PUROL r* In 't Goede Uur" Hans Boekman wordt op 24 januari zeventig jaar Nabespreking door het publiek van Pinters „De Thuiskomst" S.V.B tegen selectie medische studenten Expositie van Jan van Wensveen Handels „Semele" door Haarlemse Oratoriumvereniging DINSDAG 18 JANUARI 196v 7 nabeschouwingen Inburgeren Nico Scheepmaker Concert door Cantemus Orgelconcert Radio Veronica en het Verdrag van Straatsburg Bob Buys Weer Russische aanval op gearresteerde auteurs Sporttoneel en film huldigen veelzijdig man „TV is moordende concurrent voor de film" De radio geeft woensdag HILVERSUM H. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. Televisieprogramma Gogol-première Jules Dassin huwt Melina Mercouri TOT MIDDERNACHT duurde in de grote zaal van de Haarlemse Stadsschouwburg gisteravond de dis cussie over „De Thuiskomst" van Ha rold Pinter waarvan de toneelgroep „Centrum" een voorstelling gegeven had. Deze eerste nabespreking (de volgende is op 21 januari na de pre mière van „Telemachus Clay" door Studio) werd bijgewoond door 142 be zoekers en werd ingeleid door de directeur van de schouwburg, mr. C. P. Lohr. ALLE BEZOEKERS hadden bij het betreden van de schouwburg een formu lier ontvangen met de uitnodiging de na bespreking bij te wonen. Er werden 182 formulieren ingevuld, veertig met opga ve van verhindering. De redenen van verhindering varieerden van „Ik zie het nut er niet van in". „Op de Luther-voor- stelling na, zijn alle abonnementstukken een flop geweest" en „Laat het schouw burgbezoek toch weer een feest zijn" tot „Moet naar Judith, dertien maanden, erg lief', „tijdgebrek", „bus halen" enzo voorts. DE REGISSEUR van het stuk, Walter Kous, had zich bereid verklaard deel te nemen aan de discussie, die hij terecht minder als een vragenuurtje wilde zien, dan als een dialoog tussen het publiek. Maar hij ontkwam er toch niet aan mede omdat er geen gespreksleider was die de vragen in de goede richting had kunnen kaatsen een uiteenzetting te geven van zijn visie op het stuk, welke hij presenteerde als maar één mening, zoals ieder uit het publiek recht heeft op zijn eigen mening. Toch bleek het publiek uiterst ingenomen met zijn uiteenzetting die heel helder was. Uit de meeste opmerkingen uit het pu bliek bleek een grote bereidheid het stuk te accepteren zoals het is, maar ook dat men moeite had gehad er contact mee te krijgen. Er waren opmerkingen als: „Als een schrijver eenmaal beroemd is, mag hij dan ook maar alles?", „Wat moet de jeugd hier nu van meenemen?" (door Kous handig teruggekaatst: „Waarom maakt u onderscheid tussen ouderen en jeugd?"), „Wat bedoelt de auteur?"; een geestige opmerking kwam van een dame: De-rector magnificus van de rijksuni versiteit te Utrecht, prof. H. M. J. Scheffer, heeft dezer dagen medege deeld dat er een wetsontwerp op komst is tot regeling van de toelating tot de medische en tandheelkundige faculteiten in Nederland. Volgens prof. Scheffer zal deze toelating afhankelijk worden gesteld van de eindexamencijfers. Eventueel zal een vergelijkend examen worden gehou den. Het bestuur van de Nederlandse Studentenvakbeweging heeft verklaard sterk gekant te zijn tegen een dergelijke vorm van selectie, die volgens het bestuur op geen enkele wijze ertoe zal bijdragen dat aan de relatieve daling van het aan tal huisartsen in Nederland, gesignaleerd in het verslag van de ziekenfondsraad, een halt wordt toegeroepen. „Inburgeren" is een NTS-serie die min of meer abstracte begrippen (de onderti tel luidde „wikken en wegen") wil con cretiseren met behulp van mensen. Het is (zou men kunnen zeggen) een soort be langwekkende Teleac-uitzending, waarin de problemen vrij wetenschappelijk aan de orde worden gesteld, maar „onweten schappelijk" worden geïllustreerd aan de hand van incidentele interviews die mo del moeten staan voor het hele begrip of de hele groep (rechtspreken, rechters). Hoogtepunt van deze uitzending was het interview dat Hedda van Gennep (die onbevangen de goede vragen stelt) met de Amsterdamse politierechter mr. R. de Waard had, vlak nadat deze de rechtszaal was uitgestapt. (Hij had zijn toga nog aan.) Mr. De Waard is vooral bekend geworden om zijn (nogal forse) straffen tegen de jongelui die bij het „Lieverdje" op het Amsterdamse Spui niet of te laat gevolg gaven aan het politiebevel om door te lopen, straffen waarbij een week gevangenisstraf geen uitzondering was. Mr. De Waard zei nu, dat hij het eigen lijk erg betreurde deze straffen te heb ben moeten opleggen, niet omdat hij ze onjuist vond (de noodzaak tot krachtig optreden bestond) maar omdat de straf bedreiging vooral in dit geval moest wor den waargemaakt terwille van het goede functioneren van het gezag. Mr. De Waard noemde het onverstandig van ver dachten om verstek te laten gaan, omdat de rechter soms een veel lagere en mil dere straf oplegt, dan hij zelf, uit het dossier, verwacht had te zullen geven, als hij de verdachte in de rechtszaal ontmoet. Op Nederland II trok „Europees Pano rama" de aandacht, een soort sociale ru briek, waaruit we op een interessante wijze veel te weten kwamen over zeden en gewoonten in andere landen, dit keer niet in Afrika of Azië gesitueerd, maar in Europa. De positie van de werkende vrouw in Rusland in vergelijking met de man (ten eerste) en met de vrouw in andere landen (ten tweede) en de daad werkelijke hulp die Zweden biedt aan de ongehuwde moeder, waren twee van de onderwerpen die kort maar concreet be handeld werden. „Heeft de schrijver door net echec van een mannengemeenschap weer te geven, niet juist de vrouw willen eren?". WALTER KOUS, die na elke vraag een ander facet van het stuk naar voren kon brengen, rondde zijn antwoorden af met: „In dit stuk is het hele leven in animaal- vitale verhoudingen blootgelegd". Mr. C. P. Lohr dankte het publiek voor de actieve deelneming aan hel ge sprek dat een geslaagde introductie is van dit initiatief, dat het contact tussen publiek en toneel beoogt te verlevendi gen. Op donderdag 20 januari, 's avonds om acht uur, geeft het Klein Vrouwenkoor „Cantemus" uit Haarlem onder leiding van Frits Mondriaan een concert in de Tuinzaal van het Haarlems concertge bouw. Solistische medewerking aan dit concert verlenen de sopranen Stans Mook en An- nelies Post, de alt Nel Wisse, de bas Kees Pekelharing, de klaveciniste Ans Bouter, de violisten Jan Hesmerg en Her man Goslinga en de cellist Justus Hal- bertsma. Uitgevoerd worden de „Missa Sancti Aloysii" van J. M. Haydn, „Sei scherzi musicali a tre voci" van C. Mon teverdi en „Deutsche Sinngedichte" van Hans Poser. Advertentie RUWE HANDEN Op vrijdag 21 januari, 's avonds om acht uur, geeft de organist Johan Tim merman een concert in de gereformeer de kerk in Bloemendaal. De sopraan Ti ne van Raalte zal solistische medewer king verlenen. Uitgevoerd worden werken van J. S. Bach, Schütz, d'Aquin, Hasse, Timmer man, Franck en Fauré. VORIGE MAAND gaf ik een kort verslag van het optreden van enkele jonge Haarlemse kunstenaars in de reproduktieafdeling van het Stedelijk Museum te Amsterdam. Daaruit viel een zekere voorkeur te lezen voor de grafiek van Jan van Wensveen, die deze maand exposeert „In 't Goede Uur", waar ik een door mij genoemde prent van een visser aan een Spaans haventje terugvond onder de titel Spanje II". Van Wensveens werk werd door de heer Grommers van „In 't Goede Uur" ontfilek£ pp de Haar lemse kunstmarkt. Van Wensveen is werkzaam op het gebied van de pu bliciteit. Zoiets is vaak nog leesbaar in het zo genoemde vrije werk van tekenaars als Van Wensveen. Men zou het bijvoorbeeld kunnen lezen in de wijze, waarop Van Wensveen zijn naam neer schreef op de uitnodiging tot deze tentoonstelling. Het handig „neergeschreven" mannetje met een colaflesje in de ene hand en uitnodi gend zwaaiend met de andere op die uitnodigingskaart kan ook tot ver denkingen leiden, maar voor wie reeds iets van hem zag is het mis schien duidelijk, dat in deze voor dracht van de uitnodiging iets van zelfspot zit. HET GEëXPOSEERDE heeft boven dien een uitdrukkingswijze, die de publi- citeitsman niet verraadt. Er is in dit werk sprake van ideeën als die van makers van pop-art, maar misschien juist om dat hij de getekende publiciteit kent, spéélt Van Wensveen daar aardig mee. Hij kan spotten, ironisch zijn; maar hij is niet wrang. Hij heeft ideeën als die van de cartoonist maar daartoe niet een bepaald stijltje. Op een prent, die hij „Cassius Clay" noemde zien we boksers, getekend als door een expressionist, en over de „mat" is gedrukt het bekende handelsmerk van een zaak in bananen. Twee nonnetjes zitten tussen een kruis en een overbekend merk van een alkohol- vrije drank. Prenten als deze hadden al voldoende kunnen boeien zonder die in andere kleur zo nadrukkelijk toevoeging van de handelsmerken welke toch niet al leen bedoeld is om ook nog geestig te zijn. Er gebeurt namelijk iets meer daar door, dat echter moeilijk te omschrijven valt, daar het effect ook behoort tot de eigen mogelijkheden van beeldende kunst (Van onze radio- en tv-medewerkster) AMSTERDAM Hardnekkige geruch ten doen de ronde dat Radio Veronica omstreeks 1 juli uit de ether gaat ver dwijnen, in verband met het door Neder land ondertekende Verdrag van Straats burg. Een der gebroeders Verwey, die wij hierover belden, zei hierover: „Het verdrag is wel door de Nederlandse rege ring ondertekend, maar het moet eerst nog de beide Kamers passeren voor het enige rechtsgeldigheid heeft. Wij zijn trouwens helemaal niet van plan om te verdwijnen. Iets wat je in zes jaar tijd moeizaam hebt opgebouwd, waar je zes jaar lang voor gevochten hebt, geef je niet een twee drie op. Ook al komt er een serieuze dreiging en ziet het er naar uit dat alles ernst gaat worden, dan nog zullen we wel een weg vinden om tussen de mazen van het net door te glippen. Wij hebben voor hetere vuren gestaan. We zullen trachten om, zolang dat mo gelijk is, de tijd te rekken, en als u het ons vraagt, dan geloof ik, dat Veronica nooit uit de ether zal verdwijnen." die hun equivalenten niet in woorden vin den. VAN WENSVEEN kan ook gewoon zit ten tekenen naar een landschap, dat hem boeit en dat op min of meer traditionele wijze met geen andere middelen dan de puur beeldende als vorm, lijn en kleur. Dat laatste maakt hij dan op deze expo sitie, die zich beperkt tot tekeningen en etsen, nauwelijks zichtbaar. Maar gezien een „druksel", waarin een bloem voor komt, meen ik te kunnen aannemen dat kleur een hem wel liggend expressiemid del kan zijn. Bepaalde voor het Spaanse landscRS^ cif dbrpsgezièht tyjfisèhé 'éle menten kan hij benadrukken op de wijze bijfia 9hn een cartoonist waarbij hij dan toch een atmosfeer weet te bewaren zo dat we niet alleen tegen zijn prent aan kijken maar ook kunnen verkeren in het door hem geopende verschiet. Hij heeft dat gemeen met bij voorbeeld een Berse- rik, die veel als illustrator werkzaam was. Hij doet dat op een eigen wijze. Een beeld van de zaal tijdens de na bespreking. Op het toneel Walter Kous. MOSKOU (AP) Het regeringsblad Izvestia schrijft dat de handelwijze van twee gearresteerde Sovjet-schrijvers, die onder pseudoniem in het Westen publi ceerden, grote verontwaardiging heeft ge wekt onder het Sovjet-publiek. Andrei D. Sinyavsky en Joeli M. Daniel, de schrij vers, zijn sedert september 1965 onder arrest. De regering bewaarde ondanks protesten uit het Westen het stilzwij gen over de zaak totdat de Izvestia vori ge week een verbitterde aanval op hen deed en hen „weerwolven" en „renega- tep" noemde. Het blad verklaarde „dat er voor dergelijke typen geen mildheid betracht kan Wórden". Sinyavsky smokkelde zijn manuscrip ten het land uit onder het pseudoniem „Abram Tertz"; het pseudoniem van Daniel was „Nikolai Arzjak". Beiden zijn 40 jaar. De aanval van vandaag, zo snel na de eerste, wijst erop dat de openbare mening rijp gemaakt wordt. Van goed ingelichte zijde wordt meegedeeld dat een proces spoedig verwacht kan worden. HANS BOEKMAN wordt binnenkort 70 jaar. Als scheidsrechter verwierf hij indertijd internationale faam. In toneelkringen kent men hem, echtge noot van de actrice Caro van Eyck, als een vurige bewonderaar van het toneel en als goed kenner van toneellitteratuur. In de filmkringen kent men hem als de altijd vrolijke en beminnelijke directeur van het Filmverhuurkantoor n.v. Filmtrust. Een erecomitè uit sport-, toneel- en filmkringen zal hem op 24 januari met zijn 70ste verjaar dag huldigen. ZIJN LIEFDE VOOR het toneel is hem als het ware met de paplepel ingegoten door twee toneelminnende ouders. Geen belangrijke voorstelling slaat hij over. Zijn hobby toneellitteratuur heeft hij altijd met enthousiasme beoefend. Zelfs is er een tijd geweest, dat hij meende een carrière te moeten zoeken op de planken. Dat was in 1921. Maar één jaar als volontair bij het Schouwtoneel van Jan Musch leerde hem overduidelijk, dat hij elk talent in die richting miste. Dertig jaar lang beheerde zijn vader een boekwinkel, die zeer in trek was bij ar tiesten. De jonge Hans kwam via enkele baantjes in boekhandel en uitgeverij dankzij de secretaris van het Instituut voor Arbeidsontwikkeling, afdeling film in aanraking met de film. In de com merciële sector, filmimport en filmver huur, deed hij zoveel ervaring op, dat hij een eigen bedrijf begon. Hij is eige naar-directeur van het Filmverhuurkan toor Filmtrust. „ALS EEN BIOSCOOPDIRECTEUR terwille van die relatie bereid is een min der goede film in een goede week te plaatsen, maakt dat voor de verhuurder veel verschil uit", zegt Boekman, „film verhuur is niet de kunst, maar de gunst. Maar zelfs de grootste gunst kan niets bereiken als het produkt niet deugt .Daar om moet je importeur als het ware aan voelen, welke regisseur, acteur of auteur het op een bepaald moment bij het pu bliek zal doen. En de smaak van dat publiek is griezelig grillig". „Een simpel voorbeeld. Het is nog niet zo lang gele den, dat men niet genoeg kon krijgen van showfilms. We hebben ze nu in geen eeuwen gezien", zegt de heer Boekman met zijn natuurlijke neiging tot overdrij ving. „Nu liggen sex en harde films goed in de markt. Kijk maar naar Ja mes Bond. Maar gelukkig richt de aan dacht van de jeugd zich op de betere films." Met de Nederlandse speelfilm heeft de heer Boekman zich actief bezig gehou den. We noemen „Klokslag 12", „De man zonder Hart" en „Kleren maken de man". Hoogtepunt was zonder twijfel „Ciske de Rat", een film, die aan 32 landen werd verkocht. In het filmfestival van Venetië (1955) kreeg de heer Boek man voor deze film de Zilveren Leeuw, die' nu op de schoorsteen van zijn kan toor staat. Onder de tientallen affi ches, die hij van deze film heeft be waard, zijn er uit Israel en Rusland. Het heeft drie jaar geduurd voor deze film die aldus de wereld is rondgegaan geld begon op te leveren. Volgens HANS BOEKMAN LIGT in het financiële vlak het knelpunt van de Neder landse speelfilmindustrie. Hij praat dan HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Gitaarrecital: mo derne muziek. (Om 7.30 Nieuws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte muziek (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke liederen (gr.). 10.30 Morgen dienst. 11.00 Viool en piano (gr.): moder ne muziek. 11.15 Schoolradio. 11.40 Lich te grammofoonmuziek. 12.27 Mededelin- ten t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten, reportages, berichten en lichte grammofoonmuziek. 13.30 Oude liedjes van de Britse eilanden (opn.). 14.00 Boeren en burgers in Buitenveen, hoorspel (deel 42) (herhaling van donder dag 13 januari jl.14.30 Klassieke piano muziek (gr.). 15.10 Moderne grammo foonmuziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Five o'clock, cabaret. 17.10 Lichte grammo foonmuziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: Den Haag aan de lijn. 18.00 Koorzang: geestelijke liederen. 18.20 Pianorecital (gr.): klassieke muziek. 18.30 Het Spek- trum: nieuws uit de prot.-christelijke or ganisaties. 18.50 Lichte grammofoonmu ziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Op de man af, praatje. 19.35 Leger des Heilskwartier (gr.). 19.50 Wereldpanorama: wekelijkse beschou wing. 20.00 Concertgebouworkest en so list: moderne en klassieke muziek. In de pauze: 20.35-20.50 Afrika spreekt vele ta len, lezing. 21.45 Stereo: Licht instrumen taal kwartet. 22.05 Sport in 't kort. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Pianorecital (gr.): klassieke muziek. 22.50 Rondom het kind: pedagogische etherleergang. 23.20 Stereo: Metropole orkest en solist: amusementsmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek en reportages. (7.30- 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek en reportages. 9.00 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw. 9.05 Weens Filharmonisch orkest (gr.): klas sieke muziek. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Pianorecital: mo derne muziek. 12.00 Elektronisch orgelspel 12.22 Voor het platteland. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 De Amsterdamse Politie Kapel. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteit, en kalender. 13.25 Lich te orkestmuziek (gr.). 13.45 Gesproken portret. 14.00 Pianorecital: klassieke mu ziek. 14.35 Koor De Stem des Volks en Rotterdams Filharmonisch orkest: klas sieke muziek. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Promenade-orkestamusementsmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Poli tiek Verbond. De republiek der Zuid-Mo- lukken. Vraaggesprek van de heer A. Kamsteeg met ir. J. A. Manusama. 18.30 VARA's Popshow: dansorkest en solisten. 19.00 Voor de-kinderen. 19.10 Stereo: Kin derkoor. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor: amusementsprogramma. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Jazzmu ziek. 21.40 Alle negen!: gecombineerde quiz- en kegelcompetitie. 22.15 Ik loop door het land, licht programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Klassie ke en moderne kamermuziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (F.M.-kanalen) NRU - GEZAMENLIJK PROGRAMMA 9.00-15.00 Voorbereid door KRO 15.00-18.00 Voorbereid door AVRO. NRU/KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht gevarieerd platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Betty: licht platenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 Licht muziek programma en praatje. 12.00 Nieuws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Licht gevarieerd platenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Ac tualiteiten. 13.05 Gevarieerd platenpro gramma. 14.00 Nieuws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Gevarieerd platenprogramma. NRU/AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Lich te grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Volksliedjes uit Engels-sprekende landen (gr.). 16.30 Rhythm and blues (gr.). 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Gevarieerd pla tenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS voor de schippers. 12.45 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. 14.20 Knapenkoorzang. 14.30 Klank beeld. 14.50 Oude Nederlandse liederen. (15.00-15.03 Nieuws). 15.15 Voor de kinde ren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Jazzmuziek voor de jeugd. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Tophits. 18.00 Nieuws 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmo- raal en -filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer bericht en radiokroniek. 19.40 ABC-Para- de. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15 Klas sieke muziek. 20.30 Kamermuziek. 21.50 Pedagogisch praatje. 22.00 Nieuws en be richten. VOOR DINSDAG NEDERLAND NTS: 10.45-12.00 Schooltelevisie. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.35 Engelse les. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voordracht. 20.55 Z-cars, TV-film. 21.45 Viermaal „Eindsprint", documentaire van de Brit se televisiemaatschappij I.T.C. NTS: 22.40 Journaal. 22.45-23.15 Teleac: Samen leven nu en morgen (les 12). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuw in het kort. NCRV: 20.01 Dieren kijken: dierenprogramma. 20.20 Haal je kijkgeld terug, TV-prijs- vraag. 20.45 Een op de tien, programma over bejaarden. 21.25 't Is grijs, documen- tair-cabaretprogramma over bouwen. 21.55 Attentie. NTS: 22.10 Journaal. CVK /IKOR: 22.15-22.45 Dichterbij, religieus programma. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I VPRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting. (Les 2). 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les. (Les 16 en herhaling les 15). KRO: 19.35 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpuntpost. 20.50 Piste, gevarieerd programma. 21.35 Galerij, een programma over kunstzinni ge en kunstige zaken. 22.30 Epiloog. NTS: 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 19.01 The Crafters, documentaire film. 20.40 Extra. 21.00 Het brood van mijn jeugd, Modem Art Film. NTS: 22.30-22.35 Journaal. Op zaterdagmiddag 22 januari zal de To neelgroep Arena in Diligentia in Den Haag de Nederlandse première geven van „De Spelers", de grote één-akter van Gogol, in de vertaling van Charles B. Timmer. Van deze Russische schrijver zijn in ons land alleen ..De Revisor", „Het Huwelijk" en „Dagboek van een gek" be kend. Bert Dijkstra heeft de regie. Vooraf zal de première plaatsvinden van een toneel-instructie programma, sa mengesteld door Frans Vasen onder de titel „Spelenderwijs" over schrijvers, spel en spelers. Onder regie van Bert Dijkstra neemt het gehele ensemble hier aan deel. Hans Boekman niet eens over de mislukkingen van het laatste jaar als „Plantage Tamarinde" en „Spuit Elf". „Praat mij er niet van. Dis spuit-modder heb ik uitgebracht. Ik kon hem meteen weer binnenbrengen. Dat kost tonnen. De Nederlandse film heeft trouwens alleen toekomst, wanneer men het gaat zoeken in co-produkties bijvoor beeld met Duitsland of Frankrijk. Tech nisch zijn de jongens aardig op weg, maar films alléén voor ons land worden gewoon te duur. We hebben hier nu eenmaal te weinig theaters. Verder moeten we reke ning houden met de keuring. Als ze je film boven veertien jaar keuren, is er een groot deel van je publiek weg. Dus wordt de weg van de minste risi co gekozen, met alle gevolgen van dien. Het is eenvoudig te duur. Daar komt nog bij, dat we met alleen Nederlandse ar tiesten zo moeilijk de grenzen over kun nen. Paul Steenbergen is een groot ac teur. Als hij in Engeland was geboren, zou hij nu een tweede Laurence Olivier zijn geweest. We moeten in coprodukties gaan werken, buitenlandse artiesten erbij halen. Met Franse artiesten in een film ligt de Franse markt open. En zo kan men verder gaan. Ik heb zelf ook wel weer eens in die richting gedacht, maar verder dan het uitsteken van voelhorens is het eigenlijk niet gekomen. Ik heb een goed verhaal. Nu ben ik links en rechts in het buitenland aan het informeren of er belangstelling voor bestaat. In Parijs heb ik al iemand gevonden. Maar ik moet er nog meer hebben." FILM EN TELEVISIE. De heer Boek man meent, dat deze twee media elkaar bijten. „Een moordende concurrent", noemt hij de televisie. „Bij een belangrij ke voetbalwedstrijd of een show van Toon Hermans kan een theaterdirecteur zijn bioscoop wel sluiten. En dat betekent ook voor de verhuurder, die een deel van de recette krijgt, geen inkomsten." „Televisie is een zelfstandig medium, daar moeten aparte films voor worden ge maakt. Dat kunnen wij eenvoudig niet. Technisch misschien wel, maar het is te duur. In Amerika hebben ze er alles voor en daar worden hele series in ijltempo in elkaar gezet. Daar kunnen wij niet aan tippen, omdat wij nu eenmaal niet zo'n afzetgebied hebben als de Amerika nen, die met die series de hele wereld over gaan. Maar toch is het een vreemd medium, die televisie. Soms word ik op straat aangehouden door iemand die zegt: „een prachtfilm gisteravond op de televisie. Als je nu eens zo'n film had uit gebracht, dan was ik wel naar de bio scoop gekomen." En dan moet je we ten, dat er vroeger voor die film geen hond naar de bioscoop kwam..." Op dinsdag 25 januari, 's avonds om acht uur, geeft de Christelijke Oratorium Vereniging-Haarlem onder leiding van Jac. P. Loorij een uitvoering van Handels oratorium „Semele" in het concertge bouw in Haarlem. Aan dit oratorium zullen de sopraan Riggina Beekman, de alt Tony Jaanus- Rebal, de tenor Bert van 't Hoff, de bas Henk Driessen, de cembalist Gosse Kroe- se en het Noordhollands Philharmonisch Orkest hun medewerking verlenen. De 53-jarige filmregisseur Jules Dassin en de Griekse actrice Melina Mercouri zullen binnen enkele weken in Lausanne trouwen. Een van Dassins bekendste films is „Du Rififi chez les Hommes". In de film „Nooit op Zondag" was Dassin niet alleen regisseur, maar ook de tegenspeler van Melina Mercouri, die nu 44 is. Sedert ongeveer tien jaar werkt Dassin voorna melijk in Europa. In 1948 maakte hij in de Verenigde Staten „Naked City". NEGEN MUZEN Franse kunstenaars naar Nederland. De Franse culturele dienst in Den Haag heeft de zangeres Juliette Gréco uitge nodigd om 29 maart in het Kurhaus een voorstelling te komen geven, welke in de eerste plaats is bedoeld voor leerlingen van de „Mission Universitaire et Cultu- relle" bij de Franse ambassade.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7