor fijnproevers. 23.30 De nacht vlinders. 23.55 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. VARA: 19.05 Fanclub, maan delijks programma van en voor jonge mensen. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Caesar en Cleo, TV-spel (deel IV). 21.15 Enigma: De bar en het meisje, TV-film. 22.05 Welvaart 66: lachen of huilen?, documentair pro gramma. 22.30 Zo is het toevallig ook nog eens een keer. NTS: 23.10-23.15 Journaal. NEDERLAND n NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Dieren kijken, programma over die ren. 20.20 Literair kijkschrift. 20.50 Ko ningsgambiet: Ontwaarding van een kroon, de eerste drie bedrijven van Ri chard de Tweede, koningsdrama van Wil liam Shakespeare. (BBC-produktie). 21.50 Attentie: actualiteitenrubriek. 22.05 Dag sluiting. NTS: 22.10-22.15 Journaal. NTS: Teleac: 11.00 Samen leven nu en morgen (herhaling les 11). 11.30-12.00 Te leac: Studievoorlichting (herhaling les 1). KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje. 16.45 Voor de kinderen. 17.00-17.30 Alleen op de wereld, TV-spel voor de jeugd (deel 3). NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. KRO: 19.05 De avon turen van Ivanhoe, TV-feuilleton (afleve ring 3). 19.30 De Phil Silvers Show (afle vering 8). NTS: 20.00 Journaal en weer- overzicht. KRO: 20.20 Het gulden schot. 21.20 Brandpunt. 21.50 Wouter en Gonnie krijgen een logé, TV-feuilleton. 22.10 Amusementsfilmpje met Roger Staub, voormalig wereldkampioen skispringen. 22.40 Epiloog. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 15.30-17.00 Eurovisie: Interland rugbywedstrijd SchotlandFrankrijk te Edinburgh. 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Liedjescompetitie. NTS: 21.05 De vijfde colonne, TV-film. 22.10- 22.15 Journaal. expositie van schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse en Franse school 16de tot en met 19de eeuw. Fossielen, historisch-natuurkun- dige instrumenten, mineralen, 31-toons Fokker-orgel. (Dagelijks, behalve zon dag en maandag 10 tot 16 u., zondag van 13 tot 16 u.). Artificia (Binnenweg 95, Heemstede): Ex positie van tekeningen van H. L. Pre- nen en beeldhouwwerken van Anneke Höfte. Op werkdagen van 9.30 tot 18 u. Kunstzaal In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein/Korte Houtstraat): Expositie van grafiek van Jan van Wensveen. Dagelijks van 10 tot 18 u. en van 20 tot 22 u. Zondags van 14 tot 17 u. en van 20 tot 22 uur. Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land): Expositie van schilderijen en aquarellen van Jac. J. Doeser. Op werk dagen van 10 tot 20 uur en dinsdags ge- gesloten. Bootzaal: „100 ambachten" van Jan Luyken. Stadsschouwburg: In de maand januari in de wandelgangen, expositie van werk van Wim Snitker. Vrijdag 14 januari, Ons Gebouw (Kamer- Iingh Onnesstraat 83), 20 uur: Concert door Die Haerlemsche Musijckcamer o.l.v. André Kaart. Programma: Haydn, Mahault en Telemann. Zaterdag 15 januari, R.K. Lyceum Sancta Maria, 20 uur: Concert door het Amster dams Pianokwartet, M.m.v. Gijs Beths (viool), Jaap Moelker (altviool), Henk Lambooy (cello) en Sas Bunge (piano). Programma: Mozart, Brahms en Fauré. Dinsdag 18 januari, Concertgebouw, 20.15 uur: Concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Solist: Yi-Kwei Sze (bariton). Programma: Strawinsky, Moussorgsky en Tsjaikovsky. Zaterdag 15 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse Comedie met „Kleine Alice" van Edward Albee. Regie: Ton Lutz. M.m.v. Ellen Vogel, Ton Lutz, Lo van Hensbergen, Han Bentz van den Berg en Hans Boswinkel. Zondag 16 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse Comedie met „Gijs- breght van Aemstel" van Joost van den Vondel. Regie: Han Bentz van den Berg. M.m.v. Hans Boswinkel, Henk Rigters, Jules Croiset, Julien Schoenaerts, Wim van den Brink, Lo van Hensbergen, Will van Seist, Alex van Royen, Lous Hen- sen, Marja Habraken, Ineke Cohen e.a. Maandag 17 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met „De Advertentie Het Nederlands Danstheater treedt woensdag 19 januari op in de Stads schouwburg te Haarlem. De foto toont Sonate a trois van Béjart- Bartök. thuiskomst" van Harold Pinter. Regie: Walter Kous. M.m.v. Ann Hasekamp, Guus Hermus, Ton van Duinhoven, Pe ter Oosthoek, Piet Römer en John Koch. Woensdag 19 januari, Minerva Theater (Heemstede), 20.15 uur: Toneelgroep En semble met „Dat zonderlinge dier" van Gabriek Arout naarTsjechov. Regie Claude Régy. M.m.v. Ina van Faassen, Roger Coorens, Heieen van Meurs, Chris Baay, Herman Vinck en Geert Tijssens. Vrijdag 21 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Studio met „Tele- machus Clay" van Lewis John Carlino. Regie: Kees van Iersel. M.m.v. Cocki Boonstra, Ingeborg Uit den Boogaard, Marielle Fiolet, Marlies van Alcmaer, Henk van Ulsen, Frans Vorstman, Wim de Haas, Art Staartjes, Ad Noyons, Piet Kamerman en Ad van Gessel. Vrijdag 14 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Fons Jansen met zijn show „Ho« meer zielen". Aan de vleugel: Frans Oud- hoff. Vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16 ja nuari, De Waagteveerne, 21 tot 2 uur: Cobi Schreijer met haar internationale programma. Gaste: Dorris Henderson. Woensdag 19 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Balletuitvoering door het Neder lands Dans Theater. Programma: „Dan- ses Concertantes" Job Sanders/Igor Strawinsky (première), „Sonate 5 trois" Maurice Béjart/Béla Bartók, „Metafo ren" Hans van Manen/Daniël Lesur (première), „Pop beat" tienerliedjes/ Job Sanders. Poppentheater Merljjn (Hasselaersplein 35), 14.30, toegang boven 4 jaar: zondag 16 januari „De toverhoed", woensdag 19 januari „Het onderwateravontuur." Donderdag 20 januari, Gerhard Muloschool (Raaks), 20 uur: Vertoningen van de films „Top secret" en „Trein 3712". Vrijdag 21 januari, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Albanië" door dr. A. L. Constandse. (lezing met kleurendia's). Vrijdag 21 januari, Oude Weg 93, 20 uur: Populaire cursus autotechniek door A. Dekker, (eerste cursusavond). Jeugdsociëteit Ekestos, vrijdag 14 januari, 20 uur: Dansavond m.m.v. „The mae stro's". Jeugdsociëteit Ekestos, zaterdag 15 januari, 20 uur: Dansavond m.m.v. de beatgroep „Zu". Jeugdsociëteit Ekestos, zondag 16 januari, 14 uur: Dansen m.m.v. „The airstreams"; 20 uur: Dansavond m.m.v. „The occasio nal swing combo".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 11